Lumea, iulie-septembrie 1930 (Anul 13, nr. 3603-3680)

1930-07-02 / nr. 3603

Redacția și Administrația A Ș I Sfr. Ștefan cellu lare No. 6 Atelierele tipografice Sti, Uzinei No. 33 IA Ș I «nul XIII No. 3603 LEI NUMĂRUL Poîfică și socială — Ziar independent Mercuri 2 'nlf ■> 1930 NUMBIE: Pe un an 850 Le, Pe juman 440 „ Pe 3 luni 230 „ De eri până azi din țară ULTIMA ORA «Rear «el« nostro»* Corpurile Legiuitoare au luat aseară vacantă. Inarile deputații au de a părăsi incinta, fost refimnți de d. Clceo Pop. D-sa a rostit o impresionantă cuvântare. Mulțumind parlamentarilor pentru truda lor, a spus : „Suntem cu toții fericiți. Am fost acei care am votat suirea pe tron a celui dintâi Rege născut pe pământ românesc, botezat în legile noastre și crescut în conformitatea tradiției noastre“. La Senat a vorbit d. Traian Bratu, care a exprimat mulțumiri pentru activitatea d-lor senatori. Primul ministru se odihnește D. Maniu a plecat aseară la moșia sa Rădăcini. Timp de aproape o lună se va repauza. Primul minstru și-ar fi exprimat dorința de a nu fi vizitat de prieteni politici, decât în cazuri de extremă importanță. Noui incidente la Malaga (Spania) Guvernul spaniol a dat un comunicat prin care arată sub stratul revoluționar al grevei de la Sevila. Anunță măsuri severe pentru reprimarea grevei. Intre timp la Malaga s’au înregistrat noui și grave incidente. S'a cerut demisia președintelui republicii poloneze La Kracovie-Polonia, a avut loc o mare întrunire a partidelor de stânga și centru. S’a cerut cu acel prilej demisia președintelui republicei, înlăturarea actualului regim și restabilirea drepturilor. In acest sens s’a votat o rezoluție. Banchetul în onoarea d-lui Marmrikovici Buc. 1. — Aseară a avut loc în Saloanele Ministerului nostru de Externe banchetul dat ît_quuais-iai marm'koviei. Rezultatul concursului A. C. R. M.—Iași Duminică 29 Iunie, a avut loc concursul de automobile pentru consum, viteză și de coaste de A. C. R. M. Concursul de consum a avut loc pe șos. Iași—Roman—Bacău, cu o viteză medie de 30 km. pe oră. Au luat parte d-nii George Nadu, I. D. Macri, dr. Eminescu Iroile, Demostene Botez, Gorge Șalu, Mihai Gâzi, ing. Al. Zăritopol, Gh. Agarici, av. C. Ghimpețeanu și av. Robert Murat. D-nii Gâzi și Zaritopol eu abandonat pe drum concursul, luând alte rute. Au reușit d. Demostene Botez (medalie de aur), d. G. Șalu— Roman, medalie de argint și d. G. Nadu medalie de bronz. Concursul de viteza pe coaste a avut loc pe ruta Dealului Mărului dintre Roman—Gădinți— Poenari. Au luat parte pe lângă concurenții anteriori d-nii Polizu Micșunești, căpitan dr. Gafencu, Radu Dobrescu și d-ra Lucia Piace. La toate categoriile au luat medaliile de aur d. George Nadiu și d. G. Șalu, medalia de argint.__________________ Parchetului două Interesante reclamații. in prima reclamarii?^arată că a avut raporturi comerciale — firma ^Males, Aronovis Cek-M« del din strada Ștefan cel^rhie^ uttut" |_ilh SUlÜf I unul din componenții firmei s’a prezentat la el astă primăvară și sub amenințare și-a luat înapoi marfa, transportând-o la Iași. Acum se vede sechestrat, în baza polițelor achitate rămase la creditorul său. >■ [UNK] [UNK]'•> In a doua reclamație comerciantul reclamă pe losub Marcovici, voiajor al firmei de mai sus pentru că mai multe polițe încredintându-i pentru firma Rozenberger Grosveld, acesta a predat polițele firmei Matei care le-a protestat. D. prim procuror Calzichi a ordonat o ancheta. Polița a arestat pe femeia Emilia Ghițescu și pe individul Elorea Alexandru. Aceștia au fost surprinși de d. Tălmăgescu impiegat în stația c. f. r. Socola, pe când voiau să așeze un copil de curând născut, pe linia ferată, înaintea unui tren de persoane. Cei "îi cauză vor fi dați în judecată pentru crimă săvârșită dar neizbutită. Un atac banditesc pe șoseaua Ștefănești— Botoșani — Un tâlhar prins — Eri după amează s’a săvârșit un îndrăzneț atac banditesc pe șoseaua Ștefănești—Botoșani. In dreptul satului Bâsanești, comercianții Moise Popper și Iic Haina care veneau din Tg.Ștefănești, au fost ateceși de 3 bandiți înarmați și mascați. Comercianții au fost crunt mattra tați și li s’a luat suma de 15000 lei, ceasornice, inele, etc. După plecarea tâlharilor, comercianții s’au putut țâră până la postul de jandarmi. S’a format imediat o poteră și unul din bandiți a putut fi capturat. Banditul se numește Gh. Ștefan și a declarat că ceilalți cari au reușit să dispară sunt consăteni de ai lui anume Ion Ștefan și Budarin. Noui medici ai spitalelor Sf. Spiridon Epitropia. Sf. Spiridon a recomandat ministerului pe d. dr. V. Fălcoianu ca medic secundar secfia chirurgială, la clinica 1 chirurgicolă pe d. dr. E. Manolescu, la spitalul Sf. Spiridon Galati pe d. dr. Ioan Iancu la spitalul Precista Mare și d. dr. Petru Severin la genito-urinare, cu începere de la 1 Iulie. Judiciare . Tribunalul în complectul de 3, s’a pronunțat în apelul făcut de conducătorii palatului muncei din Iași str. Banu, contra ordonanței prezidențiale cerută de societatea Moldova Comercială prin care se permite accesul trăsurilor pe stradela Banu. Tribunalul a admis apelul, a respins acțiunea societății Moldova comercială și a dispus să se repe stâlpul care împiedica accesul trăsurilor în această stradelă. Curtea de apel se afia și a respins acțiunele în contencios introduse de d. C. Constantinescu fostul director al Camerei Agricole pentru că a fost înlocuit din serviciu și a cooperativelor Predeal și Unirea din Vaslui, contra deciziei oficiului central al cooperativelor prin care au fost dizolvate. — Comerciantul Maer Aronovici din Bivolari a depus eri >'V / Mesajul de închidere al Corpurilor Legiuitoare — Suveranul e exprimat mulțumiri foștilor membri ai regenței, și Parlamentului — In ședința de elt a Camerii s'a adus în discuție proectul de lege pentru sporirea taxei de import pentru unele articole de coloniale între care zahărul, untdelemnul, orzul, lămâile, etc. Dl. N. Iorga a protestat contra acstor sporiri, deoarece au darul de a provoca scumpirea alimentelor necesare populației de la orașe. Dl. Madgearu a dat lămuriri asupra cauzelor care au determinat perceperea noilor taxe, arătând că este vorba de un schimb de concesiuni cu alta state. Dl. Iorga nu se mulțumește cu răspunsul d-lui Madgearu, declarând că este absurd a se percepe taxe egale pentru zahăr, orez, curmale și vanilie. Dl. Medgearu produce noi justificări, in cele din urma proectul s’a votat. Legea colonizarei a fost criticată de d. deputeri oi ier-șvab. Dl. Buzdugan a declarat că aprobă proectul, care apoi a fost votat. .. Câteva minunte ședința a fost sub pudă. La redeschidere, d. hiliut ‘iu și-a făcut apariia la trib, de unde a dat citire — iilri de închidere a Corpurilor Legiuitoare. Mesajul enumfecă legile mari votate în actuala sesiune, stabilizarea, telefoanele etc. etc. Arată că situația agricolă va înregistra progrese datorită apropiatei Aste a înființării Creditului Agricol. Despre actul istoric Iată ce cuprinde mesajul privire la marele act istoric lerit actualului Parlament: „Destinele acestui neam vrut ca aceste adunări să chemare pe lângă activitatea lor legislativă obișnuită, să îndeplinească un act istoric, prin restabilirea pe temeliile ei naturale și constituționale ele rânduelii de succesiune la tron, prin anularea eclului de la 4 Ianuarie 1926. In calitate de reprezentanți ai națiunei au restabilit Dinastia pe baza indistructibilă a legitimității. Suirea pe tron este piatra unghiulară a principiului monarhic, chezășia de liniște, de stabilitate a popoarelor care traesc sub regimul monarhic-constituțional insuflețit de idealurile poporului meu, simitor la grijile și nevoile lui, încrezător în marea lui putere de vință și în arșita strălucită, conștient de prea marea răspundere de a fi urmașul a două înaintași generoși făuriori ai independenții și unității națonale a românilor, voi domina dorința fierbinte de a conduce poporul meu cu înțelepciune și muncă, prin respectul dreptului și al legilor, hărnicie și curaj, pe drumurile istorice ale marelui sau viitor“.* După ce cuprinde mulțumiri pentru activitatea depusă de Parlament pentru binele și progresul țării. Mesajul adresează cuvinte omagiale foștilor membrii ai Regenții. Mesajul este semnat „Carol al ll-lea" și este subscris de *4 membril guvernului în frunte cu ‘ d. Iuliu Maniu. SENATUL D. ministru Mihai Popovici a depus proectul de lege privitor la sporirea taxelor pentru importul unor articole de consumație. D. Jitianu raportor a dat cetire proectului de lege asupra colonizării Dobrogei Noui. Au fost modificate unele articole din legea ad-livă. S’a pus la vot acordarea unei pensii văduvei luptătorului nationalist Elisa Mincu. A luat apoi cuvântul d. Iuliu Maniu, care a dat cetire Mesajului Regal, cu daau fie Expunerea d-lui ministru Costăchescu făcută aseară în localitate — Guvernul actual a fost sabotat pănă în prezent__Pe viitor însă, activitatea se va desfășura în alte condiții" — La clubul guvernamental din localitate a avut loc eriședinț săptămânală. A participat și d. prof. Costăchescu, ministrul leșilor, care a făcut o interesantă expunere asupra situației politice. Ministrul instrucției publice a arătat partizanilor săi care este situația guvernului față de noua ordine constitutională. A aminti că guvernul democrației nu se putea opune voinței unanime a poporului. Deși stingherit, guvernul d-lui Maniu n’a pregetat să aducă la împlinire visul din ultimii ani a întregei suflări românești și astfel avem în fruntea noastră pe Regele Carol lI. Partidul liberal trebuie să se refacă, să se adapteze nouelor vremuri. Trebue să-și formeze un nou program pentru a putea din nou să intre în viața politică. De aceia acțiunea d-lui George Brătianu este operă de român conștient. Trecând apoi la guvernarea propriu zisă, arată că până acum câteva luni toate serviciile și ad-fiie tarei erau într’o complectă anarhie. Pretutindeni guvernul Maniu era sabotat. Ca prin farmec însă totul s’a schimbat. Situația guvernului și a țarei în general s’a îmbunătățit. Abia acum începe pentru guvernul național-țărănist opera de guvernare, având deplina libertate de a lucra. D. ministru Costăchescu cere sprijinul tuturor șarizanilor săi pentru ca opera începută să aducă reale foloase țării. Amintind de acțiunea dlui G. Brătianu d. Costăchescu ii dorește succes. Trecând apoi la chestiunile locale, d. Costăchescu a cerut șefilor autorităților să-și dea cea mai mare silință a îndrepta relele. Intre altele, d. ministru Costăchescu a solicitat edililor să ieflenească pâinea. Rezultatele examenului oral de bacalaureat Liceul Național.Au fost admiși la examenul oral, următorii 11 candidați, examinați eri: Nichita A., Andriescu N., Aizincovici H, Balia Șl, Camner C., Cohi M., Enea M., Fructuian I., Fidrich A., Grosu A., Grinberg C. Azi dimineață începe examinarea orală la Liceul „Oltea Doamna“ cu candidatele de la liceul „Mihail Kogălniceanu“. Liceul Internat.—Au reușit la examenul oral următorii candidați : Patriciu C., Deru S., Oln Z., Abramovici A., Haiduc, Scheieiu, Scutaru L, Popovici A., Lupescu C., Gheru I. și Aron A. — Tribunalul comercial a acordat termene in talimentele cârciumarilor V. Capreru, Th. Ursache, V. Ungureanu, Gh. Vasiliu și Ilie Coșarcă. Prințul Otto va deveni totuși Rege al Ungariei „Altfel Ungaria ar deveni republică. Și aceasta nu intră in vederile poporului maghiar“—a declarat contele Appony Buc. 1. — Din Budapesa se anunță că în localtatea Sopron (Ungaria) a avut loc o grandioasă întrunire a legitimiștilor maghiari. A asistat și contele Appony. Acesta a făcut o serie de interesante precizări în legătură cu eventuala reîntoarcere în Ungaria a Prințului Otto de Habsburg. Contele Appony a declarat: „Majoratul apropiat al Prințului Otto de Habsburg este reglementat de legile marii familii domnitoare, chiar dacă aceasta ar fi în contradicție cu legile statului ungar. Nimeni din afară nu are dreptul să se amestece în această chestiune care privește doar pe maghiari și țara lor. Prințul Otto nu va pătrunde în țara lui fără să aibă în prealabil voința poporului exprimată în favoarea sa. Nu există decât două posibilități. Tronul să fie încredințat Prințului de Habsburg sau Ungaria să devină republică. Situația din urmă este irealizabilă căci nu intră în firea poporului". Vacantă plăcută d-lor parlamentari! Buc. 1.—D. Iuliu Maniu, înainte de a-și lua rămas bun de la per'amentari, a declarat: „Banchetul d-lui Marikovici, mă reține. Nu pot să spun decât că, peste două săptămâni comitelui de conducere al partidului național-țărănist se va întruni stabilind noul program de lucru. Până atunci, vacantă plăcută“. ȘTIRI Buc. 1.—Corpurile Legiuitoare au dat ori după mesă prin vot, mandat Consiliului de Miniștri de a incheia in timpul vacantei orice convenții ar fi reclamate de interesele tării. — Dl. prof. Eugen Herovanu decanul de onoare al Barolui de Iași, care urma să vie la Iași pentru a ține o conferință, cu care ocazie să fie sărbătorit pentru activitatea de peste 30 ani la Baroul de Iași, a telegrafia!eri d-lui prodecan P. Pogonat, că din cauza împrejurărilor, nu poate veni la Iași. Cere să se comunice aceasta foștilor săi colegi și roagă să fie așteptat cu conferința ,pănă la toamnă. Azi după amiază are loc consiliul sanitar al orașului. Intre alte chestiuni se va pune și chestia apei. In ultimile zile s&a constatat numeroase focare de febră tifoidă. Analizele făcute apei în diferite părți ale Iașului, arată că ea conține colibacili. Deasemenea se va pune și chestia pâinei—în special a modului puțin igienic cu care ea este disribuită la băcani. — In ultimile zile s’au declarat câteva cazuri noi de scarlatina. Astfel a fost internet în spitalul de izolare tânărul N. Rozovanu de 20 ani din strada Carol 42, bolnav de scarlatina. Alte cazuri s’au declarat în str. Socola 41, strada Cucu 51 și 49 și în satul Osoi. Ultimii bolnavi de tifos exantematic au eșit din spital. In schimb se observă o nouă afluență de bolnavi de tuberculoză. 17 s’a tifoidă, în Șo-In strada Col—Lang a declarat un caz de febră Malaria s’a declarat șeaua Națională și Uzinei 13, iar diflerie in strada Băli 13 și satul Hodora. In spitalul militar de ochi s’au declarat două cazuri de paratidită epidemică. Un puternic incendiu s’a declarat la magazinul d-lui Bernard Marcus din Str. C. Negri, mistuind clădirea și mărfurile. Sunt pagube mari. D-na Kașela Bender și d. Carol Marcu din serviciul magazinului au fost invitați la politie spre a da relații. Proprietarul magazinului a fost citat la Parchet. Ancheta care tinde să stabilească cauzele incendiului este in curs. — D. Lupu Șepler din str Sfr. Teodor 22 a reclamat poliei că a fost victima unui furt pe când se afla la casa de bilete a cinematografului „Sidoli”. Un necunoscut i-a sustras un portba în care avea 5000 lei numerar și polițe în valoare de 22.000 lei. — D. Victor Buturugă din str. Broscăriei 14 a reclamat poliției că hoți necunoscuți au furat din ocuinta sa, obiecte de preț. — In ședința de Duminică de la Camera de Comerț—după omi> Buc. 1.—Eri dimineață a sosi in Capitală d. Krueger, marele financiar suedez, in gara de rord oaspete a fost salutat de d. Lugoșanu, apoi a avut o întrevedere cu d. Maniu. După masă d. Krueger a fost primit în audientă de Suveran. gierea M. S. Regelui Carol II și relatarea celor ce s’a petrecut la ședința Uniunei Camerilor de Comerț, mai mulți comercianți și industriași ieșeni au reclamat în public contra fiscului, cerând intervenția Camerei de Comerț în favoarea lor. Astfel proprietarul fabricei de boiangerie „Fulgerul“ d. Osias Segal, a reclamat că înlăturându-se registrele a fost impus prin comparație cu colegul său Martin Buchholtzer. Ori pe când cel din urmă are mai multe zeci de milioane, el nu se ridică la peste un milion. Asemenea s’a plâns și cârciumarul Leibovici La „Coroana“ din gară, care din cauza crizei nu mai poate plăti 530.000 lei impozite anual. Acest comerciant a redat unele expresii ce i s'au spus în (a|a comisiune«, expresii care a impresionat mult auditorul. D-nii I. Botez și C. Cerchez, conducătorii comerțului ieșan, au făgăduit sprijinul lor. «— Buc. 1.—Taxa pe grâu și secară, se reduce la 1000 lei vagonul. Taxa pe porumb și ovăz, se reduce la 1400 lei vagonul. Taxa pe orz și orzoaica, se desființează în întregime. Constanta 1.—Eri s’a ținut în localitate o mare întrunire a partidului liberal de sub preșidenția d-lui George Brătianu. S’a voiat o moțiune prin care liberalii dobrogeni exprimă omagiu regelui și urmează aduner d-lui George Brătianu. 1 mii. 400.000 lei despăgubiri Buc. 1.—Curtea de Casație a respins recursul ministrului instrucțiunei împotriva hotărârei Curei de apel cu privire la suma de 1 milion 4oo.ooo lei despăgubiri ce s’au acordat cunoscutei artiste, d-na Maria Giurgea de la Teatrul Național din București, care introdusese acțiune în contencios. D.Krueger în Capitală