Lumea, iulie-septembrie 1930 (Anul 13, nr. 3603-3680)

1930-09-15 / nr. 3668

— 6 — Pagini HUH. Pe un an 850 Lei Pe juman 440 , Pe 3 luni 230 * din țară ULTIMA ORA și străinătate Redacția și Administrația IAȘI Str. Ștefan cel Mare No. 6 Atelierele tipografice Str. Uzinei No. 33 —Președinția consiliului dezminte știrea că guvernul ar intenționa să reducă numărul funcționarilor a realiza astfel publici, pentru economii bugetare. Contrabandiști împușcați de grăniceri la frontiera Nistrului — Un mort și un grav rănit — Contrabandiștii lucrau astfel de trei ani — La punctul numit Trișcăuți, (jud. Soroca), situat la malul Nistrului, grănicerii au observat o barcă în care se aflau 8 persoane îndreptându-se spre țârmul Ukrainian. La somațiile grănicerilor noștri, cei din barcă au întors, apropiindu-se spre țârmul românesc. Doi din ei a încercat să fugă. Grănicerii au tras asupra lor focuri de armă, omorând pe un anume Bujoreanu și rănind grav pe celălalt. Din cercetările făcute s-a stabilit că cei arestați sunt membrii unei îndrăznețe bande de contrabandiști. In ultimii trei ani ei au făcut mari contrabande, transportând mărfuri din Romănia în Ukraină și vice-versa. Contrabandiștii au fost arestați și vor fi deferiți spre cercetare parchetului militar de pe lângă Consiliul de războiu. Peerl până azi Dl Argetoianu a vorbit într-un interview despre intențiile M. S. Regelui Carol II — Rolul nefast al fostei Regențe — D. C. Argetoianu, fost ministru, care se află actualmente la Berlin, a acordat eri un interview unui ziar german. D-sa a declarat că România se bucură de o situație excepțională din punct de vedere economic. Ea e țara cea mai puțin îndatorată. Totalul datoriei interne și externe ale României e de 5 miliarde franci aur. Dar, față de aceste datorii, Romănia posedă bogății imense neexploatate. Stabilizarea monetară la o cotă prea ridicată a fost socotită ca o operație finală, iar nu ca o etapă în organizarea financiară a țării. [Din această cauză s’a scumpit numerarul, iar dobânzile au devenit enorme. „Odată însă cu suirea pe Tron a M. S. Regelui Carol II, Romănia a intrat într’o fază nouă , acea a realizărilor. „Regența era lipsită de autoritatea necesară pentru a pune stavilă ambițiunilor personale și era neputincioasă să îndrumeze guvernele pe calea serioasă a asanărei politice. „Am avut cinstea să cunosc deaproape intențiile Regelui - continuă d. Argetoianu. Am fost impresionat de claritatea vederilor sale și hotărârei de a munci în interesul și spre binele țărei. „Cred potrivit să dezmint toate legendele create în jurul Regelui, precum și intențiile Lui de dictatură ființare a partidelor și de despolitice. „Regele nu va face să dispară regimul contituțional și va căuta să lase în măsura necesară manifestarea unor forțe, care pănă azi au dat dovadă mai mult de bune intenții, decât de serioase realizări“. Anularea contractului cu Stewart La ieșirea de la ședința delegației economice a guvernului, miniștri au declarat reprezentarților presei ca guvernul a hotărât să anuleze contractul cu casa Stewart. Știrea aceasta n’a fost comunicată încă presei în comunicatul ce i s’a dat spre publicare după terminarea delegației economice a guvernului. P. Madcțeanu atacat violent D. ministru Virgil Madgearu e violent atacat de oficiosul partidului lib. printr-un articol publicat azi, întitulat: „D. Madgearu să plece casa Stewart trebue sancționată". Se arată în acest articol c d. Virgil Madgearu e omul funest care a dezorganizat finanțele publice și a distrus economia națională. D. Madgearu e acela care a înșelat guvernul, a înșelat Parlamentul, a înșelat (ara D-sa nu mai poate rămânea în guvern nici puținele zile câte mai are acesta—închee oficiosul partidului liberal. Cercurile economice germane Indispuse împotriva României Ziarele berlineze publică două știri, cari indispun cercurile interesate în România. Prima știre e publicată în ziarul „Berliner Tagebiall", care anunță din București, că prin tratatul comercial dintre România și Cehoslovacia s’a acordat acesteia din urmă taxe vamale preferențiale, care nu se acordă nici unuia din statele care se bucură de clauza națiunei celei mai favorizate, prin aceasta importul german în România ar fi lovit in modul cel mai simțitor. A doua știre, este aceea publicată de ziarul „Börsen-Kourier“ care anunță din Viena, că nouăle propuneri făcute de d. Răducanu cu privire la lichidarea împrumuturilor antebelice ale comunei București, au fost respinse din nou de către creditori, ca fiind insuficiente. In urma acestui fapt, delegație romanească a plecat la București pentru a lua noul instrucțiuni. Alți fruntași liberali la Rege Audiența d-lui I. G. Duca, fost ministru, solicitată Suveranului, a fost fixată pe ziua de Mercuri. In aceiași zi vor mai fi primiți de Rege d-nii N. N. Săveanu și Const. Banu, foști miniștri. Comentarii In cercurile guvernamentale se crede că reîntoarcerea d-ui ministru lunian în hotârâtoșre pentru Capitală, va fi situaia din guvern și partid. D. ministru lunian sosește azi în Capitală. Acțiunea partidul I liberal Oficiosul partidului liberal publică astăzi următoarele: „Dl. Vintilă Brătianu, președintele partidului naționalliberal, întorcându-se din străinătate, în urma convorbirilor avute cu mai mulți membri ai partidului din diferite părți ale țării, a hotărât convocarea comitetului central al partidului pentru ziua de Marți 23 Septembrie în localul clubului. „In această ședință se va hotărî acțiunea politică pe care partidul național-liberal o va începe față cu situația în care se găsește țara“. Alte victime ale erupției vulcanului Stromboli In localitatea Glolostra, din apropierea vulcanului Stromboli, din cauza torentului de lavă, patru persoane au au fost grav rănite, sucombat și o femee a dispărut, fără a se ști nimic de soarta ei. Populația cere ajutoare, fiind complect lipsită de cele necesare. Victimele catastrofei din San Domingo Legația Republicei San Domingo anunță oficial că ciclonul ce a bântuit la San Domingo, a provocat nenumărate victime. Printre cei l.opo de răniți foarte mulți sunt in stare extrem de gravă din cauza cangrenărei rănilor. Erupția vulcan»ului Asama pri dimineață la ora 9:38, vulcanul de pe muntele Asama, a început să facă o puternică erupție. Locuitorii cuprinși de panică s'au refugiat în ținuturile mai îndepărtate de vulcan. Până în prezent un singur locuitor e sucombat din cauza erupției. Arestarea unui fost ministru La Neustadt, în Pommerellen (Polonia), provincia a fost arestat deputatul național-democrat și fostul ministru al comerțului Kwiatkowski, depus In închisoarea Ei a fost fortăreța din Brest-Litowsk. Interzicerea manifestațiilor din Polonia Conform unui ordin al ministerului de interne polon, toate manifestațiunile sub cerul liber anunțate pentru Duminecă de către partidele de opoziție,au fost interzise. Continuarea discuțiilor asupra Pan-Europei îa ședința de ori după amiază a consiliului Ligii Națiunilor a continuat discuția generală asupra Pan-Europei. Ministrul de externe al Belgiei, d. Hymans, nu a vorbit propriu zis asupra planului Briand, ci mai mult asupra crizei economice generale. In culise continuă tratativele asupra planului de federalizare a Europei cu mare febrilitate. Delegații englezi și francezi discută acum alcătuirea unui comitet de studii, care să se ocupe de proectul Briand. Anglia a cerut să facă parte din acest comitet de studii și reprezentanți ai statelor extraeuropene, cari ar putea suferi consecințe de pe urma irii Pan-Europei. Franța înfăptuit protestat mereu împotriva acestei sugestii engleze. Se crede chiar că s'a ajuns la o înțelegere, în sensul că statele extra-europene vor trimite in comitetul de studii numai membrii observatori. Desființarea cenzurei presei îin Spania Consiliul de miniștri spaniol a aprobat în unanimitate, decretul ce urmează să fie promulgat pe ziua de 18 Septembrie, prin care se desființează cenzura presei. Mari scâț^teul la» bursa t dlit Paris La bursa din Paris s’a înregistrat în cursul zilei de eri scădere simțitoare la toate valoorile, mărfurile și acțiunile. Astfel acțiunile Băncii Franței au scăzut cu 366 franci, iar celelalte efecte importante s’au depreciat in aceiași proporție. Temeiul acestei scăderi erau zvonurile asupra măsurilor mintice ale Italiei, cari s’au dovedit apoi a fi vorbe asvâriite în vânt Cazuri mortale de febră tifoidă și tuberculoză în localitate in ultimii săptămâni s’au declarat foarte puține cazuri ce scarlatina. In spitalul Izolarea nu se mai află decât 35 de bolnavi de scarlatina. Ultimul bolnav de scarlatina adus la spital este din Ungheni. * In schimb s’au declarat numeroase cazuri de febră tifoidă. Astfel s’au ivit cazuri in str. Sarhana, Vasile Lupu 86, sos. Albne 14, Spitalul Sit. Spiridon și Piața Nicolinei. S’a declarat un caz mortal de febră Ifodă în s .r Saihana'3. Diling. Copou a fost adus un bolnav de tetanos, iar din Ospiciul Socolei unul de difterie. Din Sculeni, unul de Dalac. In ultimii săptămâni s’au internat câteva zeci de bolnavi noui de tuberculoză. Mulți dintre ei au fost transferați la sanatoriul Stânca, iar altul din str. Săulescu 28, a sucombat în spital. Un nou incendiu la Bălți la comuna Rășcani din apropiere de Bălți, un violent incendiu a distrus 7 locuințe, magazine cu mărfuri și magazine cu cereale. Pagubele se urcă la două milioane lei. Pompierii din Bălți au reușit să localizeze incendiul după o muncă de câteva ore. Furtul de la biserica cimitirului din Vaslui Vaslui 13.— Orașul nostru e terorizat de câiva timp de o bandă de tâlhari. Aceasta dă lovituri îndrăznețe, aproape zilnic, diferite parti ale orașului, neocoîn lind nici centrul, rea de la ,locuința După sparged-lui profesor universitar G. Volenti, hoți au atacat și biserica cimitirului. Au spart ușa de intrare furat din biserică covoare, și au fețe de mese, un patrafir și o casetă cu bani. Tâlharii nu s’au atins însă de odoarele sfinte. Polițiștii au izbutit să prindă pe un tâlhar care se numește Gheorghe Antipa. El este autorul mai multor furturi de mărfuri săvârșite la mai multe magazine de manufactură. S’au făcut razii prin diverse cartiere ale orașului în cursul cărora au fost arestați vre-o 20 de indivizi suspecți. Propaganda în țară a partidului liberal Buc. 14. —După întruniea comitetului executiv al partidului liberal, va avea loc o consfătuire a șefilor rațiilor județene, apoi organila 30 Septembrie se vaîntruni comitetul central al partidului pentru a fixa programul de propagandă în țară.] Dl. Mareșal Franchet d’Esperay a părăsit țara fără a veni la București — Telegrama trimisă d-lui Maniu — Buc. 14.—Dl. Iuliu Maniu, președintele consiliului, a primit ori după amiază următoarea telegramă din partea Mareșalului Franchet d’Esperay: „In clipa în care părăsește țara, Mareșalul Branchet d’Esperay adresează d-lui Iuliu Maniu cele mai bune amintiri din 1918 și cele maii mulțumiri pentru atențiile ce i s’a arătat în timpul prea scurtei sale șederi în România“. Noul ministru al României la Vatican Roma 14. — Papa a primit ori pe dl. Petrescu-Comnen, noul ministru al României la Vatican,, care i-a prezentat scrisorile de acreditare. Un interview cu noul președinte al Argentinei Buenos Aires 13—intr’un interview acordat reprezentantului agenției „Havas", generalul Uriburu a declarat că din punct de vedere patriotic este satisfăcut de entusiasmul poporului argentinian, cu care acesta a primit revoluția din 6 Septembrie. În afară de un grup care a fost repede împrăștiat, toate partidele au acordat încredere guvernului provizoriu, care va acorda un loc privilegiat retașurilor internaționale care au fost atât de neglijate de guvernul răsturnat. Generalul Uriburu a arătat că mai multe mari puteri și-au manifestat de pe acum bunele intensiuni fată de noul guvern. Cu toate greutățile de neevitat, piastrul și devizele ne indreptățesc să avem încredere in noi. Douăzeci de mari bănci, ne-au oferit de două ori suma necesară guvernului, fără garanți, lăsându-i libertatea de a fixa singur dobânda ce urmează să plătească la împrumutul ce se va contracta. Primul interogator al deținuților politici polonezi Varșovia 13,—Procurorul Michalowski a terminat primul interogatoriu al deținuților politici. Conform legilor poloneze, acest arest este de două luni. Avocații arestaților au cerut ca arestul din fortăreață să fie schimbat în arest într'o închisoare civilă și să li se dea voe să vorbească cu clienții lor. Se crede că Mareșalul Pilsudski va face zilele acestea o declarație in legătură cu aceste arestări. Afacerea de spionaj din Bulgaria Sofia 14.—Ziarele anunțat că In Bulgaria străineau s’a descoperit o afacere de spionaj în care ar fi fost amestecați mai mulți ofițeri. Este probabil că mâine va apărea un comunicat oficial in sensul aceste. Colonelul Marinopolski s’a sinucis nu pentru că ar fi fost implicat în afacerea de spionaj, ci numai pentru că ar fi fost bănuit. S’a descoperit că un zeul spion a fost un funcționar de la căile ferate, anume Andreeif, care trimitea relațiuni imigranților bulgari din Iugoslavia. Știrea că spionajul s’ar fi săvârșit în favoarea României, n’are nici un temeiu. ȘTIRI — In regiunea Corintului (Grecia) s’au înregistrat câteva slabe cutremure de pământ de scurtă durată, fără însă a provoca pagube materiale. — Campionul român de box Moli Spekow a învins la Viena pe un repurtat boxer francez, prin Knock-out. Primul ministru va lipsi din țară două luni Buc. 14.— Concediul d-lui Maniu, președintele consiliului, a fost definitiv hotărât. Primul ministru va lipsi din țară două luni, în care timp va vizita capitalele din apusul Europei. — Budapesta 14. — Se dezminte categoric că ex-împărăteasa Ziffa și prințul Otto ar fi intrat incognito pe teritoriul Ungariei. —■ Tribunalul local cercetând mandatele de arestare emise de cab. In instrucție contra autorilor furtului de la fabrica R. M. S. a confirmat mandatele comercianților invinuți de tăinuire, a portarului și a intendentului, acuzați de furt. Tribunalul, în urma pledoariei d-lui av. Călin Gârcineanu, a pus in libertate pe cei trei paznici areatafi odata cu Intendentul. Parchetul însă a făcut apel contra punerei paznicilor in libertete. Apelul s’a judecat ori de Camera de punere sub acuzare. După o lungă studiere a dosarului, Curtea a primit apelul și a dispus arestarea paznicilor . Parchetul Tribunalului Vaslui cercetează acuzația de furt ce se aduce tânărului Casian Mihailescu, fiul dirigintelui oficiului P. T. T. din acel oraș. Acesta fiind in vizită la d. Maximilian Voghel din strada Agi Lupu, ar fi fost surprins sustrăgând din buzunarul gazdei un pachet cu 10.500 lei. In faza judecătoriei ocolului II Urban a venit spre judecare procesul de ultraj și rebeliune intentat pungașilor de buzunare Ceasnov, Radcenco și concubinei lui Ana Covesneac. Ei sunt trimiși în judecată sub stare de arest, in urma rledoariei d-lui Camil Carcineanu, s’au admis martori și eliberarea lor provizorie până la judecare procesului. Din Huși ni se comunică că Ch. Iacob și fii săi din Huși ducându-se să fure poamă din via Bugeac au fost surprinși de paznici. Intre hoi și paznici s’a încins o luptă tragându-se de ambele părți focuri de armă. — D. Traian Bratu, președintele Senatului, a părăsit aseară Iașul, plecând la București. — Conflictul economic cu Grecia a fost aplanat, în urma renunțarea guvernului din Atena de a mai aplica tariful maxim al mărfurilor de proveniență română. BON No. 19 de Duminecă 14 Sept. 1930 r [- bonuri zilnice ale JJ ziarului dau dreptul la PREMII de Lei 30.000 în numerar Marele Teatru Cinema TRIANON tuturor cetitorilor noștri. oferite de