Lumea, octombrie-decembrie 1934 (Anul 17, nr. 4920-4997)

1934-10-01 / nr. 4920

Politic®, și soci®Fa Ziar independent Marele Teatru Ci ema Trianon Astăzi bomb stagiunei. Program excepțional vin B • cu simpaticu Anetam Paradis — tenor —HANS SOHNKER. Al 2-lea film pentru prima oară a Iași NOUL TARZAN Stăpânul Junglei Weismeie.Premieră. A nu se cufunda cu alte crime cu titluri simiara, Complectare Jurnal Sonor Fox Movieton Mâine Luni 1 Oct. cel mai grandios film al stagiunii Venus dansează Al doilea film: Minunata comedie muzicală RIRI (Fiicele Excelenței Sale) O nouă lege a concordatului și falimeraSusiei Cernăuți 30. — Cu prilejul solemnității, care a avut locuri la Cernăuți (aniversarea a 15 ani de la înființarea Curții de Apel din acel oraș) d. ministru de justiție Victor Antonescu a făcut apel la magistrați să distribue dreptatea cu demnitate și imparțialitate. Ministrul justiției a anunțat apo că va veni în curând cu o nouă lege privind concordatul și falimentul. Dl. ministru Antonescu a mai declarat că va înăspri regimul de urmărire a debitorilor rău platnici In acest an se resimte o totală lipsă de cărți școlare. Editurile au cerut librarilor din localitate să înapoieze în 24 ore toate cărțile pentru a fi vândute în Capitulă. Librăria SOCEC din localitate a oprit câte puține din fiecare. Grăbiți-vă de vi le procurați. D. Puiu Dumitrescu și-a vândut pe nimica toată somptuosul palat pe care-l avea la Paris — Interesante amănunte în legătură cu expulzarea d-lui P. D. — Buc. 30.— In legătură cu expulzarea din Franța a d-lui Puiu Dumitrescu se mai anunță că d-sa a plecat imediat la Geneva, unde a depus mari stăruinți ca să fie priorit în audiență de d. N. Titulescu, având intenția să-l roage pe ministrul nostru de externe să intervină spre a îi se ridica decretul de expulzare. In ultimile zile, d. Puiu Dumitrescu fusese la Montecarlo, unde a jucat zi și noapte pe mari sume de bani, în cele din urmă câștigând 200.000 franci (aproape 1 milion și jumătate lei). Voind să se reîntoarcă în Franța, d. P. Dumitrescu fost așteptat la frontiera franceză de un trimis al Siguranței generale, care i-a prezentat decretul de expulzare. Pe de altă parte se anunță că d. Puiu Dumitrescu a cerut guvernului federal elvețian autorizația de a se stabili D Zürich, unde intenționează săși deschidă un magazin de accesorii de automobil. Dl. P. D. având un termen de 48 ore pentru a-și aranja afacerile in Franța și-a vândut somptuosul palat din Avenue Klebert — pe care-l cumpărase pe numele fostei d-re Elena Manu — ministrului Anam-ului la Paris diizorie. Cu banii care i-au mai rămas, d. Puiu Dumitrescu s’a refugiat în Elveția, unde a cerut să îi se acorde dreptul de azil. Se pare că guvernul federal va refuza să-i admită cererea. Anul XVI NO. 4920 din l imn- ULTIMA ORA - străinătate De ori până azi Lansarea Împrumutului intern Buc. 30. Mâine va avea loc un important consiliu de miniștri, prezidat de dl. primministru Gh. Tătărescu. Dl. ministru de finanțe. Victor Slăvescu va face cu acest prilej o expunere asupra pla NOU REGIM Mâne va avea loc la Banca Națională o importantă conferință, în care se vor fixa în mod definitiv principiile politicei comerciale și noul regim al devizelor. AMÂNARE Procesul grefierului Albișor care urma să se judece ori, a fost din nou amânat pe Luni dim. CONVOCARE înainte de a pleca în Italia. Ion Mihalache va convoca biroul partidului național-țărănesc. Se crede că la această ședință vor participa și diii Vaida și Maniu. DINEU Suveranii Bulgariei au dat eri un dineu de gală în palatul regal din Sofia, în onoarea Suveranilor iugoslavi. RECOLTA Ministerul agriculturii este preocupat de soarta porumbului. Dacă porumburile semănate timpuriu au ajuns la maturitate și a început culesul lor, situația celora semănate târziu sau a doua oară, după încetarea secetei, nu e satisfăcătoare. Porumburile sunt încă verzi și dacă vremea se va răci atunci ele vor rămânea crude. In orice caz recolta totală de porumb va acoperi cu prisosință necesitățile consumului intern. DIZOLVARE Partidul creștin-social din Austria a fost dizolvat, numuit,de lansare a împrumutului intern. Guvernul va lua cu acest prilej o hotărâre definitivă. Prospectul pentru lansarea împrumutului va apărea Joi. RECHIZIȚII In vederea manevrelor de toamnă, vor începe în curând rechizițiile necesare trupei. Ministerul apărării naționale a dat privință dispoziții în această CONDAMNARE Curtea Marțială din Viena a condamnat ori la muncă silnică pe viață pe supusul german Alfred Neuwirth acuzat de înaltă trădare, cu prilejul loviturii de stat încercată la 25 iulie a. c. CONGRES Al II-lea congres zionist a fost convocat pentru zilele 25 și 26 Decembrie la Morawska- Ostrawa (Cehoslovacia). EMIGRARE La Istambul s'a alcătuit zilele acestea comitetul pentru ajutorarea emigrației evreilor în Palestina. Este primul comitet al evreilor palestinieni înființat în Turcia. Se știe că acest stat interzisese activitatea sionistă pe teritoriul său. Principalul scop urmărit de această organizație va fi ajutorarea evreilor din Tracia Turcească i Dardanele de a se stabili în Palestina. ARESTĂRI In legătură cu răpirea copilului aviatorului Lindbergh poliția din Chicago a arestat eri un bărbat și o femee. Detectivii spun că bărbatul seamănă cu personajul denumit John care a primit suma de răscumpăare a copilului, anume 50.000 dolari. Mii de maimuțe în cârduri, atacă locuințele oamenilor Londra 30. Din cauza seceti grozave care bântie pe insula Ceylon, întreaga recoltă de orez, ceai și nuci de cocos e distrusă. Nemai putând răbda de sete, mii de maimuțe coboară din păduri, atacând casele locuitorilor, care își părăsesc locuințele cuprinși de panică. Insiport emte schimbare a legația germană din Viena Viena 30.— Se dă ca sigur că dl. von Papen, ministrul plenipotențiar al Germaniei la Viena, va face o serie de importante schimbări in personalul legației germane din Viena. El a hotărât să aducă cu el doi secretari particulari pe care îi avea și la vice-cancelariatul Reichului. Baronul von Hahn, reprezentantul în Austria al agenției oficioase „D. N. B" va părăsi de asemenea Viena și se va reîntoarce la Berlin. El a avut în ultimul timp, mai ales cu prilejul loviturii de stat din Iulie, numeroase conflicte cu autoritățile austriace la transmiterea știrilor de presă. După asasinarea cancelarului Dolfuss, s-a făcut o descindere la locuința baronului Hahm, care a avut ca rezultat arestarea lui : a fost elibert după serioase intervenții Iuni 1 Octombrie 1934 Remanierea va cuprinde subsecretariatul de la Președinție și ministerul industriei Buc. 30.— Cercurile guvernamentale afirmă că la vânătoarea regală de la Reghinul Săsesc, la care a participat și d. prim-ministru Tătărescu, s’a luat în discuție, problema remanierei guvernului. In cazul când remanierea nu ar putea fi evitată, săptămâna viitoare ar urma să se facă schimbări importante în compunerea cabinetului. Presupunând totuși că problema remanierei nu-i încă actuală, primul-ministru va trebui să găsească pe cineva care să fie numit subsecretar de stat la președinție. Alegerea e destul de dificilă, fiindcă pretendenți sunt mulți. In afara de aceasta, președintele de consiliu trebue să soluționeze chestiunea demisiei d-lui N. Teodorescu, ministru de industrie, după cum se știe, n’a demisionat formal din guvern, însă are creată o situație destul de rea în partidul liberal, din cauza tineretului care a început de aproape o săptămână, ofensiva împotriva sa. In orice caz, o clarificare a situației nu se va putea face decât după întoarcerea în Capitală a primului-ministru. Declararea în faliment a firmei Luca Niculescu din Capitală Buc. 30. — Pentru neplata unei creanțe însemnate antebelice, firma engleză „Cardington" din Londra a cerut și a obținut aseară de la Tribunalul Ilfov secția comercială declararea în faliment a marei firme Luca Niculescu. O importantă decizie a ministerului de finanțe Buc. 30. — Ministerul de cu o sumă finanțe a dat o decizie prin care autoriză Administrațiile Financiare să primiască bonuri de impozite pentru diferențe vamale din exercițiile anterioare anului 1932, Rezultatul dezastruos de ori al examenului de bacalaureat la Liceul Internat din Iași . Din 13 candidați au reușit numai 2 — La liceul de fete „Oltea Domna" au reușit ori toate candidatele prezentate la proba orală : Diaconu Elena, Dumitraș Alexandrina, Faigheles C., Fischler, Hărătău Ec., Hannes Bluma, Ioniță E., Isbașa M., Lazăr D., Leibovici N., Muntanu V., Preoțescu Fr. și Rohan Ana. Din 13 candidați prezentați eri la proba orală la Liceul Internat, au fost declarați reușiți numai următorii doi : Cojocariu Eugen și Finchilescu I. La Liceul Național din 15 candidați prezentați ori la oral au reușit următorii 8 : Miron Gh., Petrușca A., Steinbaum S., Weisser Iosif, Apostoaie L, Bârzu P., Cligman S., Cris-Cristian M. Rezultatul examenului de bacalaureat din Cernăuți deține primarul pe țară în ce privește procentul dezastruos al celor reușiți. La comisiunea I de la gimnaziul de stat din 135 candidați au fost declarați reușiți numai 25 iar la comisiunea a doua de la liceul „Aron Pumnul" din 119 candidați au luat bacalaureatul 25. Modificarea regimului compensațiilor Buc. 30. — Regimul compensațiilor va suferi modificări importante. Una din inovații va fi introducerea sistemului compensațiilor pentru toate țările din Europa, excluzând statele cu care avem convenți de clearing. Cu unele din aceste din urmă state, schimbul nostru comercial va fi pus tot pe bază de compensații. Noul sistem de compensație va fi aplicat în așa fel că exportatorii vor trebui să depue la Banca Națională din orice export 25 sau 30 la sută. Guvernul a luat această soluție pentru a scuti Banca Națională de greaua sarcină de a da devize la importul de materii prime. Se va ușura acordarea autorizațiilor de compensație, eliminând orice posibilitate de abuz. Importul prin compensație va fi limitat. Dl. ministru Lapedatu despre revizuirea funcționarilor publici Buc. 30. — Cu prilejul vizitei sale la Cluj, d. ministru Lapedatu fiind intervievat de ziariști în legătură cu concedierea unor funcționari superiori polițienești din Ardeal, a răspuns că pe această chestiune s'a exagerat mult. Nu e vorba de licențiarea a 22 funcționari, ci de 11. Situația pe care și-au creat-o, se datoreste numai lor, deoarece au refuzat să se supună examenului prevăzut de lege. La întrebarea dacă vor urma alte concedieri de funcționari, d. ministru Lapedatu a răspuns că nu e nici un motiv de alarmă, întrucât la celelalte ministere numirile nu s'au făcut cu atâta bunăvoință ca la interne. Desigur, se vor mai face nouă concedieri, dar acestea vor fi foarte puține la număr întrucât se vor avea în vedere numai cazurile speciale. Nu trebue să se uite că sunt ministere unde absolut nici un funcționar nu va fi revizuit. Inframarea a definitivat, a rămășițelor pământești ale foștilor cancelari Dollfuss și Seipel Viena 30. Er a avut loc deshumarea din cimitirul H tzing a rămășițelor pământești ale foștilor cancelari Seipel și Dollfuss și transportarea lor la Domul Ștefan, unde s-a oficiat un serviciu religios de către Cardinalul dr. Innitzer, în prezența președintelui republicii, membrilor guvernului, corpului diplomatic, reprezentanților autorităților și a unui public foarte numeros. La ora 7 juni seara sicriile conținând rămășițele pământești ale celor doi foști cancelari au fost transportate cu mare solemnitate spre biserica Dollfuss din centrul Vienei, unde a avut loc înhumarea efinitivă. Pe tot parcursul drumului, membri organizații- Patru copii mor de foame în cartierul V. Mihai Comisariatul II poliție a fost înștiințat ori că in cartierul Voevodul Mihai, se afla patru copii părăsiți de părintele lor Const. Ursaru plecat să-și caute soția fugită de acasă. Copii mor de foame neavând de la nimeni vreun ajutor. Perceptor ultragiat și lovit Perceptorul Tutunaru Dumitru a reclamat eli poliției că ducându-se să aplice un sechestru la locuința d-nei Ecaterina Cojocaru din strada Smârdan 61, aceasta l-a ultragiat și lovit. Perceptorul a cerut darea în judecată a d-nei în cauză pentru ultraj și lovire. Cazul se află în cercetarea comisariatului IV poliție. Ce at discutat d. Inddef cu dl. Mareșal Averescu Buc. 30. — In legătură cu întrevederea dintre d-nii Nculeț și Mareșal Averescu se anunță că ministrul de interne a fost la șeful partidului poporului, căruia i-a făcut o expunere sumară asupra principiilor unei legi administrative, solicitându-i in acelaș timp de a-și desemna reprezentanții partidului care să participe la lucrările pentru redactarea proectului. Până acum nu se cunoaște răspunsul d-lui Mareșal Averescu. Prăbușirea unui avion cu pasageri — 4 persoane au fost omorâte — Londra 30.— Un groaznic accident de aviație s'a înregistrat aseară, tings și Paris s-a prăbușit aseară în comitatul Kent. Aparatul a fost complect sfărâmat Un avion de pasageri care îar toate cele patru persoane face curse regulate între Has au fost omorâte. Scufundarea unui vapor cu 171 pasageri Londra 30. Se anunță din Tokio că vaporul de pasageri „Talan Maru" s-a scufundat ori după amiază cu cei 171 pasageri care se aflau pe bord. Alte amănunte lipsesc. Un comunicat al Băncii Naționale privind plățile în Franța Buc. 30.— Banca Națională a dat eri un comunicat, în care arată că, contrar știrilor apărute in ziare, nu s'a fixat nici un termen pentru depunerea leilor in contul datoriilor ce sunt de plătit in Franța, deoarece nu este cerut de dispozițiile acordului de plăți încheiat cu această țară. Banca Națională continuă a primi vărsămintele pe bază de acte justificative găsite în regulă. Groaznic incendiu în Germania — 5 morți, si grav răniți — y oar in 30. — Un violent incendiu a izbucnit eri la atelierele de echipament ale soc. „Hamburg - America Line". A fost distrusă în Întregime o mare magazie cu porțelanuri. Pagubele sunt enorme. Un mare incendiu s’a declarat eri la o sondă petroliferă din Nienhanger, în apropiere de Hanovra. Toată instalația a fost distrusă. 5 muncitori au fost carbonizați, iar 1 grav răniți Dramatica sinucidere din Capitală — Un funcționar s'a aruncat în fața tramvaiului — Buc. 30. O impresionantă sinucidere s’a Înregistrat ori după amiază în Capitală. Pe când un vagon de tramvaiu venea cu viteză pe strada Cometa, funcțonarul Popa Ion, de 36 ani, domiciliat în str. Nisipari, s'a aruncat în fața vagonului Manipulantul a făcut sforțări disperate să oprească, dar n'a reușit, dată viteza mare cu care venia. Vagonul a trecut peste corpul nefericitului funcționar, cauzându-i răni extrem de grave, care-i pun viața tn primejdie. Tramvaiul a fost oprit imediat, iar corpul sinucigașului scos dedesubt și transportat cu „Salvarea" la spital de urgență. Starea victimei e disperată. Până acum nu se cunosc cauzele care l-au determinat pe Ion Popa să-și pună capăt vieții. Cu prilejul accidentului, mai mulți pasageri care se aflau în picioare pe platforma vagonului, au căzut unii peste alții, rănindu-se ușor. 36 victime ale unei ciocniri de trenuri în Anglia Londra 30. Numărul victimelor accidentului de cale ferată din stația Warwick produseri seara prin ciocnirea unui tren expres cu un tren omnibuz se ridică la 11 morți și 25 răniți Printre victime sunt și trei seqae. Autoritățile au luat măsuri pentru curățirea liniei de sfărămăturile vagoanelor. Groaznic accident de automobil Belgrad 39. Un grav accident de automobil s'a înregistrat aseară. Pe când președintele expoziției din Ljubliana, dl. Bonaci un mare industriaș însoțit de soția sa făcea o plimbare cu o mașină nouă, automobilul s'a lovit de un copac, sfărămându-se. Soția lui Bonaci a fost omorâtă pe lor patriotice țineau în mâini făclii aprinse, dând aspect impresionant funebrei solemnități— foc, iar el s’a ales cu răni ușoare. Greva generală la Toledo Paris 30. La Toledo (Spania) s'a proclamat eri greva generală. Motivul declarării grevii nu e până acum cunoscut. Ü Buc. 30. Dl. Ciuntu, ministrul României la Ankara, numit în postul de ministru la Moscova, a fost chemat eri la București. ȘTIRI , înscrieile la facultatea de medicină au loc de la 1 până la 10 Octombrie. Până acum nu se știe încă dacă se primesc înscrieri pentru cele 50 de locuri de anul I la secția farmacie, așa cum s'a preconizat în ultimul consiliu profesoral. Nu s'a primit încă la facultatea de medicină nici un răspuns cu privire la audiența cerută la Palat în privința farmaciei și nici în legătură cu memoriul prezentat ministerului contra desființării învățământului farmaceutic la Iași și Dl. Șt. Drăgan, proprietar din str. Albineț, a primit un bilet semnat „Coroi" prin care îi se cere să depună suma de 100.000 lei într'un anumit loc. Autoritățile au fost înștiințate spre a lua măsuri. Curtea de apel Iași a condamnat ori la 15 zile închisoare pe IV. Chiriatcu, fost casier al com. Bârzești (Vaslui) și pe fratele său, fostul primar Const. Chiratcu din Bârzești la amendă și despăgubiri către comună. CONVOCARE Dacă într’adevăr, ceea ce este absolut pobabil, Camera și Senatul francez nu se vor opune, convocarea Adunării Naționale în vederea modificării Constituției se va face la sfârșitul anului 1934 sau la începutul lunii ianuarie 1935.