Lumea, aprilie-iunie 1936 (Anul 19, nr. 5381-5453)

1936-04-01 / nr. 5381

din fără ULTIMA ORA ~ străinătate Avereseanii și georgiștii aprobă la total declarațiile d-lui Mihalache Buc. 31. . Declarațiile făcute de d. I. Mihalache In comitetul executiv al partidului național-țărănesc, au fost bine primite de georgiști și averescani. ■ Buc. 31.—^Consiliul de miniștri a decis interzicerea spectacolelor demonstrative in legătură cu magia și științele oculte, spiritism, chromadie, prezieri. Deasemeni sau inoficioasele celor două partide vor reproduce astăzi din discursul d-lui Mihinache pasagiile privitoare la atitudinea constituțională a conducerii partidului național-tărânesc. terzis filmele cinematografice ce Înfățișează reprezentări din domeniul imaginației irradive. Î n acelaș timp s’a interzis practica ghicitului. Interzicerea spectacolelor la legatură cu științele oculte Sentința în procesul antifasciștilor la frunte ca ú. prof. L Constantinesca -Iași LUMEA, ca de obiceiu bine informată, a amintat ori la ora 3 lum. după amiaza —câteva minute după pronunțare — sentința Consiliului de Războiu din Chișinău în procesul anti-fașciștilor. Au fost condamnași: prof. L Constantinescu-Iași la 2 jum. ani închisoare, 20.000 lei amendă și 10 ani interdicție corecționelă; Eda Wiener la 2 jum. ani închisoare, 50.000 lei amendă și 10 ani intercție corecțională ; d-na Feni“rriero la 2 ani inchisoare 15000 lei amendă și 10 ani interdicție corecțională. Rabinovici Fega la 2 jum. ani Închisoare 20000 lei amendă și 10 ani interdicție corecțională, inspector Brașoveanu la 2 jum. ani închisoare 20000 lei amendă și 10 ani interdicție corecțională, ing. Gr. Zoltán, la 3 luni închisoare, 5000 lei amendă ș 5 ani interdicția corecțională. Dl. dr. Derevici și d-ra Rosenberg Paulina au fost achitați. Toți condamnații au fost obligați in solidar la 300.000 lei despăgubiri. Sinuciderea unui funcționar — El a fost reclamat Parchetului că trăia cu propria-i fiică, pe care o amenința cu revolverul —* P. Neamț 31. Aseară la cele 7, controlorul comunal Bordereau din Bulev. Er. ostinescu și-a tras un foc de evolver In tâmpla stângă. In tare disperată a fost transortat la spital Cercetările autorităților au emisĂ că gestul funest se daorește faptului că eri da, soția sinucigașului a introdus o reclamație la parchet prin care arată că soțul ei întreținea de 6 ani, legături nepermise cu fiica sa, care este învățătoare. Reclamanta arată că soțul ei își teroriza fiica, amenințând-o cu revolverul. Sunt puține speranța că V. Bordeianu va scăpa cu viață. îmormântarea consilierului Ed. Lup u Em după amiază a avut loc nmormântarea rămășițelor pământești ale defunctului consilier Em. Lupu de la Curtea de Apel Galați. Au luat parte magistrații JStorței de Apel în frunte cu prim-președinte Gorgos, magistrații Parchetului Curței de Apel, în frunte cu d. procuror general Coroi, magistrații de la Tribunalul local o delegație de membri ai Baroului local in frunte cu d- sv. Alfons Herovanu. Cum defunctul era decorat cu Coroana României în gradul de ofițer, o companie de soldați din reg. 7 roșiori sub comanda d-lui locol Velescu a dat onorurile. Corpul neînsuflețit al consilierului Em. Lupu a fost înmormântat la cavoul familiei de la cimitirul Eternitatea. Procesul d-nei Maria Nedelcu In fața Consiliului de Război a condamnat caporalul pogan Mihai • din regimentul 13 Dorobanți pentru lovirea interiorului, la Consiliul a respins opoziția inculpatului Brotenco Vasile din Ucraina, acuzat de trecere frauduloasă a frontierei astfel că el a rămas definitiv condamnat la 3 luni închisoare. 0 Buc. 31. — Comisiunea de anebiiă a cauzelor ciocnirii de trenuri de lângă Tecuci, a acceleratului București-Chișinău, a stabilit că vinovați sunt frânarul, șeful de trap și impiegatul de mișcare. ZIARELE TEATRU CINEMA TRIANON prezintă azi minunată operetă din dimineață Consiliul de Răzbjjra din localitate prezidat de dl. colonel Cocorâscu , judecat in opoziție procesul p-nei Maria Nedelcu din str. , C. Brătianu, acuzată de alisj. Inculpata fusese condamnată în primă instanță la 1000 ei amendă. -DL avocat N. Pietrea din partea apărărei a arătat că Iprodul de la Tribunal care s'a simțit iezit", și a reclamat cazul, a venit acasă la Inculpată având o atitudine teșită de respect. Consiliul a achitat pe d-na bârna Nedelcu. La 20 zile închisoare a fost Mâ|a ’*» sac Im^GDA SCHNEIDER, ALBACH RETTY-THEOLINGEN Al doilea film senzațional realizat in taiga siberiană ■ ACT If Ha Afli? ® realizare de aventuri de L»*Lî. ilw r\\Jf\ O factură cu totul nouă și excepțională. Rolurile principale sunt interpretate de ansamblul din filmul „Drumul vieții". Complectară JurneL la fiecare Sâmbătă și Duminică dimineața la orele 9 luni WATINEURI POPULARE cu 6 și 12 lei intrare piua taxa. IndastriRfa opoxifile la Camera contra proectului de letire al jocurilor de noroc Buc. 31.—In ședința da ori dimineață a Camerei, s’a votat proectul de lege pentru organizarea corpului de pompieri și proectul pentru prelungirea până la 31 Dec. a. c. a avantăgiilor acordate industriei nationale. Dr. Virgil Madgearu protestează violent contra modului cum se aduc la sfârșit de sesiune proecte importante, printre care reglementarea profesiunilor și exercitarea meseriilor. DL ministru, Nistor promite că proectul va fi trimis la studiul secțiunilor Camerei de ia In discuție proectul de lege al jocurilor de noroc. In urma protestelor mai multor deputati, cari cer interzicerea tuturor jocurilor de noroc, raportorul, d. Gh. C. Popescu a declarat că" nu e contra prezentărei unui amendament !q acest ssas ! Dl. minisruL Nistor a declarat că statu are o^voa de mari fonduri pentru intrenerea spitalelor și alte opere de interes general. La insistențele depuse de opoziție și de numeroși deputați din majoritate, amendamentul e trimis în secțiuni. In ședința de după amiază, s-a continuat discuția asupra proectului de lege al jocurilor de noroc. D. Madgearu a protestat vehement impotriva concesiunilor acordate și a cerut abrogarea imediată a legii jocurilor de noroc. fiecărui amendament—Indărătu spus d-sa—Se află câte un interes. In același sens a vorbit dl. Adam Ionescu, membru al „frontului românesc“. A fost luat apoi in considerare proectul da lega pentru reglementarea profesiunilor și exercitarea meseriilor, urmând ca discuția pe articole să înceapă astăzi dimineață. La Senat s’au votat mai multe proecte de legi, printre care s gradațiile magistrațiilor și modificarea unor dispozițiuni din legea avocaților. Descoperiri uluitoare făcute la locuința unui mare financiar german din București . Buc. 31.— Autoritățle judiciare au început o anchetă discretă, ale cărei rezultate sunt cu mult mai importante decât se credea. Un mare financiar german domiciliat de mai mulți ani la București, cunoscut filatelist, a fost vizitat de un arhivar din Ploești, care i-a propus să-i vândă numeroase acte vechi, constituind arhiva tribunalului din acel oraș. Hârtiile pe care și le-a vândut cuprindeau mărci românești de mare valoare, printre care și un „cap de zimbru". Financiarul german a reușit astfel să-și formeze o colecție de timbre de valoare enormă. In urma unui denunț al unor filateliști, autoritățile au intervenit; bogătașul colecționar a fost identificat și s-a operat o percheziție la biroul d-sale. Cu acest prilej au fost gasite In afară de timbre rare numeroase chitanțe semnate de diferite persoane politice din Capitală, care bineînțeles nu vânduseră nici un fel de mărci poștale vânătorului german. Dat fiind faptul că bogătașul german este o personaliate bine cunoscută și are ofense legături cu Berlinul ,facerea va lua o turnură senzițională. Șefii de stat major ai Angliei, Franței și Belgiei vor lua contact, indifarant de răspunsul Garmiassi. — Importantele hotărâri luate aseară de consiliul de miniștri britanic — — Mari pregătiri militare în Elveția,Olanda și Suedia — Dl. MacDonald contra unei intervenții în Europa orientală — Londra 31.— Consiliul de miniștri întrunit eseară sub președinția din Baldwin s-a ocupat de conversațiile ce urmează a începe în scurt timp intre statele majore ala Angliei, Franței și Belgiei. S a hotărât ca, independent de răspunsul pe care-l va da Germania, conversațiile de mai sus să aibă loc. S-a discutat apoi asupra scrisorii] pe care Anglia o va trimite Franței și Belgiei, scrisoare prin care Marea Britanie va garanta securitatea celor două state. Anglia dorește să contribue la liniotiera opiniei publice franceze și să acorde astfel tot sprijinul său guvernului francez în apropiatele alegeri generale. S-a hotărât ca, în cazul când răspunsul Germaniei va fi satisfăcător, Reichul să fie admis după un termen oarecare să participe la conversațiile dintre statele majore ale Angliei, Franței și Belgiei, in ce privește invitarea Italiei ia aceste converstiuni, aceasta depinde de răspunsul pe care d. Mussolini îl va da la cererea de a aproba Cartea Albă conținând propunerile statelor locarniene. Ce va cuprinde răspunsul Germaniei Paris 31. Răspunsul Reichului li propunerile statelor locarniene, va fi predat astăzi de ministrul de afaceri străine von Neurath, d-lui Eric Fripps, ministrul Marii Britanii la Berile. „Paris Soir” crede a ști că Reichul va propune ruperea complectă cu trecutul, adică a tratatelor de la Versailles și Locarno, încheerea unui pact de neagresiune cu Franța și Belgia, parafat de Anglia, Italia și Olanda și începerea de negocieri pentru reorganizarea economică a Europei. Sub articol al d-1 al MacDonald Londra 31.— DL Ramsay MacDonald, vice-președintele consiliului, publică un interesant articol în revista „The News Letter“. Fostul prim ministru propune indicerea unei alianțe militară intre Anglia, Franța, Belgia și Olanda, socotind-o imperios necesară pentru securitatea imperiulu britanic. DL MacDonald cere ca Angie să nu-și sporească îndatoririle pe continent și să nuși ia nici un angajament de a inerveni in cazul unui atac neprovocat în Europa orientală. „Trebue să ne asigurăm — scrie d. MacDonald — să nu fim atrași intr'un războiu din cauza alianțelor Franței cu vecinii orientali ai Germaniei. . . „ Züich 31.— Guvernul a aprobat deschiderea unui credit de 30 milioane franci (1 și un sfert miliarde le ) pentru apărarea cațon dă. Se vor construi imediat 40 avioane militare și se vor ridica fortificații la frontiere. Stockholm 31— Guvernul suedez a decis înființarea a 5 nouă regimente de infanterie, reorganizarea aviației și artileriei contra aeronavelor. Paris 31. Camera olandeză a aprobat fondurile necesare pentru apărarea națională. Primul ministru a declarat că trebuesc luate măsuri de apărare împotriva unei invazii străine. Armata trebue astfel organizată decât mobilizarea să poată fi efectuată în câteva ore 01 G. G. Mironescu la Suveran Buc. 31. — M. S. Regele a primit ori în audiență pa d. G. G. Mironescu, fost președinte al consiliului Foști miniștri condamnați la moarte Sofia 31. Fostul ministru de interne Coleff și colonelul de stat major Kalenderoff au fost condamnați ori la moarte pentru că au participat la lovitura de stat din Aprilie trecut, prin care se urmăria răsturnarea guvernului Tomeii. Consfătuire dela ál. Dinu Brătianu Buc 3r. La locuința d-lui Dinu Brătianu a avut loc pri o consfătuire la care au luat parte d-nii: Gh. Tatarescu, C. Dimitriu, N. N. Săveanu, Bebe Brătianu și numeroși alți fruntași ai partidului liberal S'a examinat situația politică generală. DL Bébe Brătiau s'a ridicat împotriva proectelor de legi, pentru acordări de împrumuturi diferitelor orașe. Dl.D. Brătianu a anunțat că va pleca pe două săptămâni pe coastele Dalmației. ânffiuctelere ai unuS^preoți din cauza agitațiilor stiliștilor P. Neamț 31 — Preotul Țifescu din comuna Buhalnița și-a descărcat un glonte în cap, moartea fiindu-i fulgerătoare. In ultimul timp preotul Țifeacu era foarte bătut din cauza agitațiilor stiliste. Duminică, pe când oficia serviciul religios, stiliștii au tras clopotele la biserica lor. Cuprins de o criză de nervi preotul a venit acasă, unde și-a pus capăt vieții, . — Mari credite acordate de Cehoslovacia pentru plata înalturilor militare Belgrad 31, Dl. Mitiță Consantinescu, guvernatorul Băncii Maționele a României, a avut aici o întrevedere cu d. English, guvernatorul Băncii Naționale a Cehoslovaciei, care i-a promis că va pune la dispoziția B.N.R.-ului credite necesare pentru a permite statului român să achite comenzile arătate făcute la Cehoslovacia. elei a Comișani — Pagube de 2 milioane lei — Buc. 31.—La Comișani (Târgovste) s'a produs eri o explozie violentă cu prilejul prnzei in funcțiune a unei sonde a soc. „Refoi". Turla sondei a fost complect distrusă, iar 10 vagoane t ței au fost consumate de foc. Pagubele trec de 2 milioane lei. Inforaațiuni . La Camera de Comerț din Iași a sosit aseară decizia prin care dl. I. Fotea a fost numit în comisiunea interimară a Camerii in locul d-lui Gr Profir. Dl Nicu Anghelescu a fost numit delegat al ministerului de industrie și comeț in comiteul de direcție al Camerii de Comerț. I ® O impresionantă nenorocire s'a înregistrat astă noapte în localitate. Pe când se afla pe peronul grei locale, la un moment dat d-lui T. lortescu în etate de 50 ani din localtate i s'a făcut rău, prâbușindu-se neasfalt. A fost anunțată „Salvarea” care l-a transportat la spitalul Sf. Spiridon. Starea sa e foarte gravă. & 1 ° Lta Trib. I. IR a venit eri spre judecare cererea făcută de d. Iancu Froim pentru revocarea concordatului acordat cofetarului C. Vlădescu. Tribunalul a fixat termen la 30 Aprilie. Cu ocazia aplicărei legii cumulului s'a stabilit că functionarii cari primec și perșii dela stat, trebui să renunțe o pensie sau la leală. Aproape toți acei care intră în această categorie au făcut acțiuni în contenciosul >ictiv. Emi, Curies de apel s’a pronunțat în primele acțiuni introduse de funcționarele Elena Vicol str. V. Lupu 80 și Elena Constantinescu cart. c.f.r. sicolina, obligând statul să plătească și pensia și salaruil. iâ Consiliul facultăței de medicină intrunit aseară, a delegat pe d-nii prof dr. Tănasescu și Popa în comisiunea de examene pentru [locul de medic primar la chirurgie, la spitalul SS Spiridon și a respins un memoriu al studenților restanțieri de a li se acorda o seziune extraordinari de examene. Tribunalul s. II a fixat termen la 19 Mai pentru judecarea cererei provocatorie făcute de Banca Comercială Italiană Română că Banca Moldova nu întrunește beneficiile are 52 din legea conversiunea _ ® Femeia Ținea Manoliu din care Galats «vând a plăti o amendă de 1500 lei și fiind insolvabilă, îi s'a emis mandat spre a fi încarcerată Ea fost adusă ori la Parchet La un moment dat, femeia s'a prăbușit la pământ la nesimțire. Ajusă la medicul legist s'a constatat că ar tifos. Femeia a fost internată imediat la izolarea. © înalta Curte de Casație a făcut cunoscut Tribunalului local că a respins recursul făcut de fostul intendent al prefecturei județului, C. Cocriș, acuzat de luare de mită cu ocazia furnizarei uniformelor guarzilor, și condamnat de Curtea de apel las» le 2 luni închisoare. "*** * D-na Paula Teitler a reclamat poliției pa chiriașul ard. Ștefan Ștefănescu, proprietarul bodigei „Canelul din str. Lăpușneanu, care a sustras mobilierul și marfa din local dispărând fără a plăti chiria. Buc. 31. Sa dezmintă știrea sosirii în capitală a d-lui mareșal Averescu. Șeful partidului poporului se află la Italia, de unde va reveni in țară peste 8 zile. is Buc. 31. Dl. general Cihoski a dat ori in judecată pe dl. I. Șerbănescu, denunțătorul său la comisiunea de control a averilor Buc. 31.—Eni dimineață au continuat lucrările congresului Uniunei generale a Casa» asigurărilor sociale. S-a constituit un combat compus din 16 membri, pentru a cerceta și refera asupra modificării legii asigurărilor socale precum și asupra reorganizării administrative a acestei instituții. Comitatul își va începe lucrările imediat după Pești 6 Buc. 31.— Doi gardieni de la închisoarea Doftani au ucis ori, în urma unai certe, doi țărani Criminalii au dispărut . La clubul partidului național-țărănesc a avut loc aseară comemorarea marelui critic prof Garabet Ibrăileanu. Au luat cuvântul d-nn prof univ. Zâne, Oct. Botez, av. Ionel Teodoreanu și Radu Paul în numele tineretului național-țăranist , N. York 31.— Curtea grațierilor intrunita aseară, a ascultat pe guvernatorul Hoffmann, care a făcut unele destăinuiri în favoarea lui Bruno Hauptmann. Curtea are dreptul de se s* muta pedeapsa cu moartea la închisoare pe viață. Paris 31. D. Régnier, ministrul finanțelor, a dezmințit categoric versiunea că ar intenționa să procedeze le devalorizarea francului 1st Roma 31. Pe frontul de nord, trupele italiene continuă înaintarea, ajungând în apropierea orașului Gondar. Un avion italian a fost doborât de artileria abisiniană. gn Paris 31. D-na Taboura scrie la „Oeuvre“ cu cercurile internationale din Berlin au se îndoess ca pânâ într'o lună, cancelarul Hitler își va putea face la trareea Viena, sau cel puțin la Linz. Anschluss-ul va fi atunci fapt îndeplinit. & Răufăcători s’au introdus eri in atelierul de tinichigerie al d-lui Adolf Glickman din str. Cuza Vodă 83, de unde au furat mărfuri In valoare de 15.000 fi. ® Buc. 31. In postul de atașat aeroanautic fie Paris, a fost numit de căpăt comandor Ionescu M. Emanoil, director de cabinet , subsecretariatul de stat al aerului. fn Belgrad 31.— Guvernatorii Băncilor Naționale și României, Jugoslaviei și Cehoslovaciei, au fost primiți ori în audiență și reținuți apoi demn de prințul regent PeuL