Lumea, iulie-septembrie 1936 (Anul 19, nr. 5454-5532)

1936-07-01 / nr. 5454

I i Anul JEIX No. 5454 Kercun'3 •? OUE 193 ® Politica sa social«Ziar independent llen Exemplarul ZIARUL „LUMEA“ BONUS 23 OFERA PREMII DE MARE VALOARE Jin fara ~ ULTIMA ORA ~ străinătate Mașif* intra gazelor pentru toj acționarii publici și particulari Buc. 30, la „Monitorul Oficial"* de ori a apărut jurnalul consiliului de miniștri, prin care toți funcționarii publici indiferent de sex sau etate din serviciile statului, regii autonome, județ sau comună, precum și funcționarii tuturor instituțiunilor și întreprinderilor particulare, indiferent dacă pot fi sau nu mobilizați, sunt obligati să-și procure măști contra gazelor. Măștile vor fi procurate numai prin intermediul ministerului armamentului, iar plata se va face prin 12 rețineri lunare.  Anglia și Franța nu recunosc anexarea Abisiniei de către Italia Paris 30 — „Echo de Paris" publică interesante amănunte în legătură cu Întrevederea Intre d-nii Eden, Leon Blum și Yvon Delbos. Ziarul crede a ști că s’a realizat o perfectă înțelegere în ce privește ridicarea sancțiunilor contra Italiei. Intre ambele state a intervenit in acelaș timp un acord prin care nu recunosc anexarea Abisiniei de către Italia. Nu s'a luat nici o hotărâre în ce privește atitudinea celor două state, în cazul când în actuala seziune a Societății Națiunilor se va prezenta o rezoluție în aceasta chestiune. D. Eden a declarat că Marea Britanie este împotriva semnării unui pact mediteranian, care ar sili Marea Britanie să-și reducă flota la Mediterane.  Demisia d'Imi Benes de la președinția Soc. Națiunilor Geneva 30. Dl. Beneș a comunicat ori secretariatului general al Societății Națiunilor că demisionează de la președinția adunării generale a Conventului, deoarece fiind ales președinte al republici cehoslovace, îi este imposibil să continue a prezida adunarea Soc. Națiunilor. Președintele Beneș și-a reînoit cu acest prilej încrederea în marea instituție geneveză. Temeri de răscoala abisinienilor la Arlas Abeba Paris 30,—„Le Journal“ publică un interview cu generalul Valle, șeful statului major al aviației italiene. • D-sa a declarat că Italia va înființa în Abisinia numeroase aerodromuri situate la cel mult 200 km, depărtare unul de altul. Pe aerodromul din Addis Abeba vor fi aduse 300 avioane spre a putea face față oricând unei eventuale răspele abisiniene. Declarațiile d-lui Iuliu Maniu rBuc. 30. Duminică a avut loc la Vintul de jos o mare adunare național-țărănistă la care au luat parte 20.000 oameni. . Dl. Iuliu Maniu a declarat între altele următoarele: „Trebue să facem să existe respect față de drepturile poporului. Eu rămân ca întotdeauna, un democrat, fiind convins pe deplin că drepturile vin de la popor. Azi guvernul liberal caută să insinueze că toți cei care sunt alături de noi, sunt comuniști. Eu repet răspicat, rămân un democrat, adversar fățiș al fascismului și al comunismului. Aceasta pentru că în țară sunt 76 la sută români și 24 la sută se împarte între 10 minorități. La dictatură nu ne vom supune cu nici un preț. Așa am jurat pe Câmpia Libertăței în 1848, așa am hotărât în 1918, așa am jurat la 1928 la Alba Iulie că ne vom apăra drepturile și libertățile. In politica externă suntem indiscutabil cu Franța, cu durere însă constat că unii oameni atacă Franța și spun că trebue să mergem cu Germania. Rezultatul examenului de admitere In clasa 5 a Liceului Internat d^Cerchez 8.30, Pavlov M. 8.20,5aneea S. 8.15, Cosmovici 8.05, Cojocariu I. 8.00, Gheorghiță . 8.00, Leiba A. 7.90, Apotecher 7.86, Hefter 7.65, Grigoriu R. 7.65, Haralamb Const. 7.65, Luca R. 7.50, Bâră 7.40, Aron I. 7.35, Gheorghița E. 7.00, Galan V. 6.90, Rotman M. 6.90, Guga D. f 6.80, Munteanu L 6.80, Andrei I A. 6 75, Dombrovski S. 6 65, Burlaci N. 6 55, Constantinescu G. 6.55, Lele M. 6.50, Murgașcu D. 6.45, Bârsan G. 6 40, Dimitrescu A. 6.40, Mihăilescu 6 40, Resmerița 6.40, Petrescu P. 6.35, Cuciureanu C. 6 30, Pop C. 6.30, Ștefanescu D. 6 30, Rivin S. 6 25, Fălticineanu G.15 Pavelescu Gh. 6.15, Seinescu M. 615, Weisman L. 6.15, Veruzi G. 6.15, Teodoreanu St. 610, Teodoreanu D. 6 10, Arabu C. 6.05, Gotesman J. 605, Nestor Gh. 605, Dimitriu D. 6.05, Caseti M. 6.05, Cașler G.00, Georgescu L. 600, Piatzman 7. 6.00, Simon L 6.00, Volosevici 6.00. S’au prezentat 74 elevi, au trecut 52 iar 22 au căzut. Marele Teatru Cinema TRIANON Prezintă azi FILMUL DE MONUMENTALA ÎNSCENARE în cameial EL Bonden O temă pasională brodată pe un reportaj de senzație, un film din lumea mondenă. In rolul prim CLARK GABLE Al doilea film : o admirabilă comedie muzicală 1 MIRAJUL PARISULUI cu minunata MARY ELLIS și TULLIO CARMINATI Complectară : JURNAL SONOR PARAMOUNT Prețuri de vară: parter 18 lei, balcon 10. _____________________ T Lordul Rothermere crede că o alianță anglo - franco-germană-italiană ar fi mai puternică decât Societatea Națiunilor Londra 30. Lordul Rothermere publică în ziarul „Daily Mail" un articol in care se ocupă de politica externă a Marii Britanii. Ei se declară împotriva unei înțelegeri între Marea Britanie și Uniunea Sovietică. Autorul articolului cere examinarea cu atența a propunerilor de pace făcute de președintele Hitler și se declară pentru colaborarea cu Germania. Lordul Rothermere, scrie că un acord în patru, între Anglia, Franța, Germania și Italia are o mai bună garanție pentru menținerea păcii decât Societatea Națiunilor. Franța nu mai este puternică azi ca in 1914 iar Anglia trebue neapărat să indice o alianță cu Germania și Italia. Un memoriu al Italiei prezentat Societății Națiunilor Geneva 30.Dl. Yvon Delbos, ministrul afacerilor străine al Franței, a avut ori o lungă întrevedere cu dl. Bova,Scopa, delegatul permanent al Italiei la Societatea Națiunilor. Cu acest prilej, dl. Bova Scopa a adus la cunoștința d-lui Delbos că guvernul italian va prezenta secretariatului general al Societății Națiunilor un memoriu în care va explica atitudinea de până acum a guvernului de la Roma și va face cunoscut condițiile în care Italia ar fi dispusă să revină la Societatea Națiunilor. Conversațiile diplomatice de eri dela Geneva Geneva 30. —In tot cursul surții de afaceri străine al U zilei de eri au avut loc la aiunîi Sovietice, dl. Yvon Del- Geneva conversații diploma-tos, a primit pe Rasul Nasibu tice Intre delegații diferitelor si pe reprezentantul republicii state. Astfel, dl. Leon Blum, Chile și pe delegatul Italiei, primul ministru francez s a in- dl. Bova Scopa, (reținut cu dl. Litvinov, corni- Dl. Van Zeeland va fi ales președinte al adunării generale a Soc. Națiunilor Geneva 30.—Numeroase decretalii Națiunilor. Se credelegații au propus candidatura premierul belgian vaacd-lui Van Zeeland, primul capta depunerea candidaturii ministru al Belgiei, la preșe- sale, dinția adunării generale a So ■ ' *' m .«II.IWI» Pl«,l —— „ | a, ■ Ieșancă ucisă ori de tren In apropierea stației Nicolină Un accident de cale ferată comisar Mircescu E. șeful crs'a întâmplat ori in apropie cumscripției a II-a, au stabilit rea stației Nicolina, că victima se numește Zolta Trenul 6007 Galați—Iași, a Obadă zisă Cântec din cartiebia ieșit din stația Nicolina a lui Galeta. Fiind surdo-mutâ suprins in dreptul barierei ea n'a auzit apropierea trenu Trei-Calici o femee in vrâstă lui și cum mergea pe liniea de 45—50 ani Grav lovită la fost suprinsă de tren și ucisă, cap victima a încetat imediat Cadavrul a fost transportat la din viață. morgă. Cercetările Întreprinse de d. Intrevederea Titulescu-dr. Lupu la Geneva Buc. 30.—In cercurile poli-cerijor străine al României, zice se declară că dl. dr. N. Această întrevedere a fost Lupu, vice-președintele parti- hotărâtă in urma unei condulții național-țărănesc, a fost vorbiri ce a avut loc între la Geneva unde a avut o în paris și Geneva, trevedere de câteva ore cu Dl. dl. Lupu s’a înapoiat dl. N. Titulescu, ministrul asa- apoi jft paris. Fiica lui Mussolini s-a ales cu o fotografie a președintelui Hitler Berlin 30, Contesa Ciano, plecare, contesa a fost salutată soția ministrului de externe al de un reprezentat al Fuehrer- Italiei (fiica lui Mussolini) - ului, care i-a remis o fotopărăsit aseară Berlinul după grafie a președintelui Hitler o ședere de 4 săptămâni. La cu o dedicație. întărirea flotei britanice  din Mediterana Londra 30.Flota britanică și un distrugătorde cel mai din Mediteranafa fost întărită nou tip care au fost trimese cu două flotile de torpiloare la Gibraltar. Statele locarniene se ocupă de Înarmările puternice ale Germaniei Geneva 30. Zilele acestea va avea loc o importantă conferință a statelor localniene. Se va examina cu acest prilej înarmarea Germaniei și situația creiată prin remilitarizarea Renaniei. Dl. Schusschnigg, cancelarul Austriei, va fi invitat la Geneva pentru a expune punctul de vedere al guvernului său în ce privește problema absiniană și Europa Centrală. Buc. 30. Escadrila „Re- Carol 11“ care urma să aterizeze pe aerodromul Băneasa ora la ora 6 d. a. și-a amânat din nou sosirea pe azi la ora 12 a. va. 5 persoane sfâșiate de un obuz Roma 30.Cinci persoane pe când făceau o excursie în Alpi au găsit un obuz din timpul războiului. La un moment dat, obuzul a făcut explozie, omorându-i pe toți cinci. Bucăți de carne și îmbrăcăminte au fost găsite la o distanță de 100 metri de locul nenorocirii. IjEilrimiri guvernamentale Liberalii ieșeni au tinut Duminică două întruniri in sectoarele de oraș. Una în Țicău la ora 4 d. a. unde s'a făcut recepția unui grup de tineri, studenți, meseriași și muncitori. A doua, în sectorul Anastasie Panu, la ora 8 seara, unde au vorbit 11 d-uni deputat Emil Ceicovski, profesor pensionar Dafinescu, avocat Ilie Caner, dr. Herșcu, Olteanu, av. Costruș, Faibiș ,Abramovici și alții. S'a evidențiat opera guvernului în folosul tuturor păturilor sociale și s'a schițat un program de propagandă pentru vacanță. Ambele întruniri au fost prezidate de d. deputat Cehovski. Moartea unui fost ministru Paris 30.—Cunoscutul fruntaș de dreapta de Lasteynie, fost ministru în mai multe cabinete, a Încetat cri d. a. din viață. Dl. Vaida revine în partidul național-țărănesc T __ — Un demers pentru împăcarea d-lor Mihalache și Vaida — Buc. 30. In cercurile politice circulă cu persistență versiunea că între d-nii Ion Mihalache și Al. Vaida Voevod se duc tratative, printr'un prieten comun, în vederea reintregirei partidului național-țărănesc. Const. Stere a fost vizitat recent de d. N. Ticotescu Buc. 30. Cu câteva zile înainte de a-și da obștescul sfârșit, Const. Stere a fost vizitat de d. N. Titulescu, ministrul afacerilor străine, cu care a discutat timp de două ore. Const. Stere a primit în ultimile zile ale vieței sale pe d. prof. Octav Botez, de la Universitatea din Iași, căruia i-a dat unele îndrumări literare. Comunicarea făcută de guvern d-lui Titulescu la Geneva Buc. 30. In cusul zilei de ori au circulat la Paris și Geneva versiuni alarmante în legătură cu cele întâmplate la București. Guvernul a comunicat d-lui Titulescu că niciodată nu au fost zile mai liniștite în Capitală decât Duminică și Luni. • 6 • Ministerul de interne anunță că tulburările din ultimele două săptămâni au luat sfârșit. Până in 2-3 zile—a declarat un important membru al guvernului—nici nu se va mai pomeni de ele. @ Madrid 30—Un autobuz în care se aflau numeroși ‘ excursioniști s'a răsturnat în apropiere de Novacerado. O persoană a fost omorâtă, iar numeroase alte grav rănite. ,íírísm S-a încercat sustragerea dosarelor procesului Anei Pauker . Lupta cu focuri de armă — Craiova 30. Un grup de 10 indivizi au sărit aseară gardul clădirii în care se află instalat Consiliul de Războiu din Craiova. La somațiile sentinelelor, indivizii au tras focuri de revolver. Sentinelele au răspuns. N'a fost rănit nimeni. In cele din urmă, indivizii au dispărut. Se crede că ei intenționau să sustragă dosarele procesului comuniștilor în frunte cu Ana Pauker, proces care se judecă actualmente în fața Consiliului de Războiu din Craiova, Gradațiile magistraților de la Curțile de Apel Buc, 30. In urma fondului care 89 stabilesc drepturile de pus la dispoziție de ministerul gradații ale magistraților deja de finanțe, ministrul de jus- Curțile de Apetiție a semnat cri decizia prin Marea dezbatere din Camera Comunelor Guvernul somat să-și precizeze punctul de vedere in legătură cu discursul rostit de ministrul de războiu — Londra 30.— In ședința de ori după amiază a Camerei Comunelor mai mulți deputați din opoziție, printre care reverendul Somerset și Arthur Henderson junior au interpelat guvernul dacă recentele declarații făcute de Sir Duff Cooper, ministru de războiu, privind alianța cu Franța exprimă în toiul punctului de vedere al guvernului britanic. Sir John Simon, ministru de interne, răspunzând în numele guvernului, a declarat că cele spusejide d. Cooper nu constitue o declarație politică. Expunerea pa care d-sa a făcut-o, a fost prezentată în prealabil a Foreign Office-ului, care i-a adus unele modificări. E adevărat că ultima redactare a expunerii d-lui Duff Cooper n'a fost văzută de dl. Eden. Dl. Attlee, leaderul opoziției laburiste, primit cu aplauze crede că declarațiile făcute de dl. Duff Cooper insamră mai mult decât o colaborare amicală între Anglia și Franța, anume o strânsă alianță militară intre ambele state. Dl. Atlee a întrebat apoi dacă atenția guvernului a fost sau nu atrasă de comentariile presei franceze asupra discursului ministrului de războiu. Sir John Simon a răspuns că guvernul britanic nu poate exercita nici un fel de control asupra presei franceze. Au vorbit apoi d-nii Archibald Sinclair și Winston Churchill. Dezbaterile s-au prelungit până după miezul nopții. Informații . Buc. SO.Plata creanțelor statului din exercițiul 1934-35 se va face 50 la sută în numerar iar restul în bonuri de tezaur. ® Buc. 30. iS"a revenit asupra blocării francilor francezi la Banca Națională. țg| Paris 30. —Greva hotelierilor de pe Coasta de Azur continuă. In cursul zilei de asi, au declarat grevă și lucrătorii de la taximetre și tramvae din Nizza. La Nizza sânt deschisa sumai două hoteluri printre care și marele hotel „Negresco“. 9 Pe când fetița Aneta Sarofin de 10 ani din Cartierul Frederick-Copou, traversa aleea Ghica Vodă a fost călcată de mașina 262 Iș, proprietatea d-lui inginer O. Kiesen Victima s'a ales cu leziuni la cap și corp, fiind internată in sanatoriul Tzaiau. Q Eri a avut loc serbarea patronului corpului gardienilor publici. La biserica Sf. Voevozi-Ta*tarași a avut loc un Te-Deuan oficiat de pr. Ciolan protopop in prezența d-lor:chestor Stamboliu, director Gr. Botez, cpt. Ursuleanu, comandantul legiunei de jandarmi, ofițerii de politie, precum și a corpului de gardieni și a unui detașament de jandarmi. A urmat apoi defilarea. O Aseară a avut loc la clubul organizației național-țărăniste obișnuita ședință săptămânală. " 8 Atragem atențiunea binevoitoare a d-lui director regional al Societăței de Telefoane asupra limbajului insolent întrebuințat in conversațiile cu abonații, de amplaiata care a fost astă noapte de serviciu. Vom reveni. 9 Cu deosebit fast s'a serbat eri hramul bisericei Bărboi. Slujba religioasă a fost oficiată de un sobor de preoți în frunte cu preoții Cicerone și Valeriu Iordăcescu. Au asistat și mai multe societăți. Londra 30.—Situația In Palestina s'a agravat in ultimile zile. Er a avut loc la Amman (capitala Transordaniei) o nouă adunare, la care au luat parte 200 șeici, care au hotărât să declare războiu Angliei. Ei s-au declarat gata să vină in ajutorul arabilor din Palestina. 8 Madrid 30.— Un violent incendiu a distrus 30 imobile în localitatea Avilare. Pagubele sunt foarte mari. )