Luptătorul, aprilie-iunie 1950 (nr. 644-717)

1950-06-10 / nr. 700

A > A * Legea Codului Muncii — armă de luptă pentru desfășurarea unei acțiuni și mai intense de pregătire profesională a oamenilor muncii Perspectivele mărețe pe care le deschide Patriei noastre Planul de Stat pe anul 1950 și apoi Planul de durată, bătălia uriașă ce se dă pentru industrializarea socialistă a țării și în primul rând pentru făurirea unei puternice industrii grele, pune cu o tărie deosebită în fața oamenilor muncii problema pregătirii profesionale, problema ridicării de mii și mii de cadre noi care să stăpânească la perfecție tehnica mânuirii mașinilor și a mașinilor unelte, ca și a ridicării pe trepte mai înalte, a neîncetate perfecționării a pregătirii cadrelor profesionale existente. Sub ochii noștri vedem cum se ridică, într’un ritm uimitor șantiere noi, fabrici și uzine înzestrate cu cele mai moderne mașini și utilaje care pentru a fi puse în producție trebuesc mânuite de oameni pregătiți, de oameni care să cunoască temeinic tehnica și să fie în stare să o împingă neîncetat înainte. Așa cum ne învață experiența măreață a construirii socialismului în Uniunea Sovietică, izbânda acestei lupte este condiționată de oamenii muncii, de cadre temeinic pregătite în toate domeniile de activitate și cu deosebire în industrie și de o tehnică înaltă, superioară tehnicei capitaliste. In țara noastră care merge cu pași repezi pe drumul socialismului, problema cadrelor, problema pregătirii profesionale a oamenilor muncii a devenit încă de mult timp o preocupare principală a Partidului și Guvernului, care au ridicat această preocupare la înălțimea unei probleme de Stat. Legea Codului Muncii, acordă acestei chestiuni o importanță deosebită. Prin îndrumările ce le conține în această direcție, Legea Codului Muncii, constitue o armă de luptă pentru desfășurarea unei acțiuni și mai intense și mai largi și mai cuprinzătoare de pregătire profesională a oamenilor muncii. Prin articolul 78, Legea Codului Muncii, referindu-se la cadrele de ucenici, lărgește cadrul de pregătire profesională a tinerilor muncitori, stabilind că „Sunt ucenici acei care învață o meserie în școli profesionale și ateliere, precum și acei care-și însușesc individual o meserie lucrând în producție sub conducerea unor persoane calificate“. Zeci și sute de cadre calificate noi au fost ridicate în întreprinderile din orașul și județul Bacău, sub conducerea maiștrilor și tehnicenilor. Un exemplu deosebit de pozitiv l-au dat în această direcție maiștrii și tehnicienii din atelierul central al Petroliferei Moldova care în decursul ultimilor doi ani au ridicat în mod individual, peste 90 de muncitori tineri în munci ,calificate. Acest mod de calificare individuală, care s-a dovedit a fi foarte bun va fi și mai mult sprijinit și potrivit prevederilor legii Codului Muncii, ministerele de resort de acord cu Uniunile Sindicale respective, vor stabili timpul necesar însușirii meseriei în mod individual iar „Pregătirea profesională a ucenicilor se va stabili pentru fiecare meserie în parte în conformitate cu dispozițiunile legii învățământului profesional“. Pentru acoperirea nevoilor mereu crescânde de cadre calificate, legea Codului Muncii stabilește deasemeni că ministerele de resort, vor trebui să extindă rețeaua cursurilor de calificare, recalificare și perfecționare profesională și mai mult, înființând pe lângă întreprinderi astfel de cursuri, ale căror condiții de funcționare vor fi stabilite prin decizii. Fiecare unitate pe lângă care vor funcționa astfel de cursuri sunt obligate să înlesnească salariaților frecventarea lor, să înlesnească angajaților frecventarea cursurilor și a școlilor serale, care, se vor înființa pe lângă acele întreprinderi cu un specific de muncă deosebit. Acțiunea de pregătire profesională a ucenicilor pentru întreprinderile de Stat, se va desfășură în mod planificat, organizat conducerea acestei munci având-o Ministerul Munn ®cii și Prevederilor Sociale de acord cu C. G. M., care vor întocmi un plan general de pregătire a ucenicilor. Ridicarea prin legea Codului Muncii a problemei pregătirii profesionale la înălțimea unei preocupări de Stat, vădește odată în plus grija părintească pe care regimul nostru de democrație populară, pe care Partidul și Guvernul țării o poartă oamenilor muncii, cârora, în interesul lor personal și în interesul general al clasei muncitoare, le crează toate condițiile pentru însușirea oricărei profesiuni, penîmbogățirea cunoștințelor profesionale și pentru perfecționare și specializare tehnică. Organizațiilor de Partid și celor sindicale le revine sarcina de a populariza în rândurile maselor largi de oameni ai muncii prevederile Codului Muncii de a sprijini întreprinderile să traducă în fapt prevederile pentru pregătirea profesională. Ele au datoria de a antrena oamenii muncii din întreprinderile respective, astfel ca nici unul să nu rămână în afară școlilor de calificare, în afara acțiunii organizate de ridicare a pregătirii profesionale a fiecărei categorii de muncitori, dând Patriei noastre contigente tot mai mari de constructori ai socialismului, temeinic pregătiți din punct de vedere tehnico-profesional, capabile să aducă contribuții din ce în ce mai prețioase la lupta pentru desvoltarea și întărirea patriei noastre, la lupta pentru pace și socialism. Amin Seria il Hr 700 4 PAGINI 4 LEI SâmbĂtă 10 Iunie 1950 Politrii , recizia sporită, pentru pace! Ateliere mobile pentru repararea uneltelor și mașinilor agricole Punerea în aplicare măsurilor prevăzute in Hotărîrea Partidului și Guvernului cu privire la recoltare și colectări, consttue una din preocupările de seamă ale Comitetului de Partid al sectorului Comănești, îndată după apariția Hotărîrii fost prelucrate cu secretarii organizațiilor de Partid și cu directorii întreprinderilor din raza sectorului sarcinile ce revin acestora pentru asigurarea succesului campaniei de recoltare și colectări. S-a luat hotărîrea ca întreprinderile să repareți atelierele lor mașini și unelte agricole și să organizeze ateliere mobile de reparații. Dacă în sectorul Comănești s-a trecut la aplicarea Hotărîrii, și au luat ființă primele aeliere mobile de reparații, în plasa Moinești până în prezent această problemă nu constitue o preocupare a organelor de Partid și de Stat. Deși în plasa Moinești sunt două mari întreprinderi petrolifere care au posilitatea de a organiza ateliere mobile Comsititetul Pentru pregătirea profesionala și politică a muncitorilor care vor lucra pe tractoare și batoze în campania treerișului SMTBacău a hotărât organizarea unor cursurimuriuni care Pe linia acestor sarcini Întreprinderea Carboniferă Comănești a organizat Un atelier mobil. Acest atelier a fost înzestrat cu un aparat de sudură, o forjă de picior, o trusă cu scule. Atelierul care este instalat pe un autocamion este deservit de personal de specialitate și se va putea deplasa pentru a efectua reparații în întreg județul. Un atelier mobil , fel ca cel organizat de carbonifer,a Comănești a fost organizat și de fabrica IPRIL> din Comănești. Deasemeni, CFR Comânești a organizat Un atelier mobil —însă fără apaat de sudură — care va de Partid al plășii nu a întreprins încă nici o acțiune pe acest tărâm, nu s a insistat în prelucrarea Hotărîrii făcută cu organizațiile de Partid și conducerea întreprinderilor asupra sarcinilor speciale ce revin întreprinderilor, de a sprijini repararea mașinilor agricole și uneltelor. Fără nici o întârziere Comitetul de partid din plasa Moinești trebue să te mă vor participa toți tractoriștii și botezarii, vor începe săptămâna viitoare. La cursuri se vor preda atât lecții de specialitate cât și lecții care să contribue la ridicarea nivelului nalitic «și ideologic al tracputea efectua reparații ușoare pe traseul căii ferate de pe Valea Trotușului, Comănești, Palanca. de Deoarece nu are mijloc transport conducerea șantierului Nr. 4 Sovromconstrucție-Dărmănești pune la dispoziție Unelte personalul necesar efectuarării reparației mașinilor și uneltelor agricole din Dărmănești și comunele învecinate. Exemplul tovarășilor din sectorul Comănești pare luptă pentru a asigura condiții cât mai favorabile recoltării și colectărilor trebue urmat de toate organizațiile de Partid și conducerile întreprinderilor din județul și orașul nostru, sunt ca întreprinderile petrolifere să organizeze ateliere mobile de reparații. Aceiași sarcină revine și organizațiilor de Partid și direcțiunilor celor două întreprinderi. Nu trebue să uităm nici o clipă că punerea în aplicare a măsurilor prevăzute în Hotărîre este o primă sarcină a fiecărui om al muncii și în special a comuniștilor, turiștilori și brozarilor. Rămâne ca o sarcină a tovarășilor care predau aceste lecții să muncească pentru ca fiecare tractorist și batezar sa fie un bun agitator în campania de re- In plasa Moinești trebue să se treacă deîndată la organizarea atelierelor mobile Cursuri pentru batezari și tractoriști Să popularizăm în masele largi ale țăranilor muncitori din județul nostru Hotărîrea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri Au trecut două săptămâni de când a fost dată publicității Hotărîrea CC al PMR și a Consiliului de Miniștri a RPR privind pregătirea și executarea la timp strângerii recoltei și executarea planului de colectări pe anul 1950. In acest răstimp, în județul nostru, sub conducerea Comitetului Județean de Partid, după un plan cu amănunțime alcatuit, a fost prelucrata Hotărîrea îr cadrul majorității organizațiilor de Partid și de bază, urmând ca în ziua de 11 Iunie prelucrarea să fie terminată în toate origrinizațîile. Scopul prelucrării este acela ca Hotărîrea să fie cunoscută de toți țăranii muncitori, pentru ca fiecare comunist din satele noastre să devină un agitator în rândurile țărănimii muncitoare, pentru ca țăranii muncitori însușîndu-și sarcinile ce izvorăsc din Hotărîre, sub îndrumarea și controlul organizațiilor de Partid și de bază, să se mobilizeze, să-și concentreze eforturile în îndeplinirea la timp a campaniei de recoltare și colectare. Orziu în toate părțile au înțeles tovarășii din organizațiile de bază să dea viață Hotărîrii, liniei Partidului. Așa de pildă în comunele Baracani, Sarata, N. Bălcescu, Hotărîrea nu a fost prelucrată în mlasse, nu este cunoscut Decretul pentru stabilirea regimului de colectare a produselor agri.cole vegetale, și nici la Itești situația nu este mai bună, deoarece acolo prelucrarea în cadrul organizațiilor de Partid s-a făcut în mod superficial, în așa fel încât problemele nu au fost temeinic lămurite. Deasemenea membrii Comitetelor Provizorii comunale, subt datori, pentru a putea lămuri pe fiecare țărai muncitor în parte, să cunoască fiecare literă din Hotărîre și Decret. Nu trebue să se întâmple așa, cum este în comuni Vasile Roaită unde membrii Comitetului Provizoriu comunal nu prea știu despre ce este vorba în Hotărîre și Decret, documente Mát de importante și pe care ei trebue să le lămurească, să le pună în aplicare. Organizațiile de bază și de Partid din aceste comune trebue să ia de îndată măsurile necesare pentru lichidarea acestor grave lipsuri, pentru ca fiecare țăran muncitor să cunoască Hotărîrea și Decretul. Hotărîrea CC al PMR și a Consiliului de Miniștri ca și Decretul Guvernului RPR trebuesc cât mai grabuic și cât mai temeinic, popularizate în massele țărănilor muncitori din comune1e noastre. Trebuesc utilizate agitația orală ca și cea vizuală, munca de lămurire de la om la om, prelucrări la Căminul Cultural, articole la gazeta de strada, pentru că noul regim al colectărilor este un puternic imbold și un îndrumar prețios în munca țărănimii muncitoare, în lupta pentru o recoltă bogată, pentru pace. - Citiți azi In pagina II-a Veniturile ridicate ale țăranilor tadjîci de Alexei Lucovei In pagina IV-a Banda titoisia împinge poporul iugoslav în brațele mizeriei Joi 8 Iunie, a avut loc la sediul subfilialei ARLUS Bacău, în fața unui public numeros, inaugurarea expoziției, „Lenin în pictura sovietică“. Festivitatea a fost deschisă de tov. Vataru, care a dat cuvântul tov. Niță, secretarul subfilialei ARLUS Bacău. După ce a arătat că expoziția „Lenin în pictura sovietică“ constitue pentru noi un nou și minunat prilej de cunoaștere și adâncire a artei sovietice, a artei celei mai înaintate din lume, tov. Niță a subliniat că viața și opera marelui Lenin și a genialului său continuator, I. V. Stalin, au constituit și vor constitue întotdeauna un nesecat izvor de inspirație pentru creatorii de artă. Dar, panourile prezențite în expoziție, a spus el, O vedem așa cum a fost, în viita, luptător neclintit pentru cauza proletariatului, un mare și înflăcărat prieten al oamenilor simpli, un sprijinitor neobosit al tuturor celor ce muncesc. Expoziția „Lenin in pictura sovietică", bogat isvor de învățăminte pentru publicul bacăuan, va continua să fie deschisă în sala Subfilialei ARLUS până la data de 22 Iunie, la 8 iunie 1950 S-a deschis expoziția „Lenin în pictura sovietica“ A apărut în limbile: rusă, română, franceză, engleză, germană și spaniolă : „Pentru pace trainică, pentru democrație populară“! București. Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste și muncitorești Nr. 23 (83) Vineri 9 Iunie 19bu ARTICOL DE FOND: Să lărgim și să adâncim, necontenit mișcarea pentru apărarea păcii. JUZWIAK WITOLD : Despre activitatea Comisiilor controlului de partid ale Partidului Muncitoresc Unit Polonez. GH. STOICA : Organizația București a PJMR în campania pentru strângerea semnăturilor. GUY DE BOYSSON: Participarea Federației Mondiale a Tineretului Democrat la lupta pentru pace„ TODOR JIVCOV: Clica fascistă a lui Tito — ațâțătoare la război în Balcani. GABRIEL D’ARBOUSSIER: Mișcarea de eliberare națională din Africa occidentală și ecuatorială franceză. ȚOLA DRAGOICEVA : Apărarea păcii este sarcina noastră de fiecare zi. Note politice—Informații De vânzare la toate magazinele „Librăria Noastră“ și la toate chioșcurile. Lei 8 Din Țara Socialismului Milioane de muncitori și funcționari sovietice își petrec concediul la casele de odihnă și în sanatoriile din stațiunile balneare, termale și climaterice din Uniunea Sovietică. 1117 case de odihnă și sanatorii aparțin sindicatelor sovietice. In afară de aceasta, sute de alte sanatorii și case de odihnă depind de Ministerul Sanatății publice sau aparțin diferitelor administrații și întreprinderi. Numărul caselor de odihnă deschise în colhozuri, a crescut în mod considerabil în decursul ultimilor ani. Constituția URSS garantează cetățenilor sovietici dreptul la odihnă, ca și toate celelalte drepturi imprescriptibile. In clișeu : Sanatoriul Kirov din Kislovodsk, unul din numeroasele așezăminte de sănătate de care dispun sindicatele sovietice în stațiunile termale din Caucaz.