Magazin Sălăjean, noiembrie 2010 (Anul 15, nr. 211-232)

2010-11-25 / nr. 229

Magazin Sălăjean Joi, 25 noiembrie 201 10 \ / 7*7“ Editorial Adela Mureșan A fi sau a nu fi... constitutional ) Cea mai driblată lege din ultimii ani de către mai marii noștri, Legea Educației, a ajuns să incite din nou spiritele la cote înalte, de data aceasta, pe temei juridic. Curtea Constituțională a luat în cătare legea, la sesizarea primului ministru Emil Boc, pentru existența unui conflict de constituționalitate între Guvern și Parlament. După cum i-ar plăcea premierului, ar trebui ca asumarea Legii Educației și dezbaterea moțiunii de cenzură să-și urmeze cursul, conform calendarului asumării stabilit anterior de Parlament, însă, președintele Senatului a cerut Curții Constituționale oprirea procedurii legislative și a angajării răspunderii. Supărat, Boc arată cu degetul că Parlamentul nu are temei să refuze continuarea procedurii și incriminează gestul ca unul politic, în timp ce socialdemocrații consideră acceptarea continuării procedurii angajării răspunderii Guvernului pe Legea Educației că ar fi un atac la ordinea constituțională, în spatele atâtor discuții, declarativ, bine intenționate, prin care se produce ...marea reformă în sistemul de învățământ, elevii și profesorii culeg cu totul altceva. Roadele muncii parlamentarilor și guvernanților nu duc decât la destabilizarea unui sistem și așa bulversat de nenumăratele schimbări din toate guvernările. Iar în final, cu toată implicarea capetelor luminate din sfera juridicului și a învățământului, copiii vor avea parte de un haos desăvârșit, a cărui pecete se va regăsi pe viitorul lor. Dar de ce le-ar păsa cu adevărat politicienilor de viitor și de odrasle, când în joc sunt orgolii și ambiții politice, și de ce să nu admitem, chiar și o crasă necunoaștere, în bătălia politică nu se ține cont de cunoaștere ori de cererile celor mulți. Ai noștri trebuie doar să dovedească că se bat, că sunt în conflict ori că știu să se critice unii pe alții, în tot acest timp, cât se fac că boicotează, sunt foarte vigilenți să-și încaseze indemnizațiile și diurnele, și ne mint frumos să credem că ce fac ei, e spre binele generațiilor de azi și de mâine. în final, după ce se va tăia cordonul ombilical al legii, mai mult ca sigur vom avea și mai mulți absolvenți și specialiști scoși pe bandă rulantă, care vor avea păreri și cunoștințe, abia după ce vor consulta informațiile oferite pe internet. Și asta în ciuda strădaniilor parlamentarilor. Ne întrebăm, oare până când ne mai prefacem că nu vedem că tot ce se face în țara noastră tine cont doar de ochii lumii? Salăjenii fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Mihaela Oprea Adela Mureșan Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan Secretariat: Adina Naroși Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Adina Naroși Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar- contabil : Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan www.apelro.ro Cotidianul "Magazin Sălăjean" este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Editor: s.c. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 14S3-1283 Tiparul executat la Tipografia "Informația Zilei” Satu-Mare Sălăjenii nu mai știu pe cine au votat! Majoritatea românilor și, implicit, a sălăjenilor nu cunosc care este senatorul sau deputatul care îi reprezintă în Parlament. Potrivit unui sondaj de opinie realizat de CCSR, în perioada 18- 21 noiembrie, la comanda Asociației "Pro Democrația", studiu publicat marți, 78 la sută dintre cei chestionați nu au putut să precizeze cum îl cheamă pe deputatul care îi reprezintă în Parlament, procentul crescând la 89 la sută în cazul persoanelor care nu îl cunosc pe senatorul ales în colegiul uninominal în care au votat. De asemenea, la intrebarea "De câte ori v-ați învilnit cu deputatul/senatorul care vă reprezintă în Parlament?", 71 la sută dintre repondenți au afirmat că acest lucru nu s-a întâmplat niciodată în cazul deputaților și 78 la sută în cazul senatorilor. De asemenea, majoritatea românilor consideră că parlamentarii aleși prin vot uninominal îi reprezintă mai rău față de cei aleși, înainte, prin votul pe listă. Astfel, 59 la sută dintre cei chestionați au răspuns că parlamentarii aleși uninominal îi reprezintă mai rău decât cei aleși pe liste de partid, doar 24 la sută dintre repondenți considerând că în urma votului uninominal simt reprezentați mai bine. Dintre cei intervievați, 31 la sută au apreciat că sunt reprezentați "mult mai rău", iar 28 la sută "ceva mai rău". Pentru a intra în contact direct cu "interesul" oamenilor față de reprezentanții factorului politic sălăjean, am realizat un "vox populi", care s-a dovedit a fi mai mult decât ilustrativ. Iată ce a ieșit, în cele din urmă: • "Nu mai știu cu cine am votat. Oricum îmi pare rău că mi-am pierdut atunci vremea" - A. E., 30 de ani. • "L-am votat pe Ghiță Pop, de la PSD, pentru că și coloana mea vertebrală e roșie" - B. Gh., 64 de ani • "Nu știu pe cine am pus ștampila, pentru că sincer să vă spun, nici nu m-a interesat. Oricum la noi nu iese cel care are cele mai multe voturi, pentru că se fac multe mașinații" - S. O., 47 de ani. • "Nu m-a interesat, dar am fost la vot să-mi fac datoria. Dar am pus la nimereală, așa cum fac și ei cu noi. Sunt niște mincinoși pe care prea puțin îi interesează soarta noastră" - D. M., 55 de ani. • "Am votat cu Bode, mi-a fost coleg. E tânăr și cred că cei din generația lui mai pot schimba câte ceva" - I. T, 44 de ani. • "Nu am votat, deși am fost la secția de votare. Eram în București. Am avut o tentativă de a vota, dar a eșuat, după ce am stat în Gara de Nord o oră la coadă. Am renunțat mai ales pentru că mă simțeam umilită, stăteam ca vitele între grilaje!" A. P. 24 de ani. • "Habar nu am unde am nimerit să pun ștampila. Am fost la vot din inerție. Nu m-a atras și nu m-a convins niciunul din cei de pe liste" A. M., 37 de ani. ■ A. MUREȘAN , O. VĂDAN Amendate de Protecția Consumatorilor, Băncile din Zalău cedează in fata clienților Trei instituții bancare din municipiu au fost verificate de către comisarii de la Protecția Consumatorilor, în cursul zilei de marți, dacă au dus la îndeplinire sancțiunile complementare aplicate la ultimele verificări efectuate, de aducere în conformitate a contractelor de credit și restituirea comisioanelor percepute începând cu data de 19 iulie și declarate ilegale conform Ordonanței 50/2010. Surpriză: băncile cedează în fața clienților. Au început să facă ordine în contractele de creditare și să le restituie clienților comisioanele ilegale. Rezultatele controalelor desfășurate marți de comisarii de la Protecția Consumatorilor, la trei dintre instituțiile bancare din Zalău, aduc vești bune pentru clienți. Potrivit directorului Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Sălaj, Claudiu Silaghi, băncile se conformează sancțiunilor complementare dispuse în urma controalelor anterioare desfășurate la aceste instituții. "In urma verificărilor am constatat că instituțiile bancare au început formalitățile de reglementare a actelor adiționale aduse la contractele de credit, precum și de restituire a comisioanelor reținute clienților deși au fost declarate ca ilegale prin Ordonanța 50/2010. Este vorba de comisionele de risc, de urmărire riscuri și de monitorizare. Așteptăm punerea la dispoziție a documentelor care atestă că aceste comisioane au fost restituite clienților", a declarat Silaghi. Potrivit sursei citate, la una dintre instituțiile bancare verificate marți, reprezentanții băncii au propus clienților anumite contracte de refinanțare. "La contractele de credit încheiate de această bancă se reținea un comision de risc, declarat ilegal conform Ordonanței 50. Sancționată în repetate rânduri, instituția risca să-i fie suspendată activitatea. Astfel că reprezentanții băncii au căutat soluții pentru eliminarea acestui comision prin refinanțarea contractelor de creditare. Rămâne de văzut sub ce formă se va realiza această măsură la următorul control", a precizat Claudiu Silaghi. Directorul instituției a adăugat că, în următoarele zile, va avea loc un alt control la trei puncte de lucru ale unei instituții bancare din municipiu, unde s-au dispus la controalele anterioare următoarele sancțiuni complementare: de restituire a comisionului de urmărire riscuri și de eliminare a acestui comision din contractul de credit. Reamintim că patru instituții bancare din Zalău au fost sancționate contravențional de către comisarii de la Protecția Consumatorilor Sălaj, în urma cu o lună, cu amenzi în valoare totală de 210.000 lei, pentru încălcarea prevederilor Ordonanței 50/2010, intrată în vigoare la data de 19 iulie. Aceste verificări dispuse la instituțiile bancare au fost efectuate ca urmare a numărului foarte mare de reclamații depuse de sălăjeni împotriva acestor bănci - aproximativ 200 de sesizări. ■ M. O. Internări mai puține din 2011 Numărul internărilor în spital va trebui redus cu 10 la sută în 2011, prin eliminarea tuturor cazurilor care nu necesită păstrarea pacientului în unitatea medicală, a declarat ministrul Sănătății, Cseke Attila. Măsura de reducere a numărului internărilor este prevăzută în scrisoarea de intenție trimisă Fondului Monetar Internațional. Cseke consideră că măsura respectivă este justificată și necesară dat fiind că în România se fac, în prezent, prea multe internări, o parte dintre acestea reprezentând cazuri sociale și nicidecum medicale. Ca urmare, se pierd o grămadă de bani din sistem pentru perioadele în care aceste cazuri sunt tratate în regim de spitalizare, când ar putea fi tratate la fel de bine ambulatoriu. Criteriile după care se vor face internările urmează să fie stabilite de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, împreună cu spitalele din țară. ■ M. M.