Magazin Sălăjean, noiembrie 2015 (Anul 20, nr. 209-228)

2015-11-26 / nr. 227

2 Joi 26 Noiembrie 201S Editorial Radiografie de suflet Privind în jur, dialogând cu alții, am ajuns la concluzia că educația e facultativă. Ne doare gura, uneori, să salutăm și să schițăm un zâmbet în colțul gurii mai ales atunci când ne întâlnim cu diferite persoane pe care nu le prea simpatizăm. Ne este greu să-i ajutăm pe cei aflați în nevoi și de cele mai multe ori suntem imuni. Ne amintim de oameni doar atunci când auzim că au plecat, dar și atunci îi cinstim cu un mesaj pe Facebook. Parcă suntem dispuși să dărâmăm mult și să construim puțin. Adesea nu știm să facem lucruri mari, dar avem pretenții. Ne-am mutat viața pe rețelele de socializare. Acolo bem, mâncăm, petrecem, povestim și așteptăm aprecieri - like-uri. Oare ce fel de oameni suntem noi, veșnic parcă nemulțumiți, dornici să achiziționăm bunuri pentru sufletele noastre goale? Parcă... totul e rutină. Recunoaștem sau nu, toți suntem puși mereu pe fugă încât uităm să vorbim, să zâmbim, să prețuim. Chiar dacă viața pare lungă, am ajuns la concluzia că este extrem de scurtă și pierdem timpul prețios. Cel mai adesea uităm să ne bucurăm de ceea ce avem și vrem mereu mai mult. Uităm să spunem "te iubesc", "te rog", "iartă-mă", "mulțumesc". Uităm să înțelegem, uităm să respectam, uitum nu-i privim pe zi din jurul nostru fără să-i judecăm, uităm să ascutăm mai mult și să vorbim mai puțin, iar când toate astea nu se mai pot realiza, sufletește murim. Avem masca la intrare când ieșim din casă, ea ne "salvează". Ar trebui să luăm o pauză. Ar trebui să arătăm ceea ce simțim, ar trebui să mirosim și să savurăm. Cel mai mult ar trebui să ne gândim la ceea ce avem, la cei care sunt lângă noi. Magazin Sălăjean „Iarna pe uliță”. Prefectura îi asigură pe sălăjeni că „iarna nu îi va lua prin surprindere” Florin Negoiță Pregătiri intense pentru „vremurile" grele dar și pentru vremea neprietenoasă care ne așteaptă, având în vedere că în câteva zile pășim în anotimpul alb, calendaristic cel puțin. Rețeaua de drumuri naționale din județ cuprinde 286 km, cea de drumuri județene, 630 kilometri și 865 kilometri drumuri comunale. Aproape 2000 de kilometri de drumuri în total, vor intra în sarcina Prefecturii și a Consiliului Județean (CJ) și în această iarnă, pentru ca traficul atât cel rutier cât și deplasările pe jos sau cu alte mijloace de transport decât autovehiculele - să se desfășoare, pe cât posibil, în condiții decente și de securitate. Prefectul Ciunt a dat asigurări că va avea grijă, împreună cu Președintele Tiberiu Marc, ca lucrurile să nu se desfășoare pe principiul „lasă că merge și așa". „Pentru toate aceste drumuri există contracte de deszăpezire. Există un contract încheiat pentru drumurile naționale, iar CJ are 38 de contracte de asociere cu unitățile administrativ teritoriale din județ, pentru activități de deszăpezire și întreținere a acestor drumuri în condiții de iarnă. Pentru perioada noiembrie-martie, CJ a alocat suma de 1.100.000 lei, sumă care a fost deja repartizată tuturor comunelor, fiind făcute achizițiile în vederea asigurării acestui serviciu pe perioada de iarnă", a spus prefectul sălăjean. Acesta a emis totodată un ordin prin care toate stocurile de materiale necesare activităților de deszăpezire existente pe raza fiecărei localități să fie verificate. Comisia formată din reprezentanți ai CJ, prefecturii, Poliția Rutieră și ISU Sălaj sunt deja în teren și verifică nu doar stocurile de material antiderapant ci și dotările cu utilaje și starea de funcționare a acestora pentru fiecare localitate în parte. într-un dosar de evaziune fiscală. Procurorii au făcut percheziții la producătorul de mobilă Ovi Prod eni au făcut, zilele trecute,percheziții la o firmă producătoare de mobilă, cu sediul în Crișeni. Este vorba de societatea Ovi Prod Com. Acțiunea a avut loc în cursul zilei de 14 noiembrie , "într-un dosar de urmărire penală aflat pe rolul Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, în care se efectuează acte de urmărire penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de evaziune fiscală în formă continuată", ne-au transmis reprezentanții Parchetului sălăjean, fără a putea furniza și alte detalii, întrucât susțin anchetatorii că reprezintă informații referitoare la proceduri judiciare în curs, iar publicarea acestora poate aduce atingere asigurării unui proces echitabil sau interesului legitim al oricărora dintre părțile implicate în proces. ■ F.P. Este oficial. Majorările salariate pentru bugetari intră în vigoare în 1 decembrie Președintele Klaus Iohannis promulgat marți legea prin care sunt a majorate cu 25 la sută salariile angajaților din sănătate și ale asistenților sociali, precum și cu 10 la sută salariile tuturor celorlalți bugetari care nu au beneficiat anterior și de alte majorări. Majorarea salariilor va intra în vigoare din 1 decembrie. Din calculele Ministerului Finanțelor reiese că măsura, care nu se aplică angajaților ce au beneficiat deja de măriri salariale (angajații din sistemul medical sau cel din învățământ), ar avea un impact bugetar de 5,59 de miliarde de lei (aproximativ 1,3 miliarde de euro). Majorarea salariilor din administrația publică a fost introdusă sub forma unui amendament, în comisiile reunite pentru muncă și sănătate din Parlament, cu o zi înainte de votul final din plenul Camerei Deputaților pe tema majorărilor de salarii din sectorul sanitar. Inițiatorul amendamentului este deputatul PSD Adrian Solomon. în ședința comisiilor, parlamentarii PNL au refuzat să voteze majorarea salariilor, motivând că amendamentul nu a fost însoțit de un studiu de impact. A doua zi, PNL a votat pentru măririle propuse de PSD. Majorarea cu 10 la sută a salariilor din sectorul public vine după ce fostul guvern nu a reușit să finalizeze proiectul legii salarizării unitare. ■ F.N. Un singur local din județ a fost închis de pompieri Numărul discotecilor și barurilor verificate până în prezent de către lucrătorii Inspectoratului pentru Situații de Urgență Sălaj a ajuns la 34. Au fost aplicate 22 de amenzi, valoarea totală acestora fiind de peste 300. 000 de lei. Dacă proprietarii a 14 astfel de localuri au hotărât să le închidă preventiv, înainte de control, un obiectiv a fost închis de ISU Sălaj, după cum a declarat miercuri, 25 noiembrie, prefectul județului Sălaj, Ionel Ciunt, în cadrul unei conferințe de presă. "Până acum au fost verificate 34 de discoteci și baruri, sau aplicat 22 de amenzi, în valoare de 313.000 lei. 14 unități au fost închise de administratorii acestora înainte de control, iar un obiectiv a fost închis de pompieri. Verificările continuă, urmând ca echipele de control să ajungă și în satele unde funcționează astfel de localuri, întrucât, până în prezent, s-au concentrat în principal pe unitățile din municipiu și din celelalte orașe", a precizat prefectul. Totodată, Ciunt a menționat că au fost verificate și școlile din județ, urmând ca raportul detaliat să fie finalizat până la finele săptămânii. Pentru aceste controale a fost constituită o comisie formată din reprezentanți ai Prefecturii, Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, al Inspectoratului pentru Situații de Urgență și ai Inspectoratului de Stat în Construcții. Conform celor declarate miercuri de prefectul Sălajului, raportul va cuprinde concluziile desprinse în urma controalelor, precum și măsurile ce trebuie luate atât de directorii unităților de învățământ, cât și de primării. ■ F.P.