Magazin, ianuarie-iunie 2005 (Anul 48, nr. 1-26)

2005-01-06 / nr. 1

Noul proces al maimuțelor Darwin se află din nou în mare dificultate, chiar dacă oamenii de știința nu par a intenționa sa-i conteste teoria originii speciilor. La început de mileniu trei, necazul i se trage de la dreapta religioasă din SUA, ai cărei membri contesta categoric ipoteza darwiniana, anunțând ca vor face tot posibilul să introducă în școli studiul ideii ca la originea lumii noastre se afla „o inteligența superioară”, fără a o numi în mod explicit Dumnezeu. în cadrul curentului creaționist, a apărut și o tendința aparent mai progresista, care acceptă ideea unei evoluții, dar aceasta s-ar datora unei forțe inteligente, supraumană. Buburuza terminator Păduchii plantelor au de ce se teme. Simpatica buburuza, care se zice ca ar ști dincotro va veni ursitul fetei nemuritate, este un prădător redutabil, în ce îi privește. Singura problema a speciilor trăitoare în condiții naturale ar fi ca insecta rămâne rareori într-un loc, pentru a devora toți paraziții. Omul a găsit însâ o soluție și pentru această situație: selecționarea unei buburuze sedentare, varietate obținută din indivizi cu mușchii aripilor atrofiați, deci incapabili de zbor. Sunt suficiente doar doua larve introduse într-o colonie de păduchi, pentru ca florile culturii protejate astfel să se dezvolte normal. Nu se precizează și ce influența va avea acest mutant asupra evoluției speciilor apropiate. Căldură mare, pe Calea Laptelui! Un fenomen straniu, încă inexplicabil și dificil de evaluat, a fost observat în zona centrala a galaxiei noastre, unde există o aglomerare de stele. Dupa o munca extrem de laborioasă, a fost depistata o „perdea” de gaz întinsă pe circa 100 de ani-lumina, în miezul discului galactic, având o temperatură uriașă, între 10 și 100 milioane de grade! întrebările astrofizicienilor, legate de modul în care s-a atins și se menține aceasta temperatura, nu și-au gasit răspunsuri, lăsând loc ideii ca la origine ar putea sâ nu fie gazul, ci mii de surse de raze X, prea mici pentru a fi detectate, ceea ce îi intrigă foarte mult pe cercetători. (A.N.P.) Nr. 1 (2460) din 6 ianuarie 2005 cunoișiefii Viitorul invenției românești se află pe mâini bune Sistem contra hoților de petrol din conducte „Sleepy - Suport pentru dormit în timpul călătoriilor lungi”, al studentului sucevean Bogdan-Marius Pîslariu, a atras interesul unanim, datorită multifuncționalității sale și a oferirii unei soluții simple și comode, la problemele ridicate deseori de călătoriile cu diverse mijloace de transport. El oferă în primul rând o poziție comoda, ce favorizeazâ odihna, totodată convertind vibrațiile inerente ale vehiculului într-un masaj reflexogen pe zona mușchilor gâtului și ai spatelui și eliminând tensiunile atât de frecvent întâlnite pe regiunea cervicala a coloanei vertebrale. Stimularea centrilor de presopunctura poate avea următoarele efecte asupra utilizatorului: elimină oboseala, insomnia și chiar tracul; anulează amețeala, migrenele, durerile de cap; eliberează sinusurile și îmbunătățește simțul olfactiv; are efect pozitiv în detoxifierea organismului; elimina durerile de dinți, pe cele de ochi, mărește acuitatea vizuala (recomandare în strabism). Bogdan a mărturisit ca mai are în proiect încă vreo 70 de idei noi, 30 dintre ele fiind depuse pentru brevetare, dar a menționat și un amânunt a sa foarte apreciata acum doi ani, la același Salon, a fost pusă în practica de o mare firma producătoare de automobile, cu ușoare îmbunătățiri, bineînțeles, fără ca el să fi fost contactat! Studentul Gabriel Pintea, din Petroșani, s-a prezentat cu trei realizări foarte apreciate. „Sistemul de avertizare împotriva furturilor de petrol din conducte” intra în funcțiune, alertând direct secția de poliție, în momentul perforării tubului. El indică exact locul de unde se fura, are costuri de aplicare reduse și poate determina chiar reaunțari, ele incluzând stoparea furturilor de energie. „Genines” este un dispozitiv folosibil cu precădere în cadrul comunităților afectate de poluarea industrială, contracarând efectele nocive ale acesteia și îmbunătățind totodată tonusul general. Trei liceeni din Buzâu - Marian Știrbu, Alexandru Bănică și Gabriel Vrânceanu - au prezentat o serie de invenții ingenioase și năstrușnice. „Merele baterie” sunt mere obișnuite care, puse într-un anume circuit, furnizeaza energie electrica: două fructe dau 1,5 V, cam cât îi trebuie unui ceas, în lipsa merelor, se pot folosi cartofi sau lămâi. „Trusa de electrochimice” a celor trei are și calitatea importanta ca reduce prețurile de cost cu peste 80%, iar „Felicitarea muzicală cu baterie din apă CU sare” nu rămâne decât să fie expediata către iubitorii inventicii și ai gândirii dinamice. „Dispozitivul hidro-terapeutic”, al lui Ovidiu Cocieru, din Suceava, tratează problemele de circulație din zona picioarelor, combinând efectul pozitiv al mersului cu cel al sărurilor și al masajului realizat cu ajutorul bulelor de aer. De remarcat ca aparatul a fost medaliat cu aur la Salonul internațional de inventica, Geneva 2004. Același autor a prezentat „Tacâmul CU cronometru” care ajuta la pastrarea siluetei și evita îmbolnăvirea organismului utilizatorului, afecțiunile principale vizate fiind bolile digestive și obezitatea. Un foarte interesant „Sistem de conversie a zgomotului în curent electric” a fost realizat de Marius Marcu, aplicarea acestuia făcând ca aeroporturile, gările, tunelurile feroviare și rutiere, unități industriale ori chiar vecinătăți de cascade si devina importante surse de energie electrică; avantajele economice ar fi imense. Același inventator a prezentat „Ochelarii universali”, care elimină consultațiile la cabinetul medical și, desigur, multe cheltuieli și un eficient „Curățător pentru cuțite”. Spațiul ne permite doar sa mai trecem în revista „Dispozitivul laser pentru direcție la bormașină” (Andrei Boghian), „Șapca solară” (Andi Pîrvu), „Aragazul cu senzori”, care se aprinde când se pune un vas pe el și se stinge când se ia vasul și „Dispozitivul pentru udarea plantelor” (Roxana Tipa) sau „Ghetele terapeutice” și „Discul oscilant, pentru exerciții fizice” (Luana Stan, Brândușa Budei). De altfel, mai mult sau mai puțin elaborate, cu aplicație individuală ori colectivă, invențiile prezentate la acest Salon înseamnă și un calificativ maxim pentru tinerii români pasionați de inventicâ, nu doar ca un fel de joacă foarte inteligentă, ci și ca mijloc de a aduce semenilor un plus de optimism și de confort. ADRIAN-NICOLAE POPESCU Târgul internațional „GAUDEAMUS - Carte de învățătură”, desfășurat la ROMEXPO București spre sfârșitul lunii noiembrie 2004, a inclus și ediția a IV-a a Salonului național de inventică pentru tineret. Nu a fost un belșug de lucrări (doar în jur de 50), iar cei circa 40 de elevi, studenți și tineri absolvenți au reprezentat o arie geografică surprinzător delimitată: Buzău, Suceava, Iași și Hunedoara. Totuși, câteva invenții au demonstrat fără echivoc că autorii lor nu duc deloc lipsă de imaginație, spirit practic și, nu în ultimul rând, vizionarism. Altfel spus, acest domeniu extrem de valoros are în continuare un viitor remarcabil în România, ca și până acum. Motiv foarte serios ca remarcabilele realizări să beneficieze de atenția reală a factorilor de decizie, ca și de protecția maximă, fără de care pierderile pot fi imense. trist, care arată explicit câ (și) în inventicâ funcționează boția și lipsa de scrupule. „Volanul orbital”, o invenție țarea la bază. „Caloriferul electric cu consum redus” nu depășește 100 de wați, beneficiile potențiale fiind foarte Doctori-roboți vor ajunge în spațiu timp de șapte ani, câțiva cercetâtori de la CHRU din Tours și de la Institutul universitar de tehnologie din Bourges (Franța), descurajați de scepticismul oamenilor de știința privind viabilitatea proiectului, și-au unit forțele pentru a crea și dovedi eficacitatea invenției lor, un robot de telemedicină care va fi reținut în vederea utilizării sale în cadrul Stației Spațiale Internaționale, „în 1997, când a apărut ideea acestui proiect, destinat facilitării examenelor medicale ale pacienților care se află departe de marile centre spitalicești, nimeni nu a fost de acord sa finanțeze proiectul”, a declarat directorul unității de medicina și fiziologie spațială a Universității François Rabelais din Tours. „Centrul Național de Studii Spațiale, — a continuat acesta, a respins de trei ori proiectul. Ne-am bazat atunci pe fondurile noastre, fonduri alocate laboratoarelor de cercetare și am hotărât să realizăm prototipul. Din fericire, am primit ulterior sprijin din partea Uniunii Europene. Mai aveam nevoie de o întreprindere care sa fie capabilă sa realizeze acest tip de robot”. Denumit Teriss, acest robot care permite realizarea de tele-ecografii la distanța, va putea valida pe Pământ diagnostice realizate la bordul Stației Spațiale. Deocamdată nu a fost fixată data zborului care va transporta robotul Teriss spre stație. Prototipul acestuia este testat de câteva luni între două spitale, unul aflat în orașul Tours, celalalt în Loches, aflate la o distanța de 35 km. Robotul e compus dintr-un bloc sondă, cu ajutorul unui joy-stick din așa-numitul „post expert”. Cele doua posturi aflate în relație prin satelit, sunt echipate fiecare cu două ecrane, unul pentru urmărirea examenului medical, celălalt pentru videoconferințâ. Alte doua experimente au fost realizate între Cipru și Tours (distanța fiind de 5.000 km) și între Ceuta (enclavă spaniolă din Maroc) și Tours (distanța fiind de 2.500 km). Numărul pacienților testați a fost de 250. NASA, Departamentul American al Apărării și Agenția Spațiala Europeană s-au arătat interesate de acest proiect, teleecografia constituind o reală necesitate în misiunile spațiale și mai cu seama în cadrul unei viitoare misiuni pe Marte. Deocamdata robotul s-a dovedit a fi util pe Pâmânt permițând efectuarea examenelor la distanță și detectarea patologiilor ce necesita un tratament urgent. DORIN MĂRAN motor legat prin cabluri de o camera-sonda de luat vederi. Este așa-numitul „post izolat”. Un cadru medical specializat manipulează de la distanța camera-