Magazin, iulie-decembrie 2010 (Anul 53, nr. 26-52)

2010-07-22 / nr. 29

din nou Ej in actualitate Femina club Pentru fiecare rodie, sportul potrivit' ă *. ' Dosarele frumuseții Secretele unui tonus bun PLANETA MARTE, vizitată din fotoliu! OMUL DE SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT 948427 ian RFS 1 Plămâni crescuți în laborator Oamenii de știință de la Școala Medicală Harvard din Boston au realizat pentru prima oară în lume plămâni „cultivați” din celule, în laborator, plămâni ce s-au dovedit funcționali, la cobaii de laborator cărora le-au fost atașați. Epocala descoperire ar putea duce, într-un viitor nu foarte îndepărtat, la fabricarea de plămâni umani. Savanții americani au „dezgolit” plămânii de cobai de celulele lor, lăsând doar un „schelet” de colagen, vase de sânge și căile aeriene. Apoi au plantat celule imature pe acest schelet, care au generat un nou organ pulmonar, în cadrul unui „bioreactor”. Plămânii rezultați astfel au fost transplantați în cavitatea toracică a unui cobai, unde au funcționat perfect,, timp de șase ore. Aceeași tehnică a fost utilizată anterior pentru reconstrucția altor țesuturi organice, inclusiv inimă și ficat. Cu doi ani în urmă, o femeie din Spania, Claudia Castillo Sanchez, intra în istoria medicinei ca prima ființă umană care a avut o porțiune din căile aeriene, afectată de boală, înlocuită cu țesut creat în laborator. în cazul ei, „scheletul” a fost asigurat de un fragment de trahee, lung de 7 cm, provenind de la o femeie decedată din cauza unei hemoragii cerebrale. Specialiștii de la Harvard își propun acum să creeze plămâni artificiali, prin aceeași metodă, la porc, oaie și maimuță, înainte de a face pasul final - „cultivarea” unor plămâni umani în laborator. ■ Nu pui temelie libertății când îi împuști pe cei ce gândesc altfel decât tine. Antoine de Saint-Exupery ■ Lenea merge așa de încet, încât nu-i e greu sărăciei s-o ajungă din urmă. B. Franklin Posibilitatea călătoriilor cosmice, privită odinioară drept un lucru de domeniul absurdului, a căpătat contur în ultimele decenii, când numeroase navete spațiale cu echipaj uman la bord au depășit pragul atmosferei terestre. Dar spre a străbate spațiile siderale nu este neapărat necesar să urci la bordul unei rachete, să porți costume speciale sau să înfrunți forțe mult mai mari decât gravitația. De pildă, în aceste condiții de criză, când conform statisticilor aproape trei sferturi din români au renunțat deja la vacanța estivală, ei și-ar putea lua, foarte ușor, un concediu... marțian, vizitând, virtual, desigur, planeta roșie din confortabilul fotoliu de acasă... icrosoft și NASA și-au unit recent eforturile, încercând să ofere oamenilor șansa de a aplora suprafața vecinei noastre de Sistem Solar de pe propriul computer, cu o acuratețe fără precedent. Rezultatul muncii titanice desfășurate de sute de specialiști este o hartă interactivă, ce poate fi descărcată și apoi explorată, turiștii spațiali virtuali fiind capabili să pătrundă într-o realitate tridimensională fascinantă, a munților și văilor de pe Marte. Inginerii de la Microsoft au petrecut trei ani punând cap la cap milioanele de informații și fotografii trimise de misiunile marțiene ale NASA, pentru a alcătui harta. Dar privitorii vor fi extaziați, putând face trasee interactive personalizate și putând asculta în căști explicațiile date de „ghizii” de la Agenția Spațială Americană. Escaladați cel mai înalt munte al Sistemului Solar „Am reușit să preluăm bogata imagerie pusă la dispoziție de NASA, să o combinăm cu datele referitoare la altitudinea fiecărui punct de pe planeta roșie și să realizăm astfel o reflectare fidelă a suprafeței marțiene. Practic, am așezat pe un glob milioane de puncte, mai înalte sau mai joase, creând un puzzle care redă cu o precizie extraordinară relieful marțian”, explică Dan Fay, director al Departamentului pentru Cercetări în privința Pământului, Energiei și Mediului din cadrul Microsoft. Utilizatorii World Wide Telescope pot acum mări imaginile, la fel ca în cazul aplicației Google Earth, și pot experimenta în detaliu suprafața marțiană. „Se pot vedea vulcanii imenși de pe Marte, canioanele uriașe, dar și întinsele suprafețe de culoare roșiatică. Noua experiență permite oamenilor să se simtă ca și cum ar fi cu adevărat acolo. Mai mult, există zone de pe Marte care abia acum pot fi cercetate în amănunt și de oamenii de știință, odată cu amatorii, pentru că ele se bazează pe imagini de ultimă oră, despre care nici savanții nu au avut cunoștință”, spune Fay. Doritorii pot chiar coborî în adâncul uriașului crater Victoria și escalada Mons Olympus, cel mai impozant vârf al Sistemului Solar, cu o înălțime de 25 km! Fay a colaborat îndeaproape cu Michael Broxton de la Grupul de Robotică Avansată din cadrul Ames Research Center, NASA, liderul unei echipe de informaticieni numiți, în jargonul lor, „făcătorii de hărți”. De-a lungul anilor, aceștia au preluat imagini de satelit de pe Marte, Lună și alte corpuri cerești și le-au „asamblat”, pentru alcătuirea unor hărți cât mai precise. Cea mai valoroasă contribuție la efortul lor a avuto camera specială, numită HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment), realizată la Universitatea Arizona și atașată sondei spațiale Mars Reconnaissance Orbiter. Aceasta cameră a oferit mii de imagini de înaltă rezoluție ale suprafeței marțiene, de o calitate net superioară oricărei alte fotografii ale solului de pe Marte realizată vreodată. „Oamenii care au vizitat până acum virtual planeta Marte ne-au mărturisit că au trăit o experiență unică. Stând în fotoliu, pe întuneric, doar cu căștile în care se auzeau indicațiile și explicațiile specialiștilor NASA, ei spun că s-au simțit într-adevăr ca niște astronauți veritabili și au petrecut ore întregi lăsându-se pierduți în spațiu”, afirmă Broxton. M Joaca de-a|^— APOCALIPS^ SUDOKU jocul săptămânii: 29