Magazin, iulie-decembrie 2010 (Anul 53, nr. 26-52)

2010-08-05 / nr. 31

SERIE NOUĂ 999 •ANUL LIII • 5 AUGUST 2010 • 16 PAGINI • 2 Nr. 31 (2749) Adresă internet www.revistamagazin.ro SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT 948427 000065 ■ Dă-i unui om un pește și va fi sătul o zi întreagă, învață-l să pescuiască și va fi sătul o viață întreagă. Lao Tzu ■ înainte să luați bani împrumut de la un prieten, gândiți-vă de cine aveți nevoie mai mult. Addison H. Hallock Щ &Ш [UNK] [UNK] Scăpați pentru totdeauna de problema TRANSPIRAȚIEI EXCESIVE Femma clubentru dumneavoastră, doamna sfaturi viitoarelor mămici e*s Dosarele frumuseții Fără riduri ASTEROIDUL SFÂRȘITUL Controversatele opinii privind teoriile mayașe, ca și recenta producție hollywoodiană „2012”, au indus opiniei publice ideea că sfârșitul civilizației umane este iminent și că el se va produce în decembrie 2012, când vor avea loc catastrofe planetare fără precedent Nu toată lumea este însă de acord cu asemenea supoziții, în vreme ce unii le privesc cu detașare și chiar cu ironie, alții le iau în serios, ba mai mult, oferă chiar propriile lor argumente și date pentru ,Inerenta Apocalipsă”. Se pare însă că nu de 2012, sau de un an apropiat, ar trebui să se teamă omenirea, ci de un eveniment care va avea loc mult mai târziu, dar care ar putea cu adevărat să aducă sfârșitul lumii... enumirea de 1999 RQ36 nu ne spune, celor mai mulți dintre noi, absolut nimic, dar astronomilor le provoacă deja frisoane. Pentru că această denumire aparține unui asteroid care are toate șansele sâ atingâ Terra, în ziua de 24 septembrie 2182, potrivit calculelor și simulărilor efectuate pe computer de câtre specialiști. Descoperit în 1999, asteroidul are un diametru de peste 600 metri și, daca ar atinge Pământul, ar putea duce la dispariția a mii de specii vii și implicit a rasei umane. Sabia lui Damocles vine din cosmos In același timp, specialiștii spun ca orice încercare de a distruge sau devin asteroidul de la traiectoria sa ar trebui sa aiba loc cu mai mult de o sută de ani înainte de impact, spre a fi încununată de succes, pentru că dacă asteroidul nu va fi îndepărtat până în 2080, ciocnirea cu Pământul ar putea fi iminentă. Deși unii savanți sunt de părere că riscul ca asteroidul să atingă planeta noastră este redus, ei recunosc totuși că acest risc este mai mare decât cel al ciocnirii cu Apophis, asteroid care are 1 din 250.000 posibilități sâ ne izbească în plin, în 2036. Echipa de astronomi și fizicieni de la Universitatea Valladolid din Spania, condusa de Maria Eugenia Sansatorio, care a pus în evidența pericolul reprezentat de 1999 RQ36, a folosit modele matematice pentru a calcula riscul lovirii Pământului de un asteroid, pânâ în anul 2200. Savanții spanioli au fost șocați sa descopere că un Apophis este principala amenințare, ci 1999 RQ36: probabilitatea de impact cu acesta este de 1 din 500, adică mai ridicata decât oricare alta cunoscuta pâna acum! Asteroidul care ar putea aduce Apocalipsa se afla în prezent în spatele Soarelui, dar va putea fi observat din nou în primavara lui 2011, urmând sa se apropie de Pământ la o distanță apreciabila în 2080, pentru a reveni, peste o suta de ani, pe o traiectorie riscanta pentru urmașii noștri. Acest asteroid face parte din clasa PHA (Potentially Hazardous Asteroids), deci reprezintă un potențial pericol, existând posibilitatea ca traiectoria sa să o intersecteze pe cea a Terrei. Deși orbita asteroidului este cunoscuta grație celor aproape 300 de observații realizate prin telescop și a celor 13 măsurători radar, exista incertitudini asupra căii pe care o va urma, din cauza așa-numitului efect Yarkovsky. Efectul, descoperit de un inginer rus în 2002, este generat de modul în care un asteroid absoarbe energia primita de la Soare și o reflecta sub forma de câldura, fapt care poate altera evoluția lui prin spațiu. „Chiar daca pericolul pare intim, ar fi bine ca omenii de știința să încerce de pe acum găsirea unei soluții pentru a îndepârta această sabie a lui Damocles cosmică. Daca se va acționa din timp, n-ar fi nevoie de resurse financiare și tehnologice deosebite. Dacă însa nu se va face nimic pânâ în 2080, doar șansa va împiedica asteroidul sa nu se ciocnească de Terra”, considera fizicianul american David Dearbord, de la Lawrence Livermore National Laboratory, care afirmă ca lansarea unor încărcături nucleare asupra asteroidului ar fi măsura ideala pentru evitarea impactului. RISTUL DESTIN al regilor Angliei Spray contra meningitei și pneumoniei Oamenii de știință britanici au anunțat că vor testa în curând un spray nazal menit să distrugă temuții pneumococi și astfel să prevină maladii letale, precum pneumonia, septicemia și meningita, salvând de la moarte sute mii de copii. La ora actuală se cunosc 90 de tipuri de pneumococ, această bacterie fiind responsabilă și de infecțiile urechii medii și de sinuzite. Din păcate, în întreaga lume mor în fiecare an până la un milion de copii de până la cinci ani, din cauza infecției pneumococice. Noul medicament va conține o substanță numită D4Ply, componentă a unei proteine produsă de aproape toate tipurile de pneumococ. Vor fi efectuate experimente pe celule prelevate din adenoizii unor copii sub 5 ani, pentru a se vedea dacă ineditul vaccin este eficient, ca spray nazal și dacă aceste experimente vor fi încununate de succes, produsul poate fi introdus pe piață în următorii doi ani. Cercetările se vor desfășura sub conducerea dr. Qilop Zhang, de la Universitatea Liverpool, unul dintre cei mai reputați specialiști în domeniul infecțiilor cu pneumococ. „Actualele vaccinuri sunt foarte scumpe și nu protejează împotriva tuturor tulpinilor cunoscute de pneumococ. De aceea este nevoie de un vaccin mai complex ^kra^cLenL’jDrecizează Zhang. ^ утат [UNK]о11:"'' ми RЕ $ SUDOKU jocul săptămânii: 31 V6 /142, 7 ул