Magazin, iulie-decembrie 2022 (Anul 65, nr. 27-52)

2022-07-07 / nr. 27

Nr. 27 (3357) din 7 iulie 2022 Spectacolul Ш [UNK] [UNK]в [UNK] Vocea bunicilor redată de asistentul vocal Alexa, robotul de la Amazon, poate deja să șoptească, să imite un accent și să vorbească cu vocea lui Samuel L. Jackson și în curând ar putea chiar să imite vocile bunicilor decedați, pentru a le spune povești nepoților. Gigantul tehnologic a anunțat că dezvoltă un sistem care îi permite lui Alexa să imite orice voce după ce a ascultat-o mai puțin de un minut. Acest sistem ar putea permite utilizatorilor asistentului vocal al Amazon să li se citească povești cu vocea unei persoane dragi. La conferința Amazon din Las Vegas, vicepreședintele proiectului Alexa, Robit Prasad, a declarat că scopul este de a „face ca amintirile să dureze” după ce „atât de mulți dintre noi au pierdut pe cineva drag” în timpul pandemiei. „Trăim, fără îndoială, în epoca de aur a inteligenței artificiale, în care visele și ficțiunile noastre științifice devin realitate”. Viața extraterestră pe alte planete ar putea să fie prezentă sub forma unor roboți care au supraviețuit creatorilor lor, potrivit reputatului astronom britanic Martin Rees. In mod alarmant, aceasta este soarta care i-ar putea aștepta și pe oamenii de pe Pământ. In ceea ce privește viața extraterestră, Rees a declarat: „Cred că dacă am detecta o prezență artificială în spațiu, aceasta nu ar fi compusă din ființe, din carne și oase, ca noi, ci din entități robotice și electronice. Dacă ne imaginăm o cronologie pentru Pământul nostru, a fost nevoie de aproape patru miliarde de ani pentru ca viața simplă să evolueze într-o civilizație, iar noi avem tehnologie de cel mult câteva mii de ani. Este cu siguranță posibil ca peste doar câteva secole să fim cu totul înlocuiți de entități electronice. Iar acestea ar fi aproape nemuritoare și ar putea continua să existe a spus el. în timpul conferinței, un segment video a înfățișat un copil care a întrebat: „Alexa, poate bunica să termine de citit Vrăjitorul din Oz?”. O clipă mai târziu, Alexa a confirmat solicitarea și și-a schimbat vocea. Ea a vorbit liniștitor, mai puțin robotizat, părând să semene aparent cu bunica copilului, din viața reală. Prasad a precizat că, folosind noua tehnologie, compania a reușit să producă un sunet de înaltă calitate. Amazon nu a dat nicio indicație cu privire la momentul pentru tot restul istoriei Universului, deci pentru alte miliarde de ani.” Martin Rees este convins că oamenii ar putea supraviețui pe alte planete doar dacă vor deveni parțial robotizați cyborgi. El a sugerat că pionierii spațiali moderni ar putea încerca să se modifice și să devină un amestec de „carne, sânge și componente electronice”, deși susține că ideea ca ființele umane să se deplaseze în masă pe Marte este iluzorie. In ceea ce privește viitoarele zboruri spațiale private, destinate mai curând oamenilor obișnuiți, decât astronauților profesioniști, Rees a declarat: „Chiar dacă riscurile ar fi mari, ar exista mulți voluntari. Genul de oameni care merg cu deltaplanul sau fac alpinism periculos. Până în 2100, mă aștept să existe câțiva curajoși în căutare de senzații tari care vor face o călătorie de 200 de zile spre Marte”, a adăugat el, în care funcția de imitare a vocii va fi lansată pentru public. Noul proiect pătrunde într-un domeniu al tehnologiei care a fost supus unei analize atente pentru potențialele beneficii și abuzuri. Scopul este de a ajuta persoanele cu deficiențe de vorbire sau cu alte probleme, dar unii se tem că ar putea fi folosită și pentru a propaga știrile politice false. Prasad a declarat că obiectivul Amazon pentru Alexa este „inteligența generalizabilă” sau capacitatea de a se adapta la mediile utilizatorilor și de a învăța noi concepte cu puține informații externe. El a precizat că acest obiectiv „nu trebuie confundat cu inteligența generală artificială atotștiutoare și atotputernică” sau AGI, pe care o caută unitatea DeepMind a Alphabet și OpenAI, fondată de Elon Musk. Mitul „dorințelor nelimitate” Dacă o sumă nelimitată de bani vi se pare atrăgătoare, un nou studiu sugerează că s-ar putea să vă aflați în minoritate. Cercetătorii au intervievat peste 7000 de persoane care trăiesc în țări din întreaga lume, inclusiv în Marea Britanie, SUA, China, Franța, India și Australia. Ei au descoperit că majoritatea oamenilor nu își doresc mai mult 10 milioane de dolari pentru a trăi o „viață absolut ideală”. Rezultatele sugerează că „dorințele nelimitate” - un principiu economic conform căruia oamenii doresc o cantitate nelimitată de bani și bunuri nu este adevărat. Majoritatea oamenilor și-ar dori, un mod ideal, mult mai puțin decât atât de-a lungul vieții, probabil pentru că ei considera că o sumă atât de colosală reprezintă o dovadă de lăcomie. Noul studiu a fost condus de psihologi de la universitățile britanice Bath și Exeter. „Ideologia dorințelor nelimitate, atunci când este prezentată ca fiind însăși natura umană, poate crea o presiune socială pentru ca oamenii să cumpere mai mult decât își doresc de fapt”, a declarat conducătorul studiului, Dr. Paul Bain de la Universitatea din Bath. „Descoperirea faptului că viața ideală a celor mai mulți oameni este de fapt destul de moderată ar putea face ca, din punct de vedere social, să fie mai ușor pentru oameni să se comporte în moduri care sunt mai aliniate cu ceea ce îi face cu adevărat fericiți și să sprijine politici mai puternice pentru a contribui la protejarea planetei”. O minoritate „substanțială” (între 8% și 39%, în funcție de țară) își dorea cât mai mulți bani, modelul lor fiind Elon Musk, cel mai bogat om din lume (cu o avere estimată la 200 de miliarde de dolari). In general, persoanele cu dorințe nelimitate sunt tineri din mediul urban, care pun mai mult preț pe succes, putere și independență. Dorințele nelimitate au fost mai frecvente în țările cu o mai mare acceptare a inegalității și în țările care sunt mai colectiviste, axate mai mult pe responsabilități și rezultate de grup decât pe cele individuale. Un exemplu de societate colectivistă este Indonezia, care a avut cele mai multe persoane cu dorințe nelimitate, în timp ce Marea Britanie, mai individualistă și mai preocupată de egalitate, a avut mai puține. Cu toate acestea, au existat anomalii, cum ar fi China, unde puține persoane aveau dorințe nelimitate, în ciuda colectivismului cultural ridicat și a acceptării inegalității. Entități robotice sau creaturi organice? Sticla de bere din fibre de lemn O celebră companie producătoare de bere a anunțat că testează o sticla pe bază de plante, realizată din fibre de lemn. Sticla din fibre nu numai că este complet reciclabilă, dar are și avantajul suplimentar al proprietăților izolatoare care pot ajuta la păstrarea berii la rece pentru mai mult timp, în comparație cu dozele sau recipientele clasice, din sticla. Inițial, sticla va fi testată în opt țări, printre care Marea Britanie, Germania, Franța și Suedia. Sticla, fibre Bottle” a fost dezvoltată de startup-ul Avantium și are o căptușeală din polimer de polietilenă furanoat (PEF) pe bază de plante. PEF este fabricat din materii prime naturale care sunt complet reciclabile și, de asemenea, recipientele se degradează în mod natural, în cazul în care ajunge la groapa de gunoi. Acest material este o „barieră foarte eficienta”între bere și învelișul exterior din fibră, în afară de capac, care este complet reciclabil, sticla este în întregime bio, între timp berea a fost actualizata în mod durabil. în colaborare cu furnizorul de malț de orz Soufflet, producătorul a fabricat o bere cu orz cultivat cu ajutorul unor practici agricole complet ecologice și regenerative. Efectul neașteptat al secetei antice Timp de aproape 300 de ani, regatul himyarit (regat din Yemen 110 î.Hr - 250 d.Hr) a fost puterea dominantă în Arabia antică. Economia sa, bazată pe agricultură și comerț exterior, lega Africa de Est și lumea mediteraneană. O secetă extremă, combinată cu tulburări politice și războaie, ar fi putut deschide calea pentru ascensiunea islamului în secolul VII, sugerează un nou studiu, efectuat de specialiști de la Universitatea din Basel, Elveția. Pentru a ajunge la această concluzie, cercetătorii elvețieni au analizat straturile unei stalagmite din peștera Al Houta din actualul Oman. Rata de creștere a acesteia și compoziția chimică a straturilor sale sunt direct legate de cantitatea de precipitații căzută deasupra peșterii, astfel încât forma și compoziția izotopică a straturilor depuse de o stalagmită reprezintă o înregistrare valoroasă a climatului istoric. „Chiar și cu ochiul liber se poate vedea din stalagmite că trebuie să fi existat o perioadă foarte uscată care a durat câteva decenii”, a declarat profesorul Dominik Heitmann, de la Universitatea din Basel. Analiza izotopică a straturilor de stalagmite le permite cercetătorilor să tragă concluzii cu privire la cantitățile anuale de precipitații. Pe baza descompunerii radioactive a uraniului, cercetătorii au reușit să stabilească prezența unei secete extreme, în cursul secolului VI d.Hr. „Apa este în mod absolut cea mai importantă resursă. Este clar că o scădere a precipitațiilor și, mai ales, mai mulți ani de secetă extremă ar fi putut destabiliza un regat semideșertic vulnerabil”, a declarat Fleitmann. în plus, sistemele de irigații necesitau o întreținere și reparații constante, care puteau fi realizate doar cu ajutorul a zeci de mii de muncitori bine organizați. Se presupune că populația din regatul himyarit, afectată de lipsa apei, nu a mai fost în măsură să asigure această întreținere laborioasă, ceea ce a agravat și mai mult situația. „Populația locală s-a confruntat cu dificultăți ca urmare a foametei și a războiului. Acest lucru a însemnat că Islamul a întâlnit un teren fertil: oamenii căutau o nouă speranță, ceva care să îi unească din nou ca societate. Noua religie propovăduită de Profetul Mohamed Pagină le-a oferit realizată de acest lu GABRIEL om.” TUDOR