Mişcarea, octombrie 1911 (Anul 3, nr. 215-237)

1911-10-01 / nr. 215

a fost complectată prin aceia că la sfîr- şit am mai putut afla că în intimitatea I familiei, profesorul larnik întrebuinţeazâ I numai limba noastră pe care o vorbeşte I ca un adevărat fiu al ţării româneşti. I C. S. N.R. In cuvîntarea de felicitare a prof. dr. larnik apărută în numărul de ieri I s’au strecurat mai multe erori de tipar I pe cari de altfel le-ar fi observat și ce - titorii. —-—«g »*-•-• .....................- ------ Juli livsităţii niscariul Prof. dr. Swoboda, pro- rectorul universităţii din Viena I Luînd naştere dintr’o nobilă şi vigu-1 roasă necesitate de cultură, Universita- tea din Iaşi îşi serbează azi în plină şi I fericită tinereţă jubileul de aur, căci In-1 tăiele ei decenii de viaţa ştiinţifică s’aul scurs în vremea marilor progrese metodice şi a acelor descoperiri, care desleagă în zeci de ani problema pentru care trebuiau în trecut secole. De aceia o Universitate, care, va serba în vid a o mia şi o sutelea semestru trimite astăzi salutul său cătră sora ei, cei drept mai tînâră, dar nu numai egal îndreptăţită cu privire la ţintele ei ştiinţifice, ci şi egală în aspiraţiuni, şi încununată de succese bogate. In mod intuitiv ne-am convins în zilele acestea, cită însemnătate are o Universitate pentru oraşul în care se află şi pentru întreaga sa ţară, cînd nu pierde contactul cu poporul. De aceea luăm şi mai cu dragă inimă parte la imnul de serbătorire care cuprinde azi toate straturile sociale ale naţiunei D-voastre. Se zice că Austria e inima Europei, iar Viena, inima acestei inimi, din Viena această dată, trimitem azi salutul nostru izvorit din adîncul sufletului, cătră naţiunea romînească, prietenă nouă, a cărei cultură originală nu ne-a rămas străină,—asemenea precum Dunărea noastră poarta cu oricare val al ei de la Vindobona pănă la Carnuntum, satul unor tradiţiuni de aceiaşi vechime, pănă la ţărmul unde vechiul fluviu, viu răspînditor de cultură, se varsă în vecinica mare. Privind din ţara noastră intr’a Domniilor-voastre, ne ridicăm ochii cu adîncă rentiraţiune la Suveranul D-voastră, amicul împăratului nostru. Numele Carmen Sylva e cunoscut şi admirat cu însufleţire pretutindeni unde bite o inimă pentru frumos şi pentru bice. Avînd aceleaşi sentimente şi aceleaşi ideale ca D-voastră, alma mater Rudolfina trimite magnificenţei voastre, domnule rector, onoraţilor domni colegi şi studenţi mei, nădejdea mlndra a Romîniei, adresa ei de felicitare,—și mă simt foarte onorat a putea fi eu interpretul urărilor de bine. ---------——a«» *·~--------*•••• Ultime înformaţiuni . Pentu înaltul respect al Suveranilor şi al oaspeţilor streini care au fost în oraş onorînd cu presenţa Lor serbările ce au urmat în cursul acestei săptămîni, ne am abţinut cu desăvirşire de a releva toate gafele, desordinele şi zăpăcelile administraţiilor locale,—şi ale rectorului Bogdan. Aceasta pentru cinstea şi demnitatea vechei capitale a Moldovei, expusă la ridicol de cătră faimosul rector, în colaborare cu primarul, autorii de primari şi ambii prefecţi. Acum însă cînd oaspeţii ne părăsesc, vom arăta în adevărată lumină modul cum s’au organizat şi desfăşurat serbările jubilare, pentru a pune în evidenţă incapacitatea şi lipsa de bunăcuviinţă a rectorului Bogdan şi a colaboratorilor sei festivi. Asupra celor ce vom releva atragem de pe acuma atenţiunea cetitorilor noştri. SiCurtea de apel judecă astăzi procesul fraudelor săvtrşite de factorul poştal Costăchescu care a dispărut din ţară. Se ştie că în acest proces figurează mai mulţi complici. ♦ Astăzi după amează s’a făcut cu toate onorurile militare, înmormlntarea rămăşiţelor pămînteşti ale defunctului Căpitan Ghica. Aseară la orele 6 a avut loc la Jokey- Club un ceai oferit de membrii Clubului cu prilejul onomasticei A. S. R. Principesei Elisabeta. A asistat întreaga Familie Princiară. S-a dansat pănă la ora 7 domnind cea mai vie animaţie, Familia Princiară fiind obiectul unei entuziaste ovaţiuni din partea membrilor Jokey Clubului. * Dl. V. Popovici, administrator cl. 1 al plăşii Cîrligătura (Iaşi), a fost pus în retragere spre a-şi regula drepturile la pensie. Şcoala primară rurală din comuna Hermeziu, judeţul Iaşi, va purta pe viitor numele de: «Şcoala primară rurală Iacob Negruzzi Hermeziu». II MIŞCAREA ♦ Comitetul executiv al clubului cenisil al meseriaşilor a înaintat adrese Irganizaţiunilor din ţară prin care face I cunoscut că marile serbări şi congresul I meseriaşilor au fost amînate pentru zi Iele de 9, 10 şi 11 octombrie. Aceasta Iin cauză că reprezentanţii naţiunii şi I 11, ministru al industriei aflîndu-se la I serbările din Iaşi, n’au putut răspunde I la invitaţiile de participare de la congres. Afară de aceasta o bună parte dintre I căpităniile meseriaşilor din judeţe au ce- rut această amînare spre a studia mai bine punctele din ordinea de zi a Con- I gresului. ^ MM. II. Regele și Regina vor ser- I bători la 2 Noembrie a. c., a 42 a aniversare a căsătoriei lor. Suveranii s’au căsătorit într’adevăr la castelul din Neuwied în ziua de 15 Noembrie 1869 st. n. ♦ Ministrul instrucţiunei fiind infor- j mat că numeroase profesoare își iau concediu de la şcolile Statului spre a fi mai libere în scop de a preda recţiuni pe la diferite institute particulare, a luat cele mai severe măsuri contra acestui abuz. O circulară în acest sens s’a trimis tuturor direcţiunilor şcolilor Statului spre a fi pusă în vedere membrelor corpului didactic. ** Celebra Suzanne Després, va da la Teatrul Național din Iași, două reprezentații extraordinare. Mercuri 10 Octombrie Les Marionnettes —ultimul mare succes al comediei franceze din Paris. Joi 20 Octombrie, La Vie de, Bohéme. In arabele Suzanae neîntrecută. Biletele sunt la agenţia teatrală „Thalia“ (Maximo viei). La Librăria Illegem Piaţa Unirea a sosit un nou stoc din renumitele condee cu cerneală «Mănos», singurele condee cunoscute ca cele mai practice, la care se poate pune orice peniţe. Costă numai lei 0.75. 18 Astăzi dimineaţă s’a răspîndit în oraș svonul că la Tirgul Frumos s'ar fi declarat un cas suspect de holeră. Până în momentu cînd punem ziarul sub presă știrea aceasta n’a fost confirmată. ® Institutul antirabic a primit astăzi I pentru a face analiza intestinelor femeeei I Catinca Leonte din Piatra Neamţ, care a încetat din viaţă presentând simptome de holeră. Audiţia muzicală de la Palatul Regal I Aseară la orele 9 a avut loc la comandament în prezenţa Familiei Regale I şi prin care o audiţie muzicală. D. Enescu a executat pe vioară mai multe bucăţi. Apoi d-ra Delavrancea la piano. Quarteturi de Dinicu, Enescu, I Dali ’orso. I D-nii Sibianu piano şi Teodorescu vio- I loncei profesori la conservatorul din Iaşi au executat iarăşi diferite bucăţi care au plăcut mult. Au asistat: delegaţii străini, d-nii A. I Marghiloman, Matei Cantacuzino, Delavrancea, Arion, D. Greceanu, Meissner, C. Negruzzi, A. Stroja, general Mavro Icordato, general Lambrino, C. Crupenschi, Virgil Arion, C. Chineseu, I. Găvănescu, I L. Gatoschi, N. lorga, A. C. Cuza, N Cananau, dr. E. Riegier, dr. Puşcariu, d.I. Manicatide, R. Suţu, Em. Pangrati, I dr. Steuerman, State Dragomir, maior Fărcăşanu, dr. C. Thiron, Laser Rosetti, Cogălniceanu consul, D. Gusti, Costică Miclescu, Weisengran, dr. Mamulea, C. Cerchez, V. Cuzinschi. I Doamnele : Lucia Greceanu, Delavran Icea, Elena Mavrodi, Poenaru, inginer I Corban, Maria Bognorino, D. Bogonos, I general Lambrino, Lucia Cantacuzino, Mignano, Ema Stoia, Elena Suţu, Mariette Cerchez, Ella Negruzzi, Neţii, dr. Racoviţă, Lucia căp. Negruzzi, căp- I Sturdza, Marin Bogdan, Elena Meisner, Ana Cosmovici, loc.-col. Vrabie, Elena I dr. Puşcariu, maior Cătuneanu, Maris Iamandi, Mami, dr. Hurmuzescu, dr. Ma- Inicatide-Domnişoarele : Mavrodi, Mignano, Paul Hete şi Valentine Canariău, Ana Stoia- Inovici, Panopol, Cantacuzino, Cella Delavrancea, Vrabie, Marg. Mânu, Lambrino, Drăghici. Audiţia s-a terminat la ora 11 jumătate, cînd Familia Regală și Princiari s’au retras în apartamentele Lor. ♦ Pe cosciugul regretatului profesor Agura, Rectorul Universităței din Sofii a fost depusă o coroană din partea profesorilor Universităţei din Iași. * Senatul Universitar se va întrun în cursul septămbnei viitoare pentru a decide asupra destinaţiei pe care trebuie să o dea sumei de 300.000 lei donaţi I de M. S. Regele. *8 in astă seară are loc la otelul Traian un banchet oferit studenţilor de către d. ministru Const. Arion.* I. P. S. S. Mitropolitul Pimen a Moldovei şi d. dr. Saghin Rectorul Universităţei din Cernăuţi au fost invitaţi la dejunul de astăzi de la Palat. Oborul lui Vlaicu.— Astăzi dimimineaţa inginerul Vlaicu a executat cu aparatul său mai multe zboruri. Inginerul Vlaicu a pornit de la Copou ş şi a făcut primul zbor deasupra oraşu- r lui la o distanţă de 500 metri, înconju-s rînd oraşul, aterisînd pe platoul de la Copou in cele mai excelente condiţiuni. La ora 11 şi 20 minute a executat al 1 I doilea zbor, treeînd pe deasupra oraşu- lui înspre Cetăţuia unde a salutat Fami- lia Regală şi Princiară care se afla acolo , de unde s’a întors înapoi pe platou în ovaţiunile unui numeros public. M. Regele a rămas incîntat de zborul I lui Vlaicu care nu l văzuse încă pănă I acum. Publicul care asistase la ambele zborruri a făcut entuziaste ovaţiuni îndrăz- I neţului aviator. * Din partea amicului nostru d. Gh. I Musteaţă fost inspector şcolar, primim următoarea scrisoare : Domnule Redactor, Fiind informat acum in urmă că ga- I zeta „Opinia“ în No. 407 din 25 Sept. a. c. ar fi publicat cura că eu aşi fi fost I la gară în ziua de 24 Sept. a. c. întru I întâmpinarea d-lui C. C. Arion, Ministru I al Instrucţiunei Publice şi Cultelor, des- I mint acea informaţie pe simplu motiv, I că n’am fost în acea zi la gară. I G. Musteaţă. I ** * M. S. Regele a depus printr’ua a- I ghiotant ai curţei o frumoasă coroană I pe cosciugul regretatului profesor Agura. * D . C. Arion Ministrul Instrucţiunei I a invitat in astă-sară la un ceai In lo- I calul berăriei Bragadiru, pe toţi directo- I rii şcoalelor secundare şi primare din I localitate. Familia Sepii In lagi Astăzi dimineaţă la orele 10 A. R. I Principesa Maria, Principesa Elisabeta şi I Principele Carol însoţiţi de Primarul şi I Prefectul Poliţiei au vizitat Biserica şi , I Turnul Goliei. Au fost întîmpinaţi aci de l. P. S. S. Mitropolitul Piraen şi întreg I clerul Bisericei. A. L. R. s’au interesat I cu deamănuntul de arhitectura şi istoria I cui acestei biserici. I La Şcoala profesională I Sf. Sava . I După vizitarea Bisericei Golin, Familia I Princiară au plecat la Şcoala profesio- I nală Sf. Sava. i.] Aci a fost întîmpinată de d-na Gheor ,ghe directoarea şcoalei, corpul profe- ] I sorai şi toate elevele şcoalei îmbrăcate ] lin costume naţionale. ] I Corul şcoalei a intonat Imnul Regal 31 după care a vizitat localul şcoalei, ex- ■ poziţia de lucru a elevelor şi atelierele , II de croitorie şi broderie. , La ora 11 Famiia Princiară s’a întors ia I la reşedinţă, de unde apoi a plecat la I Cetăţuia. ) i * ( M Solemnitatea de la Cetă uia ! j • I Astăzi dimineaţă a avut loc la Cetă- ( ' I tuia punerea pietrei fundamentale a noilor clădiri de chilii ce urmează a se ri- | dica în jurul monastirei. ] » La orele 11 şi un sfert au sosit M. S. ] .»I Regele şi Regina, Principesa Maria, Prin- » ' I cipesa Elisabeta şi Principele Carol. Au mai asistat d-nii miniştri Al. Marghilo- ( ■» man, C. Arion şi Delavrancea, delegaţii i r streini, D. Greceanu, C. Negruzi, pre- d efectul de poliţie, precum şi un mare . , număr de persoane din oraş şi împreju- ] ’• I rimi. I La intrarea în biserică au fost intim- j ' I pinaţi de I. P. S. S. Mitropolitul Pimen, r I Arhiereul Nicodem Munteanu, întreg de* I rul mitropolitan, protoereii, stareţii şi 1 ; stareţele din întreaga eparhie a Moldo-I vei. Corul seminarului a intonat la so- ' ’ I sire „Imnul Regal“. ' I După vizitarea bisericei s’a oficiat un ‘ ’ serviciu religios de către Mitropolit în 11 conjurat de un numeros cler. Au trecut apoi în sala gotică unde dr . Ghica-Budeşti arhitect al Casei Biseri- , cilor a dat explicaţiunile necesare Suveranilor. , In timpul slujbei religioase soseşte şi inginerul Vlaicu cu aparatul său în zbor, ■ ‘ executînd în prezenţa Familiei Regale şi Princiare şi în aclamaţiunile publicului asistent mai multe circuiti, fiind la oa înălţime de peste 500 metri. Au vizitat apoi plantaţiunile monasti- ‘ Prei după care a procedat la punerea prea trei fundamentale. Adlt Regele, Regina B cit şi Principesa Maria, Elisabeta şi Carol, precum şi dl. Arion şi Primarul oraşului, au pus fiecare oile o piatră ,ii pentru marile clădiri ce se vor ridica. La sfîrşitul solemnităţei Familia Reegală şi Princiară au iscălit un pergament, care au fost semnat apoi de I. F. S. Mitropolit, D. Arion ministrul instrucţiunei, Primarul oraşului şi Prefectul de judeţ. La ora 1 fără 10 minute Familia Regală s’a intors la palat unde a avut loc i dejun. ♦ Cu acceleratul din astă-seară vor ţi părăsi oraşu! parte din representanţii străini și miniștrii aflători în localitate. * Familia princiară a mai vizitat as-1 ţ Izi dimineaţă Biserica Bărboi unde altost întîmpinată de S. S. Econ. Ştiubeil ș i întregul cler al Bisericei. A plăcut I mit. Familiei Princiare stilul în care e-1 0 te construită această Biserică. m M. S. Regele a însărcinat pe I 1o-nii Greoianu și căp. Negrutzidel ş i pleca în misie specială la Cer-Lăuţi pentru a saluta pe Ducele I s salvator reprezentantul împăratului I ?raoz Iosef la inaugurarea monulmentului împărătesei Elisabeta, ce i se va fa face mâine acolo. |f Misiunea va pleca mâine şi va I r depune din partea M. S. Regelui I şi o coroană. 11 . Rectorul Bogdan este extrem de amărât de situaţiunea ce şi-a creat-o pe urmele jubileului uni- versităţei Toata lumea este nemulţumită, I profesorii universitari sunt indig- naţi, iar guvernamentalii acuză cu ultima energie pe rectorul e gafă. D-l Greceanu a întrerupt orice I relaţiune cu rectorul BogdanDin cercurile rectoriale transpiră ştirea că d-rul Bogdan va părăsi (!?) în curând laşul! Moartea profesorului Agara La biserica Buna Vestire unde se află I depuse rămăşiţele defunctului şi atît de I regretatului profesor universitar din So-1 la, Agura, este un adevarat pelerinaj. I S’au depus pănă astăzi numeroase co- I roane între care una din parte M. S. I Regelui, din partea d-lui Arion ministrul I cultelor şi din partea mai multor profe- sori streini şi profesori ai universităţii | noastre. îs I După toate probabilităţile transporta- rea rămăşiţilor defunctului profesor şi I filoromin se va face mine şi aceasta de o desebită solemnitate. Vor asista la un serviciu religi- I os ce va fi oficiat de I. P. S. S. Mi- I tropolitul Pimen, profesorii şi ataşaţii I streini, întregul corp profesoral, toţi stu- denţii precum şi un numeros public. Operet» C Grigoriu.—Aseară trupa I de operete de sub maestra conducere a I d-lui C. Grigoriu a jucat „Pandurul“ o I peretă romantică in 3 acte. Subiectul I cuprinde aventurile Baronului Frantz de Trenck comandantul corpului de panduri I (Leonard), care fusese îndepărtat de la curte. In aventurile sale se îndrăgosteşte de contesa Lydia de Schwalbenau (d-na Micioara pe care o scapase de furia bandiţilor pentru a deveni soţia sa; ea I însă se refugiază la curte. După dinsa veni şi Baronul Frantz de Trenck care face cunoştinţă şi află în în acelaşi timp că devenise logodnica marchizului de Crémieux (Ciucurete). In timpul acesta se declară război şi Baronul Frantz de Treneck plecă şi el la război, dar de dorul contesei Lydia fuge de pe câmpul luptei şi se refugiază la curte. Find urmărit de santinele pentru a fi împuşcat, este salvat de contesa Lydia şi de Baronul Trantenbach, măreţului curţei (Cigalea). După dorinţa Regelui este pus la loterie şi se va însura cu aceia care va hotărî* sorţul. Sorţul căzând pe contesa Lydia, Baronul Frantz refuză pe motivul că ea-i logodnica altuia. D-l Leonard şi d-na Micioara au ex- celat aseară. In actul al doilea au avut momente înălţătoare şi duetele din acest act au atras entuziasmul întregei săli arhi-pline, care au răsplătit cu nesfirşite ovaţiuni pe artişti. D nii Carussy, Ciucurete şi Cigalea au fost la înălţimea talentului lor. ♦ Luni se va începe dârlmarea băzi- nului ce s’ă făcut In Piaţa Uuirei. Este vorba ca imediat ’ sa su Ipceanni lucrările de aşezare a monumentului lui ] Cuc a-Vodă care va fi desvălit ,la finele lunei Octombrie. ♦ Gafele d-lui reef»«* George ffiogdan.Ni se comunică astazi o gafă a d-lui Rector Bogdan, care era să aibă urmări foarte neplăcute. La ceremonia jubileului Universităţii se hotărise ca dl. profesor Friedwagner, delegatul Universităţii din Francfort, să ia cuvintul după dl. de Martoune, delegatul Universităţei din Paris. Dar după dl. de Martoune, rectorul acordă cuvintul d-lui profesor Agura din Sofia, reprezentantul unei Universităţi mai nouă. Dl. Friedwagner se sculă ca să părăsească sala şi numai mulţumită d-lui Arion s’a putut repara gafa rectorului. Dl. Arion ceru scuze d-lui Frieewagner şi nuntăi aşa d-sa rămase In sală. Simbata 1 Octombrie, O noapte în Veneţia, biletele No. 10. Dumineca 2 Octombrie, ora 2 p. m., Matineu, cu preţurile populare, Fata Pădurarului, biletele vor purta No. 0 (zero). Duminecă 2 Octombrie, seara,țăranul voios, biletele No. 11. Luda 3 Octombrie, Suzana, pentru a doua oară, cu artişti noui— Florica Florescu, Florica Gristoforeanu, — biletele port No. 12. tarea Suveranilor Suveranii părăsesc Iaşul astăzi la rele 5 luni. Cortegiul regal va porni spre gară de Comandamentul corp. 4 de armată la rele 5. Onorurile militare vor fi date de căte o companie din Reg. 13 cu muzică 1 drapel. Pe peronul gărei vor fi faţă reprezenanţii autorităților civile, ofiţerii superiori din garnizona locală, delegaţii Universitâţilor din străinătate, corpul proesoral universitar, membrii misiunilor militare streine şi delegaţia studenţească. Familia Regală va sosi mine dimineaţă la Sinaia. Prof- Dr- Demetriade Şeful clinicei de boale de piele şi venerice. Consultaţiuni speciale pentru sifilis, injecţiuni cu 60% după metodele recente.—Tratament de electricitate pentru afecţiunile cutanate—între orelele 1 —4 p. m. — Strada Paladi 2. — Magazinul General 8. BERNFELD — Iaşi Strada Lăpuşneanu 38 — — (vis-ă-vis de Geăit) -Parfumuri din renumitele fabrici : D’Orsay, Goty, Houbigant, Lubin, Pinaud, Piver, Atkensohn, Lantheric, Roger-Gallet. Artcole sanitare ; de galanterie ; de fotografie. Bomboane şi şocolaţi Marquis. Untdelemn de Nice. Vopsele, emailuri, bronzuri. Serviciu conştiincios. Preţuri moderate. “ ” "TITmIgiziul M. DEMETE Iaşi,—Strada Lăpuşneanu No. 87 Se caută lucrătoare şi eleve pentru crotorie de dame cu plata foarte bună, imediată. George Constandachi inginer hotarnic se oferă a face măsurători de moşii, hotărnicii, parcelări la locuitori şi diviziuni de moşii etc. — Adresa : strada Bărboi 8. — M-me HALEPLIU GINCUTOIER — Iaşi, Strada Bărboi. — E e vâmzare 650 oi tinere tru stînă şi care se află pe moşia mea Buhăceni. Doritorii a le cumpăra pot să le viziteze venind prin gara Truşeşti, unde trebue să se adreseze prin telefon cel puţin cu 24 ore înainte, pentru a cere măsura administraţiei moşiei. V. Kraăşescu mmmmtmmm ■Mawawnrniiiw—mi w ■■fmwb——— Ornicăria Vasile Ostapovici Atşi, Strada Păcurari No. 1 (în faţa de Cofetăria Tufli, alăturea om librăria Şarago). Ornicul Volberei-Cugetări După recomandaţia d-lui Prof. Dr. Cf. Thiron, am comandat şi am modele de acest ornic de buzunar, din Sviţera (Lausanne). Calitatea l-a extra-îngrijit, model plat modern. H cronometru, 15 rubinuri, prețul 35 lei. Calitatea II-a, cu 8 rubinuri, 25 lei. Ambele aceste ornice, au capacele cizelate artistic, imitate de argint-aune zis argentan. Garantate în scris, doi ani fiind ornice de preciziune, remontoarancru, 2 capace, fin gravate, cu arcuri, dublu platou, mecanism modern, perfecţionat. Gravurile consistă în „Libera Cugetare“, reprezentată prin o femeie, care aruncă razele luminoase al Ştiinţei, Raţiunei şi Progresului asupra poporului, purtînd inscripţia latină „După întuneric, apare Lumina“. Pe marginea cercului poartă inscripţia în franţuzeşte : «Libera —Cugetare victorioasă». fl«, iiftmdin casele Economului Al. ue vanzare şerb.in din 8tr. 70e. fin care au fost instalate biurourile Siguranţei. Doritorii să se adreseze proprietarului I in ograda bisericei Golia.