Mişcarea, decembrie 1912 (Anul 4, nr. 266-287)

1912-12-01 / nr. 266

fr v i ULTIK INFORIOT a Primar al Iaşului a fost desemnat d. Nicu Cananău, iar ca ajutor d-na G. Trulari prim şi Anibal Ciurea secund. Pentru locul de ofiţer al stârei civile o mare luptă în cercul tinerilor conservatori ta chişti. Comitetele ambelor duhuri conservatoare din localitate, vor stabili în şedinţele pe care le vor ţine Luni seara, lista definitive orii candidaţilor pentru alegerile comunale.. . Senatul universitar decizând a nu mai recomanda profesori, collari. Şi a legei nepotismului, datorite d-lui C. C. Arion, d. dr. Tatuşescu a renunţat a se mai prezenta la catedra de Patologie internă. Senatul a opinat pentru concurs Vor candida d-nii, A. Dobrovici Dr. Savini și dr. Crociuneanu. Senatul universitar a delegat pe d. M. B Cantacmino de a prezenta corpurilor legiuitoare un memoriu, prin care profesorii cer a li se acorda ca pensie după 35 ani de serviciu, leafa întreagă, egalizndu-i, în aceste privinţe cu membrii înaltei Curţi de Casaţie. „ Din certurile oficioase conservatoare aflăm ca d.dr. V. Bjan va fi numit membru in consiliul sanitar superior, in locul care va rămânea vacant prin retragerea la pensie a unui membru profesor universitar. Învăţământul rural. Recesemântul copiilor de şcoală din comunele rurale făcut în 1909 ne-a dat un total de 821, 731 copii români şi străini la un loc din care 431,930 băeţi şi 390,101 fete. După naţionalitate avem copii in viâstă de şcoală’: 899,978 români şi 11.753 străiniInffluenţarea elevilor în şcolile rurale se prezintă astfel : s-au înscris in şcoală 981,074 din care 321,519 bieţi şi 159, 515 fete. Numărul şcoalelor din comunele rurale care au funcţionat în anul 1908-09 a fost repartizat astfel : 29 şcoli de bieţi, 28 şcoli de fete, 3.730 şcoli mixte şi 082 şcoli de cătun, adică un total de 4.475. Numărul învăţătorilor care au funcţionat la aceste şcoli a fost de 0199. Învăţătorii după titluri se repartizează astfel: 3435 cu titlul definitiv, 1222 provizor, 1542 suplinitori adică total 0199. Primim la redacţie primul număr din revista ţiilunară «i recreaţiurieaş conss erată încea mai mare parte jocului de şefi, şi pusă sub direcţiunea d-lui inginer V. Coslin, 8 D. locot. Barotzi Alexandru din reg. 7 roşiori, «Cuza-Vodă» a fost numit contabil’în bani al acelui regiment, în locul d-lui căpitan Cocuiescu Tiodor, înaintat * Cu ocaziunea aniversării luărei Plevnei M. S. Regele Ferdinand al Bulgariei a trimis M. Sale Regelui Carol, o lungă scrisoare concepută în termenii cei mai calduroşi. * Simbătă 1 Decembrie se va ţine examenul ofiţerilor de poliţie cari urmează să oblie stabilitatea. D. inspector veterinar Augustin a fost însărcinat cu examinarea planurilor şi locurilor pentru construirea abatoarelor din Mihaileni şi flerea. „ In urma recomandării Facultăţii de Litere din Iaşi, Ministerul instrucţiunii publice a admis ca d. Q. Iaacu, doctor in filologie, să se abiliteze ca docent în filologia romina pe lîngă Facultatea de Litere din Iaşi, SS Flăcăul I. C. Lenţa din com. Movilen, întorcinduse cu un car încurcat cu stuf, în drumn când peste un teren mlăştinos, carul s-a răsturnat peste el, omorîndu-l. „ Duminică 2 Decembrie va avea loc sfinţirea bisericei din com. Tabăra jud. Iaşi de cătră protoereul judeţului economul I. Ţincoca, in prezenţa dlui prefect al judeţului. “ Eri s’a declarat un incendiu la fabrica de frînghii de la Copou. Focul a luat naştere de la motorul roţii. Focul a fost localizat de personalul fabricei. Au ars baloturi ce erau asigurate, în valoare de aproape 8000 lei. Ministerul domeniilor a luat măsuri a se ceda din pădurea statului, materialul lemnos pentru construirea unui dig de aparare pe malul rîului Prut din com. Prisacani. † D-ra Eugenia Stroescu institutoare a fost menţinută la şcoala primară din Tg.Frumos, la catedra d-nei Gafencu detaşată la şcoala din com. Bucecea. ff 1 B In astă seară a fost convocat consiliul Facultăţii de litere pentru a recomanda un docent ca conferenţiar de filosofie în locul d-lui C. Fedeleş, care nu întruneşte condiţiunile legei. D. Dr. Alexandru Vrancea actualminte asistent la Clinica II chirurgicală a fost numit cu titlu de asistent provizor, conform legii. : 03 Marele colegiu universitar a fost convocat pentru Luni 3 Decembrie, în vederea luărei unei deciziuni în privinţa publicărei lucrărilor prof. univ. pe socoteal:?. Minist. lustru P., aşa după cum glăsueşte art. 92 din legea fostului ministru C. C. Arion. 01 Bursele şi Cantina universitară vorr fi achitate la 19 Decemb, între orele 11 — 12 dimineaţa. Cursurile libere de laIniversitate. La mişcarea întreprinsă pentru a complecta pe cit este cu putinţă numărul preligintor şi disciplinelor ştiinţifice prin cursuri libere, conferinţe şi debururi de conferinţe, au aderat în principiu toţi profesorii universităţi. Deoarece ideia a fost vânturată prea Urzişi, anul acesta se vor ţine numai conferinţe în cea mai mare parte, rămînând ca la anul viitor să se creieze cu mai multe cursuri libere. Inaugurarea conferinţelor se va face într’o Duminică din luna Ianuarie, dl. profesor Al. Xenopol începându-şi seria de conferinţe asupra istoriei contimporane a României. La această inaugurare va asista şi dl. ministru al cultelor şi Instrucţiunei Publice, care se interesează in chip deosebit de această mişcare culturală, D-nii Profesori, Agregaţi, Conferenţiari şi Docenţi care au anunţat cursuri şi conerinţe pentru semestrul viitor sunt următorii : D-l Bărbuiosu Ilie, conferinţe; D-l Bujor Paul, conferinţe în Martie; D-l Buţureanu Vasile, conferinţe; D-l Cuza Alexandru, conferinţe; D-l Dimitrescu Grigore, conferinţe în Februarie; D-l Dromat Charles, conferinţe; D-l Gusti Dimitrie, conferinţe; D-l Petrovici Ioan, conferinţe despre noţiunea de «miracol»; D-l Hurmuzescu Dragomir, conferinţe; D l Peretz Ioan, curs liber da literatura. (Eventual cursuri libere de «Limbile orientale» şi de «Limbile şi literaturile neolatine»); D-l Popagiai C., trei conferinţe asupra «originei lumilor» în Februarie; D-l Rişcanu Petru, trei conferinţe in luna Mai; D-l Simionesu loan, conferinţe; D-l Ursu loan, conferinţe; Dl. Xenopol Alexandru, patru conferinţe asupra: „Istoriei contimporane a Romăniei“ în Ianuarie; Dl. Costăchescu T. Conferinţe : Dl. Zossin P. Conferinţe: Dl. Buşilă Vasile, Curs liber din Ianuarie şi conferinţe în Martie; Dl. Bratu Traian, Conferinţe ; Dl. Berceanu Mihail, conferinţe in Martie; Dl. Zeuleanu Aurel conferinţe. Subiectele se vor anunţa din vreme Universitatea face apel la toţi iubitorii de cultură să sprijine cu prezenţa lor aceste încercări dezinteresate. U Un articol al poetului Goga, Poetul Octavian Goga publică în „Românul“ de azi un articol intitulat „Unirea noastră“ în care vorbeşte de relatarea raporturilor normale între fruntaşii Românilor dinn Ardeal. Acest articol se încheie astfel: Pace înseamnă circi crearea unor raporturi normale intre oameni, colaborarea tuturor celor chemaţi în cadrele organizaţiei de partid, încetarea “Certei pentru a putea deschide discuţia. A vind contribuţii din diferite domenii de gindire, pagini inspirate de dorinţa unei îmbunătăţiri a situaţiei, organul partidului va putea deveni o oglindă a năzuinţelor noastre şi va împlini o operă de propagandă în rîndurile miilor de cărturari cari au atita lipsă de o olientare politică şi culturală. Călăuzit de aceste sentimente mai încep acum, alarmi de alţi tovarăşi, colaborarea la ziarul „Românul" nedorind altceva decit o părticică da muncă pentru ajutorarea poporului nostru copleşit de atîtea necazuri, lmi dau seama, firele, că luind asupră-mi aceasta îndatorire nu aduc nici un sacrificiu deosebit. Cerneala a pierdutdin preţ acum cîtld fii vecini cu goluri de singe şi urlă războiul, cel mă cumplit şi cel mai drept îndrumător de pedagogie socială... Mă mîngăi însă cu constatarea că pe arena LuaVinţiilor omeneşti înaintea şiroaielor de sânge istoria desluşeşte de obicei stropi de cerneala... ♦ Cursurile de ucenici şi adulţi de prăvălii, ateliere şi fabrici, ce se ţin la şcoala comercială elementară din Iaşi (strada Lascri Catargiu 25) vor începe Duminică la 2 Decembrie şi se vor ţinea regulat Dumineca de la 8—12 dimineaţa, Marţa şi Vinerea sara de la 8 — 10. ♦ I. P. S. Mitropolit al Moldovei şi Sucevei a Însărcinat pe preoţii I. Tiacoca, protoereul judeţului, N. Dăringă şi N. Veroanu, care să se ocupe cu punerea în fiinţă a magazinului pentru desfacerea obiectelor bisericeşti. In judeţul Iaşi sunt vacante următoarele parohii : Bulbucaţii, Munteni, Goeşli, Ciorbeşti, Mărăreşti, Modîsteşti şi Popricani. MIŞCAREA Marele Duce Nicolae Mihailovici în laşi — Vizitele în oraş — * După emu se ştie Martie Duce Nicolae Mihailovici a părăsit Copoa aseară la orele 10. La reîntoarcerea Sa spre Rusia, A. S. Imperială, s’a oprit puţin şi în oraşul nostru pe care l’a vizitat. In gara laşi, treimi special a ajuns la orele 12 25. O dată cu Marele Duce au mai sosit d-pii general Presau, Al. Colescu, directorul general al C. F. R., colonel Berlescu, membrii misiunei ruseşti şi delegaţia ofiţerilor din Reg. Vologda". Pe peronul gărei se aflau d-nii Bădăreu, ministrul lucrărilor publice, St. Negruţi, prefectul judeţului, Straja, prefectul poliţiei şi un public numeros. Marele Duce s’a întreţinut puţin cu persoanele prezente, apoi întovărăşit de d. general Preşan a plecat cu automobilul să viziteze oraşul. A fost vizitată numai biserica Trei- Erailii. Automobilul Marelui Duce a fost urmat de alte 5 automobile în care se flau d-nii Bădăreu, Sf. Negruţi şi membrii misiunii militare ruseşti. La orele 1 fără un sfert, Marele Duce Nicolae Mihailovici, a părăsit Iaşul, plecînd spre Ungheni cu un tren special. înaltul oaspe a fost condus pînă la graniță de către d-nii general Presan și St. Negruți. —hoMUR. *asum TO II TI MA OARA Bosnia la Congresul Ambasadorilor O întrunire a romînilor macedoneni la Viena.— Luptele între turci şi greci continua,—înfrîngerea suferită de armatele greceşti la lanina, Belgrad.—Biuroul presei spune că ştirile ziarelor cu privire la sănătatea nesatisfăcătoare a regelui şi principelui moştenitor sunt neîntemeiate. Regele e perfect sănătos. Mine va da o recepţie la Palat cu prilejul serbătorirei Sf. Andrei, patronul casei regale. Deasemenea şi starea principelui moştenitor e perfect satisfăcătoare, iar aceia a principelui George s’a îmbunătăţit astfel că e în afară de orice pericol. * Viena. Corespondenţa parlamentară spune că întrunirea ce s’a ţinut la Viena la 4 Decembrie în favoarea macedo-romînilor şi albanejilor a luat o rezoluţiune în care se arată atrocităţile comise de greci asupra m macedo-romînilor şi albanejilor şi se cere o protecţiune eficace contra măcelurilor şi sprijinirea proectului creărei unui stat alteano-romîn independent. întrunirea a dat însărcinarea unnei deputaţiuni compuse din deputaţii Iosupescul şi Popovici să mită o rezoluţiune contelui Berchtold. Deputaţiunea a fost primită astăzi cu amabilitate de ministerul de externe, care a mulţumit pentru informaţiile ce i s-au dat şi a declarat că va studia rezoluţiunea. * Viena. — „Neues Wiener Tagblatt“ află că dorinţa României evident legitimă de a fi reprezentată la întrunirea ambasadorilor la Londra este sprijinită călduros nu numai de Austro Ungaria dar şi de Germania. * Roma, — «Tribuna» şi «Giornale d’Italia» publică depeşi din Valona, semnalind o telegramă a lui Esad- Paşa, vestind că s’au dat alaltaeri lupte crâncene între Ianina şi Paramiţia. Grecii au suferit o infrîngere deplină şi au trebuit să se retragă cu porderi considerabile. Turcii au avut 10 morţi şi 100 răniţi. % Berlin. — Preşedintele Sobraniei, d. Daneif a sosit azi aci. A luat prînzul la d î. Kiderlen-Walchter, asistau ministrul Bulgariei la Berlin şi subsecretarul de stat Zimmerman. D-l Danef a plecat la ora 1 p. m. la Londra.* Paris. D-l Poincarré a oferit un prînz în cinstea delegaţilor statelor balcanice la conferinţa pentru pace, aflători la Paris în drumul lor spre Londra. Printre "invitaţi mai erau miniştrii Greciei şi Serbiei, însărcinatul de afaceri al Bulgariei, consulul gene■al al Muntenegului, miniştrii Briuni şi Klotz. München. Principele Ruprecht nepotul regentului Luitpold a veslit moartea bunicului seu, curţilor germane şi curţilor amice streine. Corpul regentului a fost Inbalsamat astăzi dimineaţă. Trupele au prestat jurământ noului principe regent Ludovic. * New- York. Greviştii de la căile ferate au tras focuri de revolver lângă Edgarater, statul New-Jersey asupra unui vapor in care se aflau negreviştii escortaţi de poliţie. Doi poliţişti au fost ucişi şi răniţi. Şefia partidului conservator Bucureşti.—După ce s’a demis din deputăţie d. P. P. Carp a refuzat permisul de circulaţie pe C F. R. de care se bucură mandatarii ţării. Această nouă atitudine a d-lu P. P. Carp. Indică în mod lămuri că partidul conservator se afli încă într’o criză accentuată, el fiind rămas fără şef. Astăzi la orele 6 au fost convocaţi în adunare generală toţ membrii clubului conservator pentru a se alege o delegaţiune ca să intervie pe lingă d. Carp ca să renunţe la această hotărîre. Amicii intimi ai d-lui Carp au dat să înțeleagă că d-sa nu va primi nici într’un caz propunerea ce i se face, deoarece este ferm hotărît a se retrage din viața politică. — Iatirul ilenauslunei «1 lui Is. P. Carp —  Dl. Aristide Gh. Sadyani, Dl. Jacques I. Marco-Polo, D-şoara Jeanne I. Marco-Polo, Dl. Amédée Trubel, D-na Jean Van-der- Zée, Dl. şi D-na Henri Braggiotti, Dl. şi D-na Louis Graniteler, Dl. şi D-na Pierre Braggiotti şi copii lor, Dl. Etienne Braggiotti, Dl. şi D-na Fernand Lantaires, Dl. şi D-na Louis Créput şi copiilor, Dl. Wily Van-der-Zée, Dl. şi D-na Henri Van-der-Zée şi fiul lor, D-şoara Ella ,Van der-Zée, Dl. Edgard Truilet, Dl. Jean Grunderer, Familiile Van-Lennep, Lochner, Franceski, Dl şi D-na Ioan Fotino, D-nii Constantin şi Mihail Sariyani, Familiile Andrea şi Mihalopulo, au durerea a vă face cunoscut pierderea ce încearcă în persoana M Sophie Sariyani — năicila Tralei ş scumpa lor : soţie, mamă, soră, cumnată, mătuşă şi vară, decedată la 29 Noembrie a. v. 1912, la Moşia sa Pungeşti, judeţul Vaslui. Inmormîntarea va avea loc Duminică în 2 Decembrie 1912 la Pungăşti în cavoul Familiei. Rugaţi-vă pentru ea ! Aceasta ţine joc de invitaţie. Dimisia domnului Grădiştceanu Bucureşti. — D l Ionaş Grâdişteanu şi-a dat dimisia din partidul conservator. D-sa a desaprobat de mai multă vreme linia de conduită ce a fost imprimată partidului elegetire d-nii Carp şi Filipescu, desaprobînd în acelaş timp şi acţiunea fostului guvern în chestia tramvavului. (Cf GRIG. DIMITRESCU Prof. universitar—fost magistrat AVOCAT de Iași, Aleia Principesa Maria) 1 Agitaţia albanezilor din Capitala Bucureşti.—Duminică se va sfinţi în Capitală noul drapel al soc. Albaneze. In aceiaşi zi va avea loc în Sala Eforiei o întrunire, în care se va discuta chestiunea independenţei Albaniei. Doctor L. Silberstein Medic de Spital S’a mutat de la 21. Oct. epr. în Str. Elena Doamna (Albă) colt cu Str. Cuza Vodă (Golia). Profesoară germană Se oferă a preda lecţiuni de limba germană. A se adresa la administraţia ziarului nostru. FABRICA DE CIORAPI== A. FIŞLER ==din str. Cuza.Voilă (Golia) No. 35 a trecut in proprietatea MENDELSCHM Maistră neîntrecută in arta tricotagiului. Primeşte comenzi şi orice reparaturi. Prețuri modeste. Sâmbătă 1 Decembrie 3VI a. r'i x x* a. Cinci acte, în versuri, de Richepin, adoptată de MIHAIL CODREANU In rolurile principale: d-na A. Pruf.nani și d-nii St. Dragomir, Gh. Cîrju, vlad Cuzinschi, Rada Demetrescu, L Profir, ş. a. RENUMITELE Rosenkranz DRESDEN neîntrecute în soliditate şi ton frumos se găsesc originale lu preturile fabricei în rate lunare mici, şi fara aconto, numai la Reprezentanţa Generală. Magazinul Conservatorului ■Casă de încredere Iaşi Str. Lapuşneanu 32 Iaşi HYGEIIL APA DE MASĂ NATURALA recomandată de toate Somităţile Medicale atît din ţară cit şi din străinătate ca cea mai bună pentru combaterea hoaţelor de Stomac, Ficat, Pînichi, Guta, Indigestie, etc. etc. PREMIATA LA EXPOZIŢIA HÍGIEN1CA DIN PARIS 1911 cu Medalia de Aur, Insigna Crucei şi Diploma de Onoare. BRUXELLES ŞI PARIS 1910 cu Medalia de Aur Devansare la toate Drogheriile, Bannaile, Restmals,doni Meag. de Durant,. Etablissement de prima ordine