Mişcarea, noiembrie 1914 (Anul 6, nr. 250-273)

1914-11-25 / nr. 268

Ultima or ă# La facultatea de drept s’au acorpe anul şcolar 1914—1915 burse din fondul Carol I următorilor studenţi : Brudariu Adrian, Dumitriu Emilian, Vied Manoliu, Antoniade Anton, Carp Alexandru, şi Ionescu V. Vicolet. 11 D-l Inginer I. Casetti va preda anul acesta cursul de construcţiuni de maşini electrice, la institutul electro-technic de pe lângă Universitatea din Iaşi. „ In ziua de 30 Noembrie va avea loc în Aula Universitatei o conferinţă a d-lui profesor D. Gusti, care va vorbi despre : Sociologia războiului. Conferinţa se ţine în beneficiul societăţei de binefacere Moldova. Muzică de Cameră. Aducem la cunoştinţa amatorilor de muzică aleasă, că al II-a Concert de Muzică de Cameră dat de d-nii I. Sibianu (piano) M. Barbu (vioara) Roşea Alex. (flaut) I. Vasilescu (fagot) Niţulescu (core) Ionescu (clarier) şi Fl. Breviman (violoncel) vavia loc în seara de 19 Decembrie în sala Teatrului Naţional. Piesele de muzică clasică vor fi : sonate, trios, quartets şi quiotete de Beethoven, Grieg, Cesar Traub, Schuaian şi Mozart. Biletele se găsesc de vînzare la agenţia Thalia (Maximovic)Reuşita deplină a primului concert, desigur că va atrage în seara de 19 Decembre pe toţi amatorii de muncă clasică iar acest al II-a concert nu va fi de cîte un eveniment artistic, ce se prezintă atît de rar Iaşului. Al 3-a concert va avea loc în cursul lunii ianuarie. De serbătorile Crăciunului artiștii vor face un turneu prin principalile orașe ale țarei. Raporturile şi atitudinea statelor Balcanice IM Venizelos şi ajutorul Serbiei.-Declaraţii mele d-lui Radoslawoff.—Durata neutralităţii Bulgariei—Despre atitudinea României. Buc. — In cercurile bine informate se spune că d. Venizdos a fost cel dintăiu care a propus ca Grecia să dia ajutor Serbiei. D-sa însă a condiţionat acest ajutor de garanţii Bulgariei că nu va ataca Serbia. Numai în urma acestei propuneri, Tripla-lui degete a făcut demersuri la Sofia pentru a garanta că Bulgaria nu va ataca Serbia. * D-l Radoslawoff a făcut declaraţiuni categorice că Bulgaria nu şi vă schimba neutralitatea până primăvară. Primul ministru bulgar a declarat unui grup de deputaţi guvernamentali că-i sigur ca până la primăvară Bulgaria îşi va puta menţine neutralitatea. Asigurările date de d. Radoslawoff reprezentanţilor Tripli- Inţelgeri n’au mulţumit pe aceştia, astfel că au început nouă trative cu guvernul bulgar. Sunt probabile sau o intervenţie a Bulgariei alăturea de Serbia şi Grecia sau o neutralitate definitivă a Bulgariei. * Ziarele bulgare arată că blond între Romînia, Grecia şi Serbia este fatal pentru Bulgaria. Aşa fiind, ziarele bulgare propun oamenilor politici bulgari ca să dea mina cu politica de peste Dîmboviţa, dezinteresîndu-se de Dobrogea care e mărul discordiei. Scopul ce urmăreşte Bulgaria prin acordul româm-bulgar e ca să reziste alianţii sârbo-greceşti. Ziarele bulgare conchid însă că acest acord nu va fi posibil. * Pe de altă parte în cercurile bine informate de la Sofia se spune că România este gata de a intra în acţiune. Demersurile Triplei Inţelegeri au dat bune rezultate. Se pare că din partea Angliei a urmat un demers pe lângâ guvernul din București, demers care a schimbat întreaga orientare a politicei României. Reproducem știrea cu titlu de document. Acţiunea diplomatică în Orient. Buc. — Un ziar de dimineaţă se crede bine informat asupra acţiunei diplomatice în Orient. După acest ziar Tripla înţelegere a solicitat Greciei să intre în acţiune în ajutorul Serbiei. Dl. Venezelos s’a grăbit să accepte propunerea, dar sub condiţiunea ca Bulgaria să rămînă neutră şi dacă aceasta va ataca Grecia, România să vină în ajutorul Greciei. Acelaşi ziar pretinde că guvernul român ar f refuzat categoric să se amestece în conflictul balcanic. Marele lupte din Polonia Rusă Bucureşti. — Ştiri particulare anunţă că în Polonia rusească se dau lupte extrem de crâncene. Germanii fac sforţări uriaşe pentru a ţine în loc formidabila ofensivă Rusă. Germanii au adus aci trei corpuri de armată din Belgia Pe de altă parte, armata generalului Paux compusă din 2 milioane teritoriali, au primit ordin să înainteze pe teritoriul German. Ofensiva rusă se produce simultan cu ofensiva franceză. Se pare că planul generalului Joffre este de a da o mare lovitură, tocmai când forţele germane sunt mai risipite. Pacea Austro-Rusă o polimică în presa rusască Bucureşti.—Din Odesa se anunţăcă în presa Rusă s'a încins orfine I polemică în jurul unei păci sepa-I rate cu Austria. Cunoscutul economist Struwe publică într'o mare revistă părerea că puterile Triplei , Înţelegeri n’ar avea nimic de spus I împotriva unei păci separate cu [Austria să dea Bosnia şi Herţe-i govina precum și partea din litora- Uil Adriaticei Serbiei, Rusia să ia Maliţia, iar Austria să se desfacă I definitiv da Germania. I Ziarul «Uhu Rose» răspunzînd acestei propuneri, îl atacă foarte violent pe Struwe, spunând că Rusia nu trebue să încheie pacea ina- inte de a zdrobi complec pe Garsmania și Austro- Ungaria. MIŞCAREA »■ir '»■rMjaogty^.TiaMrTi*-a:‘-.' attwsn ’ -  1■ Y ,, ? .■ ■ Familia inpriala nisă pe Éfille lop la Petrograd.—împărăteasa cu ilugustele sale fiice Oga şi Tationa, au visitat la Wolna şi Kovrio, spitalele militare unde a vorbit în mod graţios I cu răniţii astăzi au plecat Tsarscoa I Stlo. Inpăratei urreânduşî călătoria a sosit la Oțel unde a vizitat spitalele, a vorbit cu răniţi şi a împărţit decoraţii, apoi a plecat la Kursk. I Războiul în Asia Mică Constantinopole. — Agenţia otomană publică următorul comunicat al cartierului general: Errupţie engleze de debarcare au încercat să atace poziţiunea ocupată de trupele noastre între Tygru şi Canalul Suvaya. In lupta care a urmat, englezii au fost învinşi cu mari peretri. Am luat o mitralieră şi o cantitate de muniţiuni. (Corbureau). Reîntoarcerea Regelui Angliei Londra.—Regele s’a înapoiat la Londra1 (Reuter). Relaţiile Turco-Italene Veena. — Vorbind despre relaţiunile Turco-Italiene, «Tanin» zice : «Constatăm cu mulţumire că silinţele inamicilor de a tulbura relaţiunile amicale dintre Constantinopole şi Roma, le fac şi mai intime. Foarta a decis să uite trecutul citata vreme cât Italia rămâne amica şi aliata aliaţilor noştri. Ea va fi pentru trupele noastre şi ceh germane, cel mai de preţ amic». [Corbureau). Comunicat German Buc.—Marele Stat Major anunţă că în localitatea Ferneuil, a fost părăsită de armata germană în mod voluntar. Trupele germane s'au retras în posiţiuni pregătite de mai înainte. Francezii au reînoit Atacurile cu forţe mari dar fără succes. In genere pe avontai de vest n’au avut toc evenimente mai însemnate. LOTERIE La tragerea de astăzi a loteriei au ieșit următoarele câștiguri : 30.000 lei No. 25,559, 20.000 lei No. 23 804. 2 000 lei No. 44.523, 54 254, 7600, 2802, 42,547, 54.324, 1.000 lei No. 14 977, 38,175, 42,878, j 43.500, 44.227, 52,774, 52.466, Ministerul Finanţelor Direcţiunea Contabilităţei Generale a Statului şi a Datoriei Publice Datoria Publică PUBLICAŢIUNE No. 136.865 din 11 NoemvHe 1914 A 52-a tragere la sorţi a titlurilor de rentă 4 la suta amortibila din 1889, împrumutul de 325000.000 lei, se va efectua în ziua de 1/14 Decembrie 1914, ora 10 dimineaţa, In sala speciala a Ministerului de Finanţe, conform dispoziţiunilor stabilite prin regulamentul publicat in „Monitorul Oficial“ Nr. 245 din 7 Februarie 1906. La această tragere se vor amortiza titluri pentru o valoare nominală de 378.700 lei, în proporția următoare : 38 titluri a 5.000 lei 190 000 lei 183 „ „ 1.000 „ 183.000 „ 57 „ „ 100 „ 5.700 „ 278 titluri pentru o val. nom. de.378 700 1. Publicul este rugat a asista la tragere. Luptele in Polonia Retrograd. — Comunicat al Marelui Stat Major: Lupte crâncena continuă pe frontul Lovici, mai ales în regiunea Lodz şi la Rest de Petrocoff în ziua de 4 — 12 pe şoseaua Pabianite lase automobilele noastre blindate folosindu-se ele întuneric, au intrat într'o inportantă coloană inamică pe care au risipita focul mitralierelor şi loviturilor tunurilor, cauzându-i mari perden restul frontului fără schimbări esenţiale. flasMuiluso-Tire Constantinopo!—Cartierul general comunică : am ocupat Gueda, localitate destul de importantă, situată la 20 km. de Batum. trupele noastre printr’un raid îndrăsneţ au distrus instalaţiunile electrice din Batum şi au făcut căţiva prisonieri, un detaşament de 300 de ruşi trimis dela Batum spre a lua podul ocupat de noi, a căzut într’o cursă şi a fost cu totul nimicit. (Corrbureau) Succese Sârbeşti Mş.Pe întrrg frontul se a-j rnmnţă succesele armatei sârbe. Austro-ungării au fost respinşi pe întreg frontul, am făut prizonieri 2 ofiţeri superiori, 16 ofiţeri şi 2100 de soldii ina-! miei; prada de resbel este foi -! te mare, pe un front am luat!1 baterii inamice. * Ştirea dată de ziarul bulgăresc „Cambana“ ştire care a trecut şil într’o parte a presei străine şi care anunţă că miniştrii streini se pre- gătesc să părăsească Nişul, este absolut falsă. (Preszbureau). Lupte de aeroplane Viena.—Se comunică di la cartierul presei de război că ofiţerii aviatori Losonczy şi Wierzejski au observat cu ocaziiuea unui sbor de recunoaştere la 3011, un aeroplan inamic care voia să se înalţe lângă Miechow. Aviatorii au aşteptat circulând pe sub nori ascensiunea aparatului inamic şi în urmă au îndreptat un foc viu asupra aeroplanului inamic, care se înclină și deodată căzu. (Corbureau Viena). I de vânzare Două porţiuni de loc de câte 400 m. pătraţi din curtea caselor proprietatea subsemnatului, din strada Lascar Catarg! No. 12 şi 14. Se vinde şi jumătate din acea casă cu locul din faţă şi grădina din fund, în total cu 3000 metri patraţi. Asemenea se mai vinde « Vie rescumpărată din comuna Bucium (dealulPăun), în întindere cu 15 —16 hectare , din care 3 plantate cu viţă americană, restul pământ arabil, livadă cu pomi roditori, fănaţ, pădure, având fântâni, heleştee, case de locuit, pivniţe, cramă şi toate uneltele necesare viei: teascuri, sdrobitoare, vase, etc. Doritori să se adreseze subsemnatului la suszisele proprietăţi, sau în strada Păcurari No. 128. 1. I. Făgârăşanu 1009 kgr. Povidia De calitate superioară de vânzare, în total sau io cantităţi da 5 kgr., cu prejur da 1 Sena ISO hr.nl de kgr. Perje și mere uscate cu 1 leu kg. A se adresa d-lui Gh. SION str. Batiu 10. \\ 08 Târne “UiUU și topor de despicat. __ A se adresa la Casa de Economie a Fum Donărilor din lași. Str. Sâuiescu No. 1. j Re amendat AT:'a. d-lui G. Poroineanu, comuna Tomeşti (Iaşi) chiar de acum, cu tot ce se failă pe ea. — Viţe americane.— \ Via este îngropată. A se adresa d-lui V. I. Speranţă? str. Tautu Nr. 5, Iaşi.J v ! S'ditori Dr. TZMI Iaşi, str. Carol No. 20 Direcţiunea Sanatoriului aduce la cunoştinţa publicului şi numeroasei sale clientele, că în urma experienţa făcute şi după îndemnul medicilor şi suferinzilor, a părăsit vechiul său local din strada Zmeu, din regiunea joasă a oraşului şi s’a mutat «le 1516 Octombrie a. c. în casele proprii din STr ADA CAROL No. 20 (lângă Universitate) regiunea cea mai înaltă şi mai sănătoasă a Iaşilor. DIRECŢIUNEA II II ! Dr. N. Hortolomei Medic t de spital S’A MUTAT în str. Cuza-Vodă 42 (vis-a-vis de Camera de Comerţ) Consult. 1—3 p. m. HOTEL ROMANIA — Fost Motel Naţional — IAŞI -PIAŢA UNIREI Reparat din nou, a fost renovat în totul. Mobilier nou in toate camerele. La orice oră se găsesc camere bine încălzite şi îngrijite. - SERVICIU PROMPT -Deasemenea s-a aranjat în parterul hotelului cu intrarea în str. Senlescu , renumitul Leslauraat Herman Ehrlich „Hotelul România“ este pus sala conducerea «i-lor IT. Ehrlich »şi Elle Frenchel. F. CIORAP CU AVOCAT A reluat ocupaţiile sale profesionale. Consultaţii dela 8—10 şi 5—7 Str. Gh. Maraescu 25 perfect selecţionate prin naltic la calitate dela 200 lei mia.—Producători direcţi albi şi negri de la 50 lei mia. — Cataloage gratis la cerere. Secular 1. Harcod Şos. Socola 3.—Iaşi de unt de peşte pentru copii şi adulţi se face cu folos numai cu : Unt de peşte iodoferat simplu Unt de peşte iodoferat cu fosfor p Unt de peşte iodoferat cu mercur Unt de peşte iodoferat simplu e recomandat cu cel mai bun succes contra : Anemi-i, inflamaţiunilor osoase, scrofulosa, ghinduri, inclinaţiuni spre tuberculosa, guta, reumatism. E un puternic nutritiv pentru persoane slăbite, pentru copii de şcoală slăbiţi prin muncă intelectuală este orr neîntrecut reconfortant. Costul sticlei de 10 Kgr. 7 lei 20 bani la care se adaugă portul. Unt din peşte iodoferat cu fosfor e un medicament special pentru copii rachitici spre a le întări oasele şi un tonic prin excelenţă în perioada creşterii copiilor în stările limfatice şi a stadiului pubertăţii. Costul sticlei de fum. Kgr. 4 lei 50 bani la care se adaugă portul. Unt de peşte iodoferat cu mercur e un specific pentru sifilitici pe lângă injecţiunile de Ner-Salvarsan şi un escelent tonic la reconvalescenţi de această boală. Costul sticlei de fum. Kgr. 4 lei 80 bani la care se adaugă potul. Deposit general la „Farmacia Ion Werner, furnisorul Curţii Regale Iaşi“ Pentru Bucureşti , la Drogueria I. Zaharia Str. Lipscani No. 35. Pentru Craiova la farmacia Ed. Kanteschweller. Cererile din provincie se execută prompt contra ramburs. * * * 4 ♦