Mişcarea, octombrie 1922 (Anul 16, nr. 215-239)

1922-10-01 / nr. 215

Ultime Informaţliui — Aseară A trecut prin gare Iii» d. I. T. Fiorescu ministrul justiţiet In drum spre Cernăuţi. Vagonul ministerial a fost ataşat la un tren de marfă ce a pornit spre Cernăuţi, întrucât d. Florescu a sosit aseară la ora 7 luni, după ce trenul spre Cernăuţi plecase. D. ministru a fost însoţit de d-l C. Dimitriu vicepreşedinte al Senatului şi de dispasiu director In ministerul justiţiei. Reprezentanţii autorităţilor locale nefiind înştiinţaţi, In gară nu era aflat decât Întâmplător d-nul Scripcă, procuror de curte, care a salutat pe ministru invitându-l să viciteze laşul, UD. ministru a promis a vizita In curând laşul, confirmând ştirea noastră că guvernul a hotărât a accelera lucrările de restaurare a Palatului Administrativ din Iaşi. Din Geneva se comunică cum cdd. Dissescu, primul delegat al României la Societatea Naţiunilor, făcând o propunere pentru unificarea monedei, a fost rugat de consotu sâ vie fără a fi membru al Consiliului sâ expue propunerea sa. După o lungă expunere, propunerea a fost trimisă la comisiunea financiară. — A apărut In editură Institutului de editură .Cartea Românească" : Tănăseaen şi Soloveanu, carte de muzică pentru el. V sec.: Voiculescu Toma, Noţiuni de comerţ şi comptabilitate. Curs complect pentru şcoaldie comerciale elementare şi pentru carsariie şcolare serale. — Pentru societăţile de demobilizaţi.—Domnii Preşedinţi al Societăţilor de demobilizaţi grade interioare, din Capitală şi provincie, sunt convocaţi de urgenţă In Capitală, la sediul Cercului Militar al sub*ofiţerilor de rezervă, central Bucureşdi str. 13 Septembrie No. 85. Diminecă 1 Octombrie 1922 ora 9 dimineaţa pentru consfătuire in privinţa reprezentărei demobilizaţilor grade Inferioare, la congrese din America, ce va avea loc In cărând, unde se Întrunesc foştii luptători Aliaţi, când se va alege delegaţi dintre grade inferioare, care să ne reprezinte cu care ocasie, se va discuta pe larg, chestiunea împroprietărire!, atigându-se şl o comisiune care să redacteze şl un Memoriu şl să-l prezinte Parlamentul. In sesiunea extraordinară din Oct. a. c. pentru a pune imediat In aplicare la oraşe, legea de împroprietărire votată de Parlament. — Comisia de împroprietărire a Ocolului Voineşti a revizuit In şedinţa de la 28 Sept. a. c. împroprietăririle făcute pe moşiile Voineşti, Lungani şi Schitul Slavonic. Apararea obştiilor a fost susţinută de amicul nostru d. avocat Const. Mancin, iar din partea proprietarilor a pledat d-l avocat Ambii Ciurea. Fiind acte şi lucrări de studiat, comisia a amânat pronunţarea pentru ziua de 33 Septembrie a. c. Cu începere de la 28 Septembrie administraţia comunală a fixat preţul la detail la carnea de porc, după cum armeană: Carne de porc 1 klgr. Lei 13 Muşchi şi antricoate 1 . . 15 Slănini 1 . . 20 Osomă 1 . . 24 Contravenienţii la dispoziţiuniie presenei ordonanţe vor fi daţi judecăţei conform legei şi retragerea autorizaţiei fără drept de a căpăta alta. — D-1 M. Codreanu directorul Teatrului Naţional, a plecat aseară la Bucureşti. — Şedinţa comisiei interimare, ce urma să aibă loc aseară, a fost amânată pentru o altă zi, Intru cât ieri dl Toma a prezidat şedinţa cons liului de higienă. — In urma cerere! părinţiior al căror copii au rămas in afară din şcoli la urma examenului de admitere diasuia lipsei de locuri dela gimnazii, direcţiunea gimnazului Ştefan cel Mare a înfiinţat pentru acest an şcolar clasele I şi II paralelă. Înscrierile au şi început la cancelaria gimnazului Ştefan cel Mare in fiecare zi dela 8—12 a. m. şi se vor inchde Îndată ce numărul reglementar de elevi va fi complectat. CRONICA SPECTACOLELOR Sila Olutza a Simoii cu începere de Vineri 29 Septembrie zilnic 1 matineu ora 5 trei sferturi şi seara la 9 jam. Simb. 30 Sept. şi Duminică 1 Octombrie 2 mai. ora 3 şi 5 jura şi seara la 9 juni. Ultima producţie a celebrei artiste Francesca Bertini în .SUFLET VESEl" comedie dramatică In 6 mari acte. O interesantă vedere şi o comedie complectează programul. SALA CINEMA ELISABETA Astăzi In ambele matineuri şi seara briliantul succes francez PARISETTE scria do la cel mai mare cinema-roman de marele autor frances Louis Feuillade cu „toţi artiştica din filmele jadex, Tih-Miu, Copii prigoniţi, Orfana , ia rolul principal SANDRA MILOVANOFF şi simpatica, BISCOT. *— Marele Stat Major a înştiinţat Prefectura de poliţie, că a scutit de concentrări pentru gardă întreg personalul corpului de pază al oraşului. — In şedinţa de aseară a consiliului de higienă, s-a luat act de ordinul direcţiei generale a serviciului sanitar, prin care se aprobă d-lui Marcu Hertenberg farmacist de a deschide o farmacie In strada I. C. Brătianu şi d-lui Josianu In strada Păcurari. . . Consiliul a mai luat act, de declaraţia d-lui Transilvana, că se stabileşte ca medic practic la Iaşi. „ In cursul lunilor August şi Septembrie au au înregistrat 1fl localitate, următoarele cezuri de boli contagioase : Bugează 32 cazuri, cărbune 3, Ilfoi 20, Paradios 3, Erlapel 1, Dezenterie 2, Scarlatina 18 şi Tetanos 1. Toţi bolnavii au fost izolaţi şi căutaţi la spitalul de izolare. Ultimele ecouri . Pentru părinţi şi elevi la librăria SOCEC & Comp. S. A.- Iaşi strada Cuza-Vodă 54, au sosit toate căreia primarie şi secundare pentru noul an şcolar. Se vând cu preţurile cele mai eftine toate articolele de papeterie. — Proprietarul Croitoriei fl Postăvăria A I. Rosenbium Iaşi str. Ştefan cel Mare No. 25. Intorcându-se din străinătate anunta onor. clientelă ca au adus un mare asortimant de stofe fine englezeşti pentru comenzi de paltoene şi costume. Pentru dnii funcfionari publici şi studenţi efectuează paltoane pentru sezonul de iarnă 1922 după măsură din stofă fini englezască nevopsita de la tel 2100. Se vinde stofă şi cu metrul. — DOMNII INSTITUTORI precum «I Instituţianiie şcolare se bucura de rabaturi însemnate cumpărând cârti şcolara şi rechizitele de la Librăria Universală M. H. Schoenfeld, strada Casa- Vodă 52(vis-â-vi* de palatul Braunstein). C. F. R. D RECŢIUNEA II REGIONALAIAŞI Publicatiune Se aduce la cunoştinţa generală că In fisa de 1 I X 1922, ora 11 ». m, «o va ţine licitaţia Direcţia II Regională C. F. R. Str. Vasile Conta No. 9 laşi, pentru aprovizionarea d de traverse ordinare de stejar si speciale de stejar, predabile franco in una din gările reţelei C. F. R. aşezate in stive, regulate pe categorii, iar cele speciale pe dimensiuni si in cantități specificate mai jos: 5C30 trav. normale principals de stejar categ. I. 5000 trav. norma’e principale de stejar categ. 11. 23000 trav. secondare de atejar. Traversa specials da stsjnr Lotul No. 1 la cantitate de 335’450 m. c. pentru S. L. 2 Galați. Lotul No. 2 In cantitate de 230.789 m. c. pentru S. L. 2 Tecuci. Lotul No. 3 In cantitate de 373.788 m. c. pentru S. L. 3 Adjud. Lotul No. 4 In cantitate de 82.950 m. c. pentru S. L. 3 Bacău. Lotul No. 5 in cantitate de 150.520 m. c. pentru S. L. 5 Bacău. Lotul No. 6 in cantitate de 45.450 m. c. pentru S. L. 6 Paşcani. Lotul No. 8 in cantitate de 682.508 m c. pentru S. L. 8 laţi. Total 101.456 m. c. Aceste,, traverse sunt a se preda in termen de 6 luni, in cantități lunare sau trei meanuale egte, începând predările de la data conauniărei aprobărei. Pentru orice informaţiuni, a se adresa în toate zilele de luară, la Direcţiunea 11 Regională, Str. Vasile Conta No. 9, Iaşi, sau la Direcţiunea intreţinerei C. F. R. Str. Ciua Vodă No. 20, Iaşi, unde se pot lua deplaşane necesare, ctei de sardei, etc. 1176 3—3 Direcția a sa MISOARBA Ultima oră telefonică O contrabandă de un milion şi jumătate mărfuri Buc. La Giurgiu, pe bordul unui vapor, s’a descoperit o mare contrabandă de mărfuri în valoare de un milion şi jumătate, proprietatea comerciantului Vexier din Capitală, care a fost arestat. Ancheta continuă. Restabilirea liniei Piatra-Olt Buc. Aseară la ora 8 a fost reluată efrulaţia pe Hala Piatra-Olt. Evitarea unei ciocniri Bac. Trenul 126 Vârciorova la ieşirea din staţia Gherghaci, s-a întâlnit aseară la 9 jumătate cu trenul accelrat care a plecat din Bucureşti la Braşov. Mecanicul obeservând trenul Cel-i venea în cale, a oprit mașini, evitând o ciocnire violentă. Trenul 127 s-a retras la Gherghani făcând loc celuilalt tren. Acţiunea lui Kemal-Paşa Bac. Din San Paolo se anunţă că reprezentantul guvernului din Angola la Constaminopol afirmă că Kemal-Paşa cere ocuparea militară a Traciei şi fortificarea Constantinopolului. Congresul din Constanţa Buc. Iori după-amiază a continuat la Constanţa congresul general al Camerilor de C°merţ. Preşedintele congresului a depus raportul referitor la libertatea comerţului şi raportul referitor la limitarea Intervenţiei statului în comerţ şi industrie. După mai multe cuvântări s’a tres o comisiune care va alcătui un memorii definitiv In aceste chestiuni. Deabaterile continuă. Sovietele propun o conferință orientului Buc. Guvernul din Belgrad a primit o notă din partea sovietelor prin care acestea cer convocarea unei conferințe a tuturor statelor interesate în chestiunea orientului. Dei Liga Naţiunelor Geneva 28. (Rador) Sesiunea Ligei Naţiunelor se va termina Sâmbătă 50 Septembrie. Comisiunea de cinste cooptat proiectul pentru ajutorarea financiară a Austriei. D’Annunzio s’a călugărit Rouă 28. (Rador) Ziarele catolice Italiene anuunță, că D’Anunzio a intrat In Ordinul Franciscanilor. Canchan pleacă Riga 28. (Rador) Din Moscova se anunţă, că locţiitorul comisarului de la afacerile externe, d. Carachan, va pleca în misiune specială în Asia Mică pe lângă guvernul kemalist. Cicerin a plecat din Berlin spre Moscova pentru aşi relua postul în primire, în Turcii Negocierile Ungariei Budapesta. 28. (Rador).—Ministrul comerţului Waiko şi fostul ministru de finante baronul Korány au plecat la Paris unde vor trata diferite chestiuni financiare precum şi reglementarea datoriilor publice. Confirmarea oficială a abdicărei Regelui Constantin Atena 28. (Rador) Agenția telegrafică din Atena confirmă știrea că regele Constantin a abdicat In favoarea Dridocuhului. * Constantinopole 28. (Rador) Din sursă engleză se anunța că trupe turcești de cavalerie au pornit de la Erenkey, înaintând spre nord-est In direcția Armalitope, sa vede un scop de a ocupa postul avansat englez de la Repex. O coloană puternică engleză sprijinită de artitlerie a părăsit Ceeneku pentru a împiedica mișcarea trupelor kemaliste. * Constantinopole 28.—Rador— Trupele, cari s’au revoltat cerând abdicarea regelui, cer măsuri energice pentru menţinerea deminaţiunei greceşti asupra Trade!. Trupele in frunte cu generaliamul armatei sunt decise să împiedica ocuparea Tradei de către kemalişti. « Londra 28.—Rador— Din Washington se anunţă că guvernul Statelor Unite a trimes două distrugătoare la Constantinopole. NOUL REGE AL GRECIEI Buc. Chestiunea dinastiei în Grecia a fost închisă prin abdicarea Regelui Constantin şi proclamarea Diadocului ca Rege al Greciei. Noul Rege a depus ieri Jurământul. Noul guvern s’a format sub preşedinţia generalului venizelist Nider. Mişcarea revolufionară din Grecia a încetat odată cu proclamarea noului Rege şi a instiftuiei noului guvern. La Atena au avut loc manifestaţii entuziastepentru noul Suveran al Greciei. A. S. R. Principesa Elisabeta,— astăzi Regina Oreclet — a fost înştiinţată telegrafic la Constanţa de proclamarea din Atena. Grecii ventzalişti din Constanţa au făcut A. S. A. • entuzastă manifestaţii de simpatie. Starea gravă Tn Bulgaria Buc. Ştiri sosite pănă seară la ministerul de externe la Bucureşti anunţă că starea Tn Bulgaria este foarte ingrijorătoare. Guvernul bulgar. Tn lipsa lui Stambulinscki, a luat măsuri externe. Din această cauză, Stambulinscki, și-a intrerupt călătoria, spre a se reîntoarce la Sofia. _____" _ Jugoslavia şi situaţia în Orient Buc. Guvernul din Belgrad a ordonat în secret mobilizarea ultimelor configcte şi concentrări de trupe la graniţa iugoslavă. La Liest se află din Belgrad că guvernul Jugoslav se opune ca Adrianopolul să fie restituit Turciei. Sârbii sunt împotriva unei frontiere comune intre Turcia şi Bulgaria. Cercurile politice sârbeşti cer guvernului o acţiune energică pentru a impedica pe turci să rede in Europa. Consiliul de miniștri Mâine se va fine un consiliur dezministat sub prezidenția dlui I. G Brătianu. In urmă primul ministru va pleca in Ardeal. Lucrările dietei Poloneze Varşovia 28. (Rador). Dieta a calificat amendamentele relative la pactul societăţii Naţiunilor, convenţia comercială cu Memel convenţa relativă la automobilism încheiată la Paris şi tratatul de comerţ cu Austria. Dieta a votat legea relativă la împrumutul la sat, care va fi garantat de rezerva metalică a Cassei Teritoriale de for primar precum şi de tezaurul nţional, şi legea relativă la zlotul polonei. Primul ministru Navsk a ţinut un ciscura în urma căruia dieta a votat legea relativă la principle generale ale autonomiei voevediteior din Polonia Orientali. In special voevodateie din Lwow, Taaopol şi Stanialawow Preţedinteie dietei a declarat sesiaunea închisă şi a anunţat că se va convoca o ultimă şedinţă solemnă înainte de reunirea noului parlament. ta»!..Albina*, Strada Sâuletts Ho, 1 H LIBRĂRIA UNIVERSALA M. H. SCHOENFELD str. Cuza^Vodâ 52 (vls-a-vla de Palatal Bisacştein vinde ca preţai ce desfid orice concurenţă. Cărţi de şcoală Caefieveline Blocuri Desemn Peniţe, precum şi orice fel de rechizite şcolare VIZITAŢI SPRE A VA CONVINGE Ecaterina Constantinescu — Hassză — Strada Eternitate No. 55 Nansen* şi autorităţile ruse Rigs 28. (Rador). — Sovietul din Moscova a exprimat d Iul Nansen dorinţa «a s& continue acţiunea ea de ajutorare, orientând-o tn sansul unei reconstruction!a vltţel economise In regiusiie cari au suferit de foamete. Teritorii enorme din provinciile Velgii, Ucrainei şi Crimeei sunt cu total lipsite da vite şi de maşini agricol. Sute de mii de orfani au rimis aără nici un adatpost. Revoluția Tn Albania Roma.iDIn^RomafEe^anuntă cu In Albania au izbucnit revolte. Trupele guvernamentale au tulerat infritigori lângâ A Tirana.______ Sanatoriul Dr.Tzaico laşi, — Strada Carols No. 29 Telefon 358 Situat în regiunea cea mai frumoasă şi mai higienică a Iaşului, s’a reorganizat şi mărit pentru a corespunde cerinţelor actuale. Clinica chirurgicală perfect instalată. Asepsia Cea mai riguroasă. Se practică orice Intervenţiune. Adaptat la chirurgia de urgenţă: Gynecologie, Ortopedie, Electroterapie, Mecanoterapie. Se primesc în Consult cu medici distinşi după specialităţi, boli interne şi nervoase (excluse boli contagioase şi nervoşi turbulenţi). Informaţuni şi consultaţiuni între orele 2—4 p. m. 906-10 -4 4