Moldova Liberă, septembrie-decembrie 1944 (Anul 1, nr. 3-82)

1944-09-24 / nr. 3

Duminică 24 septembrie 1944 Adunarea avocaților democrați din baroul Ilfov Gruparea avocaților democrați cuprinzând pe toți avocații democrați din baroul Ilfov , s-au întrunit la 16 Septembrie în adunare generală la secția I-a a Curții de Apel București. Au luat cuvântul dl. Romulus Georocianu care a prezidat adunarea. Apoi au vorbit d-nn avocat Adrian Dumitru, d-na avocat Ella Negruți și dl. avocat Ion Gh. Maurer din partea Partidului Comunist care mulțumește adunării pentru calda manifestație de simpatie ce i-a fost făcută, spunând că o interpretează nu ca o simpatie ce i se adresează persoanei sale modeste, ci Partidului Comunist din România care are pentru prima dată îngăduința de a se exprima liber. Adunarea plină de entuziasm votează următoarea moțiune : Gruparea avocaților democrați cuprinzând pe toți avocații democrați din Baroul Ilfov, întruniți azi 16 ° Sept. 1944 în adunare generală, după expunerile făcute cu privire la acțiunile duse de avocații democrați înainte și după actul dela 23 August 1944 pentru înlăturarea de la conducere și din corpul primului Barou al Țării a elementelor fasciste care au compromis atât prestigiul profesiunii cât și drepturile noastre, precum și cu privire la măreția luptelor ce trebue să însuflețească și Corpul Avocaților pentru realizarea unei Românii libere, democratice și independente și pentru o generală și imediată epurație a elementelor fasciste din aparatul de Stat, hotărăște : X. Imediata înlăturare a actualului consiliu de disciplină de la Baroul Ilfov. 2. Numirea unui consiliu de disciplină democrat. 3. Anchetarea și judecarea tuturor avocaților fascist-reacționari compromiși. * Adunarea a aprobat moțiunea cu puternice și nesfârșite aplauze și aclamațiuni. Sindicale In cadrul planului de reorganizare sindicală, diversele sindicate muncitorești din Iași au hotărât ședințe de adunare generală la sediul asoc. sindicatelor din Iași Piața Unirii .. La aceste ședințe va lua parte și secretarul general al sindicatelor din Iași, ședințele vor avea următoarea ordine de zi: 1. întocmirea statutelor sindicatului. 2. Obligațiile membrilor față de sindicat. 3. Formarea unui plan de muncă în legătură cu nevoile muncitorești, 4. Formare de cooperative, etc. Adunările se vor ține în ordinea următoare : Alimentație : Duminică 24 Septembrie a. c. orele 9 dim. Metalurgiști: Duminică 24 Septembrie a. c. orele 3 p. m. Îmbrăcăminte și Confecțiuni: Luni 25 Septembrie a. c. orele 10 dim. Industria Pieței (cismari) : Luni 25 Septembrie a. c. orele 4 p. m. * Marți 19 ort, a avut loc la sediul sindicatelor din Iași șia Unirii , ședința de breaslă a meseriașilor frizeri. La această ședință a participat tov. Iordăchescu secretar general al sindicatelor, care a insistat asupra obligațiilor breslei de a ajuta autoritățile locale pentru refacerea orașului , punându-se la dispoziția și cu munca lor. Colegii Croitoru Marcus, Littman și alții au pus în discuție diverse probleme organizatorice, la care le-a răspuns colegul Abramovici, lămurind pe cei prezenți asupra rostulului și necesității organizării sindicale. * Sindicatul Industriei Textile Iași convoacă lucrătorii și maiștrii textiliști în adunare generală a sindicatului Duminică 24 Septembrie a. c. orele 3 p. m. în localul din str. Sfr. Lazăr (fost fabrica „Siliosa"), pentru a discuta reînceperea lucrului. — Comisiunea de cenzura a manifestațiilor culturale își are sediul în Str. Păcurari No. 70 Secretariatul funcționează zilnic de la 9—12 dim. , Specula Chestura a fost sesizată de următoarele delicte de speculă și sabotaj: — Abramovici Lipa, din Str. Tufescu 2, a fost prins tăind clandestin un bou, contravenind astfel la legea sanitară și la legea sabotajului. Carnea a fost confiscată și infractorul înaintat Birolui Judiciar, Abramovici Lipa este recidivist. — In fața cooperativei„înfrățirea“ a fost surprinsă o căruță, în timp ce descărca 5 saci cu făină de porumb. Neputând fi justificată proveniența făinii, sacii au fost confiscați de către Biroul Judiciar. Cercetările sunt în curs. Au fost înaintați Parchetului spre cercetare: Victoria Brânză, din Str. Lascar Catargi 17, pentru speculă și refuz de primire a rublei. — Petre Moțeanu, din Str. Calea Gălății 97 pentru depășire de prețuri la fructe. — Sender Lupu, din Str. Labirint 8, pentru refuz de monedă cu curs legal de Stat și pentru sabotaj. MOLDOVA Lii. De la Primărie — In vederea reglementării alimentației orașului, Primăria prin serviciile respective reorganizează biroul cartelelor, pe baza dovezilor definitive de recensământ. Aceste dovezi vor fi vizate în acest scop de Biroul Muncii după care se vor elibera noile cartele. — In legătură cu problema aprovizionării orașului cu pâine suntem informați că lipsa pâinei se datorește lipsei momentane de posibilități de transport și lipsei de interes arătată de brutarii și morarii din Iași, care sunt nemulțumiți de prețul actual al pâinei. — Serviciul Stării Civile din Primăria locală ne atrage atențiunea asupra speculei ce se face de către spitale cu analizele medicale necesare la contractarea căsătoriilor, astfel pentru analiză, care din punct de vedere legal este gratuită, se percep taxe între 1000 și 3000 lei. Serviciul Tehhnic a început lucrările de reparare a străzilor stricate cu prilejul evenimentelor de răsboi. Prima stradă care va intra în lucru este Str. Cuza-Vodă. Chiriașii ce dețin imobile foste în Aduia C. N. R. (inclusiv foștii proprietari expropiați) sau aparținând unor persoane sau instituții evacuate din Iași (Institutul Național al Cooperației, Epitropiile bisericilor, Epitropia Spitalelor Sft. Spiridon, etc.) sunt obligați a se prezenta la Primăria Municipiului Iași serva bunurilor până la 24 Septembrie 1944 pentru a se pune în regulă cu plata chiriei și eventuala reînoire a contractelor, întrucât aceste bunuri sunt administrate de această Primărie. Tuturor acelora, care au înaintat cereri de prelungire și nu s’au prezentat pentru rezolvarea lor, li se face cunocut că în cazul când nu se prezintă, vor fi urmăriți și evacuați din imobile. ______ Cetățeni. Prieteni Susțineți comitetele pentru ajutorarea răniților Armatei Roșii, cărora le datorăm eliberarea noastră de sub jugul hitlerist. INFORMAȚII Sâmbătă 23 Septembrie a. c. orele 4 p. m. va avea loc inaugurarea localului „Asociației Generale a Studenților din Iași" str. Lascar Catargiu 56. — Sâmbătă 23 și Duminică 24 Septembrie a. c. orele 4 p. m. vor avea loc două demonstrații de voleyball pe terenul Asociației sportive „Tinerimea sportivă“ din str. Mărzescu k Nr. 28 (Școala Cultura). ° — In cadrul luptei pentru luminarea și educarea cetățenilor din județul Iași a avut loc în localul grădinii de copii din str. Crucii o șezătoare artistică și culturală organizată de „Grupul Patriotic". Studentul Steuermann a vorbit despre „Fascismul, dușmanul culturii" A urmat un program artistic alcătuit din recitări muzică populară și Jazz. A luat parte un public numeros, dovedind sei Patrieni acțiunea Grupului Patriotic contribuind prin concursul elementelor talentate la reușita manifestațiilor artistice. Acțiunea partizanilor români din Ardeal Radio Londra a anunțat că grupele de partizani români din Ardealul de Nord au început lupta împotriva armatelor hitleristo-hortyste. Poporul român se alătură cu energie armatelor și națiunilor unite, pe câmpurile de bătălie, cu arma în mână, în fabrici, în uzine, pe ogoare. Alături de grupele de partizani cehi și slovaci, de eroicele trupe ale mareșalului Tito, poporul român este hotărît să sprijine din răsputeri sforțarea decisivă a glorioasei armate roșii, pentru sdrobirea lui Hitler și e Turburările în Ui i-au propus GENEVA, (Rador), respondentul agenției, muncă : Mari dezordini s’nt printre lucrătorii uzi război din Ungaria, ca să execute comenzile bolii ale germanilor. Guvernul a anunțat măsuri de represalii a lucrătorilor. * GENEVA, 22 (Rador respondentul Agenției, nuntă: . Din Budapesta se aliul poliției din capital variei a fost destituit pel dovedit incapabil de a ordinea. Situația BUCUREȘTI 21 baltice au trecut la de ordinele de zi ale Mare localități printre care : Armatele roșii sunt la _ k și la 8 km. de Riga Germanilor sunt imense BUCUREȘTI 21 punctul culminant. Date polono-cehoslovacă. BUCUREȘTI 21 — trupele sovietice și romi Froiau BUCUREȘTI 21 — man 1« 32 km. nord de înaintarea lor trupele brii In regiunea Rimini trupe Marino. BUCUREȘTI 21 — 1 orașul Monastir, capitala 1 au eliberat orașele Larissa BUCUREȘTI 21 — T au înaintat 60 mile de las meques în care se dau lup pod peste Rhin. Ceva me joncțiunea cu armata 2-a b BUCUREȘTI 21. — Germania pe un front iar șele Stolberg și Manciu înaintează au pătruns în p La granița dintre German continuă. BUCUREȘTI 21. — Re au fost lichidate. In această rați 40.000 prizonieri. Prin £ mani capturați în Franța del 500.000. BUCUREȘTI 21. — Pop să evacueze orașul. Vor răni care vor fi întrebuințați la st BUCUREȘTI 21. — Esc. . ... ............ ^ americane au zburat în noaptea trecută pe deasupra oraș( Wiesbaden, Coblenz, Darmstadt și reunea Westfaliei ș Dunării bombardând obiective militare i industriale. Știi politic BUCUREȘTI 21. Se anunță dintockholm că agențiul dintre U.R.S.S. și Finlanda are umtoarele condițiuni: 1. Trupele finlandeze se retrag pe ranița din 1940. I 2. Trupele germane aflătoare în Ilanda sunt dezart É și internate iar supușii germani și ungur internați. 3. Tratatul dintre U. R. S. S. și Irlanda din 1940 , repus în vigoare. 4. Finlanda restitue U.R.S.S.-ului runea și portul Psamo și închiriază pe termen de 50 ani -sala Kaporkola. schimb U.R.S.S. renunță în favoarea Finței la portul Hangi 5. Prizonierii de război aliați afla) în Finlanda vor imediat eliberați. 16. Finlanda va plăti, ca despăgubire război suma 300.000.000 dolari aur în termen de 6 an. Flota comercială finlandeză va pusă la dispozit aliaților. 8. Deținuții politici antifasciști vor imediat eliberați. 9. Toate organizațiunile politice faste și antisovieti vor fi dizolvate. v ” ‘ o 'ți