Moldova Socialista, 1971 (XLVII/1-26)

1971-01-16 / nr. 13

........................................................111111..........................................................................................................................................................................................................................................................111ПШШ1Ш1 Сымбэтэ, 16 януарие 1971 АЛБУЫ АЛ СЛАБЕЙ ДЕ МУНКЭ ПРЕЗЕНТ ЭМ: Дна ПЛУГАРЬ, П111Ш11Ш1П11Ш11Ш' Принтре мултеле нуме де лукрэторь фрунташь ай фермей де вачь дин колхозул «Ленин», районул Котовский, есте ши чел ал Аней Василевна. Тимп де доуэзечь де ань, фэрэ ынтреругтере, ачастэ симплэ ши харникэ фемее лукрязэ ла фермэ, ышь адуче контрибуция ла кауза женералэ а нородулуй советик ын конструиря веций ной. Тимп де унспрезече ань, зи ла зи, харника мулгэтоаре а муле вачиле ку мына. Ши, дупэ кум ерау атунч тимпуриле, а лукрат фэрэ скимб. фэрэ зиле де одихнэ. Ачеста а фост ун адевэрат ероизм. — Акум, — спуне Ана Василевна, — дупэ че ау фост конструите граждурь буне, ын каре тоате пррчеселе греле де мункэ сынт меканизате, мунка не-а девенит ку мулт май ушоарэ. Песте тот е курат, луминос. Ла кэмин пентру фиекаре доуэ мулгэтоаре сынт камере сепарате, пентру одихнэ. Есте бае, .пункт медикал. Ын клуб оамений пот аскулта радио ши визиона програмеле ла телевизор. А девенит посибилэ ши тречеря мулгэтоарелор ла лукру ын доуэ скимбурь. Ачаста креазэ кондиций май буне де лукру ши одихнэ пентру лукрэторий фермей, ридикэ продуктивитатя мунчий лор. Ын анул жубилиар Ана Василевна шь-а луат ангажаментул сэ мулгэ де ла фиекаре вакэ кыте 2.850 литри де лапте. Де кынд лукрязэ ла фермэ, Ана Василевна Плугарь а муле май мулт де 1 милион де литри де лапте. Пентру мерите ын мункэ еа а фост декоратэ ку ординул Драпелул Рошу де Мункэ, ку медалия «Пентру дистинкцие ын мункэ» ши ку медалия жубилиарэ ленинистэ «Пентру витежие ын мункэ». Даторитэ мунчий ку жертфире де сине а ачестей мулгэтоаре, прекум ши а алтора, ын мижлочиу пе фермэ ын анул жубилиар с'а обцинут де ла фиекаре вакэ кыте 3.159 литри де лапте, яр ла сута де хектаре де терен/рь агриколе с’ау продус кыте 409 чентнере де лапте. Мунка е рэсплэтитэ вине. Анул курент, бунэоарэ, Ана Василевна а кыштигат песте доуэ мий де рубле. Кыштигул бун й-а дат ынтотдяуна посибилитатя сэ-й ажуте пе фраций ши сурориле сале ын тимпул кыт ынвэцау. Хэрничия ши бунэтатя Аней Василевна й-а адус ши-й адуче мултэ стимэ дин партя челор, ку каре ань де-а рындул лукрязэ, стимэ ши драгосте дин партя кырмуирий ши организацией де партид, дин партя фрацилор ши сурорилор, каре формязэ о маре фамилие советикэ. Принтре чей шапте фраць ши доуэ сурорь сынт медичь, колхозничь, бригадирь ши агрономь, минерь ши ынвэцэторь. Ано Василевна е мулгэтоаре ши цине ла спечиалитатя, пе каре шь-а алес-о. Е о спечиалитате, каре-й адуче белшуг ын касэ, сатисфакцие ши респект. С'а ынчепут ун ноу ан агрикол, примул ан ал челуй де-ал ноуэля чинчинал, анул, ын каре ва авя лок Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Ымпреунэ ку чейлалць лукрэторь ай фермей Ана Василевна с'а ынкадрат ын ынтречеря сочиалистэ пентру ынтымпинаря дестойникэ а марелуй фор ал комуништилор дин царэ. Базынду-се пе експериенца, акумулатэ ын декурсул анилор, Ана Василевна, ымпреунэ ку Ксения Станила, шь-а луат ангажаментул сэ обцинэ резултате ши май буне декыт анул трекут. Е. ЯСИНСКИЙ. мулгэтоаре дин колхозул «Ленина, районул Котовский 1Ш111111Ш1111111111111!111Ш111Н111Ш111Ш1 1Ш11111111111111111111111111111111111П1111|1||1Ш1111|11111| Ын 1972 се ымплинеск 50 де ань де ла формаря Униуний РСС ка стат унионал мултинационал, ын дезволтаря кэруя шь-ау гэсит ынтрукипаря идеиле ши принчипииле ленинисте привинд проблема национала. Уриаша контрибуцие, адусэ де В. И. Ленин ла резолваря теоретика ши практика а проблемей национале, есте менционатэ ын челе май ынсемнате документе але паргидулуй ностру, ка, де екземплу, Програмул ПКУС, материалеле Конгресулуй ал ХХШ-ля ал партидулуй, Тезеле КЧ ал ПКУС ын легэтурэ ку семичентенарул Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие, Тезеле КЧ ал ПКУС «Ын летэтурэ ку чентенарул наштерий луй Владимир Ильич Ленин», ын материалеле шединцей солемне де ла 21 априлие 1970, консакрате чентенарулуй наштерий луй Владимир Ильич Ленин. Ын рапортуя, презентат ла ачастэ шединцэ де Л. И. Брежнев, Секретарул Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, се спуне: «Унул дин челе май марь мерите але луй Ленин констэ ын фаптул, кэ ел а елаборат програмул резолвэрий ын мод социалист а проблемен национале. Ачест програм а фост реализат. Триумфул политичий национале ленинисте, резолваря ын Униуня Советикэ а проблемой национале — уна днн челе май аскуците, челе май греле проблеме але веций сочиале — есте ун лукру де о енормэ импортанцэ, ун маре пас пе каля дезволтэрий сочиале а омевирий». Теория леиинистэ привинд проблема национала с’а формат пе база жеиерализэрий експериенцей мондиале де дезволтаре а релациилор динтре наций, инклусив ын Русия, унде ынкэ дин тимпурь стрэвекь трэяу песте 100 де националитэць, о парте дин еле апарцинынд попоарелор еуропене, яр алтэ парте — челор асиатиче. В. И. Ленин а студият ши а женерализат експериенца де формаре а нациилор ын Еуропа, Асия щи Америка Латинэ, тендинцеле де дезволтаре але релациилор национале ын епока империализмулуй. В. И. Ленин не повэцуя сэ абордэм де пе позиций историче проб-лема националэ (с’о тратам ын кадрул анумитор периоаде историче), сэ апликэм о стриктэ анализа де класэ (черинца де а апречия «суб унгюл луптей де класэ а мунчиторилор орьче черинцэ националэ», луаря ын консидерацие а партикуларитэцилор национале, ынтрукыт «диферите цэрь деосебинду-се тот одатэ прин рапидитатя дезволтэрий национале, прин компоненца националэ а популацией, прин репартизаря ачестея»), Ынкэ ын лукраря са «Че сынт «приетений нородулуй» ши кум луптэ ей ымпотрива сочиал-демокрацилор» В. И. Ленин спуня, кэ есенца принчипалэ а нацией констэ ын фаптул, кэ ёа есте ун феномен сочиал. Деч, абордынд историчеште проблема националэ, ел карактеризязэ есенца нацией: «Нацииле сынт о категорие историка, сынт ун продус иневитабил ши о формэ иневитабилэ а епочий бургезе де дезволтаре сочиалэ» (лукраря «Карл Маркс»), Ануме луй В. И. Ленин ый апарцине меритул де а стабили тиположия марксиста а нациилор, пе каре ел ле нумя, ын кореспундере ку челе доуэ етапе принципале ын дезволтаря лор, капиталисте ши сочиалисте. (Опере комплекте, вол. 30, паж. 36, ед. русэ). Ын аний динаинтя рэзбоюлуй, ын аний примулуй рэзбой мондиал ши ын периоада де десфэшураре а револуцией социалисте В. И. Ленин ну нумай кэ а скрис ун маре нумэр де лукрэрь, реферитоаре ла проблематика националэ, чи ши а редактат ревиста «Просвещение», ын каре ау фост публикате артиколеле «Марксизмул ши проблема националэ» де И. Сталин, «Проблема националэ ши пролетариатул летон», де П. Стучка (псеудонимул «Ветеран»), «Деспре аутономия национал-културалэ» де С. Шаумян. Аич е казул сэ поменим де куноскута дефиницие а нацией, датэ де И. В. Сталин ын артнколул сэу «Марксизмул ши проблема националэ»; еа есте, о женерализаре а тот че а фост спус де К. Маркс, Ф. Енгелс ши В. И. Ленин реферитор ла есенца ши трэсэтуриле де базэ але нацией. Ын ачастэ формуларе се спуне: «Нация есте о комунитате де оамень историчеште формата, стабилэ, апэрутэ пе база комунитэций де лнмбэ, а териториулуй, а веций економиче ши а структурий психиче, каре се манифеста ын комунитатя културий». Се штие, кэ ачастэ дефиницие а фост формулатэ пе атунч, кынд екзистау доар наций бургезе. Де аич се наште ынтребаря: се май менциа оаре трэсэтуриле сусаминтите ши ын казул нациилор сочиалисте? Ын легэтурэ ку ачаста ревиста «Вопросы истории» ын декурсул анююр 1966—1968 а пуртат о’ дискуцие штиинцификэ привинд унеле проблеме де теорие а нациилор. Ла ачастэ дискуцие ау партичипат мулць саванць ай Униуний РСС (историчиень, филрэофь, еггнографь, журишть, филоложь, економишть); дискуция а атрас атенция черкурилор штиинцифиче дин Полония, Унгария, РДЖ. Тоталуриле май амэнунците але дискуцией привинд унеле проблеме але теорией нацией пот фи читите ын ревиста «Вопросы истории» No 8 дин 1970. Саванций, каре ау партичипат ла дискуцие, ау конфирмат о датэ ын плус, кэ нацииле сочиалисте ау ачеляш'ь трэсэтурь, ка ши челе бургезе, нич уна дин ачесте трэсэтурь ну-шь перде валабилитатя ын казул тречерий де ла капитализм ла социализм, ынсэ есенца фиекэрея дин ачесте трэсэтурь се скимбэ ын мод радикал. Нация, фиинд о категорие а сочиетэций де класэ, ун продукт ал дезволтэрий капиталисте, се скимбэ ын мод радикал ын урма револуцией сочиалисте ши а трансформэрилор сочиалисте, пэстрынду-шь тот одатэ легэтуриле де континуитете ку тоате традицииле прогресисте, май алее, ку мишкаря де елибераре националэ а нацией дате ын трекут. Нацииле социалисте се базязэ пе модул де продукцие социалист, алтэ трэсэтурэ импортантэ о конституе релацииле де продукцие, де ажутор речипрок ши колабораре — темелия приетенией динтре нороаде ынтрежь (наций, националитэць ши трупе етниче). Приетения попоарелор, унитатя етникэ ши политика а тутурор нациилор, нациовалитэт цилор ши групелор етниче советиче с’ау формат ка урмаре, а традучерий ын вяцэ а политичин национале ленинисте, политикэ, каре се базязэ пе фаптул, кэ егалитатя ын домениул економик, ал конструкцией де стат ши културале се статорничеште несимултан. Ла, ынчепут а фост ынфэптуитэ егалитатя националитэцилор ыц конструкция де стат, пе база аутодетерминэрий лор. Апой, пе мэсурэ че се егала нивелул де дезволтаре економикэ ши клутуралэ а нумероаселор нороаде дин Униуия РСС, еле обциняу егалитате реалэ. Ын презент ной путем ворби, пе дрепт кувынт, деспре адевэрата комунитате ын вяца економикэ а фиекэрей наций сочиалисте дин царз. Ануме сочиал,измул ликидязэ векя ши анормала дистрибуире а мунчий ши ынфэптуеште дезволтаря максималэ а потенциалулуй де продукцие ал фиекэрей наций, егалитатя лор ын дрептурь ши ажуторул речипрок ын вяца економикэ. Ын кондицииде креэрий базей технико-мате.риале а комунизмулуй аре лок апрофундаря прочесулуй де дивизиуне сочиалистэ а мунчий, де спечиализаре ши де коопераре а продукцией, пе скара ынтрегулуй стат. Пе ачастэ базэ се лэржеск ши май мулт посибилитэциле де дезволтаре а фиекэрей наций сочиалисте, креште де асеменя нечеситатя челор май стрынсе контакте ши скимбурь ынтре тоате републичиле ши режиуниле економиче але Униуний РСС. Ун екземплу елоквент ыи ачастэ привинцэ поате серви нация сочиалистэ молдовеняска, а кэрей вяцэ економикэ комунэ ышь гэсеште експресие конвингэтоаре ын дезволтаря комплексн а економией национале, ын каре локул доминант ыл окупэ продукция индустриалэ, ын спечиализаря. економи-. ей републичий ын кадр.ул Униуний РСС, ын крештеря перманента ши ын консолидаря кола)5орэрий РСС Молдовенешть ку тоате републичиле ши режиуниле цэрий. Дезволтаря фуртуиоасэ економикэ ши културалэ а фиекэрей наций сочиалисте дуче ла интенсификаря тендинцелор спре оможенитате сочиалэ, спре консолидаря приетенией ши колаборэрий ку алте нороаде. История челор май бине де 100 де попоаре але Униуний РСС конфирмэ ынтру тотул жустеця кувинтелор луй Ленин, експусе ын лукраря «Тоталуриле дискуцией ку привире ла аутодетерминаре»: «...организынд продукция фэрэ асуприре де класэ, асигурынд бунэстаря тутурор мембрилор статулуй, сочиализмул креазэ астфел кондиций пентру манифестаря ын тоатэ воя а «симпатиилор» локуиторимий ши ануме даторитэ ачестуй фапт ынлеснеште ши грэбеште жигантик апропиеря ши контопиря нациилор». «Опере, вол. 22, паж. 340). Дакэ о сэ луэм алтэ трэсэтурэ а нацией сочиалисте комунитатя териториалэ, — апой ведем,кэ фиекаре нацие!сочиалистэ диспуне де ун терито-, риу, каре с’а формат историчеште. Ши аич ну е май пуцин импортант сэ луэм ын консидерацие фаптул, кэ ын кондицииле сочиалисте (ын казул де фацэ — сочиетатя сочиалистэ) стабилиря уней сау алтей наций пе териториул уней сау алтей формаций национале де стат ну ынрыуреште ын мод раг дикал асупра дезволтэрий национале а нацией сау а уней пэрць а ачестея, ынтрукыт сочиализмул креазэ кондиций пентру релаций перманенте ши (Сфыршитул ын паж. 4). ЫН АЖУТОРУЛ ЧЕЛОР ЧЕ СТУДИЯЗЭ К0МУНИЗМУЛ ШТИИНЦИФИК НАЦИИЛЕ ШИ РЕЛАЦИИЛЕ НАЦИОНАЛЕ ЫН ПЕРИОАДА КОНСТРУКЦИЕЙ КОИУНИЗИУЛУЙ 130 до оамень студиязэ ын черкуриле ынвэцэмынтулуй политик дин колхозул «Советский пограничник», районул Вулкэнешть. Ачештя-с ынвэцэторь, лукрэторь медикаль, спечиалишть ын агрикултурэ, колхозничь. ЫН ФОТОГРАФИЕ: пропагандиштий (де ла стынга ла дряпта) Е. И. ИОВЧЕВА, Д. Ф. ПЕРЖУ ши М. Д. ФРАНЧОПОЛ се прегэтесн пентру ынтылниря ку аскултэторий. Фото де А. Симановский. Свинаря декларацией ну привире ла даря ын експлоатаре а комплексулуй хидроенержетик де ла Асуан (Сфыршит). нэ де приетение нородулуй ейшптян ши й-а акордат ун ажутор фрэцеск фэрэ нич ун фел де кондиций полиТиче орь де алтэ натурэ ла ынфэптуиря проекту луй комплексулуй хидроенержетик де ла Асуан. Ын конформитате ку акордуриле, семнате ла Каиро ла 27 дечембрие 1958 ши ла Москова — ла 27 аугуст 1960, Униуня Советикэ а акордат РАУ ажуторул нечесар ши кредите • пентру ынэлиаря ачестуй комплекс грандиос пе рыул Нил. Комплексуя хидроенержетик де ла Асуан есте уник ну нумай прин солуцииле сале техниче, чи ши прин карактерул грандиос ши волумул лукрэрилор екзекутате. Ачастэ конструкцие есте ун ноу кувынт ын практика мондиалэ а хидроконструкциилор, о маре реализаре а гындирий техниче советиче, ун сукчес ал штиинцей ши техничий советиче, ун резултат ал колаборэрий креатоаре родяиче динтре оамений де штиинцэ, инЖинерий ши мунчиторий советник ши еЖиптень. Ачастэ мэряцэ конструкцие а контрибуит ла инструиря а зечь де мий де еЖиптень, каре ау девенит спечиалишть де ыналтэ калификаре. Конструкция комплексулуй де ла Асуан есте о контрибуцие уриашэ ла дезволтаря економией национале а РАУ. ЕнерЖия електрикэ а хидрочентралей де ла Асуан ку о путере де 2 милиоане 100 мий де киловаць ва конституи о базэ енерЖетикэ де нэдежде пентру индустриализаря ын континуаре а цэрий ши дезволтаря агрикултурий, пентру креаря унор ной рамурь але економией. Асуанул а девенит ун адевэрат екземплу де релаций сэнэтоасе, базате пе егалитатя ын дрептурь ынтре стате, о довадэ конкретэ, кэ тинереле цэрь ын курс де дезволтаре пот обцине сукчесе марь ын ынтэриря индепенденцей лор политиче ши економиче, колаборынд ку форцеле сочиализмулуй. Ын кадрул конструирий баражулуй де маре ынэлциме де ла Асуан ши а обьективелор, легате де ел, с’ау ынтэрит ши май мулт легэтуриле де приетение динтре полоареле Униуний РСС ши РАУ. Комплектуя хидроенержетик де ла Асуан ва рэмыне пентру тотдяуна ун симбол ал приетенией совето-арабе де нездрунчинат. Ын ачастэ зи ремаркабилэ пентру попорул РАУ амбеле пэрць декларэ, кэ приетения ши колабораря, каре с’ау статорничит ынтре попоареле Униуний Советиче ши Републичий Арабе Уните, ау рэдэчинь адынчь ши ун карактер перманент. Еле се базязэ пе темелия трайникэ а комунитэций луптей пентру паче Женералэ, пентру либертатя попоарелор ши прогрес. АСУАН, 15 януарие. (Кор. спеч. ТАСС). Азь а авут лок ла Асуан инаугураря солемнэ а комйлексулуй хидроенержетик де ла Асуан, конструит ку ажуторул економик ши техник ал Униуний Советиче. Мий де конструкторь ши локуиторь дин Асуан с’ау адунат дездедиминяцэ пентру а асиста ла евениментул ремаркабил—инаугураря баражулуй ши чентралей хидроелектриче. Пе кряста ,баражулуй ши де-а лунгул малурилор Нилулуй сынт експусе уриаше паноурь ку кувинте де салут ши стягурь але Републичий Арабе Уните ши Униуний Советиче. Ла черемония инаугурэрий ау асистат Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Н. В. Подгорный, Президентул РАУ А. Садат, виче-президенций, миништрий ши алць кондукэторь ай РАУ, персоанеле советиче офичиале, каре ыл ынсоцеск пе Н. В. Подгорный, — лоК- цииторул Прешединтелуй Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Н. М Матчанов ши алций,— делегацииле дин Судан, Ливия ши Сомалия. Фанфареле вестеск ынчеперя черемонией. Ын аплаузеле путерниче але челор презенць ши ын акламацииле де салут ын чинстя приетенией совето-арабе Президентул А. Садат тае панглика пе аркул албастру спечиал, инсталат пе кряста баражулуй ши каре симболизязэ путерничеле апе але Нилулуй. Президентул РАУ А. Садат ши Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Н. В. Подгорный ау инаугурат солемн плана мемориала ын чинстя конструирий баражулуй де ла Асуан, че поартэ нумеле луй Гамал Абдел Насер, каре а адус о маре контрибуцие ла, креаря комплексулуй де ла Асуан. Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Президентул РАУ яу куноштинцэ де дателе, каре илустрязэ импортанца баражулуй де ла Асуан. Ын сала де машинь а авут лок де асеменя о черемоние офичиалэ а инаугурэрий хидрочентралей де ла Асуан. Мунчиторий ау салутат кэлдурос пе Н. В. Подгорный ши челелалте персоане офичиале советиче. Дупэ ачаста Н. В. Подгорный, А. Садат ши ынсоциторий лор с’ау ынторс ла Асуан. Пе тот паркурсул ей ау фост салутаць кэлдурос де локуиторий сателор ынвечинате. Инаугураря солемнэ а комплексулуй хидроенержетик де ла Асуан » * * * мопдовя социалиста ФРУНТАШЬ АЙ КОМЕРЦУЛУЙ Колективул де лукрэторь Де ла асочиация районалэ де консум дин Чадыр-Лудга шьна реализат сарчиниле, превэзуте пентру чинч ань, ыккэ ын примеле зиле але луний дечембрие 1970. Ын ачест рэстимп волумул чиркулацией мэрфурилор а депэшит сума де 130 милиоане де рубле. Ынтреприндериле де комерц ши де алиментацие публика ау кэпэтат ын курсул чинчиналулуй бенечифий ын валоаре де апроапе 3 милиоане де рубле, ынтре каре 355 мий де рубле— песте преведериле планулуй. Ын ултимий чинч ань ын локалитэциле районулуй с’а консолидат мулт база технико-матариалэ а комерцулуй. Ау фост дате ын експлоатаре 23 де магазине алймеитаре, де мэрфурь индустриале, объекте де уз касник, опт оспэтэрий ши кафенеле. Магазине модерне ау фост конструите ын сателе Томай, Гайдар, , -КириеТ-Лунга, Беш-Гиоз ш. а. Ын мулте дин ачесте ынтреприндерь се апликэ форме прогресисте де десервире а кумпэрэторилор. Акум фрунташий комерцулуй кооператист с’ау ынкадрат ын ынтречеря сочиалистэ пентру 6 Ынтымпинаре дестойникэ а челуй де-ал ХХ1У-ЛЯ Конгрес ал ПКУС ши луптэ пентру а реализа ынаинте де Термен планул де чиркулацие а мэрфурилор. превэзуте пентру примул триместру ал анулуй де фацэ. А. ГОЛУБЕВ, петитулар. Фермеле цин екзаменул ернии (Сфыршит). Де асеменя ын ачесте зиле ласэ мулт де дорит продуктивитатя вачилор ын колхозул «Калинин», ын совхозул «Тэтзрэшень» ши ын алте господэрий. Електричитатя, бат-о вина! Че ынеямнэ, ка ын зиуа де астэзь, май алее ын мез де ярнэ, ун колхоз сэ фие липсит де енерЖие електрикэ пентру кьгтева зиле? Фиекаре ва спуне, кэ ачаста ва авя урмэрь граве. Ши ынтр’адевэр. С’а ынтымплат аша, кэ ындатэ дупэ Анул Ноу ын колхозул «Мичурин» с’а дефектат субстация, каре алимента ку енерЖие електрикэ фынтына артезианз. Ачастэ фынтынэ алровизиона ку апэ тот комплексул зоотехник дин колхоз. Че авяу сэ факэ лукрэторий фермей? С’ау ынармат ку кэлдэрь ши ау уокат тоате фынтыниле дин ап роли еря фермелор. 'Ындатэ че а фост репаратэ субстация де ла фынтына артезианз, пе каракуень й-а пэлит о алтэ ненорочире: а арс субстация електрикэ а ынсэшь комплексулуй зоотехник. Ши ятэ, де ла 9 пынэ ла 12 януарие с’ау оприт тоате меканизмеле де ла ферме: транспортоареле де курэцит граждуриле, апарателе де муле ши челе де препараре а фуражелор. Дин кауза ачаста кантитатя де лапте муле де ла о вакэ ын медие пе колхоз а скэзут ку ун килограм. — Е ушор сэ перзь ачест килограм де лапте, — спуне прешединтеле колхозулуй И. П. Албот, — дар ынчаркэ сэ ридичь ку ун килограм продуктивитатя вачилор. Чея че перзь ынтр’о зи е фоарте греу сэ кыштиЖь ын зече зиле. Ворба е, кэ дакэ а арс пе теритариул колхозулуй ун трансформатор, господарий ну ау вое сэ-л репаре пынэ ну сосеок ла фаца локулуй електричиений рецелелор електриче де суд, филиала кэрора е ла Леова, кэч тоате линииле ши апаратажул електрик, че ну се гэсеште ын ынкэпериле де продукцие, се афлэ ын посесия ачестей ынтреприндерь. Пентру колхозул «Мичурин» апровизионаря ку енерЖие електрикэ а девенит ун черк вичиос: енерЖие колхозул примеште де ла субстация дин Котовский, рецелеле сынт але районалей електриче, яр апровизионаря материала ку трансформатоаре цш алт утилаж електрик се ынфэптуеште де кэтре ынтреприндериле електриче де суд дин Комрат. Ынчаркэ ын ачастэ ситуацие ши гэсеште виноватул! Дар сэ не ынтоарчем ла ненорочириле крескэторилор де вите дин Каракуй. Фапт е, кэ продуктивитатя вителор а скэзут кяр де ла ынчелутул ноулуй чинчинал дин вина елоктричиенилор, каре ну с’ау нричепут пынэ ын презент сэ-шь креезе пентру орьшиче евентуалитате о резерва де трансформатоаре ши алт утилаж електрик. Ситуация ва требуй ымбунэтэцитэ кыт май курынд, ку атыт май мулт, кэ колхозул «Мичурин» нич пе департе ну е уникул пэгубаш де пе урма липсей спиритулуй де бунь господарь ал 'НнерЖетичиенилор. Мынепоймыне ын район се ва ынчепе семэнатул ын рэсаднице ку ынкэлзире електрикэ ши «глумеле» електричиенилор пот коста фоарте скумп, май алее, кэ аша казурь ау фост мулте ын тимпул примелор лунь але анулуй трекут. * * * Кытева кувинте деспре калитатя лаптелуй, че се продуче ын господэрииле леовене. Ачастэ ксетиуне меритэ атенцие, деоарече де калитатя лаптелуй деяинде ши волумул венитурилор колхозурилор. Ам екзаминат информация, презентатэ де фабрика де унт дин Леова ла инспекторатул де стат пентру колектаря ши калитатя продуселор агриколе. Еа илустрязэ кыт се поате де иречис старя лукрурилор ын ачастэ привинцэ. Анул трекут дин тот лаптеле, пе каре л-а выйдут статулуй колхозул «Правда», нумай 28 де проченте а фост де прима калитате, яр некондиционат дин диферите причинь -— 45 проченте. Колхозул «Бируинца» а стабилит ын ачастэ привинцэ ун «рекорд» ори- Жинал—68 проченте дин тот лаптеле експедият ла фабрика де унт а фост некондиционат ши нумай чева май мулт де 8 проченте — де прима калитате. Ачеяш ситуацие се обсервэ ын мажоритатя господэриилор ши анул ачеста. Апроапе песте тот сынт инсталаций де муле меканик ши блокурь де рэчире а лаптелуй, каре, ынсэ, ну се фолосеск кум се кувине. Деч, одатэ ку унеле скимбэрь спре бине, ын рамура витэритулуй ын унеле господэрий але районулуй Леова сынт ши мулте неажунсурь, че се чер ликидате кыт май курынд. Аста о чере Пленара дин юлие (1970) а КЧ ал ПКУС, о чер зилеле де мункэ ынкордатэ, че ле трэим, яр ноиле реализэрь вор фи ун фрумос кадоу челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал партидулуй ностру. Бригада де райд: В. АРКУШ, шеф де фермэ ын колхозул «Мичурин». Б. БЕРЛИНСКИЙ, секретарул организацией де партид дин колхозул «Дружба». Г. БЕРБЕКАРУ. (Кореспондентул ностру). Република ын , -информаии ................. т Пентру нечеситэциле агрикултурий Ку ефортурь дубле мунчесн ын зилеле дин пряжма конгреселор ПКУС ши ПК ал Мол довей мунчиторий де ла фабрика материалелор де конструкций дин Стр'эшень. Асумынду-шь ангажаментул де а ындеплини планул триместриал ку зече зиле ынаинте де термен, ей ну-шь прекупецеск путериле пентру а-л традуче ьщ вяцэ. Ла адреса господэрйилор дин райоанеле републичий зилник се експедиязэ зечь де тоне де вар, спалиере дин бетон армат, фой де картон гудронат ши алтематериале. Пынэ ла дескй-~ деря Конгресулуй ал XXIV- ля ал ПКУС ынтреприндеря ва фабрика продукцие супраплан ын сумэ де песте 41) мий де рубле. И. М ЕДЯ НУ. При мий ын район Крескэторий де анимале дин колхозул «XXI парт-съезд», районул Чимишлия, примий ын район ау дескис контул триглеструлуй ла вынзаря кэрний кэтре стат.4 Пынэ ын презент ау фост ливрате пунктелор де речепцие о сутэ тоне де карне. Ын декурсул примелор трей лунь господэрия ва винде статулуй ынкэ 200 тоне де карне, чея че ва депэши ку 76 де тоне ангажаментул ынгрижиторилор де вите дин колхоз, асумате ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. В. ПРОДАН, Ун ноу фокар де културэ Кяр ын инима сатулуй се ыналцэ о мындрэ клэдире. Ушиле сынт проаспэт вопсите, жямуриле склипеск ын бэтая жукэушэ а разелор соарелуй, интериорул е вэруит ши аменажат плэкут. Е ноуа Касэ де културэ ку о салэ пентру 400 де локурь, каре с’а дескис ын сатул Телица, районул Анений-Ной. Аич ва фи о библиотека ку о салэ де ччтире, ла диспозиция черкурилор де активитате артистикэ сынт пусе одэй марь ши спациоасе. Ачастэ Касэ де културэ е а 15-я ла нумэр, конструитэ ын сателе районулуй ын аний чинчиналулуй трекут. В. РЭУ Г, кореспондент нетитулар, Шантиереле дин Лазо ЛАЗО. (Кор. АТЕМ). Ын чентрул районал с’а терминат конструкция унуй комбинат де бае ши спэлэторие. Ел а фост дурат ла череря алегэторилор. Ын аний, каре ау трекут дупэ Конгресул ал ХХШ-ля ал ПКУС, локуиторий чентрулуй районал с’ау мугат ын чинч касе ку кыте 16 локуинце ши доуэ касе ку кыте 12 локуинце. С’ау ынэлцат клэдириле модерне ши фрумоасе але магазинулуй универсал, чинематографулуй ку екран лат. А фост монтатэ о чентралэ телефоникэ аутоматэ, с’а дат ын експлоатаре о пяцэ колхозникэ акоперитэ. Се конструеште о шкоалэ де музикэ пенгру 250 де елевь, ынкэ ун магазин, ун друм чиркулар пентру аутомобилеле де транзит,, каре мерг пе трасеул Кишинэу — Ьэлць — Чернэуць. С’ау десфэшурат прегэтириле ын ведеря конструирий унуй комплекс школар пентру 1.170 де копий. Ла Лазо сынт мулте шантиере де ной ынтреприндерь. Ау фост дате ын експлоатаре ун комплекс ал базей де аутомобиле, ун инкубатор, ун фригорифер ын колхозул «Мичурин» ши алте обьекте.