Munca, august 1974 (Anul 30, nr. 8240-8244)

1974-08-02 / nr. 8240

Pagina a 2 a MUNCA Plenara comuna a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României (Urmare din pas 1) Plenara subliniază că programul partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism se caracterizează prin aceea că aplică în mod creator adevărurile generate ale marxism-leninismului la condițiile concrete ale României, ținind seama de experiența țării noastre, de experiența construcției socialiste in general, de legile obiective ale societății. Plenara apreciază că în program sînt cuprinse o serie de teze de mare importanță teoretică și practică, azi pentru partidul nostru, cit și pentru cauza socialismului în general, acestea reprezentînd un aport de mare însemnătate al partidului nostru, al Secretarului general al partidului, la îmbogățirea teoriei și practicii revoluționare. Plenara a hotărît ca proiectul programului partidului să fie dat publicității și pus la dezbatere în organizațiile de partid și adunările oamenilor muncii, urmnd să fie supus spre aprobare Congresului al XI-lea al P.C.R. 2. . In cadrul plenarei comune, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României și-au însușit în unanimitate proiectul de directive ale Congresului al 93-lea al Partidului Comunist Român cu privire la planul cincinal 1976—1980 și liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pentru perioada 1981—1990. Dezbătind proiectul de directive, plenara a apreciat că prevederile planului cincinal pe 1976—1980 sunt în concordanță cu obiectivul fundamental de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism, asigurînd în continuare un ritm accelerat de creștere a industriei și agriculturii, a tuturor ramurilor de activitate, ridicarea la un nivel inalt a întregii economii, sporirea venitului național și, pe această bază, creșterea bunăstării materiale și spirituale a oamenilor muncii. Plenara comună a hotărît ca proiectul de directive să fie dat publicității, supus dezbaterii largi a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii, urmind să fie adoptat de Congresul al XI-lea al P.C.R. 3. — Dezbătind în cadrul plenarei comune proiectele Planului național unic de dezvoltare economico-socială și Bugetului de stat ale Republicii Socialiste România, pe anul 1975, C.C. al P.C.R. și Consiliul Suprem al Dezvoltării‘te-au adoptat în unanimitate și au hotărît să fie înaintate spre legiferare Marii Adunări Naționale. Plenara consideră că prevederile planului și bugetului de stat pe 1975 corespund orientărilor Congresului al X- lea și Conferinței Naționale privind dezvoltarea în ritm înalt a economiei naționale și creșterea neîncetată a nivelului de trai al oamenilor muncii. Nivelurile, ritmurile și proporțiile stabilite pe 1975 asigură noi posibilități ca, pe baza sporirii productivității muncii, a folosirii intensive a capacităților de producție, punerii în funcțiune la timp și la parametrii tehnici proiectați a noilor obiective, gospodăririi judicioase a tuturor mijloacelor materiale și bănești, ieducerii cheltuielilor de producție și instaurării unui regim sever de economii, îmbunătățirii eficienței economice, angajamentul național al întregului popor — realizarea cincinalului inainte de termen — să fie pe deplin înfăptuit. 4. — Plenara a adoptat în unanimitate hotărirea privind convocarea celui de-al 9-lea Congres,al Partidului Comunist Român, ordinea de zi și norme de reprezentare la congres. 5. — I.umil in dezbatere criteriile ce trebuie să fie îndeplinite de candidații ce urmează a fi propuși pentru organele centrale și localie ale partidului, plenara le-a adoptat in unanimitate, exprimîndu-și convingerea că ele vor asigura alegerea celor mai buni comuniști din rîndul muncitorilor, țăranilor, inginerilor, tehnicieniilor și altor specialiști, al cadrelor din cercetare, din învățămînt, artă și cultură, al activiștilor de partid, de stat și al organizațiilor de masă și obștești, al cadrelor forțelor armate. Sporirea exigenței față de calitățile moral-politice și profesionale ale celor care urmează să fie propuși pentru a fi aleși în organele centrale și locale de partid este în strînsă concordanță cu necesitatea creșterii competenței acestora in organizarea și conducerea întregii activități, in vederea soluționării la nivelul cerințelor a problemelor complexe pe care le ridică etapa actuală, afirmării pe un plan calitativ superior a rolului conducător al partidului în întreaga viață politico-socială, în edificarea societății socialiste. Criteriile ce trebuie să fie îndeplinite de candidații ce urmează a fi propuși pentru organele centrale și locale ale partidului se dau publicității. ★ In cadrul dezbaterilor pe marginea documentelor supuse plenarei au luat cuvintul tovarășui Gheorghe Cioară, membru al Contractului Executiv al C.C. al P.L, prim-secretar al Comitetului municipal București al P.C.R., Miu Dobrescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Suceava al P.C.R., Ferdinand Nagy, prim-secretar al Comitetului județean Covasna al P.C.R., Gheorghe Paloș, prim-secretar al Comitetului județean Gorj al P.C.R., Iosif Bane, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R., Janos Fazekas, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.CJL, viceprim-ministru al guvernului, Ion Sirbu, primsecretar al Comitetului județean Buzău al P.C.R., Cornel Onescu, prim-secretar al Comitetului județean Teleorman al P.C.R., Traian Iludaș, ministrul transporturilor și telecomunicațiilor, Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Brașov al P.C.R.. Ștefan Mocuța, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.CJL. loan Foriș, prim-secretar al Comitetului județean Satu-Mare al P.C.R.. Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-miinistru al guvernului. Adalbert Crișan, județean prim-secretar al Comitetului Bistrița-Năsăud al P.C.R.. Gheorghe Tănase, prim-secretar al Comitetului județean Vaslui al P.C.R.. Constantin Bubălău, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul energiei electrice, Ștefan Boboș, primsecretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R., I.Burean Tulai, primsecretar al Comitetului județean Sălaj al P.C.R., Iosif Urlat, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., președintele Comitetului pentru problemele consiliilor populare. Mihail Florescu, ministrul industriei chimice, Gheorghe Oprea, viceprim-ministru al guvernului, Ion Ioniță, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul apărării naționale. Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.t. In încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul NICOL. A F. C.AUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român. ★ Comitetul Central al Partidului Comunist Român iși exprimă convingerea că documentele adoptate de plenară vor fi primite cu satisfacție și mindune de către toți comuniștii, de către toți oamenii muncii fără deosebire de naționalitate, că intregul nostru popor, ■string unit în jurul partidului, își va înzeci eforturile pentru a asigura îndeplinirea în cele mai bune condiții a planului pe anul 1974 și realizarea inainte de termen a actualului cincinal, creînd astfel o bază trainică pentru înfăptuirea planului pe perioada 1976-1980. Plenara consideră că dezbaterea de către intregul popor a acestor documente fundamentale pentru viitorul României socialiste, însușirea lor de către oamenii muncii constituie o premisă a înfăptuirii cu succes a programului partidului, a obiectivelor noii etape de dezvoltare care nu poate fi decât din viața țării, rodul activității conștiente a națiunii noastre. Comitetul Central al Partidului Comunist Român adresează eroicei clase muncitoare — clasa conducătoare societății noastre — harnicii țărănimi, a intelectualității, tuturor oamenilor muncii — români, maghiari, germani, de alte naționalități, tineri și virsiniei, bărbați și femei — chemarea de a intimpina cea de-a XXX-a aniversare a eliberării patriei și Congresul al Xllea al partidului cu noi și mari succese în toate domeniile de activitate, de a face totul ca pe baza dezvoltării economico-sociale accelerate a țării, a creșterii venitului național, să se asigure un nivel tot mai înalt de civilizație materială și spirituală a întregului popor, progresul și prosperitatea României socialiste. UN GRANDIOS PROGRAM (Urmare din pag. 1) tvr și, deopotrivă, visurilor noastre îndrăznețe. Ele sunt pe măsura puterilor noastre, a talentului și înțelepciunii noastre. Da,acum, de la înălțimea celor 30 de ani care au trecut de la victoria Insurecției nationale antifasciste armate, perioadă in care poporul nostru a înscris în istoria sa milenară succese remarcabile, întrezărim clar, mai clar ca pricind, viitorul. Citind și recitind cuvîntarea rostită la această istorică plenară de tovarășul Nicolae Ceaușescu, trăim cu întreaga noastră ființă sentimentul unic al împlinirii, al maturității depline. Iar aceasta nu este altceva decit întruchiparea la dimensiunea națiunii noastre a legăturii indisolubile dintre gînd și faptă. Tot ceea ce ne-am propus în drumul nostru spre culmile înalte ale civilizației socialiste am înfăptuit sub conducerea înțeleaptă a eroicului nostru partid, cu abnegație, cu devotament, cu încredere. Am avut totdeauna clar sensul și conținutul dezvoltării. Acesta este meritul uriaș al partidului. Sentimentul certitudinii trainice asupra viitorului nostru, al generațiilor următoare, al patriei însăși, îl avem azi, mai clar ca oricînd. El ne acum, este dat de proiectul de program al Partidului, document programatic fundamental, magistral înfățișat de istorica cuvîntare a tovarășului Nicolae Ceaușescu. Pornind de la interesele vitale ale poporului și națiunii noastre, ale dezvoltării societății socialiste românești, de la complexitatea problemelor interne și externe ce trebuie soluționate nouă etapă istorică, el dă o într-o vi ■luie clară, pentru o perioadă de 20—25 de transformare a ani, luptei pentru revoluționară societății, cristalizează cu străluncire linia strategică generală a partidului și orientările tactice pentru noul timp istoric in care vom făuri, prin munca și creația noastră proprie, societatea socialistă multilateral dezvoltată, trecind la edificarea comunismului. El se definește totodată, prin aceea că aplică în mod creator adevărurile generale ale marxism-leninismului la condițiile concrete ale României, ținînd seama de experiența țării noastre, de experiența construcției socialiste în general, de legile obiective ale societății. Tezele cuprinse in proiectul de program — rezultat al activității laborioase a cadrelor de bază ale conducerii partidului, a zeci și zeci de specialiști din toate domeniile vieții social-economice, a contribuției remarcabile a tovarășului Nicolae Ceaușescu — se constituie astfel ca un aport substanțial, original, la îmbogățirea teoriei și practicii revoluționare, a gindirii marxiste universale. Caracterizînd acest document de însemnătate deosebită pen ®u prezentul și viitorul patriei noastre, pentru destinul României in lume, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului aprecia cu puterea ssa sintetică desăvîrșită, cu clarviziunea sa proprie că .....programul dă o orientare generală științifică, marxist-leninistâ, pentru întreaga activitate Pe plan național și internațional a partidului și poporului nostru. El stabilește linia generală de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și de înaintare pe calea comunismului în România, de participare activă a țării noastre la viața internaționala, la lupta pentru transformarea pe baze noi a omenirii, pentru făurirea unei lumi mai drepte și mai bune, a unei lumi a păcii și colaborării intre toate popoarele lumii“ In directă legătură cu programul partidului și derivind din aceasta, recenta plenară a examinat, într-un spirit de înaltă responsabilitate și și-a însușit in unanimitate proiectul de directive ale Congresului al XI-lea al partidului cu privire la planul cincinal, 1976—1930, și liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pentru perioada 1931—1990. Nu peste mult timp ele vor fi publicate și se vor afla in dezbaterea largă, responsabilă a oamenilor muncii, a întregului popor. Cuvântarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la plenară oferă însă de pe acum un tablou luminos a împlinirii noastre socialiste, a perspectivei noastre comuniste. Obiectivele propuse, reflectind profund interesele noastre naționale, deopotrivă tendințele și procesele economico-sociale ale lumii contemporane, imprimă, și in viitor, realizarea unui dinamism susținut al creșterii producției materiale, modernizarea structurii întregii economii, continuarea cu fermitate a amplasării raționale a forțelor de producție pe teritoriul țării, accentuarea proceselor calitative, sporirea eficienței economice in toate domeniile și, pe această bază, creșterea mai rapidă a venitului național. Asemenea orientări asigură, concomitent, dezvoltarea puternică a forțelor de producție, propulsarea spre stadii superioare a relațiilor socialiste de producție, obținerea de efecte economice maxime, îmbunătățirea continuă a standardului de viață a celor ce muncesc. Un asemenea program grandios, insuflețitor va crea premise trainice pentru ajungerea la nivelul țărilor socialiste mai avansate, a apropierii României, în ritm rapid, de țările dezvoltate din punct de vedere economic. „Fără o economie puternică — aprecia la plenară tovarășul Nicolae Ceaușescu — nu se pot concepe făurirea societății socialiste, realizarea principiilor repartiției socialiste, ridicarea nivelului de viață, nu se poate concepe trecerea spre comunism“. Cu gîndul limpede, continuăm viitorul. Imaginea României anului 1990 este aceea a unei țări puternic industrializată, cu o viață social-economică purtind și afirmând plenar trăsăturile definitorii ale societății socialiste mature, cu un inalt nivel de civilizație și bunăstare, angajată ferm pe drumul comunismului. Iar această imagine este indisolubil legată de personalitatea remarcabilă a tovarășului Nicolae Ceaușescu. Spre satisfacția deplină a întregului nostru popor, plenara a dat o înaltă apreciere contribuției nemijlocite a secretarului general al partidului la fundamentarea tematică și elaborarea proiectului de program, a noului plan cincinal, a liniilor directoare de dezvoltare pînă in 1990, relevind caracterul marxist-leninist, profund creator și valoarea inestimabilă a contribuției personale a tovarășului Nicolae Ceaușescu. Cu gridul limpede trăim prezentul și prefigurăm viitorul. Aceasta nu este o metaforă, ci un adevăr devenit fapt prin exemplu pilduitor de dăruire, de abnegație, a tovarășului Nicolae Ceaușescu. Recenta plenară comună a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale, a dezbătut și adoptat in unanimitate, hotărînd să fie înaintate spre legiferare Marii Adunări Naționale, proiectele Planului National unic de dezvoltare economico-socială și Bugetul de stat ale României pe anul 1975. Actuala plenară a partidului a adoptat, de asemenea, in unanimitate Hotărirea privind convocarea celui de-al XI-lea Congres al Partidului Comunist Român, ordinea de zi și norme de reprezentare la Congres. Totodată, s-au luat în dezbatere și au fost adoptate criteriile ce trebuie să fie îndeplinite de candidații propuși pentru organele centrale și locale ale partidului. Date deja publicității anticele documente au fost primite de întregul popor cu un deosebit interes, cu o vie satisfacție. Pentru prima dată s-a hotărît ca propunerile pentru viitorul Comitet Central să aibă in vedere o mai bună reprezentare a tuturor județelor țării, a principalelor centre industriale economice. De asemenea, plenașira a stabilit să recomande conferințelor județene și a municipiului București, să propună un număr mai mare de candidați decât numărul celor care urmează să fie aleși în Comitetul Central. „Prin aceasta — sublinia tovarășul .Nicolae Ceaușescu, în cuvîntarea rostită la plenară — se vor asigura o întărire mai puternică a legăturilor Coimitetului Central cu organizațiile de partid, o mai bună cunoaștere a preocupării și realităților de jos, o întărire a caracterului democratic al activității partidului“. Pregătirile pentru cel de-al XI-lea Congres al Partidului, au intrat intr-o nouă și importantă fază : vor fi publicate și se vor dezbate in mase documentele programatice, de însemnătate istorică, ale viitorului Congres. începe astfel o etapă distinctă în devenirea noastră comunistă.