Neamul Românesc, august-decembrie 1908 (Anul 3, nr. 91-151)

1908-08-01 / nr. 91

NEAMUL ROMÂNESC Dacă erte un loc de odihnă al drepților, lădica Popea va merge acolo. Sa nu se întilnească insă cu Șaguna. I-ar cere socoteală de moștenire mai ales lui, ucenicului celui mai iubit. Și - ar putea-o da, nici pentru alții, de cari nu e chemat a răspunde, dar nici pentru el. X. Iorga. 11. > 1 JIDANII ÎN PRESA. Cursul de Economie politică de la Universitatea din Iași. (Urmare.) La sfirșitul trimestrului de toamnă, ca să aibă timp a se prepara, în vacanțele de Crăciun, obișnuiesc a propune studenților o serie de subiecte de conferin î, lăsîndu-i să-și aleagă pe acelea pe care voiesc a le dezvolta. Ei sunt liberi, de-altmintrelea, de a lua oricare alt subiect din domeniul cursurilor pe care le facem. Și iată procedarea ce se urmează : Conferențiarul rămîne să-și întocmească planul și să-și adune materialul, el singur, dîndu-i-se indicații numai cu privire la izvoarele ce urmează a consulta, intrucit nu resultă din curs. El trebuie să presinte, in scris, un resumat al conferinții sale, profesorului. Conferința se expune liber, și numai prin excepție se admite a se ceti. Critica se face apoi de studenți, după notele ce au luat fiecare, arătind, pe scurt, părțile bune și lipsurile expunerii. în sfirșit, profesorul supune cercetării, mai intăiu, observațiile studenților, răspingînd pe cele greșite, reținînd pe cele întemeiate, după care procede la critica intregei conferinți, al cărei plan îl reface, dacă a fost defectuos. Iată acum și conferințele ce au fost ținute, in anul acesta, 1908, cu arătarea datei și a numelui conferențiarilor respectivi : 23 Ianuar. — Studentul A. A. I. Bădărau : Socialismul în România.Teoria. Istoria. Formațiunea capitalului. Plus-valoarea. Exproprierea expropriatorilor. Critica teoriei lui Marx. Socialism și naționalism. Lipsa unui proletariat industrial la noi in țară. Primejdia mișcării socialiste in Romania. Întîmpinările studenților: Neculau, Eliade, Radilean, Teodorescu, Rang. C. Coroiu. 30 Ianuar. — Studentul C. C. Coroiu. Despre poporație. Statistica, teoria și politica ei.Definiția subiectului, însemnătatea poporației. Legea lui Malthus. Fondul adevărat, forma greșită. O nouă formulă a legii poporației. Fenomenul decăderii națiunilor prin istovire. Roma, Spania. Franța. Aplicarea legii poporației la noi. Scăderea poporației creștine la orașe, înmulțirea Jidanilor. Problema jidovească și resolvirea ei, in lumina legii poporației. întâmpinările studenților: Neculau, Butureanu, Rang. 6 Februar. — Studentul Eugen Boureanul. Despre felul stapinirii pămîntului în trecut. Boieri. Răzeși. Săteni.Felul stăpinirii pamintului in Vrancea. Cimpulung. Chigheiu. Cnejii. Răzeșii. Formarea orașelor. Imașurile orășenești. Legile lui Caragea 1810. Chica, Știrbeiîi 1811. Regulamentul Organic. Legea rurală 1804. Proprietatea absoluta. Întîmpinările studenților: Decusară, Neculau, Kádorán, Eftimie.) 13 Februar.—Studentul Ioan Neculau. Repunerea teoriei materialismului istoric. (Lipsa de sistematizare a teoriei lui Marx și Engels. Urmașii lor: Labriola, Croce. Stammler. Materialismul istoric nu-i decit