Opinia, iulie 1897 (Anul 1, nr. 51-77)

1897-07-01 / nr. 51

i v Ar 3 Constanţa . LA A IUTRUMEA DE IEEI întrunirea publică a funcţionarilor comerciali, care trebuia să aibă loc în sala liceului externat, a avut loc erî în sala circului Sidolî. Lume puţină, aceasta fiindcă schimbarea localului de întrunire s’a anunţat, în ultimul moment. Au vorbit d-nil V. M. Kogălniceanu deputat, ca reprezentant al societăţeî funcţionarilor comerciali din capitală, aclamat fiind de asistenţă. Din partea secţiuneî din Iaşi a vorbit d. L. Ghelerter, "după care mai vorbeşte d. Şt. Ardeleanu comerciant din capitală şi d. Leonida Piorkovski, care ceteşte moţiunea de maî la vale. Trebue să maî notăm că spre sfârşit cîţîva membri aî clubului „Lumea Nouă", din localitate, au cercat să încingă un mic scandal; aceasta spre a dovedi, se vede, că principiile sunt bune şi adevărate numai în gura băieţoilor din acest club. Iată şi moţiunea: Funcţionarii comerciali din Iaşi, întruniţi astăzi, 29 iunie, în marea întrunire publică din sala Sidoli, faţă fiind şi delegaţiunea secţiunea din capitală, compusă din d-nii V. M. Kogălniceanu, Leonida Piovkovski şi St. Ardeleanu, în dorinţa de a face ca clasele muncitoare şi în special funcţionarii comerciali să beneficieze cu folos din jumătatea zilei de odihnă ce o avem; în dorinţa de a face ca funcţionarul comercial să fie înzestrat cu toată ştiinţa strict necesară unui comerciant; în dorinţa de a face ca comerţul ţarei să ajungă la aceiaşi dezvoltare ca şi în apus, aceasta şi prin îmbunătăţirea soartei clase a funcţionarilor comerciali, punindu-i la dispoziţie şcoli unde să capete instrucţiuni practice ca şi teorie comercială. Avînd, totodată, drept pildă buna reuşită a şcoalelor de adult înfiinţate de secţiunea din Bucureşti în capitală, în Brăila, Giurgiu, Bârlad şi Ploieşti. Decid înfiinţarea unei şcoli de adulţi în localitate pe cheltueala societăţei lor. Fotografia în pledoarii. Avocatul d-reî Beldimano ca să convingă pe Tribunal, că d-ra Beldimano nu poate veni în România, pentru a fi întreţinută în casa mamei sale d-na Elisa Balş, a prezentat o fotografie a uşoarei Beldiman culcată în patul de suferinţă, scoţind de sub învălitoare un picior atrofiat. Iată numele elevilor cari au terminat cursurile şcoalei militare din Iaşi : Stoenescu I., Statescu I., Fotache Gh., Dragomir D., Boboc Gh., Botez Th., Stadion C., Ureche Gh., Bălănescu M., Teodoriţă L, Predescu P., Tomescu V., Rotari D., Cristescu N., Radulescu C., Vlahopol Aut., Popea Gh. Motăş D., Popescu A., Vernescu C., Ionescu M., Popescu C., Carrady Leon, Buzinschi Gh., Corigescu V., Virnav C., Brezeşeanu E., Pilat V., Diamandy Gh., Stefănescu Aurel, Calodi, Nicodim E., Popescu Th., Popovici Al., Bahic I., Cristodule E., Gologan R., Străuilescu Gh., Alexandrescu I., Motăş M. E. Vişan şi Dospines cu N.* Iată şi numele elevilor cari au terminat cursurile scoalei speciale de artilerie si geniu : Bacaloglu Victor, Botez C-tin, Botez Nicolae, Constantinescu Athanase, Constantinescu D. Gheorghe, Constantinescu G. Gh., Condeescu Ion, Dimache Gh. Dumitrescu Eracle, Davidescu Alex., Filiti George, Florescu Alex., Ghelmnegeanu V., Ghinescu Ion, Grigoraș George, Grigorescu Artur, Gherghelescu D-tru, Glodeanu Dumitru, Iacobescu C-tin, Iacobescu Paul, Heiban Nicolae, Linaru Grigore, Marcovici Simion, Macarovici C-tin, Mărculescu C-tin, Manolescu Gh., Maldarescu C-tin, Nădejde C-tin, Obedeanu Eduard, Popovicî Sturdza, Popovicî Nicolae, Pastia Alex., Popescu Thoma, Poenaru Gh. Răşcan Ion, Sidery C-tin, Șerbescu C-tin, Şubă Gh., Știrbey C-tin, Stefănescu Gh., Tăut C-tin, Vanghele St., Vasilescu N., Zvoranu Ion, Zitti Alex. D. G. Panu a sosit astăzi în oraş, Viligiatură, Familia P. Sadoveanu şi d-na Vîrlănescu, ReicheriheUld. şi d-na G. Ghibănescu, Slănic. Cu ocaziunea recrutărilor de pe urmă, se descoperise in Botoşani o asociaţiune de evrei, cari, in schimbul unei sumi de bani, se oferea a scuti tineri de viaţa de cazarmă. Instrucţiunea acestei afaceri a urmat pănă deunăzî, cind faptele au fost pe deplin constatate. In capul acestor afaceri se află ajutorul de primar din Botoşani, Popoviei. Comunicăm epitropilor sf. Spiridon următoriul caz: zilele trecute se prezintă la biroul de primire, un pacient cu o reţetă a d-rului Bogdan. Doctorul primar al biroului, d. Stihi, în loc să dispue transcrierea reţetei, o rupse—numai fiindcă ea purtă semnătura d-lui Bogdan. Protestăm cu toată energia contra acestor apucături. Tabloul Premiaţilor IS Pe anuil şcolar 1807 Şcoala primară băeţî No. 1 Păcurari Clasa I. Premiul I Spiridoneanu V. Ed., pr. II Ştefănescu P. Gh., pr. III Cupfer I. Aurel Clasa II, Premiul I Dobre Gr. Emil, pr. II Horga I. Ioan, pr. III Pop. Em. Iulian. Clasa III. Premiul I Baduran Al. Mirce, pr. II Livio Guido Etore, pr. III Setlacek I. Ioan. Clasa IV. Premiul I Badaran Al. Th., pr. II Rolea Gh. Gr. pr. III Popa V. Petru. Școala primară mixtă No. 3 Păcurar Clasa I. Premiul I Dascalu Lucaz Em., pr. II Ekstain Gh., Erna M. A., pr. III A Latrinei I. Neculai. Clasa II. Premiul I Sechelariu C. Maria, pr. II Rătuşcă I. Costache, pr. III Vasiliu Gh. Aglaea. Școala primară No. 1 Serărie Clasa I. Premiul I Ceclan D. Mihai, pr. II Radu V. Virgil, pr. III Iorga M. Vasile. Clasa II. Premiul I Socoteanu Const., pr. II Şoarec D. Ioan, pr. III Iossip M. Iossip. Clasa III. Premiul I Cristofor Gh. Victor, pr. II Ţugulea Gh. loan, pr. III Radu V. Emil. Clasa IV. Premiul I Ştefănescu I. Isidor, pr. II Filipescu I. Dimitrie, pr. III Marino, N. Const. Şcoala prim. băeţî Mihai Kogălniceanu Clasa I. Premiul I Stupcan Dimitrie, pr. II Dobrea Alex., pr. III Atanasiu Dimitrie. Clasa II. Premiul I Niculau Alex., pr. II Vişinescu loan, pr. III Mortac Radu. Clasa III. Premiul I Cică Constantin, pr. II Muşescu Silviu, pr. III Ghiulea Socrat. Clasa IV. Premiul I Mironescu loan, pr. II Cojocariu Alex. pr. III. Niţescu Petru. Şcoala prim. de băeţi Adamache Clasa I. Premiul I Savachi Hie, pr. II Bălănescu Gr., pr. III Grecianu Octav. Clasa II. Premiul I Poclitariu V., pr. II Oprişanu Gh. pr. III Costandache Eugen. Clasa III, Premiul INeculau Eugeniu, pr. II Popescu Ștefan, pr. III Arman Const. Clasa IV. Premiul I Nonia Dimitrie, pr. II Bendescu C., pr. III Costandache Andrei. Şcoala primară de băeţi Principele Ferdinand. Clasa I. Premiul I Benescu Victor, pr. II Atanasiu Gh., pr. III Morariu Aron. Clasa II. Premiul I Iordache Gh., pr. II Tanase Alex., pr. III Hristea Neculai. Clasa III. Premiul I Sebastian Ermei, pr. II Popa Gr., pr. III Aramă Gr. Clasa IV. Premiul I Costiniu Dimitrie, pr. II Bercovici Iancu, pr. III Apostol Achil. Şcoala primară de băeţî Treî-Erarchî Clasa I. Premiul I Petrescu D. Const, pr. II Vasiliu D. Trifan, pr. III Vasiliu C. Const. Clasa II. Premiul I Vasiliu Gh. Gh., pr. II Siler Gh. Vilhelm, pr. III Cotariu N. Irimia. Clasa III. Premiul I Stoian C. Const, pr. II Hefterl. Leibis, pr. III Svartz S. Ionas. Clasa IV. Premiul I Spacu L. Scarlat, pr. II Peti ■eseu D. Panaite, pr. III Popovici Gh. loan. Școala primară Vasile Conta Clasa I. Premiul I Dimitriu St. Nie., pr. II Ionescu P. Nie, pr. III Maximoviei I. Gh. Clasa II, Premiul I. Botez E. Emil, pr. II Ștefănescu I. Dimitrie, pr. III Vascurea Alexandru. Clasa III. Premiul I. Leon S. Dimitrie, pr. II Belegan A. Nie, aceiași medie pr. III Bejenariu V. Gh. pr. IV Stan V. Gh. Clasa IV. Premiul I. Botez E. Ioan, pr. II Popa Const, pr. III Grabovetzchi Rudolf. Şcoala primară de băeţi No. 1 Tataraş Clasa I. Premiul I Arimiescu N. Har, pr. II Herşcu Gherşin, pr. III Comăneanu Nic. Clasa II. Premiul I Moise Oisie Nusem, pr. II Grünhut Carol Victor, pr. III Popovici V. Const. Clasa III. Premiul 1 Ceornea Nec., pr. II Arin N. Const., pr. III Anastasiu P. Gh. Clasa IV. Premiul 1 Anastasiu S. loan, pr. II Niţă Nec. pr. III Teleman Vasile. Şcoala primară de băeţî No. 2 Tatarasî Clasa I. Premiul 1 Breviman M. Fior, pr. 11 Burghelea V. Dimitrie, pr. III Ionescu N. Neculau. Clasa II. Premiul 1 Tanasache V. Evdochim, pr. 11 Popescu Gh. Vasile, pr. 111 Spinzi Fr. Enric. Clasa III. Premiul 1. Macarie Dimitrie, pr. 11 Ionescu P. Petru, pr. Ill Ghica 1. Emil. Clasa IV. Premiul 1 Ștefăniu Gh. Cesar, pr. 11 Ionescu N. Const., pr. Ill Mihailovici I. Const.. Şcoala primară de băeţi Gh. Asache Clasa I. Premiu 1 Herfurt Mihaî. pi-. II Dalion Marcel, pr. 111 Polingher Samoil. Clasa II. Premiul 1. Galon Gh. Anastasie, pr. 11 Grădinariu V. Ştefan, pr. 111 Mario Tiberiu. Clasa III. Premiul 1 Dalion Mauriciu Lucian, pr. 11 Rădulescu Mihai, pr. 111 Mario Camil. Clasa VI, Premiul 1 Popovici A. Virgiliu, pr. 11 Polingher Ferdinand, pr. 111 Anastasescu Neculai. Petreceri locale: Berăria Zimbru. In fiecare sală, Muzica Militară. Comitetul loteriilor a aprobat de data aceasta, loteria italienilor cu cele 150.000 obecte de marmoră. Procesul verbal a fost iscălit de d. Alexandrini în locul d-luî Gheorgian şi de procurorul Lefter Dimitrescu în locul primului procuror Caracas. — De la trimisul nostru special — Aspectul tîrgului.—Jalea.—Pagubele.— Morţi, răniţi şi asfixiaţi. Coborînd valea ce duce de la Truşeştî la Ştefăneştî, nouri de fum te îneacă şi-ţi întunecă privirea. Şi cu cît te apropii mai mult de bariera oraşului, cu atît mai mult, iesă la iveală ruinele fumegînde şi -ţi sparge urechea ecoul strigătelor de jale. Cel mai important tîrguşor al Moldovei de sus — nu este astăzi decît o simtă ruină şi mii de oameni au căzut în ghiarele celei mai mari mizerii. Cum a izbucnit focul ? Vineri noaptea, la orele 1.30, după unii, la ora 2, după alţii, focul a izbucnit de la pităria luîi.1. Margulies, din strada Mare. Casele fiind alipite unele de altele, nedespărţite de nicî un zid, focul s’a comunicat, întinzîndu-se prn stradele Mare şi Başeuluî. întreg centrul oraşului a căzut prada flăcărilor, cari au distrus 194 case. Abia cînd casele ardeau de-a binele, locatarii în urma alarmei date, se treziră din somn. In desperare, fiecare alerga care încotro şi numai foarte puţine lucruri, au putut fi salvate. Numai în costume de noapte, oamenii alergau, refugiindu-se pe câmpul Başeuluî. • Casele arse Intre casele arse se află și farmacia d-luî Feinsilber. Detaliu curios: instalarea farmaciei se făcuse abea vineri, si seara ea a ars complectamente. Au maî suferit pagube man: N. Lehrer, S. Haras, H- Haimovicî, M. Gorondeanu, Strula Babei, vadana Hala Baras, Clecner, Rosenzweig, Don sin Michel. Numaî 6 case au fost asigurate. Autorităţile Prefectul, d. Arapu, procuroriul Moisiu, sub-prefectul Corot şi primarul, I. Hincu, au dat toate ajutoarele lor , alături cu pompierii din Iaşi, Botoşani şi Dorohoia. Mulţi din incendiaţi au rămas fără de veştminte, aşa că li s’au dat halate şi papuci de la spital. Telegrama cîtră rege Locuitorii au adresat M. S. Regelui, care a petrecut în maî multe rîndurî în castelul de la Ştefăneştî, următoarea telegramă : «Majestate! Peste 500 familii au Bl.«. A. Brăghicî a fost permutat judecător de instrucţie la Bucureşti. Transferarea este făcută «lupă cererea sa. După un şir «le servicii făcute partidului, Bl. Brăghici se hotărise să facă uz de drepturile ciştigate piin atitudinea sa şi «Ie aceea ceruse să fie numit prim procuror sau dacă nu, macar să fie transferat la Bucureşti. Transferarea era uşor «le dobimiit, faţa cu nevoea ce era «le a înlocui pe celebrul Vasiliu, care va fi Înaintat president. Se mai vorbeşte de următoarele schimbări in magistratura ieşană.: Bl. Caracas va fi transferat la Calaţi in locul «I lui Cavrilescu, cel care, zilele trecute, a arestat pe un şef «Ie biurou de la Ministerul de finanţe pentru că a im trăsnit să se sue la gară in trăsura d-lui prim procuror. Bl. C. Grigoriu va fi numit judecător «de instrucţie. Bl. O. Teodoreanu va fi numit membru «e şedinţă in locul d-lui C. Grigoriu. Concursul pentru catedra de bel-canto de la conservatorul din Iaşi, care trebuia să se ţie la 25 a c. s’a amînat, din pricină că tus trei membri aî comisiuneî erau bolnavi. * In maî multe localităţi din judeţul Iaşi a început deja secerişul.Recolta orzoaicei în deosebi este perdută. Tocmai acolo unde promitea maî mult, perderea e maî mare; ploile de acum 2 septămînî a tupilat’o şi spicul s’a uscat. Recolta orzuluî va fi bună în ce priveşte cantitatea, dar coloarea grăunteluî va fi cam întunecată, încît orzul nostru va fi anul acesta puţin căutat şi foarte prost plătit de străinătate. Recolta grîuluî va fi mediocră, acea a orăşuluî însă va fi bună. Prefectul de Ploieşti telegrafiează căragerea loteriei „Sfînta Treime“—se va ice irevocabil la 13 Iulie. Peste 300 foşti funcţionari comunii, au intentat azi acţiune admnistraţiunei comunale, pentru neahitarea pensiunelor. A răimas muritoarele foame la urma incendiului. Focul a consumat întregul centru al tîrgului. Sunt morţi şi foarte mulţi răniţi. Smerit rugăm, interveniţi pentru ajutoare». Ajutoarele Ministerul de interne a trimis 2.000 leî, iar primăria din Botoşani a trimis 6000 pîînî. Focul «listrugind şi pităriile şi prăvăliile din preajma Halei, incendiaţii au rămas lipsiţi de alimente. Administratorul moşiei Ştefăneşti proprietatea societăţeî Naţionala, a distribuit făină şi brînză, iar comunităţile din Suliţa, Săveni, Bivolari, Dorohoia şi Botoşani, au trimis pîine, brînză şi făină. Morţi şi răniţi Mulţi au răsplătit cu viaţa această groaznică nenorocire, alţii sunt grav răniţi. Spitalul judeţan,oferă un trist tablou. Nefiind decît 30 de paturi pentru pelagroşi, răniţii, linii arşi, alţii cu mina sau piciorul rupt, stau pe jos. „u o activitate şi bună-voinţă, mai presus de orîce laudă, doctorul Hocescu, dă toate ajutoarele bolnavilor. Intre morţi se află : copilul lui Samuel Izraelovici în vrîstă de 8 ani, mort de asfixie, locuitorul V. Nichifor, asupra căruia s’a prăvălit un zid, pe cînd voia să stingă casa lui L. Iiută şi băiatul Iancu din cărciuma lui Moise Grondeanu. Asfixiaţi lucrurile cari au putut fi salvate, erau cărăbănite prin pivniţi. Nenorociţii nu ştiau, însă, că şi pivniţele ard—aşa că coborîndu-se, se asfixiau. Au fost scoşi asfixiaţi şi se află în îngrijirea spitalului . Iancu Toiule, I. Alterescu, M.xărindca- 1111 și jandarmul Canabur. ** * Se presupune că focul a fost pus de pitariul I. Margulies, a căruia casă urma a fi scoasă în vînzare, la 3 Iulie. El a fost înaintat parchetului de Botoșani. Pagubele se urcă la 1,500,000 leî. Numaî 70 case au maî rămas în Ștefăneştî. Convocarea consiliului comunal a fost amînată, pînă după sosirea d-luî Lindley, pentru a se putea vedea condiţiunile ce d-sa va pune faţă cu modificările introduse de ministrul de Interne, în noul contract. Asară a avut loc la Şcoala fiilor de militari, o splendidă serbare, cu ocazia conferire! gradelor după examenul de finele anului şcolar. Mine vom face o amănunţită dare de samă. Erî 29 iunie s’au distribuit premiile la Şcoala Normală «Vasile Lupu» şi la şcoala primară de aplicaţie anexată pe lingă şcoala Normală. Iată rezultatul general al promoţiunilor : înscrişi 193 elevi; eliminaţi 3, corigenţi 14, restul promovaţi. Procentul promovaţilor e de 88, 6%/p cifră eloquentă pentru activitatea didactică a elevilor. Regimul de internat, elementul ţărănesc din care sunt recrutaţi elevii, scopul anumit pentru care prepară şcoală, toate aceste fac ca rezultatele finale să fie întreit superioare, celor de la alte şcoli secundare.* ^ * Pe toamnă probabil vor fi 42 locuri de bursevacante la şcoala Normală Vasile Lupu. Condiţiunile de primire se vor schimba deoarece acum se lucrează la un nou Regulament de admitre în şcolile Normale. Complectăm lista premianţilor de la liceul externat cu acei din premianţi a cărora medie nu era făcută Sîmbătă pănă la ora apariţiei „Opiniei". Clasa III div. A, premiul I Ciolac G. II Mazlîm Enric; III Botez Octav. Clasa V div. B, I Ghelber Samşa; II Moses Herşcu; III Horovitz Meleh. Clasa VII Botez Constantin; II Hetzenberg Max; III Ras Ernest. O curioasă coincidenţă. Mai toţi profesorii din Iaşi decoraţi de curînd afară de d-nii Velea, Lucescu, I. Paul şi M. Pompiliu etc., a cărora merite sunt recunoscute de toțî, sunt aceî pe care la timp reporterul „Opinie!" i-au aratat că au primit la gară pe d. Haret la venirea sa în Iasî. & Dl D. Alevra profesorul de limba franceză de la gimnaziul Stefan cel mare, s’a intors de la Paris, unde timp de 2 ani a făcut studii la scoala des «Hautes Etudes. D-sa a terminat cu un deosebit succes acea şcoală şi cu începere de la 1 Septembrie îşi va relua catedra. Sîmbătă 28Iunie, au susţinut cu un deosebit succes, tezele de doctorat în medicină, d-nii S. Rişcanu, Millian şi Marian. Solemnitatea împărţirea premiilor la şcoalele primare şi secundare de fete, s’a făcut azî. Solemnitatea pentru şcoalele primare, era presidată de rectorul universităţeî, asistat de d-niî Tăcu şi E. Ropală, revizor şcolar. După isprăvirea imnului, executat de cor, a vorbit institutoara, doamna Manoliu.* Corul externatului secundar de fete, condus de doamna Elena Chirilă, a recoltat cele mai bine meritate aplauze. Discursul de rigoare a fost ţinut de doamna Xenopol, iar din partea şcoalei profesionale sff. Sava, a vorbit doamna Cleopatra Gheorghiu, arătînd, între altele, că elevele au renunţat la premii, în folosul inundaţilor. A * /-T~\ * * Tot astăzî a avut loc distribuirea premiilor la elevii şcoalelor Cultureî. Preşedintele, d. doctor Herzenberg şi un elev—au ţinut cîte o cuvîntare. Profesorii şi membrii comitetului s’au fotografiat în grup. ULTIMA ORA Dezastrul din Ştefăneştî Ştefăneştî, 30 iunie. Oraţie ostenelelor energeului «loctor Bocescu, încă 4 asfixiaţi au putut fi readuşi la viaţă. * Preotul Neculau, căruia i-au ars un rînd de case, a fost muşcat, în timpul învălmăşetei de un cîne turbat. Preotul a fost transportat la Iaşi. Dorohoiu, 30 iunie. Venitul marilor sărbărî «le Sâmbătă şi Ruminecă, pentru ajut«»rarea iniiiHlaţilor seur«*.« la 14.000 Iei, sumă enormă, considerân«l numărul restrâns a locuitorilor Borohoiuluî. Vă trimit pentru iiiiîne o amănunţită «lare «le seamă. ** * O QUADRUPLE SINUCIDERE Paris 30 Iunie. Patru femei, toate tinere încă, simţindu-se nenorocite şi izolate, ca fiind părăsite de amanţii sau bărbaţii lor, concepînd în comun planul unei sinucideri, Tau şi pus în aplicare, închizîndu-se într- odae, unde una dintr însele aprinsese dinainte o camforcă cu cărbuni. Traspatru şi-au găsit moartea în urma asfixierii prin oxidul de carbon. Pe masa din odaie s-a găsit o fiţuică, iscălită de sinucise şi pe care erau scrise cuvintele: „Murim de bună-voie şi fără de regret“. Intervenţia Puterilor Bucureşti 30 iunie, împăraţii Austriei, Germaniei, Rusiei, Regele Italiei, regina Angliei şi preşedintele republicei Franciei, au telegrafiat fiecare în parte Sultanului, învitîndu-l la grabnica încheere a păceî, pe baza condiţiunilor fixate de conferenţa ambasadorilor din Constantinopole. împăratul Germaniei rănit Burlin 30 Iunie împăratul Wilhelm a fost rănit—accidental — la 1111 pellu, pe bordul Iachtului său Hohenzolern. Aurelianiştii şi guvernul Bucureşti 30 Iunie întrunirea Aurelianiştilor de Vineri a stabilit bazele unei împăcări cu guvernul. EPOCA publică în numărul «le mini, un important articol «e reportaj, în această privinţă. Ir. PHILIPP BLUMENFELD de la Facultatea de medicină din Viena După doi ani de practică la clinicele din Viena şi Berlin, s’a stabilit în Iaşi. 41—Str. Ştefan cel Mare—41 Consult. 8—10 a. m. şi 2— p. m. OPINIA