Opinia, mai 1899 (Anul 3, nr. 1-24)

1899-05-01 / nr. 1

) U LTIME INFORMAŢII D. procuror de pe lingă tribunalul Bacău cerut telegrafic parchetului de Iaşi a lua măsuri pentru prinderea şi urmărirea comerciantului Leib Braunstein din trigul lcna declarat In stare de faliment. Iată situaţia bolnavilor din spitalul central Sf. Spiridon pe ziua de eri. 29 a curentei. Se zice că tratativele de împăcare între drapelişti şi sturdzişti pot fi socotite ca rupte cu desăvîrşire. Baza tratativelor, propusă de drapelişti, este ca partidul să fie condus nu de un şef, ci de un comitet. Sturdziştii au respins această bază, zicind că numai recunoscîndu-se şefia lui Sturdza, poate să se facă împăcarea Drapeliştii nici nu şi-au făcut iluzii despre rezultatul tratativelor şi sunt hotărîţî a se organiza în toată ţara cu începere de la 10 Mai. Tribunalul secţia I a condemnat eri pe indivizii Gheorghe Stîngaciu, Ioan Stîngaciu şi Gheorghe Nemţanu la cîte un an închisoare pentru furt de vite de pe la diferiti proprietari de moşii. Mişcarea în magistratură Următoarea mişcare s’a făcut în magistratură pe ziua de 1 Maiu: D. D. Alexandrescu, licenţiat al facultăţii juridice din Paris, fost secretar general al ministerului de justiţie, se numeşte procuror general al curţii de Apel din Iaşi în locul d-lui Theodor Mîndru demisionat D. Const. C. Sărăţeanu, actual primprocuror la tribunalul Covurlui, se permută în aceeaşi calitate la tribunalul Ilfov în locul d-lui Caracaş. D. Al. D. Oprescu, actual prim-procuror la tribunalul Prahova, se permută în aceeași calitate la trib. din Covurlui; D. Ion Caracaş, prim-procuror la trib. Ilfov, în aceiași calitate la trib. Prahova, D. loan Th. Florescu, actual judecător sindic la trib. Prahova, judecător de instrucţie la acelaş tribunal la locul d-lui Ion Condeescu. D. Petre Hagiopol, actual judecător sindic la tribunalul din Buziii, in aceiaşi calitate la tribunalul din Prahova. D. Vasile I. Protopopescu, actual jude sindic la trib. Tecuci, se permută în aceeaşi calitate la trib. din truzeu. D. Sava Cristescu, actual procuror la trib. Brăila, se numeşte judecător sindic la trib. Tecuciu. D. George I. Ştefănescu Goangă, actual judecător la ocolul Medjidia, judeţul Constanţa, se numeşte procuror la tribunalul Brăila. D. Dimitrie Ap. Aricescu, actual judecător de instrucţie la tribunalul Argeş, judecător de şedinţă la acelaş tribunal în locul d-luî Petru P. Poni. D. George Urian, actual jude sindic la trib. Argeş, judecător de instrucţiune la acelaşi tribunal. D. Ioan Condeescu, actual judecător de instrucţie la tribunalul Prahova, judecător sindic la tribunalul Argeş. D. Const. Rădulescu, actual judecător de şedinţă la tribunalul Dîmboviţa, judecător sindic la trib. RomanaţI. D. Cezar Parteni Antoniu, actual trecâtor de şedinţă la tribunalul Plin aceeaşi calitate la tribunalul Dimbulviţa. D Lazăr Munteanu actual (decrdorde şedinţă la tribunalul Prin aceeaşi calitate la Trib. Funh. D. Al. Perei, se miroşle lor de Işedinţă la trib. Prahr. a D. tonst. I. Nation, aci i or la iribunalul Dimbovi.alitate li tribunalul Munt . Const. lx. Rătescu, catiiacul d-lui Nalian. I D. Vasile Theou, ual judecăor la ocolul I Pite, urneşte procuror la tribunal« I D. Mihail I. N*., ual supleant la trib. Prahova, i .e. : de pace la oco- Ll II Ploeşti. ■ D. Ştefan I, actual judecător K ocolul Cîm ,deţul Prahova, în aceiaşi caii Jiul Curtea-de-Argeş. [ D. G. P ., actual judecător al [ocolului neţul Brăila, în aceiaşi calitate . Cîmpina, ribiu, actual judecător al at, jud. Dolj, în acelaşi cal. Balta, jud. Brăila, olescu, actual judecător sin. Romanaţi, judecător la ocol. ud. Dolj. lăsuceanu, judecător la ocol. ud. Constanţa, în acelaşi calicul. Medjidia. Nineş, judecător la ocol. Pechea, trijul, în aceiaşi calitate la ocol. jud. Constanţa. Theodoru, actual judecă Galaţi, la ocolul Pecheariul.elian Ivanovici, actual judecător la ocolului I, Galaţi, judecător la acelaş ocol. D. N. Jitianu, judecător la ocolul I, Buzău, judecător la ocolul Pătîrlagele, jud. Buzău. I D. C. M. Oprescu, judecător la ocolul I Tutova, în aceiași calitate la ocolul Văleni, jud. Prahova. D. Titu Moscuna, judecător la ocolul Urlaţi jud. Prahova, în aceeaşi calitate la ocolul Tutova. D. Vasile I. Radovici, actual procuror de secţie la trib. Prahova, judecător la ocolul Urlaţi, judeţul Prahova. D. I. Odobescu, judecător al ocolului Tîrgovişte, în aceeaşi calitate la ocolul 5 Bucureşti. D. G. N. Nicolescu, actual judecător al ocolului Vela, judeţul Dolj, în aceeaşi calitate la ocolul Olt, judeţul Olt. D. Paul Negulescu se numeşte supleant la trib. Ilfov. D. I. Cireşeanu, supleant la tribunalul Prahova. D. Mircea Căpitănescu actual ajutor la jud. ocolului Cîmpina, procuror de secţie la trib. Prahova. D. Al. Iuca, actual supleant la trib. Brăila, în aceeași calitate la trib. din Tutova. D. Al. I. Săbăreanu, actual supleant la tribunalul Covurlui, în aceeași calitate la trib. Brăila. D. Vladimir Iacobson, supleant la trib. Covurlui. D. A. Dancovici, actualul supleant la trib. Argeș, ajutor la judecătoria ocolului Amaradia, jud. Dolj. Anunţăm cu plăcere căsătoria d-lui G. Boteanu fost procuror la Iaşi şi actualmente procuror la Constanţa, cu gentila d-şoară Pulcheria State, fiica amicului nostru d. D. State, preşedintele comisiunei interimare din Vaslui. Felicitările noastre. TEATRALE D-na Aristizza Romanescu a plecat la Folticenî unde va da două reprezentaţii cu concursul mai multor artişti iaşanî. * Duminică 2 Mai se va juca la Teatrul Naţional Domnişoarele de la Saint Cyr, comedie în 4 acte de Al. Dumas pere. D-na Pruteanu va pleca în străinătate pentru a-și continua studiile dramatice. Un motiv maî mult pentru ca publicul idean sa dea tot concursul simpaticei artiste.* La 8 Maî, în beneficiul d-luî M. Popovici, se va juca Fata aierului, feerie. Un fapt curios s’a petrecut cu ocazia focului din tirgușorul Codăești, care după cum am anunţat a distrus jumătate din el. Un lucru este ştiut de toţi, comerţul scade mereu în tîrguşoare şi negustorii, spre a scapa din..-vnţe, fac apel la toate mijloace iot : a şi în tirguşorul Codăeşti. « mai mare parte din locuitori, 1 ă oprească dezastrul ca focul ei nu : . proporții mari, se ocupau c darî o a păreților caselor a căror acoperemiine era în flăcări. Știafi el nu m văd suma pentru care erau asigur, . casele lor, dacă pereții vor uî «■ .nînea în picioare. Căci Soci ț. *o j! Ut lese numai acoperemîntul, orestrele, iar restul nu. Ape»ut l'apt: individul Dănilă, care er. je mult cu parchetul, se pr' ' cu iiinile în buzunar, voios ca ori ou .,e dinaintea magaziei lui în it.1 cari, ,r mal tîrziu a tras şi un chef I de.. urie că a scapat de faliment. Şi foarte mulţi care a lucrat ca şi aa: individul Avram Goldenberg să s plîngea că are o casă de copil şi D-zeu nu şi-a făcut pomană să ardă şi dugheana lui, iar alţii din cel ce le arsese îl mângâiau: «Acum, nu te supără, mare e D-zeu va arde şi la tine». Se vorbeşte că se vor face următoarele inaintări şi numiri în casieria Iaşi : D. Buter va fi înaintat în locul devenit vacant prin moartea d-lui Gh. Nechifor; d. Pavel Proca, va fi înaintat în locul d-lui Buter; d. HaralambIliescu în locul d-lui Proca. Se vorbește de asemenea de reintegrarea d-lui Ștefan Nedelcu, care urmează să fie numit agent la fabrica Bălteni în locul d-lui Brailoiu numit controlor la Vasluiu. D. N. Neanu, prefectul judeţului Mehedinţi, va fi transferat în aceast calitate la Ilfov. D. Al. Fara va fi numit prefect al judeţului Mehedinţi. Consiliul comunal al oraşelor Bîrlad, Caracal, Tîrgovişte, Zimnicea şi Roman au fost disolvate şi înlocuite prin comisiuni interimare. El a fost prins şi arestat individul n—.-•--■ 11 ■ *- i---1 a« pe la dferie biserici, care acum cîteva D-na Carlotta Leria, profesoară la conservatorul din Bucureşti, a fost numită preşedinta comisiunei examenului de capacitate pentru muzică, în locul d-lui Ştefănescu, demisionat. Eri au fost duşi la parchet indivizii Michel Zilberman şi Ioan Cotez cel întăi pentru furt, iar al doilea pentru dare de foc. In strada Romînă No. 53 a încetat din viaţă copila Elisabeta Bosinceanu, în etate de 8 ani, fără să fi fost bolnavă. Cadavrul copilei a fost dus la camera mortuară a spitalului Sf. Spiridon pentru a-i face autopsia ca să se constate cauzele morţii. Hainele şi lengeria care aparţineau copilei au fost arse, din ordinul medicului. Noul inspector al gendarmeriei rurale, d. colonel Alexandrescu, va inspecta în cursul săptămînei viitoare compania de gendarmi din localitate. Acest lucru a fost adus la cunoştinţa tuturor secţiilor acestei companii. D-na Gavrilescu, soţia amicului nostru d. d-l Gavrilescu a dat naştere ieri unei fetiţe. Atît mama cit şi copila sunt bine. Felicitările noastre. —■■ »j-f Astă seară are loc 1 șii» în sala Teatruluî N tional. * AAJDupă pregătirile luat credem ,«ă?vafi avea un rezultat desăvî «J-.i- ~ Principesa Adela Moruzzi a cumpărat casele din strada Carp, proprietatea d-lui Petru Misir. D. N. N. Lahovary secretarul consiliului de miniştri, se află în oraşul nostru. D. Dimitriu, comisar comunal, şi-a înaintat astăzî demisiunea d-luî preşedinte al comisiei interimare, care a fost primită. D. Dimitrie Grigorovici este numit avocat al Statului pentru judeţul Iaşi. Primarul şi consiliul comunal din Tîrgu-Frumos şi-au înaintat demisiile lor, d-lui prefect de judeţ, care le-a primit, şi a numit o comisie interimară compusă din d-nii: căpitan G. Duca preşedinte, Gh. Vlaicu vice-preşedinte şi Tesaro Iosef, preotul Gh. Talpalariu, Tescu Ion, Policarp Macaraf şi Focşăneanu Grigorie membri. £ D. Dimitrie Alexandrescu fiind absent din oraş, solemnitatea instalărei sale nu se va face decit mîîne. n D. Grigorescu, inspector financiar, a fost însărcinat cu anchetarea stărei financiare a Epitropiei spitalului sf. Spiridon . In strada de sus No. 114 femeea Anica Popescu călcînd cămeşi la evreul Moise Zilberman, și pe cînd făcea vînt cu mașina pentru a să aprinde cărbunii a lovit" în cap pe copila Iuza Zilberman spărgîndu-i capul. Copila a fost trasportată la spitalul Sf. Spiridon.ri individul Eduard Foratter a împuşcat cu un revolver, din greşală, pe Alois Sebeczek, ambii din comuna Tg. Frumos. Faptul s’a anchetat de poliţia locală. Autorul s’a arestat, iar pacientul se află internat în spitalul judeţian şi se crede că va scăpa cu viaţă. Iată cum sorţii au desemnat pe viitorii preşedinţi ai biurourilor electorale de la alegerile pentru parlament. I. I. Vrînceanu, rămas a conduce lucrările curţei în tot timpul duratei alegerilor. Pentru Iaşi secţ. centrală d-1 D. Sofian » Dorohoi » » T. Crivăţ » Botoşani » M. B. Cantacuzin » Suceava » M. Grigoriu » Neamţ » M. Suţu » Vaslui » Al. G. Hinna » Roman » Gh. Roiu » Falciu d-1 pr. preşedinte I. Th. Burada » Bacau secţia centrală d 1 D. Porfiriu » lasse II a coleg. II Cameră d-1 N. Volenti » Bai Ta coleg. III de d-1 Eug. Donici Ne mai fiim s ri e, de curte care să presideze bim s .L. TI a col. III de Cameră din juri, şi biuroul secţ. III a colegiului .aeră din Iaşi, s’au delegat pe p şedinte trib. Iaşi şi pe Preşedinuii Dorohoi, de a trage la sorţi cu ■ fixător care să presideze acestea D. Dimitrie Alexandrescu, proliniversitar, este numit procuror geipe lîngă Curtea de Apel din Iaşi. Felicităm guvernul pentru nimeritar n Intraţi « « Eşiţi din « Morţi Remaşi în « 3 4 « 6 2 1 « — « 150 139« * OPINIA legere făcută în persoana d-lui Alexandrescu, care este unul dintre cel mai distins jurisconsult! al ţărei noastre. & Plecarea d-lui şi a d-nei de Giers Astăzi, cu trenul, la orele 12, d-na şi d. de Giers au părăsit Iaşul spre a merge la Odessa unde se vor îmbarca pentru Cancea. Numeroase persoane din societatea ieşană se aflau la gară pentru a-şi lua rămas bun de la d-na şi d. de Giers, cari au lăsat amintiri neperitoare în sinul societăţii ieşene. Compartimentul unde luaseră loc regretaţii călători, era plin de buchete oferite de d-nele şi d-rele cari veniseră la gară să însoţească pe d-na de Giers. Printre persoanele care au asistat la plecarea fostului consul rus în oraşul nostru, am remarcat pe : D-na Lucie D. Greceanu, d-na general Pascu cu d-ra, d-na Lucie Donici, d-na Ianov cu d-ra, d-na D. Rosetti, d-na general Iarca, d-na Pogacer, d-na Sachelaride cu d-ra, principesa Adela Moruzi, d-na V. Sculi cu d-ra, d-na Hina, d-na Răşcanu, d-na Irimescu, d-na Osvald Teodoreanu, d-na Lambrino, d-na C. Penescu. D-nii: Dimitrie A. Greceanu, general Iarca, Ianov, general Pascu, dr. Stroica, C. Penescu, N.Gheuca, Consulul german,mitrie Rosetti, col. Lambrino, Hina, Vie-consulul austriac Korasatz, Emil, fraţii Konya şi G. Li vădiţi. Trenul a plecat în mijlocul urărilor bună călătorie a celor prezenţi. d’Arsenietf, secretar al consulatului a condus pe d-na şi d. de Giers pînă Unghenii ruşi. Ta Aviz Agricultorilor Aflăm că desincrustantul «Globulina» după multe experienţe s’a adoptat de Ministerul de Resbel pentru maşinele Pirotechniei Armatei Pulbărărieî şi Marina militară, avînd efectul a distruge coaja de piatră din cazan pe timpul funcţionărei măşinelor fără a fi nevoe de a înceta lucrul spre a se scoate ţevele şi ciocanii cazanului ceea ce i-aduce mare stricăciune atît ţevelor cît şi cazanului.— Avis agricultorilor posedăm maşini. CUTIA CU SCRISORI Domnule Redactor, Resemnarea poate fi o virtute umană, dar desigur nu e o virtute socială. De luni de zile am tolerat pe seama mea o calomnie absurdă, — anume că aşi fi «insultat» sau «calomniat» epitropia Sf. Spiridon în prefaţa unei teze de doctorat. Deoarece născocirea aceasta tinde din nou să facă ocolul unor guri rele, permiteţi mi să lămuresc ce e real din toată legenda prefeţe!. Imprimasem, în adevăr, în fruntea tezei mele de doctorat o scurtă precuvîntare, care putea fi supărătoare cel mult pentru d-ni! epitropî a trecute! administraţii a Sf. Spiridon, dar care avea numaî elogii pentru generoasa instituţiune însăşi. După îndemnul d-luî preşedinte al tezei, d. dr. Sculy, am suprimat prefaţa, dispunînd să se taie foile imprimate, lucru care se constată uşor din numerotaţia paginelor. A rămas, întîmplător, acea prefaţă la cîteva exemplare şi după luni de zile s’a comunicat d-lui ministru Ferekyde şi d-lui rector Xenopol un exemplar de teză luat de la tipografie, — după cum însuşi d. rector a afirmat — şi s’a insinuat că aşi fi imprimat prefaţa după susţinerea tezei! Repet: e o calomnie absurdă. In Senatul universitar d. prof. dr. Bogdan—membru al Senatului—şi-a dat cuvîntul că, deşi apărat în prefaţă, n’a avut cunoştinţă de ea pînă la convocarea Senatului Invoc de-asemenea pe d-niî profesori d-r. Russ şi Bejan, pomeniţi ai d-lor cu elogii în prefaţă, să mărturisească dacă au cunoscut-o înainte de a fi citată prin ziare, duşmănoase mie personal. In sfîrşit, apelez la ziarul «Opinia» să deschidă coloanele oricui ar poseda acea prefaţă a mea şi ar descoperi întrunsa vre-o «insultă» ori o «calomnie» la adresa vreunei instituţiunî sau vreunei persoane. In acest caz renunţ pentru totdeauna la profesiunea de medic şi la acea de ziarist. E destul de clar ? Devotatul riv. Dr. A. Steuerman-Rodion. ULTIMA ORA — Serviciul special al Opiniei — Paris 30 April O telegramă a guvernoruluî din Djibouti desminte svonul despre asasinarea comandantului Marchand. Roma 307. * rpa a publicat astăzi într’w ■/. 'O bulă cu ocazia jubileului de la 1900. Roma, 38 April. D. Visconti-Venosta a acceptat portofoliul afacerilor străine în ministerul presidat de d. general Pelloux, care va avea portofoliul internelor. Generalul Mirri va lua ministerul de resbel, Amiralul Bettlemarina, d. Lacava, instrucţiunea publică. Se asigură că d. Roselli şi Salandra vor luă respectiv ministerele tesaurului şi al finanţelor. Londra 30 April Camera Comunelor. D. Brodrick, secretar parlamentar, afirmă că de la declaraţiunea sa din 20 Martie guvernul nu a făcut nici un demers în Pekin, cu privire la baia San-Mun. El va aştepta formarea noului cabinet italian şi comunicarea vederilor sale înainte" de a examina chestiunea, de a şti ce demersuri ar putea face la Pekin în aceasta. D. Brodrick anunţă c a încheiat un angajament" cu traţiunea farurilor cu privire strucţiunea a patru faruri în noie. Guvernul turc nu va impu aceasta navele la vreun nou di Constantinopol, civonul că savantul german " ar fi fost atacat de nişte brigan de temeiu. Constantinopol, 1romisiunea turcă însărcimi regula afacerea regiei tutunul termina deliberările la care apat preşedinţii datoriei publicării tutunurilor. S’a ajuns la care va fi, probabil, acceptat Madrid 3 . O manifestaţie a avut loc la teatrul din Barcelona. 1 strigăte de «trăiască Cataloni au fost proferate. Cernăuţi 30 Aprlie U11 incendiu care a durat pînă aseară a izbucnit la ameaza la gura Homoreî. SOO case au ars, printre care şcoalele şi biserica. Canea 30 Aprilie Principele George pleacă în astă seară la Candia pe bordul cuirasatului englez Dido. Populaţia creştină şi musulmană face mari pregătiri pentru recepţie. Fabrica fe Bere „Mia“ IAŞI Recomandă exceler produse.„Face zil ditiuni în oars la d şi în provincie în t. butoaie. In oraş se găseşte Măria Nouă“ la Restaur reriei Zimbrutele de beuturi. şi toat aLOBUbilî nu va mai fi COAJA I>E PIATRA (incr la CAZANELE CU ABU] Intretominţlnd- GTo Introdusă la fabilile cu aburi, mori şi la agricultori posedînd 1 CEREŢI CATALOAGE ŞI CELE MAI BUNE REFER Nu alterează de la NICI TINICHELE NICI GAR De curînd adoptată şi de ministerul de Război. Jean & S. P. Mavrojanni Cialaţi şi Constanta Doctor Marta L. Traacu strada Losonsky 10. A- G. Dabija AVOCAT Strada Golia 67 Constantin B. Pennescu AVOCAT yi mu.Iliit: iîjlit U'.lCu vun: Jahdu? llit r vm? li fiîn 40 ha ou*chite,