Pacea, 1933 (Anul 4, nr. 1-25)

1933-01-15 / nr. 1

2 PACEA Duminecă, 15 Ianuarie 1933 Subsemnații locuitori ai comunei urbane Alba Iulia, prin aceasta cu onoare VL aducem la cunoștință și contestăm procedura comisiei interimare al acestei comune în frunte cu dl Dr. Dumitru Bogdan ca președinte, în ceea ce privește împărțirea și vânzarea parchetului din pădurea comunala, dar spre exploatare în acest an cu o suprafață de 1608 Ha egal 27.93 jug. cad. Motivele ce ne-a determinat, care Va aducem acest caz la cunoștință și să protestam împotriva acestei vânzări, a fost procedura ilegală a conducerei comunale și în special al d-lui primar Bogdan, care — precum rezultă din celea ce urmează-a înstrăinat un bun public fără de a fi respectat legea contabilității publice și legea pentru organizarea administrațiunii locale, și numai, ca să servească o seamă de oameni aderenți ai săi în detrimentul comunei și al celorlalți locuitori. Cazul se petrece astfel: comuna Alba-Iulia, exploatează în pădurea sa un parchet anual de 27.93 jug. cad. Din aceasta cantitate 10 jugăre cadast. s'a exploatat pentru trebuințele primăriei și restul de 1793 jug. cad. s’a împărțit în 240 sexele pe care comisia interimară a orașului, în frunte cu dl președinte Bogdan le a distribuit fără respectarea dispozițiunilor legale și de la sine putere, exclusiv oamenilor săi favoriți, cunoscuți, prieteni, aderenți, etc., cu prețul de 100—400 lei per sexei, fixat în mod arbitrar sub prețurile de concurență a zilei. Prin faptul că vânzarea pădurei în modul acesta nu a fost adusă la cunoștință generala, nici prin tobă și nici prin afișe și cum beneficiarii acestei păduri sunt aproape toți corteși și aderenți d-lui Bogdan, cari ei între ei încă în prealabil s'a fixat asupra acestei păduri, cu tot dreptul ne dă de bănuit că este la mijloc o a tăcere și că lemnele, respective pădurea a fost dată de dl Bogdan ca drept recompensă oamenilor săi pentru voturile date în alegerile recente pe lista sa. In astfel de împrejurări, a fost înstrăinat un bun al comunei fără respectarea legii contabilității publice și a legii pentru organizarea administrațiunii locale, aducându-se pagube serioase atât comunei cât și locuitorilor. Prin aceasta procedură a fost violate următoarele articole de lege: Art. 345 din L. O. A. L. conform căreia vânzări de bunuri imobile (pădure) sunt supuse totdeauna aprobării forurilor tutelare. Art. 417 din L. O. A. L. care prevedeă, toate contractările comunelor se pot face numai pe baza unei licitații ținută în condițiunile stabilite în legea contabilității publice. Art. 94 și urm. din L. C .. referitor la îndepliirea prevederilor legale cu ocaziunea înstrăinării unui bun public. Având în vedere dispozițiunile prevăzute în aceste articole de lege, având în vedere, că nu este cazul unui act de altruism, deoarece toti beneficiarii sunt oameni în stare, cu averi imobiliare, oameni cu slujbe sau cu pensii etc., având în vedere că este cazul tipic al relei gospodării cu averea publică și a nerespectării legilor referitoare, cu onoare vă rugăm a lua măsuri de rigoare în aceasta chestiune, ordonând de urgentă o anchetă și a stabili pe cei vinovați, făcându-i răspunzători, pentru toate daunele cauzate, vădit cu rea credință, atât comunei cât și cetățenilor rămași fără semne (în conformitate cu art. 508 din S. O. A. L ). Așteptând ca să interveniți în aceasta chestiune de urgență, rămânem asigurându-vă despre deosebita stimă ce Vă păstrăm.. Alba-Iulia, la 27 Dec. 1932. Ing. Iosif Lobonțiu, Adolf Carp, Văidean Vasile, Văd. Pănc Măriți, Ion Frățilă, Popa Gheorghe, Popa Vasile, Mateii Iosif, Moise Gligor, Rus Aurel, Sas Ioan, Zeicu George, Văd. Hațăgan Măriți, Magda T.. Solomon Vasile, Ing. Voeșan loan, Sabin Solomon măcelar, Muică loan, Sim Radu, Nicolae Banciu, Peșa Aurel, Luiza Kucsera, loan Ciusan, Ferenczy Imre, Henegar Macin, Luca Iraian, Buia Niculae, Timiseni loan, Haplea Pamfili^Ciuhat Constantin, Gruman Simion, Vințan Iosif, Dumitru Hăprian, Cricovan Dumitru, Văd. Rărbănțan Sofica, Văd Petraș Fira, Hala Gustăv, Văd Ana larmana, Vad. Zeiib Mari, Nicolae Apolzan, Gherman Nicolae, Muntean Petru, Muică Florean, Văd Marginean Maria, Verd. Muică Iova, Sarcina durează 9 luni și 10 zile de la ultima menstruație (soroc, regulă) regulată. Se întâmplă că, femeia gravidă (în gestație) să continue cu menstruația regulat, până la sfârșitul primei jumătăți a sarcinei. Așa este câteodată că, femeia nu știe că este gravidă, numai când simte mișcările fătului, embrionului. Tocmai de aceea este bine ca femeia să cunoască semnele unei gravidități, ca să poată să se îngrijească de la început așa, cum se cuvine pentru a duce fără dureri și fără boală graviditatea la sfârșit și să deie viață unui prunc sănătos și bine dezvoltat. Asupra cauzelor deja care depinde, sănătatea noului născut mai revin. Iată care sunt semnele unei gravidități: îndată ce o femeie a rămas gravidă se petrec anumite schimbări în corpul ei, nu mai este așa cum a fost mai înainte 1. Să simte obosită, nu are poftă de mâncare cum a avut mai înainte. Are gust pentru mâncări cari nu le-a dorit înainte. Menstruația nu mai apare la data regulată sau apare schimbată. 2. Simte schimbare în sânuri (mamele), înțepături, ce n’a simțit înainte. Culoarea împrejurului mugurilor (mameloni) să întunecă. Sânii cresc. 3. Dela 3 luni de sarcină încolo apare secreție în mamele. 4. In partea inferioară (de jos) a abdomenului pântecelui simte o greutate, o tensiune. 5 Are urme dese, ce n’a avut înainte: Bărdaș Petru, Ștefan Crișan, Cormoș loan lui Nicolae, Dumitru Pieșa, Muntean Login, Gheorghe Hăprian, Roăian Gligor, Sintimbrean Traian, Văd, Moldovan Maria, loan Volonciu, Nicolae Radu, Cormoș Nicolae, Porcari Petru, Vecerdi loan, Goada Ion, Muntean Ioan, Văd, Popa Todorița, Ariton Pleșa, Câmpean Ion, Trișan Traian, Dumitru Anghel, George Luca, Văd, Sintmbrean Lucreția, Văd Fazakaș Maria, Vasiu loan, Ureche, Todor, Câmpean Petru, Cricovan Vasile, Văd, Rusan Raveca, Beda Gheorghe, Cormoș Petru, Șerban Gheorghe, Morar Vasile, Tadanof Dumitru Cormoș Nicolae lui Petru, Birólitus, loan Drâmcârean hanciu, Săbau Dumitru, Vădănești, Safta, Pitea Nicolae, Constantin Dreghii, Cioancă loan, loan Cormoș 6. Se poate schimba ordinea scaunelor, cari înainte au fost regulate. Femeia are rome (vărsături). 7. In milocul abdomenului apare o linie brună între ombilic (buric) și pube (osul acoperit cu păr) 8. Abdomenul crește ceea ce femeia observă la îmbrăcat mai bine. 9. Caracterul femeii se schimbă-Toate semnele acestea atrag atențiunea femeii gravide asupra schimbării care se petrece în corpul ei și care este datorită gravidității. La 4 luni și jumătate femeia simte primele mișcări, de obiceiu într-o parte a abdomenului. Este primul semn de viață care-i dă embryonul. De la timpul acesta încolo abdomenul devine vizibil. Ultimele două semne împreună cu pierderea menstrelor (regula, soroc) sunt semnele de certitudine ale gravidității. Celelalte semne înșirate sunt semne subiective care le simte femeia gravidă. Sunt cazuri, în care femeia nu observă schimbările aici înșirate și nu-și cunoaște starea ei până ce nu simte primele mișcări ale embrionului, și atunci alarmată recurge, câteodată, spre nenorocirea ei, la ajutor incompetent ca să se scape de graviditatea care nu vine bine, ceea ce de multe ori plătește cu viața. Iata de ce trebuie să cunoască fiecare femeie starea ei de început de graviditate. — Va urma — Rubrica piătită. Protestul populației orașului Alba-lulia către autoritățile in drept. Fabrica sa raitaliat. GRAVIDITATEA de 8. 0,