Patria, august 1934 (Anul 16, nr. 174-198)

1934-08-01 / nr. 174

Anul al XVI-Ia No. 174 fht*12 Miercuri 1 August 1034 DIRECTOR: Dr. AUREL BUTEANU. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA, Cluj, Strada Regina Maria Nr. 36. TELEFON: 13—31. ABONAMENT: (neia Aprilie iaSi), '-rr -’T» Abonament anual — — — — Lei 700.— Fracţiuni de an, lunar — — — Lei 60.— Pentru funcţionari, anual — — — Lai 600.— Fracţiuni de an, lunar — — — — Lei 50.— Preoţi, învăţători, etudenţi, ţărani, an. Lei 500.— Fracţiuni de an, lunar — — — — Lei 45.— Pt. autorităţi, instituţii, bănci, etc., an. L. 1000.— In străinătate dublu. TAXA POŞTALĂ PLĂTITĂ IN NUMERAR No. 11178/1929 Organ al Perfidurii Naţional Ţărănesc Ce se petrece luările de dictatură de: Ion Mihalache Am cunoscut pe Dollfuss anul trecut, la Viena. Inteligent, de mare talent şi voinţă, s’a ridicat de la director de Cameră agricolă la cancelar. Austria are o situaţie mizeră. Existenţa ei şovăind între aspiraţiile Germaniei, veleităţile Italiei şi interesele mai generale ale Franţei. Silit să facă o politică de echilibristică a alunecat pe terenul dictaturei. Acum câteva luni a fost împins să tragă cu tunul în muncitorimea din Viena, iar alaltăieri şi-a găsit însuşi tragicul sfârşit de la extremiştii de dreapta pe care îi servise distrugând pe socialiştii din stânga. In Germania acum o lună, Hitler îşi împuşcă aproape o sută de şefi ai partizanilor săi, pentru ca astăzi să se menţină, nu se ştie cum şi cât timp cu ajutorul marei industrii şi marii proprietăţi din Germania, Singur Mussolini domină Italia cu geniul său. Mussolini se reazemă însă pe inima şi nevoile maselor din Italia. La noi, forţa de guvernare trebue rezumată pe disciplinarea intereselor şi elementelor viguroase ale naţiunei şi în special ale ţărănimii. Este necesară autoritatea în guvernare. Dar autoritatea se reazimă pe sesizarea şi deslegarea problemelor fundamentale, pe prestigiu şi demnitate, pe voinţă perseverentă şi pe disciplină în casa proprie. Ne propunem a ataca cu curaj toate problemele fundamentale, economice, administrative, financiare, politice, naţionale în măsura în care Constituţia (haină de împrumut, neadaptată corpului nostru naţional şi de aceea atât de batjocorită) s’ar arăta ca un obstacol, înţelegem să nu ne împiedecăm de ea, să o modificăm servindu-ne de căile legale. Să ne grăbim să fim gata cât mai curând, partidul liberal nu mai poate domina situația. Un violent articol al „Universului" împotriva cenzurii BUCUREŞTI, 31 (SIR) — Ziarul că ziarele au destul patriotism şi orice „Universul” publică azi un violent articol împotriva cenzurii cerând guvernului desfiinţarea ei- ,,Universul” arată pere pentru ca să respecte nevoile impuse de cauza națională și fără un control preventiv. _ ,, Grave tulburări de stradă la Cairo LONDRA, 31. — Partizanii politici ai fostului prim-miniistru Nahas paşa, au organizat mari demonstraţii cu prilejul sosirii acestuia în Cairo. Poliţia încercând să împrăştie pe manifestanţi, s’au produs incidente în cursul cărora s’au tras mai multe focuri de revolver. Mai mulţi poliţişti şi manifestanţi sunt grav răniţi. Cercetarea falsificăriiinterogatorului lui Zeletzky — Noulf, comisari regali — BUCUREŞTI, 31. — Eri dimineaţă au fost instalaţi la Consiliul de Război din Capitală dd. col. Chiru şi maiorii Chiriac şi Petrescu, cari vor îndeplini funcţiunea de comisari regali pe tot timpul anchetei falsului comis în procesele verbale ale depoziţiei lui Seletzky. Gen. Uică a trimis o scrisoare cu acest prilej, indemnând pe cei trei comisari regali ca să-şi dea silinţa pen- tru a putea descoperi adevărul şi în această chestiune. Lucrările comisiei de anchetă vor fi date publicității zilnic printr’un comunicat oficial. Numai la pensii sunt restomte de peste 800 milioane Cum va fi lansat Împrumutul Intern BUCUREȘTI, 31 — Ieri au început la ministerul de finanţe lucrările în vederea lansării împrumutului intern, care se va face în luna Septembrie)- Intre alteia s’a hotărât ca să fie primite la subscriere pe valoarea integrală bonurile de impozite- Deasemenea sunt prevăzute o seriede scutiri, de impozite prin trageri la sorţi şi unele posibilităţi de plată cu titlurile noului împrumut la casieriile statului- Acest împrumut va contribui la lichidarea arieratelor statului-BUCUREŞTI. 31. Primind pe o delegaţie a pensionarilor, d- Niţă Constantinescu a arătat că sunt restante la plată pensii în valoare de 800 mii leiîntrucât Casa Pensilor nu dispune de fondurile necesare d- Constantimscu a arătat că nu poate acoperi această sumă din vreun împrumut, aşa după cum sugerase delegaţia. Veniturile, din bugetul extraordinar sunt singurele surse cari vor acoperi această lacumă şi plata pensiilor restante se va face în măsura realizări acestor venituri. Pentru rest se vor emite noui bonuri de impozite IP) Noul ambasador sovietic la Berlin PARIS, 31 (SEN). Ziarul „Petit Parisien“ a primit o informație din Moscova, care arată că fostul ambasador sovietic la Londra, Sokolnikov va fi numit ambasador la Paris în locul decedatului Dowgalewsky. Escadrila sovietici a sosit la Varşovia VARŞOVIA, 31. — Trei avioane uriaşe, aparţinând aviaţiei militare sovietice, au aterizat ieri pe aerodromul din Varşovia. Aviatorilor sovietici lis-a făcut o călduroasă primire. Muzeul Asociaţiunii Gratuit SIBIU. Explozia unui locomobil omoară 7 persoane O gravă nenorocire la Bressuiére în Franţa Paris 31 (Telor). O gravă nenorocire s’a produs ori la o fermă din apropierea localităţii Bressuiére. Din neglijenţa mecanicului un locomobil ce acţiona o maşină de ireerat a făcut explozie omorînd 7 persoane ce se aflau în apropierea maşinei. Alţi numeroşi muncitori au fost răniţi. ln importam consum al noului cazinci austriac Procesul asasinilor lui Dollfuss Fascismul se desolidarizează de mișcarea hitleristă — Presa franceză satisfăcută de munca guvernului Schuschnigg—Schimbări în politica austriacă Italia împotriva numirii lui von Papen la Viena După gravele evenimente de Miercurea trecută, cari ar fi putut zdruncina din temele Austria, ordinea a fost aproape în toate provinciile restabilită, graţie măsurilor luate de guvern. Presa vieneză şi cea străină constată că nu mai este motiv de îngrijorare şi ziarele engleze cer retragerea trupelor italiene şi iugoslave concentrate la graniţa Aurstriei. In ultimele zile oficialitatea germană a dat dovadă că este sincer dispusă să reia relaţiunile de prietenie cu Austria, nu este deci nici un motiv ca forţele armate să demonstreze cu pre- i zenţa lor la graniţele Austriei-Raporturile dintre Austria şi Germania s’au îmbunătăţit în aşa măsură încât, guvernul din Viena ar fi dispus în momentul de faţa să-şi dea agreamentd pentru numirea dlui von Papen ca ministru plenipotenţiar al Germaniei la Viena- Acordarea agreamentului, guvernul din Viena îl condiţionează de obligaţiunea Germaniei de a desfinţa l£egiunde austriece, de a insolva centrul de propagandă austriacă de la München şi de recunoaşterea oficială a independenţei Austriei. In timp ce lumea politică este în plină fierbere, populaţia Austriei adânc impresionată de cele întâmplate, participă îndurerată la înmormântarea victimelor loviturii de stat- Serviciul divin oficiat în Lomul Sf. Ştefan pentru odihna sufletească a cancelarului Dollfuss şi înmormântarea victimelor căzute din rândul forţelor publice în timpul luptelor dela Leben, s’au transformat în triste solemnităţi în care spitalul de solidaritate austriacă s’a manifestat mai puternic ca oricând. PRETUTINDENI SE IAU ÎNTINSE MASURI DE PAZA Guvernul austriac pentru a preveni orice nou atac din partea naţionalaorialiştilor, a hotărît să ia întinse măsuri de pază- In toate provinciile unde naiziştii dispun de oarecari forţe, s’au trimis trupe şi s’au întărit garnizoanele, localităţilor ameninţate- Mai multe batalioane de ale Heimwehrului au fost trimise în Garinthia, în ajutorul trupelor de acolo pentru a lchida definitiv răscoala nazistă, care persistă încă în unele mici localităţi. Odată cu măsurile de pază s’au operat numeroase arestări în rândurile nat-soc Directorul societăţii Alpina Montangesellschaft şi mai mulţi ingineri au fst arestaţii deoarece s’a dovedit că 1500 de muncitori înarmaţi de societate au format nucleul Răscoalei de Miercuri. O NOUA INTERPELARE IN PARLAMENTUL ENGLEZ ÎN CHESTIUNEA AUSTRIEI LONDRA, 31 (Rador). Mai mulţi deputaţi au interpelat azi în Camera comunelor pe ministrul de externe sir John Simon, întrebându-l dacă guvernul austriac a furnizat ministerului de externe britanic dovezi, stabilind răspunderea germană în evenimentele din Austria. , Sir John Simon a răspuns afirmativ arătând că guvernul britanic este în posesiunea unor asemenea dovezi, care arată iniţiativa germană în propaganda şi atentatele din Austria. Guvernul dinViena şi-a exprimat însă dorinţa ca nici o putere să nu intervină in interesul Austriei Marea Britanie va respecta această dorinţă şi menţinând punctul de vedere exprimat de sir John Simon într’o trecută şedință a Camerei comunelor, se va mărgini la un avertisment pe care îl vor da în comun marile puteri guvernului din Berlin. , ___ Masca mortuară a defunctului cancelar Fascismul se desolidarizează de mişcarea hitleristă Ziarele engleze relevă violenţa de limbaj a presei Haliene cu care tratează evenimentele din Austria. Se crede că fascismul, care vede falimentul şi discreditul complet al hitlerismului pe care la încurajat timp îndelungat, încearcă acum să se desolidarizeze de mişcarea naţional-socialistă, atât cât mai este timp. Un alt fenomen curios este că ziarul „Observer” care a fost singurul după război care a susţinut Germania, publică acum articole extrem de violente la adresa hitlerismului, pe care îl consideră ca dușmanul principal al omenirei civilizate. Tribunalul marţial din Viena va judeca pe toji rebelii Tribunalul marţial din Viena, care a fost compus după cum am arătat, dintr’un magistrat de carieră şi trei ofiţeri ai armatei federale, îşi va încet în curând activitatea. Curtea marţială în baza dispoziţiunilor primite va judeca pe toţi rebelii din întreaga Austrie, nu numai pe insurgenţii arestaţi la Viena. Din primele declaraţii făcute de rebeli, reiasă că aceştia au adoptat tactica de a prezenta cele întâmplate ca o acţiune inspirată din motive personale. A ,, PRESA FRANCEZA A PRIMIT CU SATISFACŢIE NUMIREA , NOULUI GUVERN PARIS, 31 (SEN). — Cercurile politice franceze au primit cu satisfacţie numirea noului guvern. Ziarele constată că în linii generale guvernul a rămas neschimbat şi este cea mai bună garanţă că opera lui Dollfuss pentru asigurarea independenţei Austriei va fi continuată şi de noul cabinet. Noul cancelar Schuschnigg a dat dovada capacităţii sale în primele ore ale răscoalei, când cu sânge rece şi un tact deosebit a ştiut să ia măsurile ce le dictau împrejurările. Situaţia noului cancelar este mult mai uşoară, întrucât masele muncitorești îl simpatizează mai mult decât pe defunctul cancelar Dollfuss. Cabinetul a fost completat ieri după masă prin numirea lui Joseph Reiter, șeful provincial al Austriei de Jos, în fruntea ministrului, agriculturii, iar d. Hammerstein Eckwerth, a fost numit subsecretar de stat al siguranței publice. Ambii au depus ieri jurământul. Un grup de rebeli s‘a fortificat în regiunea muntoasă dela graniţa iugoslav. In urma măsurilor energice luate devernul federal a dispus ca artileria să guvern, aproape întreaga Carinthie a între în funcţiune şi să-i scoată din populaţii curăţată de bandele naziste. Un singur grup de insurgenţi s’a retras în regiunea muntoasă de lângă graniţa iugoslavă şi s’a fortificat între stânci- Gii z*ţni-Cum s’ar putea întâmpla ca proectilele să treacă şi pe teritorul iugoslav, guvernul din Viena a cerut autorizaţia Iugoslaviei să facă uz de artilerie- A început procesul alui Dollfuss Viena, 31 (Rador). — Ieri a început in faţa Curţii marţiale din Viena procesul asasinilor lui Dollfuss, a fostului caporal Otto Panetta şi a electrotehnicianului Holzweber, cari au comandat grupul de rebeli care s’a introdus în palatul cancelaria! Panetta a ascultat palid rechizitorul din care renaisă că a recunoscut că a tras două focuri de revolver asupra lui Dollfuss. Panetta dă apoi lămuriri asupra invadării palatului cancelaria! Este audiat apoi ministrul de interne colonelul Fey, care la întrebarea apărării, a recunoscut că a promis rebelilor, că nu-i, va urmări, dar aceasta numai în cazul când n’ar fi ucis pe nimenea. Dezbaterile procesului au durat tot- Ces‘ahotiric li primul consiliu ae miniştri (Serviciul nostru special). VIENA, 31 (Telor). — Membrii cabinetului Schuschnigg s’au întrunit ieri după masă într’un consiliu de miniştri, care a discutat importante probleme în legătură cu situaţia din Austria. 1 I x.«ti UM Cu toate că chestiunea acordării agreamentului pentru, numirea lui von Papen a figurat pe ordinea de zi a Consiliului, nu s’a luat încă nici o hotărîre în această privinţă. Subsecretarul de stat al apărării naţionale şi acel al siguranţei publice, au făcut apoi un raport asupra situaţiei arătând că rezistenţa rebelilor a slăbit pretutindeni şi că în scurt timp întreaga Austrie va fi curăţită de răsculaţi. Consiliul a hotărît să aducă apoi legi speciale împotriva răsculaţilor. Una din dispoziţiunile pe cari le va cuprinde noua lege va fi că acei insurgenţi cari nu s’au făcut vinovaţi decât de delicte mai mici, să fie internaţi într’un lagăr de concentrare şi să fie obligaţi să execute lucrări publice. Apoi o altă lege va dispune confiscarea averilor tuturor acelora cari au participat la lovitura de stat din săptămâna trecută. . SUBSECRETARUL DE STAT TAUSCHITZ VA PLECA MINISTRU PLENIPOTENŢIAR LA BERLIN La sfârşitul consiliului, cancelarul Schuschnigg, a rugat pe subsecretarul Continuare pe pagina 4-a Hoitul din apele Someşului CLUJ. 31. Duminecile şi sărbătorile sunt minunate ocazii de evadare din faţa căldurii încropte a oraşului cu asfalturi încinse, în verdele reconfortant şi adumbrit al poenelor de pe malul SomeşuluiPopulaţia în dese şi interminabile pâlcuri se refugiază sub răcoarea salcilor de pe ape, respirând, aerul zdravăn şi sănătos al câmpurilor cu miros de fân şi cântece de paseri Regiunile Clujului, în special cele de pe Someş în sus cu pitorescul lor, rustic oferă minunate prilejuri de reculegere pentru oamenii istoviţi de greul şi necazurile unei săptămâni de încordată şi obositoare muncă- Weekend ul de acestea duminecale atrag mai bine de jumătate din populaţia oraşului nostru ahtiată după aer şi lumină. Prinşi de puhoiul excursioniştilor de zi, în splendorile naturii, am poposit şi noi sul răchiţele, cu răcoroase umbre de pe ţărmul Someşului. Priveliştea ne-a încântatIn tufiş prim dese familii au ridicat corturi şi au făcut focuri pentru fleicile aduse de acasă, copiii luăndu-se la întrecere cu fluturii Unerii pârjajindu-se la soare şi bătrâni încremeniţi cu imense pălării de pere pe cap pescuind cu undiţa pe mal - - -Dar iată că idila noastră rustică la un moment dat a fost tulburată- Un vânt răzleţ care a furat polenul florlor şi ni l-a adus nouă, ne-a adus şi miros pestilenţial de stârv, ascuns cine ştie unde în pădurea de tufişuri. Sufocantul miros ne a determinat să căutăm hoitul şi să-l îndepărtăm din paradisul nostru duminecal. L-am căutat şi ham găsit. Dar nu în desişul arborilor, nici în tufişul iazurilor, ci în apele verzi ale Someşului, sub forma unui cal de mai multe săptămâni intrat în putrefacţie, stârv mâncat de ciori şi lins de valuri- Duhoarea a pus stăpânire pe întreaga regiune, infectând atmosfera-Hoitul culcat în apele Someşului se află cam la 3 km. distanţă de stavilă-1 Deci din sus de oraş şi evident din sus de ştrandul în care zilnic se scaldă sute şi mii de persoane. Dacă n’ar fi vorba decât de un stârv al unui animal recent înecat, n’am face un atât de mare caz din asta. Am atrage binevoitoarea atenţie a celor în drept pentru a-l ridica şi a-l îndepărta. Dar hoitid descoperit de ei infectează apele Someşului de cel puţin o lună- Iată de ce revolta noastră nu cunoaşte margini. Pentru că această neglijenţă a celor însărcinaţi cu controlul răului se poate uşor răzbuna pe populaţia oraşului nostru, ameninţată să fie infectată, de microbii stârvului. In fruntea serviciului sanitar al oraşului nostru se află un distins medic, plin de dragoste şi râvnă faţă de problemele sanitare ale municipiului. Eddi Vlad- Lui ne adresăm cu rugămintea de a lua imediate măsuri pentru îndepărtarea pericolului care ameninţă pe toţi vizitatorii ştrandului şi excursioniştii de sfârşit de săptămână. Sperăm că apelul nostru nu va fi un strigăt în pustiu şi că el va găsi înţelegerea şi bunăvoinţa celor în drept. (v. rd) Triumful P. N. Ţ. la alegerile comunale din Bucovina Cernăuţi, 31. — Zilele trecute s’au făcut alegeri comunale în 9 comune ale judeţului Câmpulung. In comunele Ostă noaptea şi vor continua azi la ora 1 ta, Ciumărna, Negrileasa, Valea Boui 9 dimineaţa. lui, Capul Codrului şi Păltinoasa, listele partidului naţional ţărănesc au întrunit majoritatea covârşitoare a voturilor. Chiar şi în celelalte 3 comune partidul naţional-ţărănesc a luat câte 4 din 10 mandate. Liberalii au încheiat cartel cu alte grupări politice, întrebuinţând cunoscutele mijloace electoral® şi totuşi au fost înfrânți. D. Slăvescu soseşte Miercuri in țară BUCUREŞTI, 31. (SIR.) D. Victor* Slăvescu, ministrul finanţelor, care urma ca să sosească aseară în Capitală, venind de la Paris, nu se va reîntoarce decât Miercuri, întrucât dsa a rămas câteva zile la St. Martin, fiind oaspetele dlui N. Titulescu______________ Clifii inpeg. 4-a Ultimele telegrame din ţară şi străinătate