Pentru Socialism, aprilie 1961 (Anul 12, nr. 2243-2268)

1961-04-23 / nr. 2262

Duminică, 23 aprilie 1961 Un nou avînt creșterii animalelor (Urmare din pag. la) sului de umiditate. De asemenea, trebuiee să acorde o atenție mai mare organizării conveierului verde pentru a completa furajele verzi necesare animalelor în tot timpul anului, îmbunătățirii calitații fînețelor, de asemenea, trebuie să i se dea atenția cuvenită. Experiența cîștigată în anii trecuți de gospodăriile agricole colective din regiunea noastră dovedește că porumbul oiloz constituie o rezervă însemnată pentru creșterea rapidă a producției de lapte și carne. In iarna anului trecut în numeroase gospodării agricole colective — printre care și cea din Acîș — producția medie zilnică de lapte de fiecare mursă a fost de 10—12 litri, îacă ca urmare în mare măsură a furajării vacilor cu porumb șiloz. De aceea, proporțional cu creșterea numărului de animale să se asigure în fiecare gospodărie colectivă obținerea unei cantități de porumb șiloz de cel puțin 15—16 tone pentru fiecare vacă furajată. Pe lângă o bună asigurare a furajelor, va trebui să se acorde o atenție deosebită construirii de adăposturi pentru animalele existente, cât și pentru cele ce se vor procura în acest an. In sprijinul gospodăriilor agricole colective statul a alocat o sumă însemnată de bani sub formă de credite în vederea ridicării de construcții, pe lângă faptul că gospodăriile colective primesc materiale de construcții, prin repartiție, la prețuri avantajoase. Trebuiesc luate măsuri acolo unde încă nu a început ridicarea de adăposturi pentru animale, pentru ca această lucrare să înceapă neîntîrziat, să fie făcută în așa fel incit cel tîrziu la sfirșitul lunii septembrie toate adăposturile să fie terminate. Pentru realizarea planului de Construcții și în același timp în scopul efectuării de construcții ieftine și bune, trebuie mobilizați colectiviștii pentru procurarea materialului necesar, pe cit posibil, din resurse locale. Rezultatele obținute de gospodăriile agricole de stat din regiunea noastră au dovedit marile avantaje ale stabulației libere a tineretului taurin. In scopul creșterii de animale Sănătoase și cu o bună productivitate se recomandă gospodăriilor agricole colective să introducă pe o scară cit mai largă acest fel de stabulație a animalelor tinere. Construirea adăposturilor sănătoase și trainice este strîns legată de o judicioasă amplasare a lor. La amplasarea construcțiilor se va avea în vedere planul de perspectivă al dezvoltării gospodăriilor colective, construcțiile fiind amplasate în locurile cele mai corespunzătoare și să fie cit mai grupate pentru a nu se irosi suprafețe mari de teren. In vederea traducerii în viață a prevederilor recentei a partidului și guvernului hotărîri privind dezvoltarea creșterii animalelor, inginerii agronomi și zootehniști, medicii veterinari au obligația să fie mereu în mijlocul colectiviștilor, dînd îndrumări calificate privind buna îngrijire și furajare a animalelor, extinderea selecției, a metodelor inaintate de reproducție și îndeosebi a insămințărilor artificiale, ingrijindu-se în permanență și de starea sănătății animalelor. Deosebit de important este faptul ca in sectorul zootehnic al gospodăriilor agricole colective să lucreze oameni capabili, cu dragoste pentru munca ce li s-a încredințat, și dornici de a-și ridica mereu calificarea. Trebuie să se asigure ca la fermele de animale să lucreze cei mai buni colectiviști, oameni cei mai de nădejde ai gospodăriilor colective. Consiliile de conducere să asigure trecerea neintîrziată în toate gospodăriile colective la aplicarea retribuirii muncii celor ce lucrează în sectorul zootehnic după producțiile obținute. In cinstea glorioasei aniversări a 40 de ani de la înființarea partidului nostru, toate gospodăriile agricole colective s-au angajat ca pe lingă sporirea producției agricole vegetale obțină rezultate frumoase și si creșterea numărului de animalale și a productivității lor. Posibilitățile mari create de partid și rezultatele obținute până acum sunt o dovadă grăitoare că în regiunea noastră sectorul zootehnic se dezvoltă flrtiginos. Metodele crescătorilor de animale fruntași trebuie să fie larg cunoscute și aplicate de cet mai mulți crescători de animale din gospodăriile colective, pentru ca fiecare să poată obține rezultate tot mai bune în privința dezvoltării sectorului zootehnic și al întăririi economico-organizatorice a gospodăriilor agricole colective, PENTRU SOCIALISM Au plantat pomi fructiferi Printre angajamentele lucrătorilor gospodăriei agricole de stat din Sighet luate în întrecerea desfășurată in cinstea aniversării partidului a fost și acela de a se planta în timp optim 25 hectare cu pomi fructiferi. Angajamentul acesta a fost îndeplinit întocmai. La plantarea Suprafeței de mai sus s-au folosit cele mai potrivite soiuri de meri, printre care Ionathan în proporție de 43 la sută, Sóvári — 20 la Sută. O dată cu plantarea pomilor s-au administrat in sol și îngrășămintele necesare. Pentru calitatea bună a lucrărilor se evidențiază lucrătorii Gavrilă Popan, Nicolae Manoleac, Ilie Duleu și alții. Ilie Furnigă maistru Prin cabanele și casele de odihnă din regiune La complexul turistic Borșa, cabanele Izvoarele, Lacul Bodii, Agriș, Puzdra, ca și la casele de odihnă din regiune, se fac pregătiri pentru a asigura oamenilor muncii condiții de odihnă tot mai bune. Prin grija sfatului popular regional, care a luat din timp o serie de măsuri, capacitatea cabanelor turistice (existente în cadrul complexului Borșa, a grupului de cabane Izvoarele și la Lacul Bodi) a crescut în acest an cu aproape 200 de locuri. De asemenea, au fost reparate și reamenajate pavilioanele caselor de odihnă de la Usturoi, Cărbunari și Puturoasa, iar la băile Apa Sărată s-au executat lucrări pentru dublarea debitului de apă necesară tratării afecțiunilor reumatologice. Totodată, 6 cabane au fost dotate cu aparate de radio (Stradivari—3), iar alte 5 cu instalații frigorifice de mare capacitate pentru alimente și răcoritoare. Prin darea în exploatare a drumurilor construite prin muncă voluntară de către cetățenii orașelor Baia Mare și Baia Sprie s-au creat posibilități de transport cu autovehicule la Lacul Bodi și băile Usturoi. In jurul cabanelor se amenajează parcuri și spații verzi. Pentru oamenii muncii care vin la odihnă și tratament stau la dispoziție cantine bine amenajate, piste de dans și biblioteci însumînd peste 10.000 de volume. De la începutul anului și pină la 15 aprilie la cabanele și casele de odihnă din regiune și-au petrecut timpul liber peste 5.000 de oameni ai muncii. __“«>țT A:***'' «•> ' Sub îndrumarea șefului de echipă Gheorghe Farmati de la Combinatul „1 Mai“ Satu Mare, tinărul Gheza Molnár învață cum să execute tapițarea unui recameu, xx>ooooooooooo< ARCUD. Ziua de 16 aprilie a fost declarată zi a muncii patriotice. In această zi peste 200 de tineri încadrați în cele 7 brigăzi atemiste de muncă patriotică au pornit dis-de-dimineață cu drapele și cintece spre obiectivele planificate. O parte din tineri au curățat de mărăcini și au împrăștiat mușuroaiele de cîrlițe de pe o suprafață de 283 ha pășune, alții au amenajat trei ronduri cu flori în centrul comunei, iar alții au colectat 4.000 kg fier vechi. Au muncit cu mult elan brigăzile conduse de tinerii Ioan Rusu, Mihai Pop, Maria Lucaci și altele. Individual s-au evidențiat tinerii Margareta Lieb, Liviu Sălăjean, Gheorghe Panaș și Tudor Dragomir. Gheorghe Lăpuște activist U.T.M. ib__iET: La chemarea comitetului comunal U.T.M. din Rona de Sus, tinerii din organizațiile U.T.M. au participat loooooooooooooo în luna aprilie la o serie de acțiuni obștești. Printre acestea amintim: lucrări de împăduriri pe o suprafață de două ha, colectarea a 2.000 kg fier vechi și repararea a 2 km drum raional. In fruntea muncilor s-au situat tinerii din organizațiile U.T.M. Coștiui și Rona de Sus. Petru Ștețiu Năneșteanu activist U.T.M. ★ VIȘEU DE SUS. In Baia Borșa se desfășoară o susținută întrecere pentru înfrumusețarea comunei. Printre altele, aici S3 reamenajează șoseaua principală pe o lungime de 4 km. In ultimele zile aici s-au cărat însemnate cantități de piatră și zgură. La ultima acțiune de reamenajare a șoselei au participat 197 de cetățeni, în frunte cu deputatul Dumitru Timiș Butan. Cu acest prilej s-au economisit aproape 4.000 lei. Niculina Parnavel telefonistă ‘vvCCCvCvA@w* A. AAAAAAA ^ Carnet cultural din Sălsig Pregătiri pentru sărbătoare marea Pentru a întîmpina intr-un cadru festiv rar de 8 Mai, activiștii culturali din comuna Sălsig fac pregătiri intense. Brigada artistică de agitație lucrează la un nou program închinat luptei glorioase a partidului și succeselor obținute în construirea socialismului. La căminul cultural există amenajată într-un colț o expoziție de cărți pe tema: „Gloriosul drum al P.M.R. în lupta pentru bunăstarea poporului“. Se pot vedea aici volume de documente ale partidului, ca și cărți de beletristică oglindind lupta comuniștilor pentru construirea noii societăți. Sunt expuse aici cărți ca: „Nopți înfrigurate“ de Aurel Mihale, „Străinul“ de Titus Popovici etc. In zilele acestea va fi organizată o expoziție de cărți și în vitrina cooperativei. Tot în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea partidului au fost organizate seri de lectură cu tineretul in cadrul cărora s-au prezentat cărți ca: „Amintiri despre primul Congres al partidului“, „Amintiri despre Doftana“ și altele. De la asemenea manifestări mulți utemiști, ca Ștefan Kiss, Vasile Bancoș sau Firuca Luca au avut multe de învățat. Cititori constanți ai bibliotecii Deși lucrările agricole sînt în toi și țărănimea muncitoare este foarte ocupată cu munca cîmpului, biblioteca din Sălsig cunoaște o vie afluență de cititori. In ziua de 18 aprilie, de exemplu, au intrat în bibliotecă pentru a împrumuta cărți nu mai puțin de 44 oameni din sat. Tovarășul Gheorghe Luca, un tînăr care se pregătește temeinic în domeniul științelor politice, a cerut lucrările Congresului al III-lea al P.M.R. Colectivistul Mihai Văleanu, in vîrstă de 41 de ani, a ieșit din bibliotecă cu două cărți la subțioară: „Organizarea și retribuirea muncii în G.A.C.“ și „Se prăbușește sistemul colonialist“. Maria Zah, ca o mamă grijulie ce este, a venit să împrumute cartea „Alimentația copilului“. Ca rezultat al diferitelor cercuri sanitare și de cultură generală organizate pină în prezent, femeile din Sălsig își dau seama de importanța respectării normelor și prescripțiilor medicale. In sfîrșit, mai către seară a sosit la bibliotecă și Gheorghe Ardelean, colectivist, în vîrstă de 48 de ani. De astă dată el n-a mai împrumutat ca de obicei poezii, ci un volum de proză. Faptul că biblioteca are atiția cititori nu este întîmplător. Bibliotecarul, tovarășul Vasile Chirilă, se străduiește să organizeze cu cititorii acțiuni interesante: prezentări de cărți, recenzii, iar cu ajutorul școlii — seri literare. Oamenii s-au obișnuit să se adune la cămin în fiecare seară, unii participă la cite o lectură în colectiv, alții joacă șah sau citesc reviste. In unele seri poți întîlni la bibliotecă un număr de 50 de oameni, vîrstnici și tineri, femei și bărbați. MAGDA SIRCA înfrumusețează orașul In a doua sesiune ordinară a Sfatului popular orășenesc Sighet, care a avut loc recent, s-a dezbătut problema gospodăririi și înfrumusețării orașului. încă de a doua zi, răspunzînd chemării sfatului popular, numeroși locuitori au participat un număr mare la acțiunile organizate în acest scop. Aproape 160 de salariați de la C.F.R. mișcare, secția L. 9 și remiza de locomotive au prestat circa 480 de muncă voluntară la amenajarea parcului din strada Gh. Doja și la a celui din strada L. Tolstoi. 30 de elevi de la școala elementară de 7 ani nr. 4 au lucrat la amenajarea parcului din strada Bogdan Vodă. 336 de ore de muncă voluntară au făcut elevii școlii silvice la parcul din strada Gheorghe Doja, unde au săpat gropi și au plantat numeroși arbori decorativi. Pentru a da un nou impuls acțiunilor întreprinse pentru înfrumusețarea orașului în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea partidului, locuitorii din circumscripția nr. 28 au chemat la întrecere celelalte circumscripții, avînd ca obiective : menținerea curățeniei străzilor și a terenurilor virane; repararea și vopsirea fațadelor la case, extinderea zonelor verzi și plantarea de flori; Întreținerea in condiții optime a fondului de locuințe etc. Andrei Năsui coresp. voluntar In cartierul I. V. Stalin din Baia Mare se lucrează intens la amenajarea zonelor verzi și a parcurilor din jurul blocurilor. PE SCURT , Consiliul de conducere al cooperativei din Livada a hotărît construirea unui nou magazin în satul Dumbrava. In acest scop s-a format și un comitet care să coordoneze lucrările. A început deja transportarea pietrei necesare fundamentului noii clădiri. (De la Nicolae Muscan — instructor U.R.C.C.) ★ Zilele trecute în circumscripția nr. 2 din comuna Giulești (Sighet), prin muncă voluntară locuitorii au terminat de reparat drumul ce leagă comuna de halta C.F.F. Pentru această lucrare au fost transportați 105 m. c. de piatră; cu acest prilej s-a pavat și strada. (De la Ștefan Lăcătuș — director al căminului cultural.) ★ Pionierii din Lucăcești au făcut zilele acestea o vizită prietenească celor din satul Fersig. Cu această ocazie ei au prezentat aci și un reușit program artistic, care a cuprins printre altele: corurile „Republică, măreață vatră“, „Partid, soare de mai“) recitările „Slavă eroilor Doftanei“ de M. Banuș, „Patria“ de M. Beniuc, dansuri populare romînești și sovietice și piesa „Viscolul și primăvara“. (De la Grigore Mureșan — profesor.) Luni, 24 aprilie 1961 CINEMATOGRAFE: BAIA MARE — Minerul : Rose-Marie ; Flacăra: Minciuna: Tineretului : Primăvara : 1 Mai : Copiii minune: SATU MARE — Victoria : Nu vreau să mă însor ; Popular : Căpitanul Dabac ; Metalul : Revolta peonilor. SPRIE : Prințesa cu steaua BAIA de aur. BAIAT : O lecție a istoriei. BERVENI : Intîlnire cu viața. CĂRȚI — Popular : Nopțile Cabiriei . 23 August : Legea e lege. CEHU SILVANIEI : Marile familii. CAVNIC — Minerul : Mizerabilii (seria a II-a) . Gutinul : De sîmbătă pînă luni. HALMEU: Sînge alb. NEGREȘTI : Pe jos spre rai. SIGHET : Torero: ȘOMCUTA MARE: Haiducii din Rio-Frio. SEINI : Căsnicia Lorentz. SANISLAU: Moartea-a șa. TĂȘNAD : Enrico Caruso. TG. LAPUȘ : Marile familii. VIȘEU DE SUS: Pescarii din arhipelag. Lun\, 24 aprilie 1961 PROGRAMUL I 5.00 Radiojurnal, buletin meteorologic. 5.10 Cintece și jocuri. 5.30 Secția de gimnastică. 5.40 Muzică ușoară. 6.00 Știri sportive. 6.10 Melodii populare romînești. 6.30 Emisiune pentru sate. 6.45 Salut voios de pionier. 7.00 Radiojurnal. 7.15 Muzică instrumentală. 7.30 Sfatul medicului. 7.35 Anunțuri și muzică. 7.45 Muzică de estradă. 8.00 Din presa de astăzi. 8.30 Concert popular. 9.00 Muzică ușoară sovietică. 9.30 „Tinerețea ne e dragă“. 10.00 Cîntă corul de copii al Radioteleviziunii dirijat de Elena Vicică. In program noi înregistrări. 10.25 Din cîntecele și dansurile popoarelor. 11.00 Buletin de știri. 11.03 Cvartetul pentru pian și coarde înl Re minor de Sigismund Noskovski. 11.40 Muzică ușoară. 12.00 Lucrări în pregătire. „Dobrogea în marș“ de Petru Vintilă. 12.20 Muzică simfonică. 13.00 Buletin de știri. 13.05 Arii și duete din operete. 13.45 Cotele apelor Dunării. 14.00 Muzică populară romînească interpretată de Ileana Constantinescu și Nelu Orian. 14.30 Muzică de estradă. 15.00 Buletin de știri. 15.05 Recomandări din program. 15.10 Muzică ușoară interpretată de Roxana Matei (voce) și Jean Iorescu (vioară). 15.30 Sonata în La bemol major pentru clarinet și pian de Reger. 15.50 Note de lector. 16.00 Soliști din țări socialiste, oaspeți ai scenelor noastre. 16.30 Muzică populară. 17.00 Radiojurnal și buletin meteorologic. 17.15 Noi cintece scrise în cinstea glorioasei aniversări a partidului. 17.30 Roza vînturilor. „Pe harta nouă a patriei“. 18.00 Program muzical pentru fruntașii în producție din industrie și agricultură. 18.30 Almanah științific. 19.00 Buletin de știri. 19.05 Simfonia „Primăverii“ de Marțian Negrea. 19.44 „Viață nouă, cîntec nou“, program de cîntece populare romînești. 20.00 Radiojurnal. 20.20 Noapte bună, copii: „Galeșii înfumurați“ de Evghenii Permiak. 20.30 Muzică de estradă. 20.45 Tribuna Radio. 21.00 Orchestre de muzică ușoară. 21.30 Ciclul „Sonate pentru vioară și pian de Beethoven“. 22.00 Radiojurnal, buletin meteorof jle și sport. 22.30 Concert de muzică corală romînească. 23.00 Cîntă orchestra simfonică de stat a Uniunii Sovietice. 23.52-23.55 Buletin de știri, PROGRAMUL II 14.00 Buletin de știri. 14.03 Recomandări din pgram. 11.08 .Cîntă Livia Lizeann, Traian Popescu și Alexandru Racolța, soliști ai Operei de Stat din Cluj. 14.30 Muzică populară românească. 15.00 „Piese simfonice de tineri compozitori romîni“. 15.30 Muzică ușoară interpretată de soliști și formații de amatori. 16.00 Radiojurnal și buletin meteorologic. 16.15 Din cîntecele de luptă ale popoarelor. 16.30 Vorbește Moscova. 17.00 „Primăvara în melodiile compozitorilor de muzică ușoară“. 17.30 Sfatul medicului. 17.35 Noi înregistrări de muzică populară primite din partea Radioteleviziunii țări socialiste. 18.00 Buletin din de știri. 18.05 Carnet de reporter. 18.15 Cintă corul popular rus de stat „Piatnițki“. Emisiune primită de la Radioteleviziunea sovietică cu prilejul împlinirii a 50 de ani de activitate a corului. 18.35 „Momente muzicale“ de Schubert. 19.00 Anunțuri, reclame, muzică. 19.30 Inovatori și inovații. 19.40 Cîntecul săptămînii. 19.50 Dansuri din operete. 20.10 Muzică corală clasică. 20.30 Curs de inițiere muzicală. 21.00 Radiojurnal și buletin meteorologic. 21.15 Soliști și formații artistice de amatori. 21.30 „Pentru fericirea poporului“ — pagini literare. 21.55 Concert de muzică ușoară. 22.30 Selecțiuni din opera „Aida" de Verdi. 23.00 Radiojurnal. 23.15-24.00 Concert de estradă. 11 ANUNȚ Conducerea Muzeului regional Maramureș apelează la persoanele care dețin documente privind mișcarea muncitorească (articole de ziare, manifeste, afișe, insigne etc.) să le trimită Muzeului regional Baia Mare, str. 1 Mai nr. 8, regional oaia uitndj cu« x n*»* ^ o oo<x><xx>ock><x>ooo<x>oooo<x>o<x><><x><>o<><>c><>o<x><>o<x><><x><x>oj Cumpărați cu încredere MOBILELE ‘ confecționate de întreprinderea ARTA LEMNULUI” —— SATU MARE--------— care se găsesc de vînzare la toate magazinele de specialitate din regiune. ‹x>o<xxxx>ooooo<xxxxx>o<>coo<>ooo<><>oo<z&o<x>oog><xx>oooqoo< I Fabrica „1 Septembrie“ --------— Satu Mare ;=====---angajează imediatără concurs — un inginer mecanic pentru funcția de șef al serviciului producție; — un inginer metalurg pentru laboratorul metalurgic; — un inginer mecanic pentru laboratorul termotehnic; — 2 ingineri proiectanți pentru serviciul tehnic, — 4 tehnicieni cu școala tehnică metalurgică. Informații suplimentare se pot primi de la serviciul organizarea și normarea muncii al întreprinderii, La 26 aprilie 1961 CONCURS SPECIAL r()ea nn expert cu premii fixe în bani de : 75.000 lei, 50.000 lei, 35.000 lei, 25.000 lei, 10.000 lei, 2.500 lei, 2 extrageri de cîte 8 numere. IM. „MARAMUREȘ“ din Baia Mare se angajează imediat: și 1. Control financiar intern• 1. Tehnician l topograf • 5. Inginer electroenergetic și electrotehnc ;> ............... Informații și detalii se pot obține zilnic la servi ••ciul personului I. R. I. Maramureș in localitatea ;; Baia Mare, Strada 8 Martie nr. 1, Telefon 1950. 14