Pentru Socialism, octombrie 1966 (Anul 16, nr. 3948-3973)

1966-10-14 / nr. 3959

N ) CBN ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.C.R. $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ ALEGERILE ÎN ORGANIZAȚIILE DE PARTID Ne aflăm în preajma unui moment important în viața organizațiilor de partid. Intre 15 octombrie și 20 decembrie vor avea loc adunările de dări de seamă și alegeri, începînd de la grupele de partid și pînă la organizațiile regionale de partid inclusiv. Aceste alegeri se desfășoară în condițiile muncii pline de avînt a întregului popor pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al P.C.R., pentru realizarea obiectivelor cincinalului. Rolul lor constă în a alege noua componență a organelor locale de partid, a determina continua ridicare a nivelului muncii organizațiilor de partid, creșterea forței lor de mobilizare a maselor la înfăptuirea politicii partidului nostru. Așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu: „Hotăritor pentru dezvoltarea rolului conducător al partidului în etapa actuală este ridicarea continuă a nivelului politico-ideologic și cultural al tuturor comuniștilor, perfecționarea pregătirii lor profesionale, situarea lor în primele rînduri ale eforturilor poporului pentru perfecționarea activității economice, pentru modernizarea producției, pentru răspîndirea largă a științei și tehnicii in toate domeniile de activitate. Prin capacitatea, energia și priceperea lor, membrii de partid trebuie să exercite pretutindeni o puternică influență asupra tuturor oamenilor muncii, făcînd din fiecare organizație de partid forța dinamică a colectivelor din fabrici și uzine, din instituții, din agricultură". Expresie grăitoare a profundului democratism caracteristic partidului nostru, în viața căruia s-a statornicit practica de a antrena roasa largă a comuniștilor la dezbaterea problemelor fundamentale ale activității partidului, la elaborarea liniei sale politice, adunările pentru dări de seamă și alegeri prilejuiesc analizarea activității fiecărei organizații de partid, aprecierea acesteia în lumina sarcinilor actuale. Esențial pentru buna desfășurare a adunărilor de alegeri este ca ele să nu se limiteze la un bilanț al realizărilor, ci să pună în centrul atenției sarcinile actuale și cele de viitor, precum și modul de a le soluționa. In mod firesc, în fața organizațiilor de partid se ridică nenumărate probleme din cele mai variate, înseamnă oare că adunările de alegeri trebuie să dezbată „cîte puțin din toate"? Fără îndoială că nu. Rodnicia unei adunări depinde nu de numărul problemelor discutate sau al celor înscriși la cuvînt, ci de profunzimea dezbaterii, de concluziile desprinse, de măsurile practice pe care le-a indicat. Tocmai de aceea, este important ca dezbaterile să fie astfel orientate încît din mulțimea problemelor și sarcinilor să concentreze atenția spre acele probleme concrete și spre acele verigi ale muncii de partid de care depinde progresul general în unitatea respectivă. Articol apărut în „Scînteia" nr. 7130. Spirit analitic, caracter concret, combativitate, conciziune — iată calități care trebuie să caracterizeze fiecare dare de seamă. Pentru a stîrni interes și o participare vie la discuții ea nu trebuie să se limiteze la înșiruirea rezultatelor și sarcinilor; tratarea problemelor la modul general este tot atît de lipsită de eficacitate ca și aglomerarea de cifre și fapte lipsite de analiză și interpretare. Rolul dării de seamă este de a pătrunde în miezul problemelor, a arăta ce concluzii se desprind din experiența acumulată, ce cauze au determinat anumite deficiențe, cum pot fi înlăturate, ce trebuie făcut pentru perfecționarea muncii de partid. Care sunt problemele care trebuie să stea în centrul dezbaterilor adunărilor de alegeri? (Continuare în pag. a 3-a) Instantaneu fotografic realizat într-una din secțiile Fabricii „Mondiala“ din Satu Mare. în numeroase localități și unități economice Adunări de deschidere a învățămîntului de partid In aceste zile, în organizațiile de partid din regiunea noastră are loc deschiderea noului an școlar în învățământul de partid. La Cavnic, în sala cinematografului ,,Minerul", în fața a peste 300 de cursanți și propagandiști a luat cuvîntul tovarășul Octavian Luțaș, membru al Biroului Comitetului regional de partid. Vorbitorul a subliniat sarcinile care stau în fața organizațiilor de partid, a tuturor oamenilor muncii în anii cincinalului, a reliefat însemnătatea aprofundării documentelor Congresului al IX-lea al P.C.R., a celor elaborate de partid după congres, studierea problemelor fundamentale ale teoriei marxist-leniniste în strînsă legătură cu preocupările actuale ale partidului nostru, cu problemele concrete ale economiei. La Combinatul chimico-metalurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" din Baia Mare, în fața a peste 450 de cursanți și propagandiști a vorbit tovarășul Grigore Ciocan, prim-secretar al Comitetului orășenesc Baia Mare al P.C.R. Vorbitorul a expus sarcinile care stau în fața organizațiilor de partid din oraș și din combinat arătînd că pentru ca sarcinile planului cincinal să fie îndeplinite exemplar se va acorda o atenție deosebită îmbogățirii cunoștințelor economice ale cursanților. De la Tg. Lăpuș nu s-a comunicat că la adunarea de deschidere a învățămîntului de partid, în fața a peste 200 de cursanți, propagandiști, lectori ai Comitetului raional de partid a vorbit tovarășul Ioan Ardeleanu, primsecretar al Comitetului raional Lăpuș al P.C.R. In orașul Satu Mare, în formele învățămîntului de partid sînt cuprinși peste 8.000 de cursanți. •In cadrul adunărilor de deschidere a anului școlar, la Iprofil vorbit tovarășul Octavian Mărculescu, secretar al Comitetului orășenesc de partid, la Uzina „Unio" — tovarășul Gavril Carai, membru al Biroului Comitetului orășenesc de partid, la Combinatul „1 Mai" — tovarășul Mihai Anton, membru al Biroului Comitetului orășenesc de partid. Vorbitorii au subliniat însemnătatea aprofundării documentelor de partid, sarcinile organizațiilor de partid, ale cursanților și propagandiștilor în ridicarea nivelului învățămîntului de partid, a eficacității acestuia. Deschiderea învățămîntului de partid a mai avut loc la întreprinderea „1 Septembrie", Fabrica de confecții „Mondiala", I.R.A., Complexul C.F.R., Spitalul unificat și altele. Zilele acestea, la Satu Mare, Sighetul Marmației, Căreia Cehu Silvaniei s-a desfășurat deschiderea învățămîntului ideologic cadrelor didactice. Cu acest priallel s-au făcut expuneri privind preocupările actuale ale organelor și organizațiilor de partid, sarcinile economice, social-culturale ale învățămîntului în anii cincinalului. Ieri, în Piața Libertății din Baia Mare s-a deschis noul local „Cafebar“ complet reamenajat, cu o ținută modernă. »aaaaaaaaaaaaaaaa/v»saaaaaaaaaaaaaa* i 14 octombrie 1966 4 pagini — 25 bani Anul XVI Nr. 3959 Vineri Masă în cinstea delegației Partidului Comunist din Finlanda Joi la amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., a oferit o masă în cinstea delegației Partidului Comunist din Finlanda, condusă de tovarășul Aarne Saarinen, președintele partidului. Au participat tovarășii Paiul Niculescu-Mizil, Constantin Drăgan, Leonte Răutu, Iosif Banc, Dumitru Coliu, Mihai Gere, Mihai Dalea, Ghizela Vass, șef de secție la C.C. al P.C.R. Au luat parte tovarășii Martti Malmberg, membru al Biroului Politic, secretar al G.G. al P.G. din Finlanda, Romberg Mikael, membru al G.G. al P.G. din Finlanda, redactor-șef al ziarului „Folktidningen", Eerola Santeri, secretar al Comitetului regional Lahti al P.C. din Finlanda, Sisko Kiuri, activistă la secția de informații a G.G. al P.G. din Finlanda. În obiectiv — producția de „mîine" Ascunsă după o perdea de plopi, într-unul din cele mai liniștite cartiere ale Sătmarului, Fabrica „Tricotex" nu impresionează prin imensitate și nici prin obiectul producției ei. însuși numele îți sugerează producția — tricotaje din lînă și bumbac de toate sortimentele și mărimile. Nici colectivul ei nu-i mare vreo 400 de muncitori. Dar acești oameni au făcut în ultimul timp din marca fabricii, o marcă de prestigiu, respectată de unitățile comerciale din toată țara și în ultimă instanță de miile de cumpărători care beneficiază de tricotajele produse aici... Poposind în mijlocul acestui colectiv, acum cînd bătălia se duce pe două „fronturi" — îndeplinirea planului pe anul în curs și pregătirea pentru producția anului viitor uimește efervescența, febrilitatea cu care se lucrează la fiecare detaliu ce ar putea să-și spună cuvîntul la producția viitoare. E aceeași atmosferă ce alte colective de muncă au trăit-o în clipele hotărîtoare de creare a saltului producției. Acum cîțiva ani, fabrica noastră era o modestă cooperativă meșteșugărească cu vreo 200 de muncitori. De atunci producția a crescut de cîteva ori — ne-a mărturisit o tricotoare. La serviciul plan-organizare și ducție, „amintirile" au luat probe mult locul dezbaterilor privitoare la organizarea producției mărite ce trebuie să o realizeze colectivul începînd cu anul viitor. — De la cele peste 300.000 bucăți tricotaje cîte vom realiza în acest an, ne-a relatat Lucian Luțaș, în anul viitor trebuie să ne apropiem de cifra 400.000 bucăți. Și aceasta e doar un prim pas deoarece, tot în anul viitor, vor începe în fabrica noastră o serie de lucrări de investiții printre care și o hală nouă cu trei nivele... — Noi, maiștrii și tricotorii, avem cele mai mari obligații pentru anul viitor, a continuat Eta Göncz, maistru principal al fabricii. Și ca să ne dovedească ne-a relatat două din marile obiective tehnologice ce stau în fața tricotorilor. In primul rînd pregătirea modele ce vor fi fabricate noilor anul viitor, care desigur trebuie să fie mult mai frumoase decît cele produse pînă acum. De altfel, de curînd ministerul de resort a și omologat T. TOHATAN (Continuare în pag. a 3-a) De curînd constructorii au terminat ultimele finisări la un nou și modern bloc de locuit din Șomcuta Mare. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit pe liderul Partidului Liberal din Marea Britanie toi după-amiază secretarul general al G.C. al P.G.R., Nicolae Ceaușescu, a primit pe Grimond, lider al Partidului Joseph Liberal din Marea Britanie, deputat în Camera Comunelor, care se află în vizită în țara noastră. La întrevedere a participat George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Au fost de față ambasadorul Marii Britanii la București, Leslie Charles Glass. In cadrul discuției, care a decurs intr-o atmosferă cordială, avut loc un schimb de păreri asupra problemelor actuale ale situației internaționale și asupra relațiilor dintre cele două țări. An de an noi livezi întinse de pomi fructiferi intră pe rod, contribuind la sporirea producției de fructe în regiunea noastră. Suntem în plin sezon de recoltare a fructelor. Pentru a vedea stadiul în care se găsește Fisuri în colaborare la Gospodăria agricolă de stat din Satulung, datorită bunei organizări a muncii, recoltatul fructelor s-a terminat. In aceste zile sunt în plină desfășurare transportul și livrarea fructelor. Pină acum au fost livrate pentru export peste 300 tone de fructe, din care 200 tone mere de cea mai bună calitate. Nu aceeași preocupare există privind recoltarea și valorificarea fructelor în unele cooperative agricole din raionul Șomcuta. Una din cauzele principale constă în slaba conlucrare între cooperativele agricole și Oficiul raional de valorificare a legumelor și fructelor. In acest an vom avea circa 15 vagoane de mere — ne-a declarat tovarășul Ioan Mărieș, președintele cooperativei agricole din Șomcuta Mare. De mai bine de 10 zile am început recoltatul merelor. Avem însă greutăți la livrarea fructelor, care nu stimulează intensificarea strîngerii merelor. In ziua de 5 octombrie, in prezența delegatului O.R.V.L.F., am sortat și pregătit un transport de mere, pentru livrare la centrul de preluare din Satulung. Aici însă merele au fost respinse, iar noi le-am adus înapoi la cooperativă. Cum ne-a ajutat delegatul O.R.V.L.F., ce rost a avut prezența lui la sortare? Cooperativa agricolă din Remetea Chioarului a terminat recul S-AU COPT MERELE! CE SE ÎNTIMPLĂ CU ELE 7 această acțiune, cum sunt preluate, manipulate și valorificate aceste produse, redacțiile ziarelor regionale au întreprins un raid-anchetă în bazinele pomicole din raioanele Șomcuta, Lăpuș și Sighet. Iată cîteva constatări: totul merelor. Circa 80 la sută din fructele strînse sînt deja sortate și depozitate în lăzi. De ce nu intensificați predarea fructelor? — l-am întrebat pe tovarășul Vasile Popovici, președintele cooperativei agricole. La început predarea a mers binișor. Ați livrat două vagoane de mere. De cîteva zile însă, aceasta se desfășoară anevoios. Noi predăm merele în prezența unei comisii a cooperativei. In baza înțelegerii cu oficiul raional, în ziua de 10 octombrie comisia noastră aștepta să sosească camioanele pentru a transporta fructele. Camioanele nu au sosit. Calitatea — criteriu de bază In acest an și cooperativele agricole din Berința, Gopalnic Mănăștur și alte unități din raionul Lăpuș au obținut o bogată producție de mere, sor. Centrele de preluare a fructerăspîndite în multe comune și sate cu specific pomicol, și-au început de mult activitatea. Culesul merelor se află în plină desfășurare. Zilnic cooperatorii își aduc produsele spre valorificare. La centrul de preluare din satul Gopalnic era o forfotă mare. Oamenii care aduc merele se sortează pe loc în lăzi, pe soluri și calitate. Nu totdeauna avem lăzi, ni se spune la acest centru, ceea ce ne creează greutăți mari. Cele spuse sunt confirmate de existenta unor cantități mari de mere in grămadă, pe jos. Aici, de multe ori se amestecă diferite soiuri și (Continuare in pag. a 2-a). Nu știu cum, dar intrînd aici, la ofițerul stării civile, te copleșesc emoții adinei. Și-i așa de fiecare dată, chiar dacă pășești pragul instituției cu treburi Poate unde reportericești, tinerii, perechi-perechi, veniți aici pentru legalizarea meierii unei familii, înteții transmit emoțiile și răspunderile lor, gîndurile de viitor. Sau poate unde, venind aici, ei își dezvăluie pentru prima dată în public sentimentul de dragoste, această floare de o rară gingășie care-i leagă și care de fapt, dincolo de formalități, uneori banale, și lipsă de poezie, va sta la baza familiei pe care o întemeiază. Iți aduci aminte, stînd pe scaun, de datinile poporului nostru care a știut să dea rezonanțe profunde acestui moment, creînd un adevărat ceremonial de mare frumusețe, turnat in versuri înaripate ce se adresează mirilor, amintindu-se despre îndatoririle lor, despre dragostea care trebuie să-i lege, despre pruncii care vor fi rodul suprem al dragostei și care vor sta temelie de neclintit la baza familiei pe care o creează. Și-ți aduci aminte de cîntece ale miresei, de urări, de primirea tinerilor cu pline și sare și de dragostea sutelor de oameni care-i înconjoară și care se manifestă in zel și chip, creînd din tot un puternic sentiment de încredere în oameni, în colectivitatea care e gata oricînd să-ți apere dragostea, familia, că pe drumul acesta al răspunderilor nu pornești de unul singur, că ai alături de tine întreaga noastră societate. Poate pentru că asemenea amintiri frumoase te cuprind: oficierea căsătoriei la ofițerul stării civile din Baia Mare ți se pare oarecum rece, săracă și formală, ceva de natură cancelaristă care nu-ți poate stîrni nici pe departe emoția și frumusețea actului căsătoriei. Localul în care se oficiază căsătoria civilă este de o eleganță sobră. Ficușii din vitrină dau încăperii farmec. Dar acestea mi se par insuficiente. In ziua de 1 octombrie, 16 perechi de tineri și-au oficiat întemeierea a tot atâtea familii noi. A fost o zi bogată, l-am recunoscut printre ei pe muncitorul Teodor Nașe de la I.C.M. și pe lucrătoarea Terezia Aurelia Butuza de la O.C.L. Produse industriale, pe inginerul Gheorghe Cozmuța de la E.M. Cavnic și pe tinăra Cecilia Iobagiu și pe mulți alții. In ziua de 5 octombrie s-au oficiat șase căsătorii printre care și electricianului Ioan Truțan cu Silvia Contra, soră medicală. Ai descifrat marile emoții întipărite pe fiecare față. Privirile s-au încălzit și ai descoperit in ochi sclipiri de lacrimi de fiecare dată cînd tinerii răspundeau cu DA întrebării ofițerului stării civile. Și puteai citi din încieștatarea minților dragostea și hotărirea de a străbate așa, uniți, pînă Ia capăt, tot restul drumului vieții. REFLECȚII ÎNTRE DOUA OFICIERI DE CĂSĂTORIE Dar lipsea ceva din această ambianță. Lipseau florile proaspete, simbolul dragostei, al bucuriei și procreerii. Pe masa de birou există o vază cu trandafiri artificiali. De ce oare, cînd căsătoria este un act dintre cele mai profund umane, natural?! Le-aș fi pierit în această zi și în toate celelalte tinerilor este o floare pe lingă oficialele stringeri de mină și invitația de a semna actul de căsătorie. Și le-aș fii acordat mai multă atenție și mai puțină așteptare. Pentru că in ziua de întîi, au așteptat mai bine de două ceasuri și jumătate sosirea ofițerului stării civile. Să nu lăsăm ca oficierea căsătoriei, acest moment de solemnitate unică in viața tinerilor prin care se consfințește crearea unei noi familii, să fie lipsită de solemnitatea cuvenită, să se transforme într-o formalitate funcționărească, de cancelarie. ION MĂNDRU