Pentru Socialism, octombrie 1969 (Anul 19, nr. 4880-4906)

1969-10-10 / nr. 4888

2 PENTRU SOCIALISM După aproape o lună de la desfiderea anului școlar, cea mai înără clasă a școlii generale se conturează ca un debut viguros mai ales prin afluxul de elevi pe care -a înregistrat cu deosebire în mediul urban. Acesta este rezultatul firesc pe care l-a scontat trecerea la învățămîntul general obligator de 10 ani — pas hotărîtor pentru progresul general al societății, elaborat de conducerea de partid și de stat. Afirmarea acestui început de drum în viața școlii nu se poate face la nivelul dorit fără participarea tuturor factorilor chemați să-l sprijine. Numai crearea condițiilor de școlarizare nu răspunde pe de-a întregul multiplelor cerințe impuse de aceste clase cu profil specific. Din datele statistice furnizate recent de Inspectoratul școlar județean reiese că, în ciuda măsurilor luate pentru asigurarea condițiilor corespunzătoare desfășurării activității, un număr apreciabil de elevi absolvenți ai clasei a VIII-a din anul precedent nu sînt înscriși în continuare în clasa a IX-a. Pînă în prezent nu toate școlile din oraș au o situație limpede a acestor elevi, cu toate că a trecut destul timp de la ultima sesiune de admitere, pentru elucidarea situației celor care au făcut parte din rîndurile candidaților. S-a depus în acest sens din partea diriguiiilor, din partea conducerilor de școli efortul cuvenit pentru mobilizarea lor? Se pare că nu în întregime. O vizită făcută la domiciliul elevului Andrei Găti, absolvent al clasei a VIII-a a Școlii generale nr. 4, e concludentă, familia încă oscilează între a-i găsi elevului un loc în producție și a-l trimite la școală, elevul la fel. Un caz asemănător l-a ilustrat familia elevei Dorina Varga, absolventă a Școlii generale nr. 6. Cadrele didactice din unele școli s-au rezumat la alcătuirea unui recensămînt formal asupra absolvenților clasei a VIII-a de anul trecut, fără a explica în profunzime și cu răbdare atît elevilor cît și părinților în ce constă începutul de profesionalizare pe care îl realizează clasa a IX-a, precum și avantjele ce le oferă la absolvire. Sunt încă destui părinți care știu prea puține lucruri despre clasa a IX-a — e profesională ori ba, este obligatorie sau nu și asaltează acum secretariatele școlilor pentru a se informa. Dar de la încheierea anului școlar și pînă acum nu s-a găsit momentul să se stea de vorbă cu acești părinți? O elevă din Baia Mare solicită înscrierea în clasa a IX-a la Școala generală din Seini! Cine o fi ,,îndrumat-o" pînă acolo, cînd la Baia Mare există atîtea clase a IX-a? Fluctuația de elevi din unele clase a IX-a a fost determinată și de seria de examene ce au avut loc la școlile profesionale după deschiderea anului școlar, dar acum că s-au terminat aceasta nu mai poate fi justificată. De aceea este absolut necesar ca efectivul de elevi să fie completat cît mai urgent pentru a se depăși stadiul de provizorat. Școlile care funcționează la această claă cu subefectiv, printre care și cele din Bîrsana, Dragomirești, Dumbrăvița, trebuie sprijinite mai substanțial de organele de partid și de stat locale. Aparatului Inspectoratului școlar județean, care în aceste zile se află în întregime în școli pentru a înlesni consolidarea acestor clase, nu trebuie să-i scape completarea numărului de manuale — editate cu întîrziere — la clasele al căror efectiv s-a modificat. Școala generală nr. 14 din Baia Mare a depășit cu mult numărul de elevi preconizat inițial la această clasă. De ce spre unele școli există un adevărat aflux de candidați, în timp ce altele nu și-au completat efectivul? „Noi am rezolvat mai devreme problema practicii" —"ne explică tovarășa Elena Negru, directoarea acestei școli. Evident, acesta e un element care sporește interesul elevilor pentru școala de 10 ani — începutul de inițiere într-o meserie —, fapt confirmat și de înscrierea în clasa a IX-a a școlilor generale din Baia Sprie, Seini, nr. 8 Baia Mare și altele a unor absolvenți care au terminat clasa a VIII-a cu un an sau doi înainte. Cu privire la efectuarea practicii de o zi pe săptămînă prevăzută în programa acestei clase se observă o tărăgănare nejustificată. Multe din școlile pe care le-am vizitat se mai aflau în faza tatonărilor: directorii de școli sau diriginta au discutat în principiu cu conducerile unor întreprinderi sau cooperative, dar n-au încheiat un act scris și mai ales n-au trecut la efectuarea practicii. Doar la Școala generală din Seini am putut vedea întărită prin contract această convenție cu Cooperativa meșteșugărească „Someșul“. Au răspuns solicitărilor școlilor în acest sens, printre altele, și I.A.S. Seini, E.M. Baia Sprie, Direcția județeană P.T.T.R., Unitatea de industrializare a laptelui, Cooperativa „Progresul", D.R.T.R., „Băimăreana", Combinatul chimico-metalurgic, Cooperativa „Unirea", T.A.P.L. Nu înțelegem de ce au fost ocolite însă atelierele de tîmplărie, lăcătușărie, auto-moto, tinichigerie, strungărie, tapițerie ale Cooperativei „Gutinul" sau cel de mecanică al Uzinei centrale de preparare minereurilor, care și-ar fi oferit serviciile instruirii practice a elevilor. Tot în legătură cu desfășurarea practicii elevilor Inspectoratul școlar trebuie să precizeze în ce condiții poate fi angajat un maistru instructor, deoarece școala nu poate salariza pentru fiecare grupă de 5—6 elevi din clasa a IX-a — așa cum se credea pe alocuri — un alt responsabil cu practica, precum nu se poate nici ca școlarii să rămînă nesupravegheați în timpul efectuării practicii. Neîndoielnic, în aceste zile fizionomia claselor a IX-a trebuia finisată, pentru a intra în cursul normal al procesului de învățămînt. Nu e permis ca elevi dornici de a-și găsi un loc în această clasă să fie lăsați să se plimbe de la o școală la alta cu dosarul pentru că, de pildă, ei au învățat pînă acum o limbă modernă, iar în noua clasă dau peste alta. Grija și solicitudinea cu care cadrele didactice întîmpină elevii acestei clase de debut, cu profil și finalitate fără precedent în istoria școlii noastre, întărește încrederea școlarilor în perspectivele proprii, sporește considerabil eficiența procesului instructiv-educativ. GHEORGHE SULAMARIN PERȘINARU Primii pași ai clasei a in școala generală IX-a I I I I I I I I I I I I i I I I I I I I I ACELEAȘI RĂSPUNSURI UNOR VECHI ÎNTREBĂRI... , (Urmare din pag. 1) pilot pentru curent, iar polidiscurile (fotografia nr. 2) stăteau fără lucru în secția de la Rogoz. Și cînd te gîndești că la Borcut, Tg. Lăpuș, Libotin nu sînt tractoare și utilaje suficiente! Ce-i drept, nu în toate unitățile agricole vizitate am întîlnit aspecte ca acelea relatate. La cooperativa agricolă din Suciu de Sus, de pildă, în prima zi de după concediu (8 octombrie) inginerul Valentin Bocănescu la ora 6 dimineața era lîngă semănătoare și polidisc, supraveghind direct mersul lucrărilor și calitatea acestora. Vădit preocupați de bunul mers al lucrărilor de intatare i-am întîlnit însăși pe inginerii Valer Perșa de la Copalnic-Mănăștur, Ioan Lazăr de la Libotin și Nicolae Andronache de la Rogoz. Dar mai sînt ingineri și președinți de cooperative care nu vor să înțeleagă că sarcina nr. 1 la ora actuală în, agricultură este “însămin tatul griului în cel mai scurt timp. Pe ing. Ioan Böhm de la Suciu de Jos, de pildă, l-am găsit miercuri la ora 9 la sediul cooperativei, fără a putea motiva de ce nu se găsește la însămînțări. In aceeași zi după-amiază nici inginerul Ioan Chiu de la Cernești nu era lîngă semănătoare, pă cum ne-a spus. aufost ocupat cu... clarificarea unor litigii. „Treaba merge însă" — ne-a asigurat inginerul. In realitate, la sediul cooperativei așteptau să fie trimise la lucru trei tractoare. (Fotografia nr. 3). Deși mai delicată, nici situația de la Tg. Lăpuș nu-i tocmai bună. Pe tovarășul I. Manu, inginer și președinte, îl găsești la treabă, însă lipsit de un ajutor din partea organelor agricole județene, și ca atare, cum de altfel ne-a declarat, „nu poate fi peste tot". Efectul: — în ziua de 7 mecanizatorul octombrie Dănilă Molnar a început semănatul abia la ora 11 pentru că nu a avut sămînța asigurată. Mai sînt și unii președinți care n-au înțeles să se ocupe cu seriozitate de însămînțări și recoltări. In ziua de 7 octombrie, bunăoară, Victor Buteanu, președintele cooperativei agricole din Suciu de Sus, în loc să se ocupe de mersul lucrărilor din cooperativă a fost găsit sub influenta licorilor lui Bachus, evident bine dispus, dar străin de ce se întîmpla în cooperativă. In multe locuri situația era mult mai bună dacă tovarășii de la Uniunea județeană a cooperativelor agricole și de la Direcția agricolă ar fi fost prezenți cu fapta pe teren. Dar... La cooperativa agricolă din Tg. Lăpuș, bunăoară, trebuiau să fie în aceste zile, conform repartiției aprobate de Biroul Comitetului județean de partid, tovarășii Ioan Moldovan, vicepreședinte al Uniunii județene a C.A.P., Stebel și Bădescu de la Centrul de reproducție și selecție din Baia Mare. Ne-am străduit zadarnic timp de două zile (7 și 8 octombrie) să-i găsim aici pe tovarășii amintiți. După cum ne-a spus tovarășul ing. I. Manu, n-au fost cam de mult în unitate. — Banu, a intervenit contabilul șef al cooperativei. Tovarășul președinte Moldovan vicea fost ieri (7 octombrie) cam pe la ora 15,30 dar n-a stat mai mult de cinci minute. Ne-a întrebat cum stăm cu însărpînțările și a plecat. Nu știm ce i-o fi spus contabilul cooperativei despre mersul lucrărilor de recoltare și însămînțare tovarășului președinte, dar știm vicecă situația nu s-a îmbunătățit de loc, tocmai pentru faptul, am zice noi, că în cinci minute nici măcar bună ziua nu se poate spune ca lumea, darmite să și faci ceva. .. Aratînd cîteva din neajunsurile care persistă în activitatea mecanizatorilor, conducerilor de unități, a specialiștilor și a tovarășilor de la organele agricole județene, am căutat să relevăm cauzele care îngreunează buna desfășurare a lucrărilor de însămînțare în unitățile agricole din partea Lăpușului. Majoritatea sunt evident subiective și trebuiesc în cel mai scurt timp înlăturate, organelor agricole județene revenindu-le misiunea de a acționa de urgență în acest sens. — Ce te miri?! Așa trec prin unități unii spidaliști și îndrumători din agricultură... in stația de transformare a energiei electrice din Seini. , cinema Vineri 10 octombrie 1969 • BAIA MARE — Dacia: La nord prin nord-vest (de la orele 9, 12,30, 16, 19,30); Minerul: Vadul iadului; Tineretului: Ultimul miliardar: 1 Mai: D'ale carnavalului. 0 BAIA SPRIE: Adio Gringo. 1» SIGHETUL MARMAȚIEI — Muncitoresc. O chestiune de onoare, în VIȘEUL DE SUS: Paradisul igostiților. 0 BORȘA: Pașa. 9 BAIA BORȘA: Uraganul. 0 CAVNIC — Minerul. Stolul canav. Gutinul: Marele șarpe. ® TG. LĂPUȘ: O zi nu tocmai neocoasă. ® ȘOMCUTA MARE: Dragoste la Las Vegas. 0 SEINI: In umbra cortului. ® CÎMPULUNG LA TISA: Acest pămint este al meu. ® BĂIUT. Viața începe la 8 seara. ■ni ii im—— II | Pronosticul nostrut \ Concursul nr. 41 — etapa din  12 octombrie 1969 I. România — Portugalia ! | II. Fiorentina _ Cagliari ! III. Internazionale — Brescia j i IV. Juventus / — Torino \ t V. Lazio — Sampdoria 1 J VI. Napoli _ Roma x \ VII. Palermo _ Milan 2 i VIII. Verona _ Bologna x t IX. Atalanta — Livorno 1 » X. Modena — Varese x Í XI. Monza — Foggia x k XII. Reggina — Mantova 1 XIII. Ternana — Catania 2 \ VREMEA Vremea se menține relativ frumoasă, ziua caldă și rece noaptea. Temperatura ușor variabilă. Minimele vor fi cuprinse între minus 1 și 6 grade, iar maximele vor oscila între 13—18 grade. Vînt slab. Dimineața ceață locală și brumă. televiziune Vineri 10 octombrie 1969 0 10.00 Ce-ați dori să revedeți? Tele-enciclopedia. O 11.00 închiderea emisiunii de dimineață. 0 18.00 Buletin de știri. 0 18.05 Studioul școlarilor. Inscripții bihorene. 0 18.30 Muzică populară. ® 18.45 Criterii. Arte frumoase. Rembrandt. 0 19.00 Teleuniversitatea. Oclul „In lumea atomului". * 19.30 Telejurnalul de seară. * 20.00 Actualitatea economică. * 20.20 Filmul artistic „Ni* se știe niciodată" — coproducție franco-italiană. 21.55 Reflector. 22.15 Mult e dulce și frumoasă — emisiune de limbă română 22.30 Varietăți pe peliculă: 22.55 Telejurnalul de noapte. în atenția conducătorilor auto . Miliția municipiului Baia Mare anunță pe toți deținătorii de autoturisme, motociclete și moto >rete proprietate personală, din raza municipiului, să participe în ziua de 12 octombrie 1969 ora 9 ț la o ședință unde se vor dezbate probleme de circulație. Ședința va avea loc în sala mare a Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare din Piața Libertății nr. 13. J Sîmbătă 11 octombrie 1969 PROGRAMUL I 5.05—6.00 Program muzical de dimineață. 5.20 Gimnastică. 5.30 Jurnal agrar. 6.05—9.30 Muzică și actualități. 9.30 Miorița. 10.05 Pe aripile cântecului. 10.30 Din țările socialiste. 11.05 Ciclul „Să înțelegem muzica". 11.34 Cântece și jocuri populare. 11.50 Cotele ipelor Dunării 12.00 Melodii de H. Mălineanu. 12.15 Recital de operă Maria Șindilaru. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.10 Mic magazin muzical. 14.10 Vreau să știu. 14.35 Frumos curgi Argeș la vale — muzică populară. 15.00 Radio-club turistic. 15.20 Compozitorul săptămînii. Igor Stravinski. 16.00 Radiojurnal. 16.20 Formația Ion Galistrache. 16.30 Ce e nou în județul nostru. 16.50 Drag mi-i cîntecul și jocul. 17.05 Caravana fanteziei 18.10 Radio-anchetă economică. 18.30 Program realizat de Radio 1 vacanța. 19.00 Gazeta radio. 19.30 Săptămînă unui meloman. 20.05 Tableta de seară. 20.10 Gintă Angela Moldovan. 20.20 Eminesciana. 20.25 Zece melodii preferate. 21.00 Poșta radio. 21.10 Revista șlagărelor. 21.30 Sport. 21.40 Revista șlagărelor. 22.00 Radiojurnal. 22.20 Concert de seară. 22.55 Moment poetic. 23.00 Expres melodii. 8.03—6.00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL NI 6.00 Din programul zilei 6.05 Buletin de știri. 6.10 Varietăți matinale. 7.00 Radiojurnal. 7.10 Varietăți matinale —, continuare. 8.10 Tot înainte. 8.25 Lucrări concertante de Dinu Lipatti. 9.00 Selecțiuni din opera „Cenușăreasa" de Rossini. 10.10 Radio publicitate. 10.30 Cavalcada ritmurilor. 11.30 Bibliotecă de poezie românească. 11.50 Cîntece de Zaharia Popescu. 12.03 Avanpremieră cotidiană. 12.15 Caleidoscop muzical. 13.00 „De la 1 la 5". 17.00 Toamna muzicală clujeană. 17.30 Mîine, în emisiunile muzicale. 17.35 Știință, tehnică, fantezie. 18.00 Varietăți muzicale. 18.30 Oameni de seamă. 18.50 Jocuri populare. 19.00 Pagini alese din muzica ușoară. 19.30 Revista literară radio. 20 00 Concertul orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu". In pauză: Buletin de știri. Scriitori la microfon. 22.35 Teatru serial: „Hanu Ancuței" de Mihail Sadoveanu. 23.05 Variațiuni pe o temă bizantină de Paul Constantinescu. Cvartetul de coarde de Grigore Ghidionescu. Suita de balet pentru orchestră de cameră „Karagueuz" de Marcel Mihalovici. 24.00—1.00 Simfonia fantastică de Hector Berlioz. Buletine de știri: Programul I: 5.00; 6.00; 10.00; 11.00; 17.00; 18.00; 20.00; 24.00; 2.00; 4.00; Programul II: 6.05; 12.00; 14.00; 23.00; 0.55. Vineri 10 octombrie 1969 Baza de aprovizionare și desfacere a Centralei industriale electronică și automatizare București» bd. Miciurin nr. 7/A Sectorul I vinde din stoc disponibil, fără repartiție, aparataj electrotehnic de joasă tensiune. Listele cu specificația acestui aparataj se pot consulta zilnic la sediul bazei precum și la Serviciul aprovizionării al întreprinderii poligrafice Baia Mare, bd. București nr. 25, între orele 11—15. P f llÂilFA str. Cuza Vodă nr. 82 , Í, a, UKHyiLW tej4tS089i 14532,15359 execută în termene scurte și la prețuri avantajoase — recondiționări de pile mecanice prin secția de pe str. Gh. Doja nr. 25, tel. 14833 — reparări de manometre, motoare și aparataje electrice prin secția de pe str. L. Sălăjan nr. 21; — picturi in ulei de panouri de protecția muncii și firme, pe tablă, lemn și sticlă prin secția de pe str. Independenței nr. 13, tel. 11008; întreprinderea mai produce și livrează prompt: — FRUCO, băutură răcoritoare și reconfortantă din fructe citrice, în sticle n 0,2501; — arome de ceai și diferite esențe alimentare, în sticle a 1—0,350—0,100—0,501, prin secția de pe str. T. Vladimirescu nr. 89, tel. 11231 — bluze de vînt din P.V.C., prin secția de pe str. A Iancu nr. 6. Unitățile socialiste, cooperatiste și particularii se pot adresa centralei sau direct secțiilor de producție și prestații. •III I I.R.E. Baia Mare STR. VICTORIEI NR. 66 angajeazA imediat 'TIVITATIL PENTRU proiectare, EXPLOATARE ȘI CONSTRUCȚII MONTAJ. Ingineri . , CEI INTERESAȚI SA SE ADRE-electrotehnici ^svnavim PERSONAL'