Progresul, iulie-decembrie 1865 (Anul 3, nr. 72-140)

1865-07-24 / nr. 83

PROGERSUL. No. 3490. Digitui fabricarea luminărilor de sâă din acest oraş, începător de la i a curentei, la 14 iunie trecut adjudecându-se asupra D. Faulcher Blanc şi Comp. în pieţă de 5000 galb. pe an, la 24 a acelei luni, conform art. 15 din condiţii, confirmându-se meritul de Consiliul comunal, ’i s’aă făcut cunoscut D. antreprenor a depune garanţia cerută de art. II, adecâ de o a treia parte din întregul preţ al unui an, după aceasta ’i s’aă mai repetat, şi în cea de pe urmă ’i s’au cerut şi câştiul pe luna precedentă, D-sa nu numai că nu s’aă conformat acelor invitaţiunî, dar apoi la 13 a curentei după ce au ocupat fabrica, au fabricat şi vândut luminări, s’au fâcut nevăsut şi au lasat oraşul fârâ luminări; în temeiul decisiunei consiliului din şedinţa de la 18 a curentei, precum şi a art. 4 din acele condiţiuni, pe de o parte au luat măsurile cuvenite pentru îndestularea oraşului cu luminări, iar pe de alta scoate în revindere această antrepriză pe conta D, antreprenor Faulcher Blanc şi Comp. Se publica în termen de 40 zile, ca doritorii de a lua această antrepriză, sunt invitaţi a se prezenta în Camera Primăriei în ziua espirarei acestui termin, care se socoate de la data Foael, cu garanţii solvabile, care se prevede în condiţiunile înserate mai jos, după care va urma a se proceda la mezatu. CONDIŢIUNI. Decisiunea dată de Consiliul comunal de Iaşi în şedinţa de la 12 Octomvrie 1864, de a se continua monopolul luminărilor de său și pentru timpul viitor de la 1 Iulie anul curent, când espira contractul astăzi lucrător, dobândind înalta aprobare prin Decretul No. 1906, subscrisul Primar al numitului Municipi dă în antrepriză monopolul fabricarei și a vinderei luminărilor de sâă din cuprinsul Iaşilor şi din toată cuprinderea rasei sale, esistente s’au care s’ar statornici pentru vitor, pe timpu de 3 ani de la 1 Iulie curent inclusivu, şi până la 30 Iunie 1868 inclusiv, cu următoarele condiţiunî : i ) Doritorii de a concura la antrepriza acestui venit al luminărilor sunt obligaţi la licitaţie a depune mai întâi sau o sumă de 840 galb. în numeratoare, (a 6-a parte din preţul anual de astăzi), sau o garanţie hipotecara înfiinţată după toate formele ce se cern întru aceasta şi conform §§ 303 şi 589 din Codul Civil. 2) Terminăndu-se adjudecaţia persoana care ar fi remas cumpărătoare, va fi obligată pănă in 10 zile a înlocui garanţia provizorie arătată la punctul de mai sus, prin o altă garanţie definitivă în bani de o valoră căt ar acoperi o a treia parte din întregulă câştig al unui an, eşit la adjudecaţie, sau o hipoteca în fond conformă §§ citate la art. precedent. Acesta garanție fiind în bani va avea asta în depozitul Primăriei cu procente de 8 la °/h pe an, până la espirarea terminului contractului, şi se va înapoi la espirirea contractului îndată ce nu ar urma vreo pretenție pentru calcare de contract. 3) întreprinzătorul va avea drept a vinde cu preţul de 5 lei l0 parcursul actual pieţei cea de luminări, până la punerea în lucrare a nouelor maiuri şi greutăţi, eaar după aceea vânzarea se va face cu aceste măsuri şi preţul luminărilor va fi în raport cu preţul mai sus arătat pentru apă, sub nici un pretecst nul este învoită în cursul contractului a spori căt de puţin preţul stipulat în tot cuprinsul oraşului şi a târguşoarelor dependinţe de dânsul, preţul luminărilor îl va prtini de la cumpărători în orice moneda care circulă în piaţă. 4) La cază când contractierul n’ar urma a fabrica luminări întocmai după condiţia de la No. 6, sau n'ar plăti regulat vre unu! din căştiuri la terminul ficsat, Primăria pe de o parte va pune în revindere această antrepriză pe conta Ds. întreprinzătorului, şi rezultând paguba, atuncea fără mijlocire de judecată prin locul competent, va scoate în vindere şi va adjudeca garanţia în termen, şi după legile care însuşesc veniturile comunale, dreptul de a fi împlinite, cu aceleaşi forme ca şi dările câtre Stat, din preţul ce va produce vânzarea garanţiei, se va despăgubi casa comunală de toate pagubele ce i s’ar fi pricinuit, iar la cază de neajuns, despăgubirea se va face și din orice altă avere a Da. întreprinzetorului, intâmplfindu-se ca la vinderea întreprindere! să facă un preţă mai mare de cât ar el prevăzut în contract, un asemene accident va rămâne în folosul casei comunale, şi până la revindere, Primăria va fiindoi a se cumpăra sau cu orice preţă şi a se fabrica luminări pe conta întreprinzetorului, în câtima cerută de trebuinţele comunei, şi va aduna veniturile fără vreun alt amestec a întreprinzetorului, de cât acela al privigherei. 5) Preţul total pe 3 ani cu care va remâne de la adjudecaţie această antrepriză. Dluî întreprinzetorul îi va numera la Primărie în 36 porţiuni adecă câte o a 36 a parte la zi întăi a fiecarei luni, începândă de la 1 Iulie anul curent (de când adecă are a începe şi antrepriza), saă îa baul în numeratoare după cursul tesaurului, saă prin acceptări de poliţe de plată pentru unul eaă mai multe termine (dupre cum Primăria ar avea trebuinţă), plutitore franco de port în iâuntrul ţerei, la ordinul persoanei şi la locul ce ’i s’ar însemna de Primărie. 6) în tot cuprinsul duratei contractului de faţă D. întreprinzetor este obligată a avea luminări de sâă cu îndestulare, pentru tot oraşul şi pentru târguşoarele ce se ţin de el; luminările vor fi de său de vite cornute, bune, albe, curate, cu fetitul bun de bumbac, ferâ vreo amestecătură de său putred, de untură de mascul sau vre un alt fel de material care ar produce miros greu, le-ar face să curgă, să pârăsă să ardă rău, căci la orice urmare din contra toate luminările ce se vor constata de Primarul în unire cu o comisie compusă din D. Șef Medicul Himistul oraşului şi un comersant, că nu întrunescă vreuna din condiţiile cerute pentru a fi de calitatea cea mai bună, se va supune la următoarele: 1) la întrea infracţie acestor condiţii, luminările se vor sfarma cu totul spre a nu pute fi întrebuinţate, şi li se va înapoi materialul, 2) la întrea recidivă pe lângă sfarmarea luminărilor va fi supusă și la amandă de 10 galb., 3) la a doua recidivâ luminarile se vor sfarma şi amanda va fi îndoită, şi în fine la a 3-ea redecivâ contractul va fi considerat de anulat, şi întreprinderea se va adjudeca pe conta sa, la cază de neajuns sau de excedent de preță, se va urma conform art. 4 de mai sus. 7) D. întreprinzetor este obligat ca luminările să le vândă cu măsuri drepte aprobate și marcate de Primărie, iar pentru înlesnirea publicului va putea vinde și cu amărunta, adecă și cu luminarea, înse pentru a nu se da loc la abuzuri, se va combina de câtre o comisie rânduită de Primarul atât greutatea ce trebue a ave acele luminări, cât şi preţul cu care urmează a se vinde, în proporţie cu preţul ucid, această combinare a comisiei, aprobăndu-se de Consiliul comunal, va fi obligatorie pentru întreprinzetor când s’ar dovedi că vreunul din oamenii întreprinzetorului vinde lipsă, pentru cea întăea oară va plăti o amandă de 25 lei, pentru a doua oară de 50 lei, pentru a 3 ea oară de 100 lei, şi la a 4-a oară va fi trimis înaintea Poliţiei Corecţionale, şi întreprinzetorul pe un asemene om este obligat a nu-l mai pitimi în serviciul seu în totă curantă contractului, pentru a vinde luminări. 8) Pe la toţi depozitarii vănzetori de luminări care trebue a fi toţi aşezaţi pe la locurile cele mai îndemânatice pentru public, şi într'un numer îndestulător, D. întreprinzetor este dator a avea totdeauna o câtime îndestulătoare de luminare, ca nici odată publicul să nu sufere lipsă. 9) Nimene alţii sub nici un fel de denumire afară de D. întreprinzetor în curgerea terminului contractululi nu va fi liber a fabrica și a vinde luminări de sâă în oraşu şi în târguşoarele din raia lui actuală, sâă care ’i s’ar statornici în viitor, ear dovedindu-.-se că b’hu introdusă în oraşu saă în târguşoarele sură zise luminări de sâă fără ştirea şi învoirea Da. întreprinzătorului, pe de o parte acele luminări se vor lua contrabandă, iar pe de alta întroducâtorul de asemene luminări va fi supus la o amandă de 5 iei de fiecare oca, şi una şi alta în folosul întreprinzetorului, cu toate aceste se lămureşte , că la această penalitate nu sunt supuşi de câtă acel carii s’ar găsi trecând peste şanţuri de luminări, 3aă că la sosirea lor la barieră având luminări de său le ar dosi, şi la întrebarea ce anume li s’ar face ar tăgădui fiinţa lor, ear pentru cel ce ar sosi făţişă cu luminări la barieră saă le ar declara la întrebarea ce li s’ar face, vor fi numai opriţi de a le introduc. 10) Fiindcă la tretoarea de vite ce mare a comunei de pe apa Bahluiului sunt încăperi şi pentru fabricarea de luminări, D. întreprinzetor va ocupa jumătate din acele încăperi cu fabrica sa de luminări, adecă acea parte ce este actualminte ocupată cu asemene fabrică, cu condiţie înse de a o ţinea în stare bună şi curată şi la espirarea terminului contractului a o înapoi earâşi în stare bună, curată şi nelipsindu’l nimica din inventarlul cu care trebue a i se da la intrare, iar la partea celalaltâ de tăietoare a vitelor cu ocoalele şi încăperile ei, remân în dispoziţia Primăriei, nu va putea avea nici un amestic, şi nici a pune vre o împedecare la întrebuinţarea ce s’ar găsi cu cale a se face cu dânsa ; pentru această jumătate de tretoare ce ’i se dă Dluî întreprinzetor, pentru fabricarea de luminări Dluî este obligată a plăti chiriea câte 4000 lei cursul tesaurului pe fiecare an, în 2 câştiuri obicinuite în ţeară, totodată pentru a înlătura daunele pericolului de focă, va fi dator a o asigura pe conta sa la o casă de asigurare recunoscută de Guvern, drept tonă valoarea clădirilor ce li se dau în dispoziţie, şi a plăti şi dările fonciare ce ar fi statornicite, sau s’ar statornici de Guvernă. 11) Primăria va putea ori când să revedueascâ fabrica şi depozitele de luminări spre a se încredinţa atăt de câtimea şi cualitatea săului cu care întreprinzetorul trebue a fi în totdeauna aprovizionat, într’o câtime îndestulătoare, căt și de calitatea luminărilor, pentru a constata dacă nu se face vreo abatere de la punctuala rostire a contractului. 12) întâmplându-se ca în cursul acestor 3 ani o întreprindere să se modifice sau să se suprime cu totul monopolul luminărilor de său, contractul va rămâne lucrâtoru numai pânâ la finele anului în care s’ar face o asemene modificare sau suprimare, și apoi va remâne resiliat, fârâ înse ca această resiliare să dele întreprinzetorului vreun drept de pretenție în contra casei comunale. 13) Toate întâmplătoarele neînţelegeri ce s’ar naşte între întreprinzetorul şi între particulari, din vânzarea luminărilor de său, cu oca sau cu mâruntu, din introducerea de luminări pe furişă sau făţişă în oraşu şi altele, se vor cerceta şi sa vor regula numai de câtrâ Primarul sau de câtrâ Consiliul comunal, după gravitatea caşului, neînţelegerile de orice natură care ar surveni între casa comunală şi întră D. întreprinzetor, se vor decide de câtrâ Ministeriul de Interne, la nemulţemire de câtrâ Consiliul de Stat şi în definitiv de Consiliul de Miniştri, fârâ mai departe apelă. 14) în fine la concurenţa acestei întreprinderi sunt admişi şi supuşii streini, înse cu condiţiune ca mai întâi asemene persoane conform dispoziţiei Ministeriala din 1853, să prezinte Primăriei înscrisă declaraţiunile lor adeverte de Consulatul protecţiei rostitoare, că atât în timpul duratei contractului ce va încheia cât şi după espirarea lui în ceea ce priveşte această întreprindere, va fi consideret ca pământean şi supus legilor ţerei, fără a se putea apara întru nimic cu ajutorul protecţiei sale, nici el nici vreun asociat împuternicit sau moştenitor al seu. 15) Adjudecația va remâne definitivă numa' atunce când s’ar aproba de Consiliul comunal în termin de 10 zile, Coniliul trebuie a se pronunţa asupra adjudecaţiei, de o aprobă sau de a disproba. 16) Cu aceste condiţii dându se în antrepriză oraiul de faţă pe timp de 3 ani, de la 1 Iulie anul dirent; plata la Redacţie pentru publicarea condiţiilor de faţă şi a altor publicaţii în chestie, se va face de Primărie, şi apoi Dluj întreprinzetorul o va restitui în casa comunală Primar D. G . a i. Primâriea de Bârlad. No. 2284. Se publica ca amatorii ce ar fi pentru trădarea a 125*/a chile orză şi prasă trebuitor cailor pompiereşti de aice, să se prezinte la această Primărie după expirarea terminului de 15 zile socotit de la data Foael, întovărăşiţi de garanţiile cuvenite, unde vor vede şi condiţiile de antrepriză Primâriei de Huşi. No. 1105. Strângerea tacsei de 60 par. de fiecare boă saă vacă ce se va tăea în fiecare salhana de pe această moşie, precum şi 10 par. de oae, urmând a se antreprizui, Primăria publica spre ştiinţa tuturor doritorilor ce ar vroi a se angaja la strângerea zisei tacse, pe care la împlinirea strigarei întâi de 40 zile socotită de la data Foael, să se prezenteze în Camera Primăriei, Consiliul de Revizie din Iaşi, No. 3438. Tinerii Popovici Gheorghie ce se pronumeşte şi Gheorghie Mihai, căzut la sorţi acoţind No. 130, Nicolai Gheorghiu No. 141, Moise Benditu 137, și Avram Cune No. 125, neurmând a se prezentai.