Progresul, iulie-decembrie 1868 (Anul 6, nr. 51-106)

1868-07-24 / nr. 57

Moscovici cu o sumă, bani de la Falbil sin Iţică, împlinindu-se de la debitare unu călii, se publică vînelarea lui în clipa ecspirăreî a 15 ^file, socotit de la data Foaeî, spre ştiinţa D-lor concurenţi, că licitaţia are a se ţine dinaintea pretoriului D. judecătorii! acestui ocolit. Sub Prefectura plasei Codrului, judeţul Iaşii. No. 1878. Pentru îndestularea D-lui Carpii Radinovii de la D. Costachi Chelariu, după hotărârea D-lui judecâtoriu ocolului al 3-le din Iaşi, prin carte de judecată No. 444, sechestrându-se roada viei, ce posedă debitorul în comuna Buciumi, duprecum Primarele sub No. 974 încredinţare, se publică vînzarea a acel roade, în termin de 15 zile, în pretoriul acestui oficiu. Comitetul Permanent al judeţului Falciu, No. 1099, în comuna urbei Huşi, pripăşindu-se unueapă în păr murgă închisă, cu pete mici albe pe spinare, şi la urechia dreaptă pişcată, se publică terminul de 3 luni, pentru deşteptarea proprietarului unei asemenea epe, care cu dovedi legale, să se presinte spre a ’i se elibera, cunoscând că la casei de neurinare, eapa se va vinde licitativ. PROGRESUL Comishunea Interimară a comunei IAŞII.COM, No. 5750. Avăndă în videre că după chibzuirea urmată asupra proposiţiunelor făcute de Domnii Th. Aslan şi C. Costantiniu, de a lua asuprăle direcţiunea teatrului maţîonal din această urbâ, nu s’au putut contracta direcţiunea teatrului Z's? din cauză că condiţiunele propuse de D-lor s’au găsită neadmisibile faţă cu mijloacele de care dispune comuna spre acest finiţii. Având în videre că şi în urmă la cipa de 12 ale curentei, publicată prin Foaea Progresului No. 53 şi auipte, nu s’au presentat de cât o singură ofertă din partea D. Anton Camban, însoţită de o garanţie, în obligaţiunia Openhaim, pe sumă de 2500 lei noi, ofertă care în urmă s’au şi retrasa de D. Cambanu, împreună cu garanţiea citată. Având în videre de altă parte', că asupra depeşelor prin care s'au propusit D-lor, artişti dramatici, Milo, Teodorini şi Pascioli, direcţiunea teatrului naţional cu subvenţiunea de 50 mi! lei, dritul balurilor mascate şi darea localului teatrului de la Copou, fără plată de chirie, pentru dilele destinate direcţiuneijisă, s’a fi primit respunsurî telegrafice din partea D. Teodorini din Craiova, că primeşte direcţiunea emisă şi aşteaptă contractul. Iar din partea I. Pascali, că depeşa sosindu’l după terminul de 12 Iulie, la Arad în Transilvaniea, unde se află acum, doreşte a şti dacă s’au dat direcţiunea sau nu. Comisiunea în presenţa acestora, publică condiţiunele de mai josu, cu care este decisă a contracta direcţiunea teatrului naţional din această urbâ, şi invită pe toţi Domnii amatori competenţi, ca în termen de 15 zile de la data Foaeî, aderă la 8 August viitorii, oarele , dimineaţă, să se presinte în Camera Primăriei însoţiţi de garanţiile prevăzute prin condiţii inT, rămăind atuncea la aprecierea Comisiunei de a încheiea contractul cuvenit cu amatorul competent ce va admite condiţiunele publicate. Membrii Comisiunei: I. Antoniidi, N. Carnea, I. Drăghici, Emanoil Zalariu. C O N D I Ț I I. Art. 1. Antrepriza teatrului naţional din oraşului Iaşii, se concedă Domnului.......................................... pe termen de 3 ani începători de la 1 Octomvrie fluid present 1868. Art. 2. Antreprenorul, osebit de localul teatrului de la Copou, carei se dă fără plată de chirie, va priimni de la Stătu prin Primărie, o subvenţiune anuală de 50 mii lei cursul vechiu al tesaurului, sau lei noi 18.518, bani 50, şi va ave pe lângă astă subvenţiune şi dreptul balurilor mascate. Această subvenţiune se va respunde antreprenorului în 3 epoce, şi anume: o a treia parte la 15 Septemvrie, o altă a treia parte când va da 15 represented din minierul total de 40 representaţii ce se ficsideă pentru abonamentul unei stagiuni, şi ceelaltă a treia parte la finele abonamentului. Art. 3. La căzu însă când comuna nu va dispune decât pe un an de localul teatrului de la Copou, care astăzi se pune gratisit la disposiţie. D. antreprenorii, cum şi de subvenţiunea citată de 50 mii lei, acordată de Ministeriu, D-sa nu va pute face nici o pretenţiune şi contractul seu va rămânea desfiinţată. Art. 4. Stagiunea teatrală va fi de 6 luni, cu începere de la 1 Octomvrie al fie-câruea an. Art. 5. Pentru representaţiile române se ficsale 3ile pe septămânâ, şi anume : Duminica, Marţa şi Joea, iar în carnaval dându-se baluri mascate, va ave în loc de Duminica şi Joea, alte 2 glile în schimbîi. Art. 6. Toate încăperile teatrului elisa, afară de 4 camere din dosul curţeî teatrului, destinate pentru locuinţa şi cancelariea inspectorului tearului, se pun la disposiţiunea antreprenorului, în filele destinate pentru representaţiile naţionale şi serile balurilor mascate. Art. 7. Antreprenorul va avea dreptul de a închirie în folosul său bufetul teatrului numai pentru serile destinate teatrului naţional şi a balurilor mascate. Art. 8. Reparaţiunele de zidărie şi lemnărie, absolut necesare la încăperile emise, a localului teatrului, se vor face prin lucrarea comunei, iar îmbunătăţirea mobilaţiei lojelor şi a stalurilor, cum şi curăţirea în lăuntrul localului, vor fi pe comptul antreprenorului. Art. 9. Toate obiectele ce compună zestrea teatrului, precum: costume, decoruri etc., se pună de asemenea la disposiţiunea antreprenorului, pentru toate repetiţiile şi representaţiile române ; câte însă din costume şi decoruri ’iar mai lipsi, D-lui va fi datoră a le suplini de la dânsul, representândă exactă epocele în care s’au petrecut scenele, dar la împlinirea contractului a Ie lasa în proprietatea comunei. Art. 10. Înaintea începere! stagiune! se va dresa unu inventării! de toate obiectele ce compună zestrea teatrului, şi care se vor pune la disposiţiunea antreprenorului potrivit art. 9, spre a se servi la representaţiile sale. Acest inventariă constatătortă stare! de faţă a fiecarea obiectă, se va face în numeră îndoită, se va subscrie de antreprenoră şi delegatul Primăriei, şi legalizindu se de această din urmă, un exemplariu se va da antreprenorului, iar celalaltă se va păstră la Primărie, pentru ca la espirarea contractului, inspectorul teatrului să primească după acei inventari, toate obiectele date antreprenorului în numerul și starea în care ș i le-a predată. Art. 11. Antreprenorul va fi datoria ca în timpul stagiune! să aibă o trupă câtă se va pute mai bună și mai complectă, care să represinte toate personajele trebuincioase, potrivit cu caracterile de roluri ale pieselor ce va juca, adecă: a) Întâiul rolă, dramă, comedie, vodevil; b) Jeune premier rol, jeune premier, amorezul; c) Al doilea premier rol; d) Rol in toate genere rol, jeune premier 3 rol; e) Rol de conveniență; f) Al doilea rol de convenienţă; g) Intălulu comică; h) Întâiul comică în toate genere; i) Al doilea comică în toate genere; / a _ ° ’ j) Intăiă mare rol fimeescă (mare cochetă); k) Întâiul rol desemnat (mère noble) rol de convenienţâ; l) Intăea subrutâ şi câteva roluri amoreze; m) .Jeune premiere întrea amoreză. Asemenea va mai ave şi pentru rolurile secondaţii numerul trebuitorii" de artişi, adecă 20 corişti de ambele scese, şi 24 muzicanţi profesori de orhestră, cu una osebită şefă. Art. 12. Repertorială pieseloră ce se vor juca în cursul stagiunei, se va compune din drame, vodevile, comedii, mai mult din istoriea României şi a moravurilor române, precum şi de câteva traduceri piese de salonă şi comedii de caracteru, a vendu îngrijere 1). antreprenoră a face alegerea pieselor din cele mai morale şi mai instructive, spre îndreptarea moravurilor». Pe lângă aceasta, antreprenorul este obligat a da în cursul stagiunoi 6 piese noue, care se nu fi fostă jucate pe scena teatrului Român. Din acestea 2 vor fi de la Gimnaziu, 2 de la teatru de vodevil şi 2 de la teatrul Franceză. Art. 13. Dacă in cursul celor 4 representațiuni dinții, la care antreprenorul va trebui a face să debute toată trupa, s’ar găsi de Primărie că vre-unul din artiști sau artiste, n’ar conrespunde adăstarei publicului prin inferioritatea lui în rolul ce va juca, atuncea antreprenorulu va fi datoră a angaja ună alt artist care să remplaseele pe cel incapabil. Art. 14. Primăriea îşi reservă dreptul de a dispune de localul teatrului în zilele ce nu aparţin trupei Române, pentru ori ce trupă streină s’ar presenta în cursul duratei antreprize de faţă, şi pe lângă această, antreprenorul este datoră a da toate înlesnirele unei asemenea trupe streine, adecă: a pune la disposiţiea ei în dilele frcsate pentru representaţiile streine, obiectele de care ar avea trebuinţă din zestrea teatrului, care l i se dă prin contractul de faţă, răsmăind a se concerta şi alcatui cu Directorul unei asemenea trupe, numai pentru personalul de serviciu al teatrului dependentă de antreprenoră. Art. 15. Antreprenorul este obligat a se conforma ad-literam tecstuluî original al pieselor ce va juca, nu va putea sub nici un cuvent adăogi sau suprima ceva din tecstul piesei, decorurile sau costrumele prescrise într’nsul. Art. 16. Cu o lună înaintea începere! stagiune!, antreprenorul va supune Primăriei programul cuprindetorii de toate piesele ce va da în cursul stagiune!, precum și de numele artiștilor carii vor compune trupa sa. Art. 17. Orice neînţălegere s’ar ivi între antreprenori şi artişti şi vice-versa, se va supune Primarului, care va decide şi da satisfacţiunea cuvenită celui în drept. In acest interval însă, ambele părţi vor urma îndatorirelor stipulate prin contractele respective. Art. 18. Dintre piesele noue ce este obligat antreprenorul a da după art. 12 de mai sus, 4 dintr'nsăle se vor juca pentru prima oară în cursul lunelor. Octomvrie, Noemvrie, Ianuarie şi Martie ale fiecăruea an, şi jumătate din suma ce vor produce aceste 4 representaţii, se va încasa în Primărie şi se va trimete la casa Statului spre a se capitaliza şi a servi la timpă pentru ajutorul acelor din artişti, carii se vor fi deosebită prin talentulu lora, şi carii n’ar mai pute juca, iar ceelaltă jumătate se va da Epitropiei spitalului din Sf. Spiridonă, ca ajutoră pentru ospiciul infirmilorii de la Galata. Art. 19. Preţurile locurilor în teatru vor fi precum urmele: Avans scenele 3 galbeni, loja rangul I-iu 56 lei, benniară 48 lei, rangul al 11-lea 24 lei, stală 8 lei 24 parale, parteră 4 lei 12 parale, galeriea 2 lei 6 parale. Lojele vor ave tot aceste preţuri şi pentru balurile mascate, iar preţul antrelei va fi acel tresată pentru staluri, de 8 lei 24 parale. Antreprenorulă nu este volnică a le urca sub niciună cuventa, ear a le coborî poate a o face. Art. 20. Antreprenorulu este datoriă a plăti din subvenţiune suma cuvenită pentru asigurarea edificiului şi a zestrei teatrului, contra incendiului, pentru a fi aparat de orice respundere la bază de un asemenea sinistru. Art. 21. Inspectorul teatrului astăzi în fiinţă pentru conservarea edificiului şi a zestrei teatrului, va fi plătit ca şi în trecută de" antreprenor, cu leafă de 200 lei vechi pe lună în tot cursul anului, şi va avei* locuinţa sa în acele patru camere reservate în curteii din Josu a teatruluî. Art. 22. Se îndatorează antreprenorul a încăltat teatrul, şi al lumina bine cu material care să nul aducă supărare, dar căldura în teatru va fi la 7/1 oare sara între 16 şi 18 grade reamiur. Art. 23. Loja Domnească şi una bennară sunt il resenate de primărie. De asemenea intrarea şi şelderea în teatru a impiegaţilor de Poliţie şi a oficerului de serviciu se scuteşte de orice plată. Art. 24. Antreprenorul se va conforma instrucţiu■unelor şi disposiţiunelor ce se vor lua de Primariail în privinţa bunei ordine în teatru şi care nu vor schimba nimica din condiţiunele sus aratate. Art. 25. Contractele ce va încheie antreprenoru cu artiştii trupei, şi ver ce impiegaţi va angaja pentru serviciul teatrului, antreprenorul le va înfăţoşa! Primăriei spre a fi legalizate. Art. 26. Orî ce împrejurare de forţă majoră alii precurma cursul representaţiilor, nu dă drept antre*! prenoru'ui a cere vr’o despăgubire. Art. 27. Dacă antreprenorul nu va îndeplini con-îl