Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1995 (Anul 7, nr. 1479-1503)

1995-01-14 / nr. 1489

PAGINA 6 ♦ 14 IANUARIE 1995 ' ' ' 1 -> • Filarmonica "Banatul", în colaborare cu Societatea Română "Mozart", prezintă mâine, 15 ianuarie, la Liceul de muzică "Ion Vidu" din Timișoara un concert de binefacere avându-l la pupitru pe dirijorul canadian Tateo Nakajima. Soliștii lucrărilor cuprinse în medalionul "Wolfgang Amadeus Mozart" sunt Sorin Dogaru, Dragoș Mihăilescu", Sorin Petrescu. Afișul concertului precizează: "Intrarea liberă. Sunt așteptate donații în bani pentru acoperirea costului unei operații de transplant de măduvă, la Viena, pentru Patricia Popa (10 ani), fiica colegului nostru, violonistul Gabriel Popa”. (I.J.R.) . Pe afișul Operei Române din Timișoara figurează, astă seară, de la ora 18,30, un titlu îndrăgit de spectatorii, iubitori ai genului, "Lucia di Lamermoor" de Donizetti. Sub conducerea muzicală a dirijorului Ion Iancu, vor evolua soliștii Adriana Mesteș (Opera Română Iași), Stelian Negoescu (Teatrul Liric Craiova), Cristian Rudic, Nicolae Stan, Vasile Tcaciuc, Marilena Mihăilescu Grama, își dau concursul orchestra și corul Operei timișorene. Dirijoarea corului, Laura Mare. (M.M.) • Joi, 19 ianuarie, ora 17, în Sala Senatului UMF va avea loc sesiunea de comunicări a Filialei Timișoara a Academiei de Științe Medicale. Se vor prezenta comunicările: 1. VI. Topciu, Margit Șerban, Marioara Sarău, I.Munteanu, Gh. Chercotă, VI. Fluture - "Utilizarea preparatelor imunologice indigene în terapia afecțiunilor infecțioase, alergice și tumorale"; 2. S. Sándor, M. Checiu, I. Fazakas-Todea - "Contribuții la studiul embric și fetopatiei alcoolice"; 3. M. Dragomirescu - " Alterarea efectului Pasteur în bolile infecțioase severe"; 4. M.Lăzărescu - "Actualități în psihopatologia clinică, noutăți în plan internațional și contribuții românești - timișorene", (președinte, prof. dr. G.S. Băcanu; secretar, prof.dr. G.I. Mihalaș) • Luni, 16 ianuarie, ora 11, la sediul filialei centru, a Bibliotecii Județene "Paul Iorgovici", din Reșița, în cadrul manifestării "Zilele culturale Eminescu", sub genericul "Conjurații poetice sub zodia Capricornului", are loc vernisajul expoziției de carte:" Peste nemărginirea timpului", un recital poetic-muzical semnat de Ionel Băileșteanu și un montaj literar susținut de elevii școlilor generale nr. 11 și 12 din Reșița în aranjamentul prof. Florica Molnar.și Maria Crișan. (T.C.) • în localitatea românească Torac din Voivodina, mâine, 15 ianuarie, la Școala "George Coșbuc", va avea loc sărbătorirea împlinirii a 145 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu, geniul tutelar al întregii românități. Momentul aniversar cuprinde lansarea publicației școlare "Litera", consacrată omagierii Poetului nepereche, un recital poetic și un recital muzical (susținut de Cornelia Ocolișan), axate pe creația eminesciană. (A.T.) • Cu prilejul ședinței Comisiei județene pentru lichidarea patrimoniului fostelor unități cooperatiste din agricultura județului Timiș ce a avut loc vineri, 13 ianuarie 1995, s-a hotărât descărcarea de gestiune a Comisiilor locale de la fostele CAP Ivanda, Fârdea, Sânandrei, Pustiniș, Remetea Mare și Mehala. In felul acesta, numărul total al unităților cooperatiste ale căror comisii au fost descărcate de gestiune a ajuns la 203 din totalul de 216. (șef birou, Vasile Mara) . Anunț. Cu ocazia împlinirii a 5 ani de la reluarea activității politice liberale în județul Timiș și având în vedere țelul unificării liberale, Comitetul județean Timiș al PNL invită membrii și simpatizanții să treacă pe la sediul din strada V. Alecsandri nr. 2 (program zilnic între orele 9-17). (președinte PNL Timiș, Viorel Coifan) • Comunicat Federația Asociațiilor de Locatari Timișoara invită membrii săi să își ridice legitimațiile de membru FALT și să achite cotizația pe trimestrul 1/1995, până la 31 ianuarie 1995. Valoarea cotizației este de 100 lei de apartament pe lună. Programul pentru public este: marți, orele 15-17; sâmbătă, orele 10-12;an sediul din Piața Victoriei nr. 1B, ap. 7. (Comitetul Director, ing. Olariu Petru) • Teatrul de Stat Arad prezintă astăzi, la sala "Studio", cu începere de la ora 18, spectacolul cafe-concert "Piaf, susținut de actrița Aurora Simionică. (E.K.) • Teatrul de Stat Arad prezintă, mâine, cu începere de la ora 18, spectacolul cu piesa "Vârstele dragostei", de Teodor Mazilu, în regia lui Tudor Petruț. (E.K.) • Teatrul de Marionete din Arad prezintă, mâine, cu începere de la ora 11, spectacolul cu piesa "Tinerețe fără bătrânețe" de Petre Ispirescu, în regia lui Ion Mânzatu. (E.R.) • Marți, 17 ianuarie, începând cu ora 11, la sediul Grupului de Pompieri al județului Timiș, se va desfășura ședința de analiză a activității pe anul 1994. (S.R.) • Duplex radiofonic "Eminescu, Ipotești - Oravița". Este vorba despre o emisiune, transmisă în direct de studiourile teritoriale Iași și Timișoara, astăzi, după ora 12. Invitații la microfon se vor referi la principalele manifestări, de astăzi, și mâine, care au loc, deopotrivă, pe plaiuri moldave și bănățene. (U.R.) • Posesorul certificatului de înmatriculare, marca ARO 243 D, deținător al S.C. "ACO" S.R.L. este invitat la secretariatul redacției cotidianului nostru pentru a intra în posesia sa. (M.M.) • Cele 150 de locuri ale Cantinei de ajutor social din Lugoj, au fost suplimentate recent, din inițiativa autorităților locale, cu încă 50. Acestea sunt rezervate elevilor din familii cu handicap social, pentru masa de prânz, și sunt gratuite (celelalte 150 fiind de trei mese, cu achitarea a 30% din ajutorul social al persoanelor în cauză). In pofida suplimentării, la biroul de autoritate tutelară Lugoj există alte peste 25 cereri ce n-au putut fi încă onorate, numărul lor fiind în creștere. (L.N.) • Numărul certificatelor medico-legale eliberate la Lugoj în 1994 s-a ridicat la 712, din care 706 pentru loviri corporale. (M.) 0 Miercuri, 11 ianuarie, în jurul orei 9, a izbucnit un incendiu la sediul S.C. MDA S.R.L. din Arad, str. Ineului nr. 19. Cauza acestuia a fost arzătorul defect de la soba de motorină. Stins cu ajutorul unui cetățean, flăcările nu s-au propagat, arzând doar scurgerile de motorină din jurul sobei. (V.M.) Programul întreruperilor în furnizarea energiei electrice în perioada 16-20 ianuarie 1995 TIMIȘ Luni, 16 ianuarie - TIMIȘOARA: str. I. Maniu (p), Platanilor (p), D. Gruia (p), Eminescu (p), Asanești (p), Michelangelo (p), C. Șagului (p), Luminii (p), JUDEȚ - Biled (p), Becicherecu Mic (p), Buziaș (p), Jamu Mare, Clopodia, Ferendia, Jebel (p), Comloșu Mare (p). Marți, 17 ianuarie - TIMIȘOARA: str. I. Maniu (p), B. Deleanu (p), Eminescu (p), Michelangelo (p), Tâmpa (p), Grozăvescu (p), Beethoven (p), C. Șagului (p), Șt. O. Iosif (p), Aștrilor (p). JUDEȚ - Biled (p), Becicherecu Mic (p), Sacoșu Mare, Deta (p), Ciacova (p), COMTIM Beregsău (p), Sînnicolaul Mare (p), Gelu (p), Bulgăruș (p). Miercuri, 18 ianuarie - TIMIȘOARA: str. Platanilor (p), I. Rangheț (p), Mangalia (p), Fabrica Bumbacul, Eminescu (p), Grozăvescu (p), Beethoven (p), C. Șagului (p), Șt. O. Iosif (p), Oglinzilor (p). JUDEȚ - Becicherecu Mic (p), Darova (p), Deta (p), Comloșu Mare (p), Jimbolia (p), Gelu (p), Bulgăruș (p). Joi, 19 ianuarie - TIMIȘOARA: str. Mangalia (p), 1MAIA, T. Vladimirescu (p), I. Ghica (p), bd. Tinereții (p), Trandafirilor (p), C. Șagului (p), Șt. O. Iosif (p), Zürich (p), Orion (p), Luminii (p). JUDEȚ - Becicherecu Mic (p), Sacoșu Mare (p), Uivar (p), Dudeștii Vechi (p), Gelu (p), Bulgăruș (p). Vineri, 20 ianuarie - TIMIȘOARA: str. Zugrav Nedelcu (p), Titulescu (p), Trandafirilor (p), C. Șagului (p), Eminescu (p), JUDEȚ - Becicherecu Mic (p), Giarmata (p), Sacoșu Mare (p), Lenauheim (p), Dudeștii Vechi (p), Bulgăruș (p), Gelu (p). CARAȘ-SEVERIN Luni, 16 ianuarie: Moldova Nouă (bl. 8), Anina (Câlnic Nord). Marți, 17 ianuarie: Moldova Nouă (bl. 8), Anina (cartier Sigismund - parțial, Dealu Frumos, Colonia I, Kogălniceanu), Caransebeș (str. Școlii, Eminescu, Bistrei, Mihai Viteazu, Nicolae Bălcescu - parțial); Miercuri, 18 ianuarie: Reșița (străzile: Parcului, Oituzului, Canalului, Mărăști, Călărașilor, Castanilor, Odobescu, Budinic, Barbu Ștefănescu Delavrancea), Anina (cartier Sigismund - parțial, Dealu Frumos, Colonia I, Kogălniceanu), Caransebeș (străzile: Dâlmei, D. Ghera, Teiușului, Libertății), Moldova Nouă (bl. 40, 42, 43). Joi, 19 ianuarie: Reșița (str. Vântului, Rândul I, II, III, IV, Doma), Moldova Nouă (bl. 32), Anina (cartier Sigismund - parțial, Dealu Frumos, Colonia I, Kogălniceanu); Vineri, 20 ianuarie: Reșița (străzile: 6 Martie bl. 15, Mihai Viteazu, Someșului). ARAD Luni, 16 ianuarie: în municipiul Arad, str. Lucian Blaga (p), Letiția, Gh. Doja, Ciobanului, Voinicilor, Barbu Lăutaru. în județ, localitățile: Ineu, Sântana, Cladova, Pâncota, Pecica, Hodiș, Valea Mare. Marți, 17 ianuarie: în municipiu, str. Lucian Blaga (p), Letiția, Gh. Doja, Ciobanului, Voinicilor, Barbu Lăutaru. în județ, localitățile: Ineu, Sântana, Cladova, Pâncota, Chisindia, Valea Mare, Miercuri, 18 ianuarie: în municipiu, str. Lucian Blaga (p), Letiția, Clujului, Vrancea, Busuioc, Renașterii, Barbu Lăutaru, în județ, localitățile: Ineu, Sântana, Pâncota, Bata, Zerind. Joi, 19 ianuarie: în municipiu, str. Lucian Blaga (p), Clujului, Vrancei, Busuioc, Barbu Lăutaru. în județ, localitățile: Ineu, Sântana, Pâncota, Semlac, Bata, Iermata Neagră, Vineri, 20 ianuarie: în municipiu: str. Lucian Blaga (p), Barbu Lăutaru, Oituz, Renașterii. In județ, localitățile: Sântana, Pâncota, Pecica, Bata. Citiri, facturări, încasări TIMIȘ Casieria externe: Sacoșu Turcesc, Albina, Moșnița Veche, Sânmihaiu Român, Carani, Biled (p), Parța, Cemeteaz, Hemeacova, Bencecu de Jos, Alioș, CARAȘ-SEVERIN Reșița - blocurile: Câlnicului 1 Sportului 4, 6, 6 B Rapsodiei 1, 3 Hunedoarei 1, 2; Crizantemei 2, 4 Romaniței 4; Narcisei 5, 6; Trei Ape 2 Păcii 1, 2, 3; P.Maior 69, 71; Liliacului 4; Pomostului A3, A 6, A 13, C 2, B 13; Străzile: Clinicului, Bucovăț, Roșiorilor, Pandurilor, Bocșa - străzile: Semenicului, 1 Mai, Victoriei, Sadovei, Aleea Trandafirilor, Zona Caransebeș - Caransebeș (străzile: Baba Novac, Poștei, Sadoveanu, Țarinei 1B, 1 F, Aluniș bl. 6, Grădiniței 5, Pipirigul Mic, I.L. Caragiale, Ardealului 21, 28, 55, 59, 60, ICAS, Școlii D1, D2, Piața Revoluției, Vasile Alecsandri, Al Liliac bl. 6, zona ACH bl. 1, 2, 3, 4, Liliacului bl. 4, Cazărmii bl. 3, 4, 5, Bălcescu 1, Slatina Timiș, Zorile, Zorlencior, Buchin, Prisaca, Zăgujeni, Zona Oțelu Roșu - Obreja, Măru, Marga, Zona Herculane - Mehadia, Terego- Cuptoare, Crușovăț, Mehadica, Glob Rău, Zona Bozovici - Meceriș, Lăpușnicu Mare, Pârvova, Putna, Oravița - zona Gării blocurile: B1, B5, C1, C5, F1, F5, C8/N, F2 A, Anina - cartier Breiner, Valea Tereziei, Zona Moldova Nouă - Moldova Nouă, Sichevița, Liubcova. PIAȚA VALUTELOR Ieri, 13 ianuarie 1995 Casa de schimb Dolar Marcă Comision valutar c/v c/r (%) TIMISOARA ABC 1950/2040 1260/1323 -/-;-/Streliția 1970/2100 1280/1320 -/-;-/Cardinal 1930/2100 1260/1320 -/-;-/Continental 1900/2060 1250/1320 -/-;-/ Berinde Exchange 1920/2000 1270/1315 -/-;-/Royal 2000/2069 1300/1300 l/l;2/2 Tresor 1965/2065 1260/1325 -/-;-/ BebeC 1900/2050 1250/1300 -/-;-/ARAD Astoria 2000/2030 1300/1320 -/-;-/ Kosyk 1995/2080 1288/1325 -/-;-/ Oscar ,2040/2080 1300/1325 -/-;-/-• REȘIȚA Birta 1930/2200 1280/1330 -/-;-/ Rogge 1900/2100 1260/1310 -/-;-/BĂILE HERCULANE Birta 1900/2050 1250/1330 -/-;-/ CARANSEBEȘ ’ , Rogge 1850/2100 1270/1320 -/-;-/OTELUL ROȘU Rogge 1850/2100 • 1270/1320 -/-;-/MORA VIȚA BebeC 1900/2050 1250/1320 -/-;-/ RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ La Naționalul timișorean o premieră... inedită Ineditul premierei Naționalului din Timișoara scoasă sub genericul "Formidabil!" constă în faptul că întreaga trupă de artiști ai scenei timișorene, ca niciodată, joacă, regizează, face scenografie, pe parcursul a circa unei ore și jumătate, încercând să amuze publicul spectator, cu scenete preluate sau personale, unele cu priză la realitatea imediată, cu pantomimă, cântec, poante, poezie etc. O formulă improvizată de teatru? Vom reveni cu un comentariu mai... de aproape. (I.J.R.) Urmare din pag. 1 "...Publicul timișorean..." ■ timișorean odinioară, Ovidiu Iuliu Moldovan revine pentru o zi la noi. Bine ai venit, Ovidiu! A început un nou an care presupune proiecte. Ce ne destăinuie actorul Ovidiu Iuliu Moldovan? Anul 1995 din punct de vedere teatral înseamnă materializarea unui proiect foarte ambițios care sper să devină un eveniment pentru viața teatrală românească: conturul unui spectacol semnat de regizorul Victor Ioan Frunză după textul lui Marlowe - text care are un habitus cultural, spectacol în premieră pe țară, într-o lume a lui Caragiale, suntem informați că filmezi "Craii de curte veche", după Matei Caragiale. Cum te descurci? Aș putea vorbi despre un eveniment, întrucât există motive foarte generoase, pornim de la textul perlă unicat în proza românească a lui Matei Caragiale, semnătura de prestigiu a scenaristului Ioan Grigorescu și nu în cele din urmă aș putea spune înainte de orice fel de dubiu, semnătura fară nici un echivoc a celui care pe deplin cuvânt a fost numit de critică un Visconti al cinematografului românesc, Mircea Veroiu. Aș mai aminti dintre colaboratori pe experimentatul operator Marian Stanciu, iar dintre actori pe Mircea Albulescu, Ștefan Sileanu, Răzvan Vasilescu, o foarte tânără actriță despre care am credința că se va vorbi, Ilinca Goia, și un debut pe nedrept uitat până acum de cinematografia română, actor al Teatrului Național din Cluj - Marius Bodochi, - în acest an Teatrul Național din Timișoara va împlini 50 de ani de existență. Ca actor care ai făcut parte dintr-o echipă de aur a teatrului, ce-ți evocă acest eveniment? Primul meu gând se îndreaptă spre cei care au fost ctitorii importanți ai Teatrului Național din Timișoara. Aș evoca figura insolită a celui care a fost animatorul Teatrului Național din Timișoara și creatorul lui în fapt minunatul artist Gheorghe Leahu, apoi personalități distincte și fără echivalent în peisajul teatrului românesc din acel moment care au determinat prin forța personalității lor ca focarul estetic de maximă eficiență să fie Timișoara. Mă gândesc la dna Marietta Sadova, la dna Elena Veakis, la Emilia Jivanov, la dl Dan Nasta, la Iannis Veakis, Emil Reus și mai ales la acel adolescent atins de aripa geniului Aureliu Manea. O ultimă întrebare. Ești invitatul agenției teatrale "Artmedia", pentru ca la cafeneaua literar-artistică "Viennese" să sărbătorim 145 de ani de la nașterea poetului nepereche prin recitalul tău "Veșnic tânăr înfășurat în manta-mi". Ce înseamnă poezia pentru tine? Este una dintre componentele existențiale ale vieții mele artistice. Așa cum nu concepea un actor să trăiască în afara unui univers spiritual viu și extrem de complex mi se pare că poezia este una din sursele cele mai generoase pentru o întreținere permanentă a condiției spirituale a artistului. Sunt onorat că agenția "Artmedia" mă contactează pentru a treia oară încercând să facă din colaborarea noastră o constantă, sper valorică, pentru publicul timișorean pe care ea îl consider a fi cel mai fidel și riguros seismograf al bunului gust. După un recital Nichita Stănescu, după Medeea - parte a Trilogiei antice, recitalul Mihai Eminescu de acum, sper să oferim în perspectivă o viitoare întâlnire cu spectacolul "Livada de vișini" de Cehov, care poartă semnătura prestigiosului regizor Andrei Șerban.