Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2012 (Anul 24, nr. 6963-6985)

2012-12-31 / nr. 6985

10 Renașterea bănățeană luni, 31 decembrie 2012 Boit și Phelps, deasupra tuturor Usain Boit și Michael Phelps au dominat Jocurile Olimpice de la Londra, la fel ca în 2008 la Beijing, intrând definitiv în legenda sportului mondial. Fără a întocmi un clasament, jurnaliștii de la France Presse au trecut în revistă cele mai notabile performanțe ale anului sportiv 2012. Ben Ainslie (iahting), în 2012, a câștigat al patrulea aur olimpic consecutiv pentru Marea Britanie, a treia oară la Finn după un prim titlu la Laser, la JO 2000. La 35 de ani, "Beano", cum este numit sportivul britanic, se alătură legendarului danez Paul Elvstriem al cărui palmares include patru medalii de aur obținute între 1948 și 1960. Usain Boit (atletism). "Sunt o legendă în viață, spuneți peste tot", a afirmat Bolt. La JO de la Londra, ca și la cele de la Beijing din 2008, Usain Boit a reușit tripla de aur (100 m, 200 m, 4x100 m). Cu a șasea medalie olimpică de aur, jamaicanul a devenit, la 25 de ani, cel mai titrat sprinter din istorie, în fața americanului Carl Lewis (5 titluri la sprint). Tom Boonen (ciclism). La 31 de ani, belgianul a obținut din nou succese, după două sezoane perturbate de accidentări: învingător la GP E3, la Gand-Welwegem și Turul Flandrei, el câștigat apoi a patra oară cursa Paris- Roubaix, egalând recordul compatriotului său Roger de Vlaeminck, Alberto Contador (ciclism). La o lună de la revenirea după suspendarea pentru dopaj, el a câștigat Turul Spaniei, al doilea succes în La Vuelta după victoria din 2008. Didier Drogba (fotbal). Atacantul ivorian și-a șters lacrimile după înfrângerea din finala Cupei Africii pe Națiuni contra Zambiei, câștigând Liga Campionilor cu Chelsea. El a egalat și apoi a marcat golul victoriei la penalty-uri cu Bayern în finala de la München, înainte de a semna un contract extrem de avantajos cu gruparea chineză Shanghai Shenhua. Ashton Eaton (atletism). Un record mondial (9.039 puncte), stabilit la 23 iunie la selecțiile americane, urmat de titlul olimpic la Londra, la 24 de ani, el este noul maestru al decatlonului. Mo Farah (atletism). Născut în Somalia, dar crescut în Anglia, atunci când țara sa era răvășită de războiul civil, Mo Farah a oferit patriei sale de adopție o dublă olimpică: 5.000 m și 10.000 m. La 29 de ani, campionul mondial en titre la 5.000 m este succesorul demn al etiopianului Kenenisa Bekele, autorul aceleiași duble la JO de la Beijing. Allyson Felix (atletism). Americanca de 27 de ani, triplă campioană olimpică la Londra (200 m, 4x100 m și 4x400 m) a fost desemnată sportiva anului de IAAF. Melissa Franklin (natație). Câștigătoare la 100 și 200 metri spate, precum și la ștafeta de 4x200 m liber și 4x100 m mixt, americanca de 17 ani a confirmat la JO de la Londra că a devenit o figură importantă a natației feminine. Philippe Gilbert (ciclism). Campion mondial la ciclism pe șosea, la Valkenburg (Olanda), rutierul belgian a revenit în frunte după un început dificil de sezon. Marcel Hirscher (schi). Câștigător al Cupei Mondiale de schi alpin la capătul uni duel cu elvețianul Beat Feuz, austriacul de 23 de ani a reușit să obțină și micul glob al slalomului uriaș. Chris Hoy (ciclism). La Londra, Chris Hoy a câștigat două medalii de aur la viteză pe echipe și keirin. Cu șase titluri olimpice în total, după cele de la JO 2004 și de la JO 2008, scoțianul de 36 de ani este cel mai titrat sportiv britanic din istoria jocurilor. Andres Iniesta (fotbal). Desemnat cel mai bun jucător la Euro 2012, catalanul a fost un factor important în succesul Spaniei, prin clarviziunea sa, finețea și rolul de accelerator la mijlocul terenului. Kirani James (atletism). Campion olimpic la 400 metri la 19 ani, la un an după titlul mondial de la Daegu, James poate visa la recordul mondial stabilit în 1999 de Michael Johnson (43.18). Nikola Karabatici (handbal). Campion olimpic pentru a doua oară consecutiv, handbalistul francez Nikola Karabatici și-a văzut apoi imaginea afectată de suspiciunile privind trucarea meciului Cesson-Montpellier în care a fost pus sub acuzare. Sebastien Loeb (automobilism). Campion mondial pentru a noua oară, pilotul francez deține cel mai frumos palmares din istoria sportului automobilistic. La 38 de ani, el a decis să nu dispute decât câteva curse anul viitor, pentru ca în 2014 să ajungă în Campionatul Mondial de Turisme (WTCC), tot cu Citroen. Aries Merritt (atletism). Campion mondial la juniori la 110 metri garduri în 2004, americanul a confirmat la 27 de ani reușind să câștige titlul olimpic, iar apoi îmbunătățind cu șapte sutimi recordul mondial al cubanezului Dayton Robles, la 7 septembrie, la Bruxelles. Lionel Messi (fotbal). La doar 25 de ani, Lionel Messi nu mai contenește cu recordurile. Jucătorul argentinian a marcat 91 de goluri într-un an, depășind recordul germanului Gerd Müller, cu 85 de reușite în 1972. Andy Murray (tenis). Campion olimpic la Wimbledon, câștigător la US Open, primul său titlu de Grand Slam. Andy Murray a devenit, la 25 de ani, primul tenisman britanic campion olimpic din 1908 și primul câștigător de Grand Slam după succesul lui Fred Perry la US Open din 1936. Michael Phelps (natație). Americanul de 27 de ani a pus capăt carierei sale la 4 august, la Londra, cu 18 medalii de aur, la ștafeta de 4x100 m mixt, ducând la 22 totalul de medalii olimpice: 8 la Atena în 2004 (6 de aur, 2 de bronz), 8 de aur la JO de la Beijing și 6 la Londra. El a depășit-o astfel pe gimnasta sovietică Larisa Latanina, care a câștigat 18 medalii la JO în perioada 1956 -1964. Evgheni Plușenko (patinaj). După doi ani de absență, rusul a devenit campion european la patinaj artistic pentru a șaptea oară, la Sheffield. Teddy Riner (judo). Cvintuplul campion mondial (2007, 2008, 2009, 2010, 2011 ), judoka francez (2,02 m, 131 kg) a câștigat la Londra singurul aur care îi lipsea, la patru ani după bronzul de la JO 2008. David Rudisha (atletism). "Este una dintre cele mai mari performanțe din istoria JO". Un omagiu al lui Sebastian Coe adus lui David Rudisha, campion olimpic la 800 metri la capătul unei curse încheiate cu record mondial (1 min 40 sec 91). Felix Sanchez (atletism). La opt ani de la succesul de la Atena, dominicanul a câștigat la 34 de ani, proba de 400 metri garduri la JO de la Londra. Un succes neașteptat, în condițiile în care cariera lui a fost perturbată de numeroase accidentări în ultimii ani. Sun Yang (atletism). Chinezul de 20 de ani, dublu campion olimpic la 400 și 1500 metri liber, este maestrul incontestabil a distanțelor medii și lungi. Sebastian Vettel (automobilism). La volanul monopostului Red Bull-Renault, germanul a devenit la 25 de ani cel mai tânăr triplu campion mondial (2010,2011 și 2012) din istoria Formulei 1. în 101 Grand Prixuri de la debutul în 2007, Vettel a totalizat 26 de victorii. Alexandre Vinokourov (ciclism). La 38 de ani, în ultimul său sezon, kazahul a cunoscut apoteoza aurului olimpic la Londra, la 12 ani după o medalie de argint la JO de la Sydney și la cinci ani după ce a fost depistat pozitiv la Turul Franței în 2007. Lyndsey Vonn (schi). Americanca a dominat Cupa Mondială la schi alpin. Câștigătoare a celui de-al patrulea glob de cristal, ea a reușit să se impună și la coborâre, în probele super- G și supercombinată. Cu 53 de victorii la Cupa Mondială, ea se află la nouă lungimi de recordul austriecei Annemarie Moser-Prol la finalul sezonului 2011-2012. Marianne Vos (ciclism). Abonată la locul doi, cu cinci medalii de argint la Campionatele Mondiale pe șosea, olandeza de 25 de ani a câștigat cursa la JO de la Londra, după ce s-a impus pe pistă la JO 2008. Bradley Wiggins(ciclism). Primul britanic câștigător al Turului Franței, după două victorii de etapă la contratimp la Besanson și Chartres, apoi campion olimpic la contratimp la Londra, Bradley Wiggins a trăit un an minunat. La 32 de ani, de trei ori campion olimpic la urmărire (un titlu la Atena, două la Beijing la individual și cu echipa) și de șase ori campion mondial, el s-a înscris în cursele pe șosea doar din 2009. Serena Williams (tenis). Un nou titlu la Wimbledon, apoi două medalii de aur olimpice pe aceeași arenă, la simplu și la dublu, alături de sora sa Venus, urmate de un nou titlu la US Open. Serena Williams a avut un an 201' excepțional. La 30 de ani, americanca are K titluri de Grand Slam și patru titluri olimpice. Ea s-a mai impus alături de Venus la JO de la Sydney (2000) și Beijing (2008). Spania a intrat în istoria fotbalului mondial Adăugând Euro 2012 la titlurile de campioană a Europei în 2008 și a lumii în 2010, Spania lui Xavi, Iniesta și Ramos a intrat vara trecută în istoria fotbalului mondial. Niciodată o echipă națională nu a reușit să câștige trei titluri majore consecutiv. Și asta în condițiile în care selecționata "La Roja" a fost criticată pentru "plictisitoarea tikitaka", acest joc pe bază de pase repetate. Autorii unei finale senzaționale la Kiev, în fața Italiei (scor 4-0), campionii europeni și mondiali au avut ocazia de a-și reduce la tăcere detractorii. Prestația jucătorilor lui Del Bosque în Polonia și Ucraina a consacrat o generație de aur și un stil care va rămâne în istorie. "La Roja" lui Xavi, Iniesta and co. este o odă a posesiei balonului, a acțiunilor construite minuțios, combinate cu accelerări brutale. Peste toate, o copie a stilului Barcelonei, ajutată de deschideri lungi semnate de madrilenul Xabi Alonso. Datorită acestei filozofii de joc la care nu au renunțat niciodată, chiar și sub tirul criticilor, spaniolii au reușit să surmonteze două absențe care păreau greu de suplinit: cea a fundașului central Carles Puyol și cea a celui mai bun marcator, David Villa. Colectivă prin definție, reprezentativa Spaniei are totuși jucători de bază care încadrează echipa în mod strălucitor. Mai întâi, Iniesta, ales cel mai bun jucător la Euro 2012, apoi cel mai bun jucător al anului de către UEFA. La 28 de ani, micul mijlocaș ofensiv al Barcelonei pare să fi atins apogeul carierei sale. Prestația de vis din meciul cu Croația, când coechipierii săi nu au fost cei mai buni, rămâne în memoria tuturor iubitorilor fotbalului. Apoi Sergio Ramos, în lipsa lui Puyol, fundașul central de la Real Madrid a avut o evoluție superbă la Euro 2012. El a fost simbolul echipei, virtuoz în plan ofensiv, dar impenetrabil în apărare. Cu ajutorul portarului Iker Casillas, un alt "salvator", "Armada" nu a încasat decât două goluri în meciuri oficiale de la debutul Euro 2012; în final, la 23 de ani, Jordi Alba reprezintă viitorul acestei echipe a Spaniei. Convocat pentru prima oarăîn septembrie,2011, acest fundaș stânga extrem de tonic s-a impus în timp record ca titular și l-a făcut complet uitat pe predecesorul său, Joan Capdevila. Cu acest melanj între tineri și experimentați, ■Spania se gândește deja la Cupa Mondială din 2014, din Brazilia, unde un al patrulea titlu consecutiv ar consacra-o, fără îndoială, drept cea mai mare echipă a tuturor timpurilor, însă până acolo, drumul trece prin calificări, iar calea pare dificilă și plină de piedici. Chiar și pentru cea mai bună echipă din lume!