Revista 22, iulie-decembrie 1992 (Anul 3, nr. 26-51)

1992-07-03 / nr. 26

i ț. y..i . . ANUNȚURI — CURIER - - •1_______— ..._________ ___________ . . ■ - Din sumarul numărului viitor. --................................ - - -- — ION VIANU - Despre definirea abuzului politic in psihiatrie © PAGINĂ ELECTORALĂ - Convenția Democratică (Radu Filipescu despre EMIL CONSTANTINESCU; Interviu cu EMIL CONSTANTINESCU realizat de Gabriel Andreescu) , Simpozion organizat de PARTIDUL ALIANȚEI CIVICE DE LA REVOLUȚIA INDUSTRIALA LA REVOLUȚIA INTELIGENTEI ț 1 Sub acest titlu a avut loc în zilele de 21 si 25 iunie 1992 un colocviu organizat de Institutele din Fraga, Varșovia, Sofia, Moscova, Budapesta si Institutul Francez din Bucuresti"in Trezenta, Exepentci, Sale d-F -Renaud Vigital. , ambasadorul Franței la București. Colocviul a fost centrat în jurul uneia dintre problemele principale ' care vor domina anii următori : cum să gestionezi schimbarea, cum ai stăpinești complexitatea și incertitudinile trei lumi transformate permanent de fluxul necontenit al mutațiilor tehnologice ? Căderea regimurilor totalitare, din Est, ori persistența crizei, economice mondiale se numără printre manifestările acestor fenomene. Colocviul se aHă sub direcția științifică a lui André Yves Portnoff (cercetător în metalurgie nucleară, director al revstei Science- Technologie, unul dintre cei ce au creat în Franța conceputul de revoluție a inteligentei) si se va desfășura,in prezența Excelenței Sale d-l Renaud Vignal, ambasadorul Franței la Bucuresti. Cele 4 jumătăți de,, zi au fost centrate pe temele următoare : Le reuși revoluția inteligenței. Moderator : Alexandru Dutu, directorul Institutului Sud-Est European. Intervenții : André Yves .Porthoff, Sorin Vieru, Gheorghe Ștefan, Alexandru Beldiman, Adrian Mihalache. Criza se datorează în mare măsură faptului că noi încercăm să aplicăm unei situații în revoluție accelerată soluții depășite, concepute în contextul schimbărilor rare și lente ale Revoluției industriale. 2. .Noile soluții pentru eficacitatea întreprinderii. Moderator : Paltin Nottara, directorul Centrului International de Presă. Intervenții : Armand Hatchuel, Cristian Băleanu, Virgil Cornel Florea, Mariana Ciolaca (management si industrie românească). In timp ce tarile Europei Centrale manifestă dificultăți în a accede la economia de piată, Occidentul se confruntă cu o criză puternică. General Motors, numărul unu ca putere din industria mondială, iși concediază cu zecile de mii personalul, în ciudă celor 10 ani de eforturi destinate reorganizării , informatica, sectorul cel mai modern al industriei, este în dificultate chiar și în Japonia. Modernizarea nu se reduce doar la cumpărarea de noi mașini și automatizare. 3) O politică de sănătate publică pentru o societate modernă. Moderator : Andrei Combiescu, directorul Institutului Cantacuzino. Int rvenții : Jean-François Lacronique, Nicolae Beldescu, Laurențiu Zolotușca, Florin Mihhălțan. SIDA a zdruncinat două convingeri ale anilor '80: se admitea că inventarul definitiv al maladiilor era terminat și că se poate rezolva orice fel de mare problemă în biologie.. . 4) Responsabilitate și inițiativă. O provocare pentru formarea oamenilor. Moderator : . Virgil Constantinescu. Institutul Politehnic.. Intervenții : Guy Berger. Micheles Gabay. Gorge Pleșoianu, Vasile Seritan, Ecaterina Geber, Gabriel Maruan, Nicolae Drăgulănescu, Matei Cerkeș. Sistemul educativ nu se poate separa de cel socio-economic. GABRIELA ADAMEȘTEANU Al doilea Congres al Asociației Psihiatrilor Liberi din România Simbătă 27 iunie n.c., a avut loc al doilea congres al Asociației Psihiatrilor Liberi din România. Invitați de onoare au fost divinii Constantin Bălăceanu-Stolnici, președintele Colegiului Central al Medicilor, Constantin Bogdan, vicepreședinte al Societății Medicilor Scriitori și Publiciști, Vlad Perceac, din partea L.A.D.O. si a Comitetului Helsinki. In prima parte a lucrărilor V. Țuculescu, președintei A.P.L.R., a citit un raport privind activitățile asociației în ultimii doi ani , s-au purtat apoi discuții pentru modificările de statut și s-a trecut la alegeri. Partea a doua a congresului a fost rezervată discuțiilor privind organizarea Conferinței Internaționale de Psihiatrie care va avea loc la București în octombrie. Din raportul domnului Țuculescu am reținut preocuparea A.P.S.R. pentru susținerea adevărului în profesie, o ch-stiune pe cit de necesară pe atît de greu de realizat într-o țară ca a noastră, ieșită din minciuna celor 45 de ani de comunism. . Pentru că tocmai adevărul este necesar oricărui început de drum și pentru că, din păcate, sînt încă mulți care își imaginează că adevărul mai poate fi ascuns, acest demers al mebrilor A.P.S.R. a fost deseori „sancționat“ prin mai multe mijloace. înscepînd cu presa (de neuitat rămîne abjectul seriei din Dimineața), Televiziunea (prin prestația la fel de abjectă a lui E. Valeriu) și terminînd cu agresiuni concrete (cu puțin timp în urmă, holul și ușa de la intrarea dr. V. Țuculescu au fost împroșcate cu vopsea roșie). Dar adevărul în psihiatrie nu înseamnă numai relevarea abuzurilor comise în această disciplină ; tot adevăr înseamnă, așa cum s-a arătat un raport, și deschiderea acestei profesii spre abordări științifice care au fost interzise de comuniști. Numai în numele adevărului se va realiza mult dorita restabilire a increderii populației în această disciplină. Printre realizările A.P.S.R. in acești doi ani au fost consumate : traducerea integrală a DSM III R si a Tratatului de psihiatrie Oxford, ediția 1989, organizarea a 12 colocvii itinerante (colocvii pe teme atit științifice, cit si etice) constituirea Comisiei de psihiatrie a M.S. si introducerea in prevederile Decretului-lege nr. 118/1990 a posibilității recompensării materiale a victimelor psihiatriei totalitare. A.P.L.R. a depus eforturi pntru stabilirea unor reglementări privind asistenta bolnavului psihic. Tot în cadrul activității profesionale se înscriu și cooptarea unor membri A.P.L.R. în organizații internaționale pentru drepturile omului și participarea la diverse intilniri științifice : la Varșovia, Sankt Petersburg, Amsterdam, Nürnberg, Bonn, Londra, Geneva, Paris, Viena, București. Alegerile care au avut loc au detrpnat pe Ion Vianu — președinte de onoare; V. Țuculescu — președinte; A. Romila, A. Trifan și A. Retezeanu — vicepreședinți ; M. Popa, A. Cucliciu, C. Cosma — secretari ; I. Petrescu — trezorier. In legătură cu organizarea Conferinței „Etică și psihiatrie“, care va avea loc la București în octombrie al., dr. A. Trifan a făcut cunoscut că, pînă în prezent, și-au anunțat participarea 24 de centre universitare si 14 specialiști în domeniu din Germania, Ungaria, Japonia, S.U.A., Canada, Franța, Elveția Anglia. Dorim A.P.L.R. si membrilor ei succes ! RODICA PALADE „22“ 0 PAGINA 2 ROMÂNIA AZI: O NAȚIUNE LA RĂSCRUCE DE DRUMURI Sub auspiciile Ambasadei României Recepția Ambasadei Coordonator/Moderator : Ernest Latham In timpul scurs de la căderea regimului Ceaușescu, lumea a învățat multe despre România. Puțini au avut însă posibilitatea să cunoască îndeaproape această țară si poporul ei. Aflată la răspîntia dintre Europa și Asia, România are o istorie fascinantă și o moștenire etnică complexă. Intr-o serie de prelegeri însoțite de imagini, cunoscuți experți si români expatriați descriu bogăția și varietatea unei națiuni mici — din Transilvania și Moldova pînă la București _—, examinînd problemele religioase, etnice, politice și economice ale României de azi. © 9 iulie : „O țară în dezordine : România în perioada postbelică“ — William McPherson, membru al Woodrow Wilson International Center for Scholars și cîștigător al premiului Pulitzer pentru jurnalistică. @ 16 iulie : .București, ieri și azi“ — Ioana Ieronim, consilier cultural al Ambasadei României și Ernest H. Lathum Jr., atașat cultural al Ambasadei S.U.A. la București în perioada 1933—1987. © 23 iulie . ..Religia și viața la țară în România“ — Karl Pope, profesor de studii religioase. Lafayette College. 39 iulie : „Moldova și Delta Dunării“ — Nicholas Dima, reporter la Vocea Amercii. © 6 august : „Diaspora Română a secolului XX“ — Andrei Brezianu, autor și editor care a predat literatură comparată la București și la Universitatea Catolică. 13 august : Recepție la Ambasadă — Ernest H. Latham Jr. Acest număr este ilustrat cu reproduceri după cîteva din planșele zentate la Concursul de idei pentru amenajarea colțului dintre strada preBoteanu și strada Onești, lingă clădirea fostului Comitet Central. Două au fost soluțiile mari — dezvoltate în variante — propuse de concurenți. O primă soluție păstrează pereții ruinați — ca posibil document al evenimentelor din 22 decembrie. Carcasa consolidată a micului edificiu se înglobează în vestibulul amplu al unei construcții nou — dezvoltată energic pe înălțime. O a doua soluție, așa cum se vede din una din elevațiile care ilustrează acest număr, restaurează cu minuție clădirea veche și o include într-un ansamblu contemporan, în rezonanță cu arhitectura „orizontală“ a Clădirilor moderne construite în anii ’30 în preajmă. Juriul concursului a premiat printr-un premiu egal — ex-aequo — cele mai bune două proiecte care au dezvoltat — fiecare — cele două atitudini de principiu cristalizate prin propunerile de concurs. ANUNȚ Anunțăm cititorii noștri că noastră nu-și primește drepturile revista cuvenite de pe urma abonamentelor pe care d-voastră le încheiați prin oficiile poștale. De această situație se face responsabilă numai întreprinderea RODIPET (difuzarea de stat). Rugăm cititorii fideli revistei ca de aici înainte să încheie abonamente direct la redacție, care garantează expedierea, întrucit, dacă situația va continua, vom fi nevoiți să reconsiderăm și chiar să reziliem contractul cu RODIPET-ul. Inpourivim Revista noastră asigură contractarea unor abonamente avantajoase la sediul redacției. Doritorii se pot abona in următoarele condiții : costul unui abonament ridicat de la sediul redacției (cu posibilitatea păstrării exemplarelor neridicate la timp) este de 310 lei pe trimestru (deci cu o reducere de 14% in raport cu costul real). Abonamentele pot fi expediate și prin poșta, dar la costul final se vor adăuga cheltuielile poștale. Costul abonamentului va fi de 430 lei pe Primestru (adică o reducere de 14% + 120 lei cheltuieli de expediție). Redacția „22" îi anunță pe pensionari că beneficiază de aceeași reducere de abonament la revista „22" ca și elevii, studenții, cadrele didactice, foștii deținuți politici și veteranii de război. Ca urmare, costul unui abonament pe trei luni la revista „22" pentru cititorii din categoriile amintite va fi doar de 260 de lei (indiferent dacă se expediază in București sau în provincie, diferența de preț urmînd a fi suportată de Institutul pentru Democrație în Estul Europei cu sediul la New York). Cei interesați sînt rugați să expedieze prin mandat poștal suma de 260 de lei (pe adresa : Revista „22", cont 45 10 35 32, B.C.R. Filiala sector 1, Str. Londra nr. 10) și un talon de pensie (pe adresa : Revista „22“, Calea Victoriei 120, sector 1, București, pentru Serviciul de Difuzare). Cititorii din străinătate se pot abona la Revista „22" depunind costul abonamentului în contul nr. 47218 1600030 B.C.R., sector 1, str. Londra nr. 10 (cu specificația : pentru Revista „22“) sau trimițând un cec pe adresa : Revista „22“, Calea Victoriei 120, cod 70179, sector 1, București, România. Costul unui abonament pentru zona europeană este de 72 dolari pe an (36 dolari pe 6 luni, 18 dolari pe trimestru) sau echivalentul în orice monedă convertibilă (120 DM anual, 60 DM pentru 6 luni, 30 DM trimestrial, 400 franci francezi anual, 200 franci pentru 6 luni, 100 franci trimestrial). Pentru celelalte continente, prețul unui abonament este de 80 dolari anual, 40 dolari pe 6 luni, 20 dolari trimestrial. Expedierea revistei se face de către redacție, in costul abonamentului sunt incluse și cheltuielile de expediție. Redacția Revistei „22“ anunță că iși rezervă exclusivitatea pentru difuzarea revistei in străinătate. Orice altă difuzare prin intermediul difuzorilor de presă neautorizați de redacția Revistei „22“ este interzisă. Anunțăm difuzorii individuali și firmele specializate interesate in difuzarea revistei „22“ că oferim un comision de 25%. Adresăm cititorilor noștri rugămintea de a ne da informații despre modul cum se difuzează revista „22" in localitățile lor. Oferim spre vînzare din primul an de apariție (1990) al revistei „22“ următoarele numere : 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 31, 32, 34, 36, 37, 38, 39, 41, 44. Doritorii se pot adresa la redacția revistei „22“ din Calea Victoriei nr. 120, telefon 14 15 25 sau 14 17 76. Serviciul de Difuzare. ANUL II ® 26 (127) @ 3-9 IULIE 1992