România Liberă, iunie 1949 (Anul 7, Nr. 1465-1490)

1949-06-10 / nr. 1473

_ / «LIBERTĂȚI ACADEMICE» DE MODĂ AMERICANĂ Ești sau nu ești comunist?” întrebarea aceasta a Început să ...cânte cu disperare pe potentații din țara de peste Ocean în care un ministru al apărării naționale a înebunit din pricina isteriei propriei sale propagande antisovietice. Un uriaș val de represiuni s-a abătut împotriva elementelor progresiste din Statele Unite. Folosindu-se de diversiunea așa zisului pericol roșu „Comfisiunea pentru stabilirea activității antiamericane”, nu a ezitat să pună sub acuzare, ca uneltitori împotriva siguranței statului, până și pe profesorii universitari, care nu au altă vină decât aceia de a crede că știința și adevărul sunt mai tari decât puterea dolarului. Astfel, la universitatea de Stat din Washington, a fost înscenată o „afacere" a cărei instrucție a durat șapte săptămâni, șase profesori au fost puși sub acuzare de către renumita „Comisie", căutându-se motiv pentru excluderea lor din universitate. Singurele fapte ce s-au putut dovedi erau că acești profesori corespund în totul cerințelor profesionale și că ei se bucură de multa simpatie în rândurile studenților. Totuși rectoratul a exclus trei dintre profesori: pe Butterworth, Phillips și Gundlah. Primii doi pentru că sunt membri ai partidului comunist, iar Gundlah pentru că a refuzat să răspundă chestiunii dacă e sau nu comunist; ceilalți trei profesori au fost supuși unui procedeu umilitor, trebuind să declare sub jurământ că nu sunt afiliați partidului comunist și că activitatea lor va fi controlată în acest sens timp de doi ani. E deasemeni cunoscut cazul profesorilor Spitzer și La Valee, care au fost concediați de la Colegiul de Stat din Oregon. Spitzer se pronunțase acum un an, în timpul când H. J. Muller calomnia biologia sovietică, că ar fi mai bine înainte de a porni la defăimare să cercetezi documentele sovietice autentice în domeniul științei biologice și apoi să-ți exprimi părerea. Imediat, urgia capitaliștilor s-a abătut asupra profesorului spitzer, pe care colegii săi reacționari, plătiți gras de Wall-Street, l-au calificat drept „eretic”. Iată un aspect al așa zisei civilizații occidentale care amintește de timpurile trecute ale Evului Mediu, sau de cele mai apropiate ale fascismului, când oameni de știință erau considerați eretici și condamnați pentru că îndrăzneau să opună adevărul întunericului și ignoranței. Iată care sunt astăzi ,libertățile academice de modă americană pe care presa „liberă” a trusturilor nu uită niciodată să le trâmbițeze în schimbul unui cec semnat de Wallstreet. Dn Ffimu REDACȚIA ȘI administrația ABONAMENTE I încep la 1 și 15 ale lunii București. Str. Const. Miile 5-7-9 — „ — REDACTOR RESPONSABIL Cent.rel. 6.34.93 - 6.34.94 - 6.34.95 — 1 Iună W 120 SALARIAȚI ȘI STUDENȚI: — WlCIN AP nr Ml Cont. Cec poștal Nr. 7796 __________* a" .» 1400_________» « ><X>___________________ NIOULAE BELLI) MÂRȘAVE PROVOCĂRI POLIȚIENEȘTI împotriva greviștilor INITAL LA ROMA, 9 (Agerpres)). La cererea marilor proprietari, peste 400 muncitori agricoli au fost arestați Miercuri în numeroase centre agricole. Ciocniri grave au avut loc în regiunea Milano, unde poliția, a deschis focul împotriva greviștilor, rănind grav mai multe persoane, con-Asociația marilor latifundiari vocal Miercuri pe toți membrii cerându-le să întrerupă fără întârziere orice tratative directe cu greviștii. Un reprezentant al ministerului de interne a declarat că „poliția va acorda tot ajutorul” marilor latifundiari, folosindu-se și de sprijinul spărgătorilor de grevă CREȘTE NUMĂRUL ABATAJELOR TINERETULUI PE VALEA JIULUI — Importante depășiri de norme pe luna iunie — cu dela Lonea, distins cu Muncii cu 65 la sută. Medalia PETROȘANI. — La eforturile depuse de grupele miniere de la exploatările din Valea Jiului pentru îndeplinirea Planului, se adaugă din ce în ce mai simțitor și realizările abatajelor tineretului La depășirea planului cu 5,8 la sută realizată pe primul trimestru, a contribuit cu importante depășiri de normă, realizate în această perioadă, tineretul care lucrează în abatajele de la Lonea Lupeni, Aninoasa. Pe luna Mai echipele din abatajele tineretului de la Lupeni au obținut depășiri de normă asemănătoare celorlalte echipe fruntașe. Astfel, echipa tânărului miner Mătăsăreanu Ion, conducătorul abatajului a obținut o depășire de 75 la sută, echipa lui Margul Ion 66 la sută, .. . . .. , , . . și a lui Bădău 66 la sută, echipa lui Nis din rândurile sindicatelor democrat- tcreanu Ion dela Petrila a depășit noi creștine. una cu 32 la sută, iar echipa lui Stoica. Numărul abatajelor tineretului crește La data de 9 Mai, după ce lucrările de pregătire au fost terminate, abatajul tineretului de la mina Petrila de sub conducerea tânărului miner Nichita Ion fixat la orizontul 8, la nr. 5 B vecin cu abatajul lui Pop Ludovic a început sa producă. De la această dată pe toate diagramele și ziarele de perete ale minelor Lupeni—Lonea—Aninoasa— Petrila au început să se treacă zilnic realizările crescânde ale grupelor de tineret. La 1 iunie, la mina Aninoasa, a început să producă al doilea abataj al tineretului. Înființat sub conducerea tânărului miner Popp Ion, proaspăt absolvent al școlii de calificare minieră. De la aceeași dată, minele Lonea și Aninoasa au câte două abataje ale tineretului iar Lupeni și Petrila câte unul. Minerii fruntași ajută abatajele tineretului In timpul schimbului, când un abataj este pușcat și până ce dispare fumul, fruntașul miner Pop Ludovic trece de multe ori pe la abatajul tineretului, cum e alături, dând sfaturi și îndrumări de organizare și urmare a abatajelor. Rezultatele acestui schimb de experiențe n’au întârziat să apară Astfel, echipa tânărului miner Nistoreanu Ion și în acelaș timp a lui Pop Ludovic, au realizat față de celelalte echipe de tineret ale schimburilor importante depășiri de normă. Urmarea acestui exemplu și de către ceilalți fruntași mineri va constitui un serios ajutor în munca și formarea tinerelor elemente minere. Lupta pentru depășirea Planului pe trimestrul al doilea în întrecerile socialiste care au pornit din nou între exploatările din Valea Jiului, abatajele tineretului sunt prezente. Astfel, abatajul tineretului de la Petrila se află în întrecere cu cel de la Lupeni, iar abatajele de la Lonea în întrecere cu cele de la Aninoasa. Intre primele succese obținute de mineri pe luna iunie în cadrul acestor întreceri figurează și depășirile obținute de Stoicescu Ion dela Lonea, cu 41 la sută și Petric Petru cu 39 la sută. Deasemenea, abatajul lui Pop Ion dela Aninoasa a obținut dela 1 Iunie o depășire de peste 40 la sută iar a lui Nichita Ion dela Petrila a depășit norma în ziua de 6 Iunie cu 127 la sută. V. MUREȘEANU corespondent TEROAREA EXERCITATA DE GUVERNUL DE LA PARIS IN „EDANTA DE DINCOLO DE HAUE“ n Madagascar, patrioții sunt torturați și schingiuiți după metodele naziste— In Madagascar, autoritățile franceze— exercitând stăpânirea colonială — supun populația malgașă unui regim de teroare care poate sta, fără să pălească, alături de cele care au ilustrat, în Europa ocupată, dominația hoardelor nu. Indigenii care luptă pentru eliberarea lor în cadrul „Mișcării democratice a renașterii malgașe”, sunt arestați, torturați și condamnați la decapitare. Recent au fost condamnați la moarte șase parlamentari malgași, partizani ai luptei de eliberare, cărora li s-a înscenat un proces odios, pe baza unor mărturii smulse prin tortură așa zișilor martori ai acuzării. Sub presiunea opiniei publice, sentința de condamnare la moarte va fi adusă in deliberarea Curții de Casație a Franței. In legătură cu acest proces, săptămânalul parizian „Action“ publică un zguduitor reportaj, bazat pe relatările unuia dintre cei torturați. * Peste trei săptămâni Curtea de Casație trebue să-și dea sentința. Va fi casată hotărîrea prin care au fost condamnați la moarte parlamentarii malgași? Ministrul Franței coloniale, d. Coste. Floret, este neliniștit. Intr’un recent interview el declara: „Trebue să uzăm de dreptate, cu atât mai mult in posesiunile coloniale. Dar, când este necesar trebue să-ți arăți autoritatea. Totuși, Curtea de Casație nu s’a pronunțat încă. Dacă ea se va vedea obligată să revoace sentința — din punct de vedere juridic — aceasta ar avea un efect moral din cele mai regretabile asupra indigenilor“. (Interview dat ziarului „Figaro“). Ce vrea să spună prin acestea Coste- Fk>ret? Se vede clar intenția de a exercita presiuni asupra Curții de Casație. Căci un motiv juridic pentru casarea sentinței există și ministrul o știe. Dar, temându-se ca magistrații să nu desavueze tribunalul din Tananarive, ministrul invocă rațiunea de Stat. Trebue împiedicat cu orice preț ca afacerea să izbucnească din nou și sinistrul dosar să fie redeschis. Opinia publică ar putea să fie mișcată de o manieră periculoasă. Ne vom referi la stenograma procesului parlamentarilor malgași, de Luni 9 August 1948, consacrată interogatoriului inculpatului Rakotovao Martin, se(Continuare în pag. 6-a col. 5-7) jeziste. . Demascarea Imperialismului este o datorie a luptătorilor pentru pace In mari meetinguri ținute în Capitală oamenii muncii și-au manifestat dorința lor neclintită de a lupta, fără șovăire, în apărarea păcii ori după amiază a avut loc, in alte de a lupta pentru apărarea păcii, spereîntreprinderi din Capitală, însuflețite meetinguri, închinate luptei pentru pace. Muncitorii și muncitoarele au manifestat cu entuziasm, hotărârea lor de a demasca uneltirile imperialiștilor anglo-americani, ațâțători la un nou război, ca și dorința neclintită de a ste pe fiece zi — vor împiedica dezlănțuirea unui nou război. Muncitorii din Statele Unite ale Americii, ca și muncitorii din Franța și Italia și din toate țările stăpânite de capitaliști se alătură și ei — după cum au mărturisit delegații lor la Congres — luptei pentru pace dusă de țările din frontul democratic și antimperialist, în frunte cu Uniunea Sovietică. «Cu ce contribuim insă noi la lupta pentru apărarea păcii? — a întrebat vorbitoarea. Fiecare dintre noi contribuie la lupta pentru pace prin munca depusă pentru mărirea producției, pentru îndeplinirea și depășirea Planului de Stat păzind și desvoltând avutul obștesc, contribuind la construirea socialismului în țara noastră». Au luat apoi cuvântul mai mulți muncitori și muncitoare. «Suntem partizanii păcii», a spus muncitoarea Casandra Bodnăraș, după care muncitorul Savu Mihai a arătat cari sunt îndatoririle oamenilor muncii pentru a fi vrednici luptători ai cauzei păcii. A urcat apoi la tribună invalidul de război Roată Mihai, care a spus: «Voi lupta din toate puterile mele pentru a apăra pacea, scumpă nouă tuturor». După ce tehnicianul L. Schräger a arătat că prin mărirea producției muncitorii dau lovituri puternice dușmanilor păcii, a vorbit muncitoarea Didina Constantinescu, în numele tinerilor încadrați în U.T.M., luându-și angajamentul de a munci pentru îndeplinirea și depășirea Planului de Stat cu con lupta, fără șovăire pentru apărarea păcii. La țesătoria „Dâmbovița-Mătase” Astfel, un mare număr de muncitori și muncitoare au luat parte la meetingul ce s’a ținut la țesătoria «Dâmbovița-Mătase» unde a luat cuvântul tovarășa Emilia Bunaciu, membră în Comitetul Central al U. F. D. R, care a făcut parte din Delegația R. P. R. la Congresul Mondial al Partizanilor Păcii După ce tov. Diniș Paul, secretarul organizației P. M. R. a întreprinderii «Dâmbovița-Mătase» a rostit cuvântul introductiv, tov. Emilia Bunaciu, luând cuvântul, a făcut o amplă dare de seamă asupra lucrărilor Congresului Mondial al Partizanilor Păcii de la Paris — Praga — evocând momentele mai importante și subliniind faptul că acest Congres a afirmat, odată mai mult, dorința fierbinte de pace a oamenilor muncii din Întreaga lume. Imperialiștii anglo-americani și exploatatorii de pretutindeni vor războia spun d-sa — fiindcă altfel nu și pot mări averile. Ei încheie diferite pacte care nu sunt altceva decât planuri războinice Îndreptate Impotriva Uniniii Sovietice, împotriva țărilor cu democrație populară, împotriva oamenilor muncii din lumea întreagă. Dar oamenii muncii — al căror elan (Continuare în pag. 6,a col. 4-a) f ------------ceicazag dama ___________ In pag- a 6-a Când încep examenele de promovare, admitere și absolvire la școlile elementare, tehnice și pedagogice In regiunile rămase încă sub controlul Kuomintangului, mișcarea organizată împotriva „guvernului“ chinez aservit imperialismului american crește pe zi ce trece. Fotografia noastră reprezintă un grup de studenți revoluționari dîntr-un oraș ce se află încă sub ocupația teroristă a trupelor lui Ciang Kai Shek, lipind manifeste pe geamurile unei mașini cu prilejul unei demonstrații patriotice, antiimperialiste. COMITETUL PROVIIZORIU AL JUDEȚULUI DJLJ URMĂREȘTE PE fERMN ÎNDEPLINIREA PLANULUI LOCAL De TITUS BULUM Președintele Comitetului ■ A, u, au al județului Dolj. In cursul lunei Mai, Comitetul Provizoriu al județului Dolj a putut să treacă și mai intens la o muncă organizată și planificată prin înlăturarea unor greutăți caracteristice unui început de activitate pe tărâmul gospodăririi locale. In primul rând, în ceea ce privește problemele organizatorice s’a reușit să se grupeze toate secțiunile Comitetului într’o singură clădire, ceea ce ușurează in mod simțitor coordonarea și controlarea activității acestor secțiuni. Tot în această lună s’a procedat la culegerea materialului necesar și la întocmirea unui plan general de activitate, defalcat pe secțiuni, etape și valori, — plan care cuprinde toate lucrările prevăzute în Planul de Stat și bugetul pe 1949, precum și cele care se execută prin muncă voluntară. Acest plan a fost distribuit la plăși și comune pentru a servi ca îndreptar Comitetelor Provizorii de plasă și organelor administrative de la sate. In legătură cu Comitetele Provizorii ale plășilor, se poate spune că instalarea lor a reușit să intensifice activitatea unor organe administrative de la plăși și comune, organe care dădeau până atunci o oarecare delăsare în muncă. In această acțiune, Comitetele plășilor au fost sprijinite in permanență de membrii Comitetului Provizoriu județean, care în deplasări zilnice pe teren le-a îndrumat și le-a ajutat să se orienteze mai bine in probleme, de multe ori noui, pentru ele In ceea ce privește sectoarele mari de activitate. în domeniul agricol, s’a realizat privitul culturilor de primăvară în proporție de 70 la sută iar in sectorul zootehnic lucrările de construire a grajdurilor comunale au atins un procent de 35 la sută. Aici marea majoritate a materialelor fiind procurată și având sprijinul organizațiilor de Partid, care au reușit să mobilizeze un număr mare de țărani muncitori, se prevede că toate cele 50 grajduri comunale să fie terminate înainte de începerea muncilor agricole de vară. La lucrările de reparare a drumurilor, de construcție și reconstrucție a podurilor, mai sunt încă unele dificultăți, provocate de faptul că apa Jiului s’a revărsat în urma ploilor din ultimul timp, peste punctele de unde se scotea pietrișul necesar. Tot în direcția construcțiilor, Comitetul Provizoriu județean a luat măsura de a se procura piatra necesară lucrărilor din carierele particulare, ai căror proprietari făceau speculă vânzând cu 2.300 tei mc. de piatră. Sistematizarea cursului pârâului V Teslui, în dreptul comunei Mischii-Motoci, decurge in mod satisfâcător ur$nduse lucrări în valoare de JIBB^^m^dintre care o mare parte prin munca voluntară a țăranilor muncitori. O atenție deosebita a fost acordată sectorului sanitar. S’au instalat și au intrat în funcțiune o stațiune anti-malarică la Rojiștea și un punct antimalaric la Băilești. Echipele sanitare au vizitat satele din lungul Dunării, regiunea cea mai expusă malariei, urmând ca ulterior să se deplaseze și în celelalte regiuni, conform planului stabilit de către ministerul Sănătății. Pentru a sprijini sectorul sanitar, Comitetul Provizoriu județean a mai procedat la repartizarea clădirilor disponibile, în vederea creerii de dispensare, grădinițe sezoniere, case de nașteri etc., ținându-se seama de posibilitățile reale și prevederile ministerului de resort. Tot astfel, pentru a intensifica lucrările de construire și reparare a drumurilor și podurilor, lucrări asupra cărora nu s’a insistat îndeajuns până acum, Comitetul Provizoriu a trecut începând de la 1 Iunie, la o amplă mobilizare a tuturor organelor de resort, folosind aceiași metodă de lucru ca și în campania însămânțărilor de primăvară. „Până la 23 August, nici un drum să nu rămână nereparat’’, este lozinca sub care a început această bătălie. Tot până la 23 August, se vor repara toate podurile și podețele, și se vor vărui gardurile și alte împrejmuiri pentru a schimba astfel aspectul satelor din județ. Aceeași largă mobilizare s’a Întreprins și este în plină desfășurare, în campania de reparare a batozelor și mașinilor agricole, necesare în campania de vară, lucrări care vor fi terminate complect până la 20 iunie. Urmărind pe teren, activitatea organelor administrative de la sate, Comitetul Provizoriu al județului Dolj a descoperit în această lună o serie de nereguli favorite dintr-o greșită aplicare a dispozițiunilor. Așa de pildă în comuna Calopăr, ordonanța pentru colectarea târfei în loc să fie prelucrată pentru a se arăta țăranilor muncitori, principiul de clasă care stă la baza ei, ea a fost închisă în dulap, iar primarul și notarul s’au înglodat în lucrări birocratice. Pentru a putea remedia această stare de lucruri, Comitetul Provizoriu a fost sprijinit de un grup de 64 funcționari din toate secțiunile care pun muncă vo. (Continuare în pag. 5-a col. 5-7) | CAL 1 TRACTORII A FOST CONSTRUIT CU AJUTORUL EXPERIENȚEI SOVIETICE O biruința a muncitorilor și tehnicienilor uzinei Sovromtractor Brașov — ű i L A T R i M Í S U L N O S T R Ü BRAȘOV. 8. — Tractorul S. A. R. 22, derivat dintrun tractor universal agricol și rutier a fost construit inițial pentru un teren mai puțin accidentat și pentru un sol mai puțin dur decât cel din țara noastră. De aceea, atunci când a fost utilizat în terenuri anevoioase, ca cele din Bărăgan, s-a constatat că motorul era supraîncărcat, fără rezerve de putere pentru sarcini mai mari. In afară de aceasta ca agregat secundar, tractorul I. A. R. 22 a fost echipat cu un filtru de aer, construit pentru regiuni nesecetoase, fără praf. Din cauza acestor nepotriviri de construcție, în exploatarea pe Bărăgan tractorului s-au ivit unele neajunsuri, cu uzuri premature la pistoane, la segmenți și la cilindri. Pentru a stabili cu preciziune cauzele acestor deficiențe și pentru a trece imediat la înlăturarea lor, au fost puse sub observație o serie de tractoare, datele tehnice și fișele de observație întocmite asupra lor având drept scop stabilirea condițiilor superioare de lucru pentru tractorul I. A. R. 22. Experiența celor 413 Centrul de experimentare a fost stabilit la Jigălia in jud. Ialomița. Aici au fost puse sub observație 413 tractoare. După două săptămâni s-a constant că cele presupuse de tehnicieni rau exacte. Observația din cartea ui B. H. Bottinsli, MOTOARE DE TRACTOR ȘI AUTOMOBIL: „Atunci când motorul este în suprasarcină, fără rezerve de putere, din cauza încălzirii prea mari filmul de ulei se rupe pe cilindru, frecarea devine frecare între două metale neunse și uzura e din ce in ce mai mare”, a fost verificată întocmai prin experiența de la Jigălia. Astfel s-a ajuns la concluzia că unele organe ale motorului, ca pistonul etc., nu sunt corespunzătoare. Ca măsură imediată a fost modificat materialul din care era făcut pistonul înainte și rezultatele au fost pozitive: neajunsurile arătate mai sus au fost înlăturate. Tot la Jigălia s-a constatat că filtrul de aer al tractorului I.A.R. 22 nu corespunde regiunilor noastre secetoase nici din punct de vedere al concepției, nici din punct de vedere al capacității, deoarece aerul de care are nevoe motorul trece prin filtrul încărcat de praf, și împreună cu uleiul face o pastă care oprește motorul. Pentru a înlătura această defecțiune, tehnicienii s-au adresat aceleiași cărți a lui Bortinski unde au găsit descrierea unui filtru de aer mult mai corespunzător Noul filtru a fost adaptat situației de la noi și apoi a fost experimentat in aer încărcat de praf, pe teren și la bancurile de probă, paralel cu filtrul vechi de la tractorul I.A.R. 22; rezultatele au fost de două ori mai bune decât pentru vechiul filtru. In acest fel, cu ajutorul tipului de filtru sovietic s’a reușit construirea unui filtru nou, bun și perfect adaptabil condițiilor de lucru de la noi. In afară de aceasta, experiențele de la Jigălia au arătat că motorul tractorului I.A.R. 22, atunci când lucrează in soluri prea dure, nu are surplus de putere. Spre a înlătura această defecțiune s-a urmărit utilizarea totală a cutiei de viteze care, în cazul tractorului I.A.R. 22, avea folosite numai trei, celelalte două fiind utilizate numai pentru circulație rutieră. Prima modificare care consta în schimbarea raporturilor de multiplicare a vitezelor în cutia de viteze n’a reușit pe deplin. Atunci s’a făcut din nou apel la literatura sovietică de specialitate și anume la manualul lui B. S. Sfirșevski. Exploatarea parcurilor de mașini și tractoare. Studiind acest manual care este un regulamentlege obligatoriu pentru exploatarea, utilizarea și întreținerea tractorului s’au putut descoperi greșelile primei modificări Urmând Instrucțiunile exacte din manualul de mai sus și făcând noi modificări cutiei de viteze s’a reușit, după 200 de ore de experiențe făcute în paralel cu tractorul I. A. R. 22 și I. A. R. 23, ca defecțiunile să fie înlăturate. In felul acesta, tractorul I.A.R. 23, recent omologat, are avantajul că lucrează cu motor normal la sarcini normale, are surplus de putere în cazul unor terenuri grele, un filtru de aer adaptat necesităților noastre de teren și în acelaș timp o consumație și o uzură mai mică, fiindcă nu lucrează în suprasarcină. In concluzie, prin îmbunătățirile pe care le aduce față de vechiul I. A. R. 22, tractorul nou, I.A.R. 23, va putea fi utilizat cu randament mai mare atât ca viață in exploatare cât și ca posibilitate de suprafață în arătură. IAR 23 este mai eftin Pentru ca acțiunea de îmbunătățire a tractorului să corespundă deasemeni lozincii ieftinirii lui, s-au revizuit circa 500 de repere, introducăndu-se îmbunătățiri de ordim Virgil Dănciulescu (Continuare în pag. 6-a col. 1-3) ... hta, ~ |