România Liberă, iulie 1966 (Anul 24, nr. 6751-6777)

1966-07-22 / nr. 6769

O rezolvare competentă a scrisorilor cetăţenilor Dumitru Holt secretar general al Comitetului de Stat pentru îndrumarea şi controlul organelor locale ale administraţiei de stat Controlul efectuat pe teren de cele două brigăzi organizate de Comitetul de Stat pentru îndrumarea şi controlul organelor locale ale administraţiei de stat, ne dă posibilitatea să apreciem că, comitetele executive ale Sfaturilor Populare înţeleg că numai folosind din plin posibilităţile nelimitate ale formelor organizatorice de legătură cu masele pe care le au la îndemînâ, pot să-şi lărgească continuu baza lor de masă şi influenţa în rîndurile cetăţenilor, să-i atragă la îndeplinirea sarcinilor ce le revin. Din controlul făcut asupra stilului şi metodelor de muncă ale comitetelor executive ale sfaturilor populare a reieşit pe această linie că multe din propunerile şi sesizările oamenilor muncii, care se referă la gospodărirea şi înfrumuseţarea localităţilor, la realizarea unor obiective social-culturale, întreţinerea fondului locativ etc., constituie un ajutor preţios în activitatea organelor locale ale puterii şi administraţiei de stat. Numărul mare de cetăţeni care se adresează comitetelor executive ale sfaturilor populare cu propuneri şi sesizări, dau posibilitatea acestora să le cunoască mai bine nevoile, să ia cele mai judicioase măsuri pentru soluţionarea problemelor ridicate, pentru mai buna organizare a activităţii organelor în subordine, pentru îmbunătăţirea metodelor şi stilului de muncă. In acelaşi timp, prin intermediul petiţiilor şi sesizărilor, masele de oameni ai muncii participă la controlul activităţii organelor locale ale puterii, şi administraţiei de stat. Prin această formă de control se fac o serie de propuneri şi sesizări organelor competente, privind cazuri de nesocotire sau încălcare a legalităţii de către unii funcţionari, atitudini formale şi de indiferenţă faţă de cerinţele juste ale populaţiei, unele practici birocratice ce se mai manifestă pe alocuri etc. Propunerile şi observaţiile critice constituie o expresie vie a creşterii conştiinţei maselor, a grijii şi interesului lor faţă de tot ce se petrece în viaţa regiunii, raionului, oraşului sau comunei respective. Este concludent să arătăm că, numai în primele trei luni din acest an, comitetele executive ale sfaturilor populare au primit fie direct de la cetăţeni, fie prin organele centrale sau organele de presă un număr important de cereri, sesizări, reclamaţii şi propuneri. Se poate afirma că, în stilul de muncă al organelor locale ale administraţiei de stat, s-a încetăţenit metoda de a analiza periodic în sesiunile sfaturilor populare şi în şedinţele comitetelor lor executive, cum sunt cercetate şi rezolvate cererile, propunerile şi sesizările oamenilor muncii. Preşedinţi, vicepreşedinţi şi secretari ai comitetelor executive ale sfaturilor populare, şefi de secţii şi alte cadre cu munci de răspundere din regiunile Cluj, Argeş, Suceava, Bacău, Bucureşti etc. cerce(Continuare In pag. a 2-a) Restaurarea casei memoriale „Al. Vlahuţă“ FOCşANI (coresp. R.I.), în peisajul podgorean de la Dragosloveni, raionul Focşani, a fost restaurată recent casa memorială „Al. Vlahuţă“. Aici, în casa de la Dragosloveni, unde clasicul literaturii române s-a întîlnit în dese rînduri cu Caragiale, Coşbuc, Delavrancea, Grigorescu, se poate urmări evoluţia activităţii scriitorului datorită expunerii cronologice a operelor publicate. A fost apoi reconstituită întocmai camera de lucru a scriitorului cu mobilierul vrîncenesc, cu pînzele originale ale lui Grigorescu. Casa, memorială a fost îmbogăţită cu lucrări originale şi fotocopii care ilustrează vastele preocupări literare şi sociale ale lui Vlahuţă. Amenajarea Văii Ierului ORADEA (coresp. R. I.). Apele Ierului, care străbate o parte din raioanele Cărei, Marghita şi Oradea, periclitează, în anii cu precipitaţii abundente, recolta de pe 43 000 hectare teren. Pentru a preveni aceste calamităţi, specialişti de la Consiliile agricole regionale Crişana şi Maramureş, în colaborare cu cei de la Uniunile regionale ale cooperativelor agricole de producţie respective, au elaborat documentaţii privind un complex de amenajări hidroameliorative. Se are totodată în vedere posibilitatea irigării în viitor în zona amintită, a cel puţin 27 000 hectare teren. Primul calculator analogic realizat in ţara noastră TIMIŞOARA. — (coresp. R.I.) — Trei studenţi ai grupei de calculatoare electronice de la Facultatea de electrotehnică din Timişoara, pe nume Florin Brînzan, Werner Fuks şi Toma Hentea, au realizat în cadrul proiectului de diplomă un original calculator analogic tranzistorizat, primul de acest fel din ţară. Noul aparat este folosit în rezolvarea unor operaţii diferenţiale ce intervin în sistemele de reglaj automat. El oferă un preţios ajutor studenţilor şi cadrelor didactice de la facultate, în munca de cercetare științifică și în efectuarea unor lucrări de laborator. O nouă fabrică de bioxid de carbon la Ploieşti La Ploieşti a început să producă o nouă fabrică de bioxid de carbon. Aceasta este dotată cu instalaţii perfecţionate, în cea mai mare parte realizate în ţară. întregul proces de producţie este dirijat de la un tablou de comandă. Noua unitate are o capacitate de producţie de 1 600 kg pe zi, reprezentînd o cantitate triplă faţă de aceea a vechii fabrici de acest fel din localitate. Materia primă a fabricii o constituie gazele arse reziduale de la centrala termică a combinatului industrial „Progresul“. (Agerpres) Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Anul XXIV — nr. 6769 6 pagini 30 bani REDACŢIA ! Piaţa Scrnteli. Telefon 17 60 10 Administraţia 17 60 10. Interior 14 00. Telex : 179 — Bucureşti ORGANUL SFATURILOR POPULARE DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA Unul dintre cele mai tinere vlăstare ale industriei chimice Combinatul de îngrăşăminte chimice de la Turnu Măgurele, unul dintre cele mai tinere vlăstare ale industriei chimice, va livra anual agriculturii peste 300 000 de tone îngrăşăminte chimice, circa 200 000 de tone de amoniac şi 200 000 tone acid sulfuric. In clișeu : Aspect al rezervoarelor de acid sulfuric AGERPRES Expoziţie republicană de mobilă la Constanţa CONSTANŢA (coresp. R.I.) Ieri s-a deschis la Constanţa, în noul complex Tomis I, recent dat în folosinţă, o expoziţie republicană de mobilă organizată de Ministerul comerţului interior în colaborare cu Ministerul economiei forestiere. 14 mari întreprinderi şi combinate de prelucrare a lemnului din ţară expun în cele 60 de încăperi 50 de garnituri complete şi numeroase piese separate. Expoziţia , aşa cum ne-a declarat inginerul Valerian Brînzan, directorul Direcţiei de produse finite din Ministe- trul economiei forestiere — înlesneşte o bună cunoaştere a noutăţilor pe care industria lemnului le va pune la îndemîna cumpărătorilor în perioada următoare. în timpul cît va fi deschisă, expoziţia va înlesni şi organizarea unei investigaţii printre vizitatori, cărora li se va pune la dispoziţie un număr de chestionare. Studiul preferinţelor şi al cererii de consum va da posibilitate întreprinderilor producătoare de mobilă să se orienteze spre tipurile de garnituri cele mai solicitate. Ca urmare a măsurilor legate de crearea, în anii următori, a unor condiţii tot mai bune de cercetare , ştiinţifică în domeniul meteorologiei „Timpul probabil“ va deveni din ce în ce mai precis Interviu cu N. Topor Director tehnic al Direcţiei hidrometeorologice din Comitetul de Stat al Apelor Avînd în vedere aportul tot mai însemnat adus de meteorologie în diverse sectoare ale economiei naţionale (industrie, agricultură, construcţii de noi obiective hidroenergetice, transporturi auto, navale şi aeriene etc.) această disciplină se află în prezent în plină dezvoltare. In scopul ridicării nivelului de cercetare ştiinţifică în domeniul meteorologiei, au fost prevă-(Continuare în pag. a 5-a) Pe itinerare de asfalt Măsuri pentru îmbunătăţirea circulaţiei rutiere Tendinţa de a socoti mijloacele de transport în comun auto ca lipsite de activitate ritmică, conform unui grafic orar constant, mai ales prin raportarea cu drumul de fier, într-o vreme justificată, este în curs de dispariţie. Ritmicitatea traficului de călători şi de mărfuri, pe şosele, dacă nu este încă pe deplin obţinută, va fi în curînd o uzanţă curentă. Direcţia generală a Transporturilor Auto are ca preocupare permanentă tocmai această servire ritmică a beneficiarilor, după un grafic orar cuprinzător. Pentru aceasta se preconizează introducerea (deocamdată experimental) a dirijării autovehiculelor în trafic interurban după sistemul (Continuare în pag. a 5-a) I ÎN ÎNTRECERE CU TIMPUL I Rolul organizării ştiinţifice a activităţii de construcţii Trustul regional de construcţii din Banat a dobîndit în primele şase luni ale anului o experienţă pozitivă care s-a concretizat în realizarea unui volum de construcţii-montaj cu 23 la sută mai mare faţă de aceeaşi perioadă din 1965, construindu-se în 6 luni mai mult decît anul trecut în 7. Concentrarea fondurilor de investiţii spre obiective mari, importante, folosirea de noi soluţii constructive, documentaţiile predate, în mare parte, la termene, au determinat obţinerea unui ritm superior pe şantiere. Învăţînd din experienţa anterioară, lucrările de construcţii-montaj au fost programate ritmic în toate trimestrele anului, evitîndu-se scăderile temporare ale volumului de producţie (în trimestrul I T.R.C.-Banat a raportat îndeplinirea planului de construcţii-montaj în proporţie de 103 la sută şi sporirea productivităţii muncii cu 3,6 la sută în plus faţă de prevederi), precum şi vîrfurile de activitate din lunile de vară cu aglomerarea specifică a mijloacelor de producţie şi forţă de muncă. Un rol hotărîtor în obţinerea acestor rezultate a avut organizarea ştiinţifică a pro- ■ ducţiei, pregătirea temeinică, multilaterală a lucrărilor de investiţii şi aplicarea celor mai eficiente metode în executarea lucrărilor de construcţii-montaj. Pe baza unui plan de măsuri tehnico-organizatorice au fost desfiinţate anumite verigi intermediare, permiţînd unui număr mai mare de ingineri şi tehnicieni să se ocupe direct de organizarea şantierelor şi a producţiei. In acest fel s-au creat condiţii optime pentru urmărirea productivităţii fizice la construcţia de locuinţe cu ajutorul unor grafice întocmite pe baza ideii de concentrare a tuturor mijloacelor de producţie, a materialelor cheie, operaţiunilor de montare a aparatajelor tehnologice şi modalităţilor de colaborare cu subantreprizele de specialitate. Un al doilea pas s-a făcut prin extinderea metodei de executare centralizată pe şantiere şi în fazele de construcţii ale unor operaţii care necesită consum mare de muncă. Formaţiile şi unităţile specializate pentru execuţia acestor metode — este vorba de trecerea la noi structuri de rezistenţă (panouri mari), înlocuirea pereţilor de cărămidă neportanţi cu pereţi gata finisaţi în atelier, prefabricarea integrală a casei scărilor la structuri clasice etc. — au adus un important spor de producţie pe şantierele din Reşiţa, Timişoara, Arad şi Orşova. Acest spor se concretizează prin crearea posibilităţii practice,de a executa 2 700 apartamente pe an, faţă de 1 700 apartamente cît s-a realizat în medie în cursul desenatului. Realizări însemnate s-au obţinut ca urmare a promovării tehnicii noi în executarea lucrărilor de construcţiimontaj, mai ales prin extinderea tehnologiilor moderne. Astfel, fasonarea geamurilor Ing. GHEORGHE CIULEA director general al T.R.C. Banat (Continuare în pag. a 2-a) LA MUNTE. Vreme instabilă. Cerul variabil. Averse locale de ploaie. Temperatura In scădere. Cum va fi vremea Pentru zilele de 23, 24 şi 25 iulie se anunţă următorul timp probabil: Vreme uşor instabilă, cu cerul schimbător. Vor cădea averse locale de ploaie Însoţite de descărcări electrice. Vînt potrivit. Minimele vor fi cuprinse între 10 şi 20 grade, iar maximele între 22 şi 32 grade, local mai ridicate. LA MARE : Vreme uşor instabilă. Cerul variabil. Averse izolate. Temperatura în uşoară scădere. Consiliul ministerial al „celor şase“ s-a întrunit ieri la Bruxelles în cadrul cărora vor fi reluate în discuţie problemele legate de elaborarea unei politici agrare comune a „celor şase“. După cum se ştie, convorbirile de săptămîna trecută ale miniştrilor agriculturii ai ţărilor C.E.E. s-au încheiat fără vreun rezultat concret în această direcţie. La actuala sesiune, ce se desfăşoară cu uşile închise, vor fi examinate din nou problemele referitoare la comerţul cu fructe, legume, zahăr, citrice şi ulei, şi la stabilirea unor preţuri comune la lapte, carne şi orez. BRUXELLES 21 (Agerpres). Joi s-au deschis la Bruxelles lucrările sesiunii Consiliului Ministerial al Pieţii Comune. Tulburări rasiale şi la Cleveland CLEVELAND 21 (Agerpres). Pentru a treia zi consecutiv, in oraşul Cleveland din statul Ohio, au avut loc joi incidente grave între populaţia de culoare şi poliţia locală. Populaţia de culoare din acest oraş a organizat o serie de demonstraţii împotriva lipsei de drepturi civile, demonstraţii care au fost reprimate de poliţie. In semn de protest împotriva represiunilor poliţieneşti, soldate cu uciderea a două persoane şi rănirea altor 24, demonstranţii şi-au intensificat acţiunile. Numai în cursul zilei de joi s-au înregistrat peste 100 de incendii care au necesitat intervenţia pompierilor. Agenţia France Presse informează că o patrulă a poliţiei a deschis focul împotriva unui vehicul în care se aflau numeroşi negri. Cinci persoane, între care un copil de patru ani, au fost rănite grav. Ultimele ştiri anunţă că 2 000 de membri ai gărzii naţionale au înconjurat cartierul negrilor din Cleveland. TELEGRAMĂ Tovarăşului WLADYSLAW GOMULKA prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez Tovarăşului EDWARD OCHAR preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone Tovarăşului JOZEF CYRANKIEWICZ preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Polone VARŞOVIA Dragi tovarăşi, In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniştri ale Republicii Socialiste România şi al întregului popor român, transmitem poporului frate polonez salutul nostru tovărăşesc şi cele mai cordiale felicitări, cu prilejul celei de-a XXII-a aniversări a eliberării Poloniei. Prin munca sa avîntată şi plină de abnegaţie, poporul polonez a obţinut, sub conducerea încercată a Partidului Muncitoresc Unit Polonez, realizări remarcabile în dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii, în ridicarea nivelului său de trai, în edificarea orînduirii socialiste. Poporul român se bucură din toată inima pentru succesele Poloniei prietene. Ne exprimăm şi cu acest prilej convingerea că relaţiile de prietenie trainică şi colaborare multilaterală, statornicite între Republica Socialistă România şi Republica Populară Polonă, între Partidul Comunist Român şi Partidul Muncitoresc Unit Polonez, se vor întări şi dezvolta permanent, spre binele popoarelor român şi polonez, al unităţii ţărilor socialiste, al cauzei socialismului şi păcii în lume. De ziua marii dumneavoastră sărbători, vă urăm, dragi tovarăşi, dumneavoastră şi prin dumneavoastră poporului polonez, noi succese în opera de construire a socialismului, pentru înflorirea continuă a Republicii Populare Polone. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român CHIVU STOICA Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Criza N. A. T. O. ORŢELE AERIENE CANADIENE VOR FI MUTATE DIN FRANJA IN R. F. GERMANĂ OTTAWA 21 (Agerpres). Primul ministru canadian, Lester Pearson, a anunţat că forţele aeriene canadiene aflate pe teritoriul Franţei vor fi mutate în cursul anului viitor la bazele N.A.T.O. din Zweibrucken şi Baden-Spelinger din R.F.G. în prezent, Canada are dizlocate la Marville, în Franţa, două escadrile de aviaţie care vor trebui să părăsească teritoriul francez în termen de un an, ca urmare a hotărîrilor guvernului francez de a se retrage din N.A.T.O. Pearson a precizat, de asemenea, că, comandamentul forţelor armate canadiene de la Metz din Franţa, va fi transferat, la rîndul său, la una din bazele vest-germane. Din toată lumea Carnet extern Bumerang automobilistic Cartea avocatului american Ralph Nader, intitulată „Nesiguranţă la orice viteză“ — prin care se denunţau firmele constructoare auto din S.U.A. că neglijează unele îmbunătăţiri tehnice prin care s-ar putea reduce sensibil accidentele de circulaţie — ridică acum o nouă problemă şi anume, înăsprirea relaţiilor dintre trusturile auto americane şi cele vest-europene. In timp ce proiectul de lege sugerat iniţial de R. Nader, prin care se preconizează că toate autovehiculele produse sau vindute pe piaţa S.U.A. trebuie să îndeplinească anumite condiţii tehnice destinate îmbunătăţirii siguranţei în circulaţia rutieră este discutat în comisiile Senatului şi Camerei reprezentanţilor, importatorii de automobile dau semne de îngrijorare în legătură cu perspectiva restrîngerii comerţului lor, ca efect direct al acestei legi. Aşa cum rezultă dintr-o relatare a ziarului New York Times, importatorii au şi intrat în legătură cu faimoşii lobbyişti, intermediarii care, prin influenţa ce o au asupra multor congresmeni, au posibilitatea să acţioneze în favoarea unor cercuri de afaceri vizate de proiectele de lege aflate în discuţie. Pe de altă parte, într-un memoriu adresat Comisiei pentru comerţ a Senatului, Christopher Andrews, preşedintele Asociaţiei importatorilor de automobile a protestat împotriva proiectului de lege, care prevede ca noile standarde tehnice să se bazeze pe normele tehnice existente, cerute automobilelor livrate ad-MIRCEA DIMITRIU (Continuare în pag. a 6-a)