România Liberă, ianuarie 1971 (Anul 29, nr. 8147-8171)

1971-01-03 / nr. 8147

Pagina a 2-a “*■ 3 ianuarie 1971 (Urmare din pag. 1) — an pile de nuntaşi. Ii oprim şi Ie adresăm cuvenitele felicitări. El se numeşte Domiţian Mureşan. Ea — Mioara Mureşan. Au celebrat cununia acum o jumătate de oră. Se privesc şi işi zimbesc topiţi de fericire . — Ce vă doriţi in noul an ? — Sănătate — răspunde el. — Şi înţelegere — adăugă ea. Mai e nevoie de vreun comentariu ?„. ...Doi flăcăi : Nicolae şi Constantin Turtureanu. Amindoi din comuna Pătrăuţi de lingă Suceava. Pină acum, de Anul Nou mergeau cu ursul pe la casele consătenilor lor. Acum s-au hotărit să le arate frumoasele lor datini Bucureştenilor. Au descins în Capitală gata costumaţi cu trenul de dimineaţă. Neobosiţi, ei au cutreierat cartier după cartier. Oamenii ii primesc bucuroşi şi-i roagă să le arate ce ştiu. Iar pătrăuţenii au păstrat nealterate din bătrini frumoasele obiceiuri de Anul Nou. ...Spitalul de urgenţă. De serviciu, medicul primar Costache Dimitriu şi asistentul medical Luican Marian, în tot cursul nopţii un singur caz de accidentare. Un om a alunecat şi s-a ales cu o mică fractură şi cu o spaimă cu toate zilele. In rest — medicii doar au aşteptat. Ceea ce le-am dori şi — desigur — şi-ardori pentru întreg anul 1971. ...Staţia de radiotelegrafie NAVROM. Constantin Tăslăuanu, şeful ei, încearcă să stabilească legătura cu mineralierul „Maramureş“, aflat in apele Oceanului Indian. Dar iată că in acest timp, un alt vas, şi anume nava „Lupeni« intră pe fir pentru a comunica un fapt important : „Cu şalupa, trimis la vasul spaniol „Pablo Guarnica“, asistent medical însoţit de opt oameni echipaj. Un om suferit traumatism cranian cu hemoragie. Făcut injecţii novocaină. Aplicat copci, pansament. Administrat antibiotice. Echipa noastră întors la bord. Comandant Dumitru Neti“. E miezul nopţii de 31 decembrie spre 1 ianuarie. ...Colindăm Capitala. Oraşul — o feerie de lumini. De la nord la sud, pe magistrala care secţionează metropola, de la est spre vest pe cheiul Dîmboviţei, în fiecare bloc, în fiecare apartament, oamenii trăiesc intens bucuria acestui sfîrşit de an. Marile restaurante şi-au epuizat încă cu multe zile în urmă locurile. Multe întreprinderi şi-au pus la dispoziţia salariaţilor sălile cluburilor, în care cei ce muncesc laolaltă peste an, s-au adunat împreună cu familiile pentru a petrece revelionul. Teatrele Capitalei au avut, după tradiţie, şi în această zi spectacole. Tirziu, către miezul nopţii, după lăsarea cortinei, actorii au ieşit la rampă pentru a ura fidelilor lor spectatori „La mulţi ani“. In aceste zile, elevii, ca şi studenţii, sunt în vacanţă. Mulţi dintre ei însă au luat hotărîrea de a petrece revelionul laolaltă. La Ateneul studenţesc s-au pregătit pentru acest prilej programe speciale. La cumpăna dintre ani, în mijlocul celor apropiaţi şi dragi, oamenii au ridicat un pahar pentru viaţa pe care o trăiesc, pentru bucuriile ei. ...B-dul Magheru. Toate autobuzele au încremenit acolo unde le-a prins clipa revelionului. Aflat in post, miliţianul salută şi el cu mina la caschetă anul care a venit. In faţa cinematografului „Patria“ a oprit un taximetru. Şoferul Mihai Cristescu ascultă pe urătorii care spun după datină : „Să vă fie casa casă şi masa masă“... Ne apropiem. — Ciţi kilometri aveţi la bord ? — 36 546. Intru in 1971 cu 36 547. — încotro 7 — Spre Gara de Nord. — De mult pe maşină 7 — De vreo opt ani. Am transportat cam 80 000 de călători. Adică circa 5 la sută din populaţia Capitalei. ...Am cunoscut in această noapte un om care a avut nu mai puţin de 300 de musafiri. Şi unde mai pui că el a pregătit bucate pentru toţi. Curcani, purcei la tavă. Mă rog, toate bunătăţile. — Cum vă numiţi ? — Constantin Lira. — Cum vă petreceţi de obicei revelionul ? — Aşa cum mă vedeţi. Lingă stivele de bucate, aici la restaurantul „Dunărea“. De doisprezece ani neîntrerupt. — Dar acasă cine a pregătit masa pentru revelion ? — Bineînţeles nevastă-mea. ...Dej. Acest mic oraş ardelean, pe care în decurs de o lună de zile l-au încercat în primăvara anului trecut trei cumplite revărsări, a inaugurat noul an îmbogăţindu-şi patrimoniul cu două superbe cartiere : Mulatăul şi Dealul Florilor. 220 de apartamente au fost recepţionate chiar la 31 decembrie 1970. Scurt dialog cu Alexandru Mihai, locatarul apartamentului nr. 9 din blocul B7 : — Care este evenimentul cel mai important din viaţa dumneavoastră în acest an ? — Faptul că trăiesc. — Ce vă doriţi pentru 1971 ? — Ca aceşti doi copii ai mei să nu mai tresară niciodată cind vor auzi cuvîntul apă. Am încheiat anul 1970, am intrat în 1971. Am trăit emoţia acestei clipe de la cumpăna dintre ani, dintre memorie şi vis. Şi am ridicat şi noi o cupă de vin întru cinstirea anului cel nou. Am trăit fiecare bucuriile noastre personale. Dar în ele am trăit fiecare o bucurie comună, o încredere colectivă în viitor, care au luminat toate ferestrele ţării în acest început de an nou. ' WÎV H' UNA PE ZI de MATTY — In casa asta nu respectă nimeni obiceiurile . Revelion studenţesc la Ateneul tineretului din Bucureşti Fraţii Constantin şi Nicolae Turtureanu au adus din Pătrăuţii Sucevei, în Capitală, frumoasele datini de Anul Nou Soţii Domiţian şi Mioara Mureşan, işi celebrează odată cu revelionul ziua nunţii mm GBB r atul energetic naţional, specialiştii veghează neobosiţi ca toate circuitele să funcţioneze probabil La serviciul de convorbiri interurbane şi internaţionale de la Palatul Telefoanelor din Bucureşti, revelionul reprezintă momentul cind apelurile telefonice au o intensitate maximă. Un număr dublu de operatoare faţă de zilele obişnuite au lucrat in această noapte la mesele de comandă. Foto : NICU VASILE ▼ ▼ ▼ La staţia centrală a NAVROM-ului, un mesaj de la marinarii români aflaţi in Oceanul Indian Se toastează pentru realizarea visurilor lor tinereşti La trenul accelerat 211 care a plecat la ora 20 din Gara de Nord, vagonul-restaurant a fost pregătit să intîmpine oaspeţii cu un menu care, putea face cinste oricărui mare restaurant bucureştean “ „România liberă“