România Liberă, decembrie 1971 (Anul 29, nr. 8431-8457)

1971-12-04 / nr. 8434

Pagina a 2-a —4 decembrie 1971 „România libera" (Continuare în pag. a 3-a) JUBILEUL DE 50 DE ANI DE EXISTENŢĂ A UZINEI DE AUTOCAMIOANE DIN BRAŞOV (Urmare din pag 1) La intrarea în întreprindere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat, sunt întimpinaţi de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Constantin Cirţînă, prim-secretar al Comitetului municipal Braşov al P.C.R., ing. Gheorghe Trică, directorul general al centralei industriale de autocamioane şi tractoare, director general al uzinei, Pavel Ştefan, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R., de reprezentanţi ai conducerii întreprinderii şi un mare număr de muncitori, tehnicieni şi ingineri. Populaţia muncitoare a uzinei ovaţionează îndelung, aplaudă, scandează „Ceauşescu — P.C.R.“. Tineri in salopete albastre înconjoară cu dragoste pe secretarul general al partidului, pe ceilalţi oaspeţi, un grup de fete înminează buchete de flori. Buchete de flori oferă şi pionierii, viitorii muncitori, tehnicieni, ingineri ai industriei braşovene. Creată în 1921 sub denumirea de fabrica românească de locomotive şi vagoane, actuala unitate industrială pentru producţia de autocamioane s-a făcut cunoscută îndeosebi in ultimul sfert de veac, ciştigîndu-şi un binemeritat renume nu numai în ţară dar şi peste hotare, autocamioanele purtînd marca uzinelor braşovene fiind cunoscute în numeroase ţări ale lumii. Se poate spune că România, ca ţară a progresului tehnic s-a făcut cunoscută în bună măsură şi prin capacitatea creatoare a colectivului de muncitori şi specialişti de la această întreprindere. Uzina sărbătorită este cunoscută şi prin bogatele ei tradiţii revoluţionare. Muncitorimea de la ,,Astra“ — cum s-a mai numit pe parcursul vremii întreprinderea — s-a situat în primele rînduri ale luptei maselor populare conduse de Partidul Comunist împotriva asupririi şi exploatării, pentru transformări democratice, pentru libertatea şi independenţa patriei. După eliberare, colectivul uzinei a luat activ parte la toate marile prefaceri politice. Sunt cunoscute, de asemenea, contribuţia meritorie a acestei unităţi, rolul ei deosebit in refacerea şi modernizarea unor ramuri industriale de vitală însemnătate pentru economia naţională. Din 1953, cînd s-a hotărit să se pună în ţara noastră temeliile unei ramuri noi a industriei noastre socialiste, construcţia de autocamioane, sarcină încredinţată colectivului braşovean, muncitorii, inginerii, tehnicienii uzinei au trecut cu succes dificile probe de pricepere profesionale şi maturitate tehnică. Secretarul general al partidului, ceilalţi conducători de partid şi de stat sunt invitaţi să ia cunoştinţă de citeva din înfăptuirile importante ale întreprinderii. In faţa unei machete, a unor grafice, inginerul Gheorghe Trică dă ample explicaţii cu privire la stadiul actual al în- treprinderii, perspectivele ei de dezvoltare. De altfel, întreg perimetrul acestei mari unităţi de producţie înfăţişează imaginea unui vast şi complex şantier. Alături de hale şi ateliere mai vechi, redimensionate pe parcursul anilor, de halele intrate succesiv în producţie în anii din urmă, se află în diferite stadii de realizare alte noi şi impunătoare construcţii care vor deveni importante secţii de producţie, în actualul cincinal, prin extinderea capacităţilor de producţie, prin asimilarea de produse noi, uzina de autocamioane Braşov îşi va dubla aproape volumul producţiei. Se va dubla, de asemenea, volumul producţiei destinate exportului. La finele cincinalului, producînd în serie mare anumite tipuri de motoare Diesel, uzina va atinge un mnait grad de specializare şi integrare. Se vizitează uzina. Itinerariul, care înscrie cîteva din sectoarele noi, are ca prim obiectiv turnătoria de fontă Activitatea de producţie ce se desfăşoară aici nu aminteşte prin nimic de atmosfera încărcată de fum şi zgură care definea tradiţionalele turnătorii. Totul în această „vatră de foc“ a uzinei se mişcă şi se dirijează automat, de la încărcarea şi descărcarea cuptoarelor, până la sensibilele analize chimice şi metalografice cerute obligatoriu de procesul modern şi complex de elaborare şi turnare a metalului. Muncitorii, unii dintre ei care au lucrat şi cu lopata grea a încărcătorului de cuptor, stau acum instalaţi comod la pupitre de comandă, dirijînd prin simple apăsări de butoane întreg procesul de topire şi turnare în forme a metalului. In prezent, turnătoria de fontă de la Uzina de autocamioane se numără printre cele mai mari şi mai moderne turnătorii de acest gen din Europa. Muncitorii fac o primire deosebit de călduroasă secretarului general al partidului, celorlalţi oaspeţi. Topitorul Ion Cîmpeanu, care lucrează la linia nr. 3 de formare, linie complet automatizată, adresează o urare de bun venit şi exprimă angajamentul topitorilor şi turnătorilor de a munci fără preget pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, pentru ridicarea continuă a calităţii producţiei, a productivităţii muncii, pentru înfăptuirea politicii marxist-leniniste, interne şi externe a partidului. Metalul fluid elaborat aici se converteşte în multiplele repere ce intră în componenţa celor 35 000 de autocamioane produse anual. Producţia de piese turnate realizată în această secţie va însuma anual circa 65 000 tone. In dialogul cu factorii de răspundere din uzină, cu ministrul industriei construcţiilor de maşini, secretarul general al partidului recomandă să se folosească în chip cît mai judicios metalul, să se acţioneze perseverent împotriva risipei, a supradimensionărilor. Cercetarea ştiinţifică uzinală trebuie să-şi propună ca scop permanent căutarea de soluţii noi, care să conducă la economie de metal, fără ca aceasta să afecteze calitatea, performanţele tehnice ale produselor. De asemenea, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă conducerii uzinei şi a ministerului să se realizeze aici piese şi maşini-agregat necesare şi altor întreprinderi constructoare de maşini din ţară, precum şi pentru export. La sectorul tratament termic, care urmează în succesiunea vizitei se urmăresc o serie de operaţii, de asemenea, dirijate prin acţionări electronice. Dispozitivele automate, aparatele de măsură şi control perfecţionate, au simplificat efortul muncitorului şi au mărit considerabil productivitatea muncii. Piesele trec printr-un labirint de instalaţii, tratamentul termic primar cuprinzînd patru linii de fabricaţie, două cuptoare şi un agregat de călire-revenire. Tratamentul secundar se face in atelierul cuptoarelor cu mers intermitent şi cu atmosferă controlată. Se vizitează în continuare hala învecinată, nouă şi aceasta, a tratamentului de suprafaţă. In anii 1969—1970, arată ing. Viorica Dumitrescu, şeful sectorului, au intrat in funcţiune linii de zincare şi cuprare cu o capacitate totală de 415 000 mp. Cei care lucrează la aceste agregate moderne sunt felicitaţi şi li se recomandă să se preocupe de folosirea cu maximum de randament a întregii capacităţi a utilajelor, în hala şasiu, unde se execută roţile dinţate de la punţile motoare, axele satelit, axele planetare, punţile motoare pentru autocamioanele de 8 şi 10 tone, împreună cu toate piesele danturate pentru noile motoare Diesel, lucrează aproape 1 000 de muncitori. Unităţile de producţie din această secţie au fost organizate pe ateliere şi linii de fabricaţie, ceea ce permite prelucrarea în flux tehnologic a tuturor reperelor. Montajul subansamblelor şi ansamblelor se execută, de asemenea, în flux tehnologic, iar transportul interoperaţional se face mecanizat. Este urmărit procesul de asamblare a punţilor motoare. Piesele lunecă pe un conveior de montaj-antrenaj echipat cu toate instalaţiile necesare, după care trec în zona de control şi grunduire. Pe parcurs este prezentat un stand de scule şi dispozitive realizate în uzină în cadrul acţiunii de autoutilare. Preocuparea în această direcţie este mai mult, decit revelatoare, despre activitatea de concepţie şi realizare de agregate, dispozitive, maşini-unelte vorbind masiva prezenţă din dotarea uzinei a utilajului purtînd marca U.A.B., între care o linie automată în secţia turnătorie fontă. Numai in anul 1970 în uzină au fost fabricate 199 de maşini-unelte convenţionale în valoare de aproape 35 milioane lei, fapt care demonstrează capacitatea creatoare a specialiştilor întreprinderii. In discuţiile purtate cu specialiştii, secretarul general recomandă să se folosească în mod cît mai judicios utilajele pentru a se obţine o producţie suplimentară pe suprafaţa existentă şi cu utilajele existente. Totodată, a indicat să se acorde o mai mare atenţie acţiunii de autodotare. După terminarea vizitei prin secţii şi sectoare de producţie ale uzinei, secretarul general, ceilalţi conducători de partid şi de stat, sunt conduşi în impunătoarea şi frumoasa clădire a sculăriei, unde este organizată o expoziţie jubiliară. Aici sînt prezentate o serie de date in legătură cu evoluţia de-a lungul celor 50 de ani a unităţii, cele mai noi realizări ale constructorilor de autocamioane şi preocupările colectivului întreprinderii pentru diversificarea fabricaţiei şi îmbunătăţirea produselor. Drumul în fabricaţia de autocamioane româneşti a început cu „SR-101“, ajungînd la cunoscutele autocamioane „Carpaţi“ şi „Bucegi“ care sunt fabricate în uzină în 59 de tipuri şi 199 de variante. Anual, ies de pe porţile întreprinderii aproximativ 35 000 de autocamioane. Până acum, aici s-au fabricat 260 000 autocamioane. Dar progresele înregistrate de-a lungul anilor de industria de autocamioane românești au fost încununate anul acesta prin realizarea autocamioanelor de 12 tone, echipate cu motor Diesel. In urmă cu câteva luni, în preajma zilei de 23 August, de pe banda de montaj a uzinei au ieşit primele autocamioane de acest tip, pe care constructorii braşoveni au ţinut să le prezinte, cu justificată mîndrie, secretarului general, conducătorilor de partid şi de stat, aducindu-le pe platoul din faţa sediului Comitetului Central. Specialiştii uzinei au arătat cu acel prilej că întreaga familie de autocamioane de mare tonaj, cu motor Diesel, după licenţa M.A.N. va fi asimilată, treptat în cursul actualului cincinal. Secretarul general a recomandat atunci constructorilor să ia toate măsurile pentru grăbirea intrării în fabricaţia de serie a acestor produse, să perfecţioneze continuu procesul de producţie, în vederea realizării unor autocamioane de cea mai bună calitate. Trecînd la traducerea în viaţă a acestei preţioase indicaţii, gazdele informează că preocuparea întregului colectiv este ca noile produse să se situeze la nivelul celor mai prestigioase mărci şi clase de autovehicule de transport de acest gen din lume. In actualul cincinal, vor urma alte noi şi importante înfăptuiri. Din această ultimă familie de autocamioane de mare tanaj — care poartă denumirea . Roman* — vor fi asimilate 13 tipuri de bază în 43 de variante constructive cu posibilitatea de adîncire a diversificării. Ele au şasiu portant şi sunt echipate cu motoare Diesel de 135 C.P. cu trei punţi-motoare. Noul camion a cărui fabricaţie de serie va începe anul viitor, este construit pentru a fi folosit pe orice fel de teren. Inginerul Constantin Vlad arată că în actualul plan cincinal uzina va fi completată cu noi suprafeţe de producţie pentru motor Diesel, ramă-şasiu, cutia de viteză, tratament termic primar, turnătoria de neferoase şi o hală pentru montaj general al autocamioanelor Diesel. Vom îndeplini, tovarăşe secretar general, indicaţia pe care ne-aţi dat-o de a diversifica producţia de motoare Diesel, în vederea utilizării lor la mai multe feluri de autovehicule fabricate în ţara noastră. Prin intermediul unor grafice de producţie se urmăreşte ascensiunea principalilor indicatori tehnico-economici ai întreprinderii. Producţia globală la finele anului 1970 a fost de 24,3 ori mai mare decît cea a anului 1954, iar producţia marfă a crescut de 39 ori. Datorită procesului de continuă modernizare a întreprinderii s-a ajuns astăzi ca la fiecare 6 minute de pe banda de montaj general să plece in probă un autocamion. Secretarul general arată că în atenţia întregului colectiv trebuie să stea preocuparea depăşirii sarcinilor de plan, reducerea preţului de cost, sporirea beneficiilor uzinei. După vizitarea principalelor sectoare de producţie ale întreprinderii şi a expoziţiei, în una din marile hale ale uzinei are loc un miting consacrat aniversării a 50 de ani de existenţă a întreprinderii. Sunt prezenţi mii de muncitori, ingineri şi tehnicieni, constructori de autocamioane, foştii muncitori ai întreprinderii, precum şi invitaţi din alte mari unităţi industriale braşovene. Domneşte o atmosferă de puternic entuziasm, caracteristică întîlnirilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu cei ce muncesc. Este o expresie adînc grăitoare a unităţii de monolit dintre partid şi popor. Hala oferă privirilor o imagine impunătoare. La înălţimea unor instalaţii şi agregate sunt arborate drapele roşii şi tricolore, lozinci care slăvesc partidul, patria. Apariţia în tribună a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Ion Gheorghe Maurer, a celorlalţi conducători de partid şi de stat este întîmpinată cu o adevărată furtună de aplauze îndelungi. Mitingul este deschis de tovarăşul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., care a spus : Vă rog să-mi permiteţi ca, în aceste momente solemne, în numele organizaţiei judeţene de partid Braşov, al tuturor locuitorilor acestui străvechi oraş de la poalele Timpei, să adresăm din toată inima tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, sentimentele noastre de adincă bucurie şi nemărginită satisfacţie pentru cinstea ce ne-o face venind din nou în judeţul nostru, să salutăm prezenţa celorlalţi conducători de partid şi de stat la sărbătorirea celor 5 decenii de existenţă a uzinei care făureşte autocamionul românesc. Şi cu acest prilej memorabil, gîndurile nobile de dragoste şi recunoştinţă fierbinte ale miilor de constructori de camioane, ca şi a celorlalţi comunişti şi oameni ai muncii din municipiul şi judeţul Braşov, se îndreaptă cu deplin ataşament către gloriosul nostru partid, către dumneavoastră tovarăşe secretar general, fiu iubit şi devotat al poporului român, care în fruntea partidului şi statului conduceţi cu mînă sigură destinele patriei noastre socialiste, spre culmi tot mai înalte ale prosperităţii şi fericirii sale. Această aniversare are loc în anul în care comuniştii, întregul nostru popor au sărbătorit cu entuziasm, cu sentimente profund patriotice, gloriosul semicentenar al Partidului Comunist Român. Se poate spune cu justificată mîndrie că de-a lungul anilor această uzină s-a afirmat în cronica acţiunilor revoluţionare din Braşov ca o puternică citadelă a conştiinţei muncitoreşti, cu tradiţii de luptă care au fost înscrise în slove de aur în istoria glorioasă a partidului şi poporului nostru. Dar o adevărată viaţă omenească, adevăratele împliniri, au fost realizate abia după eliberarea patriei de sub jugul fascist, cînd clasa muncitoare şi-a dobîndit dubla ei calitate de producător şi proprietar al mijloacelor de producţie. Muncitorii uzinei, întregul colectiv de muncă, răspunzînd cu dăruire şi elan revoluţionar chemării partidului au realizat cu succes primul autocamion românesc, multiplicat pină în prezent în peste un sfert de milion, în numeroase tipuri şi variante, mărturie a iscusinţei şi priceperii constructorilor braşoveni.Folosesc acest prilej pentru a vă informa, stimate tovarăşe secretar general, că acest climat de iniţiativă şi spirit creator, de atitudine comunistă în îndeplinirea sarcinilor, constituie trăsătura dominantă a tuturor colectivelor de muncă din economia judeţului Braşov, ele fiind hotărîte să depună toate eforturile pentru realizarea indicatorilor de plan pe anul 1971 ca şi a angajamentelor asumate în faţa conducerii partidului şi statului nostru. Această hotărîre a căpătat o nouă şi puternică afirmare cu ocazia dezbaterii de către toţi oamenii muncii a vastului program de dezvoltare superioară a conştiinţei socialiste care a generat şi în judeţul nostru ample măsuri politice şi organizatorice menite să ridice la noi dimensiuni activitatea de înnobilare spirituală a maselor. Succesele dobîndite de muncitorii, tehnicienii, inginerii din Uzinele de autocamioane, ca şi de ceilalţi din economia judeţului, le raportăm cu mîndrie conducerii partidului şi statului, ele fiind strîns legate de ajutorul permanent şi substanţial primit din partea dumneavoastră, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, la faţa locului, cu ocazia vizitelor de lucru întreprinse în unităţile industriale, pe şantierele de construcţii, ca şi în nenumărate alte prilejuri. Vă mulţumim călduros şi vă încredinţăm că oamenii muncii din judeţul Braşov — români, maghiari, germani — vor face totul pentru îndeplinirea exemplară a programului de dezvoltare multilaterală a patriei noastre socialiste stabilit de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român. Acestea sunt gîndurile noastre cele mai sincere cu care vă înconjurăm, acestea sunt simţămintele fierbinţi pe care constructorii de autocamioane, toţi locuitorii judeţului Braşov, le afirmă acum în faţa dumneavoastră iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu. (Aplauze), în prezenţa participanţilor la miting are loc solemnitatea inmînării unor înalte ordine şi titluri ale Republicii Socialiste România. înaltele distincţii au fost înmînate de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Secretarul Consiliului de Stat, tovarășul Constantin Stătescu, a dat citire decretelor Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România prin care se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Uzinei de autocamioane Braşov, titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ şi Medalia de aur „Secera şi Ciocanul“ unor muncitori şi tehnicieni din uzină. De asemenea, prin Decret al Consiliului de Stat, pentru merite deosebite în muncă, cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înfiinţarea Uzinei de autocamioane Braşov, au fost conferite „Ordinul 23 August“ clasa I tovarăşului Gheorghe S. Voina, pensionar din municipiul Braşov ; „Ordinul Muncii" clasa I tovarăşilor Constantin I. Balea, strungar, Pavel G. Pleşu, pensionar, Ştefan Martin B. Szász, trezor ; „Ordinul Steaua Republicii Socialiste România“, clasa a II-a tovarăşului loan St. Marin, maistru oţelar ; „Ordinul 23 August“ clasa a II-a tovarăşilor Alexandru A. Marica, lăcătuş, şi Alexandru A. Oros, secretarul Comitetului de partid al uzinei ; „Ordinul Muncii“ clasa a IX-a tovarăşilor Mihai C. Baltac, inginer mecanic, loan I. Bucurenci, maistru, Octavian V. Căpitanu, director tehnic, Gavrilă P. Ciocoiu, sudor, loan C. Dumitru, lăcătuş, Tănase C. Ioniţă, maistru mecanic, Nicolae N. Preda, pensionar, loan G. Suleanu, intuitor, şi Florian I. Truţă, turnător-formator. Au fost conferite, de asemenea, alte 74 ordine şi 110 medalii ale Republicii Socialiste România unor muncitori, maiştri, ingineri, tehnicieni, economişti şi funcţionari ai uzinei. A luat apoi cuvîntul directorul general al Centralei industriale de autocamioane şi tractoare Braşov, ing. GH. TRICA, care a spus: Sărbătoarea noastră are o profundă semnificaţie prin onoarea pe care ne-o faceţi, iubite tovarăşe secretar general, participînd alături de noi la acest eveniment. Vă rog să-mi permiteţi, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ca în numele întregului colectiv de muncă al uzinei de autocamioane, căruia astăzi i-aţi acordat Înaltul ordin al Republicii noastre socialiste, să vă adresăm din adîncul fiinţei noastre — copleşiţi şi fericiţi de această înaltă cinstire — mulţumirile fierbinţi, profunda noastră recunoştinţă, angajamentul nostru solemn că vom răspunde prin fapte încrederii acordate. Oamenii muncii din uzina noastră — români, maghiari, germani — înfrăţiţi în muncă şi viaţă, văd în acest jubileu un minunat prilej de a evoca cu emoţie drumul parcurs, de a face bilanţul marilor înfăptuiri din clocotitoarea epocă a construcţiei socialiste. Mulţi dintre cei care participăm la această vibrantă manifestare îşi amintesc că, pe aceste meleaguri, uzina şi-a început existenţa printr-o făbricuţă rudimentară de reparat vagoane. Primele două decenii din existenţa ei sunt încărcate de povara unei munci grele, a unei vieţi aspre, de cruntă exploatare, de şomaj şi mizerie, toate îndreptate împotriva celor ce munceau în nedreptele rânduieli ale regimului burghezo-moşieresc, în aceste timpuri grele şi în uzina noastră, ca şi în celelalte întreprinderi din ţară, s-a dezvoltat conştiinţa revoluţionară a proletariatului, care s-a ridicat la luptă — sub conducerea comuniştilor — împotriva exploatării capitaliste, pentru libertate, pentru o viaţă mai bună. Istoria uzinei noastre cuprinde pagini de glorie, scrise de comunişti, de muncitorii ei luminaţi, care cu preţul vieţii, au propagat, în anii ilegalităţii, cuvîntul partidului, au sabotat maşina de război hitleristă, aducîndu-şi contribuţia, alături de clasa noastră muncitoare, de întregul popor, la eliberarea patriei de sub jugul fascist. După măreţul act istoric de la 23 August 1944, care a deschis o nouă eră în istoria ţării, uzina noastră din Braşov s-a înscris ca o unitate de şoc în refacerea economică a ţării; aici s-au produs vagoane, utilaj petrolier şi minier, maşini unelte complexe, utilaje pentru siderurgie, bunuri de larg consum. O dată cu naţionalizarea mijloacelor de producţie şi uzina noastră a intrat pe făgaşul unei vertiginoase dezvoltări. 1949 rămîne în istoria industriei noastre anul în care uzina „Steagul Roşu“ a produs primii rulmenţi. Un moment crucial în viaţa uzinei l-a constituit hotărirea partidului şi statului de a încredinţa colectivului nostru de muncă misiunea de înaltă responsabilitate de a produce autocamioane. Anul 1954 marchează astfel făurirea primului autocamion românesc. Este deosebit de concludent faptul că de la 800 de salariaţi în 1928, la 6 000 în momentul naţionalizării — am ajuns la peste 15 000 salariaţi, care realizează întreaga producţie a anului 1938 în numai 8 zile. In anii construcţiei socialiste şi uzina noastră a cunoscut o puternică dezvoltare, ajungînd în 1971 să producă peste 35 000 de autocamioane, destinate economiei naţionale şi pieţei externe. Dacă în 1966 exportam foarte puţine autocamioane, doar în 3 ţări, astăzi produsele noastre sunt cerute şi trimise în peste 20 de state ale lumii, în cantităţi incomparabil mai mari. Toate succesele din anii socialismului se datoresc Partidului Comunist Român, hotărîrii şi abnegaţiei cu care noi, comuniştii, toţi oamenii muncii din uzină, am urmat neabătut politica ştiinţifică, înţeleaptă a partidului, ne-am înregimentat în măreaţa epopee a construirii unei Românii înfloritoare, cu o industrie puternică, demnă de hărnicia şi înţelepciunea poporului nostru. Prezenţa dumneavoastră, aici, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ne umple inimile de bucurie şi fericire. In etapele dezvoltării uzinei, în foarte dese rînduri, în momentele cele mai importante, aţi venit în mijlocul nostru, ne-aţi ascultat, ne-aţi îndrumat, ne-aţi dat preţioase indicaţii — aşa cum aţi făcut şi în timpul vizitei de azi — pentru bunul mers al activităţii, pentru continua perfecţionare a autocamioanelor româneşti, cu grijă părintească ne-aţi sprijinit în ridicarea nivelului de viaţă şi muncă al muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor noştri. De numele dumneavoastră se leagă modernizarea uzinei, asimilarea noilor produse şi perfecţionarea lor, lărgirea pieţei de desfacere, numeroase alte îmbunătăţiri înfăptuite la indicaţiile dumneavoastră. Vă raportăm tovarăşe, secretar general că datorită sprijinului substanţial, permanent, pe care l-am primit, uzina a cunoscut o puternică dezvoltare, ajungind să producă, în acest an, de 2,5 ori mai mult decît in 1966. Directivele Congresului al X-lea al partidului, prevederile actualului plan cincinal deschid uzinei noi orizonturi de dezvoltare. Pentru diversificarea fabricaţiei, care include şi asimilarea noilor tipuri de autocamioane „ROMAN“ echipate cu motoare Diesel, partidul şi statul nostru au investit peste 1,8 miliarde lei ; s-au înălţat hale moderne, înzestrate cu maşini, agregate şi instalaţii la nivelul cel mai avansat al tehnicii contemporane. Suntem conştienţi, tovarăşe secretar general — ţinînd seama de marile noastre posibilităţi materiale şi umane şi avînd în vedere sarcinile şi mai mari ce ne revin în acest cincinal — de înalta, noastră răspundere, de faptul că trebuie să depunem, in continuare, intense eforturi pentru o mai bună organizare a muncii, pentru folosirea raţională a potenţialului de care dispunem, să răspundem prin fapte cinstei pe care ne-a acordat-o partidul de a fi constructorii autocamioanelor româneşti. Cu şi mai multă responsabilitate ne vom ocupa de calitatea şi diversificarea tipurilor autocamioanelor noastre exportate, astfel încît ele să concureze cu orice produs similar pe piaţa internaţională. Vă raportăm cu mîndrie, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că indicaţiile dumneavoastră privind autodotarea cu maşini specializate — pină nu de mult importate contra valută — o transpunem în viaţă cu tot simţul răspunderii. De la 11 bucăţi agregate convenţionale, realizate in anul de început 1967, am ajuns la 199 în 1970, contribuind astfel la mărirea capacităţii teh- ■ nice a uzinei. In perioada 1971- 1973, compartimentul nostru de autodotare are în plan 400 de agregate specializate, totalizînd peste 1 000 unităţi de lucru. Urmează ca pînă la sfirşitul cincinalului să realizăm 1 556 agregate convenţionale, din care : patru linii de prelucrare automată a blocului motor, chiulasa motor, cutie de viteză şi curbator. Aceste instalaţii de înaltă tehnicitate vor asigura o fabricaţie la nivel tehnic mondial. La toate acestea, am investit din plin — pe baza indicaţiei dumneavoastră — inteligenţa muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor noştri, practica şi experienţa acumulată de cadrele noastre, reuşind astfel să producem maşini care ne vor costa aproximativ 80 milioane lei, în loc de 75 milioane mărci vestgermane, dacă le-am importa. Dorim, de asemenea, să vă informăm că, sub conducerea şi îndrumarea organizaţiei de partid, sîntem profund angajaţi pentru traducerea în viaţă a programului complex de educare marxist-leninistă — program luminos, de o înaltă valoare teoretică şi practică — menit să dezvolte şi la oamenii muncii din uzina noastră trăsăturile înaintate ale omului nou, producător şi proprietar al mijloacelor de producţie, constructor conştient al socialismului şi comunismului în România. Exprimind hotărirea întregului nostru colectiv de muncă, vă asigur, tovarăşe secretar general, că planul pe acest an îl vom îndeplini pină la 25 decembrie, realizînd o producţie suplimentară de peste 60 milioane lei. Am luat şi luăm în continuare măsuri pentru a asigura îndeplinirea şi depăşirea sarciinilor de plan ce ne revin in a-nul 1972. Onoarea pe care ne-o faceţi azi, scumpe tovarăşe Nicolae Ceauşescu, înaltul ordin acordat uzinei, reprezintă pentru noi toţi un imbold şi mai mare la muncă, precum şi prilejul de a vă exprima încă o dată hotărîrea noastră fermă de a ne consacra toate forţele şi inteligenţa pentru progresul neîntrerupt al uzinei, pentru a sluji cu credinţă cauza partidului, cauza socialismului şi comunismului în scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România. Suntem mîndri şi fericiţi — a spus maistrul NICOLAE COMANTin. Erou al Muncii Socialiste — că la sărbătorirea uzinei se află în mijlocul nostru cel mai iubit şi înţelept fiu al poporului român, conducătorul nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Pentru mine tovarăşi, este un motiv in plus de emoţie şi bucurie, de adincă şi unică fericire, pentru că azi, cînd uzina noastră împlineşte vîrsta de 50 de ani, însuşi secretarul general, al partidului mi-a înmânat înaltul titlu de „Erou al Muncii Socialiste“. Vă mulţumesc din inimă iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu pentru această mare preţuire ce mi se face, şi mă angajez în faţa dumneavoastră, a întregului nostru colectiv căruia îi datorez cinstirea de azi, ca toată energia şi viaţa mea să o închin uzinei, partidului, propăşirii şi înfloririi patriei noastre. Cu sprijinul colectivului de la secţia prese, în care lucrez, îndrumat şi ajutat de către partid şi din dorinţa de a fi cît mai folositor, de a contribui şi eu la progresul uzinei, am realizat aproape 100 de inovaţii, care au adus şi aduc multe economii uzinei. Tocmai în aceste clipe deosebite pentru mine, vreau să mulţumesc încă o dată, din adîncul inimii, tovarăşilor mei de muncă, organizaţiei de partid, conducerii uzinei pentru condiţiile create, care mi-au permis să-mi valorific ideile în scopul ridicării producţiei. Ca mine sunt sute şi mii de muncitori din această uzină modernă, care contribuie cu puterea de muncă şi cu mintea lor, zi de zi, clipă de clipă, la perfecţionarea camionului românesc, mândria noastră a tuturor. Ne dăm seama de cită dreptate aveţi dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cînd aţi mobilizat întregul partid, pentru intensificarea educării marxistleniniste a întregului popor. Eu şi tovarăşii mei de muncă socotim ca propriul nostru îndreptar de viaţă programul partidului, adoptat la plenara din 3—5 noiembrie, program atît de bine analizat în cuvintarea dumneavoastră tovarăşe secretar general, incit nu poate fi nimic mai sfînt pentru noi, decît de a munci şi a trăi în felul în care ne cereţi dumneavoastră : muncă, cinste, echitate, dragoste fără margini pentru partidul nostru, pentru ţara noastră. Decorarea întreprinderii noastre cu cel mai înalt ordin al ţării, nu numai că ne umple inima de bucurie dar ne obligă să muncim mai bine, mai mult. Vă promitem, stimate şi iubite conducător al partidului şi statului nostru, că noi toţi, ca întotdeauna, vom fi trup şi suflet credincioşi partidului, politicii sale, spre binele şi fericirea întregului nostru popor. Pentru noi, muncitorii uzinei de autocamioane din Braşov — a arătat în cuvintul său muncitorul pensionar, GHEORGHE VOINA — este o mare cinste de a sărbători cea de-a 50-a aniversare a uzinei în prezenţa celui mai iubit fiu al poporului nostru, conducătorul partidului şi statului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Participarea dumneavoastră la această sărbătoare constituie pentru noi, virstnici şi tineri o imensă bucurie, un nou prilej de a vă raporta despre succesele noastre, despre viaţa şi munca noastră, precum şi un puternic îndemn ca fiecare dintre noi să muncească mai bine şi mai cu spor. Eu am fost printre primii angajaţi ai acestei fabrici, fiind al 50-lea om care s-a apucat de lucru pe aceste locuri, dar din anul 1921, cînd aveam 18 ani, şi pînă azi s-au întimplat multe. Am trăit zile grele, am simţit asuprirea capitalistă, jignirea şi dispreţul cu care eram trataţi in trecut. Aici, în uzina noastră, în anii negri ai exploatării, s-au dat puternice bătălii de clasă. Comuniştii au înscris acte de eroism în lupta pentru dreptate şi libertate, împotriva celor care ne asupreau. Nu vom uita niciodată, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cit de mult am fost noi însufleţiţi şi încurajaţi in muncă şi luptă la vestea că în procesul nedrept care v-a fost înscenat, în 1936, la Braşov, aţi dovedit un neasemuit curaj, demascînd nedreptăţile regimului reacţionar de atunci. Şi cîte nu aş avea să povestesc despre acele vremuri ale trecutului, dar este mai plăcut să vorbeşti despre uzina noastră de azi, care a întinerit, înălţată fiind de miinile harnice ale tuturor celor ce lucrează aici. Mulţi dintre aceşti muncitori, ingineri sau tehnicieni au învăţat meseria de la mine şi mă bucur de cîte ori întîlnesc un asemenea elev. Cu toate că în anul 1965 am ieşit la pensie, nu am putut să mă despart de uzină şi de harnicul ei colectiv, muncind un rînd cu el şi în prezent, la virsta de aproape 70 de ani. Această dragoste pentru muncă mi-a fost sădită in suflet de tata, apoi de colectivul uzinei. Sub conducerea partidului, am învăţat să facem din muncă o virtute, aşa cum dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ne cereţi azi s-o cultivăm în inima tuturor celor ce muncesc. In special către tineri să ne îndreptăm atenţia, învățîndu-i să-şi iubească meseria, uzina, patria noastră dragă. Şi acum daţi-mi voie ca unul care muncesc neîntrerupt de 50 de ani în această uzină, cu părul alb, dar cu inima mereu tinără, să vă adresez iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu multă sănătate, multă fericire şi putere de muncă, să ne conduceţi cu a