Romanulu, decembrie 1895 (Anul 39, nr. 270-291)

1895-12-04 / nr. 272

ABONAMENTE VOESCE ȘI VEI PUTEA Bucuresci și Buzeu 18 Ilei de an In tară.....................36 lein „ * Streinătate .... 50 „ „ „ Preoții, învățătorii rurali și muncitorii de la sate și orașe se bucură de aceiași reducere ca abonat» din Capitală. ANIINII IlAT 1 pas?‘na IV linia 10 bani, III 20 bani Ilil Ull Lil UiJ I . pagina si 50 bani, insert» și reclame 1 le si Anunciuri și abonamente se primesc la tipografia „Românul“ str. Știrbei Vodă (Hotel Manu)Fondat in 1857 de C. A.ROSETTI Hirtelor: VINTILĂ C< A ROSETTI Corespondența și mandatele se vor adresa d-lui Vintilă Rosetti, 91. Calea Dorobanților Perioada electorală Cea mai agitată perioadă de timp, din viața țarei noastre, e fără dor și poate, perioada electorală. Și acesta e cît se poate de natural, căci în acest timp de plămădeală se închegă pătura care e chemată a da legii țărei, și ai asigura bunul ei trai. Această pătură care trebue să joace rolul primordial în mersul vieței politice, materiale și morale a poporului nostru și care e chemată a exercita controlu autoritar în actele guvernului, a sancționa reformele miniștrilor în parte și a guvernului în genere nu a fost întotdeauna la înălțimea misiunei sale. Și e foarte ușor de găsit causa acestei lipse de consecință la acei reprezentanți al țărei, cari de cele mai multe ori nu am servit decît ca mobile în dealul Mitropoliei și în Palatul Universităței. Vina cea mare se poate atribue diferitelor guverne, cari presentându-se la putere au ținut a avea în Camere niște instrumente supuse de cari să se poată servi în orice moment cu deplină ușurință.—Guvernele au căutat întotdeauna a avea majorități fanatice, fără caracterul independenți servile și inconștiente. Marea parte din acei cari au domiciliat în bufetele senatului și camerei, nu au fost decît niște ridicoli Klaktun luați cu 25 lei de representație, plus un bilet permanent clasa I pe căile ferate. Activitate celor cari au intrat în parlamentele țerei nu sau mărginit numai la aplauze, ci din contră de cele mai multe ori au eșit din reserva impusă de posițiunea lor falsă și atunci și-a cucerit pe drept numele de «Mameluci». Și această stare fatală, atîta timp cît de lucruri e recrutarea representanților țarei se face ca la noi, unde elementele tinere însuflețite de idei noi, sunt excluse din listele electorale ale cutărul sau cutărel partid. Preferința ce se dă unui pravoslavnic ex-deputat sau senator, care ani de zile și-au rupt palmele și fălcile în dealul mitropolii față de un tînăr, care solicita mandatul în vederea culturei și a sentimentelor sale democratice, e destul de justificată, căci guvernele nu vroește să aibă colaboratori independenți, ele vreesc numai aprobatori. La noi nu cade un guvern printr’un vot al oamenilor, și de ce oare aceasta ?? Oare la noi, nu au fost guverne cari au greșit ? nu au fost miniștri impopulari ? da, dar la noi au lipsit totde una majoritatea independentă care să pun mai pe sus interesul, țăreî, decât avantajele fotoliului din parlament. Șa noi numărul celor numiți, au întrcut tot deuna pe al celor aleșî. Acum ne aflăm în timpul când se pregătesc cu ce vor fi chemați a conduce țara pe calea sănătoasă a progresului și prosperitatea și e bine cred a arunca o ochire pe listele candidaților tuturor partidelor cari năzuesc a ocupa locuri în viitoarele camere. Nu putem sta la îndoială a afirma că diferența de la una la la alta e colosală, dar nu e mai puțin adevărat că nici una nu e complectă și nu e așa cum ar trebui și ar putea să fie. Superioritatea listelor partidului Liberal-național, prin valoarea candidaților săi față de cea conservatore junimistă, e zdrobitoare, dar e și ea încă lasă de dorit. Și trebue să o spunem cu o adîncă părere de rău aeea ce mulți o văd ca și noi, dar o fac. Noi credem că numai atunci ești un adevărat prieten, când nu evite a spune adevărul, și a arăta chiar greșalele amicului tău, într’alt cas nu ești decât un lingușitor, care umblă dupe chiviniseală. Vom spune o dară verde și fără înconjur ca partidul liberal, acela care represintă cu adevărat poporul la putere, greșește când prin comitetele sale electorale înlătură {e acei tineri capabili și plini de dorința de a lucra pentru a face loc, cufărul și cufărul parvenit, cari se pote mlădia de șase de câte ori va fi nevoie căci interesul cel mare și drept nu reclamă în serviciu lui gimnastici și căscători, sunt destule cafenele în țară unde se facă politică așa numitele „mangalale“. Parlamentul țerel are nevoie de oameni capabili, culți și conștiincioși cari să poată lucra, căci e mult de lucru acolo unde se caută a se face ceva trainic și priincios. Guvernul actual care trăiește prin el însuși să nu uite, că cei cari pot compromite o piesă nu sunt numai actori, ci adesea orî spectatori. De aceea dacă caute a’șî recruta spectatorii aleși cari să’i poată înțelge, înlăturând astfel din parlamentul țărei partidele de gură-cască. TELEGRAME / RA ecoala arme AnA CONSTANTINOPOL, 19 Noembre. 1 Pare că misiunea cu care s’au însărcinat ieri Tevfik-Pașa și Said-Pașa a rămas fără resultat. Ambasadorii celor șase puteri s’au întrunit aseară în conferință care a devenit un obiceiu. 35 de persoane s’au refugiat orla biserica din Galata, din causa nelineștei provocate de arestarea unor oameni în ultimele zile, In scop de a-I trimite înapoi la vetrele lor. Delegatul patriarhatului a scos pe refugiații din biserică. Niște lupte prelungite sau dat, la 25 Noembre la Andera situat la sud de Zeitun Intre armenii și trupele turcești Satul Helane a fost incendiat. Mustafa-pașa dispune de 15.000 de oameni, împreună cu rezervele. Numărul întreg al insurgenților este aproape egal. Se crede că o resistență prelungită din partea armenilor, ar fi cu neputință, dacă li s’ar tăia repede nordul teritoriului lor din vilaietul Sivas. »ael BUDAPESTA, 19 Noembrie. —In urma incidentelor ce s’au produs era la cameră,un duel a fost între ministrul Perezel și d. Andreanik deputat. Acest din urmă a fost grav rănit la cap. Grecia singura VIENA, 19 Noembre. — Corespondența politică află din Atena că după informațiunile primite în acest oraș nu mai Încape îndoială că puterile mari nu vor admite participarea altor state la manifestația navală ce s’ar puta produce în Levan. Guvernul grecesc nu este încurajat de nici o putere și preparativele sale maritime nu pot fi considerate de grit ca măsuri de prudență pentru vasul când supușii greci ar fi amenințați în Turcia. Persecuțiile contra socialiștilor germani BERLIN. 19 Noembrie — Direcția partidului democratic-socialist, față cu recenta ordonanță cunoscută a președintelui poliției, a decis ca direcția partidului să treacă deocamdată, în mîinele fracțiunei democrat-socialiste a Reihhstagului, această fracțiune reprezentînd un corp ales. Armenii și Papa ROMA, 30 Noembre.—În alocuțiunea sa la consistoriul de erl, Papa a decis să trimeată ajutoare Armenilor celor mai cercați și mai în ipsă. Atentatul din Roma ROMA, 30 Noembre— Curtea cu urați a pronunțat azi sentința sa din afacerea Legii, în privința tentativei anarhiste In contra d-du Crispi. Toți acuzații au fost achitați. I LUMINEAZA-TE ȘI VEI FI IN StREINATATE anunciurile se primesc ; la pArIS la d-uiî Lorette rue Caumartin 61—Havas 8 place de la Uourse—lones 31 bis rue Faub, Montmartre.—Adam 37 rue de Varennes. I'äIN GERMANIA la d. Rudolf Mosse Berlin Munich- Leipzig A. Steiner, (Hamburg Berlin) si d. H. L. Daube Franofort. ^ZÜRICH, Rudolf Mosse. V. La öEneVA, la Hasenstein șl Vogler. AUSTRIA, Viena, Rudolf Mossa, F. Seilerstatte. Dukes 1. Wolksille 6—8 Viena , Scrisorile nefrancate se refuză.—Articole nepublicate se ard. ·Abonamentele se pot face la toate birourile poștale din țară și din străinătate Mittul alegii colegiului I Senat Ialomița Alegători, înscriși 241 Votanți 143 Aleși P. Grădișteanu 104 voturi „ P. Orbescu 100 » Căzuți Al. Marghiloman 51 » » V. Maniu 10 » Suceava Alegători înseșiși 76 Votanți 71 Anulați Aleși N. Ganea 56 voturi « E. Samson 57 » Căzuți G. Văcărescu 17 » « A. Valy 13 » Olt Alegători Înscriși 172 Votanți 144 Anulatei Aleși Gr. Vulturescu 102 voturi í T. Atanasiu 108 voturi Căzuți C. Colibășanu 42 voturi ! C. Manu 34 voturi Roman Alegători înscriși 101 Votați 78 Aleși Dr N. Manolescu 54 voturi » Al V Morțun 47 Căzuți G Branișteanu 37 » I Stroescu 1 7 Bacău Alegători înscriș 170 Votanți as Anulate 4 Aleși G Exarcu 90 voturi » Lt Col Negel 70 Căzuți T. Rafael 21 » V Lazu 23 Muscel Alegători înscriși 149 Votanți 117 Anulate 1 Aleși D. Micescu 84 voturi « 1 Nicolau 82 Căzuți C Gogu 49 Mehedinți Alegători înscriș 260 Votanți 187 Anulate 1 Aleși gen. Fotino 140 » II isvoranu 140 Căzuți Gr. Simboteni 35 voturi. 1. Hergot 13 R. Vâlcea » Aleg. înscriși 208 » votanți 160 Aleși D. G. Simuleseu 131 voturi » Val. Ursian 125 Căzuți Al. Lahovari 35 voturi 1. Sinescu 27. Romanațî Al. Înscriși » 231 » votanți » 160 anulate 2 Aleși C. Porocneanu » lip » I. Brabețeanu conservator »93 Căzuți Locusteanu 76 voturi. » G. Brătășeanu » 42 Gorj Aleg înscriși » 177 t votanți » 141 » anulat » 2 » Aleși Dr. Culcer » 95 » Eug. Stătescu » 95 Căzuți C. Cămărășescu 56 Teleorman Alegători înscriși 270 Votanți 176 Anulat 4 Aleși Arist. Pascal 110 voturi » Dr. P. Petriui 110 Căzuți Generaal Manu 64 » G. Alexandrescu 31 » Ciutculescu 3 Buzău Putna I Dămbovița * înscriși 274 Votanți 205 Anulate 3 —Aleși general Budișteanu 152 » Dr. D. Ioviț 148 Căciuți I. Ciuflea 75 » Dr. F. Teodorescu 36 »Neamțu Aleg, înscriși tot voturi Votanți 84 ^Anulate 1 Aleși T. Dornescu 61 « Dr. D. Cantemir 69 Căciuți Col. Roznovanu 64 « Leon Bogdan 10 » Blangfort 4 Brăila Alegători, înscriși 282 Votanți 233 Anulate 3 Aleși Dim. Sturza 171 voturi * Eug. Stătescu 161 » Căzuți C. Boerescu 56 » +*11. Suditu 57 » « C. Vericeanu 11 » « N. Blaremberg (retras) Consrlui Alegători înscriși 310 Votanți 241 Anulate 3 M. Gr. Bonahi 152 Balotagi, Cavalioți 105 „ Lascar Catargi 87 « 1. Plesnilă 57 « Gamuzea 58 '« Colonel Cotruț 16 Botoșani Ai gători înscriși 209 Votanți 157 ^^^^^^HrDeleanu ^Agători inscriși 139 Votanți in Anulate 4 Aleși D. A. Sturza 81 * T. Anastasiu 92 Căzuți Giurgea 23 * Ianov 18 Dorohoiți înscriși 113 Votanți 68 Anulate 7 Aleși M. Rosetti 61 voturi » căpitan Manoliu 61 » Opoziția nu a prezentat lista. Argeși înscriși 229 Votanți 177 Aleși col. Budișteanu 115 voturi » Al. Vericeanu 105 » Căzuți C. I. Bălăceanu 56 » » T. Lerescu 43 » » C. D. Budișteanu 25 » Prahova înscriși 470 Votanți 322 Anulate 2 Aleși P. S. Aurelian 204 voturi » Gr. Cireșeanu 182 » Căzuți Gr. Cantacuzino 141 » » T. Văcărescu 109 » Aleși A. Vizanti 200 voturi « Gen Racoviță 187 Căzuți D. Roseti 107 * I. Negruți 117 R.Sărat Alegători înscriși 160 «Votanți 145 Anulate ! Aleși G. Lupescu 82 voturi Balotaj 1. Mihălescu 48 « Dr. Cristescu 20 « C. F. Robescu 11 « T. Cherea 69 * I. Tătăranu 44 » Gr. Racoviță (retras) Capitala peseori MAIDANU DULAPULUI Candidați opoziției au căzut cu glorie la toate județele din țară. * * * Corespondenți noștri din provincie, ne depeșează că in toată țara alegerile s’au făcut în cea mai mare liniște. In capitală asemenea s'au făcut in perfectă linie. Alegători înscriși 332 Votanți 234 Anulate 2 Aleși G. C. Monteoru 156 voturi > P Gazote 156 Căzuți N. Garoflidi 69 » St Borănescu 54 Via șea Alegători înscriși 181 Votanți 138 Anulate 2 Aleși V. Cristofor 109 voturi A. I Filipescu 95 Căzuți Al. Lahovari 45 » A. Nedelcovici 20 Alegi înscriși 256 Votanți 202 Anulate 2 Aleși V Săveanu 144 voturi Aleși G Orleanu 134 Căzuți N. Voinov 66 » D. Simionescu 47 Arapu Fiticiu înscriși 87 Votanți 70 Anulate 2 Aleși M. A. Sturza 44 voturi » general Catargi 40 » Căzuți maior Teleman 25 » * G. Panu 26 > Ilfov înscriși 2299 Votanți 1319 Anulate 24 Aleși Pr I. Ghica 1081 voturi » D. Sturza 1138 « Căzuți G. Gr. Cantacuz. 186 » » G Trandafi 163 » Tutora înscriși 162 Votanți 137 Anulate 1 Aleși Balu 75 voturi » N. I. Constandaki 98 > Căzuți Gr. Șuțu 42 » » L. Costachi 54 » Dolj Alegători înscriși 717 Votanți 500 Anulat 7 Aleși Al. D. Nicolaid 326 voturi * N. Crătunescu 337 Căzuți B. C. Brăiloiu 137 « N. Economu 182 Iași Alegători înscriși 465 Votanți 317 Anulate 5 Vaslui Alegători înscriși 87 Votanți *64 Anulate 2 Aleși Neron Lupașcu 46 » P. Stoicescu 35 Căzuți P. P. Carp 29 OSPELUL COMUNAL Inscriși 449 Votanți 231 Anulate 3 Aleși D. Sturza 192 » Pr. Ghica 175 Căzuți Gr. Cantacuzino 46 » Triandafil 38 SCOALA CLEMENȚI Înscriși 599 Votanți 363 Anulate 7 Aleși D. Sturza 303 » Pr. Ghica 293 Căzuți Cantacuzino 54 » Triandafil 47 GUJBU cu BARZA Votanți 339 Anulate 8 Aleși D. Sturza 293 » Pr. Ghica 285 Căzuți G. Cantacuzino 42 > Triandafil 27 ȘCOALA PARFUMULUI Înscriși 393 Votanți 177 Anulate 6 Aleși D. Sturza 148 » Pr. Ghica ]40 Căzuți G. Cantacuzino 28 » Triandafil 27 Înscriși 328 Votanți 309 Anulate 2 Aleși D. Sturza 191 » Pr. Ghica 184 Căzuți G. Cantacuzino 20 » Triandafir 14 lumini lă magistratura I. Lazăr Teodorescu, judecător de pace No. 1 Iași, în locul d-lui S Săndulescu, demisionat. D. V. V. Voinescu, actual ajutor la judecătoria de pace No. 1 București, judecător de pace la Fierbinți, județul Ilfov. D. Radu S. Stanian, ajutor la judecătoria de pace No. 1 București. D. M I. Nacian, ajutor la judecătoria de pace No. 5 București. D. C. St. Radian, ca ajutor la judecătoria de pace Berețti, județul Covurlui, în locul d-lui P. Mandroviceanu, demisionat. D. D. I. Gheorghiu, la judecătoria de pace Podu-Turcului, județul Tecuciu, în locul d - lui V. Gheorghiu, demisionat. D. I. Rallet, profesor la facultatea de știință din Iași, se numește în postul de director și provisor al liceuluiinternat din Iași, în locul d lui Nicolae Ganea, demisionat. Se numește definitiv la catedra sa, d. D. Stoicescu, profesor de desemn și caligrafie la școala normală de Învățători „Carol I“ din Câmpu Lung. D. Vasile Vartolaș, se numește sub reserva drepturilor ce are ca institutor, In postul de revizor școlar al județului Tulcea. D. Vasile Rădulescu este confirmat în funcțiunea de comandant al corpului sergenților poliținesci din orașul Tulcea, județul Tulcea, in locul D-lui Iamandi Tănase, demisionat, D. Fotin Galiagu este confirmat In in funcțiunea de comisar polițienesc clasa 1 în orașul Constanța județul Constanța, In locul D-lui Stefan Fotu trecut în altă funcțiune. D. Alexandru V. Ștefănescu este numit In funcțiunea de comisar clasa 11 pe lângă poliția orașului Craiova, județul Dolj, în locul D-lui loan R. Șerbanescu, demisionar. D. Ștefan Radoveanu este confirmat în funcțiunea de sub-comisar polițienesc în orașul Huși, județul Fălciu, în locul D-lui Teodor Puiu. D. M. Ionescu este confirmat în funcțiunea de sub-comisar clasa I pe lângă poliția orașului Ploesei județul Prahova, în locul D-lui Al. I Stroescu demisionat. D. N. lovulescu este confirmat în funcțiunea de sub-comisar clasa I pe lângă poliția orașului Ploesel, județul Prahova, în locul D-lui G. Sfoicianu, demisionat. *"D. Grigore Capeleanu, absolvent cu diplomă al școalei de meserii din Craiova, s’a numit pe ziua depunerea jurământului, m postul de mecanic și șef-morar la târgul de rrmători de la Turnu-Severin, în locul D-lui Josef Köhler. Focul de la Teatru Liric Azi noapte un incendiu a isbucnit la una din camerile vechiului local al tribunalelor focul s’a comunicat apoi la Teatru Liric care arde si acum când punem ziarul sub presă. Vom da detalii în număru viitor. Spre a avea resultatul complect al alegerilor Românul se va distribui dimineața în loc de seara ca până acum. Această se va urma pe tot timpul cât vor dura alegerile. UN TATA ASASIN Un măturător de strade din Budapesta cu numele Ștefan Vojtek, a săvîrșit Sâmbătă o crimă îngrozitoare. In seara acelei zile, sosind acasă a dat de nevastă-sa îmbunând și molcomindu-șî băiețelul de 6 luni care plângea amar. Bestialul tată s’a înfuriat atât de mult de plînsul băiatului, încât a luat revolverul și trântind la o parte pe nevastă sa, a împușcat pe nevinovatul copilaș. Cadavrul băiatului a fost dus în insitutul de disecție, iar criminalul uciga a fost închis în arest. Se zice că Vojtek a săvîrșit grozava crimă în stare de beție. JUDECĂTORUL PERSAN In Persia se faceau multe abuzuri, și agenții puși pentru paza ordinei publice nu prea ascultau reclamațiunile cetățenilor. Intr’o zi în orașul Ispahan, un cetățean se plânse agentului de siguranță publică, că măcelarul ii-a dat lipsă la carne, și în mânia sa îi impută agentului, că autoritatea știe să hotărească prețul cărnei, dar nu îngrijește ca măcelari măsoare drept. Mergând la măcelar, care tremura de frica pedepsei, constatară lipsa. Atunci agentul întreabă pe reclamant ce pedeapsă pretinde să-l dea măcelarului. Neomenosul reclamant, ceru ca lipsa să se împlinească cu carnea ce va tăia din trupul măcelarului. Bine zise agentul, ia cuțitul și taie, dar să știi că dacă vei tăia mai mult sau mai puțin vei fi pedepsit cu moarte. La aceste cuvinte reclamantul râmase uimit și renunță la pretenția sa Proba de mișcare de rotația pământului. D. Andrade a încercat să realizeze o idee comisă de ilustru geometru Poisont cu ocazia experienței lui Foucault punea din eris