Sălăjeanul, octombrie-decembrie 2016 (Anul 13, nr. 2975-3032)

2016-11-25 / nr. 3014

angajați Noi locuri de muncă pentru sălăjeni Sălăjenii care își caută de lucru au la dispoziție în această perioadă î 33 de locuri de muncă vacante. Cele mai multe locuri de muncă vacante sunt oferite de această dată de către angajatorii din industria confecțiilor. 1 Angajatorii din județul Sălaj oferă în această perioadă, celor aflați în căutarea unui loc de muncă, 133 locuri de muncă vacante. Cele mai multe locuri de muncă sunt disponibile în industria confecțiilor, aici căutându-se pentru angajare 53 de persoane. Posturile pe care se fac angajări sunt cele de confecționer articole din piele, croitor, sudor și muncitor necalificat. Tot în această perioadă, în producție și prestări servicii sunt vacante 49 de posturi pentru controlor calitate, sudor, frezor universal, strungar, lăcătuș mechanic, contabil, economist și muncitor necalificat, în comerț sunt libere 19 posturi pentru contabil, economist, lucrător în comerț și muncitor necalificat. De asemenea, în industria lemnului sunt vacante 7 posturi pentru tâmplar universal, maistru în industria lemnului și muncitori necalificați. Șanse de angajare au însă și cei care vor să lucreze în turism și industrie alimentară, angajatorii din acest domeniu oferind celor care își caută de lucru cinci posturi pentru barmani. Sălăjenii care vor să afle mai multe detalii despre locurile de muncă vacante se pot adresa Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Sălaj sau pot suna la numărul de telefon 0260/612463. Diana BAIDOC salajeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL ZALĂU str. Cloșca, nr. 56, tel.: fax: 0260660133, mobil: 0757074153 e-mail: office@salajeanul.ro, redacția@salajeanul.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 - 7047 director Cristina PUIE redactori Cristina POț Anca OLĂHUȚ Diana BAIDOC, Smaranda CIOBAN, Ana TUDORAN; tehnoredactor: Ioana HOLHOȘ www.facebook.com/salajeanu www.facebook.com/salajeanulTV Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj-Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la telefon 0260 660133. ACTUALITATE/EVENIMENT : Sălăjeanul Vinea, 25 noiembrie 2016 www.salajeanul.ro Restricții drastice Aspecte infracționale ale alegerilor parlamentare Ana TUDORAN Alegerile parlamentare din 11 decembrie au loc în bazalegii, pe direcții bine stabilite. Cetățeanul care merge la vot trebuie să țină seama de anumite aspecte ale exercițiului electoral care pot avea aspecte infracționale. Uneori, din neștiință, votantul se poate trezi că încalcă legea. Legislația românească prevede două tipuri de încălcări ale legilor electorale: contravențiile și infracțiunile. Infracțiunile electorale sunt bine delimitate de Codul Penal: împiedicarea exercitării drepturilor electorale împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercițiu al dreptului de a alege sau de a fi ales se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani. Atacul, prin orice mijloace, asupra localului secției de votare se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. Coruperea alegătorilor Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. Nu intră în categoria bunurilor incriminate bunurile cu valoare simbolică, inscripționate cu însemnele unei formațiuni politice. Frauda la vot Fraudarea votului este fapta persoanei care votează fără a avea acest drept, de două sau mai multe ori, prin introducerea în urnă a mai multor buletine de vot decât are dreptul un alegător și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi. Cu aceeași pedeapsă se sancționează utilizarea unei cărți de alegător sau a unui act de identitate nul ori fals sau a unui buletin de vot fals. De asemenea, tipărirea și utilizarea de date de acces false, accesarea frauduloasă a sistemului de vot electronic sau falsificarea prin orice mijloace a buletinelor de vot în format electronic se pedepsesc cu închisoarea de la unu la 5 ani. Violarea confidențialității votului Violarea prin orice mijloace a secretului votului se pedepsește cu amendă. Dacă fapta a fost comisă de un membru al biroului electoral al secției de votare, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă și interzicerea exercitării unor drepturi. Nerespectarea regimului urnei de vot Deschiderea urnelor înainte de ora stabilită pentru închiderea votării se pedepsește cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi, încredințarea urnei speciale altor persoane decât membrilor biroului electoral al secției de votare ori transportarea acesteia de către alte persoane sau în alte condiții decât cele prevăzute de lege se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă și interzicerea exercitării unor drepturi. Falsificarea documentelor și evidențelor electorale Falsificarea prin orice mijloace a înscrisurilor de la birourile electorale se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. Cu aceeași pedeapsă se sancționează și înscrierea în copia de pe lista electorală permanentă ori de pe lista electorală complementară a unor persoane care nu figurează în această listă. Introducerea în uz sau folosirea unui program informatic cu vicii care alterează înregistrarea ori însumarea rezultatelor obținute în secțiile de votare sau determină repartizarea mandatelor în afara prevederilor legii se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. Cu aceeași pedeapsă se sancționează introducerea de date, informații sau proceduri care duc la alterarea sistemului informațional național necesar stabilirii rezultatelor alegerilor. Contravenții electorale Legea prin care se reglementează alegerea reprezentanților Camerei Deputaților și ai Senatului prevede o serie lungă de contravenții, în încercarea de a acoperi toate situațiile posibile. Câteva dintre cele mai importante contravenții care pot fi făcute în această campanie electorală și de alegeri pot costa foarte mult partidele care încalcă legea. Astfel, continuarea propagandei electorale după încheierea acesteia (10 decembrie 2016, ora 7.00) se sancționează cu amendă de la 4.500 lei la 10.000 lei. Sfătuirea, în ziua votării, a alegătorilor la sediile secțiilor de votare, să voteze sau să nu voteze un candidat sau o anumită listă de candidați se sancționează cu amendă de la 4.500 lei la 10.000 lei. Distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice alt mod a listelor electorale, a platformelor-program afișate sau a oricăror altor afișe ori anunțuri de propaganda electorală tipărite - se sancționează cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei. Aplicarea a mai mult de două afișe electorale pe un panou electoral de către fiecare partid politic, alianță politică, alianță electorală sau organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri ori candidat independent se sancționează cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei. Organizarea acțiunilor de campanie electorală în unitățile militare, precum și în spațiile din școli în perioada de desfășurare a cursurilor se sancționează cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei.