Scînteia Tineretului, septembrie 1960 (Anul 15, nr. 3513-3538)

1960-09-01 / nr. 3513

Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naţionale Discuţii asupra raportului tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Cuvîntarea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer (Urmare din pag. l-a) şi puternică confirmare, a acestei linii consecvente in politica noastră externă. Deşi principiile coexistenţei paşnice, recunoscute casingurele raţionale de către popoare, sunt principii după care ar trebui să se călăuzească in mod normal relaţiile tuturor stareţui. exista însă forţe imperialiste care exercită încă o puternică influenţă asupra politicii , externe a tihlr puteri occidentale, dispun de pîrghii şi mijloace economice, propagandistice şi militare cu care încearcă sa se imţiotrivească din răsputeri destinderii internaţionale, statornicirii unor relaţii fireşti, bazate pe încredere între state. Paralel cu săvîrşirea unei serii de acţiuni agresive, menite să otrăvească atmosfera internaţională, aceste cercuri continuă să promoveze cursa periculoasă a înarmărilor nucleare. Considerând că dezarmarea este problema fundamentală a zilelor noastre, metoda cea mai potrivită pentru a asigura efectiv coexistenţa paşnică. Uniunea Sovietică împreună cu" celelalte "ţări socialiste, după ce au prezentat un plan realist de dezarmare generală şi totalul care întruchipează năzuinţele întregii umanităţi, au manifestat răbdare şi bunăvoinţă în găsirea unor soluţii reciproc acceptabile, întrucît toate aceste încercări constructive, s-au izbit de refuzul puterilor occidentale de a face cel mai timid pas. ‘pe calea unor măsuri efective de dezarmată, Uniunea Sovietică a făcut propunerea extrem de importantă ca această problemă să fie discutată la apropiata sesiune, O.N.U., cu participarea reprezentanţilor popoarelor la cel mai înalt nivel. Este în succes faptul că, în ciuda serioaselor rezistenţe din partea unor cercuri apusene, în special din S.U.A., comisia O.N.U. pentru dezarmare a ajuzii, la concluzia că problema dezarmării trebuie dezbătută în Adunarea Generală O.N.U.. ..forul internaţional ,reprezentativ, care a adoptat revoluţia cu privire, la dezarmarea itenerală şi totală şi care poate şi trebuie să ia hotărîrile corespunzătoare şi să îndrepte tratativele pe un drum real. Pentru a da întreaga autoritate, toată ponderea necesară acestor dezbateri, pentru a se mişca risscacivele in problema dezarmării din punctul mort în care au ajuns şi a le transforma în discuţii eficace, cu rezultate rodnice, este de dorit să se facă încă un pas înainte şi să se asigure participarea în cadrul sesiunii O.N.U. a reprezentanţilor cu cel mai mare prestigiu in viaţa statelor, împuterniciţi de către popoare cu cea mai înaltă răspundere în adoptarea unor decizii importante pentru viaţa umanităţii.Declaraţia fostului ministru laburist, Arthur Henderson,membru în Camera Comunelor, publicată de ziarul „The Times“ care afirmă că : „Sînt multe de spus în favoarea participării şefilor de guverne la discutarea problemelor dezarmării în cadrul Adunării Generale O.N.U. în plus, şefii de guverne ar avea astfel prilejul să se întâlnească între c ei ca parte a activităţii morale a Adunării Generale" şi care cere premierului britanic Macmillan să conducă delegaţia ţării sale la apropiata sesiune O.N.U. — arată că această necesitate este înţeleasă de cercuri destul de largi ale opiniei publice din Occident. Acordînd o deosebită importanţă actualei sesiuni a Adunării Generale O.N.U. în care se va dezbate problema problemelor timpului nostru, dezarmarea generală şi totală, Guvernul şi Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române propun ca în fruntea delegaţiei noastre la lucrările acestei sesiuni a O.N.U. să fie desemnat omul care întruchi,pează în modul cel mai desăvîrşit aspiraţiile poporului român şi voinţa sa de pace, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Prezenţa sa în fruntea delegaţiei va conferi reprezentării noastre la O.N.U. întreaga greutate pe care o acordăm acestei sesiuni, va spori aportul, contribuţia activă pe care Republica Populară Romînă se străduieşte s-o aducă la soluţionarea problemelor importante ale vieţii contemporane. Exprimăm convingerea că Marea Adunare Naţională va sprijini pe deplin această propunere. Suntem încredinţaţi că poporul român va primi cu profundă aprobare, cu multă bucurie vestea că în fruntea delegaţiei noastre la O. N. U. va fi tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, purtătorul de cuvînt, solul năzuinţelor, al hotărîrii sale de a-şi consacra toate puterile creatoare făuririi unei vieţi noi, luptei pentru apărarea păcii, larg ecou în rîndurile tuturor popoarelor iubitoare de pace. Ideea păcii a devenit o forţă materială care a cuprins mase de zeci şi sute de milioane de oameni de pe toate continentele. Noi suntem convinși că exista premize favorabile ca forțele păcii să zădărnicească uneltirile agresorilor, să oprească cursa înarmărilor. Convocarea sesiunii extraordinare a Marii noastre Adunări Naționale în preajma celei de-a 15-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. pe a cărei ordine de zi, la propunerea U.R.S.S., se află problema vitală a măsurilor ce urmează a fi luate pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale— scoate în evidenţă însemnătatea covîrşitoare a lucrărilor ce avem de săvîrşit în actuala sesiune, tocmai fiindcă privesc problema hotărîtoare ce frămîntă întreaga omenire şi de care depinde soarta ei. Politica externă a R. P. Ro- mine, alături de cea a celor-' lalte ţări socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică, a fost din nou minunat caracterizată şi fundamentată în raportul atît de limpede şi de grăitor prezentat de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, reamintindu-ne contribuţiile substanţiale pe care ţara noastră le-a adus la cauza coexistenţei paşnice, şi, deci, la rezolvarea pe calea tratativelor a tuturor problemelor litigioase în relaţiile dintre state. Referindu-se la propunerile ţării noastre cu privire la dezvoltarea colaborării interbalcanice şi la crearea unei zone denuclearizate şi fără armă rachetă în Balcani, deputatul Traian Ionaşcu a subliniat că aceste propuneri au stîrnit un ecou deosebit în opinia publică a ţărilor din regiunea balcanică deoarece corespund intereselor fundamentale ale popoarelor din această regiune şi intereselor păcii şi securităţii în Europa. Vorbitorul a subliniat faptul că tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej a exprimat voinţă întregului popor român, de a păşi mereu înainte pe singura cale ce poate salva omenirea de la catastrofa unui nou război — calea păcii şi * coexistenţei paşnice Este demn de reţinut că acţiunile de politică externă ale „„»uLi-.«.-. „î.i. £— concordanţă desăvîrşită cu principiile Cartei O.N.U., ce conconstituie un minimum de codificare a legalităţii internaţionale în relaţiile dintre state, indiferent de sistemul lor social-economic, pentru menţinerea păcii şi securităţii internaţionale şi pe care statele semnatare s-au obligat, prin propria lor voinţă, să le respecte şi să le realizeze in raporturile dintre ele. Privind, în lumina dispoziţiilor obligatorii ale Cartei O.N.U. care trebuie să fie respectate de toate statele membre ale O.N.U., politica „războiului rece“ dusă de cercurile agresive din S.U.A. şi din alte state occidentale — constatăm că această politică şi acţiunile prin care s-a tradus şi se traduc reprezintă tocmai negarea sus-ziselor scopuri şi principii. într-adevăr, „război rece“, înseamnă pregătiri pentru dezlănţuirea războiului cald, o permanentă ameninţare cu folosirea forţei, acţiuni agresive, care afectează profund colaborarea dintre state şi împiedică relaţiile de bună vecinătate. Zborurile de spionaje care nu s-au produs numai deasupra U.R.S.S. ci, după cum se ştie, avioane americane au pătruns în repetate rînduri şi în spaţiul aerian al altor state socialiste, sau nesocialiste —zboruri ridicate la rangul unei politici oficiale, constituie un fapt fără precedent în relaţiile normale dintre state. îmi exprim încă o dată adeziunea totală faţă de ideile şi concluziile ce se desprind din raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej şi urez succes deplin delegaţiei cere va reprezenta la Organizaţia Naţiunilor Unite voinţa de pace a întregului nostru popor. Atari zboruri de spionaj sunt grave violări alenormelor elementare din dreptul internaţional, care consfinţesc suveranitatea statelor asupra teritoriului lor, inclusiv asupra spaţiului aerian. Sunt norme consacrate şi în convenţiile internaţionale privind navigaţia aeriană, semnată şi de S.U.A. (Convenţia de la Paris din 1919 şi de la Chicago din 1944), precum şi în legislaţia internă a statelor, printre care şi cea a S.U.A. (Legea americană a aviaţiei din 1938). Evenimentele internaţionale ce au urmat după zădărnicirea de către S.U.A. a Conferinţei la nivel înalt au confirmat din păcate şi ele că cercurile agresive din S.U.A. şi din alte ţări occidentale continuă politica de încordare a relaţiilor internaţionale, de încălcare a drepturilor popoarelor. După ce a amintit acţiunile agresive la care s-au dedat în ultima vreme puterile imperialiste, vorbitorul a scos în evidenţă cit de important este ca popoarele să-şi sporească vigilenţa, ca voinţa de pace a omenirii să fie întărită prin acţiuni eficiente. Paralel cu uneltirile agresive , a spus deputatul Traian Ionaşcu, cercurile interesate în intenţifierea încordării relaţiilor internaţionale încearcă să creeze, pentru opinia publică mondială, aparenţa disimulatoare că ar fi preocupate de a urma calea tratativelor în timpce, in realitate, ele continuă "politica lor agresivă. După ce a subliniat că poziţia adoptată la Geneva de puterile occidentale în tratativele ,în problema dezarmării, arată că ele nu doresc realizarea unei dezarmări efective sub controlul internaţional eficace, ci, intensificarea cursei înarmărilor, vorbitorul a spus, în continuare : Acţiunile cercurilor, agresive au dus, din pricina caracterului lor provocator la înolmei acestor cercuri,, ca urmare a atitudinii opiniei publice mondiale, care le-a dezaprobat și vestejit total. Este imperios necesar ca, pe calea tratativelor, să se ajungă la o neîntîrziată rezolvare a problemei dezarmării generale și totale, urmîndu-se, în acest scop, singura metodă constructivă în măsură de a înlătura tergiversările fără sfîrşit în care sunt interesaţi adversarii destinderii şi anume metoda indicată în propunerile recente ale U.R.S.S. ca această problemă să fie discutată, la apropiata sesiune a Adunării Generale a O.N.U., cu participarea, la cel mai înalt nivel, a statelor membre. Prin participarea factorilor de maximă răspundere ai statelor membre s-ar putea ajunge, în cadrul dezbaterilor Adunării Generale a O.N.U., la scoaterea problemei dezarmării din impasul în care a fost adusă de către puterile occidentale. De aceea socotesc că propunerea ca delegaţia Republicii Populare Române la cea de-a 15-a sesiune a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite să fie condusă de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej are o deosebită însemnătate. Aceasta demonstrează importanţa pe care guvernul nostru o acordă dezbaterilor de la O.N.U. şi va spori aportul pe care ţara noastră doreşte să-l aducă rezolvării problemelor internaţionale de bază, că într-o astfel de întrecere, muncitorii din mijlocul cărora vin au o hotărîre de nestrămutat şi sînt siguri că toate popoarele vor avea numai de cîştigat. Am urmărit cu multă satisfacţie, a spus deputatul Ion Moldoveanu felul în care gu-. vernnul nostru luptă pentru coexistenţa paşnică, pentru relaţii de colaborare între state, pentru dezarmarea generală şi totală. Peste scurt timp vor începe lucrările Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite. Vedem în propunerile sovietice privind dezarmarea generală şi totală calea paşnică şi realistă care va elibera pomenirea de pericolul de război. Discutarea problemei dezarmării generale şi totale la cel mai înalt nivel, prezintă cea mai mare însemnătate pentru evoluţia situaţiei internaţionale. Pacea este o binefacere măreaţă pentru toate popoarele Ne bucură faptul că împreună cu ţările lagărului socialist, luptă pentru apărarea păcii numeroase state independente din Asia şi Africa, clasa muncitoare şi pături largi de oameni din ţările capitaliste. Stau de multe ori şi mă gîndesc cum or fi judecind acei politicieni din ţările occidentale care nu vor să-şi dea seama de schimbările petrecute în lume şi care instigă şi se pregătesc de război. Aceşti politicieni se cramponează de ideile şi metodele trecutului. Ei ar vrea să aplice situaţiei existente astăzi în lume norme care s-au învechit de mult. Ei sînt prizonierii propriilor lor lumi. Hotărît lucrul acestor oameni li s-au uzat facultăţile mintale ! Se ştie că în industrie maşinile care nu mai ţin pasul cu dezvoltarea tehnicii, care suferă, după cum se spune, de uzură morală sunt înlocuite. Ceea ce nu corespunde cerinţelor este aruncat şi înlocuit. Sunt convins că şi acei politicieni care nu înţeleg realităţile actuale vor avea aceeaşi soartă ca şi maşinile învechite. Este un adevăr al zilelor noastre că, pe măsură ce cercurile agresive se dedau la acţiuni provocatoare, sporeşte izolarea lor, ele se discreditează tot mai mult. Oriunde au căutat în ultima vreme exponenţii cercurilor agresive să creeze provocări, acestea s-au îndreptat împotriva lor. Aşa cum spune un proverb din popor ei „au plecat după lună şi s-au întors tunşi". Viaţa însăşi arată că politica coexistenţei paşnice este pe deplin rezonabilă pentru a fi sprijinită de toate statele, aşa cum cer perseverent ţările socialiste. Ca şi ceilalţi deputaţi, sprijin cu hotărîre înţeleaptă politică a ţării, a Partidului Muncitoresc Român şi a guvernului. Poporul nostru, a spus în continuare vorbitorul, este harnic, vesel, cu gînduri curate, iubitor de pace. El primeşte cu inima deschisă pe cei care vin cu gînduri paşnice şi prietenoase în frumoasa noastră ţară. Nu ne amestecăm în treburile altora, iar ei să facă la fel. Să ştie că poporul român este şi bun şi viteaz şi că are prieteni puternici, de nădejde. Mă bucur nespus de mult că tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, conducătorul iubit şi încercat al poporului nostru, va conduce delegaţia ţării la Organizaţia Naţiunilor Unite. Aceasta este o veste mare şi bună pentru noi. Eu văd în alegerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu- Dej, ca şef al delegaţiei, dovada că ţara noastră dă o foarte mare însemnătate discuţiei care va avea loc la Organizaţia Naţiunilor Unite în problema dezarmării generale şi totale. Voi vota cu încredere propunerea făcută de strajă păcii, independenţei patriei şi cuceririlor revoluţionare ale oamenilor muncii, integrităţii şi securităţii lagărului socialist. Ca cetăţeni ai ţării noastre, noi militarii sîntem animaţi de aceleaşi năzuinţi ca şi întreg poporul, sîntem profund interesaţi îrn asigurarea unei păci trainice. Vorbitorul şi-a exprimat convingerea că obstacolele care stau încă în calea consolidării păcii pot fi în prezent invinse. Pe întregul glob pămîntesc sute şi sute de milioane de oameni au luat cauza păcii în propriile lor mîini şi luptă cu hotărîre pentru apărarea şi consolidarea ei. Permiteţi-mi, să-mi exprim convingerea că în confruntarea care are loc între falimentara politică „de pe poziţii de forţă“ şi politica „de pe poziţiile raţiunii“, raţiunea, pacea vor triumfa. Cuvîntul deputatului Traian Ionaşcu Cuvîntul deputatului Victor Bolofan Faptul că Marea Adunare Naţională s-a întrunit pentru a examina situaţia internaţională şi a dezbate politică externă a R. P. Române - a spus " vorbitorul — subliniază marea importanţă pe care partidul, guvernul şi întregul nostru popor le acordă acestor probleme. Document valoros al politicii externe de pace, pe care o promovează cu consecvenţă statul nostru democratpopular, raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej exprimă poziţia clasei muncitoare, ţărănimii muncitoare, întregului nostru popor faţă de problemele situaţiei internaţionale şi, în primul rînd, faţă de problema dezarmării care va fi dezbătută în apropiata sesiune a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite, împărtăşim cu bucurie propunerea ca delegaţia care va reprezenta Republica Populară Romînă la sesiunea Adunării Generale a O.N.U. să aibă în fruntea ei pe tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, exponentul cel mai autorizat al năzuinţelor de , pace , ale poporului nostru. Aceasta va sublinia şi mai mult dorinţa sinceră a poporului nostru de a contribui activ la rezolvarea celei mai arzătoare probleme a vieţii internaţionale , problema dezarmării, deosebita însemnătate pe care o acordăm apropiatei sesiuni a O.N.U. Sunt convins că Marea Adunare Naţională, exprimind sentimentele întregului popor, va sprijini cu entuziasm propunerea făcută, în continuare deputatul Victor Bolojan a spus : Marile realizări ale poporului nostru în construirea vieţii sale noi, socialiste, sunt cea mai grăitoare, dovadă a voinţei noastre de pace şi totodată o contribuţie de preţ la întărirea păcii în lume. Planul de 6 ani de dezvoltare a economiei naţionale şi schiţa programului de perspectivă, aprobate de cel de-al III-lea, Congres al P.M.R., oglindesc, cu putere, după cum se arată în, raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu- Dej, preocupările paşnice, constructive ale poporului1 rromîn şi marea lui încredere în viitor, în perspectivele păcii mondiale. Sub înţeleaptă conducere a Partidului Muncitoresc Român întreagă noastră ţară a devenit un vast şantier al muncii paşnice ; avîntul creator al oamenilor muncii transforrma înfăţişarea ţării. Asistăm la dezvoltarea fără precedent a industriei şi agriculturii, la înflorirea ştiinţei şi culturii, la crearea unui belşug de bunuri materiale şi spirituale. Arătînd că acest proces se oglindeşte şi în regiunea Oradea vorbitorul a scos în evidenţă succesele importante obţinute de oamenii muncii din această parte a ţării în industrie, agricultură, în ştiinţă, cultură, în ridicarea bunăstării lor materiale. După ce a subliniat importanţa problemei dezarmării şi eforturile depuse de ţările socialiste pentru rezolvarea ei, vorbitorul a spus : salutăm cu satisfacţie faptul că guvernul român, consecvent politicii sale de pace, a propus înscrierea pe ordinea de zi a sesiunii O.N.U. a unor probleme importante legate de relaţiile de bună vecinătate între state, precum şi de necesitatea educării tineretului în spiritul ideilor păcii şi coexistenţei paşnice. Arătînd că poporul român este convins că pe calea tratativelor toate problemele litigioase, inclusiv problema dezarmării, îşi pot găsi soluţia, deputatul Victor Bolojan a scos în evidenţă ideea marxist-leninistă că d in timpurile noastre nu există o inevitabilitate fatală a războaielor, că forţele agresiunii pot fi silite să bată în retragere ; această idee insuflă popoarelor din întreaga lume încredere în forţele lor, în victoria cauzei păcii. Iniţiativele' Uniunii Sovietice şi ale celorlalte ţări socialiste ’,* pentru asigurarea unei păți trainice, găsesc -um Cuvîntul deputatului Ion Moldoveanu Exprim aici, în numele tuturor cetăţenilor din circumscripţia mea electorală, deplina aprobarea raportului făcut de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Tabloul politicii externe a ţării noastre care ne-a fost prezentat reafirmă consecvenţa cu care ţara noastră aplică, în relaţiile internaţionale, principiile coexistenţei paşnice. Sunt muncitor la Uzinele „Timpuri Noi“ — a spus în continuare vorbitorul. Numele fabricii noastre este foarte nimerit. De fapt el s-ar potrivi întregii ţări, pentru că noi avem într-adevăr marea fericire să făurim şi să trăim timpuri noi. întreprinderea noastră s-a transformat în anii puterii populare dintr-o mică fabrică de reparaţii, cu utilaj învechit, „încare muncitorii erau crunt exploataţi, într-o întreprindere modernă aşa cum o cer timpurile pe care le trăim. Sintem mîndri de victoriile pe care le obţinem sub conducerea partidului nostru. ... , y ■ •, - Tiri-rt» ' T r'u Ca toţi oamenii muncii din ţara noastră imaginaţia noastră este înaripată de marile perspective pe care ni le-a deschis Congresul al III-lea al P.M.R. Harnicul nostru colectiv nu va pregeta să-şi îndeplinească sarcinile ce-i revin. In acelaşi timp cu munca din uzină pe noi ne preocupă ce se întîmplă şi dincolo de hotarele ţării noastre. Suntem convinşi că astăzi este posibil ca pacea să fie asigurată. Ţările socialiste au adresat ţărilor capitaliste chemarea: să ne întrecem nu pe cîmpurile de luptă, ci pe tărîmul rezultatelor materiale în făurirea bunăstării popoarelor şi a confruntării ideilor. Noi sîntem convinşi că aceasta este calea ce corespunde cerinţelor menţinerii păcii, intereselor clasei muncitoare şi tuturor oamenilor muncii şi că în întrecerea paşnică între cele două sisteme victoria va fi de partea socialismului. Să fiţi convinşi Cuvîntul deputatului Iacob Teclu Am urmărit cu cea mai mare atenţie raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu- Dej. Consider că discutarea problemei aflate pe ordinea de zi este de cea mai arzătoare actualitate şi susţin întrutotul raportul şi concluziile ! Acest document prezintă, concentrat, ţ; —__ ţă de pătrundere, politica consecventă a R.P.R de coexistenţă paşnică între state cu sisteme sociale diferite, hotărîrea ei de a nu considera niciodată vreun efort ca fiind prea greu pentru înfăptuirea ţelului comun al întregii omeniri — asigurarea păcii şi securităţii în întreaga lume. Consider propunerea ca delegaţia noastră la sesiunea a 15-a a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite să fie condusă de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej ca o expresie a importanţei pe care o acordă poporul nostru cauzei păcii şi o sprijin fără rezerve, înţelegerea ştiinţifică a epocii actuale întemeiată pe învăţătura atotbiruitoare marxist-leninistă ne dă un puternic izvor de încredere că în prezent, cînd raportul de forţe pe arena internaţională s-a schimbat radical în favoarea socialismului şi păcii, s-a creat posibilitatea preîntîmpinării unui nou război mondial. Spre deosebire de trecut, astăzi există forţe puternice, capabile să menţină pacea. Imensele realizări în toate domeniile ale lagărului socialist — factorul fundamental al victoriei forţelor păcii — au creat o situaţie, în care, cercurile agresive nu-şi mai pot atinge obiectivele lor războinice. Uniunea Sovietică dispune de o tehnică militară modernă, neegalată de nici urn alt stat din lume. Acele cercuri care ar dori să declanşeze un război mondial pot fi sigure că, în condiţiile actualei dezvoltări a tehnicii rachetelor, nu există nici un loc pe glob care să nu poată fi lovit. Permiteţi-mi să mă refer la un singur fapt concludent, demonstrat cu prilejul doborîrii avionului de spionaj trimis de Statele Unite în spaţiul aerian sovietic în ziua de 1 mai. Nu voi insista asupra binecunoscutului eșec politic suferit de către Statele Unite în urma acestui episod După cum se știe, planurile militare ale Pentagonului se bazau pe „lovitura nucleara“ întreprinsă de bombardierele strategice zburînd la un plafon de 13-15 km. Faptul că avionul de spionaj a fost doborît de unităţile sovietice de rachete, chiar din prima lovitură, la o înălţime de 20 km, a dovedit în mod elocvent tuturor specialiştilor că bombardierele strategice nu mai au nici o şansă să-şi transporte spre ţintă încărcătura lor mortală. Trebuie subliniat însă că, deşi Uniu«•vu Ow » xv.Li\,a, vXt-yiuc oujjicamţia şi în domeniu] tehnicii celei mai modemne de luptă, ea nu ameninţă pe nimeni. întreaga omenire s-a putut convinge că Uniunea Sovietică, întregul lagăr socialist este cel mai trainic sprijin al realizării unei lumi fără război, în care pacea să fie veşnică. Arătînd că în Occident există cercuri importante şi foarte influente care nu vor să tragă încă concluziile logice din situaţia actuală şi care promovează cursa înarmărilor, vorbitorul a subliniat necesitatea urmăririi vigilente a uneltirilor cercurilor agresive. Ca militar, care am participat la cele două războaie mondiale şi care cunosc uriaşa putere de distrugere a tehnicii de luptă actuale, a spus deputatul Iacob Teclu , îmi dau şi mai bine seama de necesitatea imperioasă a apărării şi consolidării păcii în lume. Calea sigură şi unanim acceptabilă pentru menţinerea şi consolidarea păcii în lume este dezarmarea generală şi totală. După ce a amintit că puterile occidentale care au respins propunerile ţărilor socialiste au împiedicat înregistrarea oricărui progres în tratativele de dezarmare, vorbitorul a spus : Noi nu dorim nici „dezarmare fără control“ şi nici „control fără dezarmare“. Sîntem pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale sub un control internaţional eficient. Pe calea înfăptuirii dezarmării, ţara noastră, ca şi alte ţări socialiste, a întreprins deja unele măsuri unilaterale. Efectivul forţelor armate ale ţării noastre a fost redus cu 115.000 de oameni. Anul acesta cheltuielile pentru apărare reprezintă numai 6,3 la sută din totalul cheltuielilor bugetare Militînd cu toată energia pentru realizarea dezarmării generale şi totale, pentru promovarea principiilor politicii de coexistenţă paşnică, poporul nostru îşi menţine trează vigilenţa faţă de uneltirile agresive ale imperialiştilor. Cu mîndrie patriotică arătăm că, prin grija Partidului şi Guvernului, astăzi ţara noastră are o armată modernă bine înzestrată şi bine instruită. Alături de forţele armate ale celorlalte state participante la Tratatul de la Varşovia armata noastră stă Cuvîntul deputatului Nicolae Micşan Am scurtat cu multă atenţie raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej asupra situaţiei internaţionale în care se reafirmă politica externă a statului nostru democratpopular, politică activă de apărare a păcii, bazată pe principiul leninist al coexistenţei paşnice între ţări cu orînduiri sociale diferite. Această politică, promovată cu hotărîre de Partidul Muncitoresc Român şi de Guvernul Republicii Populare Romíne, corespunde întrutotul voinţei unanime şi năzuinţelor întregului nostru popor muncitor. Ea reflectă interesele maselor de milioane de oameni ai muncii din ţara noastră de la oraşe şi sate, preocupările paşnice, constructive ale lor. In prezent poporul nostru luptă cu avînt în uzine, fabrici şi pe ogoare pentru a transpune în viaţă măreţele prevederi ale Directivelor celui de-al III-lea Congres al P.M.R. în vederea desavirşirii construcţiei socialismului în Republica Populară Romînă, pentru un trai mai îmbelşugat şi fericit. După ce a trecut în revistă succesele obţinute de gospodăria colectivă din Coşereni, al cărei preşedinte este, subliniind hotârirea colectiviştilor de a dezvolta aceste succese, vorbitorul a spus : Sîntem siguri că şi ţăranii din ţările capitaliste doresc să trăiască o viaţă îmbelşugată, fericită. Este adevărat, că aceştia trăiesc in ţări cu un alt mod de viaţă, că noi trăim într-o societate în care am pus capăt exploatării omului de către om, că ne-am orînduit viaţa după inimă. Consider însă că nu există ţăran pe lume care să nu se gîndească cum să muncească mai cu spor, să obţină recolte bogate, să-şi fău-WArtfJ«»! — - - * I U’ psra. Am auzit, spre exemplu, că fermierii americani au acumulat o experienţă bună în unele sectoare ale agriculturii. Şi noi, cei ce lucrăm ogoarele patriei noastre, folosim metode care au dat rezultate foarte bune în agricultură. N-ar fi mai bine să ne cunoaştem reciproc experienţa ? Sunt sigur că ţăranii din lumea capitalului ar prefera, în locul cursei înarmărilor, schimburi de experienţă, de pe urma cărora ar putea deprinde cum să cultive mai bine griul, porumbul, cum să obţină producţii sporite În hectar. Cursa înarmărilor nu poate aduce decit nenorociri maselor populare. Cred că aşa gîndeşte şi fermierul american şi ţăranul italian şi viticultorul francez. Nici n-ar putea să gîndească altfel deoarece politica cursei înarmărilor înseamnă pentru milioanele de ţărani din ţările capitaliste reducerea suprafeţelor agricole prin exproprierea de noi şi noi terenuri destinate aerodromurilor militare, impozite mari — ca urmare a acestei politici. Numai marii monopolişti, care profită de pe urma fabricării armelor, vor războiul. Continuarea acestei politici arată cit de străini sunt aceştia faţă de interesele, de preocupările maselor largi de oameni simpli. Milioanele de oameni care iubesc pacea şi, luptă pentru apărarea ei, pot astăzi, au forţa necesară, să stăvilească nebunia acelora care vor să împingă omenirea în război. Trăind în gospodăria noastră colectivă şi muncind pentru înflorirea ei, pentru bel,şug şi bunăstare, învăţînd, noi ne interesăm totodată de mersul evenimentelor internaţionale. Aceasta pentru că ne este scumpă pacea şi nu putem fi nepăsători faţă de cei ce vor război. Ţărănimea noastră muncitoare, împreună cu întregul popor, este hotărîtă să-şi apere cuceririle revoluţionare obţinute sub conduce- ,. rea Partidului nostru drag, este hotărîtă să-şi dea toată contribuţia la lupta pentru . triumful cauzei păcii în lume, încrederea noastră în. .Vict., toria forţelor ' păcii se bazeaza; ‘ pe forţa şi unitatea lagărului socialist în frunte cu U.R.S.S., ca şi Dp.botMms fgriB$ âJH, apăra cauza păcii. De la tribuna acestui înalt for, în numele alegătorilor circumscripţiei electorale Coşereni, care mi-au acordat mandat pentru a-i reprezenta în Marea Adunare Naţională, exprim acordul deplin faţă, de raportul prezentat în sesiunea noastră de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Totodată, vreau să-mi exprim marea bucurie cu care am primit propunerea ca tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej să conducă delegaţia R. P. Române la Organizaţia Naţiunilor Unite. Cuvîntul deputatului Anton Keitenhofer Raportul prezentat de la această înaltă tribună de către tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej — a spus vorbitorul — exprimă încă o dată voinţa nestrămutată a poporului şi statului nostru de a-şi aduce şi pe viitor, alături de celelalte state socialiste, contribuţia la destinderea încordării internaţionale, la consolidarea păcii în întreaga lume. In mod neîndoielnic azi orice om cu raţiune îşi dă seama că evoluţia evenimentelor pe plan internaţional a ajuns la acel stadiu cînd necesitatea tratativelor şi discuţiilor serioase pătrunse de spiritul răspunderii, se impune ca un imperativ absolut. Problema problemelor, punctul nodal al vieţii politice contemporane, aşa cum s-a arătat în raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, o constituie dezarmarea, care îşi poate afla în prezent rezolvarea numai pe calea tratativelor purtate la nivelul celor mai înalte responsabilităţi. Atitudinea constructivă a ţărilor socialiste faţă de ideea tratativelor, menită să ducă la realizarea unei dezarmări efective, la soluţionarea pe cale paşnică a diferendelor de orice natură este cunoscută tuturor. Propunerile Uniunii Sovietice cu privire la dezarmare generală şi totală, au deschis întregii omeniri perspective noi şi au stîrnit un uriaş ecou în întreaga lume. Datorită programului prezentat anul trecut la Organizaţia Naţiunilor Unite de tovarăşul Hruşciov, pentru prima oară principiul dezarmării generale şi totale a căpătat recunoaşterea unanimă a tuturor statelor. In contrast cu voinţa de pace a popoarelor, zilnic demonstrată de masele populare din întreaga lume, şi în faţa perspectivelor destinderii încordării în relaţiile dintre state, cercurile agresive din S.U.A. n-au ezitat să recurgă la acţiuni provocatoare, menite să ducă la recrudescenţăa „războiului rece“. Politica lor de sabotare a unei înţelegeri internaţionale n-a reuşit însă să frâneze creşterea luptei pentru pace şi pentru destindere internaţională , această politică s-a întors împotriva autorilor ei ca un bumerang. Referindu-se la eşecurile tot mai frecvvente ale politicii cercurilor agresive din S.U.A. vorbitorul a arătat că acţiunile acestor cercuri n-au fost niciodată atît de discreditate şi respinse cu atîta hotărîre de popoarele de pretutindeni. O îngrijorare legitimă, a spus în continuare deputatul Anton Breitenhofer, manifestă popoarele europene faţă de cursul politicii din Germania occidentală. In timp ce Republica Democrată Germană, stat democrat şi iubitor de pace, luptă consecvent împotriva milita- rismului german, exprimînd prin aceasta adevăratele interese şi năzuinţe ale întregului popor german, în Germania occidentală militariştii şi revanşarzii, cu sprijinul puterilor occidentale, care nu şi-au respectat obligaţiile asumate la sfîrşitul războiului suflă azi din nou în goarna războiului. Semnăturile puse pe „memorandumul" statului major al Bundeswehrului, dat publicităţii , de curînd, dezvăluie scopurile urmărite de militariştii vestgermani. In fruntea acestor semnături se află cea a generalului Heusinger, care in 1940 a devenit șeful secției (Cimitri'înrti !’’ n''fi 3-a)