Scȃnteia, ianuarie 1949 (Anul 18, nr. 1315-1338)

1949-01-01 / nr. 1315

I Oamenii sovietici au îndeplinit prevederile pe 1948 ale grandiosului de transformare a naturii in1. S. 5. Comunicatul Consiliului de ministri al U.R.S.S. si al Comitetului Central al Partidului Comunist (bolsevic) al U.R.S.S. MOSCOVA. 31 (Rador). — TASS transmite: Consiliul de miniștri al U. R. S .S. şi Comtetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) al U. R. S. S. au publicat la 30 Decembrie un comunicat cu privire la felul cum este îndeplinit grandiosul plan de transformare a naturii, elaborat de inţativa Generalissimului Stalin. Hotărîrea guvernului şi a partidului din 20 octombrie 1948 despre „Planul plantărilor de păduri pentru protecţia pământurilor arabile, alternării culturilor de cereale cu cele de furaje, construirii de iazuri şi rezervoare de apă pentru asigurarea de recolte bogate şi permanente în regiunile de stepă şi stepă păduroasă din partea europeană a U.R.S.S.“, a fost Întâmpinată de clasa muncitoare cu o unanimă aprobare, arată comunicatul, şi a provocat pretutindeni un nou avânt de muncă. Colhozurile sovhozurile şi leshozurile (exploatările forestiere) din regiunile de stepă şi stepă păduroasă din partea europeană a U.R.S.S., au dus în toamna anului 1948 o considerabilă muncă de sădire a perdelelor de păduri pentru protecţia terenurilor arabile, şi de pregătire a terenurilor pentru sădirea perdelelor de păduri protectoare, în anul 1949, de strângere a seminţelor de pomi şi arbuşti, de construire de pepiniere forestiere şi de introducere a metodei alternării culturilor de cereale cu cele de furaje. In comunicat se dau date numeroase cu privire la îndeplinirea hotărîrii Consiliului de miniştri al U.R.S.S. şi a Comitetului Central al P. C. (b) al U.R.S.S. Ministerul economiei forestiere şi Academia de ştiinţe agricole au început să organizeze lucrări de cercetări şi elaborări de proecte tehnice în domeniul plantării de perdele de păduri protectoare. 94 de exploatări forestiere vor lua parte la realizarea lucrărilor pe traseele perdelelor de păduri protectoare. Ele vor începe în primăvara anului 1949, cele dintâi lucrări de plantare. Au fost organizate 6 expediţii, care au început să delimiteze terenurile pentru perdelele de păduri protectoare, ce au fost stabilite în două direcţii : Penza — Ecaterinovka — Vescenskaia—Kamensk — Doneţul de Nord, Kamîşin—Stalingrad, la confluenţa Volgei cu râul Novi, Stalingrad—Cerkeskul de stepă şi Saratov—Astrahan, Voronej— Rostov pe Don, pe unul din malurile fluviului Don şi altele. în vedere, de asemeni, pregătirea în şcolile agricole a 7200 brigadieri silvici. Pentru a se mări cât mai mult numărul de specialişti calificaţi în economia forestieră şi mecanizare, se măreşte numărul locurilor de intrare în facultăţile şi şcolile tehnice silvice şi agricole, se deschid nouă facultăţi pe lângă universităţile existente, se reorganizează Instituţiile de învăţământ existente, se constituesc altele nou. Promoţiile de specialişti în silvicultură vor da în anul 1949. 1650 de absolvenţi ai facultăţilor şi 3440 absolvenţi ai Institutelor tehnice. In comunicat se vorbeşte despre măsurile de împădurire a regiunilor nisipoase pe o suprafaţă de 22.400 de hectare. Ministerul silviculturii a şi început cercetările suprafeţelor nisipoase şi pregătirea materialelor necesare ameliorării acestor regiuni, în vederea plantărilor de păduri, mai ales sălcii roşii şi pini. Deasemeni, sunt pe cale de a se elabora măsuri în vederea unor largi însămânţări în regiunile nisipoase a diferite varietăţi de ierburi, cu scopul ca în anii următori suprafeţele nisipoase să se transforme în regiuni favorabile agriculturii şi păşunatului. Unul dim, paragrafele comunicatului, aduce date în vederea creşterii răsadurilor în pepinierele forestiere ale colhozurilor şi sovhozurilor. Pentru plantarea, in aul 1949, de păduri protectoare ca şi în vederea împăduririi râpelor, malurilor de lacuri şi râuri, sunt pregătite în pepinierele de stat şi acelea ale colhozurilor, 1.868.500 000 de poeţi răsădiţi pe o suprafaţă de 7000 hectare. Planul Insămânţărilor de primăvară din anul 1949, în pepinierele forestiere, este asigurat cu seminţe provenite de la arbori şi arbuşti. A fost dusă o muncă intensă în vederea selecţiei seminţelor de arbori şi arbuşti, mai ales ale celor de stejar, ca fiind cele mai de preţ şi cu viaţa cea mai lungă. In total, în regiunile de stepă şi de stepă păduroasă ale părţii europene a U.R.S.S., sunt pregătite circa 8.000 tone de seminţe de arbori, arbuşti şi pomi roditori. în regiunile de stepă şi de stepă păduroasă ale părţii europene a ţării, s-au făcut culturi de plante ierboase prin asolamente în 6.055 colhozuri. In anul 1949, culturile de plante ierboase prin asolamente se vor face în 10.886 colhozuri. Actualmente se duc munci de pregătire în vederea asigurării planului de cultură prin asolamente. Pentru asigurarea hranei vitelor din colhozuri, alături de culturile prin asolamente se vor face culturi de plante furajere. În colhozurile din zona de stepă şi de stepă păduroasă, au fost însămânţate până la 20 Decembrie 1948, aproape 180.000 centnere de seminţe de ierburi perene (ce trăesc mai mulţi ani). In comunicatul Consiliului de Miniştri al U. R. S. S. şi al Comitetului Central al P. C. (b) se vorbeşte despre faptul că, în vederea ameliorării mai departe a solurilor prin utilizarea apelor locale, colhozurile din regiunea de stepă şi de stepă păduroasă din partea europeană a ţării au construit, in anul 1948, 2.812 iazuri şi rezervoare de apă. In anul 1949, se vor construi în colhozuri 4.300 de noui iazuri. In vederea mecanizării lucrărilor agricole, lucrărilor de plantare de păduri şi de construcţii de iazuri şi rezervoare de apă s’au constituit puncte de activitate în 110 staţiuni de plantare de păduri protectoare. In încheiere, comunicatul spune că prim alcătuirea unei direcţii superioare specale pentru plantarea de păduri protectoare de pe lângă Consliul de miniştri al U.R.S.S., s-a adus la îndeplinire, sub conducerea şi controlul misterelor şi departamentelor, decizia Consiliului de miniştri al U.R.S.S. şi a Comitetului Central al P. C. (b), din 20 Octombrie 1948. Planul de plantări de păduri protectoare pe anul 1949 va fi îndeplinit încă din primăvară Institutul de cercetări ştiinţifice al Academiei de ştiinţe din U.R.S.S. cercetează datele caracteristice condiţiilor climaterice şi condiţiilor solului de pe traseele fiecărei regiuni în curs de împădurire. Se anunţă că actualmente, se întocmesc planuri unitare ce ptrivesc lucrările de împădurire în republica Ucrainiană, în regiunile Stalingrad, Voronej, Kuibîşev, elaborarea planurilor unitare a luat sfârşit. Foarte curând, aceste lucrări se vor termina în toate regiunile părţii europene a ţării. IN ANUL 1948, COLHOZURILE SOVHOZURILE ŞI LESHOZURILE DIN ZONA DE STEPA ŞI ZONA DE STEPA PADUROASA DIN PARTEA EUROPEANA A UNIUNII SOVIETICE, AU PLANTAT PĂDURI PROTECTOARE PE O SUPRAFAŢA DE 123,9 MII HECTARE SAU 103,6 LA SUTA DIN PLAN. Aceste gospodării au pregătit solul necesar plantării de păduri din anul 1949, sol ce se întinde pe o suprafaţă de 269.500 hectare, ceea ce va face ca planul de plantări de păduri din anul 1949 să fie îndeplinit încă din primăvară. Actualmente se duce o mare muncă în vederea organizării de plantări de păduri. Mai mult de 20.000 brigăzi au fost organizate până acum în colhozuri. Pentru îndeplinirea planului de plantări de păduri protectoare se duce o muncă intensă în vederea pregătirii cadrelor. Mărirea numărului de specialişti calificaţi In comunicat se spune că mgnafi pentru îndeplinirea muncilor în vederea plantării de păduri în perioada de toamnă şi iarnă a anului 1948—1949, în regiunile de stepă şi stepă păduroasă ale Uniunii Sovietice, vor fi pregătiţi în cadrul unor cursuri rapide 72.000 brigadieri pentru plantarea pădurilor, brigadieri necesari colhozurilor și sovhozurilor. Se are „DATORITA PUTERNICULUI SPRIJIN DAT DE U. R. S. S. POPORUL ROMÂN SE ÎNDREAPTĂ CU PAŞI SIGURI SPRE SOCIALISM” Declaraţiile ambasadorului R. P. R. în Uniunea Sovietică, Vlădescu Răcoasa MOSCOVA 31 (Rador), — TASS transmite: In ziua de 30 Decembrie, cu prilejul primei aniversări a proclamării Republicii Populare Române, Vlădescu Răcoasa, ambasadorul RP R în Uniunea Sovietică a făcut declaraţii reprezentanţilor presei sovietice- Vlădescu Răcoasa a arătat că din momentul in care monarhia atât de urîtă în România, s’a prăbuşit şi a fost instaurată Republica, democraţia română a reazat victorii însemnate de care porul român are tot dreptul să ■mândru. 1948 întreprinderile Industrial care, de transporturi, minieietăţile de asigurări, instlanltare şi societăţile cinetice au fost naţionalizate; timp au fost realizate arte importante pe tăriei publice şi justiţiei. Tote cuceriri au constituit esenţiali pentru continuarea ..mocratizării ţării, întăririi economiei şi ridicării nivelului de trai şi cultural al oamenilor muncii. Datorită întrecerilor în muncă pe scară întinsă între salariaţii industriilor naţionalizate, programele privitoare la producţia de oţel, fontă, petrol, cărbune, etc., au putut fi realizate înainte de termen. Preţurile diferitelor produse au fost scăzute simţitor şi aprovizionarea cu alimente a fost îmbunătăţită. In democratizarea ţării şi in ridicarea economiei sale, rolul hotarîtor a fost jucat de clasa noastră muncitoare şi de avantgarda sa — Partidul Muncitoresc Român — în jurul căruia se strâng toate forţele democraţiei din ţara noastră. MULŢUMITĂ PUTERNICULUI SPRIJIN DIN PARTEA UNIUNII SOVIETICE, POPORUL ROMAN SE ÎNDREAPTĂ CU PAŞI SIGURI PE DRUMUL SPRE SOCIALISM. In 1949, România va trece la economia planificată care va asigura viitoarea desvoltare a ţării, va grăbi la lichidarea exploatării omului de către om şi va ridica bunăstarea materială a populaţiei Lupta pentru realizarea primului Plan de stat constitue o sarcină de onoare ce stă în faţa Partidului Muncitoresc Român, a sindicatelor şi a întregului popor în încheere, ar ■asadorul român a subliniat în progresul Republicii,filave Române şi în garantea libertăţii, independenţei şi suveranităţii naţionale, întărirea colaborării sovieto-române joacă un rol hotărîtor. Poporul român, a spus el, este adânc recunoscător Uniunii Sovetice care a sprijinit şi continuă să acorde un puternic sprijin ţării noastre. In prietenia cu Uniunea Sovietică — cel mai puternic bastion al păcii. Republica Populară Română vede garanția trainică a unui viitor fericit. Vastă acţiune pentru pace în Germania apuseană HAMBURG. 3. (Rador), — FRANCE PRESSE transmite că un purtător de cuvânt din Hamburg al „Asociaţiei germane pentru pace“, a declarat, că cei peste 3 milioane germani din zonele occidentale, care sprijină această Asociaţie, refuză să devină instrumente in slujba intereselor trusturilor. SCÂNTEIA Nr. 1315 SCURTE ȘTIRI • Prezidiumul Sovietului Suprem al U.R.S.S. a dat un decret privitor la unificarea ministerului industriei piscicole din regiunile răsăritene și a ministerului industriei piscicole din regiunile apusene din U.R.S.S. în ministerul industriei piscicole al U.R.S.S. • Guvernul cehoslovac a aprobat proiectul de lege privitor la bugetul pe 1949 — primul an al planului economic cincinal. Bugetul prevede un excedent de 42.631.000 coroane cehe, veniturile statului depășindu-le pe cele de anul trecut și ajungând la 32.524.820.000 coroane. , • Secretariatul central al Partidului Socialist Unit din Germania a hotărît să convoace o conferinţă a partidului, care va avea loc între 14 şi 17 Ianuarie 1949. • După cum se ştie, la 10 Septembrie 1948 Marea Adunare populară coreeană a adresat guvernelor Uniunii Sovietice şi Statelor Unite un apel in care cerea retragerea imediată şi simultană a trupelor sovietice şi americane din Coreea. Agenţia TASS a fost autorizată să declare că, evacuarea trupelor sovietice din Coreea de Nord a fost complect încheiată la 25 Decembrie. In ce priveşte guvernul Statelor Unite, acesta nu a consimţit să satisfacă cererea Marii Adunări populare coreene şi nu şi-a retras trupele sale de pe teritoriul Coreei de Sud. In ciuda hotărîrii Consiliului de Securitate, trupele olandeze îşi continuă operaţiunile militare în Indonezia. In capitala Olandei, Haga, a avut loc un mare meeting de protest organizat de Partidul Comunist Olandez. Participanţii au cerut încetarea agresiunii din Indonezia şi rechemarea trupelor. In Statele Unite continuă deasemenea campania de protest. Recent, coloane de manifestanţi făcând parte din diferite organizaţii progresiste s-au masat în faţa clădirii consulatului olandez strigând: „Jos mâinile de pe Indonezia!“. • Unităţi ale Armatei Democrate greceşti, operând în Macedonia centrală şi occidentală, au atacat oraşul Nigrita, unde au distrus postul de poliţie. Alte unităţi ale Armatei Democrate au pătruns în oraşul Florina, unde au distrus două unităţi inamice şi au aruncat un aer mai multe puncte fortificate Inamice din interiorul oraşului. • In oraşele din Peloponez continuă arestări masive. Conform ultimelor ştiri, numărul celor arestaţi de călăii monarhofascişti greci depăşeşte 4.000. • Muncitorii şi docherii din Marsilia au refuzat să încarce armament destinat armatei monarho - fasciste greceşti, pe vasul grec Jonts. • Conform datelor oficiale, numărul şomerilor din Belgia a crescut în Decembrie de la 200.000 la 270.000. • 30.000 de conducători de autobuse, tramvaie şi trolleybuse din Londra au declarat în seara zilei de 1 Ianuarie o grevă de protest de 12 ore. Un număr de 313 personalităţi americane au semnat un memoriu prin care cer desfiinţarea comitetului pentru cercetarea activităţilor antiamericane. Printre semnatarii memoriului se găseşte Christian Gauss, decanul universităţii din Princetown, precum şi scriitorul Thomas Mann şi fizicianul Harold Carey. După cum anunţă ziarele olandeze, în multe oraşe ale Olandei au loc greve de protest împotriva nouilor sporiri de preţuri La Amsterdam au declarat grevă muncitorii fabricei „Olanda“, precum şi muncitorii din industria lemnului. • Publicarea de cărţi şi broşuri a sporit considerabil după război în Uniunea Sovietică. Numărul ediţiilor cărţilor scoase în 1947 a fost cu 21 la sută mai mare decât în 1940. In cursul anului 1948, au fost tipărite aproximativ 5 miliarde cărţi şi broşuri. Marea Adunare Naţională a Republicii Populare Bulgaria a adoptat în unanimitate, la prima lectură, proectul de lege privitor la planul cincinal de stat al desvoltării economiei naţionale a Bulgariei, care a fot aprobat de către Consimţl de Miniştri, la începutul lunii Decembrie In cursul discuţiilor cu privire la proectul de lege, preşedintele Comisiei de Planificare de Stat, Dobri Terpeşev, a declarat că la sfârşitul anului 1953, sectorul socialist va căpăta o poziţie dominantă în toate ramurile economiei naţionale a ţării. HUMANITE anunţă că sub presiunea opiniei publice, poliţia franceză a fost obligată să pună în libertate pe Olga Tourrnade, membră a comisiei administrative a Confederaţiei Generale a Muncii din Franţa, pe Lucie Quertat, secretară a Comitetului Executiv al sindicatului muncitorilor metalurgişti din oraşul Courbevoie (departamentul Sena) şi pe Thomas, secretar al sindicatului metalurgiştilor. 1384181 a HIEB MCE Şedinţa festivă a Sovietului Suprem al Republicii Socialiste Sovietice Bielorusia MINSK 2 (Rador) — TASS transmite: In ziua de 1 Ianuarie a avut loc la Minsk şedinţa festivă a Sovietului Suprem al Republcii Socialiste Sovietice Bielorusia, ţinută cu prilejul aniversării a 30 de ani de la întemeierea Bielorusiei Sovietice. La şedinţă au luat parte şi deputaţi Sovietului Suprem al U.R.S.S., deputaţii Sovietului Suprem ai R.S.F.S.R., cei mai de seamă stahanovişti şi fruntaşii vieţii culturale şi artistice bieloruse, precum şi oaspeţii sosiţi in vederea aniversării, din toate colţurile Uniunii Sovietice. Preşedintele Prezidiumului Sovietului Suprem al URSS, N. Svernik, secretarul Comitetului Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Bielorusiei Gusarov, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. S S. Bielorusia Oleşcev, preşedintele Prezidiumului Sovietului Suprem al R. S. F. S. R. Vlasov, preşedintele Prezidiumului Sovietului Suprem al R. S. S Ucraina Greciuha, preşedintele Prezidiumului Sovietului Suprem al R. S. S. Belorusia Koslov, membrii Prezidiumului Sovietului Suprem şi ai guvernului R. SSBielorusia, şefii delegaţiilor trimise de Republicile Sovietice surori, precum şi delegaţii din Moscova şi Leningrad au fost primiţi cu îndelungi aplauze fi ovaţii Toată asistenţa a ovaţionat numele marelui Stalin, Partidul Comunist (bolşevic) al UR.S.S și prietenia de nezdruncinat dintre popoarele Uniunii Sovietice. Discursul rostit de N. Svernik preşedintele Prezidiumului Sovietului Suprem al U.R.S.S. MINSK, 2 (Rador). — TASS transmite discursul rostit de N Svernik, preşedintele Prezidiumului Sovietului Suprem al U.R.S.S. la şednţa festivă a Sovietului Suprem al Republicii Socialiste Sovietice Bielorusia, cu ocazia aniversării a 30 ani de la întemeierea Bielorusiei sovietice. TOVĂRĂŞII In ziua celei de a 30-a aniversări a Republicei Socialiste Sovietice Bielorusia, permiteţi-mi în numele şi din partea Prezidiumului Sovietului Suprem al U.R.S.S, al consiliului de miniştri al U.R.S.S. şi al Comitetului Central al Partidului Comunist (bolşevic) al U.R.S.S., să transmit tuturor muncitorilor, colhoznicilor şi inteectualilor din Bielorusia sovietică, precum şi avantgardei oamenilor muncii , bolşevicilor bieloruşi, salatul frăţesc şi cele mai bune urări de succes în lupta pentru victoria comunismului. Aniversarea a 30 ani de la instaurarea puterii sovietice este o dată remarcabilă pentru poporul bielorus, care a realizat năzuinţele sale seculare în lupta pentru libertatea şi independenţa naţională. Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie a eliberat popoarele din Rusia, de opresiunea socială şi naţională, strângându-le într-o familie frăţească şi unită, şi deschizând popoarelor noastre calea spre o viaţă plină de bucurie şi fericire. Poporul bielorus a fost unul din primele popoare asuprite ale Rusiei, care s’a ridicat la luptă împotriva capitalismului, şi sub conducerea partidului lui Lenin-Stalin, având ajutorul poporului rus, şi-a făurit propriul său stat naţional, socialist şi sovietic. Astăzi, împreună cu poporul bielorus, această aniversare este sărbătorită de toate popoarele din Uniunea Sovietică, care se bucură de succesele remarcabile ale poporului frate bielorus, realizate în opera de construire a socialismului. Mari transformări economice și culturale au avut loc în Bielorusia în cursul anilor puterii sovietice. Vechea și înapoiata provincie a Rusiei țariste — Bielorusia — s’a transformat într’o republică socialistă sovietică avansată, cu o industrie bine desvoltată și cu o importantă agricultură socialistă. In urma succeselor planurilor cincinale staliniste, in Bielorusia sovietică, au luat fiinţă industria combustibilului, a energiei electrice, a prelucrării metalelor, a construcţiei de maşini, de produse chimice, alimentară, şi alte numeroase ramuri industriale. S-au constituit colhozuri şi sovhozuri. Agricultura socialistă colectivă înzestrată cu mijloacele tehnice moderne a eliberat pentru totdeauna ţărănimea bielorusă de sărăcie şi foamete şi i-a asigurat o bună stare materială şi o viaţă culturală. Bunăstarea muncitorilor din oraşe şi de la sate s’a îmbunătăţit în urma desvoltării fără precedent a forţelor productive ale Republicei. In cei 30 ani ai existenţei sale, Bielorusia sovietică a realizat mari succese la desvoltarea multilaterală a culturii sale, care este naţională ca formă şi socialistă cu conţinut, înainte de Revoluţia din Octombrie, aproximativ 80 la sută din populaţia Bielorusiei era analfabetă. Muncitorii erau opriţi de a urma şcolile secundare, nu exista nici o singură şcoală superioară. Această nedreptate a fost înlăturată de puterea sovietică, care a introdus învăţământul elementar general, obligator şi gratuit, şi a deschis larg porţile şcolilor secundare, institutelor superioare şi de cercetări ştiinţifice, copiilor de muncitori, colhoznici şi intelectuali. Desvoltarea ştiinţei în Bielorusia a fost încoronată prin înfiinţarea academiei de ştiinţe a BielorusieiProgresul economic paşnic al Bielorusiei şi al celorlalte republici sovietice frăţeşti a fost întrerupt de atacul perfid al Germaniei fasciste, care a încercat să distrugă puterea sovietică şi să transforme ţara noastră într-o colonie a Imperialismului german. La chemarea marelui Stalin, poporul bielorus şi gloriosul său tineret, apărându-şi onoarea, libertatea şi independenţa, au creat puternice detaşamente de partizani pentru a lupta împotriva cotropitorilor fascişti de pe întreg teritoriul ocupat al republicei. Oamenii muncii din Uniunea Sovietică nu vor uita niciodată eroica luptă a partizanilor bieloruşi, care a intrat în istorie ca una din paginile glorioase ale marelui război de Apărare a Patriei împotriva cotropitorilor germani, pentru libertatea şi independenţa Uniunii Sovietice. Cotropitorii germani au pricinuit pagube enorme economiei naţionale şi culturii bieloruse. Guvernul sovietic şi întregul popor sovietic acordă poporului bielorus ajutor neprecupeţit pentru lichidarea consecinţelor războiului, arătând astfel prin fapte, forţa unităţii frăţeşti şi a prieteniei popoarelor din Uniunea Sovietică. Poporul bielorus a realizat în anii puterii sovietice succese enorme în toate domeniile vieţii politice, economice şi culturale. întreaga istorie a poporului bielorus este plină de lupte pentru unitatea şi independenţa naţională. Secolele treceau, dar speranţele poporului rămâneau nerealizate. Numai sub regimul sovietic poporul bielorus a căpătat forma sa de stat şi a realizat visul de unificare a tuturor pământurilor bieloruse într’un singur stat sovietic bielorus. Aceste realizări au fost posibile graţie victoriei regimului sovietic şi realizării consecvente a principiilor politicii naţionale a lui Lenin şi Stalin, care stă la baza unităţii morale şi politice, a frăţiei şi prieteniei popoarelor egale în drepturi, care s’au unit de bună voie în Uniunea Republicilor Socialiste Sovietice. Poporul bielorus datorează succesele sale inspiratorului și organizatorului victoriilor noastre, al cărui nume este la fel de scump tuturor popoarelor din Uniunea Sovietică — marelui geniu al omenirii — tovarășului Stalin. Bielorusia sovietică mai are încă multe de făcut pentru a şi reface complet economia naţională distrusă de război şi pentru a desvolta şi mai departe industria, a ridica agricultura şi creşterea vitelor, precum şi nivelul ştiinţei, culturei şi artei. Faptul că întrecerile socialiste se desfăşoară pe o scară intinsă in industrie şi agricultură arată marile forţe creatoare ale poporului cu ajutorul cărora oamenii muncii din Bielorusia, precum şi din alte republici unionale, vor face faţă acestor sarcini şi vor asigura îndeplinirea înainte de termen a planului cincinal Stalinist de după război. Noi suntem siguri că muncitorii, colhoznicii şi intelectualii republicei bieloruse vor depune toate eforturile pentru a face ca patria noastră socialistă să înflorească şi mai mult, întărind forţa Uniunii Sovietice, care este bastionul păcii din lumea întreagă. Poporul sovietic, ocupat cu munca sa paşnică şi constructivă sprijină in totul politica paşnică a guvernului său, care se strădueşte să realizeze o pace trainici şi să asigure securitatea popoarelor din lumea întreagă. Permiteţi-mi să vă urez dvs. şi in persoana dvs. întregului popor bielorus şi Partidului Comunist (b) al Bielorusiei noui succese in munca dvs. îndreptată spre refacerea şi desvoltarea şi mai departe a industriei şi agriculturii, spre ridicarea culturii şi bunei stări a oamenilor muncă din republică. Bielorusia sovietică credinciososă tradiţiilor sale revoluţionare, educată de partidul bolşevic sub conducerea marelui Stalin, va merge înainte spre noui succese, spre victoria comunismului. Trăiască Republica Socialistă Sovietică Bielorusia! Glorie poporului bielorus şi avangardei sale, Partidului Comunist (b) al Bielorusiei! Trăiască Uniunea Republicilor Socialiste Sovietice! Trăiască partidul lui Lenin Stalin şi guvernul sovietic! Trăiască marele conducător şi organizator al victoriilor noastre, tovarăşul Stalin! ANUL Un an de mari realizări 1 948, in Republica Populară Română Ziarul IZVESTIA despre prima aniversare a Republicii Populare Române MOSCOVA. 1 (Rador). — TASS transmite: Scoţând în evidenţă prima aniversare a Republicii populare Române, observatorul diplomatic al ziarului IZVESTIA scrie: Anul 1948 va trăi totdeauna in memoria poporului român ca un an de mari realizări in toate domeniile vieţii acestei tări: poetic, economic şi cultural, ca an hotărltor pentru desvoltarea mai departe a Republicii spre socialism. Acest lucru a fost posibil datorită faptului că, cu un an în urmă, la 30 Decembrie 1947, poporul român a înlăturat un obstacol serios din calea transformărilor democratice în ţară. — monahia reprezentată prin dinastia germană de Hohenzollern. După eliberarea României de către Armata Sovietică şi după răsturnarea dictaturii fasciste a lui Antonescu reacţiunea română înfrântă şi lipsită de putere politică, s’a grupat in panică în jurul tronului Hohenzollern-ilor, punându-şi ultimele speranţe în acesta. Tronul acestui ultim vlăstar al dinastiei străine era deasemeni ţinut în tentaculele serviciilor de spionaj străine, care îşi continuau activitatea lor subversivă împotriva tinerei democraţii româneşti. Anul care a trecut a dovedit în modul cel mai convingător poporului român întreaga semnificaţie a lichidării monarhiei şi a proclamării Republicii Populare. Anul care a trecut de la proclamarea Republicii Populare Române, a fost caracterizat, prin realizări de mari proporţii în refacerea şi desvoltarea economiei ţării. Acest succes a fost făcut posibil de naţionalizarea întreprinderilor industriale, a băncilor a societăţilor de asigurare şi de transport. Naţionalizarea a furnizat o temelie solidă pentru întreaga construcţie a democraţiei populare şi a smuls reacţiunii interne poziţiile cheie din economia ţării. Naţionalizarea a lichidat dependenţa economică a ţării de monopolurile străine care, cu aprobarea monarhiei pusese mâna pe o ramură de importanţă hotărîtoare a industriei româneşti, industria petroliferă. Naţionalizarea a lipsit aceste monopoluri de ocazia de a duce activităţi subversive împotriva regimului de democraţie populară, pe calea sabotajului şi a distrugerii întreprinderilor. Naţionalizarea a avut efecte concrete asupra industriei româneşti. Refacerea economiei a fost întovărăşită de desvoltarea şi reorganizarea radicală a ei, aşa încât să poată corespunde nevoilor ţării. In cursul anului trecut poporul român şi-a consolidat în mod considerabil independenţa sa naţională, înăbuşind în faşă cu hotărîre toate încercările reacţiunii interne şi internaţionale de a slăbi regimul de democraţie populară, de a împiedica renaşterea ţării, de a pune piedici în calea construirii socialismului. Procesul grupului subversiv condus de Pop Bujoiu, procesul reprezentanţilor societăţii Royal Dutch Shell de la societatea Astra Română, au arătat poporului român că duşmanii democraţiei populare nu au depus armele. Cu toate acestea, poporul român, sprijinindu-se pe prietenia cu Uniunea Sovietică şi cu ţările de democraţie populară a dejucat toate planurile duşmanilor săi interni şi externi. A CRESCUT PRESTIGIUL INTERNAŢIONAL AL REPUBLICII POPULARE ROMANE CARE DUCE O LUPTA ACTIVA PENTRU PACE $I DEMOCRAŢIE, IN RÂNDURILE FAMILIEI UNITE A POPOARELOR DIN LAGARUL DEMOCRATIC ANTIIMPERIALIST. Victorii« democraţiei român« nu ar fi fost posibil« fără victoria Armatei Sovietice asupra Germaniei fasciste, fără ajutorul prietenesc din partea poporului sovietic. In perioada de după războiu. In anul 1948 s’au produs noui manifestări ale întăririi prieteniei sovieto - române, concretizate în tratatul de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală, în strângerea continuă a legăturilor economice între marea Ţară a Socialismului şi tânăra Republică Populară Română. Ajutorul desinteresat al Uniunii Sovietice a dat posibilitate de a se reface economiei româneşti greu lovită de fasciştii germani şi de monopolurile anglo-americane, a ajutat poporul român să-şi mobilizeze resursele interne şi l-a salvat de laţul planului Marshall, cu care expansionisti americani voiau să sugrume republicile tinere ş i încă nu destul de puternice ale nouii democraţii. POPOARELE UNIUNII SOVIETICE, URMĂRIND CU BUCURIE SUCCESELE REPUBLICII POPULARE ROMANE, UREAZA POPORULUI ROMAN PROPĂŞIREA NECONTENITA A PATRIEI SALE ŞI NOUI REALIZĂRI PE CALEA SOCIALISMULUI. O de amintire a agenţiei TASS MOSCOVA, 1 (Rador) — TASS transmite: Ziarul londonez DAILY EXPRESS a publicat la 30 Decembrie ştirea de la corespondentul său din Nanking, că ministrul chinez fără portofoliu Cian Li fu ar fi propus, în numele guvernului chinez, guvernelor Uniunii Sovietice, Statelor Unite, Marii Britanii şi Franţei, să constitue o comisie quadripartite care să medieze intre guvernul lui Ciang Kai Shek şi fruntaşii mişcării de eliberare. Susmenţionata ştire vorbeşte despre o pretinsă declaraţie a ambasadorului sovietic in China, Roscin, afirmând că „guvernul sovietic ar putea lua în considerare o propunere oficială făcută de guvernul chinez".Agenţia TASS este autorizată să declare că ştirea din DAILY EXPRESS, în partea privitoare la Uniunea Sovietică, nu este altceva decât o simplă născocire. Rezultatul negocierilor cu privire la schimburile de mărfuri pe 1949 intre U.R.S.S. şi Iugoslavia MOSCOVA 31 (Rador). — TASS transmite: Negocierile care au avut loc între ministerul comerţului exterior al U.R.S.S. şi delegaţia comercială iugoslavă venită la Moscova, au avut drept rezultat semnarea la 27 Decembrie, a protocolului privitor la schimburile de mărfuri în 1949. Dat fiind politica neprietenească dusă de guvernul iugoslav faţă de Uniunea Sovietică, fapt care a făcut imposibilă menţinerea unei largi colaborări economice între U.R.S.S. şi Iugoslavia protocolul prevede reducerea volumului schimburilor în 1949 cu opt ori față de volumul din 1948. Partizanii chinezi au eliberat aproape în întregime insula Hainan HONGKONG, 3 (Rador). — TELEPRESS transmite: In insula Hainan, din apropierea coastei de sud a Chinei, unităţile de partizani au alungat garnizoana Kuo-mimnfangului silind-o să se retragă pe o fâşie îngustă a coastei şi în câteva localităţi fortificate-Insula Hainan, care are o suprafaţă egală cu a Olandei şi o populaţie de 2 milioane locuitori, este singurul centru producător de cauciuc şi nuci de cocos din China, şi are deasemenea zăcăminte de fier şi aur. Se ştie că investiţiile americane din industria insulei sunt foarte mari. REDACTIA SI ADMINISTRAŢIA: Bucureşti Str. Dobrogeanu Gherea Nr 5. Gentrala telefonică: 3 26 20 (font cec poştal Nr. 1381 — Tiparul" Imprimeriile SCRISULIBER“ Str Dobrogeanu G Gherea Nr. 5, Bucureşti. ABONAMENTE: Individuale lunare) 100. colective (pt muncitori, ţărani şi intelectuali) lunar lei 80. Taxa poștală plătită In numerar cont. aprob. Cir. Gen. P. T. T. 118.578 944.