Scȃnteia, iulie 1952 (Anul 21, nr. 2388-2414)

1952-07-01 / nr. 2388

Nr. 2383 La 4 ani de la apariţia la Bucureşti Salut ziarului „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară!“ Se împlinesc astăzi 4 ani de când apare la Bucureşti ziarul ,,Pentru pace trainică, pentru democraţie populară!“, organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste şi muncitoreşti, înfăptuind la un înalt nivel schimbul de experienţă între partidele comuniste, ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“ este o tribună mondială de răspândire a ideilor măreţe ale marxismleninismului. El învaţă pe comunişti să aplice în mod creator teoria la condiţiile concrete ale luptei de clasă şi să se folosească de ea ca de o călăuză sigură în acţiune. Pentru presa muncitorească internaţională, ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“ este un minunat model de ziar comunist. Articolele ziarului, pătrunse de ideologia marxism-leninismului, aduc o contribuţie însemnată la clarificarea teoretică şi practică a celor mai însemnate probleme ale luptei antiimperialiste, ca şi a problemelor construcţiei socialiste în ţările ce s-au desprins din lagărul imperialist. Propagând cu consecvenţă genialele tezei leninist-stainiete asupra partidului de tip nou, „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“ dă un imens ajutor partidelor comuniste în domeniul construcţiei de partid, în educarea comunistă a cadrelor, stăruind asupra marii forţe a criticii şi autocriticii, ca lege de desvoltare a partidului, asupra intransigenţei principiale faţă de orice denaturare a marxism-leninismului, asupra necesităţii de a lupta cu fermitate pentru demascarea şi odrobirea oricărei devieride la linia justă, revoluţionară, a partidului marxist-leninist. Propovăduitor înflăcărat al internaţionalismului proletar, organul Biroului Informativ educă pe comuniştii şi pe oamenii muncii din lumea întreagă în spiritul solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, al dragostei nemărginite faţă de Uniunea Sovietică, ţara ziditoare a comunismului, care prin lupta ei neobosită chezăşueşte pacea lumii, pentru marele Stalin, stegarul păcii şi socialismului în lumea întreagă. In paginile ziarului răsună cu vigoare glasul plin de mânie al popoarelor împotriva instigatorilor la război. Oamenii muncii şi partizanii păcii din lumea întreagă văd în ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară!” o armă puternică în lupta lor pentru demascarea planurilor şi acţiunilor criminale de pregătire a unui nou război mondial ale imperialiştilor americani. Ziarul este un organizator şi un mobilizator activ al popoarelor în lupta pentru pace. Scoţând la iveală imensa superioritate a forţelor păcii asupra forţelor războiului şi creşterea necontenită a lagărului antiimperialist, ziarul pune în gardă pe comunişti şi pe toţi oamenii muncii asupra pericolului oricărei autoliniştiri, asupra necesităţii întăririi vigilenţei împotriva agresorilor imperialişti. Ziarul smulge, fără cruţare, vălul Ce ascunde chipul hidos al imperialismului american. Nu e uneltire a aţâţătorilor la război care să nu fi primit o ripostă nimicitoare din partea ziarului „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !” Comuniştii şi clasa muncitoare internaţională poartă o recunoştinţă adâncă ziarului pentru consecvenţa şi vigoarea cu care a demascat ticăloşia clicii de asasini şi spioni titoişti şi pe vătafii social-democraţi de dreapta, pentru felul în care a ţintuit la stâlpul infamiei aceste odioase agenturi ale imperialismului american. Tipărindu-se în 18 limbi, ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară!“ se răspândeşte în cele mai îndepărtate colţuri ale pământului, ducând pretutindeni chemarea înflăcărată adresată popoarelor de a se uni pentru apărarea păcii şi democraţiei, pentru socialism. El are sute şi sute de mii de prieteni, este iubit şi citit de milioane de oameni ai muncii din toate ţările. Zadarnic au cutezat aţâţătorii la război americani şi francezi şi slugile lor de teapa fasciştilor înrăiţi, Tito şi Franco, să interzică răspândirea ziarului „Pentru pace trainică, pentru democraţiepopulară!". Aceste măsuri, dovedind cât de mult îi înspăimântă pe imperialişti glasul adevărului şi al păcii, nu au făcut decât să sporească dragostea oamenilor muncii din ţările capitaliste, pentru organul Biroului Informativ. Sutele de scrisori care sosesc din toate colţurile lumii la redacţia ziarului, oglindesc cu tărie aceasta. „Organul Biroului Informativ al Partidelor comuniste şi muncitoreşti — scre studentul iugoslav R. S. — este o armă necesară în lupta pentru pace, este o şcoală vitală a marxism-leninismului. Citind acest ziar, înveţi să iubeşti şi mai mult Uniunea Sovietică şi pe gloriosul nostru tovarăş Stalin“. K. N. din Anglia scrie : „Permiteţi-mi, să exprim recunoştinţa mea ziarului dvs. Articolele dvs. lovesc drept la ţintă şi sunt un antidot înviorător faţă de acea murdărie care este zilnic revărsată de către cea mai mare parte a presei noastre „britanice“. Din Ecuador, secretarul unui club muncitoresc scrie: „Trimit salutul meu frăţesc ziarului curajos şi viteaz al oamenilor muncii din lumea întreagă“. Intr’o scrisoare venită din India, ziaristul K. K. W. scrie : „Eu traduc în fiecare săptămână articolele de fond ale ziarului dvs. în limba malalalam. Mii de cititori devotaţi ai dvs. păstrează exemplarele gazetei dvs. ca o comoară nestemată“. Un sprijin cu totul deosebit au în organul Biroului Informativ, partidele comuniste şi muncitoreşti din ţările de democraţie populară. Ele găsesc un ziar tratarea aprofundată a problemelor complexe ale construirii socialismului, indicaţii şi clarificări preţioase cu privire la problemele luptei de clasă în perioada de trecere de la capitalism la socialism. Pentru comuniştii şi oamenii muncii din ţara noastră este o mare mândrie şi bucurie faptul că organul Biroului Informativ se tipăreşte în Republica Populară Română. Pentru partidul nostru, ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“ constitue un preţios îndreptar teoretic şi practic. Zeci şi zeci de mii de activişti de partid şi de stat, muncitori şi ţărani muncitori înaintaţi, intelectuali. Oameni de ştiinţă şi de artă, care citesc şi studiază cu atenţie ziarul, găsesc în el un mare ajutor în cunoaşterea şi lămurirea problemelor ideologice, a problemelor de partid, a problemelor vieţii internaţionale. Ziarul dă posibilitate organizaţiilor de partid să-şi însuşească experienţa mişcării muncitoreşti internaţionale, să cunoască problemele construcţiei de partid şi de stat din celelalte ţări de democraţie populară, înlesnind prin acest schimb de experienţă îmbunătăţirea necontenită a muncii lor De aceea, organizaţiile de partid îşi pun ca o sarcină importantă să răspândească cât mai larg ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară!", să îndrume pe membrii de partid şi pe oamenii muncii să studieze mai adânc articolele ziarului, folosind învăţămintele sale în munca lor practică. La împlinirea a 4 ani de apariţie în capitala ţării noastre a ziarului „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“, comuniştii şi oamenii muncii din ţara noastră adresează ziarului lor iubit un înflăcărat salut de luptă. Redacţia ziarului „Scânteia“, organ al C.C. al P.M.R., felicită din toată inima cu această ocazie Colegiul de redacţie al organului Biroului Informativ „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“, urându-i noi succese în îndeplinirea nobilei sale misiuni. SCÂNTEIA Un ajutor nepreţuit în lupta pentru continua întărire a partidului Cea de a patra aniversare a aparând la Bucureşti a ziarului „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !" este pentru oamenii muncii şi mai ales pentru comunişti un prilej deosebit de manifestare a sentimentelor adânci de dragoste şi încredere care-i leagă de organul Biroului Informativ al partidelor comuniste şi muncitoreşti. In ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“, îndreptar sigur al militanţilor comunişti din toate ţările lumii, comuniştii văd pe răspânditorul neobosit al ideilor lui Marx-Engels-Lenin-Stalin, aplicate în mod creator la condiţiile actuale ale luptei de clasă, organizatorul de nepreţuit al schimbului de experienţă între partidele comuniste şi muncitoreşti în lupta pentru pace şi socialism. Ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“ dă o mare atenţie problemelor legate de sporirea capacităţii de luptă a organizaţiilor de partid în vederea înfăptuirii cu succes a sarcinilor mari ce lestau în faţă. Fie că e vorba de experienţa muncii interne de partid, a conducerii de către partid a economiei, a educaţiei comuniste şi a cărării revoluţionare a comuniştilor şi a oamenilor muncii, a strângerii legăturilor partidului cu maseele largi, învăţăturile ce se desprind din ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“ sunt pentru noi de un nepreţuit ajutor, studierea şi aplicarea acestor învăţături constitue o chezăşie a creşterii forţei partidului. La Comitetul raional de partid Stalin din Bucureşti, fiecare număr din ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“ e urmărit cu un interes deosebit. Numeroase articole privitoare la munca organizaţiilor de partid, ca, de pildă, articolele de fond „Critica şi autocritica, lege de desvoltare a partidelor comuniste“, „Educarea ideologică şi călirea revoluţionară a comuniştilor“, „Adunarea de partid, şcoală de educare revoluţionară a comuniştilor“, „Munca în sindicate, o obligaţie şi o datorie a comuniştilor“, etc. au fost studiate în mod organizat de activiştii comitetului raionului de birourile organizaţiilor de bază din întregul raion. Pe teritoriul raionului nostru există un număr însemnat de întreprinderi şi şantiere de construcţii, institute de cercetări ştiinţifice, institute superioare de învăţământ, institute de artă, ministere, Uniunea Scriitorilor din R.P.R., Uniunea Artiştilor Plastici, etc. Buna desfăşurare a muncii politice într’un raion cu o asemenea diversitate de probleme cere o educare pricepută a activului de partid, înarmarea activiştilor cu temeinice cunoştinţe politice şi de specialitate, astfel încât munca de conducere să poată fi exercitată nu „în general“, ci în mod concret şi în cunoştinţă de cauză. De mare preţ ne-a fost in această privinţă ajutorul dat prin articolul „Să creştem şi să educăm activul de partid“, publicat în Nr. 29 (141) din Iulie 1951. Articolul ne va atras atenţia în mod deosebit asupra necesităţii de a antrena mai mult activul în muncă, de a ne preocupa mai mult de desvoltarea democraţiei interne de partid, de organizarea cu regularitate a adunărilor de dări de seamă, activizarea comuniştilor prin repartizarea de sarcini concrete, etc. Articolul ne-a ajutat să îmbunătăţim munca de instruire a conducătorilor organizaţiilor de bază, care constitue detaşamentul cel mai important al activului de partid. La comitetul raional de partid au început să aibă loc cu regularitate consfătuiri cu birourile organizaţiilor de bază din diferite domenii de activitate : întreprinderi, ministere, institute de cercetări ştiinţifice instituţii sanitare, şcoli, etc., ceea ce face posibil un folositor schimb de experienţă şi ajută birourile să pătrundă mai adânc problemele din domeniul în care activează. Ziarul „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !" şi-a câştigat merite deosebit de mari în ochii comuniştilor şi ai oamenilor muncii din ţara noastră, ca şi de pretutindeni, şi prin faptul că el îi îndrumă în lupta Intransigentă împotriva duşmanului, educă vigilenţa lor revoluţionară, care este una din cele mai importante arme in lupta pentru construirea socialismului şi apărarea păcii, pentru zdrobirea uneltirilor criminale ale duşmanului de clasă, din interior şi din afară. Prin paginile ziarului „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !", experienţa partidelor comuniste şi muncitoreşti din ţările de democraţie populară în privinţa descoperirii şi a demascării duşmanului infiltrat în partid, a descoperirii şi zdrobirii oportunismului şi a devierilor de tot soiul, a devenit şi un bun al nostru, ajutându-ne în lupta pentru continua întărire a partidului, împotriva încercărilor duşmanului de a-l slăbi şi a-1 abate de la lupta revoluţionară. Demascând în mod concret pe imperialiştii americani şi englezi şi slugile lor de tot felul, ca social-democraţii de dreapta şi clica de spioni şi asasini titoişti de la Belgrad — organul Biroului Informativ al partidelor comuniste şi muncitoreşti aprinde şi mai puternic ura masselor largi împotriva imperialismului agresor şi întăreşte hotărîrea lor de luptă. Ziarul face o minunată operă de educare a comuniştilor şi a oamenilor muncii în spiritul internaţionalismului proletar, al devotamentului faţă de democraţia populară şi socialism şi faţă de puternicul front al păcii şi socialismului, în spiritul dragostei şi devotamentului faţă de Uniunea Sovietică şi faţă de tovarăşul Stalin. Sărbătorind a 4-a aniversare a apariţiei la Bucureşti a ziarului „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară !“, Comitetul raional de partid Stalin e hotărît să răspândească şi mai larg ziarul, să lupte pentru ca învăţăturile preţioase răspândite prin paginile ziarului să fieînsuşite şi aplicate de fiecare activist, de fiecare organizaţie de partid din raion, pentru ca comoara de experienţă de luptă cuprinsă în paginile ziarului să fie pusă în întregime în slujba întăririi continue a partidului nostru, a mobilizării masselor celor ce muncesc la lupta pentru construirea socialismului şi apărarea păcii. CONSTANŢANEŞCU Secretar al Comitetului raional de partid Stalin O grupă de studii de la fata de 3 luni a Comitetului raional de partid Stalin, din Capitală, în timpul prelucrării articolului de fond din ziarul Pentru pace trainică, pentru democraţie populară f * Libertate lui Jacques Duclos! Declaraţia Partidului Comunist Francez PARIS 30 (Agerpres). — TASS. Ziarul L’HUMANITE a publicat la 28 iunie următoarea declaraţie a Partidului Comunist Francez : „Deşi Jacques Duclos se află în închisoare de o lună de zile, guvernul Pinay nu este în stare să prezinte vreun fapt, vreun motiv cât de cât plauzibil, care să justifice arestarea lui Jacques Duclos şi a numeroşi alţi francezi care s-au făcut vinovaţi doar de faptul că luptă pentru pace. Dar miniştrii nu numai că nu pun în libertate pe partizanii păcii arestaţi în mod ilegal, ci, mai mult, manifestă intenţia de a intensifica neîncetat provocările lor poliţieneşti. Printre altele, ei au ordonat să se emită mandat de arestare împotriva incoruptibilului patriot Virgile Barei, căruia nu i se poate reproşa nimic, unul din cei 27 cărora le este închinată cartea „Drumul onoarei", patriotul care a plătit cu grele suferinţe şi cu pieirea fiului său erou, pentru ataşamentul său faţă de cauza poporului şi independenţei naţionale. Persecutarea lui Virgile Barei şi a altor activişti din departamentele Var şi Alpii Maritimi constitue o parte a complotului al cărui scop este — în ciuda faptelor existente — acuzarea comuniştilor de „atentat la securitatea externă a statului“. Astfel, ei, în frunte cu Jacques Duclos, vor putea fi deferiţi nu tribunalului cu juraţi, care judecă procesele în mod public, ci unuitribunal alcătuit din funcţionari al justiţiei militare incluşi în armata „atlantică“, aflaţi, aşadar, sub comanda supremă a lui Ridgway şi care, pe deasupra, au dreptul să judece procesele cu uşile închise. Cu alte cuvinte este vorba ca activiştii urmăriţi să fie puşi la cheremul generalului american Ridgway — inspiratorul represiunilor. .înfăptuirea acestui plan ar deschide calea pentru a pune sub urmărire, potrivit unui ordin venit din străinătate, pe toţi francezii cărora le sunt scumpe suveranitatea ţării lor, fericirea căminului lorşi pacea. Partidul Comunist Francez desminte categoric născocirile anumitor organe de presă in legătură cu pretinsele documente descoperite la sediile organizaţiilor. Partidul Comunist Francez aminteşte că în timpul recentelor percheziţii efectuate la sediile partidului, poliţia s-a mărginit să fure culegeri, rapoarte, studii şi alte documente absolut legale. E drept că percheziţiile au fost efectuate fără să se respecte cele mai elementare garanţii prevăzute de lege şi poliţia va putea totdeauna declara că a descoperit, în documentele confiscate la întâmplare, ceea ce i s’a ordonat să descopere. Partidul Comunist Francez declară din nou că protestează hotărît împotriva tuturor acestor acţiuni. Scopul provocărilor poliţieneşti este absolut limpede. Aceste provocări urmăresc să împiedice Partidul Comunist Francez, care stă în primele rânduri ale masselor populare, de a-şi intensifica acţiunea de contracarare a politicii, care, pe zi ce trece, înrăutăţeşte condiţiile de trai ale francezilor şi duce ţara spre catastrofă. Intr’un moment în care actele războinice se înmulţesc şi pregătirea agresiunii este accelerată, aceste provocări au drept scop să împiedice coeziunea poporului francez necesară în lupta pentru pace. Aceste provocări netezesc calea războiului. Toţi activiştii şi toate organizaţiile partidului trebue să răspundă la maşinaţiunile ilegale ale ocupanţilor americani, guvernului şi poliţiei sale, intensificăndu-şi activitatea politică, ducându-şi deschis munca în massă, în special în apărarea legalităţii şi a libertăţilor care sunt astăzi călcate in picioare şi supuse atacurilor. Partidul Comunist Francez se adresează tuturor oamenilor muncii, tuturor francezilor, care resping fascismul şi războiul, oricare ar fi convingerile lor, credinţa lor şi situaţia lor socială. El îi cheamă să protesteze energic împotriva măsurilor ilegale ale guvernului. El îi cheamă să se unească şi să obţină anularea acestor măsuri. Astăzi nu este vorba numai de partidul comunist, deşi primele lovituri au fost îndreptate împotriva sa. Este în joc libertatea fiecăruia şi a tuturor, libertatea de a lupta pentru pâine şi progres, libertatea de a apăra pacea. De aceea, toţi francezii trebue să se unească pentru apărarea şi salvarea acestei libertăţi, să bareze calea războiului şi să contribue la o nouă politică, care să ţină seama de năzuinţele comune ale tuturor francezilor. PARTIDUL COMUNIST FRANCEZ 27 iunie 1952. O noua provocare fascistă PARIS 30 (Agerpres). — TASS Ziarul SOIR DIMANCHE anunţă o nouă provocare fascistă săvârşită în noaptea de 27 spre 28 iunie în suburbia muncitorească a Parisului, Montreuil. Patru necunoscuţi (doi bărbaţi şi două femei) au sosit cu maşina la locuinţa secretarului Comitetului Central al Partidului Comunist Francez, Jacques Duclos, şi au încercat să pătrundă în casă ameninţând cu moartea pe soţia lui Duclos. Poliţiştii care au sosit la faţa locului nu au luat niciun fel de măsuri împotriva huliganilor. Ziarul anunţă că Gilberte Duclos a hotărît să depună o reclamaţie împotriva huliganilor fascişti. Vecinii, care au fost martori la această provocare fascistă au hotărît deasemenea să depună o reclamaţie. Mare demonstraţie pentru apărarea păcii la Bruxelles BRUXELLES 29 (Agerpres). — TASS transmite • La Bruxelles a avut loc o mare demonstraţie pentru apărarea păcii, la care au participat persoane de convingeri politice diferite. Partizanii păcii din Belgia au defilat pe străzile capitalei, scandând lozinci ca : „Pentru pace !“, „Jos Wehrmachtul revanşard !“, „Jos fascismul!“, „Cerem reducerea termenului serviciului militar !“, „Cerem reducerea cheltuielilor militare !“, „Apăraţi-vă salariile !“. Demonstranţii purtau o pancartă mare cu inscripţia : „Să fie pus în libertate Jacques Duclos !“. Coloana tineretului din Bruxelles scanda : „Ridgway e un asasin !“, „Trăiască pacea !“, „Libertate lui Jacques Duclos !“. Locuitorii capitalei, adunaţi pe trotuare, au aclamat călduros pe demonstranţi. După demonstraţie a avut loc un meeting, la care a luat cuvântul Lalmand, secretarul general al Partidului Comunist Belgian. El a chemat poporul belgian să intensifice lupta pentru apărarea păcii, împotriva ratificării tratatului antipopular de la Paris privitor la aşanumita „Comunitate defensivă europeană“,, al cărei scop este formarea unei „armate europene“ agresive şi reconstituirea Wehrmachtului nazist. Cuvintele de salut adresate de Lalmand glorioșilor luptători pentru pace, Jacques Duclos și André Stil și chemarea sa la lupta pentru imediata lor punere în libertate au fost primite cu entuziasm de participanții la meeting. Lucrările Consiliului de Securitate NEW YORK 30 (Agerpres). — TASS Luând cuvântul în şedinţa din 26 iunie a Consiliului de Securitate, reprezentantul U.R.S.S., I A.yMalik, a declarat: Delegatul Statelor Unite ale Americii a adoptat o atitudine vădit provocatoare în cadrul examinării problemei referitoare la Protocolul de la Geneva, prezentată de de- legaţia sovietică. Mai întâi, el a declarat , la prima şedinţă că prezintă în mod oficial propunerea ca proiectul sovietic de rezoluţie să fie predat Comisiei O.N.U. pentrudezarmare. Aproape toţi delegaţii blocului americano-englez au declarat că sprijină propunerea S.U. A. de a retransfera proiectul sovietic de rezoluţie Comisiei O.N.U. pentru dezarmare. In ultimul moment, însă, delegatul S.U.A. a renunţat la propunerea sa şi i-a pus astfel într-o situaţie ridiculă, absurdă, în faţa opiniei publice mondiale, în faţa popoarelor ţărilor lor. Acum ei nu sunt în stare să-şi explice poziţia. Delegatul englez a încercat să scoată din încurcătură pe colegul său american. El a declarat că după discursul de ieri al delegatului sovietic, el — delegatul englez — a considerat inoportună transferarea rezoluţiei sovietice către comisie. Astfel, el nu a făcut decât să întărească argumentele delegaţiei sovietice. El nu s’a încumetat să voteze împotriva proiectului sovietic de rezoluţie şi s’a abţinut dela vot. Desbaterile au arătat că delegatul american este unicul delegat din Consiliul de Securitate care şi-a manifestat dispreţul faţă de Protocolul dela Geneva, dar nici el nu s’a decis să voteze împotriva propunerii sovietice şi s’a abţinut în mod laş dela vot. Iată cel mai bun indiciu că această propunere urmăreşte întărirea cauzei păcii şi că Protocolul de la Geneva este un important document internaţional, pe care popoarele lumii îl privesc ca un instrument serios care a constituit, constitue şi va constitui o piedică în calea agresorilor de astăzi în folosirea armei interzise — bacteriologică şi chimică. Acest Protocol împreună cu teama de indignarea şi revolta tuturor popoarelor lumii au trebuit să fie luate în considerare şi de Hitler, chiar de Hitler, care a decăzut până la nivelul unei fiare însetate de sânge. De atunci lumea s'a schimbat radical, dar nu în favoarea agresorilor, inclusiv a agresorilor americani. Agresorii americani din zilele noastre sunt nevoiţi să ţină seama de opinia publică mondială şi de aceea, manifestându-şi dispreţul faţă de Protocolul de la Geneva, nu votează în Consiliul de Securitate împotriva propunerii sovietice şi se abţin în mod laş de la vot. Iată în ce se manifestă forţa Protocolului de la Geneva şi indiciul modificărilor survenite în lume : agresiunea nu este populară şi agresorii se tem să ridice mâna împotriva unei propuneri care urmăreşte să întărească pacea şi securitatea Internaţională. Pentru a zădărnici această propunere ei se abţin cu laşitate dela vot. Delegatul american s-a referit la pactul Kellog, declarând că acest pact nu l-a împiedicat pe Hitler să deslănţuie un al doilea război mondial. Dar el a trecut sub tăcere că măreaţa şi nobila năzuinţă spre pace, inclusiv un astfel de episod istoric ca pactul Kellog, a contribuit la unirea popoarelor într-o coaliţie unică care i-a sucit gâtul lui Hitler şi care a trimis la spânzurătoare pe agresorii hitlerişti. Invocarea pactului Kellog de către delegatul american nu face decât să întărească justeţea poziţiei acelora care consideră că vechile tratate — dacă ele urmăresc să întărească pacea — sunt utile, eficace şi ele trebue duse la îndeplinire. Dl. Gross a declarat astăzi oficial în şedinţa Consiliului de Securitate că politica guvernului S.U.A. este „pacea bazată pe forţă“. Aceasta era lozinca lui Hitler, lozinca agresorilor fascişti. Hitler visa ca după cucerirea întregii lumi să înfăptuiască un imperiu milenar al fasciştilor germani. Hitler visa să înfăptuiască o lume bazată pe forţă. Cercurile conducătoare ale S.U.A. urmează calea lui. Aceasta este o cale periculoasă. Popoarele lumii nu vor merge pe această cale. Din primele zile ale creării Uniunii Sovietice, a noului stat sovietic, creat pe ruinele regimului ţarist, primul cuvânt al noii, tinerei republici sovietice, al poporului sovietic, după răsturnarea ţarismului, a fost cuvântul „pace“. De atunci şi până astăzi, Uniunea Sovietică şi guvernul său la fel ca şi poporul sovietic duc o luptă energică şi nobilă pentru pace. Niciun fel de încercări nu pot reuşi să discrediteze măreaţa mişcare mondială a tuturor popoarelor pentru pace. Aceasta este mişcarea tuturor popoarelor, a sutelor de milioane de oameni, care aspiră în mod cinstit spre pace, care doresc in mod cinstit să împiedice agresiunea. Abia ieri — potrivit relatărilor presei — mii de femei din New York au venit la O.N.U. sperând că aceasta este un „templu al păcii”. Dar cum au procedat funcţionarii americani de la O.N.U. faţă de aceste femei? Ei nu le-au permis să intre în clădire, nu au primit delegaţia lor. Aceste femei au organizat un meeting în faţa clădirii O.N.U. şi şi-au trimis delegate la delegaţiile acreditate pe lângă O.N.U. Iată roadele politicii S.U.A., care transformă Organizaţia Naţiunilor Unite nu într’un „templu al păcii“, ci într’o unealtă de agresiune şi război. Vreau de asemenea să atrag atenţia asupra observaţiei delegatului brazilian. El a declarat că orice acţiune care urmăreşte întărirea păcii „serveşte scopurilor propagandei sovietice”. Acest lucru nu corespunde realităţii. Orice acţiune care urmăreşte întărirea păcii serveşte interesele păcii şi securităţii internaţionale. Dacă delegatul brazilian consideră că acest lucru corespunde intereselor Uniunii Sovietice şi popoarelor sovietice, nu pot decât să-mi exprim satisfacţia în această privinţă deoarece lucrurile stau tocmai astfel. Doresc însă să adaug că acest lucru corespundă nu numai Intereselor poporului sovietic, ci şi intereselor poporului brazilian, ca şi intereselor popoarelor din întreaga lume. Acest lucru vine în contrazicere numai cu interesele acelora care îşi întemeiază politica lor pe forţă şi cine sunt ei, aceşti exponenţi ai politicii forţei, aţi auzit-o astăzi în cadrul şedinţei Consiliului de Securitate în discursul delegatului american care a recunoscut oficial că politica guvernului S.U.A. este o politică bazată pe forţă. Calea spre eliberarea naţională TOKIO 30 (Agerpres), TASS. Cu prilejul celei de a 30-a aniversări a Partidului Comunist din Japonia, ziarul AKAHATA publică următorul apel al Partidului Comunist din Japonia adresat oamenilor muncii din lumea întreagă : Partidul Comunist din Japonia întâmpină cea de a 30-a aniversare a sa în toiul represiunilor la care este supus de odioşii reacţionari americani şi japonezi. Imperialiştii americani şi acoliţii lor — guvernul de trădare naţională Yoshida — care au impus cu forţa „tratatul de pace“ separat ilegal, înşeală poporul japonez cu o falsă „independenţă” şi intenţionează să jertfească naţiunea noastră intereselor planurilor de dominaţie mondială. Ei intenţionează să promulge legea cu privire la preîntâmpinarea activităţii subversive, să declare partidul comunist în afara legii şi să lipsească poporul de ultimele rămăşiţe de libertate a activităţii politice, de dreptul la adunări, demonstraţii, greve. Bizuindu-se pe forţa armată a trupelor de ocupaţie şi folosind poliţia de stat şi corpul poliţienesc de rezervă, cu ajutorul gazelor, pistoalelor, bastoanelor de cauciuc. APELUL PARTIDULUI COMUNIST DIN JAPONIA al torturilor groaznice şi al ameninţărilor, ei pun la cale represiuni sângeroase împotriva poporului care vrea independenţă şi pace, împotriva muncitorilor, studenţilor, tineretului, femeilor şi copiilor. Aceste bestialităţi şi cruzimi au întrecut samavolniciile poliţiei imperiale din trecut. încă niciodată poporul japonez nu a fost înjosit ca astăzi, imperialiştii americani calcă în picioare pământul nostru, folosindu-i ca bază pentru agresiunea lor. Industria este ruinată, muncitorii se află sub o presiune insuportabilă din cauza salariilor scăzute şi a intensificării muncii ; ţăranii sunt izgoniţi fără cruţare de pe pământul lor. Numărul şomerilor a depăşit 10 milioane de oameni. Muncitori din întreaga lume ! Partidul comunist şi naţiunea japoneză nu vor permite niciodată reacţionarilor americanojaponezi să-şi continue acţiunile lor de astăzi. Lupta eroică cu prilejul zilei de 1 Mai de la Tokio a arătat în mod elocvent a Japoniei această hotărîre. Din propria noastră experienţă ştim că duşmanii noştri sunt tigri de carton. De atunci, de la 1 Mai, duşmanii noştri au arestat şi aruncat în închisoare peste 1.000 de patrioţi. Dar arestările şi închisorile nu au frânt voinţa de luptă a naţiunii japoneze. Naţiunea japoneză ştie că programul partidului comunist indică unicul drum spre eliberarea naţională, că numai luptând pentru acest program ea poate obţine independenţa şi libertatea, poate consolida solidaritatea internaţională cu clasa muncitoare din lumea întreagă şi poate apăra pacea în Asia şi în lumea întreagă. Partidul Comunist din Japonia cheamă întregul popor japonez să organizeze o largă campanie pentru a apăra glorioasele tradiţii de 30 de ani ale partidului, pentru a transforma cea de a 30-a aniversare a partidului într-o sărbătoare populară de eliberare naţională. Suntem ferm convinşi că clasa muncitoare din lumea întreagă ne va sprijini şi însufleţi şi mai mult in lupta împotriva reînarmării Japoniei şi a politicii agresive a imperialismului american. Largă mişcare de protest în Austria împotriva sosirii lui Acheson VIENA 30 (Agerpres). — TASS transmite : In Austria creşte mişcarea de protest împotriva sosirii lui Acheson. Pe străzile Vienei sunt afişate manifeste şi lozinci, ca: „Americani, căraţi-vă acasă !", „Acheson cară-te de aici !“, „Cu sângele nostru nu veţi face dolari!“, „Trăiască Austria Independentă !“, etc. Presa democrată anunţă că într-o serie de întreprinderi din Austria au avut loc meetinguri şi reuniuni, în cadrul cărora au fost adoptate în unanimitate rezoluţii da protest împotriva sosirii In Austria a lui Acheson. „Ştim — declară muncitorii şi funcţionarii firmei „Neisse" — că reprezentantul diplomatic al asasinilor microbieni din Coreea urmăreşte scopuri identice celor pe care generalul-ciumă Ridgway le urmăreşte în Franţa, Italia“ şi Germania occidentală. Iată de ce nu vrem să-l vedem pe Acheson în ţara noastră“» Pag. 3