Scînteia, aprilie 1955 (Anul 24, nr. 3247-3272)

1955-04-01 / nr. 3247

Nr. 3247 In zilele de 26 şi 27 martie a. c. a avut loc conferinţa orăşenească de partid Satu Mare. Mulţi dintre delegaţii care se aflau la conferinţă sunt fruntaşi în producţie. Printre delegaţi se aflau tov. Petreuş Vasile, trezor la întreprinderea ,,Unio”-Satu Mare, care, datorită aplicării metodelor înaintate de muncă, lucrează acum în contul anului 1959, mecanicul cincisutist Meszaros Alexandru de la depoul C.F.R.Satu Mare, care depăşeşte zilnic sarcinile de plan cu 20—40% şi realizează însemnate economii, profesoara Szilaghi Magda, fruntaşă în munca de alfabetizare. Darea de seamă şi discuţiile au scos la iveală elanul cu care membrii de partid şi oamenii muncii din oraşul Satu Mare luptă pentru aplicarea în viaţă a hotărârilor partidului şi guvernului. Mai mulţi delegaţi la conferinţă au subliniat că în ultimul timp comitetul orăşenesc de partid şi-a îmbunătăţit metodele de muncă în îndrumarea şi controlul activităţii organizaţiilor de bază din întreprinderile şi instituţiile oraşului. Tov. Uglar Francisc, secretarul comitetului de partid din întreprinderea metalurgică „Unio”, a arătat că rezultatele obţinute de comitetul de partid al întreprinderii în exercitarea dreptului de control şi în mobilizarea întregului colectiv de muncitori, tehnicieni şi ingineri se datoresc şi sprijinului primit în ultimul timp din partea comitetului orăşenesc de partid. Aşa, de pildă, spre sfîrşitul anului 1954, cînd întreprinderea „Unio“ a rămas în urmă cu producţia, comitetul orăşenesc de partid a dat organizaţiilor de bază din întreprindere un ajutor concret. Tov. Lehner Dezideriu, secretar al comitetului orăşenesc de partid, a activat zile la rînd în întreprindere şi a îndrumat comitetul de partid şi organizaţiile de bază să asigure o mai bună conducere politică a întrecerii socialiste, să repartizeze sarcini concrete membrilor de partid, potrivit cu puterea de muncă şi cu capacitatea acestora, să controleze cum sunt îndeplinite sarcinile şi să strîngă în jurul organizaţiei de bază un puternic activ fără de partid. Comitetul de partid a îndrumat şi a sprijinit comitetul de întreprindere în organizarea unor schimburi de experienţă pentru extinderea metodelor înaintate de lucru şi a experienţei fruntaşilor. In întreprindere a fost organizat un ciclu de conferinţe pe teme economice despre posibilităţile existente în întreprindere pentru creşterea productivităţii muncii, despre căile de reducere a preţului de cost, despre îmbunătăţirea calităţii produselor, despre planul tehnic şi financiar al întreprinderii etc. Toate aceste acţiuni întreprinse de organizaţiile de bază din întreprindere au con-Conferinţa orăşeneasca de partid Satu Mare tribuit la Intensificarea întrecerii socialiste, la mobilizarea întregului colectiv de muncitori, tehnicieni şi ingineri în lupta pentru îndeplinirea integrală a planului de producţie. In fruntea întrecerii socialiste au fost strungarii comunişti Fecher Iuliu şi Toth Augustin, lăcătuşul Urai Carol, candidat de partid, şi mulţi alţi muncitori şi tehnicieni, care, lucrînd după metode înaintate, dau produse în contul anilor 1958 şi 1959. Munca plină de entuziasm a întregului colectiv, în fruntea căruia s-au aflat comuniştii, a făcut ca întreprinderea metalurgică „Unio“ să-şi îndeplinească sarcinile de plan pe anul 1954 la toţi indicii şi pe sortimente. Planul de producţie pe primele trei luni ale anului 1955 — ultimul an al planului cincinal — a fost depăşit. Productivitatea muncii a crescut şi a fost redus preţul de cost al produselor. Numeroşi delegaţi au vorbit în cadrul conferinţei despre ajutorul dat de comitetul orăşenesc de partid organizaţiilor de bază din întreprinderile mai mari ale oraşului. Din discuţii a reieşit însă şi faptul că, ocupîndu-se de îndrumarea şi sprijinirea organizaţiilor de partid din întreprinderile mari, comitetul orăşenesc de partid a neglijat organizaţiile de bază din numeroase întreprinderi mici. Tov. Ilia Moritz, secretarul organizaţiei de bază de la Combinatul de industrie locală,1 Mai.“, a criticat comitetul orăşenesc de partid pentru faptul că a neglijat sprijinirea organizaţiilor de bază din întreprinderile industriei locale şi din cooperativele de producţie meşteşugărească. Delegaţii au arătat că membrii comitetului orăşenesc de partid nu s-au ocupat de îndrumarea organizaţiilor de bază de la fabrica de cărămidă şi ţiglă, de la cooperativa meşteşugărească „Arta lemnului“ şi altele. Organizaţiile de bază din aceste întreprinderi n-au fost ajutate să lupte pentru creşterea productivităţii muncii, reducerea preţului de cost etc. Conferinţa orăşenească de partid Satu Mare a acordat o mare însemnătate problemelor muncii de partid în rândurile lucrătorilor din unităţile comerţului de stat şi cooperatist. S-a arătat că, datorită succeselor obţinute de oamenii muncii din industrie şi agricultură, unităţile comerţului de stat şi cooperatist au asigurat aprovizionarea în mai bune condiţii a oamenilor muncii. In urma desfiinţării sistemului de aprovizionare pe bază de cartele şi raţii, aprovizionarea camerelor muncii s-a îmbunătăţit şi mai mult. De pildă, în primele două luni ale acestui an s-au vîndut populaţiei cu 22% mai multe ţesături de bumbac, cu 45% mai multe tricotaje, cu 37% mai mult zahăr decît în aceeaşi perioadă a anului trecut. Delegaţii la conferinţă au cerut noului comitet orăşenesc de partid să se ocupe şi mai mult de îndrumarea activităţii organizaţiilor de partid din unităţile comerţului de stat şi cooperatist, să pună accent pe îmbunătăţirea muncii educative în rîndurile lucrătorilor din comerţ. Un loc important in lucrările conferinţei orăşeneşti de partid Satu Mare l-au ocupat problemele legate de gospodărirea şi înfrumuseţarea oraşului. Delegaţii au arătat că în anul trecut comitetul orăşenesc de partid a îndrumat şi a sprijinit sfatul popular al oraşului în acţiunea de amenajare prin muncă voluntară a două parcuri noi, cu o suprafaţă de 18.000 m.p. în anul trecut, în oraşul Satu Mare s-a amenajat un teren de fotbal cu o tribună pentru 2.000 persoane, au fost reparate mai multe străzi şi trotuare etc. Alţi delegaţi la conferinţă, printre care tov. Iuliana Bogdan, secretara organizaţiei de bază de cartier nr. 7, au criticat comitetul orăşenesc de partid şi în special pe tovarăşul Telelei Emeric, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular orăşenesc, pentru faptul că în ultimul timp a neglijat gospodărirea cartierelor oraşului. Din lucrările conferinţei a reieşit că organizaţiile de partid din oraşul Satu Mare au primit pînă acum aproape 350 candidaţi şi noi membri de partid. Majoritatea acestora sunt muncitori fruntaşi în producţie, inovatori, tehnicieni şi ingineri. Dintre aceştia mai mult de 20% sunt femei. Conferinţa a analizat pe larg felul cum s-a ocupat comitetul orăşenesc de partid de organizarea şi conducerea învăţămîntului de partid şi în special de studiul cadrelor. Delegaţii au criticat pe tov. Nicolae Pop şi Anton Ioana, membri ai biroului comitetului orăşenesc, pentru faptul că neglijează studiul învăţăturii marxist-leniniste. Conferinţa orăşenească de partid Satu Mare a adoptat o hotărîre în care sînt prevăzute măsuri concrete pentru îmbunătăţirea muncii de partid în industrie, comerţ şi cooperaţie, pentru o mai bună organizare a propagandei de partid şi a muncii politice de masă, îmbunătăţirea muncii de partid în rîndurile tineretului şi femeilor, precum şi măsuri care să ducă la o mai bună gospodărire a oraşului. Conferinţa orăşenească de partid Satu Mare a ales noul comitet orăşenesc de partid. Comitetul orăşenesc a ales ca secretar pe tov. Lohner Dezideriu. S. STANEL VIAŢA DE PARTID ,Munca politică — chezăşia succeselor Sporirea producţiei agricole — sarcină principală Zilele acestea a avut loc conferinţa raională de partid Fălticeni. Atât darea de seamă, cît şi delegaţii la conferinţă au apreciat că, în ultimul an, comitetul raionalde partid a sprijinit mai mult şi a îndrumat organizaţiile de bază săteşti. Datorită muncii politice şi organizatorice desfăşurate de organizaţiile de bază săteşti, anul trecut au luat fiinţă în raion 16 asociaţii pentru cultura plantelor tehnice, iar un mare număr de ţărani - mun■ citori s-au unit în 7 întovărăşiri agricole. In cursul anului trecut, comitetul raional de partid a acordat o mai mare atenţie întăririi economico-organizatorice a celor 7 gospodării colective din raion. Delegaţii la conferinţă au subliniat că, în ultimele luni, comitetul raional de partid şi organizaţiile de bază săteşti au desfăşurat o largă muncă politică pentru răspîndirea metodelor agrotehnice înaintate şi extinderea experienţei ţăranilor muncitori fruntaşi ai recoltelor bogate. Gospodăriile colective şi întovărăşirile agricole din raion şi-au pregătit seminţele şi atelajele, au cărat mult bălegar pe cîmp şi au luat măsurile necesare pentru aplicarea regulilor agrotehnice la toate culturile. Delegaţii au subliniat că ţăranii muncitori din satele raionului şi-au reparat toate uneltele agricole, au încercat puterea de încolţire a seminţelor şi acum sunt gata să înceapă munca pentru obţinerea unor recolte bogate. Hotărîrea unui număr tot mai mare de ţărani muncitori de a lupta pentru obţinerea de recolte bogate şi aplicarea metodelor agrotehnice a fost stimulată şi de faptul că organizaţiile de bază din satele raionului Fălticeni au dat o mare atenţie răspîndirii experienţei ţăranilor muncitori fruntaşi ai recoltelor bogate. In acest scop au fost organizate consfătuiri cu fruntaşii recoltelor bogate în fiecare comună. S-au organizat 40 de cercuri agrotehnice la care au participat peste 1500 de ţărani muncitori, femei şi tineret. — Am 72 de ani — a spus tovarăşul Gheorghe Pîslaru, delegat din partea organizaţiei de bază din comuna Preuteşti. Conferinţa raionala de partid Fălticeni Dar niciodată în viaţa mea n-am obţinut o recoltă aşa de mare ca în anul trecut. Vreau să vă spun cum s-a întîmplat acest lucru. In iarna anului 1953—1954 a funcţionat la noi în sat un cerc agrozootehnic. Organizaţia de bază m-a îndemnat să mă duc şi eu la cerc. Şi m-am dus. Aici am învăţat un lucru nou — cum se seamănă porumbul în cuiburi aşezate în pătrat. Anul trecut am semănat 14 prăjini de porumb. Dintre acestea, 5 le-am semănat în pătrat şi am obţinut de Pe ele 3200 kg. porumb boabe la hectar, mai mult decît am scos de pe celelalte 9 prăjini. Anul acesta am de gînd să semăn tot porumbul în cuiburi aşezate în pătrat, să fac cel puţin 3—4 praşile şi sînt sigur că voi avea o recoltă bogată. Mai mulţi delegaţi au arătat că deşi comitetul raional de partid s-a ocupat mai mult de munca politică pentru formarea de întovărăşiri agricole, totuşi nu se poate spune că şi-a îndeplinit pe deplin sarcina. — La noi în sat — a spus tov. Gheorghe Forăscu din satul Dolheştii — am înfiinţat anul trecut o întovărăşire agricolă. Comitetul raional de partid ne-a dat un mare ajutor pînă s-a constituit întovărăşirea agricolă. După aceea ne-a lăsat să ne descurcăm singuri, aşa cum ne pricepem. Eu cred că era de datoria comitetului raional de partid şi în special a tovarăşului Vasile Ardeleanu, secretar al comitetului raional de partid, care ne-a ajutat înainte de constituirea întovărăşirii agricole, să ne ajute şi după ce întovărăşirea a fost constituită. In cuvântul său, tovarăşul Gheorghe Popa, preşedintele gospodăriei colective din satul Rotunda, aspus că experienţa a dovedit că numai în gospodăriile colective se pot obţine recolte bogate, cu mult mai mari decît pe loturi individuale. Noi am obţinut anul trecut la hectar 3400 kg. porumb ştiuleţi, 1400 kg. grîu, 2270 kg. orz. La îndemnul organizaţiei de bază din gospodăria colectivă, adunarea generală a hotărît ca în acest an să semănăm în cuiburi aşezate în pătrat toată suprafaţa cultivată cu porumb şi cu alte prăşitoare. Noi ne angajămi să scoatem în acest an o recoltă medie de cel puţin 3400 kg. porumb boabe la hectar. ★ In afară de problemele dezvoltării agriculturii, conferinţa raională de partid Fălticeni s-a ocupat pe larg şi de problemele muncii de partid în industria forestieră. Munca politică desfăşurată de organizaţiile de la I.F.E.T.-Fălticeni şi Mălini a contribuit ca planurile de producţie în aceste întreprinderi forestiere să fie depăşite. Delegaţii la conferinţă au criticat comitetul raional de partid pentru faptul că n-a dat suficient ajutor organizaţiilor de bază din sectoarele de exploatare din pădure, n-a studiat condiţiile de muncă specifice acestora şi nu le-a ajutat să-şi îmbunătăţească munca. Delegaţii au criticat comitetul raional pentru că s-a dezinteresat de problemele gospodăreşti ale raionului şi n-a îndrumat şi controlat în această privinţă nici sfatul popular raional. Conferinţa raională de partid a adoptat o hotărîre în care sînt prevăzute măsuri pentru întărirea organizaţiilor de bază săteşti, pentru sprijinirea acestora ca să strîngă în jurul lor un puternic activ fără de partid etc. Comitetul raional de partid şi organizaţiile de bază săteşti sînt obligate prin hotărîrea adoptată să desfăşoare o temeinică muncă politică de masă pentru mobilizarea ţărănimii muncitoare în vederea obţinerii unei recolte medii la hectar pe raion de cel puţin 1800 kg. grîu, 2000 kg. porumb boabe şi 20.000 kg. cartofi. Conferinţa raională de partid a ales noul comitet raional de partid. In prima sa şedinţă plenară, noul comitet raional a ales ca prim-secretar pe tov. Anfilofi Motriuc. P. POPOVICI SCAITEIA Pentru dezvoltarea producţiei piscicole! Raionul Tulcea, regiunea Galaţi, este un important centru piscicol. întreprinderile piscicole din acest raion dau o mare parte din producţia de peşte a ţării. Este firesc deci că în centrul conferinţei raionale de partid au stat problemele muncii de partid în sectorul piscicol. In anii regimului democrat-popular — au arătat delegaţii — în Delta Dunării au luat fiinţă mari întreprinderi piscicole. In locul pescuitului primitiv, făcut la întimplare, se practică acum un pescuit pe baze ştiinţifice. Pe malul apei sunt aparate care indică locul unde se află bancurile de peşte Condiţiile de viaţă şi de muncă ale muncitorilor pescari s-au schimbat mult. De pildă, la locul de muncă al pescarilor, în secţiile piscicole Matiţa, Dranov, Sf. Gheorghe, Sulina, Sarinasuf etc., au fost construite cabane pescăreşti unde pescarii se odihnesc în timpul liber In darea de seamă şi în discuţii s-a subliniat că, îndrumate de comitetul raional de partid, organizaţiile de partid din întreprinderile piscicole au desfăşurat o largă muncă politică pentru a-i antrena pe pescari în lupta pentru sporirea producţiei de peşte, au ajutat conducerile întreprinderilor să organizeze mai bine munca pescarilor pe brigăzi şi echipe. Delegaţii au raportat conferinţei succesele dobîndite de muncitorii şi tehnicienii pescari în lupta pentru îndeplinirea şi depăşirea planului. Astfel, muncitorii Conferinţa raională de partid Tulcea întreprinderii piscicole Sulina, care pe ultimul trimestru al anului 1954 au primit Drapelul roşu de colectiv fruntaş pe ramură, au realizat planul global de producţie pe februarie în proporţie de 391%, iar de la începutul anului şi pînă la 28 februarie au dat peste plan 55.000 kg. peşte. In fruntea luptei pentru sporirea producţiei de peşte se află membri de partid, ca, de pildă, Calin Dunaev, Achim Butîlchin, Petre Vlase şi mulţi alţii. Lucrările conferinţei au acordat atenţie pregătirii sezonului pescuitului de primăvară şi a sezonului pescuitului scrumbiilor. S-a arătat că numeroase organizaţii de partid din întreprinderile piscicole îndrumă şi ajută conducerile întreprinderilor să termine la timp confecţionarea uneltelor noi, repararea şi revizuirea uneltelor folosite şi în anul trecut, precum şi pregătirea tuturor ambarcaţiunilor, întreprinderea piscicolă Tulcea a terminat aceste pregătiri şi a repartizat uneltele şi ambarcaţiunile pe secţii, pe brigăzi şi echipe. In cadrul dezbaterilor mai mulţi delegaţi la conferinţă au arătat însă că Comitetul raional de partid Tulcea a neglijat îndrumarea şi sprijinirea unor organizaţii de bază din sectorul piscicol, cum suni cele din secţiile Crişan, Gorgova, Somova şi altele. Comitetul raional de partid n-a îndrumat aceste organizaţii de bază să-şi îndrepte munca politică spre educarea muncitorilor pescari în spiritul grijii faţă de avutul obştesc, al îngrijirii în mai bune condiţiuni a utilajului şi uneltelor de pescuit. Conferinţa a cerut noului comitet raional de partid să se ocupe mai îndeaproape de îndrumarea şi sprijinirea tuturor organizaţiilor de partid din sectorul piscicol, în special de felul cum acestea se ocupă de aprovizionarea mai bună cu scule şi unelte a pescarilor, de intensificarea muncii politice şi culturale. In conferinţă s-au dezbătut de asemenea unele probleme ale muncii de partid în agricultură, punîndu-se un accent deosebit pe redarea de noi terenuri agriculturii şi pe dezvoltarea creşterii animalelor Delegaţii au acordat o mare atenţie problemelor vieţii de partid şi problemelor muncii culturale în satele pescăreşti. Conferinţa a adoptat o hotărîre în care sînt prevăzute măsurile concrete care să ducă la îmbunătăţirea muncii de partid în industria piscicolă şi în agricultură. Delegaţii au ales noul comitet raional de partid. Noul comitet a ales ca primsecretar pe tov. Sava Lebedov. E. NICOLAEV corespondentul „Scînteii" pentru regiunea Galaţi Conferinţă cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la revoluţia rusă din 1905 Joi după-amiază a avut loc în sala de conferinţe din str. Biserica Amzei nr. 5-7, cea de-a doua conferinţă din ciclul de conferinţe organizate de Institutul de Istorie a partidului de pe lîngă C. C. al P.M.R. cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la revoluţia rusă din 1905-1907. Prof. univ. Nicolae Petrovici a dezvoltat conferinţa despre: „Răscoala marinarilor de pe vasul „Potemkin” şi influenţa ei asupra mişcării revoluţionare din ţara noastră”. Conferinţa a fost ascultată cu interes de un numeros public. Ultima conferinţă din cadrul acestui ciclu va avea loc joi 7 aprilie a.c. (Agerpres) Consfătuire de analiză a activităţii unor staţiuni balneare TG. MUREŞ (Agerpres). Miercuri a avut loc la Consiliul regional sindical din Tg. Mureş o consfătuire de analiză a activităţii staţiunilor balneo-climaterice din Regiunea Autonomă Maghiară. La consfătuire au participat tovarăşii Liuba Chişinevschi, secretar al Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R., Ilie Caner, director general în Ministerul Sănătăţii, Nicolae Soveja, directorul Direcţiei caselor de odihnă şi sanatorii balneare C.C.S., reprezentanţi ai Comitetului regional de partid, ai Consiliului regional sindical, ai sfaturilor populare, colectivele de conducere ale staţiunilor balneoclimaterice din Regiunea Autonomă Maghiară. In cadrul consfătuirii au fost prezentate darea de seamă despre lucrările de construcţii în staţiunile balneo-climaterice din Regiunea Autonomă Maghiară şi rapoartele conducerilor staţiunilor Tuşnad şi Borsec despre condiţiile de odihnă asigurate oamenilor muncii. La discuţii au luat cuvîntul numeroşi participanţi la consfătuire. In concluzii, tovarăşa Liuba Chişinevschi a arătait grija statului democrat-popular pentru sănătatea şi odihna oamenilor muncii, subliniind că numai în anul 1955, a fost alocată pentru întreţinerea şi amenajarea staţiunilor balneo-climaterice din Regiunea Autonomă Maghiară suma de 10 milioane de lei. Vorbitoarea a scos în relief datoria tuturor factorilor răspunzători de activitatea staţiunilor balneo-climaterice de a îmbunătăţi continuu condiţiile de odihnă, cură şi tratament ale celor ce muncesc. INFORMAŢII Miercuri a părăsit Capitala, plecînd spre Pekin, delegaţia de artişti plastici chinezi care a participat la organizarea expoziţiei „Arta aplicată în R. P. Chineză“ din sala Dalles. Cei doi artişti plastici chinezi, Iuan Mai şi Ian Pota, au fost salutaţi la plecarea de pe aeroportul Băneasa de reprezentanţi ai Ministerului Culturii, ai Institutului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea şi de reprezentanţi ai ambasadei R. P. Chineze la Bucureşti. ★ Joi dimineaţa a sosit în Capitală, la invitaţia Institutului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea, în cadrul schimburilor culturale dintre R.P.R. şi R. Cehoslovacă, dr. Jindra Huşkova, lector de limba română la Universitatea din Bratislava. Dr. Jindra Huşkova este autoarea a numeroase traduceri din opere literare romîneşti, printre care lucrări de I. L. Caragiale, M. Sadoveanu, Zaharia Stancu. In Gara de nord oaspetele a fost întâmpinat la sosire de reprezentanţi ai Academiei R.P.R., ai Ministerului Invăţămîntului şi Institutului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea, precum şi de reprezentanţi ai ambasadei R. Cehoslovace la Bucureşti. ★ Joi dimineaţa a părăsit Capitala, plecînd spre ţară, lotul jucătorilor de tenis de masă din R.P.F. Iugoslavia care a participat la competiţia internaţională triunghiulară desfăşurată zilele trecute în sala sporturilor de la Floreasca. înainte de plecare Andrija Vals, conducătorul delegaţiei sportivilor iugoslavi, a făcut următoarea declaraţie unui corespondent al agenţiei „Agerpres“: „Am fost plăcut impresionat de excepţionala organizare a competiţiei. In tot timpul şederii la Bucureşti, delegaţia iugoslavă s-a bucurat de o primire frumoasă. Sportivii iugoslavi vor reveni oricînd cu plăcere în ţara dvs”. ★ Joi dimineaţa au părăsit Capitala plecînd în Italia tovarăşii Ing. Mihai Marin, secretar al Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R., şi Ion Balica, directorul uzinelor „Mao Tze-dun“, care vor participa ca delegaţi ai Institutului de cercetări ştiinţifice pentru protecţia muncii din R.P.R. la primul Congres mondial pentru prevenirea accidentelor de muncă, ce va avea loc la Roma între 2 şi 6 aprilie. ★ Miercuri s-a reîntors în Capitală delegaţia Institutului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea care a participat la Viena la adunarea generală a Asociaţiei de prietenie Austria-Romînia. Din delegaţie au făcut parte Oliver Sabău, vicepreşedinte al Institutului român pentru relaţiile culturale cu străinătatea, şi Gaby Grubea, artistă emerită R.P.R., laureată a Premiului de Stat. Eerpres) Un grup de oameni de afaceri britanici a sosit la Pekin PEKIN 31 (Agerpres). — China Nouă transmite : Zilele acestea a sosit la Pekin un grup de 17 industriaşi şi comercianţi britanici în frunte cu E. A. Lane. Delegaţia este alcătuită din reprezentanţi ai firmelor britanice de produse chimice, medicale, electrotehnice, ai industriei siderurgice şi de construcţii de maşini şi ai firmelor de export şi import. Ei vor discuta încheierea unor contracte comerciale cu Societatea naţională chineză de import-export şi cu alte firme de import şi export din H. P. Chineză. Pai?. 3 Încheierea conferinţei lucrătorilor din agricultură din regiunile zonei centrale de cernoziom a U. R. S. S* VORONEJ 31 (Agerpres). — TASS La 30 martie a luat sfîrşit la Voronej conferinţa lucrătorilor din agricultură din regiunile zonei centrale de cernoziom a U.R.S.S., convocată de Consiliul de Miniştri al R.S.F.S.R. Toţi cei care au luat cuvîntul în cadrul conferinţei au vorbit despre măsurile practice luate în colhozuri şi sovhozuri pentru sporirea producţiei agricole. Anulina Cerîh, Erou al Muncii Socialiste din colhozul „Stalin“, raionul Paninsk, regiunea Voronej, a împărtăşit experienţa sa din cursul celor 25 de ani în care a lucrat ca şefă de echipă în colhoz. Echipa condusă de ea obţine în medie o recoltă de 350—400 chintale de sfeclă de zahăr la hectar. Participanţii la conferinţă au întîmpinat cu căldură cuvîntarea delegatei Ucrainei, Televa, Erou al Muncii Socialiste, din colhozul „Malenkov“, regiunea Viniţa. Ea a vorbit despre felul în care colhoznicii din echipa pe care o conduce sporesc procentul de zahăr din sfecla de zahăr. In cuvîntarea sa, acad. Trofim Lîsenko a atras atenţia participanţilor la conferinţă asupra problemelor ridicate de elaborarea sistemului de asolamente. Un loc important în structura suprafeţelor însămînţate trebuie să-l ocupe porumbul care este cel mai bun predecesor pentru griul de toamnă. Lîsenko a consacrat o mare parte a cuvintării sale problemelor legate de folosirea mai raţională a îngrăşămintelor pentru sporirea recoltelor culturilor agricole. La conferinţă a luat cuvîntul de asemenea acad. Nikolai Tiţin. El a vorbit despre posibilitatea dublării în următorii doitrei ani în regiunile din zona centrală de cernoziom a productivităţii la hectar a griului şi a enumerat o serie de măsuri a căror aplicare va contribui la îndeplinirea acestei sarcini. N. S. Hruşciov, prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U.S., a rostit o amplă cuvîntare consacrată sarcinilor sporirii producţiei de produse agricole în regiunile din zona centrală de cernoziom. Cuvântarea sa a fost întâmpinată cu căldură de participanţii la conferinţă. In încheiere, participanţii la conferinţă au adoptat o chemare la întrecere către toţi colhoznicii şi colhoznicele, lucrătorii din S.M.T.-uri şi sovhozuri, specialiştii în agricultură din zona centrală de cernoziom, pentru sporirea producţiei şi a colectărilor de produse agricole. Normalizarea relaţiilor cu U.R.S.S. şi R.P. Chineză devine o revendicare a întregului popor japonez Mitingul de la Tokio TOKIO 31 (Agerpres). — TASS Din iniţiativa Consiliului naţional pentru reglementarea relaţiilor diplomatice ale Japoniei cu U.R.S.S. şi R. P. Chineză a avut loc la 30 martie la Tokio un mare miting la care au participat mii de persoane, printre care membri ai parlamentului din partea diferitelor partide politice, participanţii la conferinţa lărgită a Consiliului Naţional care a avut loc la Tokio între 25 şi 30 martie, reprezentanţi ai vieţii publice, ai organizaţiilor ştiinţifice din Japonia, sindicatelor şi cercurilor de afaceri. La miting s-a dat citire rezoluţiei conferinţei lărgite a Consiliului naţional pentru reglementarea relaţiilor diplomatice ale Japoniei cu U.R.S.S. şi R. P. Chineză. In rezoluţie se cere guvernului şi parlamentului japonez să ia măsuri pentru a normaliza în timpul cel mai scurt relaţiile diplomatice, precum şi legăturile economice, ştiinţifice şi culturale ale Japoniei cu Uniunea Sovietică şi Republica Populară Chineză. Preşedintele Consiliului naţional, Kuhara, care a luat cuvîntul la miting, a declarat că fără normalizarea relaţiilor cu Uniunea Sovietică şi R. P. Chineză şi fără lărgirea comerţului cu aceste ţări, independenţa naţională a Japoniei nu va fi restabilită. A luat de asemenea cuvântul cunoscutul luptător pentru pace din Japonia, prof. Ikuo Oyama, laureat al Premiului Internaţional Stalin „Pentru întărirea păcii între popoare”, care a spus că cererea pentru restabilirea relaţiilor diplomatice, economice şi culturale cu Uniunea Sovietică şi China populară a devenit o cerere a întregului popor. Despre necesitatea restabilirii cît mai grabnice a relaţiilor normale cu U.R.S.S. şi R. P. Chineză, au vorbit la miting reprezentanţii partidului muncitorest-ţărănesc din Japonia — Makoto Hori, fost general locotenent, Saburo Endo şi alţii. Participanţii la miting au ascultat cu mare atenţie cuvîntarea şefului adjunct al delegaţiei sovietice la cea de-a 11-a sesiune a Comisiei economice O.N.U. pentru ţările Asiei şi Extremului Orient, Spandarian. Mulţumind organizatorilor pentru invitaţia de a participa la acest miting, Spandarian a subliniat că în politica sa faţă de Japonia, Uniunea Sovietică porneşte de la principiul coexistenţei paşnice a statelor, indiferent de orânduirea lor socială şi că dezvoltarea relaţiilor economice dintre U.R.S.S. şi Japonia corespunde întru totul intereselor popoarelor celor două țări, intereselor întăririi păcii generale. Succesul grevei docherilor englezi LONDRA 31 (Agerpres). După cum anunţă agenţia Reuter, docherii din porturile Liverpool, Birkenhead, Manchester şi New Brighton au reluat lucrul în dimineaţa zilei de 31 martie. Hotărîrea docherilor de a relua lucrul este un rezultat al victoriei obţinute de micul sindicat al hamalilor şi docherilor în lupta sa împotriva monopolului deţinut de marele sindicat al muncitorilor din transporturi şi al muncitorilor necalificaţi, condus de liderul sindical de dreapta Arthur Deakin, asupra controlului angajării braţelor de muncă în docuri. Aceasta înseamnă că sindicatul hamalilor şi docherilor, din care fac parte muncitorii docheri care au ieşit din sindicatul condus de Deakin, va putea fi înregistrat ca sindicat independent de Biroul naţional pentru angajarea muncitorilor portuari, membrii săi putînd astfel să lucreze mai departe în docuri. Congresul sindicatului minerilor şi topitorilor din S. U. A. NEW YORK 31 (Agerpres). — TASS Potrivit relatărilor presei americane, în oraşul Spokane (statul Washington) şi-a încheiat recent lucrările cel de-al 50-lea Congres al sindicatului minerilor şi topitorilor. Cei 250 de delegaţi care au luat parte la congres au reprezentat peste 100.000 de membri ai acestui sindicat. In mişcarea muncitorească americană acest sindicat este considerat ca unul din cele mai combative. El participă în mod activ la lupta politică a clasei muncitoare americane, apărînd cu energie interesele muncitorilor. Din această cauză el este persecutat de către autorităţile americane. Klintah Jencks, unul dintre conducătorii sindicatului, a fost condamnat de tribunal la mai mulţi ani închisoare, iar Travis, casierul sindicatului, a fost de asemenea aruncat în închisoare. Congresul s-a desfăşurat sub semnul mobilizării la luptă pentru drepturile politice. în raportul său, John Clark, preşedintele sindicatului, a subliniat că în anul 1954 acest sindicat împreună cu alte organizaţii, a desfăşurat o luptă politică activă. Clark a condamnat poziţia acelor sindicate care se tîrăsc în coada partidelor politice burgheze. Raportorul a cerut anularea legilor reacţionare Smith, Taft Hartley, a legii Walter MacCarran cu privire la „securitatea internă“, şi a legii fasciste care interzice activitatea partidului comunist. El a subliniat că această lege, elaborată de avocaţii marilor monopoluri şi sprijinită de organizaţia celor mai mari proprietari de mine din S.U.A , „American Mining Congress“, este îndreptată nu numai împotriva comuniştilor, dar şi împotriva întregii mişcări muncitoreşti din S UAClark a chemat pe toţi delegaţii la congres să adopte programul de politică externă care cere începerea tratativelor între marile puteri cu participarea Republicii Populare Chineze, încheierea unui acord cu privire la dezarmare şi la interzicerea armelor de exterminare în masă, stabilirea şi dezvoltarea relaţiilor comerciale cu Uniunea Sovietică şi Republica Populară Chineză Delegaţii la congres au adoptat o rezoluţie în acest sens. Congresul a adoptat de asemenea o rezoluţie prin care se cere majorarea salariilor, a indemnizaţiilor de şomaj, îmbunătăţirea asigurărilor sociale şi condiţiilor de muncă. Congresul a mai adoptat o rezoluţie în care condamnă în mod hotărît procesele înscenate lui Travis şi lui Klinton Jencks, care au fost condamnaţi la închisoare pe baza depunerilor mincinoase ale informatorului plătit Matusov. Pregătiri febrile In S. U. A. în vederea reinarmării Germaniei occidentale WASHINGTON 31 (Agerpres). — TASS transmite: Cercurile guvernante americane fac pregătiri pentru a începe pe scară largă reînarmarea Germaniei occidentale imediat după intrarea în vigoare a acordurilor de la Paris. Ziarele atrag atenţia asupra faptului că comandantul şef al forţelor armate ale Uniunii nord-atlantice, generalul Gruenther, a vizitat Washingtonul unde a discutat cu reprezentanţii Ministerului de Război, ai Casei Albe şi ai Senatului planuri concrete de înarmare a Germaniei occidentale. După cum anunţă corespondentul din Washington al agenţiei France Presse, tratativele duse de Gruenther „vor ajuta statul major al Uniunii nord-atlantice să treacă neîntârziat la traducerea în fapt a planurilor militare ale acordurilor de la Paris”. Corespondentul arată în continuare că încă anul trecut S.U.A. au pregătit pentru trupele germane armament în valoare de cel puţin 750 milioane dolari, printre care tancuri şi maşini blindate pentru patru divizii de tancuri germane.Constituirii acestor divizii i se acordă o deosebită importanţă). Guvernul de la Bonn urmează să primească de asemenea „cîteva sute de avioane de vînătoare cu reacţie şi stocuri considerabile de arme atomice uşoare”. Un referendum cu rezultate neplăcute pentru cercurile agresive din S. U. A. PHILADELPHIA 31 (Agerpres). — Consiliul pentru problemele internaţionale, o organizaţie a oamenilor de afaceri din Philadelphia, a organizat în rîndul membrilor ei un referendum care dovedeşte că marea lor majoritate se opune politicii externe agresive a cercurilor guvernante. La întrebarea: „Sînteţi de părere că S.U.A. trebuie să acorde sprijin militar lui Cian Kai şi pentru ca acesta să cucerească continentul chinez?”, cinci persoane au răspuns afirmativ, 107 au răspuns negativ, iar o persoană s-a abţinut La întrebarea: „Sînteţi de părere că S.U.A. trebuie să efectueze o blocadă a Chinei comuniste?”, zece răspunsuri au fost afirmative, 99 negative, patru persoane s-au abţinut. La întrebarea: „Credeţi că coexistenţa paşnică cu Uniunea Sovietică este posibilă?”, au fost primite 78 de răspunsuri afirmative, 12 răspunsuri negative, iar 23 de persoane s-au abţinut. Este demn de menţionat că nici un ziar american burghez n-a suflat vreo vorbă despre rezultatele acestui referendum.