Scînteia, aprilie 1982 (Anul 51, nr. 12319-12344)

1982-04-01 / nr. 12319

PAGINA 2 SCl NTEIA — joi 7 aprilie 1982 PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN CUVtNTUL TOVARĂŞULUI PAVEL ARON Mult stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, Consider că rezultatele obţinute în anul 1981 în dezvoltarea economică şi social-culturală a ţării sunt o expresie a realismului planului, a hotărîrii cu care oamenii muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, au acţionat pentru îndeplinirea indicaţiilor date de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la plenarele Comitetului Central, consfătuirile de lucru, la şedinţele Comitetului Politic Executiv şi cu alte prilejuri, în vederea valorificării integrale a resurselor materiale de care dispunem. Progresele înregistrate işi găsesc o reflectare edificatoare şi în judeţul Arad. în cursul anului trecut s-a realizat o producţie-marfă industrială cu aproape 400 milioane lei mai mare decit in anul precedent, un număr de 53 unităţi reuşind să îndeplinească şi să depăşească prevederile planului cu 386 milioane de lei, spor realizat aproape integral pe seama productivităţii muncii, care a înregistrat o creştere de 9,6 la sută faţă de 1980. Acţionînd pentru aplicarea noului mecanism economico-financiar, pentru accentuarea laturilor calitative, în anul trecut s-a realizat o producţie netă cu aproape 10 la sută mai mare faţă de 1980, îndeosebi prin reducerea cheltuielilor materiale la 1 000 lei producţie-marfă cu 9 lei, prin modernizarea tehnologiilor, introducerea în fabricaţie a unor produse noi şi modernizate, a căror pondere s-a ridicat la circa 42,3 la sută din valoarea producţiei-marfă. S-a acţionat cu mai multă hotărâre in direcţia reintroducerii în circuitul economic a materialelor refolosibile, in care sens s-au stabilit utilajele şi tehnologiile necesare. Ca urmare, în 1981, valoarea pieselor şi subansamblelor recondiţionate s-a ridicat la 150 milioane lei, importante cantităţi de metal, textile, deşeuri din lemn reintrînd aproape în întregime în circuitul economic. Această experienţă bună va fi în 1982 mult extinsă, astfel incit acţiunea de reînnobilare a materiilor prime, pieselor şi subansamblelor să capete dimensiunea solicitată de economia noastră naţională. S-a acţionat pentru ridicarea calificării, extinderea policalificării şi reducerea personalului indirect productiv. In cursul anului trecut, au fost trecute direct în producţie aproape 3 500 de persoane şi au fost policalificaţi un număr de 10 000 de muncitori, ceea ce a permis trecerea la deservirea mai multor maşini de acelaşi om. Vă informăm, tovarăşe secretar, general, că in prezent există posibilitatea de a reduce, în continuare, personalul indirect productiv. Ca urmare a rezultatelor obţinute, in anul trecut, acumulările băneşti din industrie, pe baza beneficiilor, au fost depăşite cu 39 milioane lei faţă de sarcinile prevăzute prin plan. Cu toate succesele obţinute, trebuie sa spunem că, in anul trecut, n-am reuşit să ridicăm activitatea noastră la nivelul exigenţelor formulate de conducerea partidului în repetate rînduri. Deşi am luat o serie de măsuri pentru încărcarea capacităţilor de producţie şi folosirea raţională a forţei de muncă, la o serie de unităţi n-am reuşit să realizăm producţia fizică în sortimentaţia stabilită prin plan. Biroul comitetului judeţean de partid a analizat cu răspundere situaţia concretă din fiecare întreprindere, cauzele care au condus la nerealizarea unor indicatori de plan şi împreună cu ministerele de resort am adoptat măsuri a căror aplicare va conduce la lichidarea neajunsurilor care condiţionează îndeplinirea sarcinilor de plan, la recuperarea restanţelor la produsele unde avem asigurată desfacerea. Din datele preliminare rezultă că pe luna martie vom realiza planul producţiei-marfă şi planul de investiţii şi vom reuşi să recuperăm o mare parte din restanţele înregistrate in primele două luni ale anului. Vă mulţumim foarte mult pentru modul în care a fost rezolvată problema fabricii de zahăr, asigurindu-vă că vom reuşi ca pină la începerea campaniei să punem în funcţiune fabrica de 4 000 tone capacitate pe zi. De asemenea, după discuţiile purtate cu Ministerul Industriei Chimice, cu Ministerul Construcţiilor Industriale, vom reuşi să punem în devans cu două luni şi jumătate înainte fabrica de uree de la combinatul de îngrăşăminte chimice. Flanul la export se prelimina în trimestrul I cu unele nerealizări. Analizind această situaţie, biroul comitetului judeţean de partid a luat o serie de măsuri pentru realizarea planului de export,, precum şi pentru recuperarea restanţelor din 1981. Vă raportăm, tovarăşe secretar general, că comitetul judeţean de partid acordă o atenţie deosebită realizării măsurilor cuprinse in programul energetic. Acţionăm pentru evidenţierea a noi rezerve de hidrocarburi, realizarea volumului de foraj, punerea in exploatare a numărului de sonde stabilite, introducerea tehnologiilor moderne de extracţie care să asigure creşterea factorilor finali de recuperare. Ne preocupăm de valorificarea celorlalte resurse energetice existente in judeţ. Potenţialul energetic calculat pe riurile interioare se ridică la peste 6 100 kW, iar din studiile efectuate rezultă că aveii condiţii să amenajăm peste 30 microhidrocentrale. De asemenea, pină în prezent am efectuat o serie de foraje care au pus in evidenţă existenţa unor importante surse de apă geotermală in mai multe zone ale judeţului, trecîndu-se deja la folosirea agentului termic al acesteia de către unităţile industriale şi agricole. In perspectivă vom extinde utilizarea acestor importante surse şi în ferme zootehnice, în legumicultura, precum şi la încălzirea blocurilor de locuit. De asemenea, vom trece cu mai multă hotărîre la folosirea energiei solare, mai ales în construcţii. In ceea ce priveşte recensămintul animalelor, vă raportăm că acesta s-a realizat prin respectarea in totalitate a prevederilor legale. în judeţul nostru am înregistrat, de exemplu, creşteri de aproape 5 000 capete la porcine, însă la bovine situaţia nu este de natură să ne satisfacă. Vă raportăm că biroul comitetului judeţean de partid a analizat imediat activitatea din zootehnie, dezbătând într-o consfătuire cu cadrele din acest domeniu principalele cauze ale neajunsurilor din creşterea animalelor. Cu acest prilej s-a stabilit un complex de măsuri care să asigure realizarea efectivelor de animale planificate la toate speciile pină la sfirşitul anului, cit şi recuperarea restanţelor înregistrate la fondul de stat la carne şi lapte. Pe baza indicaţiilor date de dumneavoastră la consfătuirea de lucru de la Comitetul Central consacrată zootehniei, am luat măsuri de efectuare a unor monte suplimentare în acest trimestru, ceea ce s-a şi realizat la un număr de 4 000 vaci şi viţele. Ne-am propus să recuperăm prin reducerea pierderilor de gestaţie şi a mortalităţilor încă 3 400 de capete. De asemenea, tot în acest sens, pentru asigurarea efectivului matcă corespunzător, am amenajat pină în prezent 21 de ferme specializate pentru creşterea viţelelor de prăsilă, iar în fiecare fermă de vaci au fost asigurate maternităţi şi creşe. In conformitate cu indicaţiile conducerii partidului privind furajarea animalelor, s-au luat măsuri de creştere a producţiilor pe hectar, astfel ca fiecare unitate să-şi realizeze integral furajele necesare. Peste tot am stabilit suprafeţele de păşunat necesare în imediata apropiere a fermelor zootehnice. Totodată, s-a trecut la regenerarea şi însâmînţarea pajiştilor naturale. Aplicăm, cu bune rezultate, înnobilarea paielor cu hidroxid de sodiu şi amoniac anhidru, urmind ca în acest an să asigurăm înnobilarea integrală a furajelor grosiere, cit şi instalarea de utilaje pentru prepararea lor, în toate sectoarele zootehnice. In spiritul măsurilor stabilite de Comitetul Politic Executiv al Comitetului Central privind autoaprovizionarea teritorială, organele judeţene de partid au stabilit măsuri concrete pentru fiecare localitate vizind creşterea aportului gospodăriilor populaţiei, al gospodăriilor-anexe, al cooperativelor de consum, al şcolilor la asigurarea autoaprovizionării. Am stabilit căile şi mijloacele de sprijinire a crescătorilor de animale în asigurarea furajelor, iar pentru impulsionarea acţiunii de contractare a produselor agricole din gospodăriile populaţiei s-au format colective de deputaţi, activişti de partid şi de stat, personalul de la unităţile de contractări şi achiziţii, care acţionează concret, pentru a finaliza cit mai urgent această importantă acţiune. Totodată, s-au luat măsuri pentru constituirea pe lingă cooperativele agricole şi a celor de consum a unor ferme de creştere a iepurilor de casă, precum şi pentru creşterea lor pe lingă şcoli,in gospodăriile populaţiei, pe lingă cantine. Vă informăm, tovarăşe secretar general, că in judeţ campania de însămînţări se desfăşoară bine, în general. Pină marţi seara s-au încheiat insămînţările la ovăz, mazăre boabe, cartofi timpurii, la legume şi am însăminţat 90 la sută din suprafaţă la sfecla de zahăr, la mn ulei, culturi la care această lucrare se va încheia, după părerile noastre, în cursul zilei de astăzi, miercuri. Avem asigurate toate măsurile ca şi porumbul să fie însăminţat în perioada optimă. Comitetul judeţean de partid acordă o atenţie deosebită aplicării indicaţiilor date de dumneavoastră, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, la plenara Comitetului Central din luna noiembrie 1981, privind întărirea rolului şi forţei de influenţare a organelor şi organizaţiilor de partid, ca o condiţie esenţială a înfăptuirii sarcinilor complexe ce ne revin. Vă rog să-mi permiteţi, tovarăşi, să exprim deplina aprobare a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii din judeţul nostru — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — pentru orientările juiste, realiste şi constructive ale partidului şi statului nostru pe plan internaţional, pentru strălucitele iniţiative ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu privind instaurarea noii ordini economice şi politice internaţionale, care să asigure dezvoltarea liberă şi independentă a tuturor popoarelor, accesul fiecăruia la binefacerile progresului şi civilizaţiei,intr-o lume a păcii şi securităţii. Aceste iniţiative au avut o puternică rezonanţă in conştiinţa umanităţii, confirmînd incă o dată uriaşul prestigiu internaţional de care se bucură tovarăşul Nicolae Ceauşescu, stima şi preţuirea pe care popoarele lumii le nutresc faţă de conducătorul partidului şi statului nostru, ca eminent luptător pentru o lume mai bună şi mai dreaptă pe planeta noastră. Cu deplină recunoştinţă faţă de grija deosebită pe care o purtaţi, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, faţă de destinele patriei şi poporului nostru, oamenii muncii din judeţul nostru — români, maghiari şi germani, de alte naţionalităţi— vor face tot ce depinde de ei pentru realizarea in mod exemplar a tuturor sarcinilor ce ne revin, înţelegînd că numai astfel ne vom aduce o Mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu. Stimate tovarăşe, stimaţi tovarăşi, Problemele înscrise pe ordinea de zi a plenarei Comitetului Central constituie o nouă dovadă a preocupării constante a conducerii partidului nostru, personal a dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, de a asigura desfăşurarea în bune condiţii a activităţii partidului şi statului nostru in scopul înfăptuirii neabătute a hotăririor adoptate de cel de-al XII-lea Congres al partidului. Cu deosebită satisfacţie şi mîndrie patriotică am luat cunoştinţă din Raportul pnvind situaţia economico-financiară pe ansamblul economiei naţionale, rezultată pe bază de bilanţ, în anul 1981, că, deşi confruntată cu influenţele crizei mondiale, ţara noastră a reuşit să obţină importante rezultate în dezvoltarea economico-socială. Aceasta confirmă pe deplin realismul prevederilor planului, justeţea politicii economice a partidului nostru şi, înainte de toate, adevărul că avînd în fruntea partidului şi statului un conducător încercat ca tovarăşul Nicolae Ceauşescu vom realiza neabătut planurile de dezvoltare economică a ţării, de creştere a nivelului de trai al oamenilor muncii. Alături de întregul nostru popor, comuniştii, toţi oamenii muncii din judeţul Argeş sărbătoresc cu bucurie şi dragoste împlinirea a opt ani de cind dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, aţi fost investit cu înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România, perioadă care se distinge cu strălucire în istoria patriei prin măr aţe înfăptuiri. Raportăm plenarei, dumneavoastră personal, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că şi în judeţul Argeş, în 1981, producţia-marfă industrială a fost mai mare cu 6,5 la sută faţă de anul 1980, producţia netă cu 5 la sută, exportul cu 31 milioane lei, iar beneficiile cu peste 8 milioane lei. Analiza pe bază de bilanţ a indicatorilor financiari in profil teritorial evidenţiază reducerea substanţială a cheltuielilor şi creşterea veniturilor, rezultînd pe total un excedent de peste 368 de milioane lei. Cu toate aceste succese, obţinute, suntem conştienţi că noi am fi putut dobîndi rezultate mult mai bune dacă s-ar fi acţionat mai energic pentru ca toate întreprinderile să realizeze producţia fizică planificată şi producţia netă, dacă peste tot s-ar fi insistat pentru reducerea cheltuielilor de producţie, în mod deosebit a cheltuielilor materiale, dacă am fi reuşit să punem la timp în funcţiune toate obiectivele şi investiţiile planificate. Datorită unor neajunsuri existente în munca noastră, în anul trecut au fost înregistrate restanţe la o serie de sortimente la producţia-marfă, precum şi la export, restanţe care, aşa cum aţi indicat dumneavoastră, am prevăzut să le recuperăm în acest an. Situaţia preliminară a îndeplinirii planului pe primul trimestru confirmă rezultatele bune in multe sectoare. Consider ca deosebit de importantă analiza in plenara Comitetului Central a modului cum se realizează prevederile Programului energetic pe cincinalul 1981—1985. Şi noi suntem ferm angajaţi pentru a răspunde sarcinilor trasate de partid, de dumneavoastră personal, de a spori contribuţia judeţului la extracţia de cărbune şi petrol. Prin măsurile luate s-a reuşit ca pe primul trimestru al anului să se extragă suplimentar din bazinul carbonifer Schitu-Goleşti o cantitate de peste 23 000 tone cărbune ; trebuie să acţionăm ca pină la sfirşitul anului cantitatea extrasă peste plan să depăşească 100 000 de tone. In legătură cu rezultatele recensămîntului de animale, vă raportez că, faţă de 1980, noi am înregistrat — după cum se cunoaşte dealtfel — creşteri cu peste 12 000 de porcine, peste 63 000 de ovine şi, de asemenea, la păsări. Trebuie să spun însă că la taurine efectivele sunt mai mici şi că în vederea recuperării, aşa cum am primit sarcină de la dumneavoastră, au fost luate măsuri pentru creşterea procentului de natalitate, pentru reducerea pierderilor şi creşterea greutăţilor la sacrificare la minimum 400 de kg. Au fost luate, de asemenea, măsuri pentru a se realiza suplimentar 1 557 tone carne pasăre prin utilizarea spaţiilor care rămân libere în perioada de vară şi prin îmbunătăţirea rulajelor pe suprafaţa existentă în complexele avicole la 5 serii pe an ; de asemenea, creşterea rulajului la 2,5 ori pe an la porci ne va da posibilitatea să realizăm suplimentar peste 1 400 tone carne de porc. Am luat măsuri pentru îmbunătăţirea producţiei pe izlazuri în zonele montane şi am făcut o repartiţie a tuturor animalelor tinere, bovine, cit şi a oilor, pentru asigurarea in bune condiţii a păşunatului in munţi. Raportez plenarei, dumneavoastră personal, rult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că, aşa cum aţi indicat dumneavoastră, Biroul Comitetului judeţean de partid Argeş a acordat şi acordă o atenţie susţinută creşterii rîndurilor partidului, îmbunătăţirii necontenite a compoziţiei sociale, educării membrilor de partid în spiritul exigenţelor cuprinse in Codul de norme ale muncii şi vieţii comuniştilor, ale eticii şi contribuţie cit mai mare la progresul multilateral al patriei noastre, echităţii socialiste. Punîndu-se un accent deosebit pe calităţile moral-politice şi profesionale, în anul 1981 au fost primiţi in partid 4 765 de oameni ai muncii, cu 943 mai mulţi faţă de anul 1980. Din cei cărora li s-a acordat calitatea de membru al partidului, anul trecut in judeţul Argeş, 79,87 la sută sunt muncitori, 15,50 la sută ţărani, 4,63 la sută intelectuali şi funcţionari. Subliniez, totodată, că 70,43 la sută dintre cei primiţi in partid sunt din rîndul Uniunii Tineretului Comunist, iar 53,55 la sută sunt femei. Prin măsurile ce au fost luate, organizaţia noastră judeţeană de partid cuprindea, la 31 decembrie 1981, un număr de 84 928 membri. Cei 49 957 de muncitori membri de partid reprezintă 58,82 la sută din efectivul organizaţiei. Apreciem că în prezent, atît ca efectiv cit şi ca structură şi compoziţie, organizaţia noastră judeţeană este pe deplin în măsură să înfăptuiască sarcinile trasate de conducerea partidului judeţului Argeş. Totodată, analizind autocritic munca noastră, în domeniul primirii în partid, trebuie să menţionez că, datorită unor manifestări de lipsă de exigenţă şi răspundere din partea unor organe şi organizaţii de partid, printre cei discutaţi şi primiţi în partid in această perioadă au fost şi oameni cu nivel cultural scăzut, cu slabă pregătire profesională sau cu comportări necorespunzătoare în familie şi societate. Faptul că în prezent procentul membrilor de partid reprezintă 19,5 la sută din totalul populaţiei majore demonstrează că trebuie să intensificăm activitatea pentru atragerea în partid a celor mai buni oameni ai muncii. Ne vom preocupa cu mai multă răspundere şi exigenţă de selecţionarea şi pregătirea acestora pentru a fi primiţi în partid, vom primi un număr mai mare de muncitori şi specialişti în unităţile şi secţiile care au intrat de curînd în funcţiune, în industria constructoare de maşini, chimie, precum şi pe şantierele de construcţii. De asemenea, deşi anul trecut au fost primiţi in partid un număr de 739 de membri din rîndul ţăranilor, considerăm că nu am făcut totul pentru o , întărire şi mai accentuată a organizaţiilor de partid de la sate şi, în primul rînd, pentru Întărirea organizaţiilor din sectoarele atît de importante ale,,agriculturii, cum sunt cele din zootehnie şi legumicultura, fapt ce se manifestă negativ în unele activităţi ale noastre în acest domeniu. Paralel cu activităţile de primire în partid vom pune pe prim plan munca de educaţie, nu numai a celor nou primiţi in partid — cum greşit se înţelege încă în unele organizaţii ale noastre — ci a tuturor membrilor de partid, deoarece trebuie să recunoaştem că sunt şi membri de partid cu vechime care nu îşi îndeplinesc corespunzător îndatoririle statutare, se complac în pasivitate şi atitudini străine comunismului. Prin întreaga politică de cadre, prin exigenţele pe care le punem în faţa celor învestiţi cu funcţii de conducere, urmărim creşterea răspunderii, spiritului de disciplină şi iniţiativei, instaurarea la toate nivelurile a unui stil de muncă practic, partinic, caracterizat prin cea mai mare responsabilitate în îndeplinirea sarcinilor ce revin fiecăruia. Acţionînd în spiritul indicaţiilor conducerii partidului, s-a format în judeţ o rezervă de cadre, care cuprinde peste 4 700 de tovarăşi, din care numai anul trecut au fost promovaţi, în diferite funcţii de conducere, 200. Apreciem, că, în general, cadrele de conducere din judeţul nostru îşi îndeplinesc în condiţii corespunzătoare sarcinile ce le revin. In activitatea unora dintre acestea s-au manifestat însă şi serioase neajunsuri, lipsă de fermitate în aplicarea hotărârilor de partid şi de stat, rutină şi pasivitate în activitatea de conducere, abateri şi abuzuri care contravin normelor statutare, principiilor socialiste de muncă şi viaţă. Referitor la modul cum s-a acţionat în judeţul nostru pentru aplicarea hotărîrii privind scrisorile şi audienţele, vă raportez că s-a îmbunătăţit simţitor activitatea în acest domeniu. Analizarea în şedinţele de birou — aşa cum s-a indicat de conducerea superioară de partid — în fiecare lună, a modului cum se acţionează pentru soluţionarea scrisorilor şi rezolvarea cererilor îndreptăţite ale oamenilor muncii a condus la creşterea răspunderii faţă de această importantă problemă. Anul trecut s-au adresat organelor şi organizaţiilor de partid, de stat, organizaţiilor de masă şi obşteşti din judeţ un număr de peste 36 000 de cetăţeni. Deşi numărul cetăţenilor care se adresează organelor şi organizaţiilor de partid şi de stat în probleme personale este încă ridicat, considerăm deosebit de important faptul că a crescut numărul celor care au făcut sugestii şi propuneri valoroase de interes general pentru îmbunătăţirea activităţii in diferite domenii. Profund recunoscători pentru tot ce faceţi spre binele patriei noastre, vă asigurăm, mult sti- mate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că, urmind strălucitul dumneavoastră exemplu de revoluţionar consecvent şi patriot înflăcărat, vom acţiona în continuare cu responsabilitate partinică şi dăruire patriotică pentru înfăptuirea neabătută a sarcinilor ce revin judeţului nostru in acest an şi in întregul cincinal. Mult stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, Actuala plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român dezbate probleme de o deosebită importanţă pentru dezvoltarea economico-socială a ţării, pentru întărirea rolului conducător al partidului nostru, pentru înfăptuirea cu fermitate a hotărîrilor Congresului al XII-lea al partidului nostru. Vasta problematică pusă în faţa plenarei exprimă încă o dată grija deosebită a partidului nostru, personala secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru perfecţionarea activităţii economico-sociale şi aplicarea noului mecanism economico-financiar, a autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti, pentru asigurarea mersului ascendent al economiei noastre naţionale şi creşterea bunăstării poporului, pentru sporirea contribuţiei României socialiste la rezolvarea problemelor complexe ale contemporaneităţii, la asigurarea păcii şi colaborării egale între state. Vă rog să-mi permiteţi să-mi exprim acordul deplin cu conţinutul documentelor supuse dezbaterii şi hotărîrea de a face totul pentru înfăptuirea lor exemplară. Raportul privind situaţia economico-financiară pe ansamblul economiei naţionale în anul 1981 evidenţiază rezultatele importante obţinute de ţara noastră în cursul anului trecut. Chiar in condiţiile accentuării crizei economice mondiale, cind in multe ţări ale lumii producţiile cunosc stagnări sau dări înapoi, iar rata inflaţiei a atins cifre-record, la noi în ţară s-au obţinut sporuri însemnate la producţia-marfă şi producţia netă, au crescut beneficiile, acumulările şi veniturile totale din bugetul de stat, avem o circulaţie monetară sănătoasă. Aceste succese sunt rodul muncii eroice a clasei muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a întregului nostru popor şi evidenţiază încă o dată superioritatea economiei noastre socialiste, justeţea politicii ştiinţifice a Partidului Comunist Român, a măsurilor luate din iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru perfecţionarea conducerii şi planificării economiei, pentru aplicarea fermă a principiilor autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti. Vizitele de lucru ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu in judeţele ţării,, întâlnirile cu oamenii multioii, înmeăiatele chemări şi indicaţii adresate de tovarăşul secretar general clasei, muncitoare, întregului popor au constituit un factor dinamizator, au direcţionat munca organelor şi organizaţiilor de partid, a organizaţiilor de masă şi obşteşti pentru înfăptuirea planului de stat, a sarcinilor trasate de partid. Raportez că şi judeţul Bacău şi-a adus o contribuţie sporită la obţinerea acestor succese. Planul producţiei industriale pe 1981 a fost realizat cu 11 zile mai devreme, realizîndu-se suplimentar o producţie de peste 1 miliard lei şi obţinînd importante beneficii peste plan. Au fost îndepliniţi principalii indicatori economico-financiari, a crescut eficienţa economică, s-au pus mai bine in valoare resursele materiale, iar sarcinile la export au fost onorate la nivelul contractelor. Ca şi pe ansamblul economiei naţionale, şi rezultatele judeţului nostru puteau fi mult mai bune dacă în munca comitetului judeţean de partid, a organelor şi organizaţiilor de bază, a colectivelor de oameni ai muncii nu s-ar mai fi manifestat şi unele neajunsuri privind organizarea muncii, ordinea şi disciplina, gospodărirea resurselor materiale şi financiare, încadrarea în normele de consum stabilite de către toate unităţile, calitatea producţiei, executarea la timp a tuturor lucrărilor din agricultură. Raportez, mult stimate tovarăşe secretar general, că stă în puterea noastră să lichidăm aceste neajunsuri şi să asigurăm realizarea în bune condiţii a planului pe 1982 şi pe întregul cincinal. Ca urmare a măsurilor luate, pe baza indicaţiilor date de dumneavoastră la consfătuirile de lucru care au avut loc la Comitetul Central, planul pe 1982 l-am început bine. Pe trimestrul I realizăm şi depăşim planul la producţia-marfă industrială cu peste 2 la sută, la producţia netă cu peste 1 la sută, la productivitatea muncii cu 2 la sută, se îndeplineşte planul la investiţii şi exportul pe linia martie, recuperînd şi o bună parte a restanţelor din lunile anterioare. Indicele de utilizare a maşinilor-unelte pentru prelucrarea metalelor s-a ridicat la peste 85 la sută. Din centrul activităţii noastre situăm pe primul plan realizarea planului la export, paralel cu reducerea importurilor, pentru a spori, pe această cale, contribuţia judeţului la îndeplinirea obiectivului stabilit de dumneavoastră de echilibrare a balanţei de plăţi externe. In acest scop, urmărim zilnic realizarea fiecărui produs, îmbunătăţirea calităţii, intervenim operativ in soluţionarea unor probleme privind aprovizionarea tehnico-materială, colaborarea între unităţi, desfacerea produselor. Ne preocupăm in mai mare măsură pentru reducerea importurilor, domeniu în care am obţinut deja unele rezultate. In anul 1981 am asimilat in întreprinderile noastre aproape 3 000 de repere şi piese ce se aduceau din import. Programul energetic în cincinalul 1981—1985, dezvoltarea bazei energetice a ţării pină în 1990, supus dezbaterii plenarei noastre, are un profund caracter ştiinţific, realist şi patriotic, stabileşte sarcini care asigură: înfăptuirea hotăririlor Congresului al XII-lea ca pină la sfirşitul actualului deceniu România să devină independentă din punct de vedere energetic. Judeţul Bacău, asemenea ,celorlalte judeţe ale patriei, este angajat cu toate forţele pentru înfăptuirea programului energetic al ţării. O problemă centrală a întregii noastre activităţi o constituie creşterea aportului judeţului la producţia de petrol, cărbune şi energie electrică. Vibrantul apel pe care l-aţi făcut in nenumărate rînduri, mult stimate tovarăşe secretar general, de a da patriei mai mult cărbune, mai mult petrol, mai multă energie a găsit o profundă rezonanţă în conştiinţa minerilor, petroliştilor şi energeticienilor băcăuani, care sunt ferm decişi să facă totul pentru realizarea exemplară a acestei sarcini de interes naţional. Comitetul judeţean de partid, împreună cu Ministerul Petrolului, a stabilit un program care asigură realizarea în întregime a planului, inclusiv recuperarea restanţelor. In acest sens au fost luate măsuri pentru accelerareaforajului în vederea scurtării duratei de punere în funcţiune, astfel incit pină in luna august să fie puse în funcţiune toate sondele prevăzute pentru acest an. Pentru asigurarea reparării în mod operativ a utilajelor petroliere vă raportez, mult stimate tovarăşe secretar general, că pe baza indicaţiei dumneavoastră, dată cu prilejul vizitei în judeţul nostru, la Moineşti, am început construcţia uzinei de reparaţii a utilajelor petroliere care va fi dată în funcţiune la sfirşitul acestui an. Aşa cum aţi indicat dumneavoastră, am studiat potenţialul hidroenergetic al judeţului, inclusiv cel al apelor mici în vederea amenajării de microhidrocentrale. Raportez că dispunem de un potenţial amenajabil de 86 MW ce poate fi pus în valoare prin construirea a 93 de microhidrocentrale. In agricultură, vă raportez, mult stimate tovarăşe secretar general, că am luat toate măsurile in vederea realizării şi depăşirii producţiilor planificate pentru acest an. Avem culturi bune de grîu şi de orz şi urmărim permanent starea de vegetaţie şi dezvoltarea «’plantelor. Arh executat din toamnă arătii■ rile pe întreagă suprafaţa pla-~ nificată la unităţile socialiste. Au fost bine pregătite tractoarele şi celelalte mijloace mecanice, ne-am organizat intr-un mod cu totul deosebit şi am început semănatul culturilor de primăvară, respectind intru totul tehnologiile stabilite şi densităţile la fiecare cultură. Recensămîntul animalelor domestice a scos în evidenţă faptul că, în afară de bovine, la toate celelalte specii avem o creştere importantă a efectivelor ce ne va asigura realizarea în bune condiţii a programului de autoaprovizionare şi dezvoltarea in continuare a acestui important sector de activitate. Vă raportez, mult stimate tovarăşe secretar general, că in agricultura judeţului avem o atmosferă bună de muncă, puternic stimulată de ultimele hotărâri şi acte normative adoptate, că toţi locuitorii satelor sunt hotărâţi să nu-şi precupeţească eforturile pentru ca anul 1982 să fie pentru noi un an record al producţiilor agricole. Avem de realizat sarcini de o complexitate mare in toate domeniile. Chezăşia înfăptuirii lor constă în primul rînd, în creşterea rolului organelor noastre de partid, în creşterea competentei fiecărui comunist, în atragerea maselor largi de oameni ai muncii la înfăptuirea acestora. In încheiere doresc să dau expresie sentimentelor de adîncă preţuire şi profund devotament pe care, asemenea întregului popor şi partid, comuniştii, toţi cei ce trăiesc şi muncesc in judeţul Bacău le nutresc faţă de dumneavoastră, mult stimate tovarăşe secretar general, care aveţi o contribuţie hotărîtoare in elaborarea şi înfăptuirea politicii externe a partidului şi statului nostru. Iniţiativele dumneavoastră de pace, propunerile clare, concrete de dezarmare in lume, de colaborare şi înţelegere intre popoare, de democratizare a relaţiilor internaţionale şi instaurarea unei noi ordini economice dau o înaltă strălucire prestigiului de care se bucură România pe toate meridianele globului. S-au împlinit in aceste zile 8 ani de cind prin votul unanim al ţării aţi fost ales, mult stimate tovarăşe secretar general, preşedinte al Republicii Socialiste România. Suntem mindri de a vă avea pe dumneavoastră in fruntea ţării, patriot înflăcărat, luptător consecvent pentru libertatea şi fericirea popoarelor, omul care întruchipaţi in modul cel mai fericit năzuinţele şi aspiraţiile de progres, de pace ale naţiunii noastre socialiste. Exprimîndu-ne şi cu acest prilej adeziunea totală la politica internă şi externă a partidului, ne angajăm, mult stimate tovarăşe secretar general, să acţionăm ferm pentru a spori şi mai mult contribuţia judeţului la înfăptuirea exemplară a hotăririlor Congresului al XII-lea al partidului, pentru a întîmpina cu noi succese in muncă Conferinţa Naţională a partidului nostru. Mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, Stimaţi tovarăşi, Problemele puse în discuţia plenarei noastre de astăzi reflectă preocuparea permanentă a conducerii partidului, a dumneavoastră personal, tovarășe Nicolae Ceaușescu, pentru dezvoltarea continuă a economiei noastre socialiste, pentru ridicarea permanentă a nivelului de trai al oamenilor muncii, pentru întărirea raporturilor politice şi economice ale ţării noastre cu toate statele lumii. Angrenate în întrecerea socialistă, sub conducerea organizaţiilor de partid, cu sprijinul şi îndrumarea organelor centrale, locale de partid şi de stat, precum şi a dumneavoastră personal, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, colectivele de oameni ai muncii din Centrala de tractoare au obţinut importante succese în eliminarea neajunsurilor şi lipsurilor, precum şi in realizarea sarcinilor de plan pe anul 1981. In anul precedent, producţia netă a înregistrat o creştere de 8,5 la sută faţă de realizările anului 1980, iar la producţia marfă de 7,4 la sută. Creşterile obţinute au fost însoţite de îmbunătăţirea laturii calitative a activităţii economice prin aplicarea cu consecvenţă a noului mecanism economic, a autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii. Astfel, cheltuielile totale la mia de lei producţie marfă au fost reduse cu 85,9 lei, iar cheltuielile materiale cu 16,5 lei faţă de realizările anului precedent, obţinindu-se in acest fel un spor la beneficii la producţia marfă fabricată de peste 112 milioane. Din valoarea materialelor recuperate s-au obţinut 4 536 tone metal economii, iar prin reproiectarea planurilor de croire, combinate, 2 012 tone metal economisit. La consumul de energie şi combustibil am înregistrat, de asemenea, economii importante. Aceste rezultate sunt urmarea îmbunătăţirilor constructive aduse tractoarelor noastre, a modernizării tehnologiilor de fabricaţie, introducerii unor maşini-agregat de mare randament, realizate prin autoutilaje, extinderii polideservirii utilajelor, raţionalizării personalului indirect productiv şi de deservire, cit şi a folosirii mai judicioase a materialelor, energiei şi combustibililor. In ceea ce priveşte îndeplinirea programului stabilit cu privire la îmbunătăţirea calităţii tractoarelor şi întărirea disciplinei tehnologice şi de producţie, vă raportez tovarăşe secretar general că printr-o intensă muncă politico-educativă şi tehnico-organizatorică desfăşurată de organizaţia de partid a întreprinderii de tractoare şi de consiliul oamenilor muncii, măsurile stabilite, în sarcina colectivului, au fost în totalitate îndeplinite. Astfel, s-au întărit controlul de calitate pe fluxul de fabricaţie, ordinea şi disciplina la toate locurile de muncă. în continuare, luîndu-se măsuri ferme, au fost lichidate restanţele în livrarea tractoarelor şi a pieselor de schimb la unele contracte, s-au asigurat condiţii corespunzătoare de depozitare a producţiei, în anul 1981 s-au livrat la export cu 10 mii tractoare mai mult decit in anul 1980. Cu toate aceste importante realizări, trebuie să recunoaştem autocritic că, datorită unor lipsuri şi greutăţi, planul producţiei fizice la unele sortimente nu s-a îndeplinit la nivelul prevăzut, ceea ce a avut consecinţe negative atît în activitatea proprie, cit şi asupra activităţii unor colaboratori. In privinţa nerealizărilor la planul de export, considerăm că printr-o coordonare mai bună a eforturilor s-ar fi putut realiza integral contractele externe. In adunările generale ale oamenilor muncii desfăşurate in luna februarie s-au analizat cu responsabilitate comunistă rezultatele anului 1981 şi s-au stabilit o serie de măsuri concrete pentru eliminarea lipsurilor şi recuperarea restanţelor din anul trecut, pentru înfăptuirea, in mod exemplar a planului pe 1982. Avînd în vedere faptul că peste 80 la sută din tractoarele ce le vom fabrica în acest an sunt destinate exportului.., centrala, Împreună cu unităţile industriale şi întreprinderile de comerţ exterior, au stabilit un program concret de modernizare a tractoarelor, de sporire a gradului de confort, precum şi introducerea în fabricaţia de serie a noilor tipuri de tractoare în paralel cu universalizarea acestora, prin dotarea cu instalaţii şi dispozitive care să permită utilizarea tractoarelor la lucrări foarte diverse şi menţinerea competitivităţii lor pe plan internaţional. Totodată, vom acţiona pentru ridicarea nivelului calitativ şi tehnic al producţiei, printr-o mai bună organizare a producţiei şi a muncii. Suntem ferm hotărîţi de a nu aduce aportul la echilibrarea balanţei de plăţi şi lichidarea datoriilor externe, printr-o urmărire permanentă a sarcinilor de export, mai ales că, pină in prezent, am contractat peste 90 la sută din planul de export, în paralel cu diversificarea formelor de comercializare a produselor noastre. Ca urmare a măsurilor luate în acest trimestru, raportăm plenarei că sunt condiţii pentru ca, in acest an, să ne realizăm în totalitate obligaţiile ce le avem la export. In condiţiile dezvoltării şi adîncirii autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii economice, vom urmări consecvent realizarea programului de reducere a costurilor, de sporire a beneficiilor, in special prin diminuarea consumurilor de materiale, energie şi combustibili şi valorificareamaterialelor refolosibile. Suntem hotărîţi să aplicăm cu fermitate indicaţiile date privind deplasarea întregii munci in întreprinderi pentru a soluţiona operativ şi concret toate problemele de natură să asigure buna desfăşurare a activităţii de producţie. Vă asigurăm, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că nu vom precupeţi nici un efort, că vom acţiona cu întreaga noastră energie şi capacitate creatoare pentru înfăptuirea neclintită a măreţelor sarcini stabilite de Congresul al XII-lea al Partidului Comunist Român. Din cuvîntul participanţilor la dezbateri CUVlNTUL TOVARĂŞULUI ION SIRBU CUVΟNTUL TOVARĂŞEI ALEXANDRINA GĂINUŞE CUVΟNTUL TOVARĂŞULUI VASILE SECHEL CUVlNTUL TOVARĂŞULUI NAGY FERDINAND Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Stimate tovarăşe, Stimaţi tovarăşi, De la început doresc să subliniez şi eu importanţa politică şi economică deosebită a problemelor înscrise pe ordinea de zi a plenarei noastre. Bilanţul primului an al actualului cincinal confirmă o muncă rodnică în întărirea forţei şi capacităţii de acţiune a partidului precum şi faptul că, in toate condiţiile şi momentele construcţiei societăţii socialiste, puterea partidului este chezăşia înfăptuirii tuturor sarcinilor ce ni le-am propus. Documentele prezentate sintetizează fapte şi împliniri, dovezi ale modului in care s-au mobilizat forţele umane şi materiale ale ţării sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, pentru realizarea acumulărilor planificate, ca urmare a valorificării a tot ceea ce a produs societatea. Este un motiv de satisfacţie că bilanţul anului 1981 evidenţiază creşteri la producţia netă, la producţia marfă, creşterea venitului naţional cu 2,1 la sută, în momentul în care ţări puternic dezvoltate au stagnat sau au avut regres în producţia materială, iar criza economiei mondiale s-a agravat. Comitetul judeţean Covasna al partidului a aşezat în centrul muncii sale de întărire a capacităţii oganizatorice şi de acţiune a partidului problemele care asigurau selecţionarea şi pregătirea celor mai destoinici tineri şi tinere, ţărani şi constructori, pentru a putea fi primiţi in rîndul membrilor partidului, urmărind comportamentul lor în muncă şi în familie şi asigurând pregătirea lor pentru ca în muncă şi activitate să fie respectaţi şi apreciaţi de colegi. In cursul anului 1981, au fost primiţi in partid 1419 noi membri, cu 200 mai mulţi decit in 1980, din care 65,5 la sută din rândul tineretului ; 90,5 la sută din cei primiţi in partid provin din rândul muncitorilor şi ţăranilor. Astăzi, organizaţia noastră judeţeană cuprinde, practic, iri cele 697 organizaţii de bază, pe fiecare al cincilea locuitor major al judeţului ; structura ei este corespunzătoare cu compoziţia populaţiei — români şi maghiari. Trebuie, în acelaşi timp, să spun că nu am reuşit să îndeplinim din hotăririle privind creşterea ponderii in primirile în partid a tinerilor, a ţăranilor, datorită, în primul rând, modului defectuos în care unele organizaţii de partid teritoriale au fost îndrumate de comitetul judeţean. Doresc, de asemenea, să subliniez că, paralel cu întărirea numerică a organizaţiei judeţene de partid, am acţionat pentru îmbunătăţirea compoziţiei şi mişcării cadrelor, proces ce a fost condus cu mai multă competenţă în anul ce l-am încheiat. Respectind criteriile prevăzute în hotărîrea Comitetului Central, in 1981 s-au promovat 92 de cadre de conducere, s-au pregătit peste 6 000 de oameni ai muncii pentru noile locuri de muncă, care in marea lor majoritate s-au dovedit competente in îndeplinirea sarcinilor încredinţate. S-a asigurat ca în aparatul comitetelor judeţean, municipal şi orăşenesc de partid, in proporţie de 80.2 la sută să fie promovări din rîndul muncitorilor, maiştrilor şi 81 la sută, din ei să aibă studii de partid şi de stat superioare. Biroul judeţean de partid a stabilit măsuri şi acţiuni hotărîte care vizează in principal o mai largă perspectivă in pregătirea şi verificarea cadrelor, o mai mare răspundere a membrilor organului judeţean in teren şi o mai consistentă activitate in calificarea şi reciclarea cadrelor. Suntem conştienţi că cea mai bună formă de pregătire şi verificare a omului este munca şi in acest cintar o punem la baza aprecierii fiecăruia cu mai multă atenţie in perioada care urmează. Ritmul sporului producţiei nete in judeţ a fost de 15,2 la sută, al producţiei-marfă de 3,7 la sută, al productivităţii muncii pe baza producţiei nete cu 9,2 la sută, iar planul acumulărilor în industrie a fost îndeplinit in proporţie de 107,4 la sută. Un bilanţ financiar pozitiv s-a încheiat şi in domeniul circulaţiei mărfurilor, în transporturi, în economia locală. Prevederile planului financiar nu le-am realizat in agricultură şi in construcţii, datorită, în principal, nerealizării planurilor de producţie. (Continuare în pag. a IlI-a)