Sportul Popular, aprilie 1953 (Anul 8, nr. 2209-2224)

1953-04-02 / nr. 2209

Pe şantierul parcului cultural sportiv „23 August” SĂRBĂTOAREA TINERILOR BRIGADIERI La fel ca în oricare altă dimineaţă, şantierul parcului de cultură şi sport „23 August” prinde viaţă. Maşinile îşi pornesc uruitul, escavatoarele prind din nou să-şi rotească cupele dintr-o parte în altaDinspre pavilioane, tinerii brigadieri se îndreaptă cu cântecul pe buze spre sectoarele de muncă ce le-au fost încredinţate. „Hei rup, hei rup, suim, suim O lume nouă noi construim”. In inimile brigadierilor ciocoteşte bucuria vieţii noi, bucuria muncii avântate pusă în slujba păcii, a tinereţii. Pe feţele lor citeşti o hotărîre dârză: Vom învinge orice greutăţi, vom trece orice obstacole, nu vom preupeţi nici un efort pentru a îndeplini sarcina încredinţată de partidul nostru iubit; construirea parcului cultural sportiv care va găzdui în vara acestui an manifestaţiile din cadruil Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor. Duminică, şantierul fremăta Însă, mai mult decât In alte zile. Una după alta maşinile se opreau In faţa şantierului şi din ele coborau zeci de tineri şi tinere, muncitori, tehnicieni, funcţionari, elevi şi studenţi. Cu toţii veniseră în această dimineaţă însorită de primăvară şi lucreze alături de brigadierii de pe şantier. Scurte urări de bun venit, tovărăşeşti strângeri de mână, apoi la treabă. Fiecare minut este preţios şi nu trebuie irosit. Brigăzile volante formate din tineri şi tinere din Capitală au primit de Îndată sarcini. Unele Frigizi au fosit repartizate la săpături, altele la transporturi. Cele mai multe au lucrat însă pe şantierul viitorului stadion. Aioi e treabă, mai multă. Trebuie nivelat, săpaii... Nu-i uşor să transformi fostul maidan într’un uriaş stadion, baza sportivă în care peste 70.000 de spectatori vor putea urmări întrecerile tinerilor din toate colţurile lumii. Dar voinţa tinerilor, elanul lor, schimbă pe zi ce trece acest vast şantier în viitorul stadion, în minunatul parc cultural-sportiv. In scurtă vreme, „vestita” groapă a Vergului va fi doar o tristă amintire a trecutului. Şi atunci, printre vizitatorii parcului cultural-sportiv vor fi desigur şi unii care-şi vor aminti cum, în dimineaţa aceia însorită de început de primăvară, au venit împreună cu alţi peste 2.000 de tineri şi tinere membri ai brigăzilor votante de şcoala profesională No. 37 Construcţii, Şcoala Specială de 2 ani, I.T.B., I. C. Chim, BIR.P.R., I.S.P.E. şi din multe alte şcoli, facultăţi şi uzine şi au lucrat peste 6.000 ore de muncă voluntară ajutând brigadierilor în efortul pentru realizarea minunatei construcţii a Capitalei patriei noastre dragi. „Vom fi printre primii purtători ai insignei Festivalului" „Ne-a bucurat mult vestea că brigadierii care vor munci cu elan pe noul şantier vor fi primii purtători ai insignei Festivalului. Eu, continuă lăcătuşul Iacobeţ Savel, membru al brigăzii volante No. 1 de la uzinele „Mátyás Rákosi”, doresc din toată inima să fiu chiar primul din brigadă, care să port insigna. Şi dorinţa aceasta o voi transforma în fapt muncind, muncind fără preget”. Strungarul Nicolae Pârlea, tovarăş de brigadă al lăcătuşului Iacobeţ Savel, doreşte şi el să primească primulinsigna Festivalului. In munca din uzină ei au reuşit, să obţină depăşiri aproape egale de normă. Acum amândoi se întrec cu însufleţire fiecare dorind să poarte primul insigna Festivalului. Munca lor va hotărî însă care dintra ei merită această cinste . „Cinste lor c’au meritat“ Ziua de Duminică a fost o adevărată sărbătoare a tinerilor brigadieri de pe șantierul parcului de cultură și sport „23 August”. Spre prânz, brigăzile se îndreptau rând pe rând, spre careul de la marginea şantierului, unde urma să se desfăşoare festivitatea decernării drapelului de brigadă fruntaşă all C.C. al U.T.M. La sărbătoarea tinerilor brigadieri au participat tovarăşii Ghizela Vass, membru al C.C. al P.M.R., V. Miuşati, prim secretar al C.C. al U.T.M., I. Fazekaş, secretar al C.C. al U.T.M, A. Andrei, ministru adjunct la Ministerul Construcţiilor şi Materialelor de Construcţii şi alţii. Cu ovaţii nesfârşite au întâmpinat brigadierii ordinul de zi al comandamentului şantierului, prin care brigada No. 30 a primit drapelul de brigadă fruntaşă al C.C. al U.T.M., ca urmare a realizărilor obţinute în muncă, realizări ilustrate prin depăşirea cu peste 190 la sută a sarcinilor de plan. Membrii brigăzi fruntaşă au fost purtaţi pe braţe de tovarăşii lor de muncă de pe şantier, care •scandau cu, voie bună: „Cinste lor c’au meritat Şi drapelul l-au luat..." Brigadierii fruntaşi au primit apa, banderolele roşii. Mihai Costea, Vasile Ianoş, Petre Alexandru, Gh. Călin, Elena Cojocaru, Nie. Oprea, Ion Târcuş, Gh. Platon, Nie. Petrovici, Mihai Toma — iată numai câteva din numele celor mai vrednici brigadieri de pe şantierul parcului de cultură şi sport „23 August”. Ei s’au dovedit a fi demni de Încrederea acordată de partid, îndeplinindu-şi angajamentul luat in faţa organizaţiei. it A fost o zi de muncă la fel ca frulte altele. In ea am aflat frânturi din viaţa şantierului ce va deveni peste puţină vreme minunatul parc de cultură şi sport „23 August”. Aici sunt doar câteva cuvinte despre oamenii care prin munca lor transformă înfăţişarea de ani şi ani a unor locuri pustii într’un parc minunat, într’um loc de recreaţie pentru oamenii muncii din Capitala patriei noastre dragi. AUREL CRIŞAN Pentru un bun Ca în majoritatea disciplinelor sportive şi în handbal arbitrul are o contribuţie directă la buna desfăşurare a unui joc. Fireşte, pe marginea acestui subiect se pot duce discuţii nesfârşite. Acum însă, la începutul noului sezon, o serie de lucruri importante trebue reţinute de toţi arbitrii de handbal şi în special de cei care vor conduce jocurile divizionare. Campionatul divizionar de handbal, prin noile modificări ale regulamentului de joc, ridică anul acesta noi probleme, nu numai în faţa echipelor ci şi în faţa arbitrilor. Aceste modificări schimbă mult aspectul jocului de handbal, în special prin aceea că îl fac să fie mai deschis, putem spune chiar mai clar. Afirmaţia de mai sus este in strânsă legătură cu modificarea regulamentului în ceea ce priveşte marcarea şi atacarea adversarului şi în ceea ce priveşte evitarea acestui lucru de către jucătorul aflat cu mingea în drum spre poartă. Prin noua modificare jocul de handbal are un alt aspect, deoarece nu vor mai fi văzute îngrămădelile din faţa semicercului, în care jucătorii din apărare iau în braţe pe cei din atac, iar aceştia din urmă încearcă să-şi facă loc forţând trecerea cu corpul. In ceea ce priveşte atacarea adversarului şi felul în care el poate fi marcat, jucătorii din apărare vor trebui de acum înainte să ţină seamă de următoarele reguli: a) mingea poate fi luată de la adversar numai cu o singură mână, cu paltra deschisă, fără ca adversarul să fie loat peste mână sau braţ; b) atacarea adversarului cu braţele întinse lateral nu este permisă de regulament şi în prima abatere va fi sancţionată cu aruncarea liberă şi avertisment dat căpitanului echiipei, iar la a doua abatere, tot cu aruncare liberă şi eliminare temporară din joc; c) este permisă marcarea şi atacarea adversarului numai cu corpul indiferent dacă acesta are sau nu mingea, fără ca adversarul să fie lovit cu cotul, umărul, braţele sau mâinile; d) este interzisă folosirea braţelor sau mâinilor pentru altă acţiune decât pentru aceea făcută in vederea deposedării adversarului de balon; e) în jumătatea proprie de teren îmbrăţişarea adversarului cu o mână sau două, ţinerea lui de chiloţi sau de mână, piedica, îmbrâncirea, lovirea intenţionată cu piciorul sau cu pumnul şi împiedecarea neregulamentară a jucătorului aflat cu mingea în poziţie clară de atac la poartă, sunt sancţionate. Este bine să precizăm că abaterile de la punctul e) vor fi sancţionate cu lovitură de pedeapsă de la 13 m., indiferent dacă ele au fost comise faţă de un jucător care are mingea sau nu. Celelalte abateri vor fi sancţionate prin lovitură liberă directă, executată de pe locul de unde s-a comis greşala. Atacanţii, la rândul lor, vor avea de respectat în matchurile din noul campionat divizionar o serie de reguli noi. Astfel, un jucător aflat cu mingea în dribling trebue să ocolească apărătorul care-l aşteaptă şi să evite în acest fel ciocnirea.Chiar şi în cazul când jucătorul aflat în dribling a făcut o feriţă şi apărătorul a sesizat just direcţia in care se deplasează atacantul, acesta din urmă este obligat din nou să evite ciocnirea cu jucătorul din apărare. In caz de ciocnire, jucătorul In dribling va fi sancţionat. Deasemenea, un înaintaş nu poate forţa In niciun fel trecerea printre doi apărători. Toate aceste greşeli vor fi sancţionate cu o lovitură liberă directă. In privinţa executării loviturilor libere din apropierea spaţiului de poartă, arbitrul este dator să aştepte 35 secunde între primul şi al doilea fluer. Abia după această pauză va putea fluera executarea loviturii. Dacă prevederile regulamentului nu sunt respectate, arbitrul,în cazul când este prima abatere din timpul jocului, va da un avertisment întregii echipe prin căpitanul acesteia, iar în caz de recidivă va elimina pentru 5 minute jucătorul sau jucătorii vinovaţi. In caz că din lovitura liberă s’a marcat un punct, arbitrul va acorda punctul şi va lua în plus şi măsurile de mai sus, iar în caz că nu s’a marcat punct va dicta repetarea loviturii, luând totuşi măsurile arătate. Arbitrii vor trebui să fie atenţi mai ales in ceea ce priveşte jocul apărătorilor care fac de foarte multe ori, in fazele rapide, uz de mijloace nepermise. Este clar deci că arbitrii de handbal au datoria că va fi foarte aproape de faze şi în special de fazele din faţa semicercului unde se iveşte mai des ocazia de a comite greşeli. De asemenea, o atenţie deosebită trebue acordată şi jocului înaintaşilor care se ştie că uneori joacă la provocarea de faulturi, tocmai cu intenţia de a putea beneficia de o lovitură liberă directă din apropierea porţii. Cu prilejul jocurilor de handbal din sală a putut fi observată tendinţa dăunătoare de a sancţiona invers pătrunderile neregulamentare ale jucătorilor din atac, înaintea începerii campionatului divizionar, arbitrii trebue să fie permanent preocupaţi să studieze temeinic modificările regulamentului de joc pentru a putea chiar de la primele matchuri să poată contribui la buna desfăşurare a întrecerilor prin arbitraje competente şi autoritare, arbitraj in jocurile de handbal Au sosit noi delegaţi la Sesiunea Comitetului Internaţional pentru pregătirea Festivalului Mondial al Tineretului si Studenţilor pentru Pace şi Prietenie in Capitala ţarii noastre continuă să sosească numeroşi delegaţi la Sesiunea Comitetului Internaţional pentru pregătirea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Luni la amiază au sosit Jacques Denis, secretar general al F.M.T.D. Bernard Bereanu, preşedintele U.I.S., Paolo Pescetti, locţiitorul secretarului general al U.I.S., Mukul Ghoshal (India), reprezentantul vicepreşedintelui U.I.S.,Lionel Soto (Cuba), membru în Comitetul Executiv al U.I.S., Kogun Shein (Birmania) şi Tadeusz Stszelkowski, secretar al Uniunii Tineretului Polon-Fie aeroportul Băneasa, oaspeţii străini au fost întâmpinaţi de tov. Paul Cornea, secretar al C.C. al U.T.M şi alţi membri ai C.C. al U.T.MErau deasemenea de faţă O. Fischer, P.lliev şi R- Rousseau, din partea F.M.T.D. In cursul zilei de Marţi au sosit în Capitală reprezentanţi ai tineretului din R.P. Bulgaria şi R. D. Germană. In cursul serii au mai sosit delegaţi ai tineretului din Cuba, Franţa, Grecia, India, Indonezia şi Sparta. Miercuri la amiază a sosit V. I. Golcemaisov, preşedintele Comitetului Antifascist al Tineretului din U.R.S.S. şi secretar al Comsomolului. Pe aeroportul Băneasa, reprezentantul tineretului sovietic a fost întâmpinat de tovarăşii V. Muşat, prim secretar al C.C. al U.T.M., Paul Cernea, secretar al C.C. al U.T.M. şi alţii. Erau deasemenea de faţă Jacques Denis, secretar general al F.M.T.D., B. Bereanu, preşedintele U.I.S., Dimitrov Alexandr Popov, secretar al Uniunii Tineretului Popular al lui Dimitrov din R.P- Bulgaria, O. Fischer, P. Hiev şi Codr Ghenadi din partea F.M.T.D. In cursul după amiezii au sosit S. Roimainovscim, secretar al F.M.T.D., şi delegaţii ale tineretului din R.P- Chineză în frunte cu Wu Hsuen-chien, şef adjunct al Departamentului de legături internaţionale al Noii Uniuni Democrate a tineretului din China, delegaţia tineretului din RP. Ungară in frunte cu István Deneş, prim secretar al Uniunii Tineretului Muncitor din R.P. Ungară, Ladiislav L.s, prim secretar al Uniunii Tineretului dim R. Cehoslovacă, Arthur Lehman, director general al căilor ferate din R.D. Germană. La aeroportul Băneasa oaspeţii au fost întâmpinaţi de tov. Paul Cernea şi I. Fazecaş, secretari ai CC. al U.T.M. Bratu deasemeni de faţă Jacques Demis, B. Bereanu, Dimitrov Alexandr Popov, O. Fischer, P. Iliev, Codr Ghenadji. La sosire se aflau şi Tjao Tjenă, secretar al Ambasadei R.P. Chineze, precum şi J. Vochomurka, secretar al Ambasadei R- Cehoslovace. In cursul zilei de eri au mai sosit reprezentanţi ai tineretului din R P. Bulgaria, Austria şi Elveţia. (Agerpres) „Cupa Bucegi”, primul concurs de primăvară la schi Devenită tradiţională, întrecerea de schi pentru „Cupa Bucegi” reuneşte în fiecare an pe pârtiile din Bucegi cei mai buni schiori ai ţării. Concursurile din cadrul „Cupei Bucegi" sunt întotdeauna foarte disputate, schiorii dorind să se întreacă din nou după campionatele republicane. Schiorii de la Dinamo şi şi în special Gh. Cristoloveanu şi Ion Bârsan sunt printre cei care vor căuta de data aceasta să confirme la slalom special performanţele realizate în cadrul campionatelor republicane. Ceea ce caracterizează întrecerile din cadrul „Cupei Bucegi” este că ele pun concurenţilor o serie de probleme pe care aceştia nu le întâlnesc decât în întrecerile de primăvară. Este vorba în primul rând de zăpada grea şi udă care face ceruitul foarte dificil şi care cere o tehnică puţin diferită a virajelor, dat fiind că schiul se afundă mult în zăpada care nu permite manevrarea lui cu uşurinţă, obligând schiorul să facă viraje cât mai largi. Deasemeni, cursa de coborîre ridică şi unele probleme datorită zăpezii schimbătoare (udă pe pantele expuse la sud şi îngheţată pe cele expuse la nord). Este cazul Văii lui Carp, unde se va desfăşura Duminică întrecerea de coborîre. Schiorul care ia startul din vârful Furnicii vine cu o viteză considerabilă pe zăpada udă până deasupra feţei mari a muntelui care este îngheţată şi foarte înclinată. Aci viteza creşte şi mai mult, iar schiorul intră cu o viteză care se apropie de 100 km pe oră pe o altă porţiune de zăpadă udă, care frânează din nou. In sfârşit, ultima problemă a cursei de coborîre este culoarul, care şi el este îngheţat. Iată că, în general, cursa de coborîre de pe Valea lui Carp prezintă în actualele condiţii o serie de dificultăţi care cer nu numai multă atenţie şi o ceruire perfectă, ci şi o profundă cunoaştere a tehnicii specifice curselor de primăvară. Faptul că întrecerile de primăvară cer multă rutină este dovedit prin aceea că schiorii cu mai multă rutină şi experienţă sunt de obicei câştigătorii probelor. Astfel, ediţia de anul trecut a revenit maestrului sportului Dumitru Sulică (Dinamo), unul din cei mai rutinaţi schiori ai noştri. Anul acesta, la campionatele republicane, maestrul sportului Ion Cojocaru (CCA) s-a dovedit prin rezultatele pe care le-a obţinut, cel mai bun schior alpin al nostru. Fără îndoială, el se va strădui să confirme performanţele realizate în actualul sezon, ca şi succesele obţinute în precedentele ediţii ale întrecerii. Casa Centrală a Armatei, organizatoarea şi în acest an a concursului dotat cu „Cupa Bucegi”, a stabilit ca proba de slalom special care se va disputa Sâmbătă să aibă loc pe Vâlful cu Dor iar coborîrea, care se va desfăşura Duminică, să se dispute pe Valea lui Carp. Trebue să arătăm că o deficienţă a actualei ediţii a „Cupei Bucegi” este aceea că s-a abandonat traseul Văii Cerbului, cel pe care s-au disputat primele ediţii ale competiţiei. Deasemeni, o altă deficienţă constă în faptul că întrecerile din acest an nu cuprind nici o probă de fond, deşi în anii trecuţi aceste probe figurau în programul concursului. Această lipsă face ca fondiştii noştri să fie obligaţi să-şi încheie activitatea cu prilejul campionatelor republicane, adică la mijlocul sezonului, deşi condiţiile de concurs sunt în momentul de faţă deosebit de favorabile ALEX. HOROVEANU SPORTUL POPULAR Nr. 2209 Pag. 3a Pregătiri pentru „Spartachiada Satelor“ Tinerii ţărani muncitori din Regiunea Autonomă Maghiară se pregătesc cu entuziasm pentru marea competiție „Spartachiada Satelor”, încă din timpul iernii, tinerii sportivi din comuna Miercurea Niraj şi-au amenajat, prin muncă obştească, o frumoasă sală de sport. Datorită acestui fapt, peste 20 de sportivi şi-au început din vreme pregătirile. Cu aceeaşi însufleţire se pregătesc şi sportivii din comuna Beica de Jos. De curând preşedintele consiliului sportiv, Andrei Barabah, a prelucrat cu ţăranii muncitori regulamentul Spartachiadei El a arătat că este o bucurie şi o datorie de cinste pentru fiecare tânăr ţăran muncitor de a participa la noile concursuri ce vor începe peste puţin timp. Răspunzând chemării preşedintelui colectivului sportiv, ţăranii muncitori au început să participe în număr din ce în ce mai mare la antrenamente. La fel şi în comunele Band, Acaţar şi Dumbrăvioara, sătenii se pregătesc cu intensitate pentru întrecerile Spartachiadei. Consiliile colectivelor sportive din comunele de mai sus au popularizat această competiţie prin gazete de perete, panouri şi conferinţe. Totodată, au reamenajat terenurile de sport şi au pregătit echipamentul. Pe de altă parte, comitetul regional C. F. S. a pregătit 311 instructori sportivi voluntari şi inspectori obşteşti. Aceştia au fost repartizați în comune pentru a coordona munca de organizare a concursurilir din prima etapă a Spartachiadei.