Sportul Popular, ianuarie 1959 (Anul 14, nr. 3333-3349)

1959-01-27 / nr. 3347

Um ex e an pi a in in vnitiit sirut şi în activitatea sportivă! Liceul „Unirea“ din Focşani are mulţi elevi care fac cinste şcolii, atît prin rezultatele dobîndite la învăţătură, cît şi prin bogata activitate sportivă pe care o desfăşoară. Am cunoscut şi noi o reprezentantă a şcolii, în această dublă înfăţişare — şi socotim că nu este lipsit de interes să o prezentăm cititorilor noştri... ...Utemista Claudia Mihăilescu din clasa a IX-a B trece drept una dintre ele mai talentate gimnaste ale liceului. „Specialitatea“ ei — gimnastica sportiva. De cite ori n-a făcut parte din echipa şcolii, de cite ori n-a demonstrat marea ei pasiune pentru acea■i ramură sportivă! Şi totuşi, gimnastica nu reprezintă, de fapt, decît una dintre disciplinele sportive practicate de Claudia Mihăilescu, ea dovedind reale perspective şi în atletism, sport cu care şi-a înscris pentru prima oară numele, printre învingători, într-o întrecere sportivă. ..Evenimentul — ne povesteşte ea — a avut loc cu patru ani in urmă... Pe atunci eram pionieră şi îndrăgeam foarte mult probele de sărituri. Eram chiar convinsă că voi rămine... credincioasă probei de înălţime, tentată ce-i drept şi de rezultatele strălucite obţinute de minunata sportivă a ţării noastre, Iolanda Balaş. Şi totuşi...“. Şi totuşi, Claudia, fără să abandoneze atletismul (îl practică şi acum cu rezultate remarcabile) rămine credincioasă gimnasticii sportive. „Am văzut că se adaptează mai bine temperamentului meu, aptitudinilor mele fizice. De altfel şi rezultatele sunt mai evidente...". Intr-adevăr, notele de 9 şi 10 pe care Claudia Mihăilescu le-a obţinut la toate concursurile la care a participat, o recomandă ca pe o excelentă gimnastă, o titulară sigură în echipa şcolii la apropiatele campionate republicane şcolare. Profesorul de educaţie fizică Zigmond Lupu ne-a dat să '■’'elegem că Claudia este totodată şi foarte bună... turistă! — Hai, Claudia, povesteşte despre recenta excursie făcută cu şcoala in pucegi!... Imaginile descrise cu o nespusă plasticitate, de „eroina“ noastră, la fel ca şi relatarea peripeţiilor pe care le-a trăit grupul celor 40 de elevi şi eleve de la liceul „Unirea“ (ca răsplată pentru cîştigarea unui concurs „Drumeţii veseli“, organizat de Radiodifuziune) ne-au încredinţat cu prisosinţă că eleva Claudia Mihăilescu are o deosebită predilecţie şi pentru drumeţie... — Aşadar, trei pasiuni sportive !? — Eu aş spune chiar... patru şi le-aşi cataloga in altă ordine: mai plin învăţătura şi apoi, pasiunile sportive... ...Claudia Mihăilescu — o elevă care ştie să îmbine atît de armonios pregătirea ei şcolară cu activitatea sportivă. Ne-am bucurat cunoscînd-o. Ne-am bucura şi mai mult, dacă în vizitele noastre prin şcoli am întîlnit cît mai des, exemple asemănătoare. . TIBERIU STĂNIA Claudia Mihăilescu, una dintre cele mai bune sportive ale şcolii medii ( „Unirea", se dovedeşte in acelaşi timp şi o foarte bună elevă la învăţătură, iat-o, la o oră de matematică, rezolvind cu multă siguranţă o ecuaţie. Proba cea mai evidentă că învăţătura (şi mai ales matematica) trebuie socotită drept prima ei pasiune... (Foto: Boris Cilbanu) ACTUALITATEA 6 întrecerile din cadrul campionatului republican şcolar de gimnastică, rezervat elevilor din şcolile medii, cunosc un viu interes în întreaga ţară. In.1 momentul de faţă se desfăşoară etapa l de localitate (raion), care se va încheia la data de 8.0. Etapa următoare, regiune, este programată între 28.0 — î.m. • Cei mai mici sportivi, iubitori ai gimnasticii şi şahului sunt prezenţi în aceste zile la startul celei de a doua ■ediţii a spartachiadei pionierilor şi şcolarilor. Sportivii care s-au dovedit a fi cei mai buni în faza pe centre de comună — încheiată la 25.1 — vor fi prezenţi, în continuare, la întrecerile din cadrul etapei pe raion. • Sunt în plină desfăşurare şi întrecerile di© gimnastică şi triată din cadrul primului campionat republican al şcolilor profesionale de ucenici. Gimnaştii îşi dispută întâietatea în cadrul etapei pe localitate (pînă la data di© 15.11), în timp ce amatorii de trîntă participă la întrecerile etapei pe raion (pînă îa 22.11). Faza pe Capitală din cadrul campionatului republican şcolar d© volei se va desfăşura începînd de la data 1.II. La întreceri pot participa pe lingă elevii şcolilor medii de cultură generală şi cei de la şcolile medii tehnice şi profesională de ucenici, înscrierile se primesc pînă în seara zilei de 28.1 la sediul şcolii sportive de elevi a M.I.C. In aceeaşi zi la ora 19, va avea loc şi şedinţa tehnică, la care sunt invitaţi responsabilii tuturor echipelor înscrise. Misiiveie i vei tis sinilor pieri si-i mn\ dii si ionele ie li vrei A rlmtr* r'/inmnttiinrn n fnrrrmtiilnr Hp n rncimnt rlp tnrtirrrinrilp siHrpznt p rnin-a răsunat de incurajările adresate com- I peţitorilor de către sutele si sutele de elevi care au ţinut siI asiste la in- 1 treceri. Concursul era privit cu mult interes, deoarece constituia şi un prilej de verificare a ierarhiei stabilite cu puţin timp in urmă, in competiţia desfăşurată în sala Dinamo din Capitală unde se remarcaseră in mod deosebit, echipa feminină a clubului şcolar din Bucureşti şi cea masculină a clubului şcolar „Luceafărul“ din Oraşul Stalin. In turneul masculin de la Tg. Mureş, pe primul loc s-a situat, de data aceasta, echipa clubului şcolar din Bucureşti, care a înregistrat scorurile de 3—2 cu Cluj şi 3—0 cu Tg. Mureş. Locul secund a revenit reprezentanţilor sportivilor şcolari din Cluj, care au învins pe cei din localitate (clasaţi pe locul 3) tot cu scorul de 3—0. Dacă turneul masculin a pierdut oarecum din interes prin neparticiparea „Lucea- fărului" din Oraşul Stalin, în schimb cel feminin a strins la startul întrecerilor, toate reprezentativele cluburilor şcolare din ţară, avind in plus ca participantă şi valoroasa formaţie Voinţa- Miercurea Ciuc. De altfel, acestei echipe i-a şi revenit primul loc, ea întrecind în finală clubul şcolar din Cluj cu 3-0. Pe locul 3 s-a situat echipa Bucureştiului, care a învins intr-un meci decisiv pe cea din Tg. Mureş cu 3-0. A doua confruntare a formaţiilor de rolei, reprezentind cluburile sportive şcolare din ţară, a avut loc la sfirşitul săptăminii trecute la Tg. Mureş, in cadrul „Cupei Centenarului“ organizată de clubul şcolar „Harghita“ din localitate. Timp de două zile, sala I.M.F. începutul întrecerilor de volei intercluburi şcolare l-a constituit concursul organizat in Capitală, în prima decadă a acestei luni. Iată o fază din intenirea care a avut loc cu acest prilej, intre echipele cluburilor şcolare din Oraşul Stalin şi din Timişoara. (Foto: V. Bagiac) O mină de profesori şi antrenori şi aproape 255 de elevi şi eleve, plini de entuziasm, de adevărată pasiune pentru sport! Iată prima impresie pe care ţi-o creează şcolala sportivă de elevi a U.C.F.S. din Constanţa, i-am întîlnit pe elevii şcolii în sala Dinamo din localitate, mai multe zile în şir, lucrînd, lucrînd de zor. Primire şi gimnaşti, atleţi, boxeri, fotbalişti. Programul competiţional din acest an este foarte bogat, iar elevii şcolii sunt hotărîţi să obţină la fiecare întrecere, performanţe de valoare. Vor reuşi oare ?... Directorul şcolii, prof. Ştefan Burtoi este foarte încrezător. Profesorii şi antrenorii şcolii (printre care facem cunoştinţă cu Şt. Baciu, Const. Craiu ’Jeana Baltă, I. Troancă) au dovedit în fiecare an că ştiu să-şi respecte angajamentele. Prin înfăptuirea unor astfel de angajamente, şcoala sportivă de elevi a U.C.F.S. din Constanţa se mîndreşte azi cu o serie de sportivi fruntaşi, campioni republicani ■ de juniori ca: Antoanieta Ţăranu,Nataliţa Jurăscu, Lucia Ho 1lovanschi la gimnastică şi Vasile Neagu la box. Prezenţa unor astfel de sportivi constituie un îndemn pen- tru toţi elevii şcolii, pentru realiza- rea unor performanţe asemănătoare. De acest lucru ne-au asigurat „speranţele“ şcolii, elevele Petruţa Dra- gomir, Daniela Costăchescu, Adriana Făclieru şi multe altele... Dar, paralel cu înregistrarea de rezultate cît mai bune, se caută ca în secţiile şcolii să fie angrenaţi tot mai mulţi elevi de la şcolile profesio- *nale, viitori muncitori sau tehni-^ cieni. Intervine însă aici şi felul în care conducerile unor şcoli profesionale înţeleg să îndrume elevii cu aptitudini sportive către activitatea da performanţă, lucru pe care îl face deocamdată numai conducerea şcolii profesionale de la S.N.M.O. Or, pentru succesul deplin al şcolii sportive de elevi a U.C.F.S. din Constanţa este de dorit ca toate întreprinderile cu şcoli profesionale să urmeze exem, plul celor de la S.N.M.Q.» Cîteva rîftduri despre« Şcoala sportivă de elevi a U. C. F. din Constanţa... Pe urmele materialelor publicate ! RĂSPUNSURI... ! . Materialul critic intitulat „Sportiviiare nu fac cinste unei echipe studenţeşti“, ne-a ajutat să cunoaştem mai bine activitatea reprezentativelor noa- I stre de care ne-am ocupat în mod nn- J suficient — ne scrie Consiliul Uniu-nii ,Asociaţiilor Studenţilor de la Universitatea „C. I. Parhon“. Lipsurile scoase în evidenţă de către ziar aufost analizate temeinic, iar consiliul uniunii le-a apreciat ca fiind reale şi a luat măsuri pentru înlăturarea lor. Astfel, în adunarea generală a secţiei de baschet s-au dezbătut aspec- I tele negative semnalate de ziar, iar studenţii au participat activ şi auto- I critic la discuţii. Echipa de baschet a fost sancţionată cu „avertisment“ pen- tru lipsă de preocupare faţă de munca educativă, iar studentul Mihai Iliescu a fost îndepărtat din echipă pînă la reabilitarea lui la învăţătură. Uniunea şi-a propus, de asemenea, să întărească munca de educaţie în rîndul echipei de baschet. • De curîiîd, zimd hcetru a publicat articolul critic intitulat „De ce stagnează dezvoltarea atletismului la Reşiţa“. Consiliul orăşenesc U.C.F.S. Reşiţa ne-a răspuns că cele semnalate de corespondentul nostru Gh. Dobrescu sunt juste. ..Materialul — ne scrie Consiliul U.C.F.S. — a oglindit bile realitatea şi mulţumim redacţiei pentru sprijinul acordat. Măsurile concrete pe care ar fi trebuit să vi le comunicăm nu au putut fi luate până în prezent, deoarece, doi dintre cei criticaţi, profesorul de educaţie fizică Mayer şi Ilie Pătruică, directorul şcolii sportive de elevi, nu-şi însuşesc critica şi caută să fugă de răspundere. De aceea ne-am propus să analizăm mai temeinic atitudinea lor, după care vom da redacţiei răspunsul cuvenit". ŞI... RĂSPUNSURI Sub titlul „Cind profesorul de edu- I caţie fizică nu-şi vede de treabă...“ a fost criticată atitudinea direcţiunii şcolii medii mixte Vidra raionul Vrancea şi a profesorului de educaţie fizică Ştefan Ovidenie. In material se arăta că in orele de educaţie fizică elenii sunt puşi să transporte cartofi la siloz. Răspunsul pe care l-am primit de la conducerea şcolii vădeşte un tocit spirit autocritic, deşi, indirect, se recunoaşte că cele semnalate de ziar sunt reale. In adresa pe care ne-o trimite, directorul şcoţii, tovarăşul Dumitru Cioarec, merge pină acolo incit cere să ,dezminţim" ştirea şi să „sancţionăm“ pe cel ce ne-a relatat-o. Are dreptate oare directorul şcolii din Vidra ? Constatările noastre dovedesc contrariul. Iată ce ne comunică consiliul raional U.C.F.S. Vrancea: ,.Articolul publicat în ziarul Sportul popular nr. 3308 este pe deplin real. Din discuţiile purtate cu tov. director al şcolii am constatat că este vorba de nesinceritate şi de încercarea de a induce în eroare ziarul. Adevărul este că, în lipsa profesorului de educaţie fizică, tov. director care l-a suplinit, necunoscînd felul in care trebuie să se desfăşoare o oră de educaţie fizică, a folosit elevii la... căratul cartofilor". Dacă, între timp tov. Dumitru Cioarec s-a răzgindit şi a luat o poziţie autocritică, nu era normal s-o aducă la cunoştinţa ziarului ? • Un răspuns cu totul „original" ne-a trimis consiliul regional U.C.F.S. Oradea, din care reproducem un pasaj: „Considerăm că nu era necesar să cereţi consiliului regional U.C.F.S. Oradea să răspundă la articolul „Lipsa legăturii cu terenul — cauza multor deficienţe“, pentru motivul că articolul nu face altceva decit să ilustreze — foarte real şi exact — discuţiile şi concluziile acestei probleme dezbătute în plenara consiliului“. Şi un alt pasaj: „In aceste împrejurări, nu ştim ce am putea răspunde ziarului" (N. R.:?!!). Răspunsul ni se pare curios. Și, pe bună dreptate ne întrebăm dacă nu e vorba de o subapreciere a criticii adresată prin presă, mai ales că și in alte ocazii, consiliul regional U.C.F.S. Oradea și-a manifestat fie .,nedumerirea" cu privire la critică, fie că nu şi-a insuşit-o. După concursul republican de atletism în sală al juniorilor Concursul republican individual de sală pentru juniori şi junioare a devenit de acum o competiţie tradiţioală a atletismului nostru. La începutul fiecăruia din ultimii ani, cei mai buni dintre tinerii atleţi ai ţării au fost oaspeţii sălii Floreasca II din Capitală. Dar niciodată pînă acum concursul acesta nu s-a bucurat de un asemenea succes: sute de participanţi, rezultate de valoare, o atmosfera entuziastă specifică atletismului etc. Sîmbătă şi duminică sala Floreasca a fost de-a dreptul neincăpătoare pentru cei peste 500 de competitori veniţi la Bucureşti din mai multe oraşe din ţară. Adăugaţi acestui număr de arbitri, antrenori şi spectatori — circa 200 — pentru a vă putea face o imagine cît mai precisă a „furnicarului“ de oameni pe carel-a adăpostit sala în aceste zile. In cursa de sprint, de 50 m, au luat parte nu mai puţin de 214 concurenţi (74 la juniori mari, 49 la juniori mici, 49 la junioare cat I şi 42 la junioare categ. a II-a) ; la lungime juniori mari au participat 38 de săritori, la junioare mari 35; la I greutate juniori cat. I 40 iar la fete, aceeaşi categorie, au concurat 33 deatlete etc. Ceea ce este foarte îmbucurător, cei mai mulţi dintre ei au dovedit mult talent, seriozitate în concurs şi dragoste, multă dragoste , pentru acest frumos şi util sport. Tocmai de aceea putem fi mulţumiţi pentru că, în sfîrşit, atletismul romînesc a început să calce cu siguranţă pe drumul cel bun. Trebuie numai ca şi de acum înainte să se muncească cu aceeaşi sîrguinţă, să fim cu toţi mereu mai exigenţi pentru activitatea noastră de fiecare zi. In ceea ce priveşte concursul avem de făcut cîteva sugestii: pe viitor să fie date numere de concurs atleţilor participanţi, pentru ca în felul acesta să fie uşurată munca arbitrilor şi să se evite greşelile, mai ales în aprecierea ordinii sosirilor; să fie folosit un alt pistol de start, cu zgomot mai mic (este firesc ca după ce se pocneşte de 100 şi ceva de ori zgomotul pocnetului este amplificat de sală; reacţia alergătorilor la start să nu mai fie cea mai bună) ; să fie interzis cu desăvîrşire fumatul în sală, căci atmosfera mai ales spre sfiftul concursului era foarte viciată; antrenorii să fie ei cei dinţii care să ajute la păstrarea unei ordine perfecte. După cele văzute, avem convingerea că în actualul sezon, atletismul nostru se va îmbogăţi cu o nouă pleiadă de tineri sportivi, cei mai mulţi dintre ei foarte talentaţi, care prin eforturile lor susţinute vor putea aduce un suflu nou, tineresc activităţii acestui sport şi ,vor schimba radical faţa actualului lot republican de juniori R. VILARA Atleţii Clubului sportiv şcolar din Capitală au avut o comportare frumoasă, ocupind primul loc in clasamentul general. lată un grav de elevi bucuresteni discutind cu profesorul lor, Dumitru Girleanu. (Foto: lit. Roibu) „