Sportul Popular, aprilie 1959 (Anul 14, nr. 3384-3400)

1959-04-04 / nr. 3385

Numeroase intilniri litre sportivii sovietici şi chinezi Luna aceasta sportivii din U.R.S.S. şi R. P. Chineză se vor întrece în numeroase competiţii. După turneul echipei de fotbal Zenit, va pleca în R. P. Chineză reprezentativa de haltere a U.R.S.S. alcătuită din campionii mondiali V. Ruşuev, A. Vorobiov, A. Medvedîev, recordmanii mondiali A. Kurînov şi R. Piikfelder. In cea de a doua jumătate a lunii vor evolua în R. P. Chineză echipa de polo pe apă a R.SP.S.R. şi selecţionata de lupte libere a R.S.S. Bieloruse. La Moscova se află de mai multă vreme echipa de hochei pe gheaţă a R.P. Chineze care se antrenează cu cele mai bune formaţii sovietice. Amatorii de sport din U.R.S.S. aşteaptă cu interes sosirea la Moscova a jucătorilor de tenis de masă din R. P. Chineză care iau parte ,amin la campionatul mondial. La Paris . Scrimerii români au confirmat valoarea lor internaţională Dupa cum se ştie, scrimerii români care au participat la actuala ediţie a Criteriului Mondial de scrimă s-au întors de la Paris cu trei frumoase performanţe: locul Ii la floretă prin Olga Orbán (care ii confirmă valoarea ) şi locurile III şi IV la spadă prin Tanase Alureşanu şi Ştefan flaukler. In dorinţa de a oferi cititorilor noştri o serie de amănunte în legătură cu desfăşurarea acestei importante competiţii, ne-am adresat conducătorului delegaţiei scrimerilor fontîni, tov. 1. ENE, pe care l-am rugat să ne răspundă la citeva întrebări. — Cum au apreciat participanţii organizarea actualei ediţii a Criteriului ? — Majoritatea părerilor emise pe marginea organizării competiţiei coincid : ea a fost calificată ca extrem de slabă. Intr-adevăr n-a existat nici o preocupare pentru ca participanţii — fără deosebire — să se bucure de condiţii bune de cazare. De pildă la Versailles, locul de cantonare a tuturor loturilor, sportivii stăteau înghesuiţi cite patru, cinci într-o cameră şi d in unele cazuri (aşa cum s a intimplat cu noi) dormind cile doi intr-un pat. Nici condiţiile de concurs n-au fost strălucite. In sala Hughens, organizatorii au montat nu mai puţin de opt planşe, cu o distanţă de 2 metri intre ele. In acelaşi timp în mijlocul sălii se crease un coridor care se afla în imediata vecinătate a planşelor. Concurenţii care lucrau la planşa lipită de acest coridor erau puşi în imposibilitatea de a face o piesă. In altă ordine de idei, Sala Hughens are o capacitate destul de redusă: circa 500 de locuri, şi totuşi în nici o zi a concursului sala n-a fost plină. In mod obişnuit publicul era constituit din participanţii care nu se aflau in concurs. — Ce ne puteţi spune despre comportarea participanţilor ? — Şi aici, ca şi la Bucureşti, impresia cea mai puternică au lăsat-o sportivii sovietici. Bine pregătiţi sub raport tehnic, cu un perfect dozaj al efortului fizic, cu o mare putere de stăpinire în momentele cheie, ei au reuşit să cîştige cele mai mice probe. De asemenea, în clasamentul general, pe primul loc s-au clasat tot sportivii sovietici. Fiindcă a venit vorba de clasament, vreau să arăt că reprezentanţii ţărilor din lagărul socialismului au reuşit să ocupe primele patruocini înaintea unor concurenţi din ţări in care scrima se bucură de o puternică tradiţie (Olanda, Italia, Franţa, Luxemburg, R.F.G.). — Care au fost concurenţii cei mai bine pregătiţi ? —• Dintre sovietici, Ilabarov, caştigător la spadă, Prudskova şi Petrenko la floretă au lăsat o impresie deos lbită; italienii au contat foarte mult pe Saccaro, dar el a greşit inamaia, dezindu-şi inegal efortul; ungurii au avut în Bakoni (sabie) şi Kamuţi (floretă) scrimerii cei mai „grei". Amîndoi însă au căzut în aceeaşi greşeală ca şi Saccaro, Bakoni terminind epuizat, iar Kamuti reuşind numai datorită rutinei să ocupe focul ei. Polonezii au avut în Parutski (sabie) un concurent inepuizabil. In schimb, Wojcekowsky (spadă) — unul dintre favoriţii probei — a evoluat sub valoarea sa. — Cum s-au comportat concurenţii noştri ? — La floretă, Olga Orbán a fost la un pas de cucer nea primului cor. Emotivitatea i-a fost insă principala piedică. Oricum însă, Olga Orbán a avut o comportare superioară faţă de întrecerile precedente. De asemenea, Valeria G.liftman promite să se afirme în scurtă vreme. Băieţii au excelat prin Tănase Ardreşanu — deseori aplaudat pentru stilul său ingenios şi inspirat — şi Şt. Haukler care, cu o mai bogată experienţă, va putea să salte vertiginos în ierarhia celor mai buni scrimeri. In linii generale, scrimerii români au impresionat prin calităţile lor — rezistenţă, cunoştinţe tehnice, corectitudine şi disciplină. Şi fără îndoială, cu aceeaşi grijă atentă pentru pregătire, ei vor reuşi să confirme în viitoarele intîlniri nivelul ridicat la care se situează astăzi scrima noastră pe plan internaţional. Campionatul de fotbal al Imenşii de Sud Astăzi se joacă meciul decisiv Argentina-Brazilia in campionatui de fotbal al Fuericii de Sud a mai ramas de jucat un singur meci: partida decisivă dintre echipeleArgentinei şi Braziliei (programată astăzi) care va desemna echipa câştigătoare. Ambele formaţii sunt neînvinse pînă acum, dar Argentina conduce în clasament avind toate meciurile cîştigate, în timp ce Brazilia a terminat la egalitate partida cu Peru. Se aşteaptă o luptă acerbă în care argentinenii — neînvinşi pe teren propriu în nici una din ediţiile anterioare ale campionatului Americă de Sud — vor căuta sa menţină tradiţia. Meciurile din 2 aprilie au modificat serios configuraţia clasamentului. Uruguay a pierdut la Chile (0—1) iar Peru la Paraguay (1—2). Aceasta a permis paraguayenilor să ocupe un nesperat loc 3 aruncindu-i în schimb pe foștii campioni mondiali tocmai pe penultimul loc. Iată clasamentul înaintea meciului Argentina—Brazilia. 1. Argentina 5 5 0 0 16: 4 10 2. Brazilia 5 4 1 0 16: 6 9 3. Paraguay 6 3 0 3 12:12 6 4. Peri 6 13 2 10:11 5 5. Chile 6 2 13 9:12 5 6. Uruguay 6 2 0 4 15:14 4 7. Bolivia 6 0 1 5 4:23 1 MAREA SĂRBĂTOARE A POPORULUI FRATE MAGHIAR’? La 4 aprilie 1945 poporul maghiar a fost eliberat de sub jugul fascist de către glorioasele Armate Sovietice. Acest mare eveniment a marcat începutul unei ere noi în istoria poporului frate maghiar. Eliberarea ţării de sub cotropitorii fascişti a dat prilej poporului muncitor din Ungaria, ca sub conducerea comuniştilor, să-şi ia soarta în propriile sale miini şi să pornească la construirea unei societăţi noi, lipsită de exploatare. In cei 14 ani care s-au scurs de la eliberarea ţării, harnicul popor nuncitor din R. P. Ungară a dobîndit o seamă de mari succese. Sportivii maghiari au repurtat o serie de victorii cu răsunet mondial evidenţiindu-se la Jocurile Olimpice de la Londra, Helsinki şi Melbourne. Sportivii fruntaşi din ţara vecină şi prietenă sunt socotiţi in multe discipline printr cei mai buni din lume. Aceste succese nu ar fi fost posibile dacă sportul maghiar nu s-ar fi bucurat de sprijinul şi grija părintească a partidului şi guvernului. In R. P. Ungară sportul a devenit un bun al celor ce muncesc,al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Din sutele de mii de sportivi care participă în competiţiile de mase apar în fiecare an, noi talente care se afirmă la marile competiţii mondiale. Poporul maghiar, educat în spiritul internaţionalismului proletar, munceşte cu rîvnă şi devotament şi sprijină din toate puterile lupta lagărului socialist pentru pace în lumea întreagă, pentru apropiere între popoare. Cu prilejul celei de a 14-a aniversări a eliberării Ungariei, oamenii muncii din patria noastră, masele de sportivi din Republica Populară Romînă transmit poporului frate maghiar un călduros salut, urîndu-i noi şi importante succese în construirea socialismului, noi victorii şi realizări în toate domeniile de activitate. Şahul este unul din sporturile iubite de oamenii muncii din R. P. Ungară, fară un moment de la un simultan susţinut de maeştri maghiari la 100 mese in faţa muncitorilor fabricii „Csepel“ din Budapesta. Revista presei internaţionale Bravo R. P. Romina! • HOCHEIŞTII ROMÂNI S-AU EVIDENŢIAT RAPORTUL ANTRENORULUI CEHOSLOVAC KSANDA • STADIONUL DE IARNA DIN BUCUREŞTI O CHEZĂŞIE A SUCCESELOR VIiTOARE. de hochei. Jean Krepela este un bun cunoscător al sportului românesc. El a vizitat de mai multe ori ţara noastră, urmărind printre altele şi campionatele europene de volei de la Bucureşti. „Echipa R. P. Romíno a cîştigat Criteriul european la hochei — scrie Krepela. Acest lucru nu şi l-au închipuit nici ziariştii, nu l-au visat, poate, nici iubitori de hochei din România. Cu atît mai mult cu cit echipa austriacă constituia un obstacol foarte greu de trecut. Dar tinăra formaţie românească, condusă de antrenorul cehoslovac Jaromir Ksanda, a cîştigat cu siguranţă întrecerea iar în partida cu reprezentativa de tineret a Cehoslovaciei a pierdut la o diferenţă de numai trei goluri, scor mai mult decit onorabil“. Autorul face o interesantă statistică care scoate în evidenţă marele progres al hocheiştilor români, vinşi cu 23—1 de Cehoslovacia, 6—0 de Polonia, 13—3 de Elveţia, 12—1 de Austria, 15—3 de S.U.A...“ Recenta vizită în Scoţia a boxerilor reprezentativei ţării noastre a prilejuit largi comentarii din partea presei de specialitate din oraşele can au găzduit întilnirile. In special prima confruntare dintre boxerii român şi cei scoţieni — certificată pe foil« rit» nrhitrnî ni din rezulnii riportati. in incneiere Krepela arata marea importanţă pe care o prezintă pentru hocheiul romînesc amenajarea patinoarului artificial de la Bucureşti. „Şi acum, pe gheaţa artificială măiestria sportivilor români va creşte rapid. Pînă nu de mult activitatea hocheiştilor depindea de capriciile timpului. In Transilvania, şi în special la Miercurea Ciuc, unde iernile sunt mai lungi şi mai geroase activa cel mai mare număr de echipe. O dată cu construirea stadionului de iarnă „cer cuvîntul“ şi formaţiile bucureştene. De remarcat că hocheiştii români folosesc crose de producţie indigenă care s-au dovedit excelente. Un ajutor preţios l-au constituit lecţiile antrenorului cehoslovac Ksanda care i-a învăţat pe elevii săi nu numai... cintecul popular ceh „Na tu şvabi Katerinu“, ci şi multe elemente de bază ale hocheiului modern. Primul succes a fost înregistrat la Plzen. Fără îndoială vor urma şi altele !“ Hall, Glasgow. Norocul a fost de partea scoţienilor in cea de a doua confruntare a serii, cind boxerul român de categorie uşoară a fost descalificat pentru lovitură joasă in faţa lui Preston McFarlane (Grangemouth).“ Cronicarul scoţian este de părere că lovitura pentru care a fost descalificat LETIN'“. Primul scrie: „...O decizie dubioasă a fost dată in meciul categoriei cocoş, in care F. Owen a fost declarat învingător. Owen a fost superior in repriza initia, dar C. Gheorghiu a dovedit că a acumulat suficente puncte in reprizele a doua si a treia pentru a merita, decizia". Tot relativ la meciul de la Glasgow, ziarul ..EDINBURGH EVENING A'F.W'S“ notează : „Billy Fisher (Craigneak) a fost fără îndoială norocos obţinind decizia in faţa lui Mircea Balaş la categoria mijlocie uşoară, dar ne-am obişnuit cu verdicte de acest fel...“ Iată comentarii elocvente, care fac inutile orice... comentarii în plus din partea noastră. Scoţia-România 5-5 la box — un rezultat norocos pentru gazde... y.tHLAWf wre very fortBisate u» draw miit SoBinania la fiu* auiafear boxing intenuitioRsI m the lieh it« Halt, Glasgow, ImÍ stiehl. f tuck vvat with the Scots in - j tiíá second bout of the* evening ' ’lien the Roumanian liehu. :ate : 5—5 — a fost mult comentată ie ziarele din Glasgow. Este foarte semnificativ titlul dat cronicii acestui meci de ziarul de seară „GLASGOW EVENING TIMES“, in numărul său din 20 martie crt. Sub semnătura luiMatt Irwine, ziarul începe cu cuvintele „Ce băieţi norocoşi...“ scriind textual : „Scoţienii au fost foarte favorizaţi de şansă in obţinerea egalităţii de 5—5 cu Rominia , intilnirea internaţională de box vialor desfăşurată aseară in Kelcin Iosif Mihalic a fost dubioasă, dar notează că „...înainte de aceasta McFarlane a acuzat o serie de lovituri perfect corecte la corp“. In continuare cronicarul lui „GLASGOW EVENING TIAIES“ scrie: „Norocoşi au fost scoţienii şi in meciul categoriei cocoş. Consider că boxerul român (N. N. C. Gheorghiu) a punctat destul in repriza a doua şi a treia pentru a obţine decizia, dar Freddy Owen (Denisitom) a fost declarat cistigator“. Aceeaşi părere poate fi întîlnită şi în cronicile ziarelor scofiene „THE GLASGOW HERALD“, şi „THE BUL- După meciul de baschet SKVO Riga-Honved La Riga s-a desfășurat primul meci dintre echipele S.K.V.O. Riga și Honvéd Budapesta contînd pentru sferturile de finala ale „Cupei campionilor europeni“. Intîlnirea, încheiată cu scorul de 79—54 în favoarea gazdelor, a fost condusă de arbitrul român Petru Alarin şi de arbitrul sovietic A. Davidson, care l-a înlocuit în ultimul moment pe finlandezul Penti Salmi. In cronica meciului zaiul Sovietski sport scrie astfel despre arbitraj: „Arbitrii internaţionali P. Marin (România) şi A. Davidson (U.R.S.S.) au condus cu multă siguranţă şi pricepere această partidă complicată. Arbitrajul lor a mulţumit deplin atit pe învingători cît şi pe învinşi“. Ziarul publică de asemenea o declaraţie a lui Petru Marin : „Meciul a fost interesant, pasionant — a spus arbitrul român — şi sunt fericit că am avut cinstea să-l conduc. Din echipa maghiară cei mai buni au fost, după părerea mea, Simon, Banhedyi şi, fireşte, Greminger. Echipa din Riga a jucat bine in totalitate, dar mai cu seamă m-a uimit Krumins. El a fost foarte agil, a acţionat excelent atit in apărare cit şi în atac. Ca arbitru m-a impresionat foarte mult atmosfera amicală care a domnit în tot timpul meciului, corectitudinea jucătorilor ambelor echipe, înalta obiectivitate a spectatorilor din linga. Am observat în sală doar o singură fată întristată. Era colegul meu, arbitrul finlandez Penti Salmi, sosit cu avionul la Riga cu puţin înainte de„ terminarea meciului“ SPORTUL POPULAR Nr. 3385 Pag. 7-a