Sportul Popular, ianuarie 1965 (Anul 20, nr. 4584-4599)

1965-01-04 / nr. 4584

Nici o surpriză în prima etapă a noului an FEMININ DINAMO BUCUREŞTI — C. P. BUCUREŞTI 3-1 (15—17, 16-14, 17—15, 15—5). După severa întîringere suferită săptămina trecută de campioane în faţa Farului, evoluţia lor era aşteptată cu mult interes, mai ales că intruneau o altă echipă aflată in cursa pentru locurile fruntaşe ale clasamentului, C.P. București. Desfășurarea partidei a confirmat întru totul interesul manifestat de publicul aflat aseară în sala Dinamo. Intr-adevăr, timp de trei seturi am asistat la un meci deosebit de disputat, spectaculos, cu finaluri de-a dreptul dramatice. Campioanele au făcut adevărată risipă de energie, şi-au pus în valoare toate calităţile pentru a şterge impresia lăsată în etapa anterioară, în vreme ce voleibalistele de la C.P.B. au luptat şi ele cu multă energie. Că partida va fi pasionantă s-a văzut de la primele schimburi de mingi. Ambele formaţii au pus accentul pe loviturile în forţă care însă nu şi-au atins întotdeauna ţelul, deoarece apărările (şi blocajele şi linia a doua) şi-au făcut pe deplin datoria. Ca urmare, asistăm la faze de mare spectacol care aduc jucătoarelor aplauze la „scenă deschisă“. Scorul alternează la diferenţe minime şi spre sfîrşit Dinamo conduce cu 11—10. C.P.B. acţionează însă cu mai multă hotărîre la fileu şi realizează 14—13, pentru ca după „dueluri“ spectaculoase Dinamo să aibă din nou avantaj 15—14. In final, C.P.B. realizează totuși punctele necesare victoriei în acest set. Seturile al doilea și al treilea au o desfășurare asemănătoare. Avantajul alternează de fiecare dată. In finalul celui de al doilea, C.P.B. conduce cu 13—11 și 14—13 pentru ca pînă la urmă dinamovistele să se dovedească mai sigure în apărare şi să cîştige cu 16—14. De remarcat că în acest set Dinamo a condus cu 11—9, dar din cauza a trei greşeli de tehnică — consecutive — a cedat puncte şi a permis jucătoarelor de la C.P.B. să ia avantaj. La scorul de 1—1 şi după evoluţia celor două formaţii, şansele erau egale. Al treilea set începe în nota de superioritate a C.P.B.-ului care atacă cu insistenţă şi obţine 4—1. Scăderea ritmului face ca „zestrea“ să fie pierdută foarte curînd şi tabela de marcaj indică 5—4 pentru Dinamo. Din acest moment se joacă mingile care vor decide rezultatul. Niciuna din echipe nu reuşeşte să se „desprindă“ şi doar către sfîrşit C.P.B. se „detaşează“ la două puncte: 11—9. De aici începe să-şi spună cuvîntul experienţa unor jucătoare din echipa campioană. Doina Ivănescu liftează cu succes cîteva mingi, Lia Vanea trage decisiv şi scorul devine 13—11 pentru Dinamo. Din nou cîteva greşeli (printre care 0 minge servită uşor şi căzută în mijlocul întregii formaţii dinamoviste) şi C.P.B. preia conducerea : 14—13 şi apoi 15—14. Un ultim efort al echipei Dinamo, ca şi două greşeli de tehnică ale formaţiei C.P.B., aduc insă victoria campioanelor cu 17—15. Ultimul set nu a avut istoric. Demoralizate după pierderea a două seturi în care au fost la un pas de victorie, manifestînd şi o oarecare oboseală, jucătoarele de la C.P.B. nu mai rezistă „tirului" necruţător al campioanelor şi cedează clar. Au fost folosite următoarele jucătoare : Dinamo: Elisabeta Nodea, Lia Vanea, LUCIA VANEA, Rodica Corbeanu, HELGA SCHREIBER, Viorica Herisan, MARILENA STEFANESCU, DOINA IVANESCU, Marga Sorban; C.P.B. : Magda Ionescu, Constanta Popescu, Stela Totoreanu, ELENA PETRE, Ana Zahara, Ileana Mărăcine, ECATERINA CRĂCIUN, Niculina Gabor, Eugenia Turcaş, ILEANA COVACI. A condus foarte bine arbitrul Ioachim Niculescu. (d. st.) PROGRESUL BUCUREŞTI — VOINŢA CRAIOVA 2-3 (16-14, 15— 8, 10—15, 5—15, 2—15). După desfăşurarea primelor două seturi cîştigate de bucureştence, se prevedea o victorie comodă a acestora, dar pregătirea fizică şi mai ales puterea de luptă superioară a craiovencelor şi-au spus pînă la urmă cuvîntul, dînd cîşlig de cauză Voinţei. La inceputul partidei Progresul a realizat puncte preţioase prin specularea apărării deficitare a craiovencelor. Linia 1 nu a blocat decît accidental, cu o singură jucătoare, iar linia a 11-a a rămas mereu prea în spate. În plus, atacul Voinţei, care a condus în primul set cu 14—11, a greşit in momente hotărîtoare. La reorganizarea întregului sistem de joc al craiovenilor au contribuit hotărîtor şi din ce în ce mai clar, plasamentul judicios al liniei a 11-a, de apărare şi atacul curajos, eficace executat de Cornelia Lăzeanu şi Sorina Martinescu, ca şi excelentele pase distribuite de Stela Amărăuteai. RAPID BUCUREŞTI — ŞTIINŢA CLUJ 3-1 (15-5, 7—15, 15-8, 15- 4). Neînvinse pînă in această etapă (pe locul 1 în clasament) studentele clujene porneau favorite în faţa jucătoarelor Rapidului, care pierduseră acasă cu o etapă în urmă. Dar, cu excepţia setului al doilea, meciul a fost la discreţia Rapidului. Din evoluţia bucureştencelor a ieşit in evidenţă , o clară concepţie de joc, o repartizare bine chibzuită a paselor de atac pe ambele trăgătoare ale fiecărei linii, o apărare cu un bun plasament. L.1 studente ne-a surprins neplăcut nu numai jocul la întîmplare, cauzat în primul rind de lipsa ridicătoarelor, data şi scăzuta putere de luptă. Ultima caracteristică este greu de explicat pentru o echipă care ne deprinsese să lupte cu multă voinţă. De la învingătoare s-au remarcat Florica Tudora şi Sonia Colceriu, iar de la învinse Monica Popa. ŞTIINŢA BUCUREŞTI — C.S.M CLUJ 3—1 (15—10, 13—15, 15—13, 15—9). A treia partidă feminină a programului din sala Floreasca a constituit o demonstraţie grăitoare de cum nu trebuie să se mai joace azi voleiul : greşeli de preluare în serie, atacuri afară sau în fileu (în momente hotărîtoare) şi, mai ales, multe pase imprecise la adversar. De altfel, fiecare echipă a... beneficiat de numeroase asemenea pase. In plus, schimburile de mingi au avut loc într-un ritm... de vals lent. Trebuie spus, totuşi, că Ştiinţa a reuşit ieri o primă victorie în acest campionat, datorită faptului că a greşit mai puţin decît adversara sa. C.S.M. Cluj ar putea să prezinte un atac care să pună la grea încercare orice echipă adversă, dar fără pase şi fără mişcare în teren acest lucru nu este posibil. DINU NICOLAU — coresp. ALTE REZULTATE: Farul Constanta — Partizanul roşu Braşov 3—0 (0, 8, 10). C.S.M. Sibiu - Metalul Bucureşti 3—1 (10, —14, 6, 9). MASCULIN PROGRESUL BUCUREŞTI — ŞTIINŢA TIMIŞOARA 1—3 (8—15, 6—15, 15—12, 5—15). O partidă care a deziluzionat din cauza slabei evoluţii a gazdelor, aflate la a 5-a înfrîngere consecutivă de la începerea campionatului. Progresul a jucat în marea majoritate a timpului dezorganizat, a avut o apărare destul de penetrabilă şi un atac care n-a reuşit să-şi regleze tirul decît în foarte puţine momente. In schimb, studenţii timişorenii au produs o impresie frumoasă, avînd permanent iniţiativa (cu o mică perioadă de „slăbiciune“ in setul al treilea), organizez acţiuni eficace la fileu şi fiind prompţi în apărare. Introducerea lui Chezan (Progresul), în setul al treilea, nu a provocat decît un scurt reviriment, insuficient pentru evitarea înfrîngerii. Ştiinţa Timişoara a avut cei mai buni jucători în Coste (deosebit de activ, mai cu seamă, către finalul meciului), Costea, Scheitzner şi Duţică. De la Progresul au corespuns doar Stamate şi Cherebeţiu. (N. M.). ALTE REZULTATE : Ştiinţa Cluj — Constructorul Brăila 3—0 (15, 14, 8); Ştiinţa Galaţi — Minerul Bihor 3—0 (8, 10, 9); Tractorul Braşov — C.S.M.S. Iaşi 3-0 (4, 9, 7) ; Minerul Baia Mare — Farul Constanţa 3—1 (11, 9, —6, 4) ; Dinamo — Steaua 3—0 (4, 6, 12) ; Petrolul Ploieşti — Rapid Bucureşti 0—3. In urma omologării buletinelor depuse la concursul Pronosport nr. 52 etapa din 27 decembrie 1964 au fost stabilite următoarele premii : Categoria I : 2,1 variante a 24.439 lei fiecare Categoria a II a: 7,4 variante a 8.322 lei fiecare. Categoria a 111-a : 127,7 variante a 723 lei fiecare. Premiile întregi de categoria I au fost obţinute de Cîmpeanu Marin şi Nedelcu Iancu, ambii din Bucureşti. ASA ARATA O VARIANTA CU 12 REZULTATE EXACTE laconcursul nr. 1 din 3 ianuarie 1965 1. Internazionale — Atalanta 1 II. Bologna — Torino 1 III. Genoa — Caglari x IV. Catania — Florentina 2 V. Juventus — Foggia 1 VI. Lanerossi Roma VII. Lazio — Mantova 1 VIII. Messina — Sampdoria * IX. Varese — Milan x X. Angers — Lyon 1 XI. Monaco — Lille x XII. Toulon — St. Francai 1 Fond de premii . 138.766 lei. NUMERELE EXTRASE DIN URNA LA TRAGEREA SPECIALA LOTO CENTRAL DIN 1 IANUARIE 1965 Extragerile pentru premiile obisnuite in bani 58 85 71 28 47 55 31 34 19 30 66 53 8 Extragerile pentru premiile suplimentare in obiecte si bani Extragerea I (3 din 90) 57 51 40. Extragerea a H-a (3 din 90) 58 72 35. Extragerea a 111-a (3 din 90) 44 85 50. Extragerea a IV-a (4 din 90) 7 41 15 57. Extragerea a V-a (4 din 90) 62 32 18 49. Extragerea a Vl-a (4 din 90) 76 61 38 56. Extragerea a V,X-a (4 din 90) 8 87 54 79 Extragerea a VIII-a (5 din 90) 12 79 14 7 50. Extragerea a IX-a (5 din 90) 35 67 9 70 84 Extragerea a X-a (5 din 90) 7 15 6 19 40. Extragerea a XI-a (5 din 90) 65 43 42 52 75. Extragerea a XII- a (5 din 90) 7 76 40 69 17 Extragerea a XIII- a (2 din 90) 42 10. Extragerea a XIV-a (2 din 90) 44 49. Fond premii : 3.677.901 lei. PROGRAMUL CONCURSULUI PRONOSPORT Etapa din : 1 ianuarie 1965 I. Atalanta — II. Cagliari — Bologna III. Catania — Inter IV. Juventus — Varese V. Mantova — Fiorentina VI. Milan — Genoa VII. Messina — Lanerossi VIII. Roma — Torino IX. Sampdoria — Foggia X. Bari — Modena XI. Bjescia — Napoli XII. hadova — Lecoo N- L Rezultatele de ieri din „Cupa F. R. H.“ Competiţia „Cupa F.R.H.“ a continuat aseară în Capitală. In sala Floreasca au avut loc patru întâlniri, dintre care una între două formaţii masculine. De altfel, acestea au şi deschis programul duminical. Jocul Voinţa—Rapid, pentru că de ei este vorba, a fost foarte frumos, echilibrat şi pasionant prin răsturnările de scor intervenite pînă aproape de sfîrşit. In min. 14 Voinţa conducea cu 3—1, pentru ca în min. 29 rezultatul să devină favorabil Rapidului (5—3). Imediat după pauză, din nou schimbare de scor. Voinţa, cu un lot mai omogen, preia conducerea cu 6—5 (min. 34) şi, deşi egalată în min. 35 (6—6), reuşeşte în continuare să mărească avantajul la 11—9 (min. 52). In final, jucătorii de la Voinţa — graţie unor contraatacuri bine dirijate— obţin victoria la o diferenţă neaşteptat de mare faţă de desfăşurarea de pînă atunci a meciului: 16—9 (3—5). Au marcat : Niţescu 6, Manta, Tănăsescu, Cernat, Niţulescu şi Tursugian cite 2, respectiv Hausner 5, Lungescu 2, Biru şi Barbu. In prima partidă feminină s-au întîlnit Ştiinţa şi Progresul : 14—4 (7— 2). Studentele au dominat categoric printr-un joc combinativ, cu multe pase bine dirijate. La Progresul s-au manifestat aceleaşi lipsuri; jocul echipei s-a caracterizat prin acţiuni individuale, lipsite de viteză şi vlagă. Realizatoarele punctelor: Dobîrceanu 4, Cirligeanu, Ţiriac, Vîrlan şi Sramco cîte 2, Bota şi Leonte, respectiv Ghiţă 2, V. Dumitrescu şi Zane. In continuare au jucat Confecţia şi S.S.E. nr. 2. Prima a învins, dar greu, cu 17—12 (9—7), pentru că tinerele jucătoare de la S.S.E. nr. 2 i-au dat o replică surprinzător de dîrză, luptînd foarte mult în apărare, mai ales în prima repriză, şi circulînd şi pasînd tot timpul în atac. Pînă la urmă însă, calităţile fizice mai dezvoltate, pregătirea mai bună şi maturitatea echipei Confecţia şi-au spus cuvîntul. Au marcat: Dumitrescu 8, Iordan 4, Dumitru 3, Rachina şi Cazacu, respectiv Gheorghe 6, Botan 3, Iinaridu 2 și Oancea, în ultimul meci. Rapid a dispus la scor de Electromagnetica : 28—8 (13—4). Au înscris: Hedeşiu 10, Boţan 7, Popa 4, Constantinescu 3, Roth 3 şi Alexe, respectiv Onghert 4, V. Florea 2, M. Florea şi Kutscher. Campionatul de juniori al Capitalei Partidele din cadrul celui de-al doilea tur al campionatului de juniori al Capitalei au continuat pe patinoarul artificial, fiind urmărite cu interes de un public format în marea lui majo- I ritate din elevi, colegii celor ce își disputau întâietatea pe gheaţă. Ultimele jocuri din anul 1964 s-au disputat miercuri după amiază, când echipa Steaua a întrecut fără emoţii pe Dinamo cu 10—0 (6—0, 0—0, 4—0). Superiori în tehnica patinajului, ■ tinerii hocheişti de la Steaua au dominat net în prima repriză, după care au încetinit ritmul în partea a doua. Abia în finalul meciului ei au avut oputernică revenire, cîştigînd la un scor care reflectă diferenţa de valoare dintre cele două echipe. în cea de a doua partidă, Olimpia, una din formaţiile care manifestă o lăudabilă preocupare pentru jocul colectiv, a învins la limită — 3—2 (2—1, 1—1, 0—0) — pe Constructorul II, formaţie în cadrul căreia eforturile solitare ale lui Sgîncă III şi Ruxandariu nu au putut suplini lipsa de pregătire a celorlalţi colegi de echipă. Întrecerea continuă azi pe patinoarul ,,23 August", de la ora 16,30, cind se vor disputa următoarele partide : CONSTRUCTORUL //—S.S.E. nr. 2 și OLIMPIA—DINAMO. Mă aflu in Los Angeles de mai multe săptămini şi locuiesc chiar in incinta Universităţii California. Săptăminal, de luni pînă vineri, asist de la ora 8 pînă la ora 20 la fel şi fel de antrenamente, dar in special la cele de baschet. Iar simbătă şi duminică urmăresc jocuri oficiale sau de verificare in localitate sau in alte oraşe. Peste tot muncă, muncă şi iar muncă. Toată lumea participă conştient şi cu cea mai mare seriozitate la orice gen de pregătire. Este de-a dreptul impresionant să vezi cum toţi jucătorii, de la cei de virstă fragedă (8—10 ani) pină la virfurile sportive, vin zilnic la antrenamente de cite 2l/2—3 ore (de obicei după-amiază intre orele 15 şi 18) şi execută fără pic de șovăire un program destul de greu. Cu prilejul vizitei sale in ţara noastră, Red Auerbach, antrenorul lui Boston Celtics, îmi spunea că la antrenamente ei nu fac nimic deosebit. Atunci pur şi simplu nu-mi venea să-l cred. Acum insă, m-am convins că lucrurile pe care le fac antrenorii de aici le facem şi noi acasă. Numai că noi le facem din cinci in cindi. Jucătorii noştri se pling adesea de prea mare efort înaintea unui joc, sau imediat, a doua zi, după meci. Am văzut la Newton o echipă de elevi (clasa X—XII-a) făcind zilnic antrenamente de 2/2—3 ore, iar simbătă la ora 18,30 şi duminică la ora 12,30 jucind meciuri de verificare, i-am spus antrenorului impresia mea că jucătorii săi sunt puţin cam obosiţi. Şi acesta mi-a răspuns zimbind: „Mîine (adică luni) voi face un antrenament mai uşor“. Intr-adevăr, a lucrat mai puţin, doar o oră şi jumătate, dar intensitatea antrenamentului a fost foarte mare... Printre altele jucătorii au făcut de trei ori cite 10 reprize „joc de picioare" intre 25 şi 40 de secunde, cu pauză de 15—25 de secunde, pentru a- ■ părare. De altfel, in general, sistemului defensiv i se acordă o importanţă deosebit de mare. Cum spuneam şi mai sus, zilnic particip la fel de fel de antrenamente. Am văzut la tenis şi baschet, de pildă, citeva aparate ajutătoare foarte interesante, de real folos. Intr-una din zile am asistat şi la antrenamentul lui Yang, recordmanul mondial la decatlon. Este uimitor cit de conştiincios lucrează. Cind am făcut cunoştinţă cu el, mi-a spus imediat: Al Eşii din ţara fetei cele blonde de la săritura în înălţime. Minunată sportivă ! Dar să revin la baschet. U.C.L.A. este ciştigătoarea de anul trecut a campionatului universitar. Anul acesta i-au plecat trei jucători de bază, dar i-a înlocuit imediat cu rezerve de valoare apropiată. Doi dintre jucători (au înălţimea de 1,96 m) vor face cu siguranţă vilă la Olimpiada de la Mexico. Detenta lor este de-a dreptul impresionantă. Antrenamentele echipei sunt aceleaşi ca la şcoală, zilnic intre orele 15—17,30. Vineri şi simbătă au jocuri, iar duminica liber. Am asistat la 4 din jocurile lor, dintre care două în deplasare. Au ciştigat 3 şi au pierdut unul, in faţa echipei din Illinois, pe care o consideră drept cea mai puternică adversară. Din minutul 5, de obicei, U.C.L.A. joacă „presing“ in zonă (1—2—1—1) pe tot terenul, deşi la ei se mai foloseşte vechiul regulament cu terenele atac şi apărare, cu 10 secunde pentru trecerea mingii in atac şi fără regula celor 30 de secunde. Echipa este excelentă in apărare, iar in atac parcă joacă pur şi simplu... şah ! Conducătorul de joc indică cu ajutorul degetelor de la mină un număr (care reprezintă una din combinaţii). Ceilalţi jucători îşi iau imediat poziţiile, execută combinaţia cu precizie şi intr-un ritm din ce in ce mai susţinut. După ce se aruncă la coş, urmărirea la panou oferă o luptă greu de descris. Sar cite opt jucători deodată ! Se marchează foarte puţine puncte din acţiuni de sub coş ; majoritatea se înscriu din voleibolări. Cind un jucător este lăsat să arunce nestingherit de la semidistanţă şi distanţă (asta se intimplă insă foarte rar) acţiunea se încheie de regulă cu coş. Dar — cum spuneam — aceste momente sunt foarte rare şi atunci baschetbaliştii aruncă de multe ori la panou fiind chiar strict marcaţi, stinjeniţi. Pivoţii — cind sint in posesia mingii — au şi rolul de a atrage spre ei pe jucătorii de cimp adverşi, pentru a pasa imediat unui eventual coechipier rămas liber. La ultimul meci, împotriva echipei din Oklahoma, State, pivotul de la U.C.L.A. a marcat: un coş din acţiune, 4 coşuri din voleibolări, 3 coşuri prin aruncări de la semidistanţă şi a transformat 10 aruncări libere din 12. Alte „secrete“ ? Wooden, antrenorul şef de la U.C.L.A., mi-a spus că totul constă in „concepţia" (sau metoda) antrenorului şi... work, work, work, (muncă, muncă, muncă). Wooden este cotat printre cei mai buni antrenori de echipe universitare din S.U.A. Este tinăr, chiar foarte tinăr, mult simpatizat şi apreciat. E o adevărată plăcere să-i urmăreşti un antrenament. In afara jucătorilor (excepţie fac doar eu) nimeni nu pătrunde in sală. Se lucrează intens şi fără nici o vorbă din partea sportivilor. Disciplină înainte de toate Totul este pus la punct: mingi, echipament, aparate ajutătoare, iar sala luceşte de curăţenie. Tot aici a lucrat anul trecut şi Alexander Nicolici, antrenorul reprezentativei iugoslave, care a avut de unde învăţa. In încheiere, doresc tuturor jucătorilor, antrenorilor şi celor care iubesc baschetul, precum şi sportivilor români cele mai bune urări de sănătate şi fericire pentru Anul Nou, cu speranţa că 1965 va fi un an mai rodnic in succese pe plan intern şi internaţional. VASILE POPESCU Scrisoare din S. U.A. Din „secretele“ baschetului american Prof. EUGEN TROFIM, antrenor Los Angeles, decembrie 1964. Handbaliştii romîni peste hotare (Urmare din pag. 1) unele decizii de arbitraj care au dezavantajat-o în finalul meciului, cind a condus cu 12—11 şi 13—12 (Popescu şi Roşescu au fost eliminaţi pe cîte 2 minute, apreciere eronată de joc pasiv). Scorul s-a menţinut strîns tot timpul: 2—2, 8—5, 9—6, 9—8, 10—8, 10—10, 11—11, 12—12... Punctele echipei au fost înscrise de Marinescu 4, Popescu, Goran şi Oţelea cîte 3. Am aliniat aceeaşi formaţie. In continuare, echipa Bucureştiului va juca la Alle cu Wismus (5 ianuarie), Halle cu Chemie (7 ianuarie) şi la Rostock, la 9—10 ianuarie, la „Cupa Mării Nordului“, unde vor mai participa : C.K.D. Praga, Arnd Oslo, Emper Rostock şi Aufbau Magdeburg Primul concurs al centrelor de copii Noul an competiţional la tenis de masă începe la noi cu un concurs de amploare rezervat copiilor. Este vorba de primul concurs al centrelor de copii, a cărui fază interregională va avea loc vineri şi sâmbătă în patru oraşe : Oneşti, Braşov, Hm. Vîlcea şi Oradea. Vor lua parte băieţi şi fete din 30 de centre de iniţiere. Competiţia va reuni 104 concurenţi din care 48 de jucătoare. întrecerile sunt aşteptate cu interes deoarece cu această ocazie va putea fi apreciat modul cum s-a muncit, cum s-a desfăşurat pregătirea în centrele de iniţiere conduse de antrenori şi instructori voluntari, în acelaşi timp partidele constituie şi un prilej de depistare a tinerelor elemente talentate, susceptibile de progres.