Sportul Popular, aprilie 1965 (Anul 20, nr. 4634-4651)

1965-04-24 / nr. 4647

ACTUALITATEA INTERNAŢIONALĂ „Mondialele“ de tenis de masă întrecerile individuale în faza finala De la trimisul nostru special, C. COMARNISCHI LJUBLIANA 23 (prin telefon), începînd de miercuri atenţia iubitorilor de tenis de masă din Ljubliana, şi nu numai de aici, este îndreptată spre întrecerile individuale ale campionatelor mondiale ce se desfăşoară de mai bine de o săptămînă. Dacă miercuri, dintre sportivii noştri nu a evoluat decît Viorica Ivan, în schimb ziua de joi a fost „plină“. Din păcate, nu toate rezultatele obţinute corespund cu aşteptările noastre. Spunem aceasta, deoarece la capătul zilei de joi toţi reprezentanţii noştri au fost eliminaţi din proba de simplu masculin. în turul III, Radu Negulescu a fost învins cu 3—2 de chinezul Cen Sen-hin, după o partidă deosebit de disputată : 17, —18, —19, 16, 23. După cum arată şi scorul, setul 5 a dat loc la o dispută palpitantă, victoria surîzînd ambilor parteneri. Tot în această etapă a întrecerii Reti l-a învins cu 3—2 pe englezul Harrison : 16, —14, —13, 18, 18. în turul IV, însă, Reti a fost eliminat cu 3—1 (14, —15, 15, 22) de fostul campion mondial Ogimura (Japonia), după un meci foarte frumos, presărat cu multe „contre” spectaculoase. Giurgiucă a avut ca adversar în turul III pe elveţianul Grimm, de care a dispus cu 3—0 (16, 13, 12), dar a pierdut în turul IV în faţa suedezului Alser, cu 3—1 —18, 18, 10, 18. Meciul a fost frumos, dar reprezentantul nostru nu a adoptat cea mai bună tactică de joc. în loc să folosească tot meciul atacurile puternice combinate cu lovituri tăiate (așa cum a procedat în setul I), el s-a angrenat într-un joc de „contre moi” de la distanţă, unde Alser este un specialist reputat. Cobîrzan a dispus în turul III de Beseviski (Bulgaria) cu 3—0 (11, 9, 11), fiind eliminat în turul IV de Wang Chih-liang (R.P. Chineză) cu 3—0 (13, 11, 10). In ce privește fetele noastre, Alexandru și Constantinescu au avut în turul III adversare relativ slab pregătite, de care au dispus cu 3—0 : Constantinescu — Sunderray (India) 8, 10, 15, Alexandru — Bosa (R.S.C.) 13, 17, 17. De asemenea, Mihalca a învins cu 3—0 (9, 9, 19) pe Kriegelstein (R.F.G.). în turul II Viorica Ivan a fost eliminată de sovietica Balaisite cu 3—0 (20, 8, 10). La dublu femei, în turul III : Alexandru, Constantinescu — Paisaru, Balaisite (U.R.S.S.) 3—0 (10, 14, 20) ; Rieter, Straus (R.D.G.) — Mihalca, Ivan (R.P.R.) 3—0 (11, 16, 20). La dublui bărbaţi : Ramberg, Hansen (Danemarca) — Reti, Cobîrzan (R.P.R.) 3—1 ; Giurgiucă, Negulescu (R.P.R.) — Sugeng, Kasmara (Indonezia) 3—0. Alte rezultate de joi : simplu bărbaţi (turul III) : Pak Sin II — Su Kuo-si 3—0, Fahazi — Gomola 3—1, Cian Si-lin — Novikov 3—0, Konaka — Iun Rian Von 3—2, Iun Kil Hua — Kalnin 3—0 ; (turul IV) : Li fujung — Şurbek 3—0, Amelin — Chen Sheng-shing 3—2, Kim Yung Sam — Amoureti 3—0, Fahazi — Hammond 3—0, Miko — Bernhardt 3—0, Chou Lan-sun — Korpa 3—0, Konaka — Barnes 3—0, Vecko — Lemke 3—0, Stanele — Wang Chia-sheng 3—0, Schüler — Iun Kil Hua 3—0, Takahashi — Pignitzki 3—2, Yu Yi-tse — Averin 3—0, Arndt — Ma Chin-pao 3—2, Chuang Tse-tung — Kim Chang Ho 3—1. Vineri au continuat întrecerile din cadrul campionatelor mondiale. Iată o parte dintre cele mai importante rezultate înregistrate : Dublu mixt : turul I — Stipancici, Resler (Iugoslavia) — Păun, Ivan (3—0); turul II — Averin, Rudnova (U.R.S.S.) — Cobîrzan, Mihalca 3—1; turul III — Giurgiucă, Constantinescu — Sedelmeyer, Willinger (Austria) 3—0 (9, 14, 14); Negulescu, Alexandru — Rehan, Sabaliauskas (Canada) 3—0 (9, 16, 11); dublu băieţi : Giurgiucă, Negulescu — Hu Tao-pen, Ma Cin-pao (R. P. Chineză) 3—3 (14, —17, —17, 16, 22) ; simplu băieţi : Li Fu-jan (R.P. Chineză) — Berezik (RPU) 3—1 ; Nohira (Japonie) — Gomazkov (URSS) 3—1 ; Hu Tao-pen (R.P. Chineză) — Stepanek (RSC) 3—0 ; Pak Sin II (R.P.D. Coreeană) — Ogimura (Japonia) 3—0 ; Su In-sen (R.P. Chineză) — Amelin (URSS) 3—1 Kim Iun Sam (R.P.D. Coreeană) — Fahazi (RPU) 3—1 ; Csu Iansun (R. P. Chineză) — Miko (RSC) 3—1 ; Kimura (Japonia) — Harangi (RPU) 3—1 ; Cian Si-lin (R.P. Chineză) — Konaka (Japonia) 3—1 ; Iu Cian-ciun (R. P. Chineză) — Velikov (RPR) 3—1 ; Vecko (Iugoslavia) — Stanek (RSC) 3—0 ; Schüler (RFG) — Alser (Suedia) 3—1 ; Takahasi (Japonia) — Van Ci-lian (R. P. Chineză) 3—1 ; Markovici (Iugoslavia) — Bengtsson (Suedia) 3—1 ; Iu I-te (R. P. Chineză) — Domicz (RPP) 3—0 ; Ciuan Te-tun (R. P. Chineză) — Ma Cin-pao (R. P. Chineză) 3—0 ; simplu fete : Luzova (RSC) — Constantinescu 3—2 (8, 14, -17, —10, 17); Cen Min-ci (R. P. Chineză) — Lukacs (RPU) 3—0 ; Bucholz (RFG) — Bell (Anglia) 3—0 ; Fukazu (Japonia) — Ti Cianhua (R. P. Chineză) 3—1 ; Lian Li-cen (R. P. Chineză) — Jurik (RPU) 3—1 ; Szmit (RPP) — Ivenova (RPR) 3—0 ; Grimberg (URSS) — Mihala 3—0 (11, 10, 15) ; Yamanaka (Japonia) — Shannon (Anglia) 3—0 ; Seki (Japonia) — Noworuta (RPP) 3—0 ; Simon (RFG) — Li Ho-nan (R. P. Chineză) 3—1 (!) ; Li Li (R. P. Chineză) — Földy (RPU) 3—0 ; Lin Hucin (R. p. chineză) — Isomura (Japonia) 3—0 ; D. Rowe (Anglia) — Plapp (RPU) 3—0 ; Ciu Il-lin (R. P. Chineză) — Banhidy (Australia) 3—0 ; Maria Alexandru — Richter (RDG) 3-2 (-20, 11, —13, 15, 11). Astâzi, la Bucureşti şi la Leipzig Dinamo (f) şi Rapid (m) luptă in returul semifinalelor „C. C. L“ la volei Astă-seară, începînd de la ora 19, simultan la Bucureşti şi la Leipzig, echipele noastre campioane Dinamo (feminin) şi Rapid (masculin) înfruntă iarăşi puternicele formaţii lidere ale voleiului din R.D. Germană, Dynamo Berlin (f) şi S. K. Leipzig (m). In sala mare a Institutului de cultură fizică din Leipzig, în returul semifinalei masculine a „C.C.E.“, Rapidul începe meciul cu substanţialul avantaj de 3-0 luat la Bucureşti şi deţine astfel, bineînţeles, majoritatea atuurilor necesare pentru obţinerea calificării in finala competiţiei. S. K. Leipzig, cîştigătoarea din 1964 a „Cupei campionilor europeni“, nu e, cum am văzut, un adversar comod şi e reduta- Mjil mai cu seamă pe teren propriu. Cutoate acestea, e greu de crezut că rapidiştii (în mod evident superiori echipei germane din punct de vedere al experienţei tactice şi cu deosebita lor putere de luptă) nu vor reuşi să cîştige măcar un set în partida de azi de la Leipzig. Mult mai dificilă este sarcina campioanei noastre feminine, Dinamo Bucureşti, deşi joacă acasă cu Dynamo Berlin, căreia în turul semifinalei i-a cedat la scorul de 0—3 (25:45). Dar, cum în meciul de la Berlin dinamovistele bucureştence au jucat multă vreme de la egal la egal cu adversarele lor, cum în întîlnirea de campionat susţinută marţi ele au dovedit o bună dispoziţie de joc şi cum, in fine, nu ne îndoim că diseară vor beneficia de o „galerie“ la fel de activă ca şi Rapidul la 14 aprilie, să îndrăznim a crede că totuşi... se poate. Doar în volei, ca şi un fotbal, balonul tot rotund e... Aşadar : HAI, DINAMO ! Partida Dinamo Bucureşti — Dynamo Berlin se va desfăşura în sala Dinamo de la ora 19, şi va fi condusă de arbitrul internaţional iugoslav Zdravko Racic. In deschidere, la ora 17, finala pe Capitală a campionatului republican şcolar feminin, Şcoala medie nr. 17 „Matei Basarab“ — Şcoala medie nr. 22 „Gheorghe Lazăr“. Organizarea viitoarelor Jocuri Olimpice la Ciudad de Mexico, oraş situat la o altitudine de peste 2000 m, continuă să fie un subiect de discuţii in presa mondială. Iată un nou articol pe această temă, în care autorul se referă la avantajele şi dezavantajele... altitudinii, pe care-l reproducem din ziarul „SÜDDEUTSCHE ZEITUNG*. „Viitorii concurenţi olimpici vor avea de luptat in 1968 la Ciudad de Mexico nu numai cu adversarii lor, ci şi cu aerul rarefiat. Acum 10 ani, cu prilejul locurilor pan-americane, s-a ivit o situaţie asemănătoare, care a intrat în istoria sporturilor americane ca „bătălia împotriva altitudinii“, şi a fost descrisă într-un raport al medicului echipei de atletism a Statelor finite, dr. Harry R. McPhee. Poate cu greu şi-ar fi adus cineva aminte despre aceasta, dacă Jocurile Olimpice n-ar fi organizate in acelaşi loc şi pe acelaşi stadion. Potrivit dr. McPhee, in timpul întrecerilor, care au durat mai multe zile, s-au constatat 330 de cazuri de sufocări grave în rîndurile atleţilor. Pe Ungă atleţii Statelor Unite, nu au fost scutiţi nici alergătorii din Brazilia, Jamaica şi Porto Rico. In aerul rarefiat, la o altitudine de 2240 metri, atleţii din California, care se aflau într-o formă excelentă, au căzut jos ca muştele. Atleţii S.U.A. nu fuseseră pregătiţi pentru o astfel de situaţie. Fără buteliile cu oxigen aduse de echipa Quatemalei, care mai participase la jocuri sportive desfăşurate la mare altitudine, atleţii americani n-ar fi avut succes. Au fost adesea cazuri cirur putem fi văzuţi lungiţi pe gazon doi-trei atleţi inhalînd oxigen cu ajutorul măştii speciale. Tot alunei s-a înregistrat şi una din senzaţiile acestor jocuri ! Jon Jones a cîștigat cursa de 400 metri cu 45,4 secunde, ceea ce a însemnat un record mondial aproape de necrezut. După ce a rupt firul de sosire, atletul a suferit un colaps la fel ca și alergătorul de la 400 m garduri, Joshua Culbreath. Amindoi și-au revenit abia după citeva ore. Pînă la 800 de metri s-au înregistrat rezultate bune şi unele chiar excepţionale. Apoi a venit rîndul performanţelor dezastruoase. Wes Santee, un fondist de clasă mondială, a trebuit să se mulţumească la proba de1500 metri cu un timp slab: 3.532. Pentru proba de 5000 metri au fost necesare peste 15 minute. Im maraton cei mai buni au ajuns la capătul probei in trei ore. Care a fost cauza acestor rezultate slabe, a extenuării sportivilor respectivi ? Oxigenul este unicul element vital pe care corpul omenesc nu poate să-l înmagazineze. Cu fiecare respiraţie el trebuie să fie mereu înlocuit. La altitudine componenţa aerului este aceeaşi ca la suprafaţa mării, cu deosebirea însă că la înălţime aerul este mult mai rarefiat. Un om aflat la o altitudine de 2240 de metri (cît are Ciudad de Mexico) atîta timp cit nu este aclimatizat primeşte numai 80 la sută din cantitatea de oxigen necesară în timpul eforturilor sale. Globulele roşii transportînd oxigenul în condiţiile unei aclimatizări normale contribuie la menţinerea echilibrului. Alergătorii care trăiesc la şes posedă aproximativ 25 de bilioane de globule roşii. Locuitorii înălţimilor posedă cu aproximativ o treime mai mult. Cei mai mulţi dintre sportivii care vor participa la Olimpiadă în anul 1968 vor fi originari din regiuni de joasă altitudine. După ce vor sosi la Ciudad de Mexico va fi necesară o perioadă de aclimatizare, pentru ca organismul, mobilizat, să-şi sporească numărul de globule roşii purtătoare ale oxigenului. Dr. McPhee a calculat că pentru americani aclimatizarea trebuie să dureze cel puţin zece zile. Pentru europeni insă acest timp nu va fi suficient. Trebuie precizat că uscăciunea neobişnuită a aerului constituie şi ea o piedică în obţinerea unor rezultate valoroase. Va trebui să se ţină seama şi de acest factor. La Ciudad de Mexico s-a observat, cu prilejul Jocurilor pan-americane, că organul care reacţionează cel mai puternic la lipsa de oxigen este creierul. Tulburările cerebrale trecătoare care provoacă un leşin adine constituie o apărare naturală a corpului pentru a menţine viaţa. Pierderea cunoştinţei este necesară, deoarece omul consumă în acest timp mult mai puţin oxigen. După cum a dovedit-o experienţa, la probele de viteză lipsa de oxigen datorată altitudinii nu se arată a fi dezavantajoasă. Alergările pe distanţe pînă la 800 metri (precum şi săriturile) sunt favorizate de altitudine. Această remarcă este valabilă şi pentru concurenţii la probele de patinaj, care se întrec pe patinoare situate în munţi. In timpul probelor, sprinterii şi săritorii respiră mai puţin. Ei profită foarte mult de faptul că la altitudine, datorită aerului rarefiat, întimpină o rezistenţă frontală mai mică decît la şes. Teoretic, alergătorii de 400 metri cu condiţia ca vremea să fie liniştită, parcurg distanţa cu un uşor vînt constant din spate. De la 800 metri, datorită cantităţii mai mici de oxigen în aer, aceste avantaje se transformă în dezavantaje. Astfel se explică fantasticele recorduri mondiale ale lui Lou Jones (45,4 secunde) şi Jim Lee (45,6 secunde), obţinute la Ciudad de Mexico. Şi brazilianul Adhemar Ferreira da Silva a fost favorizat, în 1955, de altitudine atunci cînd a stabilit recordul său mondial la triplu salt, de 16,56 metri. Mai amintim că la Jocurile sportive pan-americane de la Ciudad de Mexico doi alergători au parcurs suta de metri în 10,3 secunde şi la 200 metri plat s-au înregistrat timpi de 20,7 şi 20,8 secunde, doi săritori în lungime au sărit peste 8 metri, iar pentru a se parcurge distanţa de 110 metri garduri a fost nevoie de 13,7 secunde“. Discuţii pe marginea J. O. din 1968 Avantajele și dezavantajele... altitudinii Răsfoind presa străină a Redacția ş 1 administraţia:ut. Vasile Conta nr. 16, teleloo 11.10.05, Interurban 72 şi 286. Telex: sportrom buc. 180. Tiparul: I. P. „Informația”, str. Brezoia nr. 23,25. 40356 A început turneul internaţional de lupte al R. P. Romíno (Urmare din pag. 1) Deosebit de frumos a fost şi meciul lui I. Baciu, în compania puternicului luptător turc I. Topsakal. Sportivul nostru a executat multe acţiuni de tur de braţ şi antrenorii ne spuneau că este omul care-l... urmează pe I. Cernea. I. Alionescu l-a învins la puncte pe O. Moskidis (Grecia). Foarte bine s-a comportat şi FI. Ciorcilă, care a ştiut să contraatace eficace la toate acţiunile adversarului său, A. Bismaier (R.P.U.) Cea mai categorică victorie dintre reprezentanţii noştri la greco-romane a obţinut-o I. Cernea, care deşi a evoluat la o categorie superioară (63 kg) a învins prin tur pe W. Hofman (Elveţia). La lupte libere am notat comportarea superioară, faţă de ediţiile trecute, a luptătorilor noştri. In primul tur, ei au luptat curajos, au folosit cu succes unele procedee tehnice cunoscute şi au obţinut succese în faţa unor luptători de valoare. La cat. 52 kg. Gh. Tăpălagă, foarte bine pregătit, l-a învins la puncte pe luptătorul grec Z. Zafiropoulos. La acest stil, „sorţii“ au făcut ca foarte mulţi dintre luptătorii noştri să se „bată“ între ei. Cernău a terminat la egalitate cu Focaru, N. Cristea a obţinut o categorică victorie (tuş) în faţa lui Marmara, Toba egal cu Mavridis, Radu l-a învins la puncte pe Istache. Cel mai frumos meci de „libere“ l-au realizat K. Rost (R.F.G.) şi bulgarul S. Bimbalov. Meci deosebit de spectaculos cu dese răsturnări de situaţii, în care la un avantaj minim a cîştigat Rost. Regretăm că P. Coman, în situaţie de avantaj clar în faţa lui P. Jelev (R.P.R.), accidentîndu-se, n-a mai putut continua lupta, fiind declarat învins prin abandon. Arbitrajele, asigurate de arbitri neutri, au fost bune. Alte rezultate la greco-romane: cat. 63 kg I. Gutman b.p. S. Calcev (R.P.B.), P. Popescu b. tus C. Corneanu; lupte libere: cat. 52 kg: I. Giinger (Turcia) b.p. E. Zalev (R.P.B.), T. Pătrașcu b.p. J. Kalkowschi (R.D.G.), cat. 63 kg: S. Colev (R.P.B.) b.p. A. Aspen (Anglia), C. Luschering (R.D.G.) b.p. S. Reiner (R.F.G.); cat. 70 kg I. Chirilă m.n. M. Civelik (Turcia). întrecerile continuă azi, de la ora 10 și ora 17, iar mîine de la ora 10. ŞTIRI • REZULTATE • ŞTIRI • REZULTATE • ŞTIRI • La Soci a început un turneu Internaţional de tenis la care participă sportivi şi sportive din R. S. Cehoslovacă, R. P. Polonă, R. P. Romînă, R. P. Ungară şi U.R.S.S. în competiţia masculină reprezentanţii ţării noastre au debutat victorioşi. C. Dumitrescu a întrecut pe A. Donțov (U.R.S.S.) cu 7—5; 4—6; 6—4, Iosif Kerecheș a dispus de S. Alexandrov cu 6—2; 4—6; 6—4, iar Ilie Năstase a învins pe S. Gusev (U.R.S.S.) cu 6—0; 6—3. Alte rezultate din întrecerea masculină : Ivan Mikis (R.S.C.) — Iaroslav Iakovlev (U.R.S.S.) 6—4; 6—3, F. Komaromy (R.P.U.) — Ev. Boboedov (U.R.S.S.) 6—0; 6—0. în întrecerea feminină Maria Ciogolea a fost întrecută de sovietica Roza Islanova cu 6—4 ; 5—7 ; 7—5. « Cea de-a treia partidă a meciului de șah Gheller — Smîslov, întreruptă la mutarea 41, a fost continuată joi și s-a terminat cu victoria lui Gheller. După primele 4 partide (din cele 10 cite cuprinde meciul) scorul este de 3—1 în favoarea marelui maestru Efim Gheller. • CEA DE-A 9-a partidă a preliminariilor campionatului mondial de şah dintre Spasski și Keres a fost întreruptă la mutarea 41-a. După 8 partide conduce Spasski cu 4,5—3,5 puncte. • Invingînd în runda a 7-a pe Larsen şi în runda 8-a pe Udovcic, campionul mondial de şah Tigran Petrosian a preluat conducerea în turneul internaţional de la Zagreb. El totalizează 6 puncte, fiind urmat la o jumătate de punct de Uhlmann și îvkov, în runda a 8-a îvkov a cîștigat cu albele la Bronstein, în timp ce Uhlmann a remizat cu Marovici. • La Bilbao, în meci retur pentru sferturile de finală ale „Cupei orașelor tîrguri“ la fotbal, echipa Atletico Bilbao a învins cu 2—1 (1—1) pe Ferencváros Budapesta, în primul joc cîştigaseră cu 1-0 fotbaliştii maghiari, astfel că cele două echipe urmează să susţină un al treilea meci. • Semifinalele „Cupei Rappan“ la fotbal au programat meciul tur F. C. Liege- Polonya Bytom. Jucînd pe teren propriu, fotbaliştii belgieni au terminat învingători cu scorul de 1—0 (1-0) • Meciuri amicale : V.F.B. Stuttgart — Voivodina Novi Sad 2—0 (1—0); Rijeka (Iugoslavia) — Bayern München 3—1 (2—0). Selecţionata R. S. Cehoslovace, care se pregăteşte pentru jocul cu Portugalia, a susţinut un meci de verificare cu formaţia Spartac Piestany de care a dispus cu scorul de 10—0 (4-0). • Echipa masculină de baschet a U.R.S.S. și-a continuat turneul în S.U.A., jucînd la Seattle cu reprezentativa S.U.A. Baschetbaliștii sovietici au repurtat victoria cu scorul de 70—62 (33—29).Luni seara la Las Vegas a cîștigat echipa S.U.A. cu 67—61). • ETAPA a 6-a a turului ciclist al Marocului, Tarudant — Marrakesh (233 kilometri) a fost cîştigat de marocanul El Gourch, urmat de coechipierul său El Farouk, cehoslovacul Karel, francezul Ducreux şi italianul Tendola, toţi cu timpul de 7. 02’58”, în clasamentul general pe primul lor se află El Farouk. • In semifinalele turneului UEFA s-au înregistrat ieri următoarele rezultate : Anglia —Italia 3—1 (3—0); R.D.G. — Cehoslovacia 2—1 (2—0). (Agerpres) Ţiriac învingător la Neapole Joi a început la Neapole turneul internaţional de tenis la care participă sportivi din Chile, Iugoslavia, Franţa, R. P. Romînă, Italia şi alte ţări. Campionul român Ion Ţiriac l-a învins în primul tur cu 6—3, 3~6, 6—0 pe italianul Di Masso.