Steagul Roşu, iulie 1954 (Anul 9, nr. 457-483)

1954-07-01 / nr. 457

V fpag. 5-a» S* Eff fS TT TTT* n STT Sa dam un Plenara Comitetului Central P.M.R. din 19—20 august 1953, elaboarând programul de măsuri economice pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale oamenilor muncii, a trasat sarcini importante cooperației de aprovizionare și desfacere în vederea întăririi schimbului de mărfuri între oraș și sat, pentru obținerea unui belșug de produse agro-alimentare și îmbunătățirea aprovizionării oamenilor muncii. Una dintre sarcinile principale ce stau în fața cooperației, este îndeplinirea și depășirea planului de achiziții și contractări de produse agricole și plante industriale, animale și produse animale, aceasta în scopul completării fondului centralizat al statului, sporirii cantității de produse alimentare necesare aprovizionării oamenilor muncii și asigurării materiei prime pentru industrie. In cadrul regiunii noastre, munca de achiziții și contractări înregistrează succese în toate sectoarele și pe sortimente, în urma străduinței depuse pentru traducerea în viață a hotărîrilor Consiliului de Miniștri privind organizarea comerțului de întîmpinare, contractarea de animale și produse animale, legume, fructe, plante medicinale și industriale etc. Spre deosebire de trimestrele anterioare, cind planul de achiziții și contractări se îndeplinea între 40—50 la sută, in ultimul trimestru al anului 1953 și în primele două trimestre ale anului în curs, s-au înregistrat realizări atit sub aspectul cantităților, cît și al sortimentului de produse. In primul trimestru al anului 1954, planul global de achiziții și contractări s-a îndeplinit în proporție de 83 la sută, situație încă necorespunzătoare, dar superioară realizărilor ce s au obținut în perioadele anterioare. Realizările au fost mereu în creștere, ajungîndu-se ca în luna mai a. c. planul să fie realizat în proporție de 94 la sută. Ceea ce este important este faptul că s-au obținut realizări și depășiri de plan la sortimentele principale. Astfel, în trimestrul I al anului 1954, planul de contractări de animale a fost îndeplinit în proporție de 138 la sută. Planul la achiziții și contractări de lapte a fost realizat în procentaj de 233 la sută. Față de realizările ce s-au obținut în trimestrul I al anului trecut, rezultatele obținute în primul trimestru al anului )54 sunt mai mari cu 112 la sută, realizîndu-se corelația de schimb planificată îitre valoarea produselor industriale vîndute prin cooperative țărănimii muncitoare și produsele agricole valorificate de aceasta prin unitățile cooperatiste. In urma dezbaterii largi a Hotăririi Consiliului de Miniștri din 27 octombrie 1953 privind contractările de animale și produse animale, a măsurilor luaîe pentru traducerea ei în viață, a reușit să se convingă un număr însemnat de țărani muncitori să încheie contracte cu cooperativele, pentru creșterea și îngrășarea de animale, nou avînt muncii și contractări Unitățile cooperatiste au vegheat în mare parte ca țăranii muncitori care au încheiat contracte să primească toate drepturile acordate de Hotărîre. Astfel, producătorul V. I. Chelaru din comuna Urecheni, raionul Tg. Neamț care a predat două bovine contractate, cu greutate de 1.000 kg., pe lîngă suma de 4.000 lei a primit mărfuri din comerțul de întîmpinare cum ar fi 3 kg. talpă, 7 fuse piele și cantitatea de 400 kg. porumb la prețul oficial. De avantajele Hotăririi s-a bucurat și producătorul Ion Bălțătescu, țăran muncitor din comuna Vînători, care pentru cele două bovine contractate a primit 4.000 lei, mărfuri din comerțul de întîmpinare, fiind totodată scutit și de cantitățile de 250 kg. cereale și 60 kg. carne, ce urma să se predea la cotă. Asemenea exemple sînt nenumărate. Plecînd de la necesitatea aprovizionării oamenilor muncii cu legume, zarzavaturi și fructe, în lunile din primăvara acestui an s-au încheiat in cadrul regiunii noastre contracte cu țăranii muncitori pentru livrarea unor cantități tot mai mari de asemenea produse. Unitățile cooperatiste au reușit să depășească cu mult planul inițial. In mare măsură s-a asigurat o bună aprovizionare a cantinelor și pieții cu legume și zarzavaturi. Lipsa constă însă în faptul că nu se urmărește de către unitățile noastre raionale și chiar regionale aprovizionarea cu zarzavaturi de bună calitate și în sortimente bogate, lipsă ce trebuie imediat lichidată. Muncitorii din cooperație îndrumați de către organizațiile de partid și de către consiliile de conducere ale cooperativelor, s-au străduit să obțină realizări și în munca de achiziții și contractări a altor produse, cum ar fi de exemplu laptele. Organele tehnice de teren ale regiunii, printre care tovarășul Cucu Vasile, au sprijinit îndeaproape unitățile cooperatiste in realizarea planului la acest produs. Este de remarcat de asemeni și interesul manifestat de către uniunea raională a cooperativelor din P. Neamț care a obținut rezultate însemnate în această direcție. Printre cooperativele fruntașe la achiziții și contractări se numără cele din comunele Bălțătești și Davideni, raionul Tg. Neamț, Rîpi, raionul Tg. Ocna și altele. Vicepreședinții de cooperative și achizitorii care sunt factori principali în realizarea planului de achiziții, s-au străduit în mare măsură ca prin munca lor să contribuie la îndeplinirea planului. Se pot da ca exemplu vicepreședinții Ionescu I. de la cooperativa din comuna Davideni, raionul Tg. Neamț, sau Hanganu V. de la cooperativa din comuna Dărmănești, raionul Moinești, care se străduiesc zilnic să-și aducă contribuția la îndeplinirea planului. Urmind îndrumările organizațiilor de bază și luptînd să traducă în viață hotărîrile guvernului și partidului, ei au desfășurat o intensă muncă de lămurire în rîndul țăranilor muncitori, folosind în afară de mmri de achiziții de agitație din casă în casă, adunările de la căminul cultural și econoperativă. Cu acest prilej ei fac cunoscut țăranilor muncitori avantajele Hotărîrii, recomandă mărfurile din comerțul de întîmpinare, avînd totodată prilejul să cunoască mai îndeaproape posibilitățile de achiziționare a produselor. „ Succese frumoase au obținut și achizitori ca Maria Duma de la cooperativa din comuna Răcăciuni, care datorită faptului că a reușit să mobilizeze țăranii muncitori la îndeplinirea planului de achiziții, a obținut titlul de achizitoare fruntașă. Pe lîngă realizările obținute in sectorul de achiziții și contractări, realizări ce sunt mereu in creștere, mai sunt lipsuri care se cer grabnic lichidate. Unele organe de la raioane cum ar fi de exemplu tov. Bordei V., vicepreședinte al U.B.C.A.D. Tg. Ocna, nu urmăresc felul în care se desfășoară munca de achiziții și contractări, ceea ce a făcut ca în unele locuri să nu se aplice in mod just prevederile Hotărîrii, greșeli care au avut ca urmare neindeplinirea sarcinilor de plan. In unele locuri ca, de exemplu, în raioanele Bacău și Buhuși realizările în ceea ce privește planul de achiziție a laptelui, sînt necorespunzătoare. Controlul Îndeplinirii sarcinilor este în multe cazuri formal, lipsit de îndrumare concretă. Aceste lipsuri au ca urmare ivirea unor greșeli în munca de achiziții și contractări. Astfel, în cazul contractărilor de animale, și-au făcut loc lipsuri privind nelivrarea ritmică a produselor contractate, ceea ce împiedică aprovizionarea sistematică, zilnică, a oamenilor muncii, cu carne și grăsime. La rîndul său serviciul de achiziții a uniunii regionale nu a reușit să imprime în suficientă măsură simțul de răspundere pentru îndeplinirea și depășirea planului de achiziții și contractări. Peste puține zile se va desfășura conferința Uniunii regionale a cooperativelor de aprovizionare și desfacere Bacău, care va fi un prilej de analiză a muncii desfășurate de cooperație și în domeniul achizițiilor și contractărilor. In cinstea acestei conferințe, uniunile raionale și cooperativele sătești, trebuie să mobilizeze toate forțele pentru îndeplinirea planului, cerînd sprijinul organizațiilor de partid și al comitetelor executive ale sfaturilor populare. Consiliile de conducere ale cooperativelor sătești trebuie să desfășoare o temeinică muncă organizatorică și politică, astfel ca planul de achiziții și contractări să fie realizat în scopul aducerii unei noi contribuții la îmbunătățirea permanentă a aprovizionării oamenilor muncii cu un sortiment cît mai bogat de produse agro-alimentare și a industriei noastre socialiste cu materii prime. I. SINELI șeful serviciului achiziții U.B.C.A.D. Bacău 4 Serbări de sfîrșit de an în școli Analiza unui an de muncă De curind la școala de 7 ani din Săvinești, Piatra Neamț, s-a desfășurat serbarea de sfîrșit de an cu ocazia căreia s-a analizat munca din întregul an școlar. Analiza muncii făcută de tovarășul director Pîrloagă Neculai, a arătat sprijinul prețios dat școlii de către sfatul popular, organizația de bază, precum și secția de invățămînt a raionului. Datorită muncii perseverente dusă de cadrele didactice, s-a reușit ca cei mai mulți elevi să promoveze cu succes. Din cei 204 elevi, au promovat 184, dintre care elevii Atudosei Elena, Dumitrache Constantin, Atudosei Constantin, Dumitrache Gheorghe, și alții au fost premiați. In munca didactică s-anu evidențiat învățătorii Ecaterina Pîrloagă și Maria Roman. M. MEREUȚA coresp. O Expoziție de Zilele acestea la școala nr. 2 din cartierul Gara Veche, din orașul Piatra Neamț a avut loc serbarea de sfîrșit de an la care au participat un număr mare de pionieri și școlari, părinți și invitați. Tov. Dorohonceanu Vasile, directorul școlii a arătat în cuvîntul său modul în care s-a desfășurat activitatea școlară din acest an, scoțînd în evidență străduința cadrelor didactice de a preda elevilor lecțiile la un nivel cît mai înalt; elevii au muncit și ei cu sîrguință pentru aprofundarea cunoștințelor; strînsa legătură care a existat între părinți și conducerea școlii, a ajutat în mod efectiv realizarea procesului instructiv-educativ, sfîrșit de an După ce elevii au prezentat un frumos program artistic, s-a trecut la împărțirea premiilor acelora care s-au distins în munca de învățătură și disciplină1. Printre aceștia se numără elevii: Poșa Mariana din clasa a 7-a, Faraon Vasile din clasa a 7-a B, Mihăilescu Savin din clasa a 6-a, Buruiană Petru din clasa a 6-a B și alții. Participanții la serbare au putut vizita apoi expoziția organizată cu acest prilej, unde elevii au expus cele mai frumoase lucruri didactice executate în cursul anului la geografie, științele naturii, desen și lucru manual. Dintre materialele didactice expuse la această expoziție se remarcă în mod deosebit insectarul elevei Horea Georgeta, ierbarul lui Badiu Valeriu și altele. Activitate la căminul cultural După ce termină ziua de muncă, tinerii utemiști și neotemiști din satul Călugăreni comuna Dămienești se string la căminul cultural unde fac repetiții în vederea festivalurilor pe care le prezintă. Echipa de teatru, de pildă, pregătește piesa „Mitrea Cocor“ în timp ce echipa de dansuri se întrece la jocuri. Printre tinerii din această echipă care muncesc cu rîvnă se numără Moraru Ștefan, Catîr Petru Albert Elena, Tamaș Genoveva și alții. Echipa căminului cultural a prezentat festivaluri în sat, care au fost mult apreciate de către țăranii muncitori. GHERGHINA VERESCIAG coresp. Pe urma materialelor publicate „Cind le culei pe laurii victoriei“ In ziarul nostru nr. 445 din iunie a. c. s-a publicat articolul in1titulat „Gînd te culei pe laurii victoriei“. In acest articol au fost criticate conducerea uzinei „Muncitorul liber“ din Bacău, organizația de bază și comitetul de întreprindere, pentru că îmbătîndu-se de succesele obținute în primul trimestru al acestui an n-au luat la timp măsurile tehnico-organizatorice pentru ca și în lunile aprilie și mai să se asigure realizarea pianului la toți indicii și pe sortimente. Răspunzînd redacției, organele criticate arată că materialul publicat a constituit un prejos ajutor în munca lor și pentru înlăturarea lipsurilor au fost luate o serie de măsuri, in primul rînd s-a stabilit întocmirea unui grafic pe baza căruia mecanicul șef să „Este... dar în foiletonul publicat în ziarul nostru sub titlul de mai sus se critica aspru atitudinea de servilism ce o mai manifestă unii lucrători de la magazinul alimentar nr. 1 piatra Neamț, printre care și gestionarul Cernescu Ștefan. Secțiunea comercială a statului urmărească planul de reparații. S-a trasat ca sarcină in același timp acestuia de a urmări îndeaproape aprovizionarea locurilor de muncă cu materialele necesare pentru reparații, de a asigura efectuarea unor reparații de bună calitate prin îndrumarea mai temeinică a tinerilor lăcătuși. A fost de asemenea reorganizată brigada „23 August“, numindu-se un nou responsabil de brigadă. * .""S îT Au mai fost luate măsuri privind tehnica securității muncii și protecția muncii, cum ar fi acordurea de ochelari sondorilor etc., s-au luat măsuri ca graficele de întrecere să se completeze zilnic și să se confecționeze noi panouri drin care să fie popularizați fruntașii în producție. . Măsurile luate — se arată în încheierea răspunsului — au și început a da roade. a isprăvitl popular al orașului Piatra Neamț, ne arată în răspunsul trimis ziarului că pentru atitudinea manifestată față de consumatori cât și pentru abateri de la legile comerțului socialist, gestionarul Ștefan Cernescu a fost înlăturat din muncă. Hotârîrile adunării generale a cooperativei sunt traduse în viață La începutul lunii aprilie a.c. a avut loc adunarea generală a cooperativei „Vasile Roaită“ din Tg. Neamț. Cu acest prilej, s-au dezbătut probleme importante și s-au luat hotărîri menite să contribuie la îmbunătățirea muncii. Adunarea a scos în evidență o serie de lipsuri ale vechiului consiliu de conducere al cooperativei, care muncind sectar, nu a reușit să traducă în viață numeroase sarcinile ce-i reveneau. Astfel, dintre au existat lipsuri cu privire la încasarea fondului social și mărirea numărului de cooperatori; au existat deficiențe și în munca pentru serioase buna gospodărire a cooperativei, pentru deservirea publicului consumator etc. Noul consiliu de conducere al cooperativei, în frunte cu harnicul președinte, tovarășul Constantin Bumbea, a analizat posibilitățile de traducere în viață a hotărîrilor adunării generale a cooperativei și a luat măsuri practice pentru lichidarea lipsurilor. Aceasta a contribuit la obținerea unor succese însemnate în activitatea cooperativei „Vasile Roaită“ din Tg. Neamț. Pentru a putea duce la îndeplinire sarcinile izvorîte din hotărîrile adoptate de adunarea generală, de conducere și-a întocmit un consiliul plan de muncă, cu sarcini concrete pentru fiecare membru din consiliu. S-a stabilit ca de două ori pe lună, consiliul să analizeze activitatea depusă și să ia măsurile necesare pentru obținerea de noi succese în viitor. Cele prevăzute în plan s-au respectat în bună măsură. Consiliul de conducere al cooperativei s-a preocupat de o problemă însemnată și anume aceea de a crea o gospodărie anexă, care crește în prezent un număr de porci. Pentru a remedia lipsurile manifestate în anul trecut în organizarea stînilor, noul consiliu de conducere a luat o serie de măsuri încredințînd responsabilitatea acestei munci , tovarășului Barbu Gh. Anul acesta, cooperativa a organizat un număr de 6 stîni, care cuprind 2.246 oi. La stînile mai mari, cum sînt cele de la Triaș, Osoi și altele, sînt angajați cite 3 ciobani și un responsabil. Fiind bine organizate și ținîndu-se o evidență clară a produselor, s-a reușit ca pînă la data de 10 iunie să se obțină o cantitate de 7 034 kg. brînză de oi. Unele stîni ca cea de la Imaș și Slatina, au dat o producție însemnată și anume: peste 4 kg. brînză pe cap de oaie numai într-o lună de zile. Astfel, cooperativa a reușit să achite întreaga cotă obligatorie către stat, dînd în același timp la achiziții peste 3.000 kg. brînză și o cantitate importantă cetățenilor care au dat oile la* stînă. In preocupările noului consiliu de conducere al cooperativei „Vasile Roaită“ din Tg. Neamț, a intrat și problema amenajării în mai bune condițiuni a unităților de desfacere, cît și a restaurantelor. Cu posibilități locale și fonduri proprii, în piața orașului s-a construit un chioșc de cărămidă model. S-au văruit și curățat localurile restaurantelor, unele prin munca voluntară a salariaților respectivi cum este cazul la restaurantul nr. 1, unde și-au dat contribuția salariatele: Annei Maria, Floarea Salomia, Bălăuță Maria și altele. Intrucît în trecut s-a observat că unii salariați de la magazinele și restaurantele cooperativei nu au o comportare justă față de publicul consumator, Consiliul de conducere a luat măsura ca înafară de ședințele administrative să se cheme este un gestionar care să prezinte o scurtă dare de seamă în fața consiliului de conducere al cooperativei, asupra muncii desfășurate. Această măsură are o deosebită eficacitate, deoarece consiliul de conducere poate să cunoască amănunțit activitatea lucrătorilor și să ia măsurile cele mai potrivite atunci cînd se ivesc lipsuri sau greutăți. Astfel, în ședința din 25 mai, s-a analizat munca gestionarului Vasiliu Ștefan, de la restaurantul nr. 1, iar în ședința de la 15 iunie activitatea gestionarului Oprea C., de la magazinul de textile din Humulești. Consiliul de conducere a luat și unele măsuri menite să îndrepte munca personalului cooperativei în buna deservire a publicului major. Astfel, pentru diferite Consunereguli, gestionarul Munteanu Ilie, de pe magazinul de textile și mărunțișuri Blebea, a fost îndepărtat din muncă. Pentru lipsuri nemotivate de la serviciu, ospătară Aurica Tătărucă a fost sancționată. Realizările privind gospodărirea cooperativei, aprovizionarea în mai bune condițiuni a unităților ei, organizarea unei deserviri optime și altele, se datoresc faptului că membrii consiliului de conducere al cooperativei „Vasile Roaită“ primesc un sprijin prețios din partea organizației de bază și a Unităătii raionale a cooperativelor. In ultimul timp, s-a reușit să se mărească fondul social al cooperativei, astfel, ca aceasta să nu mai fie nevoită să apeleze decât în mică măsură la fondurile centralizate. La aceasta au contribuit și măsurile organizatorice luate de consiliul de conducere al cooperativei. Acesta a inițiat organizarea unui număr de 5 adunări publice cu membrii cooperatori, dintre care două la Humulești și una la Blebea, cu prilejul cărora s-a dezbătut problema fondului social și a înscrierii de noi membri. Cu toate aceste realizări, mai sunt însă și serioase lipsuri în activitatea cooperativei, pe care consiliul de conducere trebuie să lupte să le lichideze. O insuficientă muncă desfășoară comisia de cenzori. Aceasta și-a alcătuit un plan de muncă, dar membrii comisiei nu s-au străduit să trag*■ ducă obiectivele lui În viață. De la începutul lunii aprilie, și pînă în prezent, nu s-a făcut nici un control la unitățile cooperativei. Sunt cazuri în care se înregistrează unele plusuri și minusuri în casă la unii gestionari cum sunt, de exemplu cei de la bodega nr. 1, chioșcul de zarzavat din piață etc., fără ca membrii consiliului de conducere să ia măsuri de îndreptare. **' . Mai există deficiențe și în ceea ce privește deservirea consumatorilor. Gestionarul Oprea Constantin, de la magazinul textil din Humulești, mai face favoritisme. sínt Se constată că la unele magazine frecvente și alte practici dăunătoare. Astfel, unele produse se vînd numai dacă cumpărătorii iau și alte mărfuri. De exemplu, în ziua de 17 iunie, la magazinul nr. 1 alimentar, nu s-a putut cumpăra rachiu decît dacă luai în același timp și un sfert de kilogram de salari. Același obicei se practică și la restaurantul din grădină etc. Consiliul de conducere al cooperativei „Vasile Roaită“ din Tg. Neamț, trebuie să considere apropiata conferință a Uniunii regionale a cooperativelor și Congresul cooperației, ca pe un prilej de îmbunătățire continuă a activității sale, de muncă stăruitoare pentru îndeplinirea integrală a hotărîrilor luate cu prilejul adunării generale a cooperativei. GH. APOSTOL “ 4* Nr.457 (1936)' „Din experiența bibliotecilor sovietice”, Editura Consiliului Central al Sindicatelor Ini U.R.S.S. există cea mai dezvoltată rețea de biblioteci din lume. Formele pe care le îmbracă sunt multiple : biblioteci de regiune, biblioteci orășenești, biblioteci filiale, biblioteci mobile, case de citit, case de cultură sătești, biblioteci în cadrul cluburilor etc. Activitatea bibliotecilor îmbracă de asemenea forme variate și bogate : munca în cadrul sălii de lectură, munca serviciului de împrumut, conferințele cu cititorii, prezentările de cărți, recenzii, lecturi în colectiv, ști literare etc. Lucrarea „Din experiența bibliotecilor sovietice“, reprezintă o culegere de articole care au apărut în revistele „Bibliotekar“ și „Kulturno-prosvetitelnaia rabota“, articole ce ne fac cunoscută bogata experiență in muncă a bibliotecilor sovietice. Movila Malahov de Setghei Grigorien Editura tineretului Cartea lui Serghei Grigoriev prezintă cîteva momente din războiul Crimeii, război care a avut loc între anii 1855- 1857. In culori vii sînt descrise luptele crîncene care s-au purtat la „Movila Malahov“ și eroismul poporului rus, care a dat dovadă de un înalt patriotism, luptînd pe viață șî pe moarte împotriva cotropterilor francezi și englezi. Lucrarea scoate eroismul amiralului Nahirmegat de popor, Nahimov mijlocul marinarilor săi, cai,i-i stimează văzînd In el lanț și un prieten în acela. Luptînd acolo und este mai mare, acolo unde seceră mai multe vieți, Nahimov moare ca un erou, iar la înmormîntarea lui iau parte toți locuitorii Sevastopolului. Dintre miile de familii care s-au acoperit de glorie în luptele pentru apărarea patriei fac parte și membrii familiei Mogucenko aprigi apărători ai „Movilei Malahov“, și Sevastopolului/ Povestirea lui S. Grigoriev dă tineretului nostru posibilitatea să cunoască un important moment din istoria poporului rus, dornic de libertate, gata de orice sacrificiu pentru apărarea patriei, împotriva cotropitorilor. Poezii populare (Colecția „ALBINA“) Secole de-a rîndul îalclorul a constituit pentru poporul nostru cea mai importantă manifestare a vieții sale culturale. Folclorul ilustrează în baladele, legendele, doinele și cîntecele sale, dragostea de libertate a poporului nostru, lupta sa de secole împotriva asupritorilor, precum și năzuința sa spre o viață mai bună. Volumul de Poezii populare apărut în colecția „Albina“ cuprinde trei dintre cele mai frumoase balade populare: Miorița, Meșterul Manole și Toma Alimoș, care exprimă dragostea de viață a poporului nostru în ciuda Suferințelor îndurate sub domnia diverșilor despoți și ura lui nestăvilită împotriva ciocoilor. Doinele și cîntecele Birul, Cîntecul răzeșului, Mugue, mugur, mugurel, Dunăre, apă vioară, redau crîmpeie din viața grea a oamenilor din popor sub trecutele regimuri, care-i determina pe mulți si ia calea haiduciei. Culegerea conține și cîteva dintre minunatele cîntece de dor și de dragoste, printre care: Min-m-aș, Pentru mîntîra celplace, Măi bădiță Gheorghieș. și altele. Volumul Poezii populare editat de E.S.P.L.A. pune astfel , la indem’’’’ celor mai largi mase ale țărănimii muncitoare cîteva din minunatele epomori ale creației poporului nostru. Cărți noi apărute în editura energetică de Stil M. V. Meerov Bazele reglării automate a mașinilor electrice. V. S. Popov Măsurări și aparate I. I. Anosov Cuplaje electromagnetice V. A. Zarva Fenomene magnetice P. N. Khendîs și I. K. Barnștein Focare pentru arderea combustibililor locali