Steagul Roşu, iulie 1958 (Anul 13, nr. 1691-1717)

1958-07-22 / nr. 1709

Pag. 2-a pe perioada 21—2I iulie 1958 Perioada de fața, în agriculturi, se caracterizează printr-un vol umparit de lucrări în cîmp. Lanurile de cereale peste tot s-au pîrguit, promițînd recolte bune. Ceea ce se vede însă în lan nu reprezintă recolta noastră, ci abia ceea ce punem în magazie. Deci, pentru a preveni pierderile, trebuie luate toate măsurile ca secerișul să se termine în cît mai puține zile. Fiecare zi pierdută la seceriș înseamnă pierdere de recoltă prin scuturare. Numai 10-20 boabe scuturate la m. p. și 5-8 spice rupte, înseamnă o pagubă de peste 50 kg. la ha. Recoltarea cu coasa este un obicei învechit și trebuie părăsit Strîngerea snopilor în clăi trebuie făcută în aceeași zi, aranjîndu-le bine, spre a nu fi deranjate de vînt și nici apa din ploi să nu pătrundă în snopi. Rîndurile de clăi se vor face cît mai drepte și în special la marginea sau mijlocul lanului pentru a permite greblatul și executarea arăturilor de vară. Imediat după recoltare toate miriștile trebuie arate la 18 cm. adîncime și grăpate în aceeași zi, pentru a nu se pierde apa din pămînt. Dacă pămîntul s-a întărit și se scot bulgări mari, arătura se va face mai în față. In vederea sporirii cantităților de furaje pentru iarnă este recomandabilă însămînțarea miriștilor cu porumb, ovăz sau alte plante furajere care, pînă în toamnă, ne vor da coajă bună de nutreț. Căratul snopilor de pe cîmp la arie să fie făcut cel mult în 4-5 zile după recoltare, pentru a nu se produce noi pierderi de recoltă, cît și pentru a grăbi treierișul. Clăditul snopilor în stoguri sau șire la arie trebuie făcut cu multă grijă; stogurile să fie bine vîrfuite sau chiar acoperite cu paie vechi mai mărunte spre a nu pătrunde apa în interior. Paralel cu aceasta trebuie grăbit treierișul, în care scop este necesar să se respecte programarea pe zile a prezentării cetățenilor la treieriș. Este recomandabil ca boabele care au ieșit de la batoză cu multe corpuri străine, să fie triorate chiar pe arie. Totodată este indicat la, încă de pe arie, fiecare agricultor să-și pună deoparte cele mai bune boabe de cereale pentru sămînță. Tot în această perioadă se va da o deosebită atenție asigurării necesarului de furaje pentru iarnă. Astfel se va urgenta și termina cositul fînețelor naturale, știind că cel mai valoros fîn se obține cînd ierburile au dat în floare. Intîrziind cositul, ierburile se întăresc, îmbătrînesc, procentul de substanțe hrănitoare scade și vom obține un fîn de calitate inferioară. Important este ca fînul să fie uscat repede și strîns în cît mai scurt timp. Tot acum este momentul de a face nutreț murat pentru vite, folosind toate plantele verzi — buruieni, ierburi de pe marginea ogoarelor, porumb de coasă, lucernă, trifoi etc. Nutrețul murat dă rezultate bune ca hrană a vitelor. Odată cu recoltarea lucernei și trifoiului se vor rezerva pentru sămînță cele mai bune porțiuni. Trebuie continuată acțiunea de combatere a cuscutei din lucerniere prin răzăluire sau stropirea vetrelor atacate cu soluții chimice. O altă lucrare, foarte importantă, ce trebuie făcută în această perioadă, este polenizarea suplimentară artificială la porumb și floarea-soarelui. Lucrarea este simplă și poate fi efectuată de orice agricultor. Astfel, la floarea-soarelui se trece printre rînduri, trecînd ușor pălăriile una de alta, față-n față, sau se trece ușor peste pălăriile de floareasoarelui cu o mănușă moale de lînă, avînd grijă să nu distrugem florile. La porumb se scutură polenul — praful galben de pe spic într-o pungă de hîrtie și apoi se prăfuiește cu el mătasea de la știuleți. Lucrarea se face dimineața după ce se ridică rouă și pînă la orele 9-10. Prin polenizare ajutăm ca orice floare femeiască să poată rodi. In vii se continuă stropitul cu zeamă bordeleză, executîndu-se și celelalte lucrări de întreținere.. Ian livadă se culeg pentru vînzare fructele văratice. Cultivatorii de legume trebuie să acorde toată atenția lucrărilor de întreținere a acestor culturi mai ales acum cînd buruienile tind să înăbușe culturile. Intîrziind cu plivitul și prășitul, vom avea pierderi de recoltă. Pentru a preveni atacul de mană, unele legume — castraveți, roșii, vinete — se stropesc cu zeamă bordeleză 0,5—1 la sută. Ing V. ATANAS1U Sfaturi ale păcii De curînd în cartierul C.F.R. la bulevardul 23 August nr. 21, la familia Apetri Petru, s-a ținut un Sfat al păcii în cinstea Congresului Mondial pentru dezarmare și colaborare internațională; acest sfat al păcii s-a ținut în cadrul și sub conducerea comitetului de luptă pentru pace din cartierul C.F.R. Au luat parte un număr de 26 de cetățeni. S-a prelucrat articolul „In întîmpinarea Congresului Mondial pentru dezarmare și colaborare internațională de la Stockholm“, din ziarul „Steagul roșu“ din 12 iulie 1958. Au luat cuvîntul: Maria Elena, Micu Maria, Apetri Petru și preotul V. Sion. Cu această ocazie s-au făcut 38 abonamente la revista „Apărarea Păcii“. O adunare asemănătoare s-a ținut și în circumscripția electorală nr. 84, la care au participat 25 persoane. Cooperativă fruntașă Pînă nu de mult, activitatea cooperativei de consum din Timișești, raionul Tg. Neamț, era nesatisfăcătoare. După alegerea noului consiliu, care a avut loc în primăvara aceasta, situația s-a schimbat. Bilanțul încheiat la sfîrșitul trimestrului II arată că planul de aprovizionare s-a realizat și chiar s-a depășit cu 2 la sută, iar planul de desfacere a fost dapiit cu 1 la sută. Planul de înscriere de noi membri cooperatori s-a îndeplinit în proporție de 144 la sută, iar la fondul social — 135 la sută. Succese însemnate au fost înregistrate și în prima decadă a lunii iulie. Rezultatele obținute de cooperativa din Timișești au situat-o printre unitățile fruntașe pe raion. N. D. KARNAZIU coresp. rrro^nrrwTATArîrimrrtnrif?n5 tmHnrtmnmr. Rnmnnrîwînnnra SFATUL POPULAR AL REGIUNI BACĂU SECȚIUNEA INVĂȚĂMINT ȘI CULTURĂ ÎNȘTIINȚARE ......* Examenele de absolvire, admitere în clasa a VIII-a a școlilor medii, admitere în anul I al școlii pedagogice de învățători și educatoare, examenele de corijare și de maturitate — cursuri de zi și fără frecvență se vor desfășura în lunile august-septembrie a. c. după cum urmează : Clasa a IV-a corijență — 25-30 august; absolvire — 1-6 septembrie Clasa a VII-a corijență — 25-30 august; absolvire — 16 septembrie; admitere în clasa a VIII-a — 8-13 septembrie Clasa a XI-a corijență — 25-30 august; maturitate — 1-12 septembrie Invățămint fără frecvență: Sesiunea august — 15-30 august : corijență — 22-30 decembrie Școli pedagogice admitere — 8-13 septembrie; corijență — 25-30 august; examen de stat — 1-12 septembrie Invățămint fără frecvență: corijență educatoare — 22-30 decembrie ; corijență învățători — 10-25 august zonelor Amănunte cu privire la organizarea și desfășurarea examese primesc direct de la secretariatul școlilor unde sei vor ține examenele. SECȚIUNEA INVĂȚĂMINT ȘI CULTURĂ REG LCSJlSlSULSlSlSLSULSUlSíJLSL. SlSlSlSL&SU2SJUiJl9J>JJLa.5lü OJL&AiLS.JUUlJULSULÍLB.1 îa nmnr nmmra vmnmnr „COMUNA DIN PARIS“ FABRICA DE HIRTIE ȘL CARTON P. NEAMȚ ANUNȚA — Angajăm imediat maistru electrician cu salariu de 1100 lei, plus prime de producție lunar. — Angajăm de asemenea imediat 2 electricieni. Atențiune! Important! I. S. LOTO-PRONOSPORT organizează la data de 25 iulie a.c. o tragere specială LOTO CENTRAL cu premii în obiecte oferite suplimentar în afara premiilor obișnuite de pînă acum. ." La această tragere se vor distribui în afara premiilor în bani pentru categoriile I—VII, specialele A, B, C, și premiile suplimentare I și X, următoarele premii: — două motociclete, biciclete din import, frigidere Pinguin, răcitoare cu gheață, aragazuri, mașini de cusut, mașini de spălat rufe, covoare plușate, ceasuri de mină, televizoare Record, aparate de radio și fotografiat etc. Nu pierdeți ocazia, cumpărați din timp biletele la LOTO CENTRAL ! Orice consumator trebuie să știe că: Un aparat de radio de bună calitate, elegant, sonor și cu audiție clară se găsește de vînzare în MAGAZINELE COOPERAȚIEI DE CONSUM din regiunea Bacău. APARATELE „Radio popular“ cumpărate de la magazinele Cooperației de Consum funcționează garantat (iară reparații) timp de un an. Lămpile sînt garantate 3 luni. întreținerea și repararea aparatelor „Radio popular“ cumpărate de la magazinele Cooperației de Consum, în perioada de garanție se efectuează gratuit, adresîndu-vă Cooperației Meșteșugărești astfel: In raionul Bacău la Coooperativa „Mocano-Chimica“. In raionul Roman la Cooperativa „Flacăra roșie“. In raionul Buhuși la Cooperativa „Viitorul“. In raioanele Adjud și Zeletin la Cooperativa „Drumul nostru“ din Adjud. In raionul Moinești la Cooperativa „Arta Meșteșugarilor“ din Comănești. In raionul Tg. Ocna la Cooperativa „Metalurgia Trotușului“. In raionul Piatra Neamț la Cooperativa „Metalo-Chimica“. In raionul Tg. Neamț la Cooperativa „Unirea“. zile. Orice reparație în termenul de garanție se execută în maximum 3 •••tiSI .*.•*•**•** Se atrage atenția cumpărătorilor că se pierde garanția oferită în cazul cînd se vor constata la aparate intervenții făcute de alte persoane decit cele autorizate de Cooperația Meșteșugărească. VO/SpăS $ a V ' - - „ jUtPjj. Doi. jiuwtWf DouMte *■ incAuah lUiguAak, de DuȚa, ia 4d*nvu*Vial<a ikmuAâAifirt cU Q AD AS (UüfuAateu. de iha!á -4U o a* :&no*u£ 4i . 7*1 4<Awr\ tyu£ mc» old .ft jamittag ^I STEAGUL ROȘU Nr. 1709 (3188) Astăzi, 22 iulie, poporul frate polonez sărbătorește 14 ani de la cel mai memorabil eveniment din istoria sa — eliberarea de sub jugul fascist, nașterea Poloniei populare. In vara anului 1944 eroicele oști sovietice, dînd lovituri nimicitoare hoardelor hitleriste, au început eliberarea Poloniei de sub jugul fascist. Cot la cot cu ostașii sovietici, unitățile armatei poloneze renăscute au luptat cu eroism pentru libertatea patriei. La 22 iulie 1944, în primele teritorii curățate de fasciști, Comitetul polonez de eliberare națională, creat de către forțele revoluționare democratice ale țării, în frunte cu Partidul Muncitoresc Polonez, a lansat istoricul Manifest prin care proclama instaurarea puterii poporului. 22 iulie a devenit ziua tradițională de trecere în revistă a succeselor oamenilor muncii din Polonia populară. Vechiul oraș Lodz (R. P. Polonă) atît de părăsit în timpul regimului capitalist, își schimbă în zilele noastre aspectul. După construirea cîtorva cartiere noi și aducerea apei din rîul Pilica, în momentul de față e înzestrat cu o centrală electrică modernă. IN CLIȘEU: Sala mașinilor noii centrale electrice. A 14-a ANIVERSARE ♦ ♦ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] ► ♦ [UNK] [UNK] ♦ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] 14 a renașterii naționale a Poloniei Realizările economiei poloneze în semestrul I Economia poloneză a Înregistrat noi succese în prima jumătate a anului în curs. Volumul producției globale industriale a sporit cu 9,5 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. Industria carboniferă care și-a îndeplinit planul semestrial în proporție de 102 la sută, a dat peste plan 825.000 tone cărbune. Industria grea și-a îndeplinit planul valoric în proporție de 101 la sută înregistrînd o creștere de 9 la sută în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. Industria grea a produs 5 500 de automobile, 38.000 motociclete și motorete, 122.000 biciclete, 64.000 mașini de cusut, 74.000 mașini electrice de spălat, 9.600 frigidere etc. In diverse ramuri ale industriei electrotehnice și radiotehnice producția a crescut cu 40-45 la sută. Au fost produse 400.000 aparate de radio, 19.000 televizoare ș. a. Industria chimică și-a realizat sarcinile de plan în proporție de 102 la sută, înregistrînd o creștere a producției cu 15 la sută față de semestrul I al anului trecut. A fost începută producția multor substanțe chimice importante, printre care se numără etilenul, necesar în sinteza chimică a peste 40 de noi produse din mase plastice. De asemenea a început producția uneia dintre masele plastice importante — polistirenul. Industria materialelor de construcții a produs peste plan aproximativ 40000 tone de ciment,depășind producția realizată în aceeași perioadă a anului trecut cu 290.000 tone) — aproximativ 4.000.000 cărămizi și țigle și 450.000 m. p. sticlă de geamuri. Industria ușoară a îndeplinit planul de producție în proporție de 104,8 la sută. In comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, producția industriei ușoare a crescut cu 10.100.000 metri țesături de bumbac; cu 1.100.000 m. țesături de lună; 2.700.000 m. țesături de mătase; 3.800.000 m. țesături de in etc. Un nou avion SPORTIV In R. P. Polonă s-a construit prototipul unui nou avion sportiv. Avionul este construit în întregime din metal, atinge o viteză maximă de 170 km. pe oră și se poate ridica la o înălțime de 3000 m. Consumul pe combustibil este de numai 11 litri benzină la 100 km. Anul viitor va începe producția în serie a noului avion sportiv. Din viața culturala A POLONIEI Anul trecut pe ecranele cinematografelor poloneze au rulat 682 filme, adică cu 122 mai multe decît in anul 1956. Dintre filmele prezentate, 216 au fost de producție sovietică, 74 de producție poloneză, 60 cehă, 46 din R. D. Germană, precum și filme franceze, italiene etc. ’ In anul 1957 televiziunea poloneză a numărat 22.100 de abonați, adică 7,8 televizoare la 10.000 de locuitori. ❖ Săpăturile efectuate în Pomerania de către un grup de arheologi de la Universitatea din Lodz de sub conducerea conf. univ. Jerzy Kmiecinski, au dat la iveală în satul Westory un vechi cimitir format din curgane ce datează din secolul al doilea î. e. n. Cercetările preliminare au arătat existența unui mare număr de pietre funerare asemănătoare celor de origină scandinavă. ❖ La Katowice, cetatea cărbunelui polonez, funcționează Biblioteca Sileziană, una dintre cele mai mari și interesante biblioteci din Polonia. Ea numără astăzi 330000 volume, printre care se găsesc multe rarități bibliofilice unice în Polonia și în toată lumea. ❖ Noi tipuri de automobile Uzina de automobile de la Zeran, din apropierea Varșoviei, a căpătat o vastă experiență în construcția de automobile. Pe lângă tipul modernizat al autoturismului „Warszawa“, aici început realizarea unor noi tipuri de autovehicule. Automobilul „Pieck-up N06“ va fi construit pentru nevoile transportului de mărfuri. Pe platforma sa se vor putea transporta încărcături de 500-600 kg. Producția în serie a acestui mic autocamion va începe în ultimul trimestru al acestui an. Anul viitor uzina de la Zeran va produce 6.000 de autovehicule tip „Pieck-up N06“. întreprinderile „Nysa" vor în_cepe în curînd producția în serie de autofurgoane acoperite. Ele vor putea transporta încărcături de pînă la 800 kg. Tot la uzina „Nysa“ va începe în curînd producția in serie a unor microbuze și a unor mașini sanitare. Uzina de automobile de la Lublin pregătește producția unui nou tip de autocamion mic de 1,5 tone, iar întreprinderea de automobile de la Starachowice a autocamionului „Star 25“ de 85 C. P. Pe baza motorului și șasiului autocamionului „Star 25“ fabrica din Sanok va produce un nou tip de autobus — HO 1 — ZNTR, iar întreprinderile din Olawa și Jelez vor produce autobascule și autocisterne pentru pompieri. O uriașa mină de cupru Una dintre cele mai mari investiții prevăzute în planul cincinal al R. P. Polone constituie amenajarea unei mine care va da o producție anuală de 2.000.000 tone minereu de cupru Mina va fi amenajată în Silezia Inferioară, unde s-au descoperit recent zăcăminte bogate de minereuri. Primele sectoare ale minei vor fi date în exploatare în 1960 împreună cu uzina de aglomerare a minereurilor. Mină dotată cu instalații de televiziune industrială La mina „Wujek“ s-au efectuat de curînd primele încercări făcute în Polonia in vederea utilizării televiziunii industriale. încă în cursul acestui an, mina va fi dotată cu cinci teleemițătoare, cu ajutorul cărora dispecerul va putea controla și îndruma o serie de operații ale procesului de extracție a cărbunelui. Realizări și perspective din agricultura poloneza -4SI In anii puterii populare agricultura Poloniei a înregistrat succese importante. Astfel, recoltele medii la hectar la principalele patru culturi cerealiere au crescut de la 11,3 chintale în 1946-1949, la 15 chintale în anul 1957. Anul trecut cooperativele agricole de producție au obținut în medie cite 17,1 chintale de cereale la hectar. In comparație cu anul 1949, producția globală a agriculturii poloneze a crescut cu 26,3 la sută. Anul trecut producția agricolă pe cap de locuitor a crescut cu peste 30 la sută în comparație cu anii 1934-1938. S-a modificat de asemenea și raportul dintre produsele vegetale și cele animaliere. Dacă în anii 1934-1938 producția animalieră reprezenta 35 la sută din producția globală agricolă, în anul 1957 acest raport era de 40,8 la sută. In anul 1949, la 100 de nectare de pămînt arabil reveneau 29,9 porcine, iar in anul 1957 numărul lor a crescut la 60,4. In anii următori, agricultura poloneză va cunoaște o dezvoltare și mai intensă. Astfel pînă in anul 1960 producția agricolă va crește cu aproximativ 25 la sută, din care produsele vegetale cu 22 la sută, iar produsele animaliere — cu 27 la sută. Producția vegetală va crește nu numai în urma sporirii producției la hectar, ci și ca urmare a creșterii suprafețelor însămînțate. Productivitatea la hectar va crește la cereale pînă la 15 chintale, la cartofi pînă la 140 chintale, iar la sfecla de zahăr — pînă la 217 chintale. La dezvoltarea producției agricole vegetale vor contribuii creșterea volumului de îngrășăminte chimice (în 1960 agricultura va primi cu 81,5 la sută mai multe îngrășăminte decit in 1955), lucrările de drenaj și de irigări, intensificarea mecanizării agriculturii, electrificarea tuturor gospodăriilor agricole de stat și a unui număr de 500.000 gospodării țărănești etc. Pînă în 1960 agricultura poloneză va fi înzestrată cu 44.000 noi tractoare (cu 56 la sută mai mult decât în 1955), 144.000 semănătoare, 52.000 cositori-legători de snopi și 12.000 secerători. Producția agricolă va crește simțitor în cooperativele agricole de producție și în gospodăriile agricole de stat. .Marele avînt al CONSTRUCȚIEI DE LOCUINȚE In R. P. Polonă se desfășoară construirea intensă de locuințe pe baza cooperației. In comparație cu anul trecut numărul de cooperative pentru construcția de locuințe a crescut de 4,5 ori. Anul acesta în Polonia se vor construi prin cooperație 45.000 de camere de locuit — cu 67 la sută mai mult decât anul trecut. ★ Programul de construcții de locuințe pe anii 1958-1960 prevede ca numai în trei ani în orașele și satele poloneze să se construiască aproximativ două milioane camere de locuit. In acest scop au fost alocate fonduri în valoare de peste 16 mi—liarde zloți, iar creditele de stat pentru construcția de locuințe individuale vor atinge suma de 5.200.000.000 zloți. Orașul Olsztyn — Poarta cea Mare. 1